Modernizace VD Gabčíkovo

na Slovensku zahájena

4. července 2019 / 11 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Josefa Majera,

vedoucího projektů z divize 9 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Prorážky tunelu Prešov

Metrostav pracuje na vojenské

letecké základně v Čáslavi str. 3

Cenné zkušenosti střediska montáží

OK divize 3 v Německu str. 3

Takřka kilometrové přemostění přes

Vislu v Polsku téměř hotovo str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Start v Hoříně

V polovině června byla

na Mělnicku slavnostně

zahájena zakázka Úprava

ohlaví plavební komory Hořín

(foto), kterou řídí Jan Prokeš

z divize 6. Modernizace

se zaměří na rozšíření

průjezdného profilu vodního díla z 11 na 12 m a hlavně na

zvýšení podjezdové výšky památkově chráněného mostu

přes dolní ohlaví zdymadla o téměř pět metrů pomocí nové

posuvně-zdvihací konstrukce. Zdymadlo Hořín je součást

laterálního plavebního kanálu Mělník–Vraňany, ve směru

toku Vltavy následuje po zdymadlu Miřejovice a překonává

výšku vzdutí Vraňanského jezu.

Oceněna tři díla Metrostavu

V rámci soutěže Česká dopravní stavba, technologie,

inovace roku 2018 proběhlo 18. června vyhlášení

úspěšných projektů. Ze staveb, které přihlásil Metrostav,

zvítězily tyto: Modernizace železniční trati Rokycany–Plzeň

(divize 5), Pleskotova lávka pro pěší v Písku (divize 6)

a přístaviště Purkarec v jižních Čechách (divize 6), které

také zvítězilo v kategorii Cena ŘVC ČR. Gratulujeme!

MTS Handy

Cyklo Maraton

Extrémní cyklistický podnik,

ale také benefiční jízda.

30. července – 3. srpna

Metrostav již třetím rokem

generálním partnerem.

Přijďte nás podpořit!

Na dálničním obchvatu slovenského města Prešov překonali nedávno raziči divize 5 vedení Ing. Jiřím Břichňáčem hned dva významné milníky – 13. června prorazili severní troubu tunelu Prešov a o čtyři dny později si

akci zopakovali v troubě jižní (hlavní foto).

„Obě prorážky proběhly v nitru hory, protože jsme

zároveň razili na čtyřech čelbách. V severní troubě, která

má raženou část dlouhou 2167 m, to bylo ve vzdálenosti

1263 m od východního portálu. Ražba jižního tubusu

měřila celkem 2187,5 m a prorážka se uskutečnila 1167 m

opět měřeno od východního portálu. Té první se zúčastnili

nejen slovenský ministr dopravy Arpád Érsek (na snímku

vpravo), generální ředitel investora, místní župan a primá­

torka Prešova, ale za Metrostav kromě ředitele divize 5

Ing. Romana Fuksy i dva výkonní ředitelé – Ing. Karel Volf

a Ing. Ivan Hrdina,“ vzpomíná vedoucí projektu na průběh

slavnostního dne přímo v tunelu.

Prorážky se kolegům podařily v předstihu oproti har­

monogramu. Technici z realizačního týmu totiž přesvědčili

investora o výhodnějším způsobu ražby třeba u nouzo­

vých zálivů a objednatel tak nejen ušetřil finance, ale ražba

každého ze čtyř zálivů se zkrátila asi o 21 dní, což v součtu

přineslo zajímavou časovou úsporu.

Tunel Prešov leží na slovenské dálnici D1 a je součás­

tí 7870 m dlouhého úseku mezi MÚK Prešov západ a MÚK

Prešov jih, který buduje sdružení českých i slovenských

firem Eurovia a Metrostav spolu s Doprastavem. Metro­

stav má ve sdružení se svou dceřinou firmou podíl 33 %,

čemuž odpovídá výstavba tunelu a spoluúčast na někte­

rých společných objektech.

1. Výstavba rychlostnej cesty R2, Mýtná – Tomašov­

ce, Slovensko. Divize 4.

2. Výstavba tram. trati, areál Kampus, Brno. Divize 1.

3. Rekonstrukce TÚ Veselí nad Lužnicí – Doubí u Tá­

bora, 2. etapa Soběslav – Doubí. Divize 5.

4. Výstavba a rekonstrukce TT, úsek Centrum –

Dúbravka, Bratislava, Slovensko. Divize 5.

5. Rekonstrukce a dostavba objektu Senovážné ná­

městí č. p. 3 na hotel, Praha. Divize 1.

Nelehká cesta k portálům

Ražby u Prešova započaly vloni 1. srpna – v severní troubě

z východu a v jižní ze západu. Zbylé dvě čelby je následo­

valy s odstupem asi 14 dní. Geologie flyšového souvrství

pískovců a jílovců odpovídala zadávací dokumentaci.

Rozdíl ale byl v častěji zastižených poruchových zónách,

v méně mocných vrstvách zdravých pískovcových lavic

a v četnějším průchodu vysoce laminovanými vrstvami

jílovců, které zvyšovaly nestabilitu čelby i přístropí tune­

lu. Raziči proto museli zajištění zesilovat víc, než čekali.

„Na stavbě byly složité předstihové práce, zejména

vytvoření přístupových cest k portálům, které se nachá­

zejí v členitém zalesněném terénu. Na tunely navíc přímo

navazují mosty, takže předportálové prostory jsou velmi

stísněné. Podélné sklony přístupových cest dosahují až

18 %, proto překonat období zimních a jarních srážek

bylo hodně problematické. Jen s vypětím všech sil se

nám podařilo udržet v chodu dodávky betonových směsí.

Po několik týdnů jsme nemohli vůbec odvážet rubaninu.

Kompletně jsme proto zaplnili mezideponie před tunely,

a to nám nyní blokuje práce v předportálových oblastech,“

říká vedoucí projektu Ing. Břichňáč.

Na samotných ražbách tunelu se dnes podílí 20 techni­

ků a 110 dělníků z Metrostavu. Na díle spolupracuje i dal­

ších 80 lidí ze subdodavatelské firmy Tucon. „Souběžně

probíhají práce na doražbě opěří, dokončujeme poslední

z osmi propojek a ražené výklenky. Z obou stran jsme také

paralelně zahájili ražbu dna. Na východním portálu jsou

hotové základové desky hloubené části severního tunelu,

betonují se základové pasy v ražené části a před tunelem

probíhá montáž izolační i armovací plošiny. Stavbu bed­

nicího vozu zahájíme 1. července. Ražby provádíme vlast­

ními kapacitami, sekundární ostění částečně realizují sub­

dodavatelé. Pokud se ale neobjeví jiná tunelářská zakázka,

nahradí je po ukončení ražeb naši dělníci, kteří zabetonují

definitivní ostění horní klenby,“ uzavírá Ing. Břichňáč.

Ing. Rostislav Štajer

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

DOD mostu

Vysočina

Ve Velkém Meziříčí se

v sobotu 22. června sešli

nejen nadšenci dopravních

staveb, aby si v rámci Dne

otevřených dveří mostu

Vysočina prohlédli, jak

probíhá rekonstrukce tohoto dálničního díla (foto). Kromě

čerstvých informací o opravách mostu měli lidé možnost

zhlédnout historické fotografie z původní výstavby. V rámci

modernizace D1 pracuje na rekonstrukci a rozšíření mostu

tým divize 4 pod vedením ředitele výstavby Ing. Jiřího

Salavy. Lidem na stavbě není rozhodně co závidět a patří

jim obdiv: při teplotách kolem 30 ºC lze na kovovém

povrchu a uvnitř mostu naměřit až 65 ºC!

Obchodní úspěchy

Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,

které doplní výrobní program naší společnosti pro

další období. V červnu jsme úspěšně vysoutěžili

a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:

Metrostav_11_2019.indd 1

Prodloužili jsme D3

Cesta z Prahy na České Budějovice je o trochu snazší.

Divize 4 totiž v pondělí 24. června slavnostně zprovoznila nový 8,1 km dlouhý úsek dálnice D3 na území Jihočeského kraje od Bošilce po Ševětín (foto).

Dopravní tepna, kterou v létě využívají dovolenkáři

při cestách k Jadranu, je tak ode dneška dlouhá 60 km.

I když k dostavbě celé D3 zbývá ještě mnoho kilometrů,

nový úsek bezesporu zlepší a zrychlí dopravu a zamezí

nebezpečným situacím, kdy řidiči riskantně předjížděli

na I/3. To ostatně během slavnostního zprovoznění zmínil

generální ředitel ŘSD ČR Pavol Kováčik.

Součástí nové trasy, na které od února pracoval ve

sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Doprastav tým

vedený Ing. Josefem Králem, jsou čtyři dálniční mosty

a jeden podchod pro pěší. „Při stavbě používáme nejmo­

dernější postupy výstavby, například zemní práce prová­

děné pomocí 3D modelů a ke geodetickému zaměřování

provedených prací využíváme technologii dronů,“ uvedl

již před časem vedoucí projektu.

Ve výstavbě je aktuálně dalších 30 km dále na jih

a 20 km dlouhý obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Ho­

dějovice–Třebonín). Celkem má dálnice D3 od Prahy po

hranice s Rakouskem měřit 172 km. Středočeský úsek

dálnice se ale bohužel neustále zpožďuje.

–red–, foto archiv stavby

02.07.19 13:18