strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Tým Ing. Ludvíka zvládá opravu D1 podle plánu

Od večera 5. července do dopoledne následujícího

dne byla mezi Mirošovicemi a Šternovem uzavřena

na 14 hodin nejvytíženější tuzemská komunikace –

dálnice D1. V mezilehlé MÚK Ostředek totiž stavbaři

vedení divizí 4 Metrostavu demolovali nadjezd, který

přes dálnici převáděl silnici II/110. Vše se jim podařilo

podle plánu. Policejní mluvčí Zdeněk Chalupa navíc

konstatoval, že se uzavření hlavní motoristické tepny

obešlo i bez vážnějších dopravních komplikací.

„„Rozpis prací jsme měli vypracovaný na minuty.

Policie uzavřela dálnici pro veškerý provoz v neděli 5. července v osm večer. O necelou hodinu později jsme skončili

přípravné práce, hlavně pokládku geotextilie a rozprostření asi 0,75 m mocného dopadového polštáře ze zeminy,

který chránil povrch vozovky. Hned nato jsme s pomocí

speciálních bouracích strojů (foto č. 1) začali nadjezd demolovat. Snesení levé části nám trvalo tři čtvrtě hodiny,

nivelety trasy, demolici a výstavbu nového dálničního

mostu, rekonstrukci stávajícího dálničního podchodu

a modernizaci středového dělicího pásu, tedy provedení

nové dálniční kanalizace a položení optického datového

kabelu i kabelů SOS a informačního sytému.

Práce na opravě D1 začaly letos v dubnu a jejich hlavní

část musí skončit v říjnu 2016, kdy investor ŘSD požaduje opětovné uvedení zmodernizované části dálnice do provozu. Kvůli extrémně krátkému termínu na zhotovení

díla probíhají práce ve 12hodinových směnách sedm dnů

v týdnu. Vzhledem k tomu, že ŘSD žádá zachovat provoz

ve dvou jízdních pruzích v každém směru po převážnou

dobu modernizace, bude stavba rozdělena do sedmi etap.

„Kromě demolice nadjezdu jsme zatím dokončili opravy levého jízdního pásu ve směru na Prahu a provizorní

rozšíření pravého pásu ve směru na Brno, které umožňuje

vedení dopravy v režimu 2+2 po pravé polovině dálnice

Hrubá stavba bytů U Dubu je téměř dokončena

Dub má většina z nás spojen s vlastnostmi jako majestátnost, dlouhověkost a solidnost. A takový by měl být

podle investora, společnosti Kuchař & Thein, i bytový

projektu U Dubu nedaleko Modřanské rokle v Praze.

Své jméno dostal podle dvacetimetrového dubu letního, jednoho z památných stromů městské části Praha 12, který stojí nedaleko komplexu.

Dnes jsou podle vedoucího projektu Petra Kratochvíla

asi z osmdesáti procent hotové veškeré železobetonové

konstrukce domu (foto). „Do jejich dokončení chybí jen

pár stropů. Jinak máme rozpracované i přeložky vody

a plynu. Kanalizaci jsme již dokončili,“ popisuje Petr Kratochvíl. Stavba pokračuje podle harmonogramu a ze slov

vedoucího projektu je patrné, že vše běží jako po drátkách. Ačkoli se bude jednat o nízkoenergetický dům

s energetickým štítkem B, na použitých materiálech ani

postupech se to nijak neprojevuje. Komplikace tak Petr

Kratochvíl očekává snad jen u následných změn, které si

naplánovali sami budoucí obyvatelé bytů. Ze 157 bytů se

klientské změny dotknou plných devadesáti procent.

Zajímavostí projektu jsou pak tzv. chytré byty 1+kk

nebo 2+kk, které umožňují bydlení pro jednotlivce, pár

nebo mladou rodinu. V tomto variabilním bytě lze úpravou

plánované polopříčky vytvořit jeden velký obytný prostor

nebo si ložnici zcela oddělit a vytvořit si útulný a plnohodnotný byt 2+kk. Skleněné příčky, posuvné dveře, japonské

stěny nebo tradiční samostatné vstupy změní styl bytu

zcela podle požadavků a vkusu budoucích obyvatel.

Hrubá stavba bytového domu U Dubu by měla být dokončena během prázdnin, celý projekt pak o rok později.

Ačkoli stavbaře větší část díla teprve čeká, nic nenasvěd-

čuje tomu, že by zajímavý bytový projekt v pražských

Modřanech nepřivítal své první majitele už na podzim

příštího roku, jak si investor naplánoval.

Bytový projekt U Dubu je dílem architektonického ateliéru ABM architekti, který pod taktovkou Ing. arch. Petra

Bouřila vytvořil bytový dům členěný do tří částí se samostatnými vchody. Dům se 157 bytovými jednotkami disponuje dvěma podzemními a osmi nadzemními podlažími.

Od pátého podlaží se hmota domu postupně zmenšuje,

takže v posledním, osmém podlaží budou jen tři byty.

V domě vzniknou i nebytové prostory určené pro menší

provozovny jako třeba kadeřnictví.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Památné stromy Prahy 12 nezvykle představuje naučná

audiostezka. Každý, kdo po ní půjde či pojede na

kole, se může při šesti zastaveních prostřednictvím

chytrého mobilního telefonu zaposlouchat do nahrávky

o historii stromů a zajímavostech jejich okolí.

Stačí jednoduše načíst QR kód na nedaleké tabulce

a nahrávka se spustí. Kdo nemá potřebné vybavení,

může si audionahrávky nebo texty stáhnout na webu

www.prazskestromy.cz. Audiostezka začíná na návsi

v Cholupicích a vede zdejším přírodním parkem.

Nejzajímavějším a nejfotogeničtějším stromem

na stezce je údajně dub letní v polích mezi Točnou

a Cholupicemi. Vybral si jej do pohádky Třetí princ

i režisér Antonín Moskalyk. Osmikilometrová trasa

končí v Komořanech u lípy naproti zámku.

1

2

dvě hodiny jsme bourali střední část, pravá zabrala o půl

hodiny víc. V pondělí ve tři ráno jsme začali odklízet levý

jízdní pruh, kde měla v provizorním režimu 2+1 vést doprava. Po kontrole trasy uzavírka skončila přesně v 10.00 hodin, jak bylo naplánováno,“ pochválil všechny zúčastněné

vedoucí projektu Ing. Zdeněk Ludvík z divize 4, který vede

společný projektový tým techniků Metrostavu a firem

SWIETELSKY stavební i HOCHTIEF CZ.

Demolice nadjezdu v MÚK Ostředek a výstavba nového jsou součástí zakázky, při níž stavbaři ve sdružení

opraví cementobetonovou vozovku dálnice D1 v 4640 m

dlouhém úseku mezi Hvězdonicemi a Ostředkem. Komunikaci současně rozšíří o 0,75 m na obě strany, což si

vyžádá mimo jiného i posun protihlukové stěny. Jejich

práce ale zahrne i úpravy příčných sklonů vozovky či

(foto č. 2), a modernizujeme dělicí pás. Po zimní technologické přestávce musíme za jednu stavební sezonu provést

modernizaci pravé i levé půlky dálnice,“ říká Ing. Ludvík.

Metrostavu pomáhají na stavbě i další členové jeho

Skupiny – CCE Praha má na starost geodetické práce, SQZ

zajišťuje laboratorní služby a firma BES dodává kamenivo

ze svého lomu Mladovice. Hlavní část díla ale odvádí divize

4. Kromě toho, že celou stavbu řídí, provedou její pracovníci ze střediska betonových vozovek vlastními kapacitami

i pokládku cementobetonového krytu dálnice a finišer by

chtěli sami zásobovat betonem. Vedení divize 4 proto

plánuje nákup nové mobilní betonárny. Věří totiž, že jí

dobré reference i z této opravy D1 pomohou ve veřejných

soutěžích na modernizace jejích dalších úseků.

–red–, foto archiv stavby

metrů tunelu Norðfjörður vyrazil v červnu 2015 tým divize 5

vedený Ing. Alešem Gothardem. Po nejlepším měsíčním

výkonu už začátkem července překonal metu 7000 m díla.

TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU

Metrostav dobývá východní Slovensko

Po úspěšném dokončení objektu pro Univerzitní nemocnici Louise Pasteura v Košicích se divize 3 dočkala

v prešovském a košickém kraji dalších projektů. Není

to zase tak velké překvapení, protože na získání zakázek tam její oblastní zastoupení vedené Ing. Janem

Hehejíkem pracuje usilovně více než čtyři roky.

Prvním projektem je rekonstrukce fasád a střechy

renesančního zámku v Humenném (foto č. 1). Byl postavený v první polovině 17. století na místě původní vodní

tvrze, má čtverhranný půdorys a tvoří dominantu města.

Opravu jeho pláště, která potrvá pouhých 11 měsíců,

řídí Ing. Róbert Domonkos. Stavbaři pod jeho vedením

už okopali objekt, sanovali suterénní stěny a provedli

drenáž základové spáry. Vzhledem k tomu, že jde o národní kulturní památku, postupuje celá stavba za dohledu

krajského památkového úřadu. Na východní fasádu tak

už nastoupili restaurátoři. Práce pokračují podle plánu,

ale u rekonstrukcí památek nikdy nevíte, co vás překvapí.

1

Metrostav_12_2015.indd 3

Druhým novým projektem, na kterém divize 3 pracuje,

je z úplně jiného soudku. Jedná se o novostavbu prodejny

Decathlon v Košicích pro investora White House, kterou

řídí vedoucí projektu Ing. Milan Terich. Práce na jeho staveništi začaly ani ne před měsícem, 8. června, takže zatím

proběhl archeologický průzkum, naštěstí bez zásadních

objevů, a stavbaři začínají vrtat piloty (foto č. 2). Se základovými konstrukcemi jim pomohou pracovníci z firmy

Zakládání staveb, která je členem Skupiny Metrostav,

jinak je celá realizace v režii divize 3. V tomto případě jde

o klasickou halovou stavbu na ploše 2000 m² s přípojkami, zpevněnými parkovacími plochami a příjezdovou komunikací. Mohlo by se tedy zdát, že pohodové dílo. Podle

slov Ing. Hehejíka je však tady výzvou poměrně přísný

termín dokončení stavby. Prodejna totiž musí být připravena pro stavbu regálových systémů a navezení zboží

nejpozději do 26. října, v listopadu už má začít prodej.

–ad.ka–, foto archiv staveb

2

Nepřehlédnutelné vizitky Metrostavu II

Divize 11, konkrétně středisko zdvihací techniky vedené Ing. Lukášem Müllerem, nabízí více než dvacet

jeřábů. Dnes představujeme nejmodernější verzi věžového stavebního jeřábu, který pro firmu pracuje.

Do strojového parku Metrostavu patří dva otočné

věžové jeřáby s plochou špičkou věže, nejmladší byl pořízen před sedmi lety. Vidět při práci byly třeba na stavbách Palmovka Parku II (foto), MVE Liběchov, v Uhelné

Příbrami či na letenském úseku tunelového komplexu

Blanka. Dnes jsou nasazeny v Praze Na Vackově a na

stavbě bytového souboru VIVUS v Uhříněvsi.

LIEBHERR 90 EC-B6 FR Tronic

Stacionární základna

základové kotvy či kříž

Výška pod hák

max. 50,6 m

Vyložení

max. 50 m

Délka protivýložníku

13,5 m

Nosnost při maximálním vyložení

1,4 t/50 m

Maximální nosnost

6 t/2,5–15,5 m

Elektrický příkon

33 kVA

Otoč jeřábu

0,8 ot./min.

Ovládací a řídicí systém

FR.tronic i dálkově

Jeřáb má anemometr k měření rychlosti větru.

14.07.15 13:42