Stavbaři dokončili základy

mostu v Norském moři

24. července 2018 / 12–13 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 6

Ptáme se: Ing. Petra Čermocha,

oblastního ředitele divize 9 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Proměna koupališť a aquaparků pod

taktovkou Metrostavu str. 4

Z bývalého pivovaru v Domažlicích

vznikne kulturní centrum str. 5

Startujeme na čtvrtém koridoru

Naše firemní noviny slaví 30 let od

svého vzniku str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Joberg zprovozněn

Zástupci naší firmy předali

koncem června do užívání

dvoukilometrový tunel

Joberg, který se nachází

nedaleko Bergenu v Norsku.

Komplikovaný tunel na silnici

Rv. 13 v okrsku Granvin

vyrazila divize 5 ve sdružení s partnerem Bertelsen

& Garpestad. Zatímco od západního portálu probíhaly

práce pro Norsko typickou metodou Drill & Blast, z druhé

strany raziči divize 5 využili vůbec poprvé v zemi Novou

rakouskou tunelovací metodu (NRTM). Projekt, který

prošel již několikaměsíčním zkušebním provozem, řídili

Ing. Ivan Piršč a Ing. Jiří Šach.

Stavíme policii

Poklepem na základní

kámen 16. července

začala stavba nové budovy

Územního odboru Policie ČR

v Chrudimi. V průmyslové

zóně u bývalé Transporty

by měl stát komplex šesti

budov. Za 26 měsíců je postaví tým divize 9, který vede

Ing. Jaroslav Sýkora. Nové sídlo by mělo policistům

zajistit lepší zázemí, zjednodušit výjezdy a zvýšit efektivitu

jednotek. Tamní policisté teď totiž sídlí přímo v centru

Chrudimi na Všehrdově náměstí, ale hlavně jejich služebny

jsou rozmístěné v několika historických budovách.

Zlomový okamžik mostu v Polsku

V polském Sobieszewu odstartovala nejnáročnější

fáze výstavby sklopného mostu přes řeku Mrtvá Visla.

Konkrétně 16. července začala rozhodující část prací, kdy

na místo stavby dorazila lodí z Gdyně obě ramena mostu.

Pokud nenastane nepřízeň počasí, usadí tým divize 4

řízený Ing. Ladislavem Chovancem konstrukci na místo

do dvou týdnů. Rozpětí mostu bude 181,5 m, každé

z ramen váží 320 tun. Důležitost stavby potvrzuje i tisková

konference primátora Gdaňsku Pawla Adamowicze.

Další zakázka na Trenčínském hradu

Na Slovensku úspěšně pokračuje mezinárodní projekt

TreBuChET, v jehož rámci tým Milana Marka z divize 8

zpřístupní jižní opevnění Trenčínského hradu a provede

opravu administrativní budovy, tzv. skleníku. Právě tam

začínají další stavební práce. Objekt se už přes 50 let

nijak nezměnil a je v žalostném stavu. Do konce roku ale

skleník získá adekvátní vzhled a uvnitř by měly vzniknout

reprezentativní prostory.

Naši stavbaři z divize 5 pod vedením Ladislava Šabacha se pustili do důležitého projektu modernizace

traťového úseku Praha Hostivař II, ze kterého se stane

moderní vysokokapacitní železniční trať. Kromě vyššího komfortu pro cestující má přinést dvě zcela nové

zastávky – Eden a Zahradní Město a bude zmodernizováno nádraží Praha-Vršovice.

Bývalé seřaďovací nádraží nedaleko Lanového mostu

u Jižní spojky pomalu mizí. Pracovníci Metrostavu již

předtím vykáceli náletové dřeviny, které několik let zcela

pohltily nepoužívané koleje, a od července stavbaři provádějí demontáž kolejového svršku (hlavní foto). Bagry

z vagonů skládají staré pražce, jsou tu hromady s tisíci

šrouby, o kousek dál kupy starých návěstidel. Oficiální

předání staveniště se uskuteční sice v půli srpna, ale

technika připravuje úsek na modernizaci.

Za zhruba tři a půl roku by mělo být hotovo: vlakové

zastávky budou přestavěné i nové, ale především vlakem

bychom se měli dostat ze stanice Praha-Hostivař do stanice Praha-hlavní nádraží po první čtyřkolejné trati na síti

SŽDC rychleji, bezpečněji a pohodlněji. Zaniknout má

zastávka Praha-Strašnice, která se přesune do prostor

bývalého vršovického seřaďovacího nádraží a změní název na Praha-Zahradní Město (vizualizace).

Významný tah přes frekventované pražské ulice

Jde o maximálně komplikovanou stavbu, při níž dojde

k výstavbě celkem 29 km kolejí. Projekt si vyžádá také

rekonstrukci devíti mostů, z nichž některé vedou přes

významné tahy, jako je ulice Průběžná, V Korytech, U Vršovického hřbitova nebo třeba Vršovická.

Demontáž obřího jeřábu u Muzea

Zhruba dva roky nešlo na Václavském náměstí

v Praze přehlédnout statický jeřáb. Podílel se

na rekonstrukci Národního muzea, kterou řídí

kolegové z divize 9. Byl více než 80 m vysoký

a drželo ho několik pilotů se založením v hloubce 8 m

pod zemí. V polovině července dorazil na místo ještě

větší mobilní „kolega“ a dnes již nepotřebný jeřáb

snesl k zemi. Byla to úchvatná podívaná.

Metrostav_12_13_2018.indd 1

Předání staveniště proběhlo již počátkem května,

hlavní práce se rozeběhly od července. „Až se zdemolují

stávající koleje, zpřístupníme prostor pro výstavbu a rekonstrukci mostů. Tím se musí začít. Není totiž možné

budovat nové kolejiště, dokud toto nebude hotové. Provoz

musí být přitom co nejméně omezen,“ vysvětluje vedoucí

projektu Ladislav Šabach, hlavní stavbyvedoucí divize 5.

Lídrem ve sdružení, které modernizaci provádí, je

Metrostav, dalšími účastníky jsou firma Swietelsky Rail

a společnost SMP. Metrostav má na starosti významné

mostní objekty, přeložky a zastřešení nástupišť. Nedílnou

součástí projektu je rekonstrukce a výstavba nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení.

Kde je nutné počítat s omezením?

„Nejsložitější bude koordinace s městem z hlediska dopravy kvůli stavbám mostů. Snažíme se vyjít maximálně

vstříc, abychom co nejméně zasahovali do života města.

Je potřeba, aby byli lidé dobře informováni. Letos se

budou omezení týkat zejména ulice V Korytech a mostu

u budoucí zastávky Praha-Eden. Celá konstrukce mostu

se postupně sundá, a to na tři části, aby se zachoval jednak provoz automobilů pod ním a jednak provoz železnice,“ shrnuje vedoucí projektu Ladislav Šabach.

Novou vlakovou stanici u Edenu lidé určitě ocení: obslouží nejen přilehlý stadion, ale i tuto oblast Prahy 10.

Rekonstrukce se dočká také významné a malebné nádraží

Praha-Vršovice, kde v místě stávajícího podchodu vznikne nový, který pro pěší propojí prostor Nuslí za nádražím

s Vršovicemi.

–red–, Petr Adámek a vizualizace SŽDC

Právě modernizovaný úsek z Hostivaře do centra

Prahy je součástí takzvaného IV. tranzitního

železničního koridoru. Je to název pro hlavní dálkový

železniční tah mezi Děčínem na severu země a Horním

Dvořištěm na jihu České republiky. Koridor je veden

Děčínem, Ústím nad Labem, Kralupy nad Vltavou,

Prahou, Táborem, Českými Budějovicemi a Horním

Dvořištěm. Tento významný tah je také tranzitním

spojením Německa (Berlín a Drážďany) a Rakouska

(Linec). Celková délka koridorové tratě je 365 km.

POP 4 zkolaudován!

Na pražské Palmovce si nelze nevšimnout, že tu rostl

unikátní komplex. Jde o rozsáhlé administrativní centrum Palmovka Open Park (foto), které má za sebou důležitý milník: Metrostav Development v červnu úspěšně zkolaudoval jeho první část Palmovka Open Park 4.

Objekt navazuje na již realizované a stoprocentně

obsazené projekty Palmovka Park 1 a Palmovka Park 2

a bezesporu výrazně přispěje k rozvoji lukrativního okolí stanice metra Palmovka. Návštěvníky budovy, kde

autorem architektonického návrhu je ateliér Aulík Fišer

architekti, zaujme prosvětlené atrium či střešní terasa se

zahradou, která nabízí příjemné posezení.

Byť jde o moderní komplex, obsahuje i vazby na minulost začleněním kompletně zrekonstruované průmyslové

haly, která je kulturní památkou. „Srdcem projektu je unikátní revitalizovaná tovární hala původní strojírny Horák

a Hlava. V rámci této haly dochází k dochování tradiční

Štěpánovy střechy, jež je připomínkou klasické průmyslové architektury 20. let minulého století,“ vysvětluje ředitel

developmentu Metrostav Developments Petr Štyler. Je

na místě zdůraznit, že při výstavbě komplexu byly užity

veškeré moderní technologie a postupy. Projekt Palmovka

Open Park je projektován metodou BIM (Building Information Modeling – Informační modelování staveb), budovy musejí splňovat přísná kritéria s důrazem na trvalou

udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí. Díky tomu

projekt aspiruje na certifikaci BREEAM EXCELLENT.

–red–, foto archiv Metrostav Development

20.07.18 11:21