strana 5

zp r avodajs t v í z diviz í

River Park u Dunaje dostaví Metrostav SK

do kon č ení z e s t r. 1

Stavebně je komplex rozdělený na čtyři charakterově

odlišné nadzemní bloky se společnými průběžnými třípatrovými podzemními garážemi, řešenými systémem

vodonepropustné vany. První blok bude sloužit bydlení

a administrativě, blok 2 – Riečny dom – vytvoří hlavní

dominantu komplexu s luxusními velkoplošnými a mezonetovými byty obrácenými nad hladinu řeky, zatímco

obráceně orientovaná část bude plnit administrativní

funkci. V bloku 3 nad půdorysem do tvaru L kolem Vodného náměstí bude hotel a v posledním, nejrozsáhlejším

čtvrtém bloku v jihovýchodní části komplexu budou

v 8–13 podlažích byty, administrativa a v parteru občanská vybavenost. Urbanisticko-architektonický koncept

předpokládá další růst zástavby městského charakteru

směrem ke stávajícímu starému městu.

Metrostav SK touto zakázkou naváže na přípravu základové jámy a podzemních garáží, které jako generální

dodavatel realizoval pro společnost Bratislavské nábrežie,

účelově vytvořené pro projekt River Park slovenskou finanční skupinou J&T. O pokračování v zakázce manažery

1

investora přesvědčilo zvládnutí a kvalita provedení předchozí etapy stavby, ale zejména stabilita a důvěryhodnost

Metrostavu SK, který v poslední době na Slovensku realizoval několik špičkových projektů. „Důvěra investora

nás těší a chápeme ji jako ocenění naší dosavadní práce

i péče, kterou věnujeme realizaci projektů našich klientů,“

ocenil rozhodnutí zadavatelů při podpisu smlouvy Ing.

Vladimír Kríž, generální ředitel Metrostavu SK.

Emília Paldiová, vizualizace ar chiv J&T

Gorski kotar překonávají nové mosty a tunely

Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007

Pomalu rok dva týmy naší divize 5 pracují v severozápadní části Chorvatska na dostavbě dálnice ze Záhřebu

do Rijeky na plný profil. Za tu dobu už raziči Ing. Miloslava Zelenky zahlédli světlo na konci tunelu Lučice

a realizační tým pod vedením Bc. Alexandra Tvrze

se připravuje na ukládání předpjatých železobetoných

nosníků do jednotlivých polí mostu Stara Sušica. Obě

stavby provádí Metrostav jako schválený subdodavatel

chorvatské společnosti Konstruktor.

Na stavbě více než 420 m dlouhého, 12,2 m širokého

a 40 m vysokého mostu Stara Sušica pracují zejména

místní dodavatelé. „Jejich režim práce je odlišný od obvyklého českého, a tak nám chvíli trvalo, než jsme našli

společnou řeč,“ svěřil se stavbyvedoucí Radek Nosál a doplnil: „Dnes jsou už z asi 80 procent hotové duté železobetonové pilíře (foto č. 2) zakončené hlavicí se seismickými

bloky, a v příštích dnech nás čeká montáž ložisek prvního

z deseti polí mostu. Za hotovou záhřebskou opěrou probíhají přípravné práce pro převoz a montáž zavážecího

Název: Komunitní centrum Matky Terezy

Objednatel: Římskokatolická farnost u kostela Sv. Františka z Assisi Praha-Chodov

Architekt: Ing. arch. Vítězslava Rothbauerová

Doba výstavby: srpen 2005 – únor 2007

2

zařízení, které je na celé trase dálnice pouze jedno a jehož

nasazení je závislé na dokončení předchozích mostních

objektů. Do každého pole mostu zavážecí zařízení uloží

pět předepnutých železobetonových nosníků, které spojí

nadpodporové příčníky a spojitá železobetonová deska.

Nosníků bude celkem padesát a jejich uložení bude náročné jak vzhledem k výšce mostu, tak i pro jejich rozměry,

protože jsou 40 m dlouhé a dva metry vysoké.“

3

Na nedalekém tunelu Lučice (foto č. 1) raziči právě

dokončili ražbu 550 metrů dlouhého díla v silně porušeném vápencovém masivu. „Hlavně ze začátku jsme

procházeli polem balvanů o rozměrech 2 až 3 m³, jejichž

mezery vyplňoval naplavený písčitohlinitý štěrk,“ popsal

místní situaci Ing. Zelenka a dokončil: „Kaverny u nás

sice nebyly tak veliké, jako na sousedním tunelu Vrata,

kde objevené jeskyně dosahovaly objem v řádu stovek,

ale i tak se nadvýlom po celou ražbu pohyboval od pár

centimetrů k desítkám kubických metrů.“

V letním režimu, který omezuje provádění trhacích

prací na pouhé dva odpaly denně a jen jeden o víkendech,

tu nyní tým divize 5 dokončuje ražby výklenků, tunelových spojek, hloubení rezervoáru na vodu a připravuje se

na provedení definitivního ostění (foto č. 3). Místní subdodavatelé už také brzy zahájí práce na izolacích, montáže

armatury a provádění kanalizace a technologií.

Pro domácí je stavba uprostřed chorvatské přírody

samozřejmá, kolegům z divize 5 však přináší i překvapení, se kterými se u nás potkat nemohou. Třeba návštěvu

medvědice s medvíďaty, která zřejmě přišla k tunelářům

omrknout nové technologie hloubení zimních brlohů.

Název: EUROPORT Praha-Ruzyně

Objednatel: ECM Airport Center a.s.

Architekt: A.D.N.S. PRODUCTION s.r.o.

Doba výstavby: říjen 2005 – březen 2007

„Výstavba sakrálních objektů není pro současnou dobu typická a i pro Metrostav je výjimečná. Komunitní

centrum Matky Terezy je zajímavé po architektonické

stránce a díky posuvným panelům a prosvětlení budovy pomocí vnitřních atrií má chytře variabilní a povedený interiér,“ charakterizuje stavbu Karel Šubrt.

Výstavbu Komunitního centra Matky Terezy zajišťoval

tým divize 1 vedený Karlem Šubrtem. Solitérní stavba

v parku u velkého pražského panelového sídliště není

dominantou okolí, výrazně se však od něj odlišuje svými

oblými tvary a svítivě bílou fasádou. Byla navržena jako

víceúčelové církevní zařízení s otevřenými sociálně vzdělávacími a kulturními programy pro veřejnost.

Budova centra je založená na velkoprofilových vrtaných pilotách a její konstrukční systém je kombinovaný,

aby umožnil co největší variabilitu interiéru. V suterénu

a v přízemí proto železobetonový skelet doplňují nosné

stěny zejména po obvodu stavby, druhé nadzemní podlaží

je zděné. Hlavní objekt má kruhový půdorys s vloženým

pravoúhlým dispozičním systémem a v současnosti je

dostavěna jedna jeho nadzemní polovina o zastavěné

ploše téměř 2000 m² včetně suterénu a konstrukce i její

prvky jsou připravené pro snadnou dostavbu. Samostatnou součástí Komunitního centra je představěná zvonice

ze dvou svislých tubusů, jež jsou pod zvony propojeny

podestou a nad nimi stropní deskou s atikou.

Kruhová kaple pro 75 osob je ve výšce 5 m lemována

úzkou rampou, která prochází i do prostoru přilehlého

víceúčelového sálu a skrývá konstrukci umožňující posun

vysokých panelů s vyobrazenou křížovou cestou. Jejich

přesunem lze oba sousední prostory podle potřeby oddělit, nebo spojit do kostela pro více než 400 návštěvníků.

Tyto hlavní shromažďovací prostory v přízemí doplňuje

občerstvení, sociální zařízení a klubovny. V suterénu jsou

garáže pro 34 vozů i technické zázemí a v patře dva byty

azylového mateřského centra a byt správce.

„EUROPORT v Ruzyni zajímavě slučuje provoz hotelu,

retailu a velkého nájemního parkingu do jednoho celku

velmi dobře propojeného se stávajícím letištním dopravním systémem. Budova zvenku působí nenápadně,

její vnitřní dispozice je však promyšlená a život pulsuje

uvnitř kolem dominantního proskleného atria, které

před okolním rušným prostředím chrání vnější obal

budovy,“ popisuje stavbu Ing. Karel Volf.

Projekt EUROPORT zrealizoval tým Ing. Volfa z divize

3 za pomoci kolegů z divize 6 Metrostavu, kteří měli na

starost železobetonové konstrukce.

Budova v areálu ruzyňského letiště je založená na

pilotách, nosnou konstrukci ve tvaru kostky tvoří monolitický železobetonový skelet s jedním podzemním a sedmi

nadzemními podlažími s dvěma částečnými mezipatry.

V téměř 166 tisících m³ obestavěného prostoru je využito jen kolem 33 tisíc metrů čtverečních užitné plochy,

protože vnitřní dominantou objektu je velké prosklené

a zazeleněné atrium se spojovacími výtahy a lávkami.

Ohraničují ho dvě protilehlá pětipatrová křídla budovy,

vyrůstající po obvodu protilehlých stran ze čtvercového

parteru ve druhém patře. Průčelí směrem k odbavovací

hale letiště vytváří předsazená prosklená fasáda, na druhé straně objekt uzavírá rozsáhlý blok sedmipatrových

nadzemních otevřených garáží pro 340 vozů. Všechny

ohraničující okenní a fasádní konstrukce jsou navrženy

jako vzduchotěsné, tepelné a zvukově izolační.

V klimatizovaném a dobře odhlučněném komplexu

vznikl tříhvězdičkový hotel Courtyard by Marriott s 235

dvoulůžkovými pokoji, restaurací s otevřenou kuchyní

o kapacitě až tisíc jídel denně, s konferenčním centrem

pro asi 250 osob a s fitness klubem. Součástí budovy je

dvoupatrové nákupní centrum s pasáží, propojené přes

vnější lávku s průběžnou estakádou před hotelem a jejím

prostřednictvím i s novým letištním terminálem Sever II.

Součástí dodávky Metrostavu byla nejen vlastní stavba,

ale i nábytek a vnitřní vybavení hotelu.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Roman Šebrle koupil centrum Na Krutci

Nejvšestrannější světový atlet současnosti Roman

Šebrle spojil svoji budoucnost s novým sportovním

komplexem, který je součástí první etapy výstavby Obytného souboru Na Krutci. Pro Divizi development s vedoucím projektu Ing. Bohumírem Sedláčkem

stavbu zajišťuje tým Ing. Jana Štoncnera z divize 8.

„Zhruba před rokem jsem nabídku Metrostavu náhodou našel na internetu a o pár měsíců později jsme

začali jednat o koupi,“ prozradil desetibojař Roman Šebrle

a upřesnil své plány: „Součástí RS Sport centra, které

chci Na Krutci vybudovat, bude multifunkční hala se třemi

nejmodernějšími golfovými simulátory v přízemí a v patře

s regeneračním centrem s vířivkami, saunou, masáží,

solárii a hypoxi studiem na odbourávání tuků.“

Klimatizovanou halu doplní venkovní víceúčelové hřiště na malou kopanou, volejbal či nohejbal, dva antukové

tenisové kurty a další dva s umělou antukou, které přes

Metrostav_12_13_07.indd 5

zimu zastřeší přetlaková hala. Součástí komplexu bude

i volně přístupné dětské hřiště a přilehlé parkoviště.

Na okraji obytného souboru Na Krutci je však zatím

k vidění jen hrubá stavba víceučelové haly. Její venkovní

i vnitřní nosné stěny jsou částečně ze železobetonu a částečně z cihelných tvárnic, vodorovné nosné konstrukce

tvoří železobetonové desky s rovnými podhledy.

V červnu začali byty i řadové domy z první etapy

projektu Na Krutci přebírat noví majitelé. „Tým Ing. Pavla

Komsy z divize 8 zde ještě ve spolupráci s naším vedoucím projektu Ing. Rostislavem Šíšou pokračuje výstavbou

13 solitérních vil, které by měly být dokončeny letos koncem roku,“ sdělila Martina Huclová z Divize development

a dokončila: „Partnerství s Romanem Šebrlem je pro nás

zárukou, že Na Krutci vznikne skutečně kvalitní sportovní

zařízení, jež vhodně doplní naši nabídku bydlení.“

Lenka Svobodová

7/3/07 12:20:49 PM