strana 4
Projekty spojují lidi
Občanské sdružení Cesta za snem pořádá velké sportovní akce. Nejdůležitější při nich je, že jsou určené
opravdu pro každého – spojují totiž handicapované
nebo jinak znevýhodněné lidi s většinovou společností.
Předseda sdružení, vozíčkář a handbiker Heřman Volf,
se spolu s přáteli snaží darovat druhým ne peníze, ale
zážitek. Pomáhá jim najít kamarády a motivuje je k aktivnímu životu. S jeho optimistickým pohledem na svět se
mohli seznámit všichni, kdo přijeli na letošní Letní sportovní hry Metrostavu, protože byl hostem jejich zahájení.
Do Opel handy cyklo maratonu 2015, který Cesta za
snem pořádá, se zapojí i osmičlenný tým Metrostavu spolu s handbikerem Miroslavem Novotným. Jeho cyklisté
musí od 28. července do 1. srpna nonstop ujet trasu na
silnicích Česka i Slovenska, každý minimálně 100 km. Ideální délka maratonu s 24 kontrolními body je stanovena na
2222 km a časový limit pro její ujetí činí 111 hodin. Stejně
jako jiné týmy bude i ten náš, vedený kapitánem Martinem
Jedličkou z divize 4, patronem někoho, kdo se krátce po
úrazu nebo nemoci teprve učí žít s handicapem.
Informace o projektech Heřmana Volfa a jeho přátel se
dozvíte na www.cestazasnem.cz. Prostřednictvím webu
www.111hodin.cz se potom můžete stát fanouškem týmu
Metrostavu, podpořit kolegy i vyhrát zajímavé ceny. Aktuality z průběhu cyklo maratonu včetně fotografií najdete
na intranetu Metrostavu a jeho facebookových stránkách.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Známý neznámý
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Minulých třicet let se na stavbách, v provozech i při
společenských akcích Metrostavu pravidelně objevoval fotograf Josef Husák. S jeho snímky jste se potkávali především v prezentacích společnosti a posledních 14 let i ve firemních novinách. Jeho tvář však zde
můžete vidět poprvé.
1
Den otevřených dveří
Na levém břehu Vltavy ve zdrži vodního díla Hněvkovice buduje tým divize 6 pod vedením Ing. Milana
Hromádky přístaviště Purkarec. V pátek 19. června
odpoledne si jeho stavbu přišli při dni otevřených dveří
prohlédnout zejména místní obyvatelé.
Stavební činnost v obci starousedlíky velmi zajímá.
Také proto, že v nedávné minulosti stavbaři značně zasáhli
do jejich života. Než totiž byla koncem minulého století
zatopena hněvkovická zdrž, stál například tamější kostel
sv. Jiří na vysokém skalnatém břehu nad řekou. Dnes se
nachází kousek od břehu vodní plochy, jen asi čtyři metry nad její maximální hladinou – u původního vývaziště
loděk, které Metrostav přestavuje. Z architektonického
hlediska je toto spojení působivé. Pro stavbaře ale představovalo komplikaci – pro návoz i odvoz materiálu museli používat tlačné remorkéry a pontony, protože kolem
kostela se na staveniště nedostali.
Na břehu Vltavy se hostům 19. června věnoval stavbyvedoucí Ing. Otto Hrodek (foto vpravo), který práce na
místě řídí. Ukazoval jim už vlastně téměř dokončené dílo.
Stavbaři totiž měli v té době hotové veškeré hlavní práce
a vlastně čekali jen na dodávku šesti prefabrikovaných
železobetonových pontonů. Jejich skořepiny vyplněné
extrudovaným polystyrenem montéři spojí do plovoucího mola a přikotví k ocelovým dalbám, jak se jinak říká
pilotám k vyvazování plavidel.
Základové konstrukce pro dalby prováděli pracovníci
firmy Zakládání staveb pod hladinou Vltavy. Opírají se
o mikropiloty vrtané do skalního podloží a tvoří je železobetonové konstrukce kruhového průřezu s průměrem
1,4 m. Ostatní práce na vodě a kolem ní probíhaly v režii
divize 6. Přístupové komunikace zajišťoval jiný dodavatel.
Při dni otevřených dveří se příchozí mohli přesvědčit
o tom, že stavební činnost na vltavském břehu v Purkareci utichá. Klid tu ale o letních prázdninách nebude. Díky
týmu Ing. Hromádky se totiž stane snadněji přístupný
i větším plavidlům, která zde doposud přistávat nemohla.
Po vltavské vodní cestě zatím mohou vodáci putovat od
Hněvkovic, kde na přestavbě jezu s plavební komorou pracuje tým Jaroslava Jedličky z divize 6, třeba do přístavu
v Hluboké n/V, který titíž kolegové dokončili nedávno.
Pokud někoho zajímají tipy, kam po horní Vltavě nebo
kolem ní zajet , doporučujeme navštívit internetové stránky www.vltava-resort.cz nebo www.kudyznudy.cz.
–red–, foto archiv divize 6
2
3
Fotografický archiv Metrostavu se od roku 1985, kdy
Josef Husák do společnosti nastoupil, rozšiřoval společně
s počtem staveb, jež její pracovníci dokončili. Výběr z něj
můžete najít na stěnách sídla v Koželužské ulici v Libni i na
stránkách letošního firemního kalendáře.
Josef Husák ale nefotil jen stavby. „Jsem městský člověk. Mám rád Prahu a často se městem toulám po svých
oblíbených místech a pozoruji lidi. Snažím se je zachytit
na ulici a ve veřejném prostoru v situacích vyjadřujících
jejich nálady, pocity a vzájemné vztahy,“ uvedl v roce 2012 při vernisáži své volné tvorby v Malé galerii České spořitelny v Kladně. V té době už měl za sebou celou
řadu výstav. Samostatných i společných třeba s Asociací
profesionálních fotografů či Spolkem výtvarných umělců
Mánes, jichž je členem.
Jeho fotografie si odnesly i hlavní ceny z 8. a 9. ročníku výstav amatérské fotografie ČSR, kterých se v letech
1984 a 1986 zúčastnil.
Za jeho přínos k dnešní tváři periodika, které držíte
v rukou, děkujeme!
–red–, foto Míla Kolář
4
5
Aktuální informace a fotografie ze
staveb a akcí Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav.
Cesty za poznáním
6
7
8
9
Výlet nad stavby Metrostavu z hlavního města na sever
Poslední rozestavěný úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi měl být v provozu už v listopadu 2010.
Vybudovat téměř 16,5 km jeho trasy dostalo za úkol sdružení, v němž Metrostav zastupovala divize 5. Člověk míní,
ekoteroristé, legislativa a příroda mění. Je léto skoro o pět let později. Z Ing. Romana Fuksy, který stavbu jako
vedoucí projektu začínal, je ředitel divize a život obyvatel kolem provizorního silničního tahu pořád znepříjemňují
tisíce projíždějících aut. O současné situaci staveb Metrostavu na D8 informují fotografie Josefa Husáka z jeho
předposlední letecké cesty. Ukazují, že pražský portál asi 270m tunelu Prackovice se zelená (foto č. 1). Od 620 m
dlouhého tunelu Radejčín buduje tým vedený Ing. Pavlem Kudějem poslední chybějící most, jenž oba tunely
propojí (foto č. 2) – jeho projektová dokumentace si totiž dala načas. V chráněném Oparenském údolí zarůstají
mezi 135metrovým obloukem a opěrami poslední stopy, které v krajině zanechala stavba 275m mostu (foto č. 3).
Záběr na 455 m dlouhý a poměrně nízký most Dobkovičky (foto č. 4) potvrzuje, že pro volnou migraci – zvěře i lidí
– ponechá dálnice dostatek prostoru. Foto číslo 5 prozrazuje jeden z důvodů, proč auta zatím nejezdí po celé D8.
Zával rozestavěné dálnice se totiž ještě nepodařilo překonat. Při cestě zpátky fotografa naštěstí potěšil pohled
na provozovaná firemní díla – na malou vodní elektrárnu se slalomovou tratí v Roudnici (foto č. 6), MVE s rybochody
u Štětí (foto č. 7), obchodní Galerii Teplice (foto č. 8) a na laboratorní centrum v areálu TU v Liberci (foto č. 9).
Jak se již stalo zvykem, odměnou pro úspěšné manažery juniory do 33 let za jejich dobrou práci v uplynulém roce jsou odborné zahraniční exkurze. Ta letošní
zavedla kolegy na jihozápad Evropy.
Mladí zaměstnanci ocenění na Programové konferenci
Metrostavu TEK 2015 navštívili letos na přelomu května
a června oblast Andalusie (foto) a prohlédli si zajímavé stavby v Seville, Cádizu, Córdobě, Granadě, Rondě,
britském Gibraltaru a v Malaze. Akce, organizovaná společností Aconse CZ ve spolupráci s Centrem vzdělávání
Skupiny Metrostav (CVSM), byla opět připravena na velmi
dobré odborné úrovni a do jejího programu se zapojili
i partneři ze společností a institucí, které se podílely nebo v některých případech stále ještě podílejí na výstavbě
jednotlivých navštívených objektů.
Mladí manažeři z Metrostavu už tímto způsobem
navštívili Německo, Velkou Británii a americké Chicago.
Podle slov účastníků byla i letošní exkurze do Andalusie
velmi zajímavá a trochu závidí těm, kteří ocenění a s ním
spojenou odměnu obdrží příště.
Další informace o exkurzi i aktivitách Centra vzdělávání Skupiny Metrostav naleznete na http://skupina/ukr.
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž, f o t o ar c hi v C V S M
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 12/2015 vyšlo 16. 7. 2015 (13–14/2015 vyjde 31. 7. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_12_2015.indd 4
14.07.15 13:42