strana 4

Projekty spojují lidi

Občanské sdružení Cesta za snem pořádá velké sportovní akce. Nejdůležitější při nich je, že jsou určené

opravdu pro každého – spojují totiž handicapované

nebo jinak znevýhodněné lidi s většinovou společností.

Předseda sdružení, vozíčkář a handbiker Heřman Volf,

se spolu s přáteli snaží darovat druhým ne peníze, ale

zážitek. Pomáhá jim najít kamarády a motivuje je k aktivnímu životu. S jeho optimistickým pohledem na svět se

mohli seznámit všichni, kdo přijeli na letošní Letní sportovní hry Metrostavu, protože byl hostem jejich zahájení.

Do Opel handy cyklo maratonu 2015, který Cesta za

snem pořádá, se zapojí i osmičlenný tým Metrostavu spolu s handbikerem Miroslavem Novotným. Jeho cyklisté

musí od 28. července do 1. srpna nonstop ujet trasu na

silnicích Česka i Slovenska, každý minimálně 100 km. Ideální délka maratonu s 24 kontrolními body je stanovena na

2222 km a časový limit pro její ujetí činí 111 hodin. Stejně

jako jiné týmy bude i ten náš, vedený kapitánem Martinem

Jedličkou z divize 4, patronem někoho, kdo se krátce po

úrazu nebo nemoci teprve učí žít s handicapem.

Informace o projektech Heřmana Volfa a jeho přátel se

dozvíte na www.cestazasnem.cz. Prostřednictvím webu

www.111hodin.cz se potom můžete stát fanouškem týmu

Metrostavu, podpořit kolegy i vyhrát zajímavé ceny. Aktuality z průběhu cyklo maratonu včetně fotografií najdete

na intranetu Metrostavu a jeho facebookových stránkách.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Známý neznámý

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Minulých třicet let se na stavbách, v provozech i při

společenských akcích Metrostavu pravidelně objevoval fotograf Josef Husák. S jeho snímky jste se potkávali především v prezentacích společnosti a posledních 14 let i ve firemních novinách. Jeho tvář však zde

můžete vidět poprvé.

1

Den otevřených dveří

Na levém břehu Vltavy ve zdrži vodního díla Hněvkovice buduje tým divize 6 pod vedením Ing. Milana

Hromádky přístaviště Purkarec. V pátek 19. června

odpoledne si jeho stavbu přišli při dni otevřených dveří

prohlédnout zejména místní obyvatelé.

Stavební činnost v obci starousedlíky velmi zajímá.

Také proto, že v nedávné minulosti stavbaři značně zasáhli

do jejich života. Než totiž byla koncem minulého století

zatopena hněvkovická zdrž, stál například tamější kostel

sv. Jiří na vysokém skalnatém břehu nad řekou. Dnes se

nachází kousek od břehu vodní plochy, jen asi čtyři metry nad její maximální hladinou – u původního vývaziště

loděk, které Metrostav přestavuje. Z architektonického

hlediska je toto spojení působivé. Pro stavbaře ale představovalo komplikaci – pro návoz i odvoz materiálu museli používat tlačné remorkéry a pontony, protože kolem

kostela se na staveniště nedostali.

Na břehu Vltavy se hostům 19. června věnoval stavbyvedoucí Ing. Otto Hrodek (foto vpravo), který práce na

místě řídí. Ukazoval jim už vlastně téměř dokončené dílo.

Stavbaři totiž měli v té době hotové veškeré hlavní práce

a vlastně čekali jen na dodávku šesti prefabrikovaných

železobetonových pontonů. Jejich skořepiny vyplněné

extrudovaným polystyrenem montéři spojí do plovoucího mola a přikotví k ocelovým dalbám, jak se jinak říká

pilotám k vyvazování plavidel.

Základové konstrukce pro dalby prováděli pracovníci

firmy Zakládání staveb pod hladinou Vltavy. Opírají se

o mikropiloty vrtané do skalního podloží a tvoří je železobetonové konstrukce kruhového průřezu s průměrem

1,4 m. Ostatní práce na vodě a kolem ní probíhaly v režii

divize 6. Přístupové komunikace zajišťoval jiný dodavatel.

Při dni otevřených dveří se příchozí mohli přesvědčit

o tom, že stavební činnost na vltavském břehu v Purkareci utichá. Klid tu ale o letních prázdninách nebude. Díky

týmu Ing. Hromádky se totiž stane snadněji přístupný

i větším plavidlům, která zde doposud přistávat nemohla.

Po vltavské vodní cestě zatím mohou vodáci putovat od

Hněvkovic, kde na přestavbě jezu s plavební komorou pracuje tým Jaroslava Jedličky z divize 6, třeba do přístavu

v Hluboké n/V, který titíž kolegové dokončili nedávno.

Pokud někoho zajímají tipy, kam po horní Vltavě nebo

kolem ní zajet , doporučujeme navštívit internetové stránky www.vltava-resort.cz nebo www.kudyznudy.cz.

–red–, foto archiv divize 6

2

3

Fotografický archiv Metrostavu se od roku 1985, kdy

Josef Husák do společnosti nastoupil, rozšiřoval společně

s počtem staveb, jež její pracovníci dokončili. Výběr z něj

můžete najít na stěnách sídla v Koželužské ulici v Libni i na

stránkách letošního firemního kalendáře.

Josef Husák ale nefotil jen stavby. „Jsem městský člověk. Mám rád Prahu a často se městem toulám po svých

oblíbených místech a pozoruji lidi. Snažím se je zachytit

na ulici a ve veřejném prostoru v situacích vyjadřujících

jejich nálady, pocity a vzájemné vztahy,“ uvedl v roce 2012 při vernisáži své volné tvorby v Malé galerii České spořitelny v Kladně. V té době už měl za sebou celou

řadu výstav. Samostatných i společných třeba s Asociací

profesionálních fotografů či Spolkem výtvarných umělců

Mánes, jichž je členem.

Jeho fotografie si odnesly i hlavní ceny z 8. a 9. ročníku výstav amatérské fotografie ČSR, kterých se v letech

1984 a 1986 zúčastnil.

Za jeho přínos k dnešní tváři periodika, které držíte

v rukou, děkujeme!

–red–, foto Míla Kolář

4

5

Aktuální informace a fotografie ze

staveb a akcí Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav.

Cesty za poznáním

6

7

8

9

Výlet nad stavby Metrostavu z hlavního města na sever

Poslední rozestavěný úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi měl být v provozu už v listopadu 2010.

Vybudovat téměř 16,5 km jeho trasy dostalo za úkol sdružení, v němž Metrostav zastupovala divize 5. Člověk míní,

ekoteroristé, legislativa a příroda mění. Je léto skoro o pět let později. Z Ing. Romana Fuksy, který stavbu jako

vedoucí projektu začínal, je ředitel divize a život obyvatel kolem provizorního silničního tahu pořád znepříjemňují

tisíce projíždějících aut. O současné situaci staveb Metrostavu na D8 informují fotografie Josefa Husáka z jeho

předposlední letecké cesty. Ukazují, že pražský portál asi 270m tunelu Prackovice se zelená (foto č. 1). Od 620 m

dlouhého tunelu Radejčín buduje tým vedený Ing. Pavlem Kudějem poslední chybějící most, jenž oba tunely

propojí (foto č. 2) – jeho projektová dokumentace si totiž dala načas. V chráněném Oparenském údolí zarůstají

mezi 135metrovým obloukem a opěrami poslední stopy, které v krajině zanechala stavba 275m mostu (foto č. 3).

Záběr na 455 m dlouhý a poměrně nízký most Dobkovičky (foto č. 4) potvrzuje, že pro volnou migraci – zvěře i lidí

– ponechá dálnice dostatek prostoru. Foto číslo 5 prozrazuje jeden z důvodů, proč auta zatím nejezdí po celé D8.

Zával rozestavěné dálnice se totiž ještě nepodařilo překonat. Při cestě zpátky fotografa naštěstí potěšil pohled

na provozovaná firemní díla – na malou vodní elektrárnu se slalomovou tratí v Roudnici (foto č. 6), MVE s rybochody

u Štětí (foto č. 7), obchodní Galerii Teplice (foto č. 8) a na laboratorní centrum v areálu TU v Liberci (foto č. 9).

Jak se již stalo zvykem, odměnou pro úspěšné manažery juniory do 33 let za jejich dobrou práci v uplynulém roce jsou odborné zahraniční exkurze. Ta letošní

zavedla kolegy na jihozápad Evropy.

Mladí zaměstnanci ocenění na Programové konferenci

Metrostavu TEK 2015 navštívili letos na přelomu května

a června oblast Andalusie (foto) a prohlédli si zajímavé stavby v Seville, Cádizu, Córdobě, Granadě, Rondě,

britském Gibraltaru a v Malaze. Akce, organizovaná společností Aconse CZ ve spolupráci s Centrem vzdělávání

Skupiny Metrostav (CVSM), byla opět připravena na velmi

dobré odborné úrovni a do jejího programu se zapojili

i partneři ze společností a institucí, které se podílely nebo v některých případech stále ještě podílejí na výstavbě

jednotlivých navštívených objektů.

Mladí manažeři z Metrostavu už tímto způsobem

navštívili Německo, Velkou Británii a americké Chicago.

Podle slov účastníků byla i letošní exkurze do Andalusie

velmi zajímavá a trochu závidí těm, kteří ocenění a s ním

spojenou odměnu obdrží příště.

Další informace o exkurzi i aktivitách Centra vzdělávání Skupiny Metrostav naleznete na http://skupina/ukr.

M gr. Z den ě k K o s t ř í ž, f o t o ar c hi v C V S M

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 12/2015 vyšlo 16. 7. 2015 (13–14/2015 vyjde 31. 7. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),

Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou

37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_12_2015.indd 4

14.07.15 13:42