strana 2

Když měříš, tak víš

Společnost SQZ je stoprocentní dceřinou firmou Metrostavu a převážně nabízí služby v oblasti zkušebnictví

či měření větrání a hygieny práce. Od poloviny letošního března má nového jednatele a ředitele a o dva měsíce později otevřela novou laboratoř v Chotýšanech.

Prvního jednatele a ředitele společnosti Ing. Jiřího Navrátila, který SQZ vybudoval, nahradil 15. března ve funkci

Ing. Jiří Prokop (foto č. 1). Změna ve vedení proběhla

v zájmu vývoje a kontinuity firmy, které bude Ing. Navrátil

nadále předávat své zkušenosti jako specialista.

Také otevření nové laboratoře v Chotýšanech bylo

dlouho plánované. SQZ má tři laboratoře akreditované pro

zkušební činnost ve stavebnictví – v Olomouci, v Praze na

Rohanském ostrově a na Zbraslavi. Když vloni Metrostav

odkoupil poloviční podíl v benešovské firmě BES a přispěl

k modernizaci její obalovny v Chotýšanech (foto č. 2),

získala jeho Skupina možnost proniknout na místní trh

v oblasti staveb, oprav i údržby silnic. A protože jen ten,

kdo měří – tedy ověřuje si vlastnosti stavebních materiálů

v laboratoři i na stavbě, ví, zda staví kvalitně, otevřela se

ptÁME sE

ing. Luboše daleckého,

Siglufjörður

Ólafsfjörður

Neskaupstaður

Reykjavík

Nordfjörður

Island

Eskifjörður

Atlantický

oceán

Metrostav postaví nejdelší silniční tunel na Islandu! Divize 5 jako lídr sdružení s místní firmou Suðurverk podepsala

14. června smlouvu na stavbu Nordfjarðargöng, jejíž součástí bude 7,9 km dlouhý tunel Nordfjörður. Pracovníci

z týmu Ing. Aleše Gotharda provedou jeho ražby metodou Drill & Blast, kterou si osvojili před třemi lety na stavbách

tunelů Siglufjörður a Ólafsfjörður. Divize 5 by měla práce zahájit letos v listopadu a dodělat by je měla v srpnu 2016.

Metrostav pomáhá při mimořádných událostech

1

v Chotýšanech příležitost i pro SQZ. „Naše tamější laboratoř (foto č. 3, 4 a 5) je odloučeným pracovištěm olomoucké zkušebny,“ vysvětluje Ing. Prokop a dodává: „Nabízí

plný sortiment a nejvyšší úroveň zkušebnictví v oblasti

asfaltem obalovaných směsí. Je především zaměřená

na podporu firmy BES, které poskytuje služby při výrobě

i při pokládkách na stavbách. Chceme však na Benešovsku a Příbramsku rozvíjet vztahy i s ostatními subjekty,

a to i v oblasti zkoušení zemin, kameniva a betonu.“

2

Tak jako jiná města má i Praha krizový plán pro zajištění koordinovaného postupu záchranných prací při

likvidaci následků mimořádných událostí. Mezi společnosti, které s hlavním městem uzavřely smlouvu

o spolupráci při řešení takových situací a provádění

likvidačních prací v případech naléhavé potřeby, patří

i Metrostav. Pomáhal také při nedávných povodních.

Mimořádné události mohou způsobit nejen živelní

pohromy, ale i havárie technických zařízení, epidemie

nebo lidská činnost. V případech, kdy při nich dojde

k narušení normálního chodu města, bezprostřednímu

ohrožení životů či zdraví občanů nebo ohrožení životního

prostředí a majetku, obrací se pozornost na Krizový a havarijní plán hl. m. Prahy. Postup záchranných prací podle

něj koordinuje operační středisko krizového štábu v úzké

součinnosti s integrovaným záchranným systémem.

Podle smlouvy mezi Metrostavem a Prahou dostala

naše firma za úkol provádět neodkladné zabezpečovací

práce potřebné zejména v souvislosti s haváriemi staveb.

K jejich zajištění využívá odborníky z řad zaměstnanců

či potřebný stavební materiál uložený ve stavebním dvoře v Horních Počernicích. Navíc musí být ve všední den

schopna do sta minut od vyžádání poskytnout k likvidaci

havárie autojeřáb a sklápěcí nákladní automobil, oboje

s obsluhou. V sobotu, v neděli a ve svátek se tato doba

prodlužuje na pět hodin. Aby Metrostav vyhověl všem

zákonným a smluvním požadavkům, vypracoval a schválil

svůj vlastní plán krizové připravenosti, podle kterého se

sám při mimořádných událostech řídí.

Při letošních povodních přišla první žádost o pomoc

z krizového štábu Prahy v neděli 2. června ve 4:50 hodin.

Od té doby zaměstnanci autodopravy z divize 4 nad rámec

běžné práce rozváželi podle potřeb protipovodňové zábrany a písek k pytlování, který zdarma poskytl TBG Metrostav. Přistavovali i kontejnery a nakladače na odpad.

Jejich traktorbagr odstraňoval naplaveniny z Rokytky,

bagr s dlouhým ramenem, který opatřili, chránil pilíře Karlova mostu. Pracovníci divize 6 zajistili prasklou opěrnou

zeď pod Jiráskovým mostem a divize 9 opravila nábřežní

zeď před hrazením Čertovky. „Naše auta vozila 38 hodin

nepřetržitě lomový kámen na Císařský ostrov a budovali

jsme odvodňovací stoku v Lahovicích,“ popisuje další

práci pro krizový štáb vedoucí provozu dopravy a mechanizace divize 4 Mgr. Zdeněk Kulha. Povodně však nejsou

jediný případ, kdy Metrostav hlavnímu městu pomáhal.

Bezprostředně po výbuchu plynu v Divadelní ulici jeho zaměstnanci zajistili nosné konstrukce poškozeného domu

a přispěli k jeho vyklizení. Jejich znalosti a profesionalita

totiž umožňují, aby i takto nebezpečnou práci prováděli

bez ohrožení sebe nebo ostatních zúčastněných.

obchodní a marketingová činnost v krajích Čr

3

4

5

oblastního ředitele divize 6 Metrostavu pro Kraj vysočina

Ze systému obchodních informací Skupiny Metrostav

lze vyčíst řadu statistických údajů, které mimo jiné

dokládají, jak se daří jednotlivým divizím Metrostavu

v přidělených krajích nebo regionech České republiky.

Mimo Prahu či Středočeský kraj působí už řadu let

divize 1, 6, 8 a 9. Pracovníky pro svá oblastní zastoupení

hledají především mezi místními lidmi, kteří znají specifika

teritorií a mají v nich osobní kontakty. Také proto už v řadě

míst není Metrostav považovaný jen za pražskou firmu.

Jednotlivé divize společnosti však ovládají různé vnitropodnikové technologie a orientují se podle nich na jiné

oblasti stavebního trhu. Nabídky na zakázky, které se jejich působnosti týkají, proto podávají kdekoliv, nejen v přidělené oblasti. Typickou ukázkou jsou vodohospodářské

stavby divize 6, které jsou rozeseté po celé republice.

Rozložení obchodní činnosti Metrostavu po republice

dokladuje graf, který v procentech ukazuje, jaká byla výše

finančních objemů podaných nabídek v roce 2012 v jednotlivých krajích. (V nabídkách nejsou prekvalifikace.)

Do působnosti divize 1 spadá Plzeňský kraj a jihomoravský i severomoravský region, které zahrnují všechny

moravské kraje. V loňském roce v nich divize 1 celkem řídila 35 větších staveb a do jí přidělených oblastí výrazněji

pronikla jen divize 6 s devíti převážně vodohospodářskými stavbami a divize 4 se šesti silničními díly.

Divize 6 působí v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina.

Vloni zde ukončila nebo rozestavěla devět zakázek, v jejím

teritoriu pak ještě pracovala divize 4 na stavbě dálnice D3

a výrobu ocelové konstrukce tu získala divize 3.

Zakázky v Ústeckém a Libereckém kraji vyhledává

divize 8. Vloni jich tu řídila nebo zasmluvnila 38 a ne

všechny byly malého rozsahu. V Ústeckém kraji se výraz-

ně angažovala i divize 3 – 15 jejích projektů se tu týkalo

oblasti energetiky. Divize 4 zde stavěla šest mostů nebo

silnic, divize 5 tu měla na starosti dostavbu dálnice D8

a divize 6 se věnovala čtyřem vodohospodářským dílům.

V Karlovarském, Pardubickém a Královéhradeckém

kraji sídlí oblastní zastoupení divize 9. V roce 2012 zde

jejich vedoucí projektů řídili celkem 18 staveb. V každém

z krajů uspěla s jednou vodohospodářskou stavbou divize 6, ve dvou staví silnice divize 4 a jednou sem pronikla

i divize 8 s projektem z energetiky. Ve Středočeském kraji

a v Praze hledají práci všechny divize Metrostavu.

Údaje týkající se realizovaných projektů v poměru

kopíruje i počet nabídek podaných v oblastech za minulý

rok. Tato statistika dobře dokládá, že se Metrostav stal

firmou s celorepublikovou působností. Hlavní město se

totiž na nich podílí už jen o něco víc než čtvrtinou.

Přehled obchodních aktivit v krajích ČR v roce 2012

Praha

Středočeský

Karlovarský

Plzeňský

Ústecký

Liberecký

Královéhradecký

Pardubický

Vysočina

Jihočeský

Jihomoravský

Olomoucký

Zlínský

Moravskoslezský

28 %

9%

4%

12 %

8%

5%

3%

4%

2%

5%

7%

3%

3%

8%

Ing. Dalecký vystudoval stavební fakultu VUT v Brně

v roce 1986. Pracovat začal jako dozor investora,

později přešel do soukromé stavební firmy, kde postupoval po profesním žebříčku, až se stal ředitelem její

stavební složky. V roce 2001 přešel spolu s třicítkou

kolegů do Metrostavu, aby posílil brněnský tým divize 6. Po deseti letech zaměstnání přesídlil do Jihlavy

jako nový oblastní ředitel divize 6 pro Kraj Vysočina.

Jak byste představil svůj tým?

I se mnou je nás v oblastním zastoupení na Vysočině

osm. Zhruba polovina pracuje v Jihlavě, zbytek jsou stavbyvedoucí, mistr a vedoucí projektu Ing. Lubomír Mik,

kteří se pohybují po stavbách nejen v našem regionu, ale

i po celé Moravě. S výjimkou zkušeného marketingového

odborníka Ing. Kříže mám kolem sebe mladé lidi, někteří

z nich u nás začínali pracovat ještě při studiu. Budoucí

spolupracovníky si totiž s pomocí našich personalistů

nejraději vybírám sám ještě na škole. Umožňuje to jejich

lepší profesní výchovu. Dobře je pak i znám, lépe si rozumíme a vím, že je na ně spolehnutí.

Nedávno jste dokončili veřejné sportoviště pro zimní

sporty v Jihlavě a postavili malou vodní elektrárnu Vranov 2. Na čem pracujete dnes a co vás čeká?

Ing. Mik upravuje ve dvou zakázkách tok Bečvy a rekonstruuje a přistavuje kanalizaci ve městě Hranice. Ve Velkém Meziříčí zase budujeme protipovodňová opatření.

A co nás čeká? Po dvou letech bylo konečně ukončeno

výběrové řízení a 12. června jsme podepsali smlouvu

o dílo na zakázku Rozšíření ČOV v Pelhřimově, jejíž návrhová kapacita má být navýšena na 43 tisíc ekvivalentních

obyvatel. Na této stavbě, která bude jako všechny ostatní

podobné probíhat za provozu čističky, budeme lídrem

sdružení zhotovitelů. Dále máme podepsanou smlouvu

na modernizaci kanalizace a ČOV v Mohelnici, ale investor

pořád nemá zajištěné finanční prostředky, takže stavba

stále čeká na zahájení. Pro projekt v Pelhřimově rozšíříme

náš tým, a to o kolegy z původního brněnského kolektivu,

kteří bydlí na Vysočině. Posílit by nás měl i další student

stavební fakulty, který u nás pracuje při studiu.

Bečva, Hranice a Mohelnice ale nejsou na Vysočině?

Nejsou. My však zatím přímo v Kraji Vysočina nedosahujeme požadované výkony, a tak zakázky hledáme i na Moravě. Soustřeďujeme se přitom zejména na vodohospodářské stavby, oborovou specializaci divize 6.

Sídlíte v Jihlavě. Vnímají už lidé na Vysočině Metrostav jako místní firmu?

Divize 6 v Jihlavě nepostavila jen zmíněný zimní stadion,

který byl s dvouapůlměsíčním předstihem otevřen letos

v zimě, ale v roce 2010 i víceúčelové obchodně-sportovní

centrum. Realizovali jsme tu i rekonstrukci a intenzifikaci

městské čistírny odpadních vod, kterou jsme předávali

do provozu v roce 2006. Na této akci jsem se podílel ještě

jako zástupce vedoucího projektu. Je tu už tedy za námi

vidět hotová práce. Jako místní firmu nás ale lidé zdaleka

nevnímají, jsme pro ně stále společnost z Prahy, nicméně

investoři, pro které jsme tady realizovali stavby, nás berou

jako spolehlivého partnera. Lidé v nás zase vidí možného

zaměstnavatele a všímá si nás i konkurence.

Myslíte si, že se Kraj Vysočina liší od ostatních krajů?

Zaujímá velkou rozlohu, ale patří mezi chudší oblasti.

S Prahou nebo Středočeským krajem se proto rozsahem

stavebních možností vůbec nedá srovnávat. Přesto zde

v průměru podáváme dvě až tři nabídky do soutěží měsíčně. Z počátku roku je to sice trochu slabší, ale později

třeba vypracováváme i jednu nabídku za týden.

Jaké jsou vaše plány do dalšího období?

Naší prioritou zůstávají projekty v Kraji Vysočina. I když

se vodohospodářských staveb mimo tento přidělený

region v budoucnosti nechceme zříct, uspět musíme především v nám svěřené oblasti. Jsem optimista a věřím, že

se nám to brzy povede. Naše nové zakázky v Pelhřimově

a ve Velkém Meziříčí dokazují, že to je možné.