strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Tým Ing. Ludvíka zvládá opravu D1 podle plánu
Od večera 5. července do dopoledne následujícího
dne byla mezi Mirošovicemi a Šternovem uzavřena
na 14 hodin nejvytíženější tuzemská komunikace –
dálnice D1. V mezilehlé MÚK Ostředek totiž stavbaři
vedení divizí 4 Metrostavu demolovali nadjezd, který
přes dálnici převáděl silnici II/110. Vše se jim podařilo
podle plánu. Policejní mluvčí Zdeněk Chalupa navíc
konstatoval, že se uzavření hlavní motoristické tepny
obešlo i bez vážnějších dopravních komplikací.
„„Rozpis prací jsme měli vypracovaný na minuty.
Policie uzavřela dálnici pro veškerý provoz v neděli 5. července v osm večer. O necelou hodinu později jsme skončili
přípravné práce, hlavně pokládku geotextilie a rozprostření asi 0,75 m mocného dopadového polštáře ze zeminy,
který chránil povrch vozovky. Hned nato jsme s pomocí
speciálních bouracích strojů (foto č. 1) začali nadjezd demolovat. Snesení levé části nám trvalo tři čtvrtě hodiny,
nivelety trasy, demolici a výstavbu nového dálničního
mostu, rekonstrukci stávajícího dálničního podchodu
a modernizaci středového dělicího pásu, tedy provedení
nové dálniční kanalizace a položení optického datového
kabelu i kabelů SOS a informačního sytému.
Práce na opravě D1 začaly letos v dubnu a jejich hlavní
část musí skončit v říjnu 2016, kdy investor ŘSD požaduje opětovné uvedení zmodernizované části dálnice do provozu. Kvůli extrémně krátkému termínu na zhotovení
díla probíhají práce ve 12hodinových směnách sedm dnů
v týdnu. Vzhledem k tomu, že ŘSD žádá zachovat provoz
ve dvou jízdních pruzích v každém směru po převážnou
dobu modernizace, bude stavba rozdělena do sedmi etap.
„Kromě demolice nadjezdu jsme zatím dokončili opravy levého jízdního pásu ve směru na Prahu a provizorní
rozšíření pravého pásu ve směru na Brno, které umožňuje
vedení dopravy v režimu 2+2 po pravé polovině dálnice
Hrubá stavba bytů U Dubu je téměř dokončena
Dub má většina z nás spojen s vlastnostmi jako majestátnost, dlouhověkost a solidnost. A takový by měl být
podle investora, společnosti Kuchař & Thein, i bytový
projektu U Dubu nedaleko Modřanské rokle v Praze.
Své jméno dostal podle dvacetimetrového dubu letního, jednoho z památných stromů městské části Praha 12, který stojí nedaleko komplexu.
Dnes jsou podle vedoucího projektu Petra Kratochvíla
asi z osmdesáti procent hotové veškeré železobetonové
konstrukce domu (foto). „Do jejich dokončení chybí jen
pár stropů. Jinak máme rozpracované i přeložky vody
a plynu. Kanalizaci jsme již dokončili,“ popisuje Petr Kratochvíl. Stavba pokračuje podle harmonogramu a ze slov
vedoucího projektu je patrné, že vše běží jako po drátkách. Ačkoli se bude jednat o nízkoenergetický dům
s energetickým štítkem B, na použitých materiálech ani
postupech se to nijak neprojevuje. Komplikace tak Petr
Kratochvíl očekává snad jen u následných změn, které si
naplánovali sami budoucí obyvatelé bytů. Ze 157 bytů se
klientské změny dotknou plných devadesáti procent.
Zajímavostí projektu jsou pak tzv. chytré byty 1+kk
nebo 2+kk, které umožňují bydlení pro jednotlivce, pár
nebo mladou rodinu. V tomto variabilním bytě lze úpravou
plánované polopříčky vytvořit jeden velký obytný prostor
nebo si ložnici zcela oddělit a vytvořit si útulný a plnohodnotný byt 2+kk. Skleněné příčky, posuvné dveře, japonské
stěny nebo tradiční samostatné vstupy změní styl bytu
zcela podle požadavků a vkusu budoucích obyvatel.
Hrubá stavba bytového domu U Dubu by měla být dokončena během prázdnin, celý projekt pak o rok později.
Ačkoli stavbaře větší část díla teprve čeká, nic nenasvěd-
čuje tomu, že by zajímavý bytový projekt v pražských
Modřanech nepřivítal své první majitele už na podzim
příštího roku, jak si investor naplánoval.
Bytový projekt U Dubu je dílem architektonického ateliéru ABM architekti, který pod taktovkou Ing. arch. Petra
Bouřila vytvořil bytový dům členěný do tří částí se samostatnými vchody. Dům se 157 bytovými jednotkami disponuje dvěma podzemními a osmi nadzemními podlažími.
Od pátého podlaží se hmota domu postupně zmenšuje,
takže v posledním, osmém podlaží budou jen tři byty.
V domě vzniknou i nebytové prostory určené pro menší
provozovny jako třeba kadeřnictví.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Památné stromy Prahy 12 nezvykle představuje naučná
audiostezka. Každý, kdo po ní půjde či pojede na
kole, se může při šesti zastaveních prostřednictvím
chytrého mobilního telefonu zaposlouchat do nahrávky
o historii stromů a zajímavostech jejich okolí.
Stačí jednoduše načíst QR kód na nedaleké tabulce
a nahrávka se spustí. Kdo nemá potřebné vybavení,
může si audionahrávky nebo texty stáhnout na webu
www.prazskestromy.cz. Audiostezka začíná na návsi
v Cholupicích a vede zdejším přírodním parkem.
Nejzajímavějším a nejfotogeničtějším stromem
na stezce je údajně dub letní v polích mezi Točnou
a Cholupicemi. Vybral si jej do pohádky Třetí princ
i režisér Antonín Moskalyk. Osmikilometrová trasa
končí v Komořanech u lípy naproti zámku.
1
2
dvě hodiny jsme bourali střední část, pravá zabrala o půl
hodiny víc. V pondělí ve tři ráno jsme začali odklízet levý
jízdní pruh, kde měla v provizorním režimu 2+1 vést doprava. Po kontrole trasy uzavírka skončila přesně v 10.00 hodin, jak bylo naplánováno,“ pochválil všechny zúčastněné
vedoucí projektu Ing. Zdeněk Ludvík z divize 4, který vede
společný projektový tým techniků Metrostavu a firem
SWIETELSKY stavební i HOCHTIEF CZ.
Demolice nadjezdu v MÚK Ostředek a výstavba nového jsou součástí zakázky, při níž stavbaři ve sdružení
opraví cementobetonovou vozovku dálnice D1 v 4640 m
dlouhém úseku mezi Hvězdonicemi a Ostředkem. Komunikaci současně rozšíří o 0,75 m na obě strany, což si
vyžádá mimo jiného i posun protihlukové stěny. Jejich
práce ale zahrne i úpravy příčných sklonů vozovky či
(foto č. 2), a modernizujeme dělicí pás. Po zimní technologické přestávce musíme za jednu stavební sezonu provést
modernizaci pravé i levé půlky dálnice,“ říká Ing. Ludvík.
Metrostavu pomáhají na stavbě i další členové jeho
Skupiny – CCE Praha má na starost geodetické práce, SQZ
zajišťuje laboratorní služby a firma BES dodává kamenivo
ze svého lomu Mladovice. Hlavní část díla ale odvádí divize
4. Kromě toho, že celou stavbu řídí, provedou její pracovníci ze střediska betonových vozovek vlastními kapacitami
i pokládku cementobetonového krytu dálnice a finišer by
chtěli sami zásobovat betonem. Vedení divize 4 proto
plánuje nákup nové mobilní betonárny. Věří totiž, že jí
dobré reference i z této opravy D1 pomohou ve veřejných
soutěžích na modernizace jejích dalších úseků.
–red–, foto archiv stavby
metrů tunelu Norðfjörður vyrazil v červnu 2015 tým divize 5
vedený Ing. Alešem Gothardem. Po nejlepším měsíčním
výkonu už začátkem července překonal metu 7000 m díla.
TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU
Metrostav dobývá východní Slovensko
Po úspěšném dokončení objektu pro Univerzitní nemocnici Louise Pasteura v Košicích se divize 3 dočkala
v prešovském a košickém kraji dalších projektů. Není
to zase tak velké překvapení, protože na získání zakázek tam její oblastní zastoupení vedené Ing. Janem
Hehejíkem pracuje usilovně více než čtyři roky.
Prvním projektem je rekonstrukce fasád a střechy
renesančního zámku v Humenném (foto č. 1). Byl postavený v první polovině 17. století na místě původní vodní
tvrze, má čtverhranný půdorys a tvoří dominantu města.
Opravu jeho pláště, která potrvá pouhých 11 měsíců,
řídí Ing. Róbert Domonkos. Stavbaři pod jeho vedením
už okopali objekt, sanovali suterénní stěny a provedli
drenáž základové spáry. Vzhledem k tomu, že jde o národní kulturní památku, postupuje celá stavba za dohledu
krajského památkového úřadu. Na východní fasádu tak
už nastoupili restaurátoři. Práce pokračují podle plánu,
ale u rekonstrukcí památek nikdy nevíte, co vás překvapí.
1
Metrostav_12_2015.indd 3
Druhým novým projektem, na kterém divize 3 pracuje,
je z úplně jiného soudku. Jedná se o novostavbu prodejny
Decathlon v Košicích pro investora White House, kterou
řídí vedoucí projektu Ing. Milan Terich. Práce na jeho staveništi začaly ani ne před měsícem, 8. června, takže zatím
proběhl archeologický průzkum, naštěstí bez zásadních
objevů, a stavbaři začínají vrtat piloty (foto č. 2). Se základovými konstrukcemi jim pomohou pracovníci z firmy
Zakládání staveb, která je členem Skupiny Metrostav,
jinak je celá realizace v režii divize 3. V tomto případě jde
o klasickou halovou stavbu na ploše 2000 m² s přípojkami, zpevněnými parkovacími plochami a příjezdovou komunikací. Mohlo by se tedy zdát, že pohodové dílo. Podle
slov Ing. Hehejíka je však tady výzvou poměrně přísný
termín dokončení stavby. Prodejna totiž musí být připravena pro stavbu regálových systémů a navezení zboží
nejpozději do 26. října, v listopadu už má začít prodej.
–ad.ka–, foto archiv staveb
2
Nepřehlédnutelné vizitky Metrostavu II
Divize 11, konkrétně středisko zdvihací techniky vedené Ing. Lukášem Müllerem, nabízí více než dvacet
jeřábů. Dnes představujeme nejmodernější verzi věžového stavebního jeřábu, který pro firmu pracuje.
Do strojového parku Metrostavu patří dva otočné
věžové jeřáby s plochou špičkou věže, nejmladší byl pořízen před sedmi lety. Vidět při práci byly třeba na stavbách Palmovka Parku II (foto), MVE Liběchov, v Uhelné
Příbrami či na letenském úseku tunelového komplexu
Blanka. Dnes jsou nasazeny v Praze Na Vackově a na
stavbě bytového souboru VIVUS v Uhříněvsi.
LIEBHERR 90 EC-B6 FR Tronic
Stacionární základna
základové kotvy či kříž
Výška pod hák
max. 50,6 m
Vyložení
max. 50 m
Délka protivýložníku
13,5 m
Nosnost při maximálním vyložení
1,4 t/50 m
Maximální nosnost
6 t/2,5–15,5 m
Elektrický příkon
33 kVA
Otoč jeřábu
0,8 ot./min.
Ovládací a řídicí systém
FR.tronic i dálkově
Jeřáb má anemometr k měření rychlosti větru.
14.07.15 13:42