V roce 2013 přijeli sportovci
xxxx
více
ve fotoreportáži
na června
str. 4
na 13.
letní hry 13.
1. července 2013 / 11 / XXV
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Luboše Daleckého,
oblastního ředitele divize 6 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
ozdoba polského mostu
Nové prostory pro Fakultu stavební
VUT v Brně str. 3
METROS se změnil v Metrostav
stavebniny, s.r.o. str. 3
Voda prověřila protipovodňové dílo
v Hořovicích str. 3
KrÁtCE / aKtUÁLNĚ
Metrostav stoupá v CZECH TOP 100
V přehledu sta nejvýznamnějších firem České republiky
za rok 2012 – CZECH TOP 100 – se Metrostav podle tržeb
umístil na 23. místě. Oproti loňsku tak na žebříčku, který
byl letos vyhlášen už podevatenácté, postoupil o čtyři
místa vzhůru. Mezi společnostmi zařazenými v oboru
stavebnictví byl vloni nejúspěšnější před firmami ŠKODA
PRAHA Invest a Skanska. Opět tím potvrdil své postavení
mezi největšími a nejstabilnějšími českými společnostmi.
Kolínské stavby
Nový pavilon dětských oborů
v Oblastní nemocnici Kolín,
který stavěl tým Ing. Jana
Krajdla z divize 3 za pomoci
betonářů z divize 6, zvítězil
v soutěži Stavba roku Kolína.
Až na druhém místě se
umístil obchvat města, na jehož výstavbě se významně
podílel tým divize 4 vedený Ing. Radimem Čápem.
Fasáda roku 2013
Bytový komplex na
čelákovickém náměstí, jehož
stavbu řídil Ing. Petr Krutil
z divize 1, se stal vítězem
kategorie Bytový dům –
novostavba v soutěži Fasáda
roku 2013. Podle poroty
jeho obvodový plášť citlivě reaguje na okolní architekturu
a vhodně dotváří ráz města. Gratulujeme!
www.sejdemesevparku.cz
Stěhování do Palmovka Parku II se blíží.
Proto nás zajímalo, zda každý, kdo v něm
bude pracovat, bude mít přístup na
střešní terasu věže A, kde bude jediné
místo vyhrazené pro kuřáky. Odpověď zní:
Přístup na terasu věže A bude umožněn
všem, kdo budou mít vstupní kartu do
objektu a o vstup na střechu A požádají.
Další informace najdete na stránkách
www.sejdemesevparku.cz.
První zakázka Metrostavu u našich severních sousedů se rychle chýlí ke konci. Zhruba 77 m dlouhý most
ve městě Chełmek, který přes řeku Přemši a její inundační území převádí silnici DW 780 do Krakova, se
může pyšnit hotovým atypickým obloukem (velké foto).
Je samonosný a 31. srpna jej divize 4 předá do užívání. V čele projektového týmu stavby stojí vedoucí
organizační složky v Polsku Ing. Michael Dibon, práce
na místě řídí hlavní stavbyvedoucí Ing. René Kolebač.
„Na začátku stavby, kterou jsme prováděli formou
design-built, jsme připravili dvě alternativy vzhledu mostu
a pro oblouk jsme měli na výběr beton nebo ocel,“ vzpomíná Ing. Kolebač a doplňuje: „I když jsme věděli, že by
s ohledem na statiku a dopravně inženýrské řešení bylo
Zakončení v Chebu
V úterý 11. června byla ve
městě Cheb slavnostně
zakončena stavba s názvem
Chebsko – environmentální
opatření. Ve sdružení na ní
pracoval tým Ing. Petra
Brože z divize 6. Během
dvou a půl roku tu zmodernizoval či vystavěl vybrané
objekty umístěné v areálu chebské čistírny odpadních vod
a rekonstruoval čerpací stanici ve Františkových Lázních.
Za divizi 6 se slavnosti zúčastnil i její ředitel Ing. Jan Cuc
(foto vlevo), který přestřihl symbolickou pásku.
Hosté v metru
Stavbu pražského metra
V.A, kterou řídí divize 8, si
ve středu 5. června prohlédli
účastníci 6. betonářské
exkurze, kterou uspořádala
Česká betonářská
společnost. Jejím odborným
garantem byl Ing. Jiří Junek, CSc., zástupce ředitele
výstavby. Do podzemí doprovodil i členy evropské komise
a zástupce Ministerstva dopravy České republiky (foto),
kteří stavbu metra V.A navštívili ve čtvrtek 13. června.
výhodnější vybudovat most se dvěma krajními oblouky,
přiklonili jsme se nakonec k původnímu vysoutěženému
návrhu – mostu s jedním středovým obloukem. Tlačil nás
čas a my neměli jistotu, zda investor na změnu přistoupí,
a jak dlouho budou trvat legislativní procedury. U volby
materiálu rozhodla celková cena řešení, a tak je nakonec
oblouk mostu železobetonový a nezvykle středový.“
Jednopolový most v Chełmku je navržený jako prostě
uložený nosník typu Langerova trámu, takže je složený
z tuhé dolní mostovky se středovým trámem a z volného
horního oblouku se vzepětím 10,7 m, které jsou dohromady spojeny táhly. Stavbaři jej betonovali na pevných
skružích, kde především ta hlavní pro mostovku musela
být obzvlášť mohutná (malé foto), protože ji zatěžova-
ly i betonáže středového trámu a oblouku. Zvýšenou
pozornost vyžadovalo osazení kotevních prvků dolních
a horních závěsů, které v konečné poloze musely umožnit
upevnění předem objednaných tyčových táhel.
„Práce na skruži oblouku a jejím bednění jsme zahájili
v polovině května,“ říká Ing. Kolebač a doplňuje: „Jeho
armování včetně osazení horních kotevních plechů trvalo
24 hodin čistého času. Oblouk jsme pak po provedení jeho pat a spodního trámu betonovali ve dvou fázích, které
s třídenním odstupem začaly 1. června. Kdyby nás nezdrželo počasí a z něj vyplývající bezpečnostní omezení,
tak jsme celý oblouk mohli dobetonovat za 11 dní po zahájení jeho skružení.“ Rychlosti mohli stavaři dosáhnout
díky technické přípravě, při níž promysleli prefabrikaci
i koordinaci osazení jednotlivých prvků od bednění až
po výztuž. Pro betonáž zvolili a nastavili nejen recepturu
směsi a její postup, ale i rektifikaci kotevních prvků táhel
a podrobné geodetické sledování mostu.
Chełmek leží na hranici malopolského a slezského
vojvodství, které je geograficky, historicky i kulturně velmi blízké České republice. „Zásadní rozdíly tu nejsou ani
v legislativě nebo u technických řešení, jiný je však třeba
přístup k práci o svátcích a nedělích. Například rozsah
betonáže oblouku jsme tedy museli volit nejen podle nejvhodnějšího postupu, ale i podle podmínky, že pokud o víkendu neobjednáme více než 40 kubíků betonu, tak nám ho
nikdo nedodá,“ konstatuje Ing. Kolebač. „Na stavbě přitom
působili pracovníci různých národností – Češi, Slováci,
Maďaři, Rumuni, Poláci. Překvapilo mě, jak dobře mezi
nimi fungovala vzájemná profesní a lidská spolupráce.“
Výstavbě mostu předcházelo vybudování mostního
provizoria a zbourání původního železobetonového přemostění Přemže. Nový most stavbaři založili na vrtaných
železobetonových pilotách a při jeho výstavbě vzali v úvahu i skutečnost, že bude stát na poddolovaném území.
Z toho vyplývaly zvýšené nároky na jeho konstrukci včetně možnosti rektifikace dílčích prvků, například ložisek.
Teď se dílo týmu divize 4 chýlí ke konci. Po zprovoznění
mostu ještě dostaví na něj navazující křižovatku a hotovou
zakázku předá 29. listopadu investorovi.
–red–, foto René Kolebač
zakázky v zahraničí
S poklesem počtu tuzemských zakázek hledá Metrostav stále častěji příležitost na uplatnění svých kapacit
v zahraničí. Pro zvýšení kvalifikační úrovně vybraných
zaměstnanců proto vedení společnosti uspořádalo
21. června tematický den, jehož náplní byla výměna
zkušeností z dosavadního působení Metrostavu v cizině i ze zahraničního podnikání Subterry a Doprastavu.
Tematický den, kterého se zúčastnilo více než 120 kolegů, zahájil obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan
Veselský, který mimo jiné srovnal počty nabídek i získaných zakázek u nás a za hranicemi. Ing. Václav Soukup,
ředitel zahraničního podnikání Skupiny Metrostav (foto),
ve svém příspěvku představil svůj útvar a jeho hlavní
úkoly při podpoře a koordinaci činností v zahraničí. Zaměstnanci Metrostavu působící na stavbách v zahraničí
potom v několika příspěvcích přednesli zajímavé názory
na průběh přípravy i vlastní realizaci zakázek, které mimo
ČR vznikají za technicky složitých podmínek v mnohdy
zcela odlišných sociálních a kulturních podmínkách. Vystoupení Ing. Jiřího Patzáka ze Subterry přiblížilo projekt
rekonstrukce tunelu Alter Kaiser Wilhelm v Německu
a Ing. Štefan Kovalčík z Doprastavu objasnil situaci na
polském trhu, kde jeho firma dlouhodobě působí. Součástí programu byla i panelová diskuse s výkonnými řediteli
Metrostavu, jež nastínila témata, která se při působení
v zahraničí otevírají. Tematický den uzavřelo vystoupení
generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavla Piláta.