Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 2
Skládaná fasáda budovy Metrostavu
Stavba Palmovka Parku II (PPII) získává finální po-
dobu. Pozornost kolemjdoucích proto už dnes poutá
šedolý obvodový pšť budouho sídla Metrostavu.
Úvodem slovo Ing. arch. Josefa Pleskota: „Kro
základho dobrého proporčho členění fasád jako celku
lze výtvarnou kreativitu architekta obvykle nejlépe uplat-
nit při návrhu krytí tepelně-izolch vrstev obvodoho
pláště. VAP Atelieru rádi používáme tzv. otevřený – pro-
trávaný nekontaktní sysm vněí krycí vrstvy, který
je maximálně prefabrikovatelný apřímo nastavbě jej lze
montovat suchým způsobem. Preferujeme také efekt ne-
silné kreativity, který vznikne takříkac zadarmo. Vpří-
padě fasády PPII jsme zvolili obklad ze sklocementových
desek o(prakticky) jednotném rozru 1350 x 200 mm,
které jsou skládány navazbu. Ta – vzhledem kcelkovému
řítku – evokuje vploše tradiční cihelnou fasádu. Je
sobení pak narušuje překvapivý přechod nanároží, kde
je pro specifické ozvláštnění využito zaobleného půdory-
su věží. Relativně dlouhé rovné desky naoblých nárích
plasticky vystupují (foto) a vytřejí hru světel a s
atím jemný detail, který je charakteristický jen pro budo-
vu PPII.sobení tohoto originálního detailu umocňuje
velké množství oblých ro, které se prolínají apropojují.“
Výše popsané se stalo pro specialisty Metrostavu
jasným zadáním. Prote obálka budovy patří knejexpo-
novajším částem stavby, nakterou je kladeno mnoho
často protichůdných požadavků, věnovali jejímu technic-
kému návrhu velikou pozornost. Vprvní fázi řili přede-
ím systém kotvení vněího pláště tak, aby rastr kotev
procházejících tepelně-izolačním souvrstvím způsoboval
co mná nejmenší energetické ztráty. Dalším velkým
tématem byla otevřenost vnější obálky, která především
vobloucích umňovala pronikání deště navnitřní část
konstrukce. Vdílnách divize 6 proto vznikl dřený model
části fady v měřítku 1:1, který napomohl získat prosto-
rovou představu anasměroval návrh detailů.
V další fázi projektu vnesl donávrhu fasády PPII dobré
podněty zhotovitel, jehož odborníci například vymysleli
zjednodušený systém uchycení vnějšího pláště smenším
množstvím kotev asnazší arychleí montáží. Nejžším
úkolem se nakonec stal požadavek na rozebíratelnost
fasády. I tento cíl byl splněn a správa PPII bude moci
kdykoliv vyměnit jakoukoliv desku obkladu samostatně.
Poslední detaily, třeba způsob uchycení pojistné izola-
ce nazateplení bez viditelho kotvení, odborníci doladili
na zkebním vzorku až při realizaci. Dolili tak 100%
ochrany proti průniku dešťové vody dokonstrukce a věří,
že se obvodový pšť bude nejen líbit, ale hlavně bude bez
problémů plnit všechny požadované funkce.
Jan Klečka, foto Josef Husák
Exkurze při výsuvu
Na stavbě první etapy západního silničho obchvatu
Plzně v úseku DomažlickáKřimická se 30. července
uskutečnil poslední, v pořadí už devátý výsuv ocelové
konstrukce (foto č. 1) jediného mostu na trase. Při této
íležitosti uspořádal investor díla, Správa a údržba
silnic Plzského kraje, exkurzi na staveniště.
První etapa stavby západního obchvatu řeší vybudo-
vání zhruba dvoukilometrové komunikace II. třídy včet-
ně návazch objek. Metrostav se na díle účastní ve
sdružení se společnostmi BERGER BOHEMIA, STRABAG
a EUROVIA CS a má na starosti výstavbu 314,6metru
dlouhého osmipolového mostu, kterému se sice říká most
Křimická, ale ve skutečnosti překlenuje údolí Vejprnické-
ho potoka a je od Křimic poměrně dost vzlený.
Vedoucím projektu za ni společnost je zde Ing. Pavel
Brázdil z plzeňské oblasti divize 1, která most buduje ve
spolupráci s týmem Ing. Petra Hanzala z divize 5 Metro-
stavu. Pracovníci jejího provozu zajišťují vlastními silami
(foto č. 2 a 3) nejen výsuv ocelové konstrukce přemostění,
ale i její spušní na definitivní liska a betož spřaže
železobetonové desky mostovky.
všvky při exkurzi doprovázel Ing. Hanzal (foto
č. 4), který jim popisoval technologii výsuvů. Délka toho
posledho byla 31,5 m, hmotnost jeho ocelové kon-
strukce včetně dvou vybetonovaných spřažených desek
a osazeného betonážho vozíku dosáhla téměř 1300tun.
Most Křimická (foto č. 5), stejně jako ostatní části stavby,
která je spolufinancována z fondů Evropské unie, by měl
t dokoen vpolovině července příštího roku.
Ing.Veroniky Onderkové,
příprařky zdivize 1
Když Veronika, tehdy ještě Repáková, získala roku
2011 Cenu Metrostavu za nejlepší diplomovou práci
voboru geotechnika naostravské stavební fakultě VŠB
– TU, netušila, že ji Mezinárodní společnost pro bez-
výkopové technologie ISTT pozve až doBrazílie. Vloni
vlistopadu tam zrukou jejího prezidenta převzala oce-
ní zanejlepší studentský diplomový projekt nasvětě.
Čeho se vaše diplomová práce týkala?
Nazákladě návrhu Ing.Karla Franczyka, Ph.D., ze Sub-
terry jsem si prodiplomovou práci vybrala téma využití
technologie pipe roofing pro sanaci závalů vželeznním
tunelu Jablunkov. Zvolila jsem si ho proto, že zahrnovalo
jak teoretické modelování napočíti, tak možnost uplat-
ní návrhu vpraxi. Popřehledu historických, geologic-
kých ahydrogeologických poměrů lokality azhodnocení
výsledků posledního inženýrsko-geologického průzkumu
jsem ve své práci navrhla dvě varianty řešení daího
postupu stavby. Ikdyž Subterra ani jednu znich nakonec
nevyužila přímo, moje záry hrály roli zejna při vy-
hodnocování způsobu řešení vzniklé mimořádné události.
Mohla byste jednoduše vysvětlit, co je pipe roofing?
Je to bezvýkopová technologie pro budování podzem-
ch staveb, jež název můžeme volně přeložit jako za-
střešení trubkami. V mé diplomové práci to konkrétně
znamenalo zpevnění horninové klenby aostění jednoho
tubusu jablunkovského tunelu pomocí série horizontál-
ně protlačovaných ocelových trub, které by povyplně
železobetonem měly vytvořit zpevnění propadlé horniny
apřipravit co nejbezpečnější prosedí pro daí postup
výstavby tunelu. Vprojektu jsem mimo jiné pro provedení
pipe roofingu navrhla startovací alovou šachtu ame-
zitlačnou stanici. Brala jsem přitom vúvahu deformace
anapětí vpoklesové kotlině ivostění anutnost neomezit
neerušený vlakový provoz vdrum tubusu tunelu.
Vaši práci nejprve ocenil Metrostav... Co bylo dál?
Po, co jsem zvítězila vestudentské souži oCenu České
společnosti pro bezvýkopové technologie 2010/2011
azískala zastní jako přípravář voblastním zastou-
pení divize 1 pro Severomoravský region, postoupila moje
diplomka domezinárodního kola souže No-Dig Award
2012, která měla být vyhodnocena namezinárodní konfe-
renci vbrazilském São Paulu. Vízství vpočetné celosvě-
tové konkurenci jsem nekala, apozvání doBralie mě
proto velmi překvapilo, ato iesto, že jsem mezitím vy-
hrála také soutěž onejlepší diplomovou práci zarok 2011,
kterou vyhlašuje Česká tuneřská asociace ITA-AITES.
Jak se vám vBrazílii líbilo?
Byla to neobvyklá zkušenost. Mohla jsem se tam po-
vat také díky přísvku Metrostavu, okterý se zasloužil
zejména ředitel naší divize Ing.Jaroslav Heran, protože
grant související soceněním nestil napokrytí nákla
mé cesty. Bylo mi ctí setkat se vo Paulu sedsedy
společností pro bezvýkopové technologie zcelého světa
apřevzít cenu odprezidenta ISTT. DoBrazílie, kde jsem
se zdržela zhruba týden, mě jinak jako „bodyguard
doprovázel manžel. Ani to však nezabránilo tomu, aby
s při výletě doRia de Janeiro nepřepadli aneokradli.
Ponávratu domů jsme proto oba konstatovali, že ikdyž
Rio bylo krásné, tak skaždou další zkeností ze zahra-
ničních cest se v nás upevňuje přesdče, že nejhezčím
stem nasvětě je Praha, která je vesrovnání sjinými
velkoměsty navíc idocela bezpečná.
Mohla jste poškole nastoupit dopodzemní divize Sub-
terry. Využila jste ale nabídku Metrostavu nazaměst-
ní vOstravě, kde jste naposledy pracovala narekon-
strukci stadionu veVítkovich. Co vás čeká dál?
Spolu s kolegy z divize 1 věřím, že získáme i zakázku
na druhou etapu přestavby vítkovického stadionu. Prá-
ce mám proto nyní víc než dost, protože se napřípra
nadky do souže na tuto stavbu intenzivně podílím.
Dobudoucna bych se potom ráda věnovala doktorskému
studiu geotechniky arozšíření jazykových znalos.
red, foto archiv Veroniky Onderkové
strana 2
PME SE
1
Stejné zadání, podobný termín, ale jiná zakázka
Když Ing.Lukáš Horuta ze severomoravsho regionu
divize 1 začal se svým týmem letos vúnoru pracovat
na přestavbě obchodho domu PRIOR v Prostějově,
l před sebou podobnou práci, jakou zashodný čas
vykonal i orok dřív. Vroce 2012 totiž spolu skolegy
vybudoval způvodho ODPRIOR vOlomouci moder
kupní Galerii Moritz, která letos dokonce postoupila
dodruhého kola prestní soutěže Stavba roku. Může
se proto st, že iletošní dílo divize 1 – prostějovské
obchodní centrum Zlatá brána – ocení při dobře odve-
dené práci nejen budoucí zákazníci či občané města.
„Rozsahem, stylem a standardem vnitřch úprav
se naše dvě poslední rekonstrukce opravdu moc neliší.
VProstějově však oproti Galerii Moritz ubylo prosklených
fasád, které nájemci vOlomouci vetší míře zastavěli
edsazenými příčkami. Naopak zde podle návrhu archi-
tektů ze společnosti KANIA přibude provětrávaná fasáda
sprofilovanými deskami, která obvodový plášť nové ná-
kupní galerie výrazně omladí,“ říká Ing.Horuta.
První úkol, s mž se jeho tým v Prostějově setkal,
bylo vybourání všech instalací i výplňových konstrukcí
staré budovy. Z vodho obchodho domu s žele-
zobetonovou nosnou konstrukcí i vzhledem tak zůstal
funní jenom nosný skelet (foto č. 2). Dnes už je ze
severu, východu izápadu téměř oplášný nepravidelnou
kombinací prosklených ploch azavěšené provětrávané fa-
dy svýplní zcementovláknitých desek (foto č. 1). Již
průčelí hlavní budovy není pohledově tolik exponované,
celoplošně jej proto pokryje plášť zkontaktního zateplo-
vaho systému. Všude, kde je navržen, bude až do 3m
opatřen antigraffiti nárem nebo impregnací – nákup
galerie totiž stojí vcentru města, kde je vandalismus tak-
řka nadenním pořádku. Útroby přestavovaného objektu
v současnosti plní příčky i rozvody instala, prote
práce vProsjově rychle spějí kzáru – stavba koí
31.října. Už během listopadu by pak měli občané města
nat veZlaté bráně obchody aprovozovny služeb nadvoj-
sobné ploše, než měli kdispozici dřív. „Nastavbě ne-
me žádné větší probmy, všechno totiž hned řešíme
ve spolupráci s investorem. Věříme proto, že dobu vý-
stavby – necelých det měců – dodržíme aveřejnosti
odevzdáme kvalitní dílo,“ uzavírá vedoucí projektu.
2
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2013, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (1599 ms)

Rendering Strana 3 (103814): (0/1) (1606 ms)

Rendering Strana 2 (103813): (0/1) (1691 ms)

Rendering Strana 1 (103812): (0/1) (1689 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3058/vth120434-1.jpg (3x)

 i3058/vth120435-1.jpg (3x)

 i3058/bg103813.svg

 i3058/vth120436-1.jpg (3x)

 i3058/vth120437-1.jpg

 i3058/vth120438-1.jpg (2x)

 i3058/vth120439-1.jpg (2x)