strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Skladová hala plní účel i reprezentuje
Na jižním okraji Milevska u silnice na České Budějovice vyrostl zajímavý objekt. Skladová hala s částečně
prosklenou fasádou rozhodně není jednou z těch fádních „krabic“ rozesetých po celé republice. Divize 6
na stavbě pracovala rok. Investorovi, společnosti ABT
group servis, ji předávala v květnu tohoto roku.
Realizační tým zde původně začínal s menší zakázkou. Investor ve smlouvě o dílo požadoval pouze založení
a železobetonový Prefa skelet. Postupně ji však rozšiřoval
a Metrostav nakonec kromě sadových úprav odevzdával
„stavbu na klíč“. „Zpočátku se čekalo na stavební povolení, ale zadavatel pak přišel s dalšími požadavky, a tak
se dělaly dodatky smlouvy na střechu, opláštění podlahy
a další práce,“ připomíná vedoucí projektu Jan Prokeš.
Spolupráci s investorem nicméně velmi oceňuje, protože
přes všechny změny probíhala hladce a bez problémů.
Za to vše ovšem patří podle něj poděkování také celému realizačnímu týmu. Rozšiřování předmětu zakázky,
2
vydaných 24 změnových listů a dva dodatky ke smlouvě
znamenaly zvýšené nároky zejména pro stavbyvedoucího
Jaroslava Fuxu a pro Ing. Barboru Baňárovou, která zodpovídala za administrativní část výrobní přípravy.
Podobu stavby o půdorysu 45 x 25 metrů do značné
míry ovlivnilo přání architekta. „Na navrženém objektu
je užit strohý moderní architektonický styl (foto č. 1).
Technický vzhled odpovídající účelu vnáší do řešení vlnitý
plech tvořící fasádu skladové haly. Obvodový plášť administrativní budovy ozvláštňují svislé prosklené plochy,“
uvádí se v technické zprávě.
Energie zajišťuje obří tepelné čerpadlo
Objekt rozdělený na dvě části – skladovou halu s regálovým systémem pro umístění palet a administrativní část
– není výjimečný jen svým vzhledem. Má další specialitu,
která není u tohoto typu staveb běžná. „Celá stavba má
netradiční vzduchotechniku, energie pro klimatizaci a vytápění se zde kompletně zajišťuje díky systému obřího
tepelného čerpadla,“ vysvětluje Jan Prokeš.
Nová hala má sloužit pro skladování a dobíjení autobaterií (foto č. 2). V administrativní části se nachází
showroom pro prezentaci a prodej nabízených výrobků,
recepce a místnosti pro zaměstnance. Ve druhém nadzemním podlaží, do něhož se vstupuje po ocelovém točitém schodišti z prodejny, je chodba se vstupy na venkovní
terasu, do kanceláře ředitele, jednací místnosti, archivu
a zázemí pro zaměstnance. Hala je s venkovním prostředím propojena třemi vraty a jedněmi dveřmi.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
Na místě ubytovny vznikly moderní byty
Městečko Sázava u Žďáru nad Sázavou bylo po desetiletí místem, kde působilo železniční vojsko. To zde
také postavilo ubytovnu, která se v posledních 15 měsících dočkala kompletní opravy a modernizace (foto
č. 1). Dnes již bývalou ubytovnu zcela přestavěl tým
pracovníků divize 6 pod vedením Ing. Tomáše Kříže
na moderní bytový dům.
Nyní bude sloužit pracovníkům firmy SaZ, která se
zabývá výrobou zařízení určených pro údržbu železničních tratí a trolejových vedení. „Budovu stavělo bývalé
železniční vojsko, takže jsme při bouracích pracích narazili na velmi silné a tvrdé zdivo. Objevili jsme kolejnice,
které byly použity jako nosné prvky, a v neposlední řadě
i na značnou nerovnost konstrukcí. To nás velmi potrápilo,“ vzpomíná vedoucí projektu.
Vzhledem k tomu, že rekonstrukce zahrnovala dispoziční změny, musel tým Ing. Kříže vybourat nejen příčky
a stavební otvory, ale i schodiště či přístavby. Podle projektové dokumentace pak vyrůstaly v původní ubytovně
nové sádrokartonové příčky, vznikaly nové stropy a budova dostala všechna nová okna a dveře. Objekt má také
kompletně vyměněnou elektroinstalaci, otopená tělesa,
rozvody vody a plynu.
Objevily se nepředvídané nástrahy
Jak stavbaři pokračovali v opravách a postupně pronikali
do nitra staré budovy, bylo potřeba řešit další nečekané
1
komplikace. „Není určitě překvapením, že rekonstrukce
zahrnovala i spoustu víceprací. Navíc jsme bojovali s vlhkostí spojenou s aplikací mokrých procesů, jako byly
omítky a lité anhydritové potěry. V době, kdy jsme tyto
práce prováděli, venku panovalo vlhké počasí a stavba
nevysychala podle našich předpokladů,“ uvádí Ing. Kříž
s tím, že tyto okolnosti zpozdily následné pokládky nášlapných vrstev podlah.
Nejen proměna do zářivých barev
Objekt ubytovny se zcela proměnil nejen zevnitř (foto
č. 2), ale i zvenku. Fasáda byla zateplena polystyrenem
a oblékla se do zářivých barev reprezentujících firmu SaZ.
V objektu vzniklo v jednom podzemním a dvou nadzemních podlažích celkem 18 bytů o velikostech 1+kk až 3+1.
Necelá padesátka obyvatel má v suterénu domu k dispozici sklepní prostory, sušárny prádla a kotelnu. Během
rekonstrukce objektu se stavební práce zaměřily i na jeho
okolí. Dělníci opravili přístupovou komunikaci, parkovací
plochu před domem a provedli nezbytné terénní úpravy.
Náročná rekonstrukce objektu v Sázavě je dokončena
a nové útulné byty jsou vybavené již i zařizovacími předměty, takže mohou přivítat své obyvatele. Budou většinou
z řad zaměstnanců společnosti SaZ, a tak moderní byty
zůstanou i nadále spjaty s železnicí stejně jako původní
ubytovna.
Martina Vampulová, foto Luboš Pavlíček
2
metrů bude měřit tunel Slordal, který vzniká v rámci
projektu Fv.714 Astfjordkryssinga v Norsku. Tuneláři
divize 5 koncem června zahájili prvním odpalem ražbu.
V Rudné u Prahy se těší na rozšíření školy
Do historie Rudné u Prahy se 13. červen 2018 zapíše výrazným písmem. Za přítomnosti asi 250 žáků
prvního stupně tu zástupci státních i místních orgánů
a firem poklepali na základní kámen vládou dotované
stavby, která konečně zvýší kapacitu městské základní
školy. Dodavatelské sdružení v čele s týmem divize 8
Metrostavu ji dokončí za dva roky.
bude v přízemí nový vstup se šatnami, kuchyní a jídelnou.
V patře vznikne tělocvična s hrací plochou 24 x 45 m, kterou bude možné využívat jako víceúčelový sál.
Při druhé etapě díla dojde k demolici staré přízemní
budovy a stavbě nové dvoupatrové. Na místě dnešního
vstupu, kuchyně s jídelnou a malé tělocvičny v ní vyrostou
učebny, zázemí kuchyně a kanceláře pro vedení školy.
Metrostav opravuje dráhy na vojenském letišti
V areálu Letiště Praha-Kbely lze od poloviny června
spatřit rozryté plochy a pracovní stroje. Středisko
betonových vozovek divize 4 tam provádí rekonstrukci
pojezdových drah. Stavba je umístěna v neveřejném
prostoru uvnitř oploceného a střeženého areálu letiště, a tak zde panují přísné bezpečnostní podmínky.
Pojezdové dráhy – takzvané TWY A, B, C – jsou vinou
několikanásobného překročení doby své životnosti ve velmi špatném technickém stavu. Vznikly totiž už počátkem
50. let, přičemž od té doby se nedočkaly výraznějších
oprav a byly využívány pro pojíždění letecké techniky
24. základny dopravního letectva.
Stavba se nachází ve vojensky střežené lokalitě, tudíž
pro vjezd do areálu je nutné žádat o povolení pro každé
auto a pro každého dělníka. Stavbaři tak vše musejí zařizovat s předstihem, aby bylo možné prověřit pracovníky
ze strany bezpečnosti letiště. Na stavbě pracuje pouze
divize 4 a to její asfaltérské středisko, celou stavbu má
na starosti Středisko betonových vozovek.
Nutná bude výluka letiště
„Zakázka je zajímavá tím, že pojížděcí dráhy TWY B a C
jsou napojeny do samotné ranveje a vzhledem k bezpečnostní vzdálenosti můžeme pracovat na těchto větvích
jen do vzdálenosti 150 metrů od osy hlavní dráhy. Práce
na pojížděcích dráhách v tomto úseku nazývaném STRIP
můžeme provádět až za výluky letiště, která je plánovaná od 1. do 30. srpna 2018. Za měsíc musíme ve STRIP
vybourat stávající cementobetonový (CB) kryt včetně
podkladních vrstev, zhotovit nové souvrství ke zlepšení
tzv. aktivní zóny, položit stěrkodrť, cementovou stabilizaci
a CB kryt. Nyní provádíme úpravu zemin metodou Roadmix (foto),“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Jan Růžička.
Práce jsou rozděleny na dvě etapy: až se provede
nynější část pojezdové dráhy, převede se na ni doprava
letadel a začne se s opravou koncové části. Předpokládá
se, že druhá etapa začne v podzimním období nebo příští
rok na jaře podle potřeb letiště.
–red–, foto archiv stavby
Armáda využívá čtyři vojenská letiště, dalších pět
bývalých vojenských letišť je určených jako záložních.
Je mezi nimi i přerovské letiště Bochoř, u kterého se
ještě nedávno uvažovalo o zrušení. Vláda ale nakonec
rozhodla o jeho zachování. Jako se záložním se počítá
také s letištěm v Bechyni. Mimochodem v minulosti
bylo na našem území letišť, která se využívají
k vojenským účelům, více: třeba v Chebu, v Hradci
Králové, v Žatci nebo u obce Hradčany v bývalém
výcvikovém prostoru Ralsko.
Metrostav_11_2018.indd 3
1
„Za Metrostav klepal kladívkem ředitel divize Ing. Ivo
Vrbka (foto č. 1 třetí zleva),“ upřesnil vedoucí projektu
Ing. Petr Šrámek. „Základní kámen, respektive průběh
výstavby, posvětil místní farář, což na podobných akcích
nebývá obvyklé. Dětský sbor zazpíval několik písniček
z filmu Ať žijí duchové – při jedné měl sólo i sám ředitel – a ve finále zazněla státní hymna. Slavnostně pojaté
setkání proběhlo ve velmi přátelské a optimistické atmosféře umocněné živelností dětí (foto č. 2), které se už těší
na novou, větší tělocvičnu a moderní kuchyni,“ doplnil.
Děti patří v Rudné mezi respektované obyvatele.
Jednak jí daly jméno (viz box) a pak zakládají světlou budoucnost města – díky stále se rozšiřující výstavbě na západním okraji Prahy jich totiž výrazně přibývá. Základní
škola, která tu byla otevřena roku 1967, se proto dočkala
už dvou rozšíření – před 15 a osmi lety. Dnes má ve třech
budovách 34 učeben, kde se učí na 750 žáků.
Sdružení Metrostavu a firmy Energie – stavební a báňská vybuduje v areálu ve dvou etapách dva nové objekty,
které umožní zvýšit počet žáků na 900 až 1100, zaměstnanců na rovnou stovku a množství vydaných jídel z 850 v jednom druhu na 1200 ve třech druzích. V první novostavbě
2
Investor i dodavatel mají společný zájem
„Staveniště jsme převzali 21. června, a přestože výběrová řízení na subdodavatele teprve probíhají, chtěli
bychom, aby železobetony zajistilo naše středisko HSV
a technická zařízení budov dělala Subterra. Nemyslím
si, že nás při stavbě čeká něco obtížného. Spíš se objeví
složitá administrativa kolem případných změnových listů.
Na výsledek stavby se ale všichni v Rudné těší a přistupují
k ní vstřícně, takže věřím, že celá tahle zakázka proběhne
stejně příjemně jako její začátek,“ řekl Ing. Petr Šrámek.
Rudná vznikla 1. ledna roku 1951 sloučením obcí
Hořelice a Dušníky, jejichž historie se prokazatelně
píše už více než tisíc let. Od 60. let 19. století se
v jejich okolí asi sto let dolovala železná ruda. Vsi se
rozrůstaly, prolínaly, až se – už povýšené na městysy
– dohodly na spojení. Pro nové město lidé navrhovali
prapodivné názvy: Dušelice, Hoředus, Hořelické
Dušníky, Dušnické Hořelice nebo Fučíkov. Nakonec
zvítězilo jméno, které ve škole vymyslely děti – Rudná.
Podle dolů, které živily jejich rodiče a prarodiče.
29.06.18 12:45