Letní sportovní hry přinesly
opět strhující výkony
3. července 2018 / 11 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Petra Brože,
vedoucího projektu z divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Metrostav je na nové nařízení EU
GDPR dobře připraven str. 2
Na místě bývalé ubytovny v Sázavě
vznikly nové moderní byty str. 3
U základů klíčového uzlu
V Rudné u Prahy se těší na rozšíření
základní školy str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Stavba století?
Metro!
Jedno z českých či
slovenských stavebních
a architektonických děl
bude na podzim vyhlášeno
Stavbou století. O tom, které
to bude, rozhodne veřejnost
v internetovém hlasování na www.stavbystoleti.cz. Do
ankety, která doplňuje oslavy stoletého výročí vzniku
Československa, vybrala odborná komise sto staveb.
Je mezi nimi i pražské metro, které si zaslouží podporu
Metrostavu! Hlasovat je možné do 15. září.
Z Betlémské kaple
Zástupci naší firmy v čele
s obchodním ředitelem
Ing. Karlem Volfem, MBA,
(foto vpravo) převzali
14. června v Betlémské
kapli ocenění v soutěži
Česká dopravní stavba,
technologie, inovace roku 2017. Ze staveb, které
přihlásil Metrostav, zvítězily tyto projekty: silnice přes
Červenohorské sedlo, zastřešení haly hlavního nádraží
v Praze a vodní dílo Hněvkovice. Při té příležitosti
byla oceněna bakalářská práce Miroslava Duhoně
z Univerzity Pardubice na téma Experimentální analýza
samozhutnitelného betonu. Gratulujeme!
Unikátní projekt u Trondheimu
V rámci projektu Fv. 714 Astfjordkryssinga v Norsku
pracovníci divize 5 zhotovují základy pro pilíře téměř
800 m dlouhého přemostění fjordu u Trondheimu.
Před dokončením jsou dva velké kesony, které stavbaři
betonují na lodi v Norském moři. V příštím čísle přineseme fotoreportáž a podrobnější informace z místa!
Galerie ze stavby
Ve vstupní hale sídla Metrostavu v Praze-Libni přibližuje
23 panelů rekonstrukci historické budovy Národního muzea
v Praze. Tým kolegů, který pod vedením Jana Kučery
z divize 9 zakázku řídí, je připravil pro návštěvníky dne
otevřených dveří, jenž v muzeu proběhl letos v květnu.
V žebříčku nejvýznamnějších firem
CZECH TOP 100
podle tržeb za rok 2017 postoupila
Skupina Metrostav na 14. místo!
Studenti z Texasu v Metrostavu
Koncem června navštívili centrálu Metrostavu studenti
oboru finance a strategie z University of Texas v Austinu.
Lidé na této páté největší vysoké škole v USA mimo jiné
studují podnikání ve střední a východní Evropě. Naše firma
s univerzitou spolupracuje již čtvrtým rokem a návštěvy
v naší centrále jsou u amerického partnera velmi
populární. Podnikání Skupiny Metrostav na evropských
trzích, organizační strukturu a strategii jim přiblížil tiskový
mluvčí Vojtěch Kostiha.
Metrostav_11_2018.indd 1
Na hranici historické části Bratislavy nelze přehlédnout obří jámu a čilý stavební ruch. Na místě totiž vzniká nové nákupní centrum, autobusová stanice mezinárodního významu a moderní tržnice. Na stavbě tohoto
komplexu pod názvem „Stanica Nivy“ se podílí Metrostav, konkrétně tým Ing. Vladislava Horáčka z divize 6.
Název přilehlé a významné ulice Mlynské Nivy je odvozen od vodních mlýnů, které se tu ještě v 19. století měly
nacházet. Místo totiž kdysi roztínalo na dvě části Malé Novozámocké rameno Dunaje. Dnes je vše jinak a z lokality
se stala vstupní brána Bratislavy, od roku 1983 je tu také
hlavní autobusové nádraží, odkud jezdí téměř všechny
dálkové a mezinárodní spoje včetně dálkových autobusů
do Prahy nebo do Brna. Významná stanice nyní získá svou
novou tvář (titulní vizualizace).
Komplex bude mít tři nadzemní a dvě podzemní podlaží, přičemž v prvním jsou plánovaná nástupiště pro autobusy. Budova má mít také zelenou střechu s městskými
zahradami, běžeckou dráhu a kompletní vybavení pro
aktivní oddych a sport. Okolí objektu bude přizpůsobené
pro cyklisty a výstavba má celkově v okolí zlepšit dopravní infrastrukturu – nabídne přes 2000 parkovacích míst.
Investorem je mezinárodní developerská společnost HB
Reavis, koncept Stanice Nivy navrhli světoví experti na retail, britská architektonická kancelář Benoy ve spolupráci
se slovenským ateliérem Siebert + Talaš.
Náročné zastropení autobusové stanice
Tým Metrostavu pracuje na polyfunkční části autobusové stanice Mlynské Nivy. V tuto chvíli jsou stavbaři
u základů a zhotovují železobetonové konstrukce na dvou
stavebních objektech (foto). Oba celky budou vzájemně
propojené základovou deskou a suterénními obvodovými stěnami. Půdorysné rozměry celého objektu jsou
značně nadstandardní – v podélném směru cca 350 metrů a v příčném směru cca 140 metrů (tým Metrostavu
zhotovuje část 200 krát 140 m). Bylo zvoleno řešení bez
dilatačního styku obvodových konstrukcí, tedy za pomoci základové desky a obvodové suterénní stěny a to
s ohledem na značnou hloubku. „Provádíme podkladní
betony, dále armování, bednění a betonáž spřahujících
patek. Na prvním díle začínáme armovat základovou desku a po její betonáži začneme provádět svislé konstrukce
druhého podzemního podlaží,“ potvrzuje přímo z místa
vedoucí projektu Ing. Vladislav Horáček.
Nejsložitější bude pravděpodobně strop nad 1. podzemním podlažím, který je vysoký 7,3 metru protože
zastropuje vlastní autobusovou stanici. V průjezdných
pruzích vzniknou osové rozpony až 16,2 m krát 11,3 m.
Tyto rozpony jsou překonány pomocí takzvané předpínací
výztuže. „Předpínané konstrukce budou prováděny nejen
v trámech, ale i ve stropních deskách. Pro nás je zhotoví
firma VSL, která byla vybrána ve společném tendru s investorem HB Reavis,“ doplňuje inženýr Horáček.
Práce Metrostavu by tu měly skončit v listopadu 2019,
druhou zbývající část stavby provádí také firma PSJ Concrete. Beton dodává TBG Slovensko a betonářské věže
poskytnou Pražské betonpumpy a doprava. Očekávaný
termín dokončení celé stavby je v roce 2020. Bratislava
tak v srdci nově vznikající byznys čtvrtě získá dopravní
uzel na světové úrovni.
-r e d – , f o t o a r c h i v s t a v b y a H B R e a v i s
Stanica Nivy v číslech
Projekt nabízí celkem prostor pro 70 000 m²
obchodů.
Mimo nákupní zónu vznikne 30 000 m² kanceláří.
V obchodním centru se počítá s dalšími 3000 m²
plochy moderní tržnice.
Odhadovaná denní návštěvnost činí 55 000 osob.
Zákazníci budou mít plně k dispozici 2300
parkovacích míst.
Termín dokončení je plánován na rok 2020.
Brno má opět Riviéru
Jihomoravské zastoupení naší firmy předalo 8. června opravené bazény areálu Riviéra v brněnských Pisárkách (foto). Rekonstrukci zvládl tým pod vedením
Ing. Ondřeje Kučery z divize 1 o pár dnů dříve.
Koupaliště je tvořeno kaskádou tří nových nerezových
bazénů v umělém říčním korytě, které bylo vybudováno
v bývalém slepém rameni řeky. Hloubka celého bazénového koridoru je odstupňována a jeho celková délka až
390 metrů je vskutku výjimečná.
Opravy areálu byly nutné, z původních betonových
bazénů už v posledních sezonách totiž unikaly hektolitry
vody denně. Nový nerezový povrch nyní těsní, je hygieničtější, snadněji se udržuje a má dlouhou životnost. Práce
tu započaly v září 2017. Stavbaři po bouracích pracích
osazovali nerezové díly, které po větších celcích obetonovali. „Zároveň jsme prováděli zemní práce s následnou
pokládkou nového potrubí technologie a sanační práce
některých původních konstrukcí. Strojovna byla vybavena novými technologiemi, čerpadly a filtry. Osadili jsme
i nový tobogán se skluzavkou,“ popisuje inženýr Kučera.
Pro zajímavost: celkem bylo použito 8300 m² travnatých
koberců, přes 12 000 m² nerezových plechů, a přes 10 km
potrubí. „Chtěl bych poděkovat svému realizačnímu týmu
za skvěle odvedenou práci!“ uzavírá Ondřej Kučera.
Během léta se v areálu uskuteční i několik zábavních
akcí, a na Riviéře budou probíhat příměstské tábory pro
děti. Denní kapacita je téměř 8000 návštěvníků.
–red–, foto archiv stavby
29.06.18 12:45