strana 2
Den D na Pankráci
PTÁME SE
Pro pražskou dopravu i naši firmu nastal 19. června
důležitý okamžik: na Pankráci byly za účasti představitelů města, pražského dopravního podniku a zástupců
zhotovitelů, mezi kterými je Metrostav, oficiálně zahájeny geologické průzkumy pro výstavbu metra trasy D.
Slavnostní ceremoniál proběhl přímo v místě, kde
začne hloubení prvních šachet a štol (foto č. 1 a 2), které
jsou součástí geologického průzkumu. Akce se zúčastnili
lidé z vedení Metrostavu a divize 8 (foto č. 3).
Přítomní členové vedení pražského magistrátu, do
pravního podniku a stavebních firem přednesli krátké
projevy (foto č. 4). Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel
Pilát během svého vystoupení poděkoval za to, že Metro
stav získal důvěru podílet se na geologickém průzkumu.
Politici a manažeři se v závěru akce chopili sbíječek a lo
pat a vykopali první centimetry nových šachet (foto č. 5
a 6). Symbolicky tak odstartovaly první práce.
Josefa Majera,
vedoucího projektů z divize 9
Roky je spjat s rozsáhlou rekonstrukcí v pražské Fakultní nemocnici v Motole a za sebou má řadu dalších
zakázek z různého spektra – loni třeba dokončil autosalon luxusních značek v Košířích. Josef Majer, který
do Metrostavu nastoupil v roce 2004 už jako zkušený
vedoucí projektu, často navazuje na předešlé projekty,
protože investoři jsou s prací jeho týmu spokojení.
–red–, foto archiv Metrostavu
1
Aktivity oddělení BeMo měřicí technika
1
2
Sdružení společností BeMo Tunnelling (BeMo) a Heitkamp bylo pověřeno rozšířením výrobny společnosti
Ilsenburger Grobblech GmbH v Ilsenburgu v pohoří
Severní Harz (foto č. 1). Jde o projekt novostavby obří
válcovny plechu v Německu, který představuje zakázku
v hodnotě přes 60 milionů eur.
Po uvedení do provozu se bude jednat o nejmodernější
unikátní technologii na tepelné zpracování plechů, kdy na
světě existuje pouze jediný závod s takovouto srovnatel
nou technologií. Tovární hala bude trojlodní s odstupňo
vanou délkou 290 až 340 m a šířkou haly necelých 100 m.
Pro základy haly bylo vyhotoveno 114 základů opěr spočí
vajících na 550 vrtaných pilotách o průměru 90 a 120 cm.
Výzvou kromě jiného bylo to, že základy pro některé sta
vební díly musely být až 9 m hluboké (foto č. 2). Kromě
toho musí být tovární hala zbudována na klíč a v krátkém
časovém rozpětí s tím, že součinnost rozličných staveb
ních oborů vyžaduje přesnou a precizní koordinaci.
S přesností pomáhají drony
Oddělení měřicí technika společnosti BeMo poskytuje
v rámci tohoto projektu zaměřovací práce potřebné
pro realizaci stavby. Mezi ně patří kupříkladu v oblasti
speciálního zakládání vytýčení bodů pro navrtání pilot
stejně jako vytyčení výškově různých stavebních jam pro
realizaci základové desky. Největší pole činnosti pro geo
detické práce ovšem představují zaměření pro jednotlivé
inženýrské stavby, které souvisejí s realizací bednění ur
čených pro podlahy, stěny a stropy. Bez činnosti geodetů
je rovněž nemyslitelná důsledná kontrola zabudovávaných
železobetonových prefabrikátů a ocelových konstrukcí
v jednotlivých stavebních částech. Stavební dodávka musí
vzhledem na následné montované technologické zařízení
vykazovat velmi vysokou přesnost.
Kromě toho je na této stavbě poprvé nasazen náš
dron. Z fotografií, které jsou zhotoveny pomocí dronu, se
dají generovat celkové pohledy (ortofotosnímky) na stave
niště z výšky. Tyto pohledy mohou velmi dobře posloužit
pro další projektování, stejně tak ke zdokumentování
stavu stavebních prací a jejich kontrole. Ortofotosnímky
lze stejně tak doplnit klasické zaměření skutečného sta
vu a přispět tedy investorovi k jednodušší a efektivnější
montáži technologického zařízení továrny.
Ul f Te t z la f f, T im P r e u s s, f o t o ar c hi v B e M o
3
2
Betonárna Libeň – ekologické zásobování
4
5
6
Metrostav_11_2019.indd 2
Společnost TBG Metrostav si nechala zpracovat návrh
možné budoucí podoby betonárny Libeň. Cílem je rozpoutání debaty o možných alternativách zakomponování tohoto průmyslového objektu do přilehlého okolí.
Samotné umístění betonárny není náhodné a má
své důvody. Její přímé napojení na městský okruh totiž
umožňuje zásobovat betonem většinu staveb v širším
centru Prahy, přičemž dopady pro okolí samotné výrob
ny jsou takto minimální. Významný je pro hlavní město
zejména ekologicky šetrný způsob zásobování klíčovou
surovinou pro výrobu – kamenivem. Kamenivo se totiž
dopravuje nákladními loděmi (foto) z pískoven a lomů,
které se nacházejí severně od Prahy. Od přístaviště u řeky
do betonárny, která je od břehu vzdálena asi 300 m, se
kamenivo dopravuje podzemním kolektorem. Celý pás
zeleně u břehu Vltavy včetně cyklostezky je tak provozem
nedotčen a je k dispozici cyklistům, bruslařům i pěším.
Je také na místě zmínit, že využití řeky k zásobování
a strategické umístění betonárny vedle městského okruhu
a zároveň mimo hustě obydlená území významně snižuje
zatížení pražské dopravy nákladními kamiony. Ročně se
jedná o tisíce ušetřených cest těžkých nákladních kamio
nů a stovky tisíc kilometrů ujetých po městě.
Vkusné splynutí s okolím
Návrh zakomponování betonárny do sousedního prostře
dí (vizualizace) představuje příklad zakrytí provozovny
pod speciální krycí sítě a vybudování oplocení za pomoci
hradby ze stromů, keřů a popínavých rostlin. Tímto způ
sobem by měl provoz vkusně splynout s okolím. Uvažuje
se také o tom, že v letních měsících zeleň napomůže sní
žení teploty a zvlhčení prostoru v okolí silnice.
Kristýna
Vinklerová,
archiv TBG Metrostav
foto
a
vizualizace
Začal jste pracovat na další zakázce, kde figurují automobilky značek Jaguar a Volvo. O co jde nyní?
Ano. Momentálně ve sdružení s divizí 8 realizujeme
v Čestlicích autosalon pro značky Jaguar a Volvo, byť
objednatel je jiný, než tomu bylo u předchozí zakázky pro
autosalon Dajbych. Tehdy to dopadlo dobře a dá se říct,
že současný investor si nás vybral z důvodu dobrých refe
rencí – tedy byli jsme doporučeni. Aktuálně ale nepracuje
me pouze v Čestlicích, zároveň realizujeme novou základ
ní školu v Líbeznicích, katolický kostel Krista Spasitele
v Praze na Barrandově a déletrvající zakázku v Motole.
Můžete nám přiblížit stavbu na Barrandově?
Kostel se realizuje pro Arcibiskupství pražské. Tento in
vestor je pro nás důležitý, protože portfolio rekonstrukcí
a staveb pro něj je rozsáhlé, a pokud tato zakázka dopadne
dobře, je pravděpodobné, že nám přinese další spolupráci
a možnost realizace dalších zakázek.
Co je u projektu kostela z hlediska stavebních prací
nové či nějak zajímavé?
Budujeme nový kostel, takže je to stavba na zelené louce
se zahloubením do barrandovských sedimentů, které jsou
geologicky složité. A mohu zmínit pikantnost: zvony, které
jsou umístěny ve zvonici, budou muset splňovat hygie
nický limit pro sídliště, a to je poměrně složitý oříšek.
Nesmějí být moc slyšet, což je pro zvon hendikep...
Pracoval jste na důležitých a náročných zakázkách
v motolské nemocnici. Připomeňte je.
Rekonstrukce probíhala 13 let a v podstatě ještě pokra
čuje. Přitom jsme museli zachovat všechny nemocniční
provozy funkční, což bylo velice složité, zvlášť když se
jednalo o dětskou část. Nastalo také několik krizových
situací, kdy v jednu chvíli došlo ke statickému posunu
pavilonu B, či se objevil neznámý vojenský kryt, který
způsobil posun celého svahu. Tyto problémy se řešily za
pochodu. Nicméně to dopadlo dobře a někdy před měsí
cem vedení nemocnice iniciovalo shrnutí celkové doby
výstavby a vyhodnotilo nás velice kladně.
Jaké pavilony se opravovaly?
Je to kompletní dětská část, šest pavilonů. K tomu je
potřeba započítat menší pavilony a pomocné konstruk
ce. Budovy pocházejí z konce 70. let a jejich stav byl už
špatný. Zakázek v Motole bylo v konečném důsledku
několik desítek. Nyní se na základě vypsaných zakázek
přesouváme, a pokud se nám podaří zvítězit, vrhneme se
na „dospělou“ část a na část administrativní.
Na které další projekty rád vzpomínáte?
Určitě na zakázky v pražském IKEM, které jsem zprvu
realizoval ještě coby projektový manažer firmy VCES
a na jejichž základě jsem vstoupil do Metrostavu. Do této
nemocnice jsem se následně v rámci asi pěti staveb vrátil.
Probíhaly tam rekonstrukce operačních sálů, vybudování
nových dvou pavilonů plus další menší zakázky. Model,
kdy investor byl s naší prací spokojen, se nám promítl
a vyplatil i tady. Jinak shodou okolností jsem se kon
cem 80. let podílel na první výstavbě IKEM – tenkrát ještě
jako mladý stavař.
Co vás čeká v následujícím období?
Chtěli bychom část zakázek dokončit, tedy hlavně letos
uzavřít stavbu základní školy v Líbeznicích, dokončit re
konstrukci v motolské nemocnici, byť předpokládám, že
tam bude vypsaná další zakázka a pokusíme se ji zvítězit.
Rád bych závěrem zmínil, že jsem na sebe navázal stabilní
tým a všem patří dík a pochvala. Vychovali jsme několik
nových pracovníků, kteří u nás nastoupili a postupně se
posunuli do samostatných projektů.
Za rozhovor děkuje David Kalců
02.07.19 13:18