Stavbaři dokončili základy
mostu v Norském moři
24. července 2018 / 12–13 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Petra Čermocha,
oblastního ředitele divize 9 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Proměna koupališť a aquaparků pod
taktovkou Metrostavu str. 4
Z bývalého pivovaru v Domažlicích
vznikne kulturní centrum str. 5
Startujeme na čtvrtém koridoru
Naše firemní noviny slaví 30 let od
svého vzniku str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Joberg zprovozněn
Zástupci naší firmy předali
koncem června do užívání
dvoukilometrový tunel
Joberg, který se nachází
nedaleko Bergenu v Norsku.
Komplikovaný tunel na silnici
Rv. 13 v okrsku Granvin
vyrazila divize 5 ve sdružení s partnerem Bertelsen
& Garpestad. Zatímco od západního portálu probíhaly
práce pro Norsko typickou metodou Drill & Blast, z druhé
strany raziči divize 5 využili vůbec poprvé v zemi Novou
rakouskou tunelovací metodu (NRTM). Projekt, který
prošel již několikaměsíčním zkušebním provozem, řídili
Ing. Ivan Piršč a Ing. Jiří Šach.
Stavíme policii
Poklepem na základní
kámen 16. července
začala stavba nové budovy
Územního odboru Policie ČR
v Chrudimi. V průmyslové
zóně u bývalé Transporty
by měl stát komplex šesti
budov. Za 26 měsíců je postaví tým divize 9, který vede
Ing. Jaroslav Sýkora. Nové sídlo by mělo policistům
zajistit lepší zázemí, zjednodušit výjezdy a zvýšit efektivitu
jednotek. Tamní policisté teď totiž sídlí přímo v centru
Chrudimi na Všehrdově náměstí, ale hlavně jejich služebny
jsou rozmístěné v několika historických budovách.
Zlomový okamžik mostu v Polsku
V polském Sobieszewu odstartovala nejnáročnější
fáze výstavby sklopného mostu přes řeku Mrtvá Visla.
Konkrétně 16. července začala rozhodující část prací, kdy
na místo stavby dorazila lodí z Gdyně obě ramena mostu.
Pokud nenastane nepřízeň počasí, usadí tým divize 4
řízený Ing. Ladislavem Chovancem konstrukci na místo
do dvou týdnů. Rozpětí mostu bude 181,5 m, každé
z ramen váží 320 tun. Důležitost stavby potvrzuje i tisková
konference primátora Gdaňsku Pawla Adamowicze.
Další zakázka na Trenčínském hradu
Na Slovensku úspěšně pokračuje mezinárodní projekt
TreBuChET, v jehož rámci tým Milana Marka z divize 8
zpřístupní jižní opevnění Trenčínského hradu a provede
opravu administrativní budovy, tzv. skleníku. Právě tam
začínají další stavební práce. Objekt se už přes 50 let
nijak nezměnil a je v žalostném stavu. Do konce roku ale
skleník získá adekvátní vzhled a uvnitř by měly vzniknout
reprezentativní prostory.
Naši stavbaři z divize 5 pod vedením Ladislava Šabacha se pustili do důležitého projektu modernizace
traťového úseku Praha Hostivař II, ze kterého se stane
moderní vysokokapacitní železniční trať. Kromě vyššího komfortu pro cestující má přinést dvě zcela nové
zastávky – Eden a Zahradní Město a bude zmodernizováno nádraží Praha-Vršovice.
Bývalé seřaďovací nádraží nedaleko Lanového mostu
u Jižní spojky pomalu mizí. Pracovníci Metrostavu již
předtím vykáceli náletové dřeviny, které několik let zcela
pohltily nepoužívané koleje, a od července stavbaři provádějí demontáž kolejového svršku (hlavní foto). Bagry
z vagonů skládají staré pražce, jsou tu hromady s tisíci
šrouby, o kousek dál kupy starých návěstidel. Oficiální
předání staveniště se uskuteční sice v půli srpna, ale
technika připravuje úsek na modernizaci.
Za zhruba tři a půl roku by mělo být hotovo: vlakové
zastávky budou přestavěné i nové, ale především vlakem
bychom se měli dostat ze stanice Praha-Hostivař do stanice Praha-hlavní nádraží po první čtyřkolejné trati na síti
SŽDC rychleji, bezpečněji a pohodlněji. Zaniknout má
zastávka Praha-Strašnice, která se přesune do prostor
bývalého vršovického seřaďovacího nádraží a změní název na Praha-Zahradní Město (vizualizace).
Významný tah přes frekventované pražské ulice
Jde o maximálně komplikovanou stavbu, při níž dojde
k výstavbě celkem 29 km kolejí. Projekt si vyžádá také
rekonstrukci devíti mostů, z nichž některé vedou přes
významné tahy, jako je ulice Průběžná, V Korytech, U Vršovického hřbitova nebo třeba Vršovická.
Demontáž obřího jeřábu u Muzea
Zhruba dva roky nešlo na Václavském náměstí
v Praze přehlédnout statický jeřáb. Podílel se
na rekonstrukci Národního muzea, kterou řídí
kolegové z divize 9. Byl více než 80 m vysoký
a drželo ho několik pilotů se založením v hloubce 8 m
pod zemí. V polovině července dorazil na místo ještě
větší mobilní „kolega“ a dnes již nepotřebný jeřáb
snesl k zemi. Byla to úchvatná podívaná.
Metrostav_12_13_2018.indd 1
Předání staveniště proběhlo již počátkem května,
hlavní práce se rozeběhly od července. „Až se zdemolují
stávající koleje, zpřístupníme prostor pro výstavbu a rekonstrukci mostů. Tím se musí začít. Není totiž možné
budovat nové kolejiště, dokud toto nebude hotové. Provoz
musí být přitom co nejméně omezen,“ vysvětluje vedoucí
projektu Ladislav Šabach, hlavní stavbyvedoucí divize 5.
Lídrem ve sdružení, které modernizaci provádí, je
Metrostav, dalšími účastníky jsou firma Swietelsky Rail
a společnost SMP. Metrostav má na starosti významné
mostní objekty, přeložky a zastřešení nástupišť. Nedílnou
součástí projektu je rekonstrukce a výstavba nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení.
Kde je nutné počítat s omezením?
„Nejsložitější bude koordinace s městem z hlediska dopravy kvůli stavbám mostů. Snažíme se vyjít maximálně
vstříc, abychom co nejméně zasahovali do života města.
Je potřeba, aby byli lidé dobře informováni. Letos se
budou omezení týkat zejména ulice V Korytech a mostu
u budoucí zastávky Praha-Eden. Celá konstrukce mostu
se postupně sundá, a to na tři části, aby se zachoval jednak provoz automobilů pod ním a jednak provoz železnice,“ shrnuje vedoucí projektu Ladislav Šabach.
Novou vlakovou stanici u Edenu lidé určitě ocení: obslouží nejen přilehlý stadion, ale i tuto oblast Prahy 10.
Rekonstrukce se dočká také významné a malebné nádraží
Praha-Vršovice, kde v místě stávajícího podchodu vznikne nový, který pro pěší propojí prostor Nuslí za nádražím
s Vršovicemi.
–red–, Petr Adámek a vizualizace SŽDC
Právě modernizovaný úsek z Hostivaře do centra
Prahy je součástí takzvaného IV. tranzitního
železničního koridoru. Je to název pro hlavní dálkový
železniční tah mezi Děčínem na severu země a Horním
Dvořištěm na jihu České republiky. Koridor je veden
Děčínem, Ústím nad Labem, Kralupy nad Vltavou,
Prahou, Táborem, Českými Budějovicemi a Horním
Dvořištěm. Tento významný tah je také tranzitním
spojením Německa (Berlín a Drážďany) a Rakouska
(Linec). Celková délka koridorové tratě je 365 km.
POP 4 zkolaudován!
Na pražské Palmovce si nelze nevšimnout, že tu rostl
unikátní komplex. Jde o rozsáhlé administrativní centrum Palmovka Open Park (foto), které má za sebou důležitý milník: Metrostav Development v červnu úspěšně zkolaudoval jeho první část Palmovka Open Park 4.
Objekt navazuje na již realizované a stoprocentně
obsazené projekty Palmovka Park 1 a Palmovka Park 2
a bezesporu výrazně přispěje k rozvoji lukrativního okolí stanice metra Palmovka. Návštěvníky budovy, kde
autorem architektonického návrhu je ateliér Aulík Fišer
architekti, zaujme prosvětlené atrium či střešní terasa se
zahradou, která nabízí příjemné posezení.
Byť jde o moderní komplex, obsahuje i vazby na minulost začleněním kompletně zrekonstruované průmyslové
haly, která je kulturní památkou. „Srdcem projektu je unikátní revitalizovaná tovární hala původní strojírny Horák
a Hlava. V rámci této haly dochází k dochování tradiční
Štěpánovy střechy, jež je připomínkou klasické průmyslové architektury 20. let minulého století,“ vysvětluje ředitel
developmentu Metrostav Developments Petr Štyler. Je
na místě zdůraznit, že při výstavbě komplexu byly užity
veškeré moderní technologie a postupy. Projekt Palmovka
Open Park je projektován metodou BIM (Building Information Modeling – Informační modelování staveb), budovy musejí splňovat přísná kritéria s důrazem na trvalou
udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí. Díky tomu
projekt aspiruje na certifikaci BREEAM EXCELLENT.
–red–, foto archiv Metrostav Development
20.07.18 11:21