Nový vodní park nabízí
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
zábavu
i krásný výhled
23. srpna 2013 / 14–15 / XXV
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Veroniky Onderkové,
přípravářky z divize 1 str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
Stejné zadání, podobný termín, ale
jiná zakázka str. 2
g r o u p
Dvě nové velké zakázky
Divize 9 se po třech letech vrátila do
Becherovky str. 5
Stavba MVE Štětí je na velkou vodu
připravená str. 5
Krátce / Aktuálně
Nová zahraniční akvizice Metrostavu
Koncem července Metrostav koupil rakouskou firmu Beton
und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která
byla dceřinou společností Alpine Bau, jež je v insolvenčním
řízení. Firma sídlí v Innsbrucku, má přes 400 zaměstnanců
a její obrat v roce 2012 přesáhl 170 milionů eur.
Specializuje se na podzemní stavby, především tunely,
a v současné době pracuje na několika zajímavých
projektech v Rakousku, Německu, ve Skandinávii
či v Británii. Další informace najdete na www.bemo.net.
Metrostav Slovakia
Slovenská dceřiná
společnost Metrostavu
dokončila v červenci pod
jménem Metrostav Slovakia
přeložky inženýrských sítí
v Bratislavě pro společnost
Slovnaft Petrochemicals
a stavbu supermarketu TESCO ve Spišské Belé (foto).
Úspěšné kolaudace těchto odlišných děl jsou důkazem
kvalitní a včasné práce našich kolegů i jejich korektních
vztahů s investory. Metrostav Slovakia letos čeká ještě
završení dalších staveb, které jeho pracovníci zahájili pod
hlavičkou Metrostavu SK. Nejdříve projde kolaudací pilotní
developerský projekt Bytové domy Nejedlého.
www.sejdemesevparku.cz
Stěhování do Palmovka Parku II se
blíží. Pokud byste měli v jeho termínu
dlouhodobě naplánovanou dovolenou,
musíte to nahlásit koordinátorovi
a domluvit s ním požadavky na zavezení
krabic a štítků v předstihu. Zabalené věci
pak předáte protokolem koordinátorovi
nebo po domluvě kolegovi z útvaru.
Kontaktní osoby divize 4 v Polsku
Od prvního července je vedoucím Organizační složky
Polsko, jejíž provoz zajišťuje pro Metrostav divize 4,
Ing. Luboš Růna. Zakázku S8 ve Varšavě vede ředitel
výstavby Ing. Radim Čáp, vedoucím projektu modernizace
vodního díla Nisa je za divizi 4 Ing. René Kolebač.
V červenci se Metrostavu podařilo získat zakázky na
dvě velké dopravní stavby. Divize 4 uspěla v Polsku,
kde během 27 měsíců musí zrekonstruovat a rozšířit
4,6 km dlouhý úsek silnice S8 na varšavském okruhu.
Ve stejném termínu jako kolegové podepsali zástupci
divize 5 smlouvu na modernizaci 14km úseku trati Rokycany–Plzeň, jehož součástí bude výstavba více než
čtyřkilometrového Ejpovického tunelu (vizualizace),
který se stane nejdelším železničním tunelem u nás.
oprava
mostů
Návštěva z Islandu
Na pozvání prezidenta
Skupiny Metrostav Jiřího
Bělohlava přijeli začátkem
srpna na několikadenní
návštěvu Prahy zástupci
firmy Sudurverk, se kterou
bude divize 5 společně
stavět nejdelší silniční tunel na Islandu. Účelem návštěvy
bylo nejen seznámit se s vedením Metrostavu, ale i s jeho
stavbami. Islandští hosté si proto prohlédli tunel Blanka
včetně Trojského mostu a rozestavěnou trasu metra V.A.
Kontrola stavby
Prezident Skupiny Metrostav
Jiří Bělohlav navštívil
6. srpna stavbu metra
V.A. Na vlastní oči se tak
přesvědčil, jak vypadá
zhruba 15 měsíců před
dokončením v době, kdy se
její provozní celky připravují na předávku technologům.
Na podzemní kontrolu jej mimo jiné doprovodil ředitel
výstavby Ing. Miroslav Filip a jeho zástupce Ing. Jiří Junek
z divize 8. Po dokončení prohlídky vyjádřil prezident Jiří
Bělohlav s průběhem výstavby metra V.A spokojenost.
oprava
mostů
generální
oprava
obou
jízdních
směrů
uzel
Broniewskiego
uzel
Powązkowska
oprava
mostů
oprava
lávky
úseku sklenuty do proskleného tunelu, chodníků, cyklo
stezek a samozřejmě i terénní a sadové úpravy.
Také pracovníky divize 5 začal při modernizaci trati
Rokycany–Plzeň tlačit čas. Na zakázce budou 36 měsíců
pracovat pod vedením ředitele výstavby Ing. Přemysla
Krejsy jako lídr ve sdružení s firmou Subterra. Čeká je
přestavba 14km úseku III. tranzitního koridoru, jejímž
účelem jsou úpravy trasy a její přeložky vedené tak, aby
se zvýšila traťová rychlost vlaků na 160 km/hod.
oprava
mostu
bez
demolice
oprava
lávky
demolice
a rekonstrukce
mostů
prodloužení
mostu
uzel
Wisłostrada
uzel
Marymoncka
demolice
a rekonstrukce
lávky
tunel –
demolice
a rekonstrukce
Polskou stavbu (S8) bude řídit projektový tým Ing. Ra
dima Čápa, který říká: „Očekáváme, že práce na šedesátce
stavebních objektů budou velmi náročné. Smlouva, kterou
jsme uzavřeli se státním investorem společností GDDKiA,
je totiž velmi tvrdá a její termíny jsou v mnoha případech
až šibeniční.“ Na jeho tým čeká komplexní přestavba
téměř 5km úseku silnice Aleja Armii Krajowej v úseku
mezi křižovatkami Powązkowska a Modlińska (schéma)
na rychlostní komunikaci s 3–4 jízdními a jedním odstav
ným pruhem v každém směru. Při zachování omezené
dopravy tu divize 4 musí za 27 měsíců přestavět ve třech
etapách pět velkých mimoúrovňových uzlů včetně nájez
dových ramp a návazných křižovatek. Součástí projektu
jsou i opravy několika mostů a lávek, některé z nich budou
muset dělníci demolovat a znovu vystavět.
Nejnáročnější však bude výstavba nového mostu
Generała Grota Roweckiego přes Vislu. Téměř 650 m
dlouhý most, který estakády prodlužují na dvojnásobek,
je totiž ve Varšavě nejvytíženější, a proto jej divize 4 musí
přestavět co nejrychleji. Do stavby S8 patří i vybudování
protihlukových stěn, které jsou asi v půlkilometrovém
Wisła
uzel
Modlińska
demolice
a rekonstrukce
mostů
Zdejší nejsložitější částí společného díla bude jistě
výstavba 4,17 km dlouhého tunelu Ejpovice, jehož dva
jednokolejné tubusy (vizualizace) spojené propojkami
provedou raziči pomocí TBM. „Plnoprofilový tunelovací
stroj od firmy Herrenknecht bude konvertibilní a průměr
jeho řezné hlavy dosáhne téměř 10 m,“ říká Ing. Štefan
Ivor, který ražby povede jako vedoucí projektu, a vysvět
luje: „Pod vrchem Homolka, kde očekáváme měkčí břidli
ce či prachovce, budeme razit pomocí zeminového štítu,
obdobně jako na stavbě metra V.A. Sousední kopec Chlum
ale tvoří masivní horniny, převážně zelenošedé spility. Pro
jejich rozpojení budeme muset způsob odstraňování ruba
niny z odtěžovací komory přestavět z odtěžby šnekovým
dopravníkem na odtěžbu pásovým.“ TBM nejprve vyrazí
jižní tubus Ejpovického tunelu. Po jeho dokončení montéři
stroj rozeberou a hotovým tunelem protáhnou zpět, aby
mohl začít pracovat na severním.
Obě zakázky, které Metrostav před pár dny zahájil,
zvýší po dokončení rychlost a bezpečnost dopravy. Záro
veň budou patřit k nejnáročnějším, které kdy jeho pracov
níci řídili. Budeme jim proto věnovat zvýšenou pozornost.
Kanceláře v centru
Divize 9 nedávno dokončila rekonstrukci šestipodlažní
kancelářské budovy ve vnitrobloku u Pánské pasáže
mezi Ovocným trhem a ulicí Na Příkopě v centru Prahy. Projekt řídil Metrostav Development, který má na
starosti i pronájem objektu, v němž vzniklo nové administrativní centrum s 1850 m² kancelářských prostor.
Jeho pět pater propojují schodiště i výtahy, vedoucí až
do podzemních garáží s 12 parkovacími místy.
Administrativní centrum Ovocný trh 12 stojí ve stře
du Pražské památkové rezervace, zapsané na Seznamu
světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.
Nabízí nejen sídlo na rušné a žádané adrese, dobře do
stupné městskou hromadnou dopravou, ale díky umístění
ve dvorním traktu i klidné prostředí. Jeho původní budova
byla postavena v roce 1992 a na přelomu roku prošla
modernizací, kterou řídil tým Petra Dvořáka z divize 9
Metrostavu. Díky svému jednoduchému architektonické
mu vzhledu zapadá do okolní historické zástavby (foto).
„Konečná koncepce prostoru v novém centru bude
vycházet z požadavků jednotlivých nájemců. Plocha všech
podlaží totiž umožňuje jak uspořádání openspace, tak
dělení pater s plochou po zhruba 330 m² na jednotlivé
kanceláře, doplněné kuchyňkou a toaletami,“ upřesňuje
obchodní ředitel Metrostavu Development Ing. Ondřej
Buršík. Investorem projektu je Metrostav Nemovitostní,
uzavřený investiční fond. Centrum Ovocný trh 12 tak
obohatí portfolio nemovitostí Skupiny Metrostav. Více
informací najdete na internetové adrese www.ot12.cz.
–red–, foto Metrostav Development