Modernizace VD Gabčíkovo
na Slovensku zahájena
4. července 2019 / 11 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Josefa Majera,
vedoucího projektů z divize 9 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Prorážky tunelu Prešov
Metrostav pracuje na vojenské
letecké základně v Čáslavi str. 3
Cenné zkušenosti střediska montáží
OK divize 3 v Německu str. 3
Takřka kilometrové přemostění přes
Vislu v Polsku téměř hotovo str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Start v Hoříně
V polovině června byla
na Mělnicku slavnostně
zahájena zakázka Úprava
ohlaví plavební komory Hořín
(foto), kterou řídí Jan Prokeš
z divize 6. Modernizace
se zaměří na rozšíření
průjezdného profilu vodního díla z 11 na 12 m a hlavně na
zvýšení podjezdové výšky památkově chráněného mostu
přes dolní ohlaví zdymadla o téměř pět metrů pomocí nové
posuvně-zdvihací konstrukce. Zdymadlo Hořín je součást
laterálního plavebního kanálu Mělník–Vraňany, ve směru
toku Vltavy následuje po zdymadlu Miřejovice a překonává
výšku vzdutí Vraňanského jezu.
Oceněna tři díla Metrostavu
V rámci soutěže Česká dopravní stavba, technologie,
inovace roku 2018 proběhlo 18. června vyhlášení
úspěšných projektů. Ze staveb, které přihlásil Metrostav,
zvítězily tyto: Modernizace železniční trati Rokycany–Plzeň
(divize 5), Pleskotova lávka pro pěší v Písku (divize 6)
a přístaviště Purkarec v jižních Čechách (divize 6), které
také zvítězilo v kategorii Cena ŘVC ČR. Gratulujeme!
MTS Handy
Cyklo Maraton
Extrémní cyklistický podnik,
ale také benefiční jízda.
30. července – 3. srpna
Metrostav již třetím rokem
generálním partnerem.
Přijďte nás podpořit!
Na dálničním obchvatu slovenského města Prešov překonali nedávno raziči divize 5 vedení Ing. Jiřím Břichňáčem hned dva významné milníky – 13. června prorazili severní troubu tunelu Prešov a o čtyři dny později si
akci zopakovali v troubě jižní (hlavní foto).
„Obě prorážky proběhly v nitru hory, protože jsme
zároveň razili na čtyřech čelbách. V severní troubě, která
má raženou část dlouhou 2167 m, to bylo ve vzdálenosti
1263 m od východního portálu. Ražba jižního tubusu
měřila celkem 2187,5 m a prorážka se uskutečnila 1167 m
opět měřeno od východního portálu. Té první se zúčastnili
nejen slovenský ministr dopravy Arpád Érsek (na snímku
vpravo), generální ředitel investora, místní župan a primá
torka Prešova, ale za Metrostav kromě ředitele divize 5
Ing. Romana Fuksy i dva výkonní ředitelé – Ing. Karel Volf
a Ing. Ivan Hrdina,“ vzpomíná vedoucí projektu na průběh
slavnostního dne přímo v tunelu.
Prorážky se kolegům podařily v předstihu oproti har
monogramu. Technici z realizačního týmu totiž přesvědčili
investora o výhodnějším způsobu ražby třeba u nouzo
vých zálivů a objednatel tak nejen ušetřil finance, ale ražba
každého ze čtyř zálivů se zkrátila asi o 21 dní, což v součtu
přineslo zajímavou časovou úsporu.
Tunel Prešov leží na slovenské dálnici D1 a je součás
tí 7870 m dlouhého úseku mezi MÚK Prešov západ a MÚK
Prešov jih, který buduje sdružení českých i slovenských
firem Eurovia a Metrostav spolu s Doprastavem. Metro
stav má ve sdružení se svou dceřinou firmou podíl 33 %,
čemuž odpovídá výstavba tunelu a spoluúčast na někte
rých společných objektech.
1. Výstavba rychlostnej cesty R2, Mýtná – Tomašov
ce, Slovensko. Divize 4.
2. Výstavba tram. trati, areál Kampus, Brno. Divize 1.
3. Rekonstrukce TÚ Veselí nad Lužnicí – Doubí u Tá
bora, 2. etapa Soběslav – Doubí. Divize 5.
4. Výstavba a rekonstrukce TT, úsek Centrum –
Dúbravka, Bratislava, Slovensko. Divize 5.
5. Rekonstrukce a dostavba objektu Senovážné ná
městí č. p. 3 na hotel, Praha. Divize 1.
Nelehká cesta k portálům
Ražby u Prešova započaly vloni 1. srpna – v severní troubě
z východu a v jižní ze západu. Zbylé dvě čelby je následo
valy s odstupem asi 14 dní. Geologie flyšového souvrství
pískovců a jílovců odpovídala zadávací dokumentaci.
Rozdíl ale byl v častěji zastižených poruchových zónách,
v méně mocných vrstvách zdravých pískovcových lavic
a v četnějším průchodu vysoce laminovanými vrstvami
jílovců, které zvyšovaly nestabilitu čelby i přístropí tune
lu. Raziči proto museli zajištění zesilovat víc, než čekali.
„Na stavbě byly složité předstihové práce, zejména
vytvoření přístupových cest k portálům, které se nachá
zejí v členitém zalesněném terénu. Na tunely navíc přímo
navazují mosty, takže předportálové prostory jsou velmi
stísněné. Podélné sklony přístupových cest dosahují až
18 %, proto překonat období zimních a jarních srážek
bylo hodně problematické. Jen s vypětím všech sil se
nám podařilo udržet v chodu dodávky betonových směsí.
Po několik týdnů jsme nemohli vůbec odvážet rubaninu.
Kompletně jsme proto zaplnili mezideponie před tunely,
a to nám nyní blokuje práce v předportálových oblastech,“
říká vedoucí projektu Ing. Břichňáč.
Na samotných ražbách tunelu se dnes podílí 20 techni
ků a 110 dělníků z Metrostavu. Na díle spolupracuje i dal
ších 80 lidí ze subdodavatelské firmy Tucon. „Souběžně
probíhají práce na doražbě opěří, dokončujeme poslední
z osmi propojek a ražené výklenky. Z obou stran jsme také
paralelně zahájili ražbu dna. Na východním portálu jsou
hotové základové desky hloubené části severního tunelu,
betonují se základové pasy v ražené části a před tunelem
probíhá montáž izolační i armovací plošiny. Stavbu bed
nicího vozu zahájíme 1. července. Ražby provádíme vlast
ními kapacitami, sekundární ostění částečně realizují sub
dodavatelé. Pokud se ale neobjeví jiná tunelářská zakázka,
nahradí je po ukončení ražeb naši dělníci, kteří zabetonují
definitivní ostění horní klenby,“ uzavírá Ing. Břichňáč.
Ing. Rostislav Štajer
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
DOD mostu
Vysočina
Ve Velkém Meziříčí se
v sobotu 22. června sešli
nejen nadšenci dopravních
staveb, aby si v rámci Dne
otevřených dveří mostu
Vysočina prohlédli, jak
probíhá rekonstrukce tohoto dálničního díla (foto). Kromě
čerstvých informací o opravách mostu měli lidé možnost
zhlédnout historické fotografie z původní výstavby. V rámci
modernizace D1 pracuje na rekonstrukci a rozšíření mostu
tým divize 4 pod vedením ředitele výstavby Ing. Jiřího
Salavy. Lidem na stavbě není rozhodně co závidět a patří
jim obdiv: při teplotách kolem 30 ºC lze na kovovém
povrchu a uvnitř mostu naměřit až 65 ºC!
Obchodní úspěchy
Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,
které doplní výrobní program naší společnosti pro
další období. V červnu jsme úspěšně vysoutěžili
a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:
Metrostav_11_2019.indd 1
Prodloužili jsme D3
Cesta z Prahy na České Budějovice je o trochu snazší.
Divize 4 totiž v pondělí 24. června slavnostně zprovoznila nový 8,1 km dlouhý úsek dálnice D3 na území Jihočeského kraje od Bošilce po Ševětín (foto).
Dopravní tepna, kterou v létě využívají dovolenkáři
při cestách k Jadranu, je tak ode dneška dlouhá 60 km.
I když k dostavbě celé D3 zbývá ještě mnoho kilometrů,
nový úsek bezesporu zlepší a zrychlí dopravu a zamezí
nebezpečným situacím, kdy řidiči riskantně předjížděli
na I/3. To ostatně během slavnostního zprovoznění zmínil
generální ředitel ŘSD ČR Pavol Kováčik.
Součástí nové trasy, na které od února pracoval ve
sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Doprastav tým
vedený Ing. Josefem Králem, jsou čtyři dálniční mosty
a jeden podchod pro pěší. „Při stavbě používáme nejmo
dernější postupy výstavby, například zemní práce prová
děné pomocí 3D modelů a ke geodetickému zaměřování
provedených prací využíváme technologii dronů,“ uvedl
již před časem vedoucí projektu.
Ve výstavbě je aktuálně dalších 30 km dále na jih
a 20 km dlouhý obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Ho
dějovice–Třebonín). Celkem má dálnice D3 od Prahy po
hranice s Rakouskem měřit 172 km. Středočeský úsek
dálnice se ale bohužel neustále zpožďuje.
–red–, foto archiv stavby
02.07.19 13:18