strana 4
tři otázky pro...
iNForMaCE / aKtUaLitY / zajíMavosti
Úspěšné stavby
NaŠE FotorEportÁŽ
nejlepšího českého badmintonistu Petra Koukala, který se zúčastnil nejen Letních sportovních her Metrostavu, jak zmiňuje i sousední fotoreportáž, ale zejména
obou posledních letních olympiád v Číně a ve Velké
Británii. Při zahajovacím ceremoniálu v Londýně byl
dokonce vlajkonošem české výpravy. Mezi světovou
špičku se vrátil vloni po překonání zhoubné nemoci.
Kolikátý jste na světovém žebříčku a co vás čeká?
Před nemocí jsem byl kolem 32. místa, což mi umožňovalo hrát nejvyšší světové turnaje. Během nemoci jsem však
hrát nemohl, a tak jsem klesl až asi na 97. místo. Teď jsem
sedmdesátý a šplhám postupně nahoru. Do konce roku
bych se chtěl dostat mezi čtyřicítku nejlepších, abych se
mohl znovu automaticky účastnit všech velkých závodů
a nemusel se na ně složitě kvalifikovat jako teď. Mohl
bych pak totiž myslet jen na to, abych co nejlíp hrál, a ne
na nutnost postupu po žebříčku. Bude to ale těžké, protože stejně jako jiné sporty jde i badminton velmi rychle
kupředu a je v něm mnoho nových hráčů. Co se týká
činnosti, užívám si měsíc tréninku doma se svým novým
holandským trenérem Dickym Palyamou a připravuji se
na červencové turnaje US Open a Canada Open, kde se
chci rozehrát před srpnovým mistrovstvím světa v Číně
a prokázat tak, jak jsem na nadcházející závody připraven. Vlastně už mám naplánovanou i tu předolympijskou
a olympijskou sezonu, protože čas rychle běží, a než se
člověk naděje, už se zase bude hrát o olympijské body.
Říkal jste, že badminton jde rychle kupředu. Taktikou,
technikou, nebo vybavením?
Vším dohromady. Jako většina sportů je stále agresivnější a rychlejší. Mění se i materiály na rakety, výplety
jsou tvrdší a míčky rychlejší. Tomu se musí samozřejmě
přizpůsobovat i taktika, protože velikost kurtu i výška sítě
zůstávají stále stejné. Upravil se však herní styl, protože
se už několik let nehraje na dva vítězné sety do patnácti
bodů se ztrátami, ale na dva vítězné do jedenadvaceti beze ztrát, což pomáhá v agresivitě hry a trošku to nahrává
asijským hráčům. Evropané se s tím ale musejí vyrovnat
a přijít s jiným taktickým řešením hry a s různým rozložením úderů. Je to pěkné, zajímavé, ale náročné. Oficiální
světový rekord v rychlosti smeče, což je u badmintonu
nejrychlejší úder, totiž dosahuje 421 km/h, které metr
od odehrání změřili mému kamarádovi z Malajsie. I když
jsem na kurtu od soupeře vzdálený třeba deset metrů,
a on mě takto trefí na tělo, prvně se snažím víceméně
uhnout a teprve pak míček vybrat :-).
Co pro vás znamená spolupráce s Metrostavem?
Platit si přípravu a objíždět turnaje po celém světě stojí
spoustu peněz. Na turnajích si je nevydělám ani v případě velmi dobrých výsledků, a prakticky co mi nezaplatí
sponzoři, to nemám. Badminton totiž není tak populární
a medializovaný jako další sporty, proto v něm není snadné finanční prostředky získat. Metrostav je jeden z mých
generálních sponzorů, který mě začal podporovat už před
Londýnem. Doslova tak proto mohu říci, že nebýt jeho,
tak bych na olympiádě nebyl a vlajku při jejím zahájení
nenesl. Jsem také samozřejmě velmi rád a vděčný, že
naše spolupráce Londýnem neskončila a pokračuje dál.
O to více si naší spolupráce vážím a přál bych si, aby vytrvala minimálně do Ria na další olympiádu. Proto jsem
se s vašimi zaměstnanci na letních hrách setkal opravdu
s radostí a podobných akcí se budu se stejným potěšením účastnit i častěji. Velmi rád bych je totiž seznámil
i s „mým“ badmintonem a těším se, že někdy na podzim
uskutečníme váš firemní badmintonový turnaj, o kterém
jsme už také diskutovali.
Svoje osobní pocity ze setkání v Nymburku zaznamenal badmintonista Petr Koukal (foto) také na své nové
internetové stránce www.petrkoukal.com, kde najdete
nejen jeho profil, kalendář akcí či výsledky turnajů, ale
i odkaz na krátký film dokumentující jeho boj s rakovinou.
V jubilejním desátém ročníku celostátní soutěže Dopravní stavba/technologie/inovace roku 2012 výrazně
uspěla mnohá díla, na kterých se podílel i Metrostav.
Nejvyšší ocenění si třeba odneslo dokončení vltavské vodní cesty v úseku Hluboká nad Vltavou – vodní
dílo Hněvkovice, jehož součástí je také plavební komora
Hluboká n/V. Stejnou cenu obdržela i silnice I/42 Brno,
VMO Dobrovského B s Královopolským tunelem, na němž
ve sdružení pracoval nejen Metrostav, ale i Subterra.
Do třetice byla stejně vyznamenána rychlostní komunikace R6 Nové Sedlo – Sokolov, která získala i Cenu předsedy
České silniční společnosti. Ministr dopravy svou cenou
zase vyznamenal obchvat Kolína na silnici I/38. Cenu časopisu Silnice, železnice obdržela rekonstrukce silničního
mostu Brandýs nad Labem–Stará Boleslav. Všem, kdo se
na těchto stavbách podíleli, gratulujeme!
Historický víkend
1
2
3
Ve dnech 14.–16. června ožilo centrum Plzně mumrajem strašidel, šermířskými souboji, hudbou, tancem
a další zábavou. Nadace 700 let města Plzně tu totiž
už poněkolikáté uspořádala tradiční Historický víkend,
jehož partnerem byla opět i divize 1 Metrostavu.
Víkendový program v Plzni oživily folklorní soubory,
pěvecké sbory, taneční skupiny, divadelní představení
i průvody městem. Letos město hostilo i účinkující z Mexika, Kostariky, Slovinska a Alžírska. Hlavním pátečním
a sobotním večerním pořadem však byla Noc s Karlem
IV. – výběr písní a scén z muzikálu Noc na Karlštejně.
Novinku nabídly oživené prohlídky vybraných budov –
radnice, Diecézního muzea a Plzeňské městské zbrojnice.
Jízdy historických tramvají a trolejbusů hromadné dopravy letos poprvé doplnila i možnost svézt se v autobusu
Škoda 706 RTO. Připravena byla opět i výstava kaktusů,
bylinkový jarmark či přehlídka dravých ptáků. Sobotní
večer potom zakončil oblíbený ohňostroj.
spolupráce v rámci EU
4
5
6
7
V roce 2013 přijeli sportovci na své 13. letní hry ve čtvrtek 13. června
Třináctka není jen nešťastná. Po deštivém květnu, který začátkem června způsobil také kolem Labe velké záplavy,
čekalo na naše reprezentanty ve Sportovním centru Nymburk sluníčko. Hry zahájil generální ředitel Metrostavu
Ing. Pavel Pilát a badmintonista Petr Koukal, který prokázal své tenisové dovednosti v několika exhibičních
gamech. Her se letos zúčastnilo jen deset týmů – devět z Metrostavu, ve kterých soutěžili i zaměstnanci Metrostavu
Development, Metrostavu Slovakia či CCE Praha, a jeden ze Subterry. I tak bylo vítězů a velkých výkonů tolik, že
naše fotoreportáž raději zůstala ilustrační. Podrobné výsledky všech soutěží i mnoho fotografií však najdete
na firemním intranetu. Proto teď jen stručně – volejbal (foto č. 1 a 4) vyhrála divize 1. Ve vrhu koulí (foto č. 2)
zvítězila divize 5. V nohejbalu (foto č. 3) byla opět nejlepší jednička Metrostavu. Ve smíšené tenisové čtyřhře si
palmu vítězství odnesla dvojice z divize 8 (foto č. 5). Štafetu na osmkrát 200 m (foto č. 6) nejrychleji uběhl tým
divize 6. A kdo 13. Letní sportovní hry Metrostavu vyhrál? Divize 4, která byla vloni třetí. Ani v jednom ze závodů
sice nebyla první, přesto jí její vyrovnané výkony ve všech disciplínách přinesly prvenství, a to i před týmem
Subterry. Ten sice měl stejný počet bodů, divize 4 však získala víc lepších umístění v jednotlivých disciplínách. Třetí
byla vloni vítězná divize 6. Jako každý rok i letos platilo, že vyhrál každý, kdo se zúčastnil. Všem bylo v Nymburce
dobře, i když v pátek 14. května do finálových bojů zasáhl déšť. Také Petru Koukalovi se na hrách líbilo. Svědčí o tom
i e-mail, kterým poděkoval: „Věřte mi, že když jsem z Nymburka odjížděl, mrzelo mě, že nemůžu zůstat celý den.
Nebýt starostí s povodněmi, které nás vyplavily, velmi pravděpodobně bych se večer sebral a vrátil se za vámi.“
V polovině června byl slavnostně otevřen most přes
řeku Dunaj mezi bulharským městem Vidin a rumunským Calafatem. Náklady na jeho vybudování dosáhly
226 milionů eur (v přepočtu 5,8 miliardy korun) a výrazně na ně přispěla Evropská unie.
Nový most, nejčastěji nazývaný Calafat-Vidin, měří
celkem 3598 metrů, 1791 metrů z nich se klene přímo nad
veletokem. Stojí na dvanácti pilířích, které jsou od sebe ve
splavné části toku vzdálené 180 metrů, jinde osmdesát.
Konstrukce přes řeku je 1951 metrů dlouhá, visutá a vede
po ní čtyřproudá silnice, jedna železniční kolej, chodník
a cyklostezka (foto). Podle agentury APA se jedná o nejdelší most přes Dunaj vůbec.
Na 630 km dlouhé rumunsko-bulharské hranici nevedl
přes řeku Dunaj žádný most po dlouhá staletí. Konstantinův most, pocházející z dob Římské říše, totiž přestal
sloužit asi ve čtvrtém století a první most přes Dunaj mezi
Rumunskem a Bulharskem, který spojuje ve východní
části společného úseku Dunaje bulharské město Ruse
s rumunským Giurgiu, byl za pomoci Sovětského svazu
postaven až v roce 1954.
První plány na výstavbu mostu mezi městy Calafat
a Vidin pocházejí už z roku 1909, ale zhatily je obě světové války, války na Balkáně i pád komunismu. Stavební
práce tak vybraná španělská firma zahájila až v roce 2007,
a stejně jako je obvyklé u nás, i její stavbu provázely legislativní problémy, takže se otevření mostu zpozdilo oproti
původnímu harmonogramu asi o 2,5 roku. V době největší
rozestavěnosti na mostě pracovala tisícovka stavbařů,
mezi kterými nechyběla ani česká firma, jež zde budovala
hlavně elektrické trakční vedení pro železnici.
–red–, © European Commission
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 11/2013 vyšlo 1. 7. 2013 (12-13/2013 vyjde 24. 7. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček
(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.