Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 3
Trenažéry na záchranu lidských životů
Na letecké základně vČáslavi začal vpolovině května
tým Ing. Milana Voráčka z divize 9 stavět stanici zá-
chranné apožární techniky nejvyššího typu zabezpe-
čení (vizualizace č. 1 a2). Nahradí dosud sloužící, ale
už zastaralé objekty nevyhovující soasným požadav-
kům na vybavení, výcvik, ale izázemí záchranářů. Za-
zku by měl Metrostav dokončit vprosinci roku 2021.
„Stavba bude po technické stránce vcelku běžná –
ízemní blok garáží pro 18 zásahových vozidel, vedle
navazucí třípodlažní nepodsklepená budova, která bude
plnit všechny další poebné funkce pro neetržitý provoz
jedné zásahové jednotky čítací 17 osob. Půjde omonto-
vaný železobetonový skelet,“ konstatuje vedoucí projektu.
Ktomu ale do: „Vzhledem kumísní stavby mohou
práce v areálu provádět pouze zaměstnanci s českým
občanstm nebo zčlenských zemí NATO, což může zna-
menat nesnadné hledání určitých výrobních kapacit.
Soástí díla bude itéměř 14 m vysoká ocelová pří-
hradová věž pro požární sport ataké moderní vybavení
budovy pro nacvičování protipožárho zásahu. Půjde
naíklad o klecový trenažér – pás labyrintových kle
smnoha přemístitelnými překážkami. Při neustálé kon-
trole a monitoringu osob z velína jej bude možné plnit
kouřem arychle odvětrávat. Místnost se stacionárními
trenažéry doplní kromě běžného cvičebního nářadí pro
trénink fyzické zátěže itzv. nekonečný žebřík. Nová bu-
dova obsáhne také tělocvičnu aklasickou posilovnu.
Samostatné mobilní trenažéry
Kvýcviku zdárho zásahu budou určenydva mobilní tre-
nažéry – flashover acvičný letoun. Ve flashoveru budou
hasiči tnovat hašení achování při párech, při nichž
vznikají vztlivé plyny hrozící vzplanutím, cvičný letoun
využijí k nácviku vyprošní figuríny z kokpitu letounu.
Oba trenažéry budou umístěny vsamostatných mobilních
přívěsech. Budova, kterou obklopí zpevněné pojezdové
plochy, zahrne i čtyři typické požární skluzy spojucí
patro objektu sízem.
Zatím jsme jen na zátku prací – dokončili jsme
bourání, které uvolnilo staveniště askrývku ornice, pro-
vádíme přeložky inženýrských sítí. Brzy zahájíme zemní
práce, se kterými nám pomůže divize 4. Výstavba požár
stanice vybavené náročnými technologiemi je pro nás
velká výzva. Určitě ji zvdneme včas avkvali, kterou
požaduje investor. Spolu se všemi okolo ale doufáme, že
vbudoucnu poslouží jen kvýcviku záchrařů ane kos-
trým zásahům,“ uzavírá Ing.Voráček.
Lenka Svobodová,
vizualizace Ateliér Velehradský
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Kámen nahradil na Trenčínském hradě sklo
Obyvatelé Trenčína i milovníci historie a tamějšího
hradu se konečně dočkali. Moderní sklo vystřídal ká-
men, atak je rekonstruovaná administrativní budova
uTrenčínského hradu téměř nerozeznatelná od původ-
ních zdí hradu. Takzvaný Sklek, jak většina obyvatel
nazývala skleněnou přístavbu pocházející ze 70. let
minulého století, je už ntěstí minulostí. Postaral se
oto tým Milana Marka zdivize 8.
Ještě do loňského srpna doslova praštil do očí kaž-
ho návštěvníka přicházejícího kTreínsmu hradu skle-
ný objekt přistavěný khradu původem až z11. století.
Prosklenou část, která tvořila asi třetinu stavby, ale dělníci
už loni na podzim zbourali ailéhající budovu zali re-
konstruovat. „Vzhledem ke změně dispozic uvnitř budovy
jsme nejprve vybourali příčky, pak následovaly izolace
sutenu budovy a výstavba příček nových. Poté jsme
se pustili do nových rozvodů inženýrských sítí anových
podlah,“ popisuje vedoucí projektu Milan Marek. Nový
vzhled dostala budova i zvenku (foto). Stavbaři obložili
stěny nové části budovy kamenem, původní kamenné plo-
chy restaurovali avpůvodní části budovy použili irepliky
historických omítek.
„Mum přiznat, že nejnáročjší pro nás bylo vyhovět
požadavkům památkoho úřadu. Ty úřad dopoval až
v průběhu stavby, takže jsme museli postupně přizpů-
sobovat pracovní postupy podle toho, jak je památkáři
zpřesňovali. Kromě toho také přibývalo historických
prvků, které měly zůstat zachovány, abyly tak do no
kompozice budovy postupně zapracovány podle připo-
mínek patkářů,“ říká vedoucí projektu.
Zázemí pokladny inové kavárny
Vprůběhu stavby se také ukázalo, že musí být dopracován
archeologický průzkum anásledně idokumentace stavby.
Proto bylo potřeba práce loni vlistopadu až do letošního
ezna přerušit. Termín dokoení rekonstrukce se tak
posunul zloňského prosince na letošní kten.
Do budovy budou usny pokladny a zemí pro ná-
těvky včetně nové kavárny. Vsuterénu pak budou mít
kdispozici nové prostory zaměstnanci hradu. Nový vzhled
ovšem získá nejen budova, ale ivstupní prostory na ná-
dví hradu. „Rád bych zárem poděkoval stavbyvedou-
címu Ing. Miroslavovi Zemánkovi, který do Metrostavu
nastoupil jako absolvent vysoké školy atato rekonstrukce
byla jeho první zakázkou. Zhostil se jí velmi dobře aijeho
zásluhou byla stavba úspěšně dokončena. V součas
době pod jeho vedením pokračujeme na Trenčínsm
hradě na další stav. Opravujeme jní opevnění,“ uzael
vedoucí projekt Milan Marek.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Sedisko montáží OK divize 3 vNěmecku
Česká Třebová, Rudná, Hostivice, Karlovy Vary ateď
iHannover. Skladové haly rostou nejen vokolí Prahy
avČeské republice jako houby po dešti. Také nedaleko
hannoverského letiště vznikají další průmyslové ob-
jekty vPrologis Parku Hannover. AMetrostav je utoho.
Konkrétně tedy divize 3, která provádí montáž ocelové
konstrukce střechy logistické haly (foto č. 1 a2). Inves-
torem je amsterdamská pobočka společnosti Prologis,
dodavatelem celé stavby je společnost BeMo Tunne-
lling patřící do Skupiny Metrostav.
Uněmeckého Hannoveru bude tým Jakuba Kozlera ze
Sediska montáží ocelových konstrukcí divize 3 pracovat
ještě zhruba měc. Práce zaly na konci května auž na
konci července by měla být hala orozměrech 216 x 102 m
dokončena. Logistická nemovitost vyroste do výšky
14,25 m, přičemž stlá výška do spodní hrany nosníků
dosáhne 12,20 m. „Jedná se o běžnou montáž střechy
haly, používáme stejné postupy ametody jako vČesku.
Kpráci tedy potřebujeme mobilní jeřáb, montážní plošiny
amanipulátor,“ vysvětluje Jakub Kozler.
Monři nejprve sestaví hlavní nosníky ze dvou částí,
které následně sešroubu. Když se šrouby dotáhnou,
vznikne tím ipoebné nadvýšení nosků. Následně se
nosníky montují na dříve osazené ocelové příhradové p-
vlaky. Vprvní části haly jsou již nainstalovány ochranné
tě aje tedy vše připraveno kmontáži vrchní části stře-
chy, která by měla začít každým dnem.
Přizpůsobit se místním poměrům
Výjimečná je tato stavba především svým ustěm
vmecku. „Jedná se opráci vzahraničí, proto musíme
dodržovat místní požadavky aznát zdejší legislativu týka-
cí se například délky pracovní doby, bezpečnosti práce
či odměňování azdanění,“ vyjmenovává Ing.Petr Brotan.
ročnější je také zajišťoní zázemí a poeb zaměst-
nanců Metrostavu asložitěí může být iření vzniklých
technických problémů, které se nedají předvídat. Pokud
se vyskytnou, bývá mnohem složitější zajistit potřebné
řadí na stavbu vNěmecku než vČeské republice.
Zam ale vše běží podle plánu, takže už za měc si
budou moci montážci zdivize 3 okrtnout další úsš-
ně dokončenou zakázku, tentokrát vzahraničí. Kolegové
z BeMo jsou s naší prací spokojení a žeme od nich
ípadně očekávat ulení zakázky v daích halách, kte
bude BeMo pro Prologis touto technologií provádět.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
je vžebříčku nejvýznamnějších firem CZECH TOP 100 pořadí,
které podle konsolidovaných tržeb vroce 2018 obsadil Metrostav.
Hlavní seznam hodnotí desítky firem vČeské republice.
Prologis Park Hannover-Langenhagen má přibližně
120000 m
2
logistických prostor aodpovídající
kancelářské prostory. Kpronájmu je nyní kdispozici
4584 m
2
, dokončem haly by mělo vzniknout daí
24000 m
2
logistických prostor.
Areál Prologis Parku se nachází na jih od letiště
Hannover-Langenhagen událnice A352. Přes A352
je logistický park přímo napojen na další důležité
mecké dálnice – A2 aA7.
1
1 2
2
Poslední práce na novém mostě přes Vislu
Stavbaři divize 4 finují se zakázkou, která se týká
stavby mostu na polské trase silnice E77. Téměř kilo-
metrové přemostění řeky Visly apřilehho záplavové-
ho území uobce Kiezmark je soástí nově budované
rychlostní komunikace, která je nejkratší spojnicí mezi
Varšavou apobřežím Baltského moře.
Metrostav zde pracuje v rámci výstavby zhruba 20 km
úseku S7 mezi Gdskem aElblagem, který byl zprovoz-
n již koncem loňského roku. Po novém mostě sozna-
čem MA-09 se jezdí už od října minuho roku. Stavbaři
Metrostavu budou během prázdnin ještě pracovat na
úprach tenu pod mostem a uvnitř komory mostu.
Jeden ze stavbyvedouch Ing.Jakub Kočárek uvedl, že
poslední práce by měly být dokončeny vzáří.
Rekonstrukce stávající silnice E77 mezi pobřežím
a hlavním městem probíhá postupně. Po dokončení
zmíněného úseku S7 vede jako rychlostní komunikace
souvisle na jih vdélce 180 km. Na silnici 1. třídy se opět
ní na 135.km před Varšavou.
Navzdory neízni počasí a krachu subdodavate
Stavba mostu prohala téměř tři roky abyla vmnom
specifická. K podpisu smlouvy došlo na podzim roku 2015
ana přípravné práce měli technici jen půl roku. Po zahá-
jení vlastní stavby bylo velmi obtížné dodržet plánova
harmonogram. „Nejtší překážku zřejmě představovala
řeka Visla a počasí vůbec. Většinu prací na části nad
vodou bylo nutné dělat z lodí. Ve špatm počasí, při
povodních nebo za silho větru se tyto práce musely
erušovat. Stavba se naczí jen několik kilometrů od
ústí řeky do me, takže když naíklad fouká siljší vítr
od Baltu, „navane vodu zpět“ a m zvýší hladinu řeky
klidně iometr,“ připomíná inženýr Kočárek. To však podle
j nebyla jediná komplikace: „Daí velkou překážkou byl
bezpochyby obrovský nást cen stavebních prací ama-
teriálů za poslední roky, který vedl dokonce ke krachu
několika našich subdodavatelů.
Tři druhy technologií
emostění vdélce 928,7 m, vedoucí nad řekou apla-
vovým územím mezi protipovodňovými valy, se stavělo
svyitím tří druhů technologií. Část nad vodou se bu-
dovala pomocí letmé betonáže (foto č. 1). Část na lem
ehu záplavového území se betonovala na posuv
skri aúsek na pravém břehu na pevné skruži. Neobvyklý
je také typ pilotoho zalení. „Celý most (foto č. 2) je za-
ložen na beraněných prefabrikovaných železobetonových
pilotách. Takže zvště jejich beraní vkorytě řeky bylo
zajímavé,“ vysvětluje Jakub Kočárek.
Most je součástí důležité tepny: silnice E77 proná
sedm evropských ze. Začíná vRusku, vede přes pobalt-
ské státy, zVaršavy pokračuje přes Krakov na Slovensko
akončí vBudapešti. Měří 1690 km ajako rychlostní ko-
munikace je znená po severní trase. Vjižní části Polska,
na Slovensku avMarsku na rekonstrukci čeká.
Blanka Růžková, foto archiv stavby
Metrostav_11_2019.indd 3 02.07.19 13:18
Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (897 ms)

Rendering Strana 4 (102313): (0/1) (884 ms)

Rendering Strana 3 (102311): (0/1) (934 ms)

Rendering Strana 2 (102308): (0/1) (932 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2890/vth118472-1.jpg (3x)

 i2890/vth118475-1.jpg (3x)

 i2890/bg102311.svg

 i2890/vth118477-1.jpg (3x)

 i2890/vth118470-1.jpg