V roce 2013 přijeli sportovci

xxxx

více

ve fotoreportáži

na června

str. 4

na 13.

letní hry 13.

1. července 2013 / 11 / XXV

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Luboše Daleckého,

oblastního ředitele divize 6 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

ozdoba polského mostu

Nové prostory pro Fakultu stavební

VUT v Brně str. 3

METROS se změnil v Metrostav

stavebniny, s.r.o. str. 3

Voda prověřila protipovodňové dílo

v Hořovicích str. 3

KrÁtCE / aKtUÁLNĚ

Metrostav stoupá v CZECH TOP 100

V přehledu sta nejvýznamnějších firem České republiky

za rok 2012 – CZECH TOP 100 – se Metrostav podle tržeb

umístil na 23. místě. Oproti loňsku tak na žebříčku, který

byl letos vyhlášen už podevatenácté, postoupil o čtyři

místa vzhůru. Mezi společnostmi zařazenými v oboru

stavebnictví byl vloni nejúspěšnější před firmami ŠKODA

PRAHA Invest a Skanska. Opět tím potvrdil své postavení

mezi největšími a nejstabilnějšími českými společnostmi.

Kolínské stavby

Nový pavilon dětských oborů

v Oblastní nemocnici Kolín,

který stavěl tým Ing. Jana

Krajdla z divize 3 za pomoci

betonářů z divize 6, zvítězil

v soutěži Stavba roku Kolína.

Až na druhém místě se

umístil obchvat města, na jehož výstavbě se významně

podílel tým divize 4 vedený Ing. Radimem Čápem.

Fasáda roku 2013

Bytový komplex na

čelákovickém náměstí, jehož

stavbu řídil Ing. Petr Krutil

z divize 1, se stal vítězem

kategorie Bytový dům –

novostavba v soutěži Fasáda

roku 2013. Podle poroty

jeho obvodový plášť citlivě reaguje na okolní architekturu

a vhodně dotváří ráz města. Gratulujeme!

www.sejdemesevparku.cz

Stěhování do Palmovka Parku II se blíží.

Proto nás zajímalo, zda každý, kdo v něm

bude pracovat, bude mít přístup na

střešní terasu věže A, kde bude jediné

místo vyhrazené pro kuřáky. Odpověď zní:

Přístup na terasu věže A bude umožněn

všem, kdo budou mít vstupní kartu do

objektu a o vstup na střechu A požádají.

Další informace najdete na stránkách

www.sejdemesevparku.cz.

První zakázka Metrostavu u našich severních sousedů se rychle chýlí ke konci. Zhruba 77 m dlouhý most

ve městě Chełmek, který přes řeku Přemši a její inundační území převádí silnici DW 780 do Krakova, se

může pyšnit hotovým atypickým obloukem (velké foto).

Je samonosný a 31. srpna jej divize 4 předá do užívání. V čele projektového týmu stavby stojí vedoucí

organizační složky v Polsku Ing. Michael Dibon, práce

na místě řídí hlavní stavbyvedoucí Ing. René Kolebač.

„Na začátku stavby, kterou jsme prováděli formou

design-built, jsme připravili dvě alternativy vzhledu mostu

a pro oblouk jsme měli na výběr beton nebo ocel,“ vzpomíná Ing. Kolebač a doplňuje: „I když jsme věděli, že by

s ohledem na statiku a dopravně inženýrské řešení bylo

Zakončení v Chebu

V úterý 11. června byla ve

městě Cheb slavnostně

zakončena stavba s názvem

Chebsko – environmentální

opatření. Ve sdružení na ní

pracoval tým Ing. Petra

Brože z divize 6. Během

dvou a půl roku tu zmodernizoval či vystavěl vybrané

objekty umístěné v areálu chebské čistírny odpadních vod

a rekonstruoval čerpací stanici ve Františkových Lázních.

Za divizi 6 se slavnosti zúčastnil i její ředitel Ing. Jan Cuc

(foto vlevo), který přestřihl symbolickou pásku.

Hosté v metru

Stavbu pražského metra

V.A, kterou řídí divize 8, si

ve středu 5. června prohlédli

účastníci 6. betonářské

exkurze, kterou uspořádala

Česká betonářská

společnost. Jejím odborným

garantem byl Ing. Jiří Junek, CSc., zástupce ředitele

výstavby. Do podzemí doprovodil i členy evropské komise

a zástupce Ministerstva dopravy České republiky (foto),

kteří stavbu metra V.A navštívili ve čtvrtek 13. června.

výhodnější vybudovat most se dvěma krajními oblouky,

přiklonili jsme se nakonec k původnímu vysoutěženému

návrhu – mostu s jedním středovým obloukem. Tlačil nás

čas a my neměli jistotu, zda investor na změnu přistoupí,

a jak dlouho budou trvat legislativní procedury. U volby

materiálu rozhodla celková cena řešení, a tak je nakonec

oblouk mostu železobetonový a nezvykle středový.“

Jednopolový most v Chełmku je navržený jako prostě

uložený nosník typu Langerova trámu, takže je složený

z tuhé dolní mostovky se středovým trámem a z volného

horního oblouku se vzepětím 10,7 m, které jsou dohromady spojeny táhly. Stavbaři jej betonovali na pevných

skružích, kde především ta hlavní pro mostovku musela

být obzvlášť mohutná (malé foto), protože ji zatěžova-

ly i betonáže středového trámu a oblouku. Zvýšenou

pozornost vyžadovalo osazení kotevních prvků dolních

a horních závěsů, které v konečné poloze musely umožnit

upevnění předem objednaných tyčových táhel.

„Práce na skruži oblouku a jejím bednění jsme zahájili

v polovině května,“ říká Ing. Kolebač a doplňuje: „Jeho

armování včetně osazení horních kotevních plechů trvalo

24 hodin čistého času. Oblouk jsme pak po provedení jeho pat a spodního trámu betonovali ve dvou fázích, které

s třídenním odstupem začaly 1. června. Kdyby nás nezdrželo počasí a z něj vyplývající bezpečnostní omezení,

tak jsme celý oblouk mohli dobetonovat za 11 dní po zahájení jeho skružení.“ Rychlosti mohli stavaři dosáhnout

díky technické přípravě, při níž promysleli prefabrikaci

i koordinaci osazení jednotlivých prvků od bednění až

po výztuž. Pro betonáž zvolili a nastavili nejen recepturu

směsi a její postup, ale i rektifikaci kotevních prvků táhel

a podrobné geodetické sledování mostu.

Chełmek leží na hranici malopolského a slezského

vojvodství, které je geograficky, historicky i kulturně velmi blízké České republice. „Zásadní rozdíly tu nejsou ani

v legislativě nebo u technických řešení, jiný je však třeba

přístup k práci o svátcích a nedělích. Například rozsah

betonáže oblouku jsme tedy museli volit nejen podle nejvhodnějšího postupu, ale i podle podmínky, že pokud o víkendu neobjednáme více než 40 kubíků betonu, tak nám ho

nikdo nedodá,“ konstatuje Ing. Kolebač. „Na stavbě přitom

působili pracovníci různých národností – Češi, Slováci,

Maďaři, Rumuni, Poláci. Překvapilo mě, jak dobře mezi

nimi fungovala vzájemná profesní a lidská spolupráce.“

Výstavbě mostu předcházelo vybudování mostního

provizoria a zbourání původního železobetonového přemostění Přemže. Nový most stavbaři založili na vrtaných

železobetonových pilotách a při jeho výstavbě vzali v úvahu i skutečnost, že bude stát na poddolovaném území.

Z toho vyplývaly zvýšené nároky na jeho konstrukci včetně možnosti rektifikace dílčích prvků, například ložisek.

Teď se dílo týmu divize 4 chýlí ke konci. Po zprovoznění

mostu ještě dostaví na něj navazující křižovatku a hotovou

zakázku předá 29. listopadu investorovi.

–red–, foto René Kolebač

zakázky v zahraničí

S poklesem počtu tuzemských zakázek hledá Metrostav stále častěji příležitost na uplatnění svých kapacit

v zahraničí. Pro zvýšení kvalifikační úrovně vybraných

zaměstnanců proto vedení společnosti uspořádalo

21. června tematický den, jehož náplní byla výměna

zkušeností z dosavadního působení Metrostavu v cizině i ze zahraničního podnikání Subterry a Doprastavu.

Tematický den, kterého se zúčastnilo více než 120 kolegů, zahájil obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan

Veselský, který mimo jiné srovnal počty nabídek i získaných zakázek u nás a za hranicemi. Ing. Václav Soukup,

ředitel zahraničního podnikání Skupiny Metrostav (foto),

ve svém příspěvku představil svůj útvar a jeho hlavní

úkoly při podpoře a koordinaci činností v zahraničí. Zaměstnanci Metrostavu působící na stavbách v zahraničí

potom v několika příspěvcích přednesli zajímavé názory

na průběh přípravy i vlastní realizaci zakázek, které mimo

ČR vznikají za technicky složitých podmínek v mnohdy

zcela odlišných sociálních a kulturních podmínkách. Vystoupení Ing. Jiřího Patzáka ze Subterry přiblížilo projekt

rekonstrukce tunelu Alter Kaiser Wilhelm v Německu

a Ing. Štefan Kovalčík z Doprastavu objasnil situaci na

polském trhu, kde jeho firma dlouhodobě působí. Součástí programu byla i panelová diskuse s výkonnými řediteli

Metrostavu, jež nastínila témata, která se při působení

v zahraničí otevírají. Tematický den uzavřelo vystoupení

generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavla Piláta.