Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 2
Drony s technologiemi od CCE Praha pomáhají
Drobné bezpilotní letouny neboli drony naczejí uplat-
ní v celé řadě profesí. Ve vzduchu vydrží i několik
detek minut a dokážou podat téměř dokonalý obraz
o snímané krajině. Proto je využívají naíklad hasiči,
fotografové, filmi či správci dopravních cest a silnic.
A odtud už není daleko ke stavebnictví a geodezii.
Na vývoji moderních bezpilotních průzkumných pro-
středků – dronů – se podílí i firma CCE Praha, dceřiná
společnost Metrostavu. Díky její úzké spolupci s Vo-
jenským technickým ústavem letectva a protivzdušné
obrany (VTÚLPO) vznikl bezpilotní rotorový univerzální
systém BRUS (Bezpilotní Rotorový Univerzální Systém,
vzletová hmotnost: max.8,5 kg, rychlost: max. 38 km/h,
doba letu: asi 40minut, aní rádius: 10 km, výška letu:
max. 1000 m), který naczí uplatnění nejen ve vojenské,
ale i v civilní oblasti. CCE Praha zajišťuje vybavení těchto
systémů optickými senzory včetně dodávek inteligentních
závěsných zařízení a následně zpracovává pořízená data
do formy digitálních ortofotomap a modelů terénu ve 3D,
které zemský povrch zobrazují s přesností v řádu cen-
timetrů. Vyívá k tomu speciální software a výkonnou
výpočetní techniku. „Naše mnosti přispějí ke komplex-
nějšímu využití tohoto bezpilotního prostředku. Dron si
tak rozšíří škálu nasazení v zájmových lokalitách, při rizi-
kových činnostech nebo při vyhledávání ztracených osob.
Oblastí, kde BRUS (foto) najde v budoucnosti efektivní
uplatnění, je celá řada,“ řekl Ing.Jaroslav Pohan, ředitel
ajednatel spolnosti CCE Praha.
Co všechno malé bezpilotní letouny s potřebnou tech-
nologií dokážou, se mohli nedávno přesvědčit i odborníci
z Českomoravské myslivecké jednoty, když jim firma CCE
Praha spolně s VTÚLPO a Zemělskou univerzitou
předvedla možnosti využití těchto moderních technologií
i ochraně zvěře před důsledky sečení zemědělských
plodin přímo vterénu, v honitbě Kojčice na Vysočině.
Zhruba stovka účastníků akce zde mohla na vlastní oči
vit, jak je pomocí dronů s různými druhy kamer – op-
tickými nebo termokamerami – vidět lesní zvěř schovaná
eba v obilí, řepce nebo krmných plodinách. Díky tomu
bude možné v budoucnu zvěř ochnit při žch či senose-
či. Součástí akce byl i seminář opoužívání dronů, ukázky
záznamů z kamer a účastníci měli možnost dozdět se
o dronech a jejich funkcích daí zajímavé podrobnosti.
Podobná akce se pozji uskutnila ivLánech.
Drony jsou například při letu nad polem schopny
ímo uit souřadnice místa, kde se zvíře nachá, čímž
usnadňují práci myslivcům. Některé dálkově ovládané
letouny jsou vybaveny takovým softwarem, který je scho-
pen určit podle hmotnosti a velikosti teplého objektu ta
jeho druh. Vyjí se i program, který dože zmapovat
anafotit lesní kalamitu a polomy. Zne s ním spolupra-
covat i daí, s nímž odborníci budou moci odhadnout,
kolik kubických metrů dřeva při kalamitě spadlo.
Úzká spolupráce CCE Praha, VLPO a Zedělské
univerzity by v budoucnu měla pokrovat, takže se dá
evat, že systém BRUS bude brzy disponovat doko-
nalejšími technologiemi i možnostmi využití.
red, foto archiv VTÚLPO
Tišší výrobna iasfalt
Společnost BES otevřela 23. června novou obalovnu
vLíchovech (foto č. 1) umožňující výrobu až 200 tun
živné směsi zahodinu. Protože zahrnuje ispeciál
mísicí zízení, bude dojejí nabídky patřit také tichý
asfalt modifikovaný pryžovým granulátem.
„Výstavbu nové obalovny vchovech (foto č. 2) nám
umožnila příslušnost keSkupině Metrostav, díky níž se
naše firma může rychleji rozvíjet anachází lepší uplat
natrhu,“ řekl při slavnostm otevření provozu (foto č.3)
jeden z jednatelů společnosti BES Ing. Tomáš Jelínek
(foto č. 4 uprosed). Akce, spojené soslavou 20. výrí
zalení firmy Údržba silnic, se mimo hejtmana Sedo-
českého kraje Miloše Petery a dalších hostů zúčastnil
také viceprezident Skupiny Ing.Frantek Kí agenerál
ředitel Metrostavu Ing.Pavel Pit (foto č. 5 zleva), kteří
si obalovnu podrobně prohlédli (foto č. 6). Výrobna, j
umí zpracovat irecykt, je šetrí kživotnímu prosedí
améně hluč, než byla původní, již stavbi odstranili.
Ing.Tomáše Vašuta,
vedoucího projektu zdivize 3
Metrostav si Tomáš Vašut zvolil za zaměstnavatele
ed 10 lety, v posledm ročku stavební fakulty
ČVUT. Studoval sice vodní hospodářství, vdivizi 3 se
ale začal věnovat pozemním stavbám – nejprve rezi-
denci Nový Anl. Po domech Na Vyhlídce nastoupil
už jako vedoucí projektu nastavbu energocentra vdej-
vickém areálu Ústavu organické chemie abiochemie
AV ČR, kde později řídil i rekonstrukci pavilonu C.
Postavil bytový dům Pod Ladronkou a dnes buduje
laserové centrum ELI Beamlines vDolních Břežanech
– opět pro akademiky, tentokrát zFyzikálního ústavu.
Stojíte včele týmu techniků zdivizí 3 a9 Metrostavu
a zfirem VCES aOHL ŽS. Jak se vám vm pracuje?
Skolegy zdivize 9 jsme se už nazátku dohodli, že bu-
deme vystupovat společně, bez ohledu nadivize. Uřídit
ale sdružení, vněmž máme jen oprocento víc než naši
partneři, je poměrně velká výzva, ikdyž spolu všichni pro-
fesionálně velmi dobře vycháme. Je to jiné než pracovat
nazakázce sám nebo vesdružení snadpolovní většinou.
Můžete to vysvětlit podrobněji?
Technicky sice myslíme všichni stejně, ale vkaždé firmě
je třeba odlišné nastavení kontrolních mechanismů. Jedni
hlídají korunové položky naíč cem rozpočtem – naELI
má přes 15000 řádků – nebo kontrolují kvalitativní po-
žadavky například cementu odesláním vzorků letecky
do Francie. Rozdílné je také zpraconí harmonogra
včetně rozpracování finančního sledování.
To určitě není jediné, sčím se nastavbě potýkáte...
Hodně času a sil nám zabírá administrace. Ne v rámci
sdružení, ale srem kinvestorovi. Vytvení padavků
aschvalovacích procedur před zabudováním prvního ku-
ku betonu včetně vzorků nám zabralo tři měce. Podob-
ně zde před instalací procesujeme každý prvek. Jen ti, kdo
realizují státní zakázky, si dokážou představit, z jakých
podkladů vycháme ajaké doklady musíme předávat.
Chtěl jste původně pracovat navelkých vodních dílech.
Nelitoval jste, že jste se jim nevěnoval?
Ze začátku trochu ano, byla to technická věc, která mě
bavila. Vědomosti zvystudovaného oboru ale využím.
Naproudění kapalin či plynů je zalená část TZB. NaELI
jsme také museli provést takové železobetonové prvky, že
se dojisté míry podobaly masivním konstrukcím vodo-
hospořských děl. Jejich zhotovení jsem si proto dokázal
docela dobře představit. Rozhodnutí vybrat si Metrostav
proto nelituji. Sice naprvní pohled neměl tak lukrativní na-
bídku jako třeba někteří developeři, když vněm ale člověk
chce něco dělat ajde mu to, může profesně růst. Navíc
každodenní výzvy apráce vdobm týmu přináší radost
nejen mně, ale hlavně těm, pro které stavím.
Je rozl mezi stavbou bytů avýzkumných center?
U bytových domů přicházíte do styku s m, co znáte,
protože to máte kolem sebe každý den. Investor tlačí
natern acenu, my nadetailní zpraconí, tedy kontrolu
apreciznost. Uvýzkumných center však pracujete sc-
mi, s nimiž se běžně nesetkáváte. Často ani nepozte,
oco se jed, amusíte se vzlat alespoň doté úrovně,
abyste věl, proč to vědci poebují. V Dejvicích, kde
jsme rekonstruovali budovu laboratoří pro organickou
chemii a biochemii, jsme například museli respektovat
požadavky natěsnost prostoru avýnu ičištění vzdu-
chu. UELI se zabýme fyzikálními veličinami – stíněním
elektromagnetického pulzu, radiačním zářením, vibrace-
mi... Navíc musíme vše zvdnout napoprvé avparamet-
rech, jež občas nejsou dané žádnými normami. Hodně věcí
totiž nelze opravit. Musím se proto stále učit něco nového.
Stavba vDolních Břežanech postupně končí. Co si dnes
vsouvislosti sní prvně vybavíte?
ELI Beamlines je stní zakázka. Ipřesto jsme už kesmlou-
vě uzavřeli sinvestorem sedm dodatků. To představovalo
stovky hodin náročných jednání aznich pro mě vyplývá
jediné – abychom mohli efektivně stavět, je nutné, aby
se všichni naučili víc poívat selský rozum arychleji se
rozhodovali, jako to musíme my dělat nastavch.
strana 2
PME SE
stavba železničního tunelu Bad Cannstatt
Firma BeMo Tunnelling, dciná společnost Metrosta-
vu, buduje vesdružení 3,8 km dlouhý železniční tunel
akmu příslušné objekty vestuttgartské čtvrti Bad
Cannstatt. Stavba, při níž jsou dnes vplném běhu hlav-
ní stavební práce, je součástí projektu Stuttgart 21.
První razicí práce nastavbě tunelu Bad Cannstatt, kde
BeMo pracuje vesdrení ATC, zaly vúnoru 2014. Ze
startovací šachty vytvořily přístupovou cestuumožňující
výstavbu dvou jednokolejných tunelových tubusů.
Zezátku jednosměrná ražba se rozvinula dma
směry avsoasnosti jsou otevřené tři čelby vhlavním
tunelu ajedna další vytvářející traťovou přípojku. Razicí
čety přitom přežně pracují pod starou železniční tra
nazývanou Gäubahn. Stejně jako její mostní stavby avia-
dukty vznikla v roce 1920 a je stále v plm provozu.
Pokud nad hlavami kolegů nejezdí vlaky, podcházejí no-
vostavby skancelářskými budovami.
Poobtížch začátch spojených isprojektem ale-
gislativou dosáhly ražby pomocí bagru v nepřetržitém
provozu výkonu 12–13 metrů denně. Zam stavbi cel-
kově vyrazili 1995 běžných metrů hlavní železniční tratě
(foto) aasi 250 bm propojek.
Ražby tunelu Bad Cannstatt přitom probíhají v tzv.
bobtnavých horninách. Když raziči proczeli vyluho-
vanými jílovito-vápencovými usazeninami ze svrchního
triasu, používali pro odvod vody stavební drenáže. Ná-
sledně narazili nahorniny sice stejné, ale nevyluhované
– s anhydritem či bez něj. Oblasti obsahující anhydrit
specialisté přednostně prozkoumali pomocí vrtů, od-
povídajícím způsobem zainjektovali a izolačními tělesy
oddělili od úseků anhydrit neobsahujících. Anhydrit se
totiž při styku svodou mění nasádrovec atuto chemickou
reakci doprovází nást objemu horniny až o60 %. Kvůli
bobtnajícímu anhydritu proto vnitřní obezdívka tunelu
vrizikových oblastech dosahuje tloušťky 1 m aje odhor-
niny odizolována plastickými izolačními pásy. Provádění
tunelů vbobtnavých horninách je prostě vždy výzvou.
Vpolovině letošního června otevřeli kolegové zBeMo
také pátou čelbu vedvoukolejném tunelu srozplety. Po-
ívají při ní metodu NRTM svertikálním člem, kdy
nejprve vylomí dvě oří. Ať se jim práce daří, Zdař Bůh!
Ares Moritz, Robert Dostál, foto BeMo
2
1
3
4
5
6
Stuttgart 21 (S21, 57 km trasy,33 km tunelů) anávaz
úsek WendlingenUlm (59,6 km, 30,4 km) jsou soás
naasového projektu vysokorychlostní železnice ICE
StuttgartUlm. Před zahájem se potýkal svelkým
odporem vejnosti – mimo jiné ikvůli velké fina
rnosti. Vsoučasnosti hrozí S21 zpoždění omnoho
let, zvláště kli technickým těžkostem souvisejícím
snaplňováním požadavků stavebho povolení či pro
zvýšení cenových nákla. Podle informací ztisku se
jejich odhad dnes pohybuje kolem 6,5 miliardy eur
oproti 4,5 miliardy uvažovaným vroce 2009.
Metrostav_12_2015.indd 2 14.07.15 13:42
Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12/2015, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (324 ms)

Rendering Strana 3 (102710): (0/1) (316 ms)

Rendering Strana 2 (102708): (0/1) (361 ms)

Rendering Strana 1 (102706): (0/1) (360 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2983/vth119046-1.jpg

 i2983/vth119048-1.jpg

 i2983/bg102708.svg

 i2983/vth119050-1.jpg

 i2983/vth119052-1.jpg