strana 2
Když měříš, tak víš
Společnost SQZ je stoprocentní dceřinou firmou Metrostavu a převážně nabízí služby v oblasti zkušebnictví
či měření větrání a hygieny práce. Od poloviny letošního března má nového jednatele a ředitele a o dva měsíce později otevřela novou laboratoř v Chotýšanech.
Prvního jednatele a ředitele společnosti Ing. Jiřího Navrátila, který SQZ vybudoval, nahradil 15. března ve funkci
Ing. Jiří Prokop (foto č. 1). Změna ve vedení proběhla
v zájmu vývoje a kontinuity firmy, které bude Ing. Navrátil
nadále předávat své zkušenosti jako specialista.
Také otevření nové laboratoře v Chotýšanech bylo
dlouho plánované. SQZ má tři laboratoře akreditované pro
zkušební činnost ve stavebnictví – v Olomouci, v Praze na
Rohanském ostrově a na Zbraslavi. Když vloni Metrostav
odkoupil poloviční podíl v benešovské firmě BES a přispěl
k modernizaci její obalovny v Chotýšanech (foto č. 2),
získala jeho Skupina možnost proniknout na místní trh
v oblasti staveb, oprav i údržby silnic. A protože jen ten,
kdo měří – tedy ověřuje si vlastnosti stavebních materiálů
v laboratoři i na stavbě, ví, zda staví kvalitně, otevřela se
ptÁME sE
ing. Luboše daleckého,
Siglufjörður
Ólafsfjörður
Neskaupstaður
Reykjavík
Nordfjörður
Island
Eskifjörður
Atlantický
oceán
Metrostav postaví nejdelší silniční tunel na Islandu! Divize 5 jako lídr sdružení s místní firmou Suðurverk podepsala
14. června smlouvu na stavbu Nordfjarðargöng, jejíž součástí bude 7,9 km dlouhý tunel Nordfjörður. Pracovníci
z týmu Ing. Aleše Gotharda provedou jeho ražby metodou Drill & Blast, kterou si osvojili před třemi lety na stavbách
tunelů Siglufjörður a Ólafsfjörður. Divize 5 by měla práce zahájit letos v listopadu a dodělat by je měla v srpnu 2016.
Metrostav pomáhá při mimořádných událostech
1
v Chotýšanech příležitost i pro SQZ. „Naše tamější laboratoř (foto č. 3, 4 a 5) je odloučeným pracovištěm olomoucké zkušebny,“ vysvětluje Ing. Prokop a dodává: „Nabízí
plný sortiment a nejvyšší úroveň zkušebnictví v oblasti
asfaltem obalovaných směsí. Je především zaměřená
na podporu firmy BES, které poskytuje služby při výrobě
i při pokládkách na stavbách. Chceme však na Benešovsku a Příbramsku rozvíjet vztahy i s ostatními subjekty,
a to i v oblasti zkoušení zemin, kameniva a betonu.“
2
Tak jako jiná města má i Praha krizový plán pro zajištění koordinovaného postupu záchranných prací při
likvidaci následků mimořádných událostí. Mezi společnosti, které s hlavním městem uzavřely smlouvu
o spolupráci při řešení takových situací a provádění
likvidačních prací v případech naléhavé potřeby, patří
i Metrostav. Pomáhal také při nedávných povodních.
Mimořádné události mohou způsobit nejen živelní
pohromy, ale i havárie technických zařízení, epidemie
nebo lidská činnost. V případech, kdy při nich dojde
k narušení normálního chodu města, bezprostřednímu
ohrožení životů či zdraví občanů nebo ohrožení životního
prostředí a majetku, obrací se pozornost na Krizový a havarijní plán hl. m. Prahy. Postup záchranných prací podle
něj koordinuje operační středisko krizového štábu v úzké
součinnosti s integrovaným záchranným systémem.
Podle smlouvy mezi Metrostavem a Prahou dostala
naše firma za úkol provádět neodkladné zabezpečovací
práce potřebné zejména v souvislosti s haváriemi staveb.
K jejich zajištění využívá odborníky z řad zaměstnanců
či potřebný stavební materiál uložený ve stavebním dvoře v Horních Počernicích. Navíc musí být ve všední den
schopna do sta minut od vyžádání poskytnout k likvidaci
havárie autojeřáb a sklápěcí nákladní automobil, oboje
s obsluhou. V sobotu, v neděli a ve svátek se tato doba
prodlužuje na pět hodin. Aby Metrostav vyhověl všem
zákonným a smluvním požadavkům, vypracoval a schválil
svůj vlastní plán krizové připravenosti, podle kterého se
sám při mimořádných událostech řídí.
Při letošních povodních přišla první žádost o pomoc
z krizového štábu Prahy v neděli 2. června ve 4:50 hodin.
Od té doby zaměstnanci autodopravy z divize 4 nad rámec
běžné práce rozváželi podle potřeb protipovodňové zábrany a písek k pytlování, který zdarma poskytl TBG Metrostav. Přistavovali i kontejnery a nakladače na odpad.
Jejich traktorbagr odstraňoval naplaveniny z Rokytky,
bagr s dlouhým ramenem, který opatřili, chránil pilíře Karlova mostu. Pracovníci divize 6 zajistili prasklou opěrnou
zeď pod Jiráskovým mostem a divize 9 opravila nábřežní
zeď před hrazením Čertovky. „Naše auta vozila 38 hodin
nepřetržitě lomový kámen na Císařský ostrov a budovali
jsme odvodňovací stoku v Lahovicích,“ popisuje další
práci pro krizový štáb vedoucí provozu dopravy a mechanizace divize 4 Mgr. Zdeněk Kulha. Povodně však nejsou
jediný případ, kdy Metrostav hlavnímu městu pomáhal.
Bezprostředně po výbuchu plynu v Divadelní ulici jeho zaměstnanci zajistili nosné konstrukce poškozeného domu
a přispěli k jeho vyklizení. Jejich znalosti a profesionalita
totiž umožňují, aby i takto nebezpečnou práci prováděli
bez ohrožení sebe nebo ostatních zúčastněných.
obchodní a marketingová činnost v krajích Čr
3
4
5
oblastního ředitele divize 6 Metrostavu pro Kraj vysočina
Ze systému obchodních informací Skupiny Metrostav
lze vyčíst řadu statistických údajů, které mimo jiné
dokládají, jak se daří jednotlivým divizím Metrostavu
v přidělených krajích nebo regionech České republiky.
Mimo Prahu či Středočeský kraj působí už řadu let
divize 1, 6, 8 a 9. Pracovníky pro svá oblastní zastoupení
hledají především mezi místními lidmi, kteří znají specifika
teritorií a mají v nich osobní kontakty. Také proto už v řadě
míst není Metrostav považovaný jen za pražskou firmu.
Jednotlivé divize společnosti však ovládají různé vnitropodnikové technologie a orientují se podle nich na jiné
oblasti stavebního trhu. Nabídky na zakázky, které se jejich působnosti týkají, proto podávají kdekoliv, nejen v přidělené oblasti. Typickou ukázkou jsou vodohospodářské
stavby divize 6, které jsou rozeseté po celé republice.
Rozložení obchodní činnosti Metrostavu po republice
dokladuje graf, který v procentech ukazuje, jaká byla výše
finančních objemů podaných nabídek v roce 2012 v jednotlivých krajích. (V nabídkách nejsou prekvalifikace.)
Do působnosti divize 1 spadá Plzeňský kraj a jihomoravský i severomoravský region, které zahrnují všechny
moravské kraje. V loňském roce v nich divize 1 celkem řídila 35 větších staveb a do jí přidělených oblastí výrazněji
pronikla jen divize 6 s devíti převážně vodohospodářskými stavbami a divize 4 se šesti silničními díly.
Divize 6 působí v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina.
Vloni zde ukončila nebo rozestavěla devět zakázek, v jejím
teritoriu pak ještě pracovala divize 4 na stavbě dálnice D3
a výrobu ocelové konstrukce tu získala divize 3.
Zakázky v Ústeckém a Libereckém kraji vyhledává
divize 8. Vloni jich tu řídila nebo zasmluvnila 38 a ne
všechny byly malého rozsahu. V Ústeckém kraji se výraz-
ně angažovala i divize 3 – 15 jejích projektů se tu týkalo
oblasti energetiky. Divize 4 zde stavěla šest mostů nebo
silnic, divize 5 tu měla na starosti dostavbu dálnice D8
a divize 6 se věnovala čtyřem vodohospodářským dílům.
V Karlovarském, Pardubickém a Královéhradeckém
kraji sídlí oblastní zastoupení divize 9. V roce 2012 zde
jejich vedoucí projektů řídili celkem 18 staveb. V každém
z krajů uspěla s jednou vodohospodářskou stavbou divize 6, ve dvou staví silnice divize 4 a jednou sem pronikla
i divize 8 s projektem z energetiky. Ve Středočeském kraji
a v Praze hledají práci všechny divize Metrostavu.
Údaje týkající se realizovaných projektů v poměru
kopíruje i počet nabídek podaných v oblastech za minulý
rok. Tato statistika dobře dokládá, že se Metrostav stal
firmou s celorepublikovou působností. Hlavní město se
totiž na nich podílí už jen o něco víc než čtvrtinou.
Přehled obchodních aktivit v krajích ČR v roce 2012
Praha
Středočeský
Karlovarský
Plzeňský
Ústecký
Liberecký
Královéhradecký
Pardubický
Vysočina
Jihočeský
Jihomoravský
Olomoucký
Zlínský
Moravskoslezský
28 %
9%
4%
12 %
8%
5%
3%
4%
2%
5%
7%
3%
3%
8%
Ing. Dalecký vystudoval stavební fakultu VUT v Brně
v roce 1986. Pracovat začal jako dozor investora,
později přešel do soukromé stavební firmy, kde postupoval po profesním žebříčku, až se stal ředitelem její
stavební složky. V roce 2001 přešel spolu s třicítkou
kolegů do Metrostavu, aby posílil brněnský tým divize 6. Po deseti letech zaměstnání přesídlil do Jihlavy
jako nový oblastní ředitel divize 6 pro Kraj Vysočina.
Jak byste představil svůj tým?
I se mnou je nás v oblastním zastoupení na Vysočině
osm. Zhruba polovina pracuje v Jihlavě, zbytek jsou stavbyvedoucí, mistr a vedoucí projektu Ing. Lubomír Mik,
kteří se pohybují po stavbách nejen v našem regionu, ale
i po celé Moravě. S výjimkou zkušeného marketingového
odborníka Ing. Kříže mám kolem sebe mladé lidi, někteří
z nich u nás začínali pracovat ještě při studiu. Budoucí
spolupracovníky si totiž s pomocí našich personalistů
nejraději vybírám sám ještě na škole. Umožňuje to jejich
lepší profesní výchovu. Dobře je pak i znám, lépe si rozumíme a vím, že je na ně spolehnutí.
Nedávno jste dokončili veřejné sportoviště pro zimní
sporty v Jihlavě a postavili malou vodní elektrárnu Vranov 2. Na čem pracujete dnes a co vás čeká?
Ing. Mik upravuje ve dvou zakázkách tok Bečvy a rekonstruuje a přistavuje kanalizaci ve městě Hranice. Ve Velkém Meziříčí zase budujeme protipovodňová opatření.
A co nás čeká? Po dvou letech bylo konečně ukončeno
výběrové řízení a 12. června jsme podepsali smlouvu
o dílo na zakázku Rozšíření ČOV v Pelhřimově, jejíž návrhová kapacita má být navýšena na 43 tisíc ekvivalentních
obyvatel. Na této stavbě, která bude jako všechny ostatní
podobné probíhat za provozu čističky, budeme lídrem
sdružení zhotovitelů. Dále máme podepsanou smlouvu
na modernizaci kanalizace a ČOV v Mohelnici, ale investor
pořád nemá zajištěné finanční prostředky, takže stavba
stále čeká na zahájení. Pro projekt v Pelhřimově rozšíříme
náš tým, a to o kolegy z původního brněnského kolektivu,
kteří bydlí na Vysočině. Posílit by nás měl i další student
stavební fakulty, který u nás pracuje při studiu.
Bečva, Hranice a Mohelnice ale nejsou na Vysočině?
Nejsou. My však zatím přímo v Kraji Vysočina nedosahujeme požadované výkony, a tak zakázky hledáme i na Moravě. Soustřeďujeme se přitom zejména na vodohospodářské stavby, oborovou specializaci divize 6.
Sídlíte v Jihlavě. Vnímají už lidé na Vysočině Metrostav jako místní firmu?
Divize 6 v Jihlavě nepostavila jen zmíněný zimní stadion,
který byl s dvouapůlměsíčním předstihem otevřen letos
v zimě, ale v roce 2010 i víceúčelové obchodně-sportovní
centrum. Realizovali jsme tu i rekonstrukci a intenzifikaci
městské čistírny odpadních vod, kterou jsme předávali
do provozu v roce 2006. Na této akci jsem se podílel ještě
jako zástupce vedoucího projektu. Je tu už tedy za námi
vidět hotová práce. Jako místní firmu nás ale lidé zdaleka
nevnímají, jsme pro ně stále společnost z Prahy, nicméně
investoři, pro které jsme tady realizovali stavby, nás berou
jako spolehlivého partnera. Lidé v nás zase vidí možného
zaměstnavatele a všímá si nás i konkurence.
Myslíte si, že se Kraj Vysočina liší od ostatních krajů?
Zaujímá velkou rozlohu, ale patří mezi chudší oblasti.
S Prahou nebo Středočeským krajem se proto rozsahem
stavebních možností vůbec nedá srovnávat. Přesto zde
v průměru podáváme dvě až tři nabídky do soutěží měsíčně. Z počátku roku je to sice trochu slabší, ale později
třeba vypracováváme i jednu nabídku za týden.
Jaké jsou vaše plány do dalšího období?
Naší prioritou zůstávají projekty v Kraji Vysočina. I když
se vodohospodářských staveb mimo tento přidělený
region v budoucnosti nechceme zříct, uspět musíme především v nám svěřené oblasti. Jsem optimista a věřím, že
se nám to brzy povede. Naše nové zakázky v Pelhřimově
a ve Velkém Meziříčí dokazují, že to je možné.