strana 2
Obchvat Kongsbergu
PTÁME SE
Na naší stavbě E134 Damåsen-Saggrenda v Norsku
(foto č. 1), kde se Metrostav podílí na vybudování pět
km dlouhého silničního obchvatu města Kongsberg,
aktuálně probíhají práce na portálech a propustcích.
Součástí stavby je jednak 350 m dlouhý tunel Moane,
který loni 18. září prorazili pracovníci divize 5 vedení
týmem Ing. Jiřího Šacha, a mohutný most Saggrenda
přes řeku Kobberbergselva. Nyní je ve fázi betonáže
sekcí mostovky a předpínání hotových polí (foto č. 2).
U východního vjezdu tunelu Moane (foto č. 3) je patrné,
že stavbaři dokončují skruž a bednění železobetonového
portálu. Práce pokročily také uvnitř tunelu: zbývá už jen
osadit technologii a dopravní značení a položit finální
vrstvu asfaltu (foto č. 4). Téměř hotové jsou násypy pro
vozovku (foto č. 5) i obklad jednoho z podjezdů (foto č. 6).
Práce by tu měly skončit v září příštího roku. Nově ražený
úsek nahradí úzkou cestu s vysokým počtem nehod.
Ing. Petra Čermocha,
obl. ředitele divize 9 v Karlových Varech
–red–, foto archiv stavby
BeMo: projekty dálničních tunelů v Německu
1
2
Mezi stěžejní aktivity technické kanceláře BeMo Tun
nelling (BeMo) v Innsbrucku patří nyní bezesporu práce na prováděcích projektech dvou dálničních tunelů:
Herrschaftsbuck na dálnici A98 na jihu Německa a Spitzenberg na tahu A44 ve spolkové zemi Hesensko.
Nově budovaná dálnice A98 propojí východ a západ
Německa při jeho jižní hranici od Basileje k Mnichovu.
Součástí této komunikace jsou právě dvě tunelové roury
Herrschaftsbuck – severní dvoupruhová o délce 485 m
a jižní tříproudá s celkovou délkou 475 m. Tepna A44 spojí
města Kassel a Eisenach a tunel Spitzenberg prochází
stejnojmenným kopcem s maximálním nadložím 40 m.
Zatímco u tunelu Herrschaftsbuck jsou nutné menší
projektové změny, na tunelu Spitzenberg je kvůli nepříznivým geologickým poměrům v oblasti třetihorních pískovcových usazenin zapotřebí provést kompletní změnu
členění ražby. Na čelbě nastala nepříznivá situace a zvládnout ji bylo možné pouze za pomoci takzvaného mikropilotového deštníku. K tomu stavbaří zmenšili plochu
výrubu kaloty tak, že ji rozčlenili na více dílčích výrubů,
jak je patrné z prováděcího projektu (řez).
Zapojení informačních modelů budov
Technická kancelář BeMo kromě výše zmíněných aktivit
převezme koordinaci projektování pro novou zakázku
600 m dlouhého silničního tunelu Bertoldshofen v jižním
Bavorsku. Stavba je součástí obchvatu města.
Technická kancelář zpracovává také nabídky ve fázi
přípravy projektů týkajících se výstavby tunelů i spe
ciálních inženýrských staveb či podporuje týmy odborníků během přípravných prací. K tomu zajišťuje implementaci BIM (Building Information Modeling, česky lze
přeložit jako Informační model budovy) do počítačem
podporovaného projektování. BIM je moderní, inteligentní proces vhodný pro tvorbu a správu návrhů a byl užit
třeba u návrhu projekční budovy tunelu Spitzenberg (3D
model). Zdař Bůh!
J oh an ne s J äger, Rober t Do s t ál
3
Ze zbytkového betonu další stavební materiál
4
5
6
Metrostav_12_13_2018.indd 2
Společnost TBG Metrostav, která se zabývá výrobou,
dopravou a čerpáním transportbetonu a dalších betonových směsí, ve svých provozech recykluje takzvaný
zbytkový beton. Přitom vzniká materiál, který už firma
nedokáže využít, a je možné si jej na provozech odebrat zdarma. Jde o proprané kamenivo, které výborně
poslouží třeba pro zásypy.
Zbytkový beton je takový, který se na stavbách neuloží
a zůstane v autodomíchávači. Většinou se tak stane v případě, že je kvůli rezervě objednáno větší množství, než je
k betonáži třeba, nebo nastanou nepříjemné okolnosti.
Může to být z důvodu špatného počasí, nepřipravenosti
stavby, či náhle praskne bednění a podobně. Množství,
které zbývá, je závislé na objemu výroby dané provozovny. Ale například v pražské betonárně Rohan je to
průměrně 10 m³ za den.
„Čerstvý beton dokážeme proprat v recyklačním zařízení a rozdělit na cementový kal, recyklovanou tzv. kalovou vodu a přeprané plnivo, což je směs písku a kameniva
frakce 0 až 22 mm. Kalová voda jde částečně používat jako
záměsová voda do nekonstrukčních betonů, je ovšem
nutné zkontrolovat její objemovou hmotnost. Proprané
kamenivo už ale nedokážeme znovu využít a je škoda platit
za skládkování,“ vysvětluje technoložka TBG Metrostavu
Ing. Kristýna Vinklerová důvody, proč firma nabízí veřejnosti možnost odebrat zbytkový materiál bezplatně. Zákazníky jsou nejčastěji firmy, které staví různé kanalizace
nebo jiné inženýrské sítě.
Společnost TBG Metrostav má recyklační zařízení
ve všech svých betonárnách, přičemž recyklace celého
mixu o objemu osm m³ v závislosti na typu recyklačního
zařízení trvá asi 50 minut.
Betonové bloky jako Lego kostky
Dále se na betonárce Rohan vyrábějí speciální bloky
(foto). Jde o stavební prvky z prostého betonu ve tvaru
kvádru se zámky, které do sebe zapadají jako kostky stavebnice Lego. Zámky jsou tvořeny kónickými výstupky
na horní ploše a stejným vybráním na spodní ploše bloku, přičemž pro zakončení lze využít také betonové bloky
s rovnou či zešikmenou horní plochou. Velkou výhodou
betonbloků TBG je jejich mnohostranné použití. Dají se
z nich tvořit nejen různé zdi a podezdívky plotů, ale také
protihlukové stěny, mobilní zátarasy, ochranné hráze proti
vodě nebo ohradníky pro zvířata. Přitom je lze sestavit
rychle a poměrně snadno (bez použití malty). Výhodou
je také jejich dlouhodobá životnost a recyklovatelnost.
„Zájem o tyto stavební prvky zaznamenáváme ve vlnách. Vyrábíme postupně ‚na sklad‘, přičemž se stává,
že přijede zákazník a odebere velké množství najednou.
Naposledy si jeden zájemce odvezl 110 kusů,“ uzavírá
Kristýna Vinklerová.
–red–, foto archiv TBG Metrostavu
Před 16 lety nastoupil do Metrostavu k divizi 9, aby
jí pomáhal rozvíjet aktivity v Karlovarském kraji. Má
za sebou několik úspěšných zakázek v Chebu, například zastřešení zimního stadionu či výstavbu výrobní
haly Playmobil. Během jeho působení vyrostl v Ostrově nad Ohří zimní stadion a vznikla také významná
stavba víceúčelové haly v Karlových Varech Tuhnicích.
Před lety byla cítit ekonomická krize ve stavebnictví,
je nyní situace lepší?
Řekl bych, že u nás se zatím stavební výroba nenastartovala tak, jak bychom si přáli. Jsou tady sice nové projekty SŽDC a zakázky krajské správy silnic, ale co se týká
nových příležitostí pro naši oblast zaměřenou především
na pozemní stavitelství, tak zde žádný nárůst nevidím.
Zkrátka velkých staveb tolik není. Když to vezmu zpět
do minulosti, budovaly se větší projekty: třeba zakázky
v Karlovarské krajské nemocnici, stavěly se nové školy,
běžely tady velké investice pro město Karlovy Vary, jako
byla stavba zimního stadionu nebo plaveckého bazénu.
Čím je karlovarský region specifický nebo odlišný
od jiných?
Je nejmenší z hlediska počtu obyvatel a také je nejmenší
z pohledu objemu stavební výroby. Specifikum je, že
zakázky jsou tedy spíše menšího charakteru než třeba
v některých větších regionech.
Probíhají nějaké projekty ve spolupráci s Německem?
U našich západních sousedů jsme žádné zakázky neměli
a ani je v nejbližší době neplánujeme. Blízkost Německa je
pro nás spíše problematická v tom, že k sobě ze zdejšího
trhu stahuje pracovní síly.
Vraťme se do České republiky. Které stavby ve vašem
regionu aktuálně běží?
Začali jsme s rekonstrukcí gynekologicko-porodnického
oddělení v Karlovarské krajské nemocnici. Pro nás je to
dobrý projekt, který doplňuje výrobní program a je relativně na delší dobu. Zakázky většího objemu privátních investorů jsou v průmyslových zónách. Region je také specifický lázeňstvím, které je spojeno s turistickým ruchem.
Pro nás se nabízí příležitost budovat a rekonstruovat
ubytovací kapacity. Zajímavá může být v této souvislosti
rekonstrukce známého karlovarského hotelu Thermal,
kde v současnosti probíhají projekční práce a v letošním
roce by měla být zahájena první etapa přestavby. Řadu
let již probíhá také příprava rekonstrukce Císařských
lázní v Karlových Varech. Věřím, že tato stavba by mohla
být v nejbližší době jedním z nejvýznamnějších projektů
v našem regionu. V současné době realizujeme obnovu
jiné památky v Karlových Varech, Goethovy vyhlídky.
Je to památkový objekt. Jsou práce na jeho opravách
něčím nezvyklé?
Ano, jde o historickou, architektonicky zajímavou stavbu.
Je to sice zakázka menšího objemu, ale je právě zajímavá
charakterem prací. Probíhají zde restaurátorské práce
a více vynikne kvalitní řemeslo. Věřím, že se budeme
moci pochlubit tím, jak Goethova vyhlídka bude vypadat
po skončení její rekonstrukce. Nyní jsme asi v jedné třetině stavby, která začala na podzim loňského roku.
Jaké akce se v regionu očekávají?
Za podpory státu a Karlovarského kraje se chystá investice do stavby polygonu BMW na Sokolovsku. Projekt by
se mohl zahájit v horizontu jednoho roku a měl by trvat
čtyři až pět let. Rádi bychom se stavebních prací účastnili, je to na rozměry našeho kraje významná investice.
Nicméně bych chtěl zmínit závěrem: tak jak se stavební
trh vyvíjí, musíme se vyvíjet a reagovat na změny, které
to s sebou nese. Je stále těžší zajišťovat subdodavatelské
kapacity, a to především v oblasti hlavní stavební výroby
(HSV). Bude nás to nutit některé práce organizovat jinak,
než jsme byli zvyklí, shánět nové partnery pro realizaci
a převzít na sebe práci, kterou jsme léta byli zvyklí požadovat od našich subdodavatelů. Je to náročnější pro naše
techniky, ale jsem přesvědčen, že to je nutné.
Za rozhovor děkuje David Kalců
20.07.18 11:21