Hala v Chodově usiluje
xxxx
více
ve fotoreportáži
str. 4
o certifikaci
LEEDnaGold
18. července 2014 / 12 / XXVI
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Zdeňka Rozsypálka,
vedoucího projektu z divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Čtvrtá stavba Metrostavu pro
mladoboleslavskou Škodovku str. 2
Bývalé pražské středisko ČKD
prochází modernizací str. 3
Přestavitelný zeminový štít
Rekonstrukce renesanční památky
v hanácké metropoli str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Práce ve Varšavě úspěšně pokračují
Na přestavbě téměř pětikilometrového úseku S8 ve
Varšavě dokončil 4. července tým Ing. Radima Čápa
z divize 4 montáž nových segmentů 640 m dlouhé
mostovky pravého mostu Generála Grota-Roweckiego.
O šest dní později zprovoznil i 75 m dlouhou rampu 48T.
Vzhůru do Norska
Raziči divize 5 vedení
Ing. Pavlem Bürgelem
zahájí za necelý měsíc práce
na výstavbě 1565 m dlouhého
silničního tunelu v Norsku
u jezera Veitastrond.
Nedávno tam kamion
v barvách Metrostavu dovezl první potřebné vybavení, jako
jsou elektrokabely či potrubí pro tunelové rozvody.
Metrostav Slovakia staví v Petržalce
V Bratislavské čtvrti Petržalka postaví tým Ing. Ivana
Važeckého z Metrostavu Slovakia komplex Prvá petržalská
verejná plaváreň, jehož základem bude 25m bazén. Stavba
začala poklepem na základní kámen 7. července a její
ukončení je naplánováno na květen příštího roku.
Varující memento
Metrostav navázal na
spolupráci s Centrem
současného umění DOX
v Praze 7 a podpořil výstavu
nazvanou První linie.
Připomíná sté výročí od
začátku první světové války,
potrvá do 22. září a zaměstnanci Metrostavu na ni mohou
přes intranet získat až čtyři poukázky opravňující k nákupu
vstupenek se 40% slevou. K výstavě přispěli i pracovníci
firmy TBG Metrostav, kteří pro simulaci zákopů naplnili
kamenivem na 3000 pytlů – každý z nich vážil přes 60 kg.
Příslib do budoucna
Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav a generální
ředitel Minskmetrostroje Alexandr M. Kudělko podepsali 26. června memorandum o spolupráci při výstavbě třetí linky metra v běloruském Minsku (foto zleva).
Metro v Misku má v současnosti 29 stanic na dvou
linkách, stavba třetí právě začala – vzniká projektová
dokumentace a probíhají přípravné práce. Generálním dodavatelem stavby je podle zákona firma Minskmetrostroj,
která má už za tři roky předat do užívání další čtyři stanice
metra spojené traťovými tunely. Jeden z nich a stanici Jubilejnaja by mohl vybudovat Metrostav, konkrétně sdružení divizí 3 a 5. Ta první by jako lídr vystavěla stanici
a druhá by pomocí TBM – Tondy nebo Adély – vyrazila traťový tunel. Ředitel útvaru zahraničního podnikání Skupiny
Metrostav Ing. Václav Soukup k tomu řekl: „Memorandum
představuje mezník ve vyjednávání zástupců obou společností. Deklaruje ochotu ke spolupráci a v budoucnosti
dává předpoklad k dosažení výhodných podmínek. Cesta
k podpisu smlouvy je však ještě dlouhá a nebude snadná.“
–red–, foto Ing. Karel Volf
Metrostav_12_2014.indd 1
Zástupci Metrostavu převzali koncem června od firmy Herrenknecht razicí stroj s označením S-799. Průměr jeho řezné hlavy dosahuje téměř 10 metrů a celý včetně závěsu měří
110 metrů a váží 1800 tun. Osádky divize 5 s ním vyrazí dva více než čtyřkilometrové tunely u Ejpovic na železniční trati Rokycany–Plzeň. Více se dozvíte ve fotoreportáži na straně 4.
Václavský jez v Písku prošel rekonstrukcí
Užitečná proměna
Poslední jarní den předal tým Jaroslava Jedličky z divize 6 investorovi zrekonstruovaný Václavský jez na řece Otavě. Kromě toho, že nově vybudovaný klapkový
uzávěr v jeho vorové propusti umožní regulovat výši
hladiny v nadjezí, uvolnil už od letošního léta další kus
cesty po zlatonosné řece rybám i vodákům. Ty první
se mohou vyšplhat proti proudu či proplavit po Otavě
rybím přechodem. Ti druzí mají u levého břehu řeky
k dispozici sportovní propust se zpomalovacími zdrhly.
Tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 přestavěl za necelých
osm měsíců jeden ze tří bývalých protiatomových krytů
v Hluboké nad Vltavou na záložní pracoviště Národního
digitálního archivu. Hotovou stavbu předal investorovi
18. června, kolaudací úspěšně prošla 8. července.
„Podle zadání jsme měli uzpůsobit rozvržení krytu
označovaného jako KIII novému účelu a vybavit jej moderními technologiemi. Ve skutečnosti jsme ale museli
vybourat a znovu provést i podlahy a podhledy, protože
všechno bylo jinak, než předpokládala projektová dokumentace,“ říká Ing. Krajdl a vzpomíná: „Při oddělování KIII
od zbylých dvou krytů jsme dokonce odhalili i neznámé
podzemní prostory, které jsme vzhledem k původnímu
využití objektů raději blíž nezkoumali. Chtěli jsme tehdy
vodovod z chodby krytu KI protáhnout do zázemí KII.
Místo toho jsme se ale probourali do záhadné místnosti,
která nebyla na výkresu. Její průzkum čeká až na naše
následovníky, kteří budou přestavovat zbylé podzemí.“
Veškeré strojní vybavení museli stavbaři na místo
zabudování doslova pasírovat přes jediný vstupní otvor
o velikosti pouhých 1,8 x 2,4 m. Mezi jinými to podstoupily i dva záložní zdroje, nádrž na naftu s objemem 3,6 m³
a vzduchotechnické jednotky – o odstranění sutin a návozu nového stavebního materiálu nemluvě.
Přes všechny komplikace se nakonec divizi 3 podařilo
dokončit zakázku podle dodatku smlouvy jen asi s dvouměsíčním zpožděním oproti původnímu harmonogramu.
V nadzemní části vstupu do krytu KIII a v přilehlé bývalé
kotelně je už proto dnes zázemí pro pět zaměstnanců archivu. Podzemní objekt s čtvercovým půdorysem
o rozměrech 36,4 x 36,4 m obsahuje místnost UPS
(Uninterruptible Power Source – neboli nepřerušitelný
zdroj energie) a dále je rozčleněn na čtyři serverovny, dvě
diskovny, páskovnu a sklad médii i jejich příslušenství.
V současnosti už naštěstí zbytečný bunkr tak může zahájit
svůj nový, moderní a smysluplný život.
1
Vodácký průvodce po Otavě až do letošního léta uváděl, že Václavský jez na zhruba 27. říčním km lze sjíždět
jen za šťastné souhry okolností, kterými jsou vyšší vodní
stav a nižší odběr náhonu. Za běžného léta byl nesjízdný.
To je však minulostí – 20. června, pět dní před smluvním
termínem, dokončil po roce prací tým Jaroslava Jedličky
jeho kompletní rekonstrukci a předal jej Povodí Vltavy.
Dnes tak Otavu mezi Václavským předměstím a Hradištěm přetíná zmodernizované vodní dílo, jehož železobetonové konstrukce začleňuje do okolí obklad z lomového
kamene (foto č. 1). U pravého břehu řeky leží nový rybí
přechod v podobě železobetonového koryta osazeného
štíhlými kameny, které v proudu vytvářejí klidnější zóny
a usnadňují migraci ryb. Na druhé straně Otavy, po které
se od pradávna plavilo dřevo, je vorová propusť s hydraulicky poháněným klapkovým uzávěrem (foto č. 2), s jehož
pomocí lze regulovat úroveň hladiny v nadjezí. Klapka je
běžně zavřená a v případě povodně ji správce toku vyhradí
a hladina řeky nad jezem se sníží. Vedle vorové propusti
je za částí pevného jezu vybudovaná sportovní propust.
Průjezd lodí tu umožňuje pozvolné železobetonové koryto, v němž rychlý tok navíc zpomalují zdrhla – výčnělky
na dně, které brzdí vodu a usměrňují její proudění. Kromě
2
opravy jezu a výstavby nových objektů stavbaři, které
na místě řídil stavbyvedoucí Ing. Milan Hromádka, odtěžili
říční nánosy v nadjezí i podjezí a upravili okolní břehy.
„Na začátku díla nás při budování základových konstrukcí nových prvků trápily průsaky vody do stavební
jámy chráněné štětovnicovými stěnami, které vybudoval
Pragis. Přispěla k tomu jiná geologická skladba podloží,
než očekával projekt,“ vzpomíná Jaroslav Jedlička a dodává: „Každá stavba je zajímavá a z této mi v paměti asi utkví
první výstavba rybího přechodu, kterou jsem kdy vedl,
a výborná spolupráce s investorem i celým týmem. Jestli
si ale někdy Václavský jez sám sjedu, to nevím. Vyrůstal
jsem totiž u Lužnice a jako vodák jí jsem věrný.“
–red–, foto Ing. Milan Hromádka
17.07.14 15:24