Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 2
Metrostav SK zahájil rekonstrukci zámku
Během íštích deseti síců budou pracovníci Me-
trostavu SK vracet krásu části renesanč-barokho
zámku v Dubnici nad Váhem. Smlouvu o spolupráci
stvrdili koncem ktna poklepem na základní kámen
na nádví historic památky také primátor města
Dubnice Ing. Jozef Gašparík a generál ředitel Me-
trostavu SK Ing. Vladimír Kríž (foto první zleva).
Raně barokní zámek s renesančními základy, který
ve druhé polovině 17. stolevybudoval rod Illésházy, byl
ještě před r lety významnou dominantou města, na-
těvovanou a obdivovanou místními obyvateli i mnoha
turisty. Neodborné zásahy, které v posledních desetiletích
vyvolaly neadektní požadavky často se střídach uži-
vatelů, jej ak značně zdevastovaly. Dnes je našs
část zámku opravená a slouží vlastivědnému muzeu. Na
rekonstrukci dalších zámeckých prostor ispěla Evrop-
ská unie, od kteinvestor, město Dubnice, získal nevrat-
ný finanční příspěvek ve výši téměř 2,5 milionu eur.
Za necelý rok zrekonstruujeme hlavní vstupní portál
zámku, další jeho křídlo a věž. Opravíme dřevené i kamen-
né vstupy a ostění, podlahy, římsy, stropy a mnoho štuka-
térských prvků,popisuje zakázku vedoucí projektového
týmu Ľubomír Čaniga z Metrostavu SK.
„Odstraněním následků zanedbané údržby zlepšíme
fyzický stav budov a Dubnické muzeum, které dnes zámek
využívá, bude moci zvýšit rozsah a kvalitu svých služeb
poskytovaných veřejnosti, řekl primátor Dubnice nad
Váhem Jozef Gašparík a vyjádřil esvěení, že právě
zahájená etapa rekonstrukce zámku ve spolupráci s Met-
rostavem SK posune snahy města o záchranu a zachování
tohoto historického dědictví o značný krok kupředu.
Metrostav SK, foto Ján Babiar
Přejmenování a křest
Městsbna se 4. a 5. června otevřela Metrostav
Development představil veřejnosti svůj stejnojmen
a nedávno dokončený bytový dům v centru Ostravy.
Oznámil i jeho výstižné přejmenování.
V pátek 4. června ni developeři edstavili objekt
pozvaným zájemcům, se kterými vedli konkrétní jedná
o koupi bytů či komerčních prostor. Druhý den si budovu
prohlédlo na 500 běžných návštěvků, které na novou
městskou piazettu (foto č. 1) přilákala nejen možnost pro-
hlídky nově dokončených bytů, ale i autogramiáda olym-
pijské medailistky, rychlobruslařky Martiny Sáblíkové (fo-
to č. 2). V průběhu odpoledne starosta Moravské Ostravy
a ívozu Ing. Miroslav Svozil evzal od investora šek
na 50 000 Kč na opravu škod po jarních povodních. Akci
ukončilo vypuštěbalonků, které symbolicky potvrdily,
že nové jméno místní dominanty bude Ostravská brána.
r e d , f o t o R o s t i s l a v Š i m e k
prof. Ing. Václava Havlíčka, CSc.,
rektora ČVUT v Praze
Česvysoké učetechnicv Praze je nejstarší ev-
ropská a nejtší naše technická univerzita. Má osm
fakult, na 24 tisíc studentů a es 3500 zaměstnanců.
Už pátý rok ji z pozice rektora řídí pedagog a dříve i vý-
zkumpracovk prof. clav Havček.
Co se ČVUT nedávno podařilo a z čeho máte radost?
Cem si toho, že ČVUT stoupá v žebříčcích kvality sto-
vých univerzit. Z 8000 hodnocených jsme se za poslední
i roky zlepšili o 100 íček a vloni se zadili mezi 400
nejlepších. Pořadí vyhlašuje britský list Times podle sub-
jektivních i objektivních kritérií. Jedno z nich je i počet no-
siteNobelovy ceny, ktí na škole studovali – tam jsme
zatím hodně pozadu. I přes to jsme 174. nejlepší technická
vysoká škola na světě. Další věc, která se nám před rokem
podařila, je zřízení fakulty informačních technologií.
Starosti vám dělá oblast ekonomiky a financování
ČVUT. Může je zlepšit zavedení školného?
Mělo by především zvýšit kvalitu a pracovní úsilí studen-
tů. m pože jen částně a pouze za edpokladu,
že vláda o vybranou částku nesží své financování. To
v posledních pěti letech stagnuje, což s ohledem na inflaci
znamená pokles příspěvku na studenta o 25–30 %. Navíc,
pokud si budeme moci výši školného určit sami, zřejmě
je nestanovíme na nejvyšší možné úrovni, protože obliba
technických oborů je obecně nižší než humanitních.
Máte dostatečný počet zájemců o studium?
Vloni si podalo ihlášku na ČVUT asi 15 700 uchazečů,
12 300 z nich bylo přijato a k pisu jich išlo 9300.
Velký zájem je tradičně o fakultu architektury a nově o in-
formační technologie. Na fakulch náročných z hlediska
matematicko-inženýrského základu – což jsou především
strojní, elektrotechnická, jaderná a stavební bohužel
kvalita uchazečů ne vždy plně odpovídá tomu, jaká by
la t. V horizontu ti let jich navíc bude ně, pro-
tože v souvislosti s demografickým vývojem klesne počet
18letých o třetinu. O naše absolventy je přitom veliký zá-
jem a inženýrů je obecně na trhu práce nedostatek.
Čím je pro ČVUT přínosná spolupráce s firmami?
Absolventi mají lepší uplatnění na pracovním trhu, pokud
projdou alespoň minimální praxí a tu nelze nasimulovat
v laboratorních podmínkách. ky spolupráci s firmami
máme možnost získávat i nejmodernější technologie,
a šetřit tak finanční prostředky. Metrostav nám významně
pomohl třeba při zpřístupnění a zabezpečeštoly Josef
u Mokrska. Studenty tam můžeme přivést do skutečného
důlního díla, kde se mohou bezpečně seznámit s podzem-
ními technologiemi. Štola je přínosem i pro náš výzkum.
Metrostav sta ve sdrení novou budovu kampusu,
která bude sloužit fakultám architektury a inform-
ních technologií. Jak podle vás stavba probíhá?
Žádná jiná stavba neroste pod přísnějším dozorem než tato,
protože probíhá přímo pod okny fakulty, kde studují budou-
cí stavbaři. Dosavadní hladký průběh výstavby je pro ně vy-
nikajícím příkladem toho, že i budovu v ceně přes miliardu
korun dokáže dobrý dodavatel pomocí nových technologií
provést za pouhých 18 síců. Časový plán a vysokou
kvalitu la přitom neohrozily ani těžpodmínky letošní
zimy. ky vašim schopnostem nám stavba pomůže zlep-
šit i kvalitu pedagogického procesu, protože ji nepřetrži
nahráváme a ze záznamů vyrobíme výukový film.
Zabýval jste se výzkumnou činností a s vaším jménem
je spojeno 14 autorských osvědčení a patentů v oblasti
elektroniky. Co se vám nejvíc líbí na práci rektora?
Moje práce výzkumníka byla nesmírně zajímavá a dodnes
třeba fungují měřicí zízení na kontrolu jakosti plechů,
která jsou vyrobena na jejím základě. Práce rektora je spíš
administrativní, ale vzhledem k tomu, že mám možnost
ovlivnit rozvoj školy, se kterou je spjatý celý můj život, tak
uspokojuje. I proto, že se nám daří třeba stat novou
budovu, zakládat nové obory i fakultu. Pád se ale sna-
žím přednášet, protože se cítím být především učitelem.
strana 2
PTÁME SE
1
Mezinárodní konference o podzemních stavbách
V Praze se letos od 14. do 16. června uskutečnila
jedectá mezinárodní konference Podzemstav-
by, tentokrát zaměřená na problematiku dopravních
a stských tune. Spolu s Českou tunelářskou aso-
ciací ITA-AITES, v jejímž čele stojí Ing. Ivan Hrdina,
viceprezident ITA-AITES a výrobně-technický ředitel
Metrostavu, se na její ípravě podílela i Slovenská
tunelářská asociace a řada zahraničních odborků.
V úvodu setkání zaujal ítomné dokumentársnímek
přibližující obtížné pracov podmínky našich tunelářů
na Islandu. Pražský primátor Pavel Bém v symbolic
zdravici připomněl tři velké podzemní stavby, které v na-
šem hlavm městě vznikají. Zmínil, že jak tunely Blanka,
tak i prodloužení metra V. A a rozšiřová kolektorové
sítě představují náročná díla v srdci metropole, na jejichž
dokončení závisí lepší fungování celého města.
Po úvodní části projevů, ve které vystoupil i Ing. Hr-
dina (foto č. 2) a nedávno zvolený prezident ITA-AITES
prof. In-Mo Lee, zazněly před pěti sty delegáty z 21 ze
čtyři kčové odbor ednášky. Prof. Ing. Jiří Bar-
k, DrSc., z Fakulty staveb ČVUT v Praze promluvil
o vývoji technologií při ražbách našich tunelů v posled-
ních desetilech (foto č. 1). Zmínil i práci Metrostavu
na výstavbě metra a při ražbách dopravních tunelů po-
moNRTM. Svou prezentaci doprovodil řadou scmat
a unikátních historických snímků, s jejichž pomocí objas-
nil odlišnosti mezi různými technologiemi ražeb.
Prof. Ing. Josef Aldorf, DrSc., z Vysoké školy báňs
z Ostravy připravil pro posluchače příspěvek, který ed-
stavil nové podzemní stavby v České republice, postavené
v posledních pěti letech, a ty, které jsou v přípravě. Norský
expert dr. Nick Barton pohovořil o prognózovávýkonu
strojů TBM a německý profesor Walter Wittke o tunelech
a šachtách v rozpukaných skalních horninách.
Konference l pokračovala ve dvou souž ve-
dených sekcích. Z více n 170 íspěvků do sborku
vědecká rada konference vybrala šedet, které jejich
autoři osobně přednesli. Mezi nimi vzbudili pozornost
i specialisté z našich divizí 2 a 5, kteří v několika vstupech
promluvili o ražbě tunelů Blanka pod Královskou oborou,
o financování stavby tunelu Březno a o chemických injek-
žích, které umožnily výstavbu tunelu Ólafs na Islandu.
Součástí setkání byla i doprovodná výstava a exkurze.
Účastníci konference projevili největší zájem o návštěvu
tunelového komplexu Blanka, jehož stavbu řídí naše divi-
ze 2. Další skupiny si prohlédly kolektory v historickém
centru Prahy a Podzemní výuko středisko Josef.
Krošířepoznata zkenosz přípravy a pro-
vádědopravních i městských tunelů různého charakteru
se konference, mezi jejíž hlavní partnery pail Metrostav
a Subterra, zaměřila na mechanizovaražby plnoprofi-
lovými tunelovacími stroji. S velmi zajímavou přednáškou
o ražbách pomocí TBM ve stále náročnějších podmínkách
výstavby vystoupil profesor Markus Thewes, který pro
naši společnost pracuje jako konzultant na stavmetra
V. A. „Stejjako mezinárodní kongres ITA-AITES, který
v Praze úspěšně proběhl před třemi lety, i tato konference
splnila naše očekávání. Nabídla bohatý odborný program
a stala se také vítanou ílitosk navázářady osob-
ních kontaktů,“ zhodnotil setkání Ing. Hrdina.
2
1
1
2
3
2
Podporujeme sport
Deváté Česakademichry, které se od 6. června
uskutečnily v Praze, podpořil i Metrostav (foto č. 1).
Sportovní klání (foto č. 2 a 3) reprezentantů z 37 čes-
kých vysokých škol probíhala šest dní na pořadatelů
ze Zemělské univerzity Praha a ČVUT. Byla íspěv-
kem k oslavám sho výrí existence českého vyso-
koškolského sportu. V 25 disciplínách se her zúčastnilo
na 2300 sportova 150 trenérů, které Metrostav a Sub-
terra oblékly do triček ve svých firemních barvách.
Metrostav_11_10.indd 2 6/25/10 12:12:51 PM
Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11/2010, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (235 ms)

Rendering Strana 3 (104032): (0/1) (229 ms)

Rendering Strana 2 (104031): (0/1) (270 ms)

Rendering Strana 1 (104029): (0/1) (269 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3110/vth120654-1.jpg

 i3110/vth120656-1.jpg

 i3110/bg104031.svg

 i3110/vth120657-1.jpg

 i3110/vth120659-1.jpg