strana 4

Metrostav stále vítězí

V rámci seriálu Kolo pro život nenašel zatím Cykloklub

Metrostavu v soutěži firemních týmů přemožitele. Při

Bikemaratonu Drásal, který se 5. července uskutečnil

v krajině Hostýnských vrchů, triumfoval dokonce dvakrát. Gratulujeme!

Mužský tým ve složení Vladislav John, Ondřej Beran

a Miroslav Pánek zvítězil na 115km trase s převýšením

3200 metrů a ženský tým, který tvořila Hana Kadlecová,

Markéta Vlková a Petra Brodíková, vyhrál na trati dlouhé

53 km s převýšením 1650 metrů.

V soutěži všech sportovních týmů, Team Prestige

Trophy, je Metrostav po první polovině závodů na průběžném devátém místě s 8502,13 bodu. Seriál Kolo pro život

pokračuje 26. července akcí nazvanou Karlštejn Tour se

startem a cílem na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli.

O dosavadní úspěšné účinkování Cykloklubu Metrostav se kromě výše jmenovaných výrazně zasloužil ještě

Martin Šťovíček a Tomáš Homolka, který si v současné

době léčí zranění a všichni zbývající členové týmu věří, že

se k závodění co nejdříve vrátí a ve druhé polovině sezony

tým opět posílí. Více se o seriálu Kolo pro život dozvíte

na webových stránkách www.kolopro.cz.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Cesta k rozhledům

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

1

Martina Sáblíková je

nejrychlejší i na kole

Trojnásobná olympijská vítězka v rychlobruslení Martina

Sáblíková s přehledem zvítězila i v cyklistickém mistrovství České republiky a Slovenska ve Slavkově u Brna.

S logem Metrostavu na dresu vyhrála časovku o téměř

dvě minuty, v silničním závodě svým soupeřkám dokonce

ujela o 5:36 minuty. Mistrovský titul v obou disciplínách

tak obhájila s nevídanou převahou. Gratulujeme!

2

3

4

5

Slavnost nad Labem

V sobotu 21. června slavili obyvatelé Čelákovic i širokého okolí otevření nové lávky, která město spojila

s káranským břehem Labe. Postavil ji tým Ing. Petra

Koukolíka z divize 5 a je unikátní zejména kvůli prvnímu tuzemskému použití velice vysokohodnotného

betonu s rozptýlenou výztuží, z něhož je vyrobena její

subtilní mostovka zavěšená na ocelových pylonech.

Slavnostní den zahájilo otevření výstavy fotografií

na čelákovické radnici. Následnou besedu s autory projektu, zástupci Metrostavu a města, které se aktivně zúčastnil i expert z centrály prof. Ing. Jan Vítek, CSc., doplnilo

promítnutí časosběrného dokumentu z průběhu výstavby.

Poté se už jen slavilo – na pravém břehu Labe (foto)

a v areálu loděnice V Nedaninách. V průběhu dne tu závodily motorové čluny, diváci zhlédli ukázky vodních atrakcí

– freestyle show vodních skútrů, jízdu na wakeboardu

taženém lodí či exhibici na vodou poháněném tryskovém

jetovatoru. Program doplnilo několik koncertů včetně vystoupení skupiny Petr Kalandra Memory Band a dětských

soutěží. Do tří hodin odpoledne potom na předpolí lávky

postupně dojížděli účastníci Hvězdicové cyklojízdy, jejíž

trasy startovaly v Mělníku, Kolíně a na pražském Černém Mostě. Cyklisté museli být v cíli na čas, aby mohli

zhlédnout přestřižení symbolické pásky na závěr projektu,

při němž se za Metrostav chopil nůžek ředitel divize 5

Ing. Roman Fuksa. Na závěr akce rozzářil noční nebe nad

lávkou slavnostní ohňostroj.

Z úspěšně dokončeného díla se tak už oficiálně mohou

radovat nejen ti, kdo lávku postavili – pracovníci provozu

mostů a železobetonových konstrukcí dopravních staveb

a kolegové oceláři z divize 3, kteří vyrobili ocelové pylony

– ale všichni, kdo se v Čelákovicích potřebují rychle dostat

z jednoho břehu Labe na druhý. Představitelům města se

nejvíc lávka tolik líbí, že ji přihlásili do soutěže Stavba roku.

–red–, foto archiv stavby

Přesně před rokem vyšel v letní příloze novin Metrostavu celostránkový článek o českých rozhlednách.

Martina Vampulová v něm přiblížila jejich historii, zajímavosti i novinky. Uvedla, že na našem území se jich

nachází víc než 350, což nám zaručuje první místo v jejich počtu na celém světě. Jen od začátku letošního roku k nim ale přibyla jedenáctka nových a třeba některá

z nich stojí i v místech, kam se chystáte na dovolenou.

Tempo budování nových rozhleden v Česku je strhující – zatímco v letech 1948–1989 jich vzniklo jen pět,

v posledních deseti letech jich bylo postaveno, opraveno

či zpřístupněno více než 170!

Ta první letošní byla slavnostně uvedena do provozu

hned 1. ledna, a sice na vrcholu kopce Svatá Markéta

u Dlažova asi 10 km západně od Klatov. Vstupy do její

zděné základny jsou klenuty do gotických oblouků, aby

lépe slušely k opodál stojící kapli. Široké výhledy se

turistům otevřely také u Uherského Hradiště – 15 km

západně od něj vyrostla u Polešovic rozhledna Floriánka,

jejíž název je připomínkou místní vyšlechtěné odrůdy révy

vinné, a asi 5 km severozápadně na návrší Židoviny byla

obnovena rozhledna u Modré – díky vydatné a bezplatné

pomoci místních občanů a skautů činily celkové náklady

na stavbu jen asi 80 tisíc korun. Na Moravě je nově přístupná i rozhledna Radošov u Veselí nad Moravou, jež má

podobu číše na víno (foto), osmiboká zděná věž v Nové Vsi

u Dolní Moravice a vyhlídku odkryla i radniční věž v Krnově, která je kopií vídeňské radniční věže ve Währingu.

Nedaleko Prahy potom stojí na Březáku u Lbosína

Špulka, která se jmenuje podle svého tvaru, a další rozhlednou se honosí i vrch Veselov nad obcí Družec – zdejší

dřevěná vyhlídka je zase napodobeninou triangulační věže, která zde kdysi stála. U Rokycan je nová, 28 m vysoká

ocelová rozhledna na Kotli. Na turistickou vyhlídku byla

přestavěna i původně vojenská hláska na kopci Havran

v Českém lese, 20 km jihozápadně od Tachova. Za dobrého počasí jsou odtud vidět i Alpy.

Ve středu 2. července se dočkali také návštěvníci Železné Rudy. Ten den totiž byla zpřístupněna 26,5 m vysoká

rozhledna na Špičáku, která bude slavnostně otevřena

26. července, kdy u ní proběhne Den s Lesy ČR.

Dalších 10 vyhlídkových věží je rozestavěných. Proto

bude pro milovníky dalekých rozhledů nejsnazší naplánovat si výlet podle průběžně aktualizovaných stránek

na adresách rozhledny.webzdarma.cz/rozhledny.htm

nebo www.rozhledny.wz.cz či www.rozhledny.kohl.cz.

Nebude už totiž dlouho trvat a počet našich rozhleden překročí 400 a zmínit se o všech novinkách nebude možné.

Sledujte firemní SharePoint,

obsahuje aktualizované informace

pro všechny pracovníky Metrostavu.

6

8

7

9

Stavební stroj pro Metrostav nelze ve Schwanau přehlédnout (foto č. 1)

Tunelovací stroje Tonda a Adéla, které vyrazily traťové tunely metra V.A, měly průměr řezné hlavy asi 6 m a každý

vážil 900 tun. Nový tunelovací stroj (TBM) pro ražbu více než 4km železničních tunelů Ejpovice, jehož jméno zatím

není známé, má průměr téměř o čtyři metry větší (foto č. 2) a váží dvojnásobek. Není tedy opravdu žádný drobeček.

Vzhledem k odlišnostem geologické skladby dvou zmáhaných kopců na trase byl navržen jako přestavitelný zeminový

štít s různým způsobem odstraňování rubaniny. Metrostav si jej opět objednal na míru u německé firmy Herrenknecht.

V továrně dostal číslo S-799 a jeho přejímka ve Schwanau proběhla předposlední červnový týden. Fotograf při ní

zachytil techniky z obou firem třeba při kontrole řezných kol (foto č. 3). Zaznamenal také, že díky většímu průměru

štítu bude mít osádka uvnitř stroje víc místa k pohybu (foto č. 4). Odborníky z divize 5 a centrály Metrostavu

i tentokrát doprovázel jeden ze světově uznávaných specialistů – anglický konzultant John Foster (foto č. 5 druhý

zleva), jehož pomoc Metrostav opět velmi ocenil. Funkčnost stroje podle přejímacího protokolu pečlivě prověřovali

jak zaměstnanci dodavatele (foto č. 6), tak odběratele (foto č. 7), kteří už ve znalosti TBM nejsou žádnými nováčky.

Úsměv na tváři ředitele divize 5 Ing. Romana Fuksy (foto č. 8 druhý zleva) i jeho doprovodu svědčil o tom, že přejímka

v německé továrně proběhla podle očekávání. Nic už tedy nebrání tomu, aby se stroj S-799 vydal na start a výrazně

přispěl k modernizaci železniční trati v úseku Rokycany–Plzeň, jak prozrazuje nápis na bílém plášti jeho štítu (foto

č. 9). Více informací o této stavbě najdete na internetu a Facebooku Metrostavu.

Zasloužené poděkování

Začátkem července se zástupci vedení Metrostavu rozloučili se dvěma zkušenými kolegy – Jaromír Kuželka

pro společnost pracoval 44 let a Michal Seman dokonce neuvěřitelných 62 roků (foto zleva).

Michal Seman nastoupil v roce 1952 k předchůdci

Metrostavu – Vodním stavbám – jako bagrista, řidič autojeřábu a automechanik. Po 41 letech se z něj u divize 7 stal

mechanizátor a posléze skladník. Ve stejné pozici působil

ještě další rok u divize 4. Posledních 27 měsíců pracoval

na dohodu v útvaru dopravy centrály Metrostavu.

Jaromír Kuželka byl 34 let řidičem v centrále, přes

sedm let mistrem, krátce působil jako technik a poslední

dva roky vypomáhal v útvaru dopravy v centrále společnosti obdobně jako jeho starší kolega. Oba se před odchodem na odpočinek dočkali zaslouženého poděkování

za věrnost a dobře odvedenou práci.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 12/2014 vyšlo 18. 7. 2014 (13-14/2014 vyjde 8. 8. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),

Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou

37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad

Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_12_2014.indd 4

17.07.14 15:24