Gorski kotar překonávají

nové mosty a tunely

4. července 2007 / 12-13 / XIX

více na str. 5

Ptáme se: profesora Ing. Jaroslava

Pacovského, CSc. str. 2

M e t r os t a v

a .s.

č l e n

d d m

g r oup

Ve štole Josef bude výuka a výzkum

nad zlato str. 2

Ohlédnutí za Světovým tunelářským

kongresem str. 3

Stavební příručka v praxi

Krátce / Aktuálně

Metrostav je stále úspěšnější

Nová bytová

výstavba v Žilině

Metrostav SK se stal

generálním dodavatelem

stavby obytného souboru

s více než 140 byty

Nové bývanie Hliny VIII.

v Žilině, který investorovi,

společnosti I.F.I. Development, předá hotový v září 2008.

„Výstavba tohoto komplexu je pro nás o to významnější,

že se Metrostavu SK podařilo posunout operační prostor

opět dál od Bratislavy a máme příležitost prezentovat svou

práci v dalším regionu Slovenska,“ řekl generální ředitel

Metrostavu SK Ing. Vladimír Kríž při slavnostním položení

základního kamene ve středu 13. června.

do kon č ení na s t r. 5

Přeložka Chomutov

– Křimov v provozu

Den otevřených

dveří v Pardubicích

Přesně v půlce června

uspořádala společnost

AFI EUROPE Czech

Republic ve spolupráci

s divizí 9 Metrostavu pro

zástupce města a tisku

Den otevřených dveří na stavbě Paláce Pardubice. „Za

posledních šest týdnů jsme tady na stavbě spotřebovali tři

tisíce metrů krychlových betonu,“ pochlubil se projektový

manažer firmy Mike Bernstein z Izraele. Za Metrostav

účastníky po staveništi provedli ředitel oblastního

zastoupení Ing. Jiří Mottl a vedoucí projektu Ing. Jan

Šunka. Stavba multifunkčního komplexu běží na plné

obrátky – po přeložce horkovodu pro stávající obchodní

dům Tesco už stavbaři dokončili šest tisíc m² podzemního

podlaží a z prvního patra, kde se betonují stropy, byly

v půlce června hotovy další dva tisíce m² půdorysu.

Po důkladném výběrovém

řízení pracovníci provozu TZB

divize 9 vybrali dodavatele

ventilátorů pro podélné

větrání tunelu Klimkovice

až v dalekém Španělsku.

Šestnáct stoprocentně reverzibilních ventilátorů JZR 1230/4, z nichž každý přepraví 33,3 m³ vzduchu za sekundu

a až 90 minut odolá teplotě 400 °C, dodá španělská

společnost TELLERES ZITRÓN, jejíž výrobky se používají

v tunelech po celé Evropě i v zámoří. Právě probíhající

montáž ventilátorů skončí v průběhu července.

Nejlepší značky České republiky

Do druhého ročníku programu Superbrands v České

republice se přihlásilo téměř 3000 značek působících na

českém trhu, z nichž porotci po prozkoumání historie,

hodnoty a důvodů jedinečnosti vyberou ty, které by bylo

možné označit jako „jednu ze 100 Superznaček“ České

republiky. V prvním ročníku se mezi 41 vybraných zařadil

i Metrostav. Značky hrají velkou roli v životech lidí, ať

již jako zákazníků, nebo zaměstnanců, a proto pořadatel

na internetové adrese www.jwa.cz poskytuje každému

možnost, zvolit si tu svou nejlepší značku. Na podzim

tohoto roku pak vítěz hlasování v každé kategorii získá

zvláštní cenu. Hlasujte pro Metrostav!!

Metrostav_12_13_07.indd 1

River Park u Dunaje

dostaví Metrostav SK

Podle smlouvy, uzavřené 12. června mezi zástupci investora a hlavního zhotovitele, bude generálním dodavatelem stavební části nadzemní etapy výstavby River

Parku v Bratislavě společnost Metrostav SK. Hodnota

podepsaného kontraktu se pohybuje kolem 120 milionů

EUR a dokončení výstavby celého komplexu, při níž

bude slovenským kolegům pomáhat i naše divize 9, by

mělo skončit začátkem roku 2009.

Autorem konceptu i vzhledu multifunkčního komplexu

River Park, nazývaného také Městem ve městě, je jeden

z nejúspěšnějších současných evropských architektů

Erick van Egeraat, který svou špičkovou architekturou

přiblíží hlavní město Slovenska moderním evropským

metropolím. Součástí komplexu bude kromě dvou set

nadstandardních bytů i vůbec první pětihvězdičkový hotel v Bratislavě Kempinski hotel RIVER PARK s více než

220 pokoji, vysoce kvalitní kanceláře, obchody, kavárny,

restaurace, banka i další služby pro obyvatele a hosty Bratislavy. Stavba na ploše více než 2,5 hektaru zahrne také

revitalizaci široké nábřežní promenády podél Dunaje.

Ve 13. ročníku žebříčku 100 nejvýznamnějších firem

České republiky, který každoročně sestavuje Sdružení

CZECH TOP 100 podle tržeb za uplynulé finanční období, si

Metrostav oproti loňsku opět polepšil. V celkovém pořadí

postoupil o tři příčky a umístil se na 24. místě. V pořadí

podle odvětví skončila ve stavebnictví naše firma druhá

za společností Skanska CZ, třetí nejvýznamnější stavební

firmou je STRABAG.

Ventilátory pro

tunel Klimkovice

Už po staletí zlato láká hledače

i v Čechách str. 4

V areálu českých vysokých technických škol na staveništi v Praze-Dejvicích se v polovině června sešla

ministryně školství, mládeže a tělovýchovy České republiky Mgr. Daniela Kuchtová se starostou Prahy 6,

zástupci škol i společnosti Sekyra Group, aby spolu

s dalšími slavnostním poklepáním pokřtila stavbu Národní technické knihovny, kterou ve sdružení se společností OHL ŽS Brno staví tým divize 9 Metrostavu

pod vedením Ing. Karla Hrdlovicse.

Součástí slavnosti byl také podpis pamětní listiny

a její vložení do patrony dodnes funkční potrubní pošty,

instalované ve 30. letech minulého století v Klementinu

v tehdejší Knihovně vysokých škol technických. Pouzdro

zazděné v parteru stavby symbolicky potvrdí historickou

kontinuitu nové knihovny s její slavnou minulostí.

Mgr. Kuchtová svou pozornost věnovala jak rozhovoru

s profesory Ing. Vlastimilem Růžičkou, CSc., rektorem

VŠCHT a Ing. Václavem Havlíčkem, CSc., rektorem ČVUT

(foto č. 1), tak i prohlídce stavby, jež je jedním z prioritních

projektů jejího resortu a také jedním z prvních příkladů

spolupráce soukromého a veřejného sektoru v ČR.

Od loňského prosince práce na staveništi značně

pokročily. Dosud byla provedena nosná železobetonová

konstrukce tří podzemních podlaží a práce pokračují na

stropní konstrukci přízemí. „Pracovníci divize 6 budou

skelet dokončovat ještě letos v prosinci,“ popsal průběh

dalších prací Ing. Hrdlovics a vysvětlil: „Nosný systém

objektu tvoří železobetonová konstrukce skeletu s dodatečně křížem předpjatými stropními deskami, do kterých

je vkládán topný a chladicí BKT systém a někde i trubkování pro elektroinstalace. Možné svírání výztužných

jader od předpjetí jsme museli řešit až při zpracovávání prováděcí dokumentace pomocí dilatací a vložením

modulárních ložisek mezi styk stěn a stropní konstrukce.

Celá budova je pojatá vskutku technicky a většinu jejích

vnitřních ploch tvoří šedé pohledové betony. To jen pro

představu, o jak náročnou konstrukci se jedná.“

Pro výstavbu Národní technické knihovny je navržena

celá řada moderních materiálů, takže až si v ní na jaře

2009 čtenáři začnou půjčovat odbornou literaturu, bude

budova sama velikou stavební příručkou v praxi.

Od 29. června letošního roku mohou být obyvatelé

Chomutova i obcí mezi ním a Horou sv. Šebestiána

spokojenější. Zprovozněním přeložky silnice I/7 Chomutov – Křimov byl dokončen nejen severozápadní obchvat města, ale i bezpečné a rychlé dopravní spojení

mezi západní oblastí Ústeckého kraje a Německem.

Na stavbě se ve sdružení podílel i Metrostav – jeho

tým z divize 4 tu pod vedením Ing. Zdeňka Rozsypálka

vybudoval téměř půlkilometrovou estakádu, pro jejíž

výstavbu poprvé použil dvě přesuvné skruže.

„Staveniště jsme oproti ostatním přebírali téměř

s ročním prodlením, i přesto se nám most podařilo dokončit v termínu,“ oddechl si Ing. Rozsypálek. „Ty dva

roky stavby představovaly spoustu času, kdy jsme mimo

jiné řešili i technologické problémy vyplývající z prvního

použití přesuvné skruže v Metrostavu.“

Nový chomutovský most tvoří železobetonová konstrukce dvoutrámového průřezu s maximálním rozpětím

39,5 m. Díky použití přesuvných skruží, z nichž jedna

vážila kolem 550 tun, mohla být betonáž čtyřicetimetrových polí mostu zkrácena oproti standardní technologii

výstavby ze tří na dva týdny při nasazení polovičního

počtu pracovníků a s použitím minimálního množství

pomocných konstrukcí.

Nová zprovozněná čtyřproudová komunikace je dlouhá 6,78 km a překonává výškový rozdíl 365 m. Její výstavba zahrnula celkem 85 objektů, z toho osm mostních a mimoúrovňovou křižovatku. Slavnostního zahájení provozu

se mimo zástupců dodavatelů a představitelů investora

zúčastnili i ministr dopravy ČR Ing. Aleš Řebíček, hejtman

Ústeckého kraje Ing. Jiří Šulc, a primátorka Chomutova

Ing. Ivana Řápková. Spolu s dalšími slavnostně přestřihli

pásku, napnutou právě na začátku naší estakády (foto).

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

7/3/07 12:20:07 PM