Hosté divize 8 si vychutnali

golf na hřišti Ypsilon

13. srpna 2008 / 14 / XX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Jana Kupečka,

ředitele firmy TBG Metrostav str. 2

M e tro s ta v

a .s.

č l e n

d d m

gro u p

Léto v tunelech Blanka

Krátce / Aktuálně

Hrubá stavba Amazon Court je

dokončena str. 2

Oparenské údolí překlene výjimečný

most str. 3

Hudební altán je hotový, zábava

může začít str. 3

Nová část univerzity

Tým Ing. Jaroslava Kunce z oblastního ředitelství divize 1 pro Jihomoravský kraj 1. července slavnostně

ukončil stavbu v areálu Veterinární a farmaceutické

univerzity v Brně. Setkání hostů proběhlo ve zrekonstruované aule vedle modernizovaného objektu č. 34.

Symbolickou pásku přestřihli rektor prof. MVDr. Vladimír Večerek, CSc., zástupce ministerstva školství

doc. Ing. Zdeněk Antoš, Csc., a výrobní náměstek divize 1

Ing. Jaroslav Heran (foto). Před obrazem s vědci, kteří

položili základy veterinářství a farmacie, pak při projevech

zaznělo i poděkování za dobré a rychlé ukončení stavby.

Čtyřpodlažní podsklepený objekt č. 34 vznikl ve 20. letech 20. století a kromě rekonstrukce vyžadoval mimořádné statické zajištění. Zahrnovalo nejen podchycení všech

stávajících nosných základů pomocí sloupů tryskové

injektáže a injektážní clony, ale i provedení nových železobetonových stropních konstrukcí, které byly vloženy do

stávajících, využitých jako originální ztracené bednění.

Sepnutí objektu pomocí přepínacích lan ve dvou výškových úrovních a zesílení hlavního nosného podélného

rámu objekt 34 stabilizovalo a poté byl přestavěn do moderní podoby. Budova auly měla obdobný osud. Od září

už obě stavby budou znovu sloužit studentům.

Městská brána v Ostravě

Od poloviny července mohou zájemci o bydlení v Ostravě

navštívit webové stránky projektu Městská brána, který

realizuje Divize development Metrostavu. Na adrese

www.mestskabrana.cz si mohou vybírat v interaktivní

nabídce nadstandardní byty i nebytové prostory, o něž

je od počátku veliký zájem. Na staveništi zatím probíhá

archeologický výzkum, budují se přípojky a zajišťuje

sousední objekt. Dům bude dokončen v roce 2010.

Cesta na Island

V rámci cesty na Island,

kterou v červenci připravil

Svaz podnikatelů ve

stavebnictví v ČR, navštívili

hosté v čele s prezidentem

svazu Ing. Václavem

Matyášem (foto) mimo

jiné i stavbu tunelů Siglufjörður a Ólafsfjörður. Delegace

vysoce ocenila úsilí zaměstnanců Metrostavu, kteří

v náročných podmínkách na Islandu pracují už druhý rok

a dobře reprezentují české stavebnictví v zahraničí.

Dominant na Slovensku dominuje

Ve slovenské soutěži Stavba roku 2008 se na prvním místě

v kategorii Bytový dům umístila polyfunkční novostavba

Dominant, kterou v bratislavské čtvrti Petržalka nedávno

postavil Metrostav SK. Cenu První stavební spořitelny

za nejlepší bytový dům roku převzali generální ředitel

Metrostavu SK Ing. Vladimír Kríž a vedoucí projektu

Ing. Peter Emmer z divize 02.

Rekordní tunel

Na oslavu konce školního

roku, kterou uspořádal

magistrát Ostravy, věnovaly

společnosti Metrostav

a Subterra obrovský dort

v podobě makety dálničního

tunelu Klimkovice (foto).

Cukrář Petr Neuwirth na něj použil 1300 vajec, 130 kg

mouky, 150 kg cukru, 160 l šlehačky, 120 kg krému a 20 kg

marcipánu. Dort po upečení měřil 150 x 250 cm a vážil

530 kg. A protože byl vůbec největší, jaký na světě vyrobil

jeden člověk, byl zapsán do Guinessovy knihy rekordů.

Barborka pro kolektor

Na stavbu kolektoru C v dolní části pražského Václavského náměstí dohlíží od 26. června i svatá Barbora.

Sošku uložil do schránky vedoucí projektu Ing. Jan

Frantl z divize 5 za dohledu radního Ing. Pavla Klegy (foto).

Slavnostního okamžiku se zúčastnil i Ing. Otakar Čapek,

ředitel firmy Kolektory Praha a zástupci zhotovitelského

sdružení MENASU (Metrostav, Navatyp, Subterra). „Stavba tohoto kolektoru je atypická,“ připomněl ředitel divize 5

Ing. Václav Soukup: „Přeráží se totiž přes starý vodovodní

kanál a musí se náročně razit ve dvou etážích.“

Podle dohody soška sv. Barbory zůstane v podzemí

i po skončení stavby a bude tak před nepředvídatelnými

událostmi chránit také definitivní kolektor.

Metrostav_14_08.indd 1

Roční období podzemní stavby příliš neovlivňuje. Raziči stále pracují při teplotách okolo 40 – 50 ºC a venkovní horko na jejich výkon nemá vliv. Pracovníci naší

divize 5 už proto zdárně překonali nadvýlom pod Královskou oborou na stavbě severní tunelové trouby komplexu Blanka v úseku Špelc. Koncem července dorazili

čelo její kaloty upravenými technologickými postupy

do vzdálenosti víc než 1160 m od trojského portálu.

Jižní tunelová trouba je kratší jen asi o 110 metrů.

Nadvýlom o objemu kolem 1400 m³ vznikl 20. května

kvůli neočekávaně nepříznivým geologickým podmínkám

v oblasti Stromovky. „Prvně jsme vzniklou jámu z povrchu

ohradili a zalili řídkým betonem s upravenou dobou tuhnutí,“ zjednodušeně popisuje postup prací Ing. Jan Kvaš,

vedoucí projektu ražeb z divize 5. „Betonová směs musela

proniknout co nejhlouběji k tunelu, aby vytvořila kónickou

‚zátku‘ kráteru. Nad ní jsme provedli krycí železobetonovou desku, kotvenou do skalního podloží, a injektáže okolních sedimentů, aby z nich nepronikala spodní voda.“

Po odtěžení většiny závalového splazu došlo začátkem

června v tunelu k očekávanému druhotnému nadvýlomu

o objemu asi 100 m³, kdy se do tunelu propadla směs

hornin a bahna z prostoru pod „zátkou“ kráteru. Pracovníci divize 5 proto profil tunelové trouby uzavřeli kotvenou

stěnou ze stříkaného vyztuženého betonu a specialisté ze

společnosti Zakládání staveb se z povrchu provrtali pod

„zátku“ a celou spodní oblast až ke stěně v tunelu zpevnili tryskovou injektáží. Už od 21. července mohly práce

v podzemí pokračovat a začátkem srpna byl obnoven

i původní terén ve Stromovce.

„Práci v obou tubusech jsme museli zpomalit a přizpůsobit nepříznivým podmínkám,“ vysvětluje Ing. Kvaš.

„Ražba i nadále probíhá pomocí NRTM, oproti dřívějšku

jsme však profil kaloty ještě rozčlenili na dva plošně různé

výruby. Provádíme je pod překryvným mikropilotovým

deštníkem v záběru po 0,8 metru. Bezpečnostní opatření

v nepoškozené jižní troubě jsou jen o málo mírnější.“

Denně se každý tunel prodlouží nejvýš okolo 1,5 metru, takže rychlost ražby se oproti dřívějšku snížila asi na

třetinu. Zkrátila se také vzdálenost mezi čelbami kaloty

a opěří, která nesmí překročit 100 metrů.

Čelba prvního výrubu kaloty severní trouby se dostala

asi 60 m před předem zasanované území nedaleko bývalé

Šlechtovy restaurace (malé foto). Po jeho průchodu se

tunely dostanou do hlubší oblasti pevnějších letenských

břidlic, kde se ražba bude moci rozeběhnout původním

tempem kolem 140 metrů za měsíc.

Práce na čelbách ale není to jediné, co se na stavbě

Špelc v současnosti děje. „U trojského portálu tým Doprastavu z organizační složky Praha dobírá dno jižní trouby,“

říká Ing. Kvaš a pokračuje: “Od září v ní totiž začne beto-

náž definitivního ostění spodní klenby v délce asi 650 m

od portálu, a tak se i divize 1 Metrostavu už připravuje na

provádění foliových izolací. Plný profil výrubu máme také

uzavřený na severní troubě v asi 250 m dlouhém úseku

mezi tunelovými propojkami číslo 16 a 17 (titulní foto),

nad kterým vede železniční trať. V jižní troubě jej ve stejném místě uzavřeme za pár týdnů, aby očekávaný průhyb

kolejnic mohl být vyrovnán štěrkovým podbitím.“

V pražském podzemí mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou

prostě nikdo nemá ani v létě letní dovolenou. Práce běží

nepřetržitě každý den ve dne v noci tak, aby se už v roce 2011 mohl celý tunelový komplex Blanka přesně podle

harmonogramu zpřístupnit veřejnosti.

Sjezd do Mlékojed

Ve čtvrtek 3. července byl uveden do provozu 3. úsek

první stavby díla II/247 – Litoměřice přivaděč k průmyslové zóně Prosmyky (foto). Nový sjezd napojil obec

Mlékojedy na okružní křižovatku Terezínská.

Přestřižením symbolické pásky stavbu otevřel hejtman

Ústeckého kraje Jiří Šulc se starosty Lovosic, Litoměřic

a Mlékojed. Mezi zástupci dodavatelů nechyběl ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth. Na stavbě tohoto úseku se jeho

divize podílela ve sdružení. Navazující most přes Labe

přímo řídí a koordinuje společný tým, ve kterém jsou půl

na půl zastoupeni zaměstnanci divize 4 z týmu Ing. Petra

Štědronského a ze společnosti SMP CZ.

„Dnes máme na břehu u Mlékojed vybetonovaná

dvě mostní pole na pevné skruži, poslední je zabedněné

a k jeho betonáži se chystáme příští týden,“ popisuje

rozpracovanost velkého mostu stavbyvedoucí Ing. Jan

Růžička. „Na každou stranu zárodku na posledním pilíři

u Mlékojed jsme letmou betonáží dokončili sedmou lamelu. Na protějším břehu betonujeme pilíř pro zhotovení

druhého vahadla hlavního pole, je tam hotová i opěra.“

Největší letmá betonáž v ČR uzavře spojovacím dílem

15 lamel z obou stran do hlavního pole s rozpětím 151 m.

Stavba by měla být zprovozněna koncem roku 2009.

8/12/08 9:30:46 AM