Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 3
Začátkem letošního roku zahájila divize 5 Metrostavu
stavbu 275 m dlouho mostu Oparno. Je soástí po-
sledního dostavovaného úseku dálnice D8, který vede
es chráněnou oblast Českého středohoří. Most je
podle požadavku investora železobetonový, obloukový
a způsobem stavby i 135m rozpětím spodního oblouku
se jistě zařadí mezi výjimečné stavby.
Takto velké železobetonové obloukové mosty jsou
totiž u s poměr neobvyklé,“ vystluje expert Me-
trostavu prof. Ing. Jan tek, CSc. „Most Oparno bude
mezi nimi druhý nejvěí. O 15 metrů větší rozpě má
Podolský most přes Orlík, který se stavěl před 70 lety.
Most Oparno dálnici evede es přísně chráně
Oparenské údolí po dvou nezávislých mostních konstruk-
cích. Obě budou složené ze spodního oblouku a horní mo-
nolitické edpjaté deskové mostovky s dvoutrámovým
průřezem. Bude mít 12 polí o rozod 17,5 do 24 m
a šest z nich bude ležet nad obloukem (vizualizace).
Stavbaři musí v CHKO dodržovat mnoho omezujících
podmínek. Nesmí eba vůbec vstoupit do údolí. Stavba je
proto rozdělena na dvě izolovaná, oplocená a naproti sobě
umístěná staveniště o šířce mostovky a délce sahající na
každé straně od opěry ke třetímu mostnímu pilíři, který je
poslední před začátkem údolí a vycház něj konstrukce
poloviny oblouku. Oblouk bude z obou stran prováděn
letmou betonáží po segmentech s lkou ibližně pět
metrů. Každý segment bude zpětnými závěsy vyvěšován
přes pilíř, ze kterého oblouk vyrůs, do základového
bloku vedlejšího piře. Po dosažení určilky konzoly
oblouku bude výška pilíře nastavena dočasným, 19 me-
trů vysokým pylonem, aby výše upevzávěsy mohly
účinně přenášet zažení od obloukových segmentů.
Po zabetonování uzavírací spáry ve vrcholu souběžně
budovaných obloukových konzol se část závěetně
dočasných pylonů demontuje. Mostovka se bude beto-
novat po polích na výsuvskri podle esného har-
monogramu, odpovídajícího postupu stavby oblouku.
„Betonovací vozík bude mít zcela originálkonstrukci
a vlastní hydraulické zařízení pro snadnou manipulaci,“ ří-
ká Prof.tek. „Také výsuvná skruž pro stavbu mostovky
bude atypická. Obvykle se na takto malá rozpětí nedělá,
ale pevná skruž by na naši výšku nebyla ekonomická.“
„Dnes mají oba týmy hotové opěry a základy obou
mostů a betonují pilíře,“ doplňuje vedou projektu
Bc. Alexandr Tvrz. V ří začneme prot letmou be-
tonáž prvního oblouku a koncem roku jej uzavřeme.“
Metrostav dostavuje D8 ve sdružení, které vede spo-
lečnost SSŽ. Stavbu Oparno řídí, koordinuje a vlastními
silami buduje divize 5. Betořskou výztuž dodává divi-
ze 6, předpínání mostovky a vyšování oblouku zajišťuje
Doprastav. Nový úsek D8 bude hotový v roce 2010.
–ls–, vizualizace Pontex, s.r.o.
Rekonstrukce a restaurování evěných objek pa-
tko chho hudebho alnu a ilehlé ku-
želny na dvoří Měšťanské besedy v Plzni byly do-
končeny v termínu. Redakci Metrostavu to oznámil
vedoucí projektu inženýr Miroslav Záhoř z plzského
zastoupení divize 1 Metrostavu.
Jedná se o třetí etapu rekonstrukce plzeňs Měš-
ťanské besedy, která byla započata v průběhu prosince
roku 2007. Její projektovou dokumentaci zpracoval Ateliér
Soukup a obsahovala i analýzu barevnosti, mikroskopic-
kých nábrusů a polychromie. „Na některých místech totiž
staly fragmenty vodní a někde restaurované poly-
chromie,vysvětluje Miroslav Záhoř, který hodnotí průběh
rekonstrukce altánu jako standardní práci své divize.
Přestože se hovořilo evážně o žných postupech,
které řeší investor společně se zástupci památkového od-
boru a s renomovanými restaurátory, komplex dřevěných
budov je bezesporu výjimečný. Byl zhotoven na přelomu
19. a 20. století podle pnu architekta a profesora pozem-
ního stavitelstna České technice Aloise Čenského e-
žně ke kulturním a společenským účelům. Jak ujišťuje
investor, bude podobně sloužit i dnes.
Všechny dřevěné zahradní stavby byly v havarijním
stavu. Do objekzatékalo, střecha byla silně narušena,
i podrobnějším průzkumu bylo zjno rozsáhponi-
čení pozednic a krokví dřevokaznými houbami a plísněmi.
Poničeny byly také zdobené sloupy. V relativně dobrém
stavu se nacházela pouze konstrukce zaklenutí konchy hu-
debního altánu, byla však narušena odstraněním jednoho
ze čtyř nosných sloupů obou postranních věží.
Některé další nosné sloupy byly v minulosti nevhodně
opraveny odříznutím uhnilých spodních částí a doplněním
betonového soklíku, zdůraznil v restaurátorské zprávě
František Krutský. Na vzhledu všech staveb byly patrné
lčí neodborné zásahy, opravy a údržby, ktenerespek-
tovaly charakter původní architektury.
Rekonstrukce sice původně počítala s repaa replikou
na místě, avšak po odkrytí dřevěné stavby bylo rozhodnuto
provést kompletní demontáž všech dřevěných objektů.
„Bylo to výhodnější i z důvodů nového založení masivních
kamenných prahů pod průčelím kuželny, pro okolní terénní
úpravy a navazující stavební práce,vysvětluje František
Krutský.Na základě nového vyhodnocení stavu byl inves-
torovi a odboru památkové péče předložen návrh na kom-
pletní demontování celého altánu, posouzení jednotlivých
prvků v dílně a jejich následné rozdělení na prvky vhodné
k repasi či k replikám,“ dodává Miroslav Záhoř.
Všechny napadené prvky byly vyloučeny z dalšího pou-
žití, jiné byly ošetřeny, další restaurovány. Konstrukce pak
byla sestavena s použitím replikovaných a repasovaných
profilů a ozdob, na vrchol štítu se vrátila nově vyhotovená
ozdobná harfička. Repliky nosných prvků byly opracované
z uměle sušených masivních ířezů borovic do profilací
podle původních vzorů.
Hudební altán (foto č. 1) a kuželna (foto č. 2) tak po
dlouhých letech opět dostaly podobu, jež plně respektuje
původní architekturu a tvarosloví. Uzavřená kuželna
ústřední vytápění, hudební altán moderní kamery a nová
výkonstla. Vhodně sem byla zakomponona i skle-
něná markýza nad vchodem a taneční parket z třívrstvého
speciálního skla s protiskluzovou ochranou a další drob
prvky, povujíhistoriceobjekty na plnohod-
notnou součást Měšťanské besedy.
Vlastimil Růžička, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVI
Oparenské údolí překlene výjimečný most
Hudební altán dokončen, zábava může začít
Název: Metro trasa IV. C2 Ládví–Letňany
Objednatel: Dopravní podnik hl.m. Prahy, akciospolečnost
Autor: METROPROJEKT Praha a.s.
Architekti stanic: Stanice Střížkov Ing. arch. Patrik Kotas, stanice Prosek Ing. arch. Alena Martínková, stanice Leany
Ing. arch. Miroslav Mroczek
Doba výstavby: květen 2004–květen 2008
Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007
Kolem Hradce Králové rostou nové konstrukce
lnice D11 v úseku OsičkyHradec Králové je úkolem
budoucnosti. Přesto už v její trase stojí v předstihu pár
mostů. Pro zhotovitelské sdre řídil stavbu dvou
z nich tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4. Pracov-
níci jejího provozu mostních technologií je za dohledu
Ing. Martina Řediny vybudovali na pevné skruži.
Z MÚK Sedlice, která zatím uzavírá zprovozněný úsek
dálnice D11, jsme ed rokem dostavěli sjezd na silnici
R35,“ říká Ing. Rakouš. V těchto dnech od nás investor
ebírá dálnnadjezd na její větvi C.“
Více než 70 m dlouhý dvoupolový silniční most (foto
č. 2) je vedený ve směrovém i výškovém oblouku. Nosná
konstrukce z dodatečně předpjatého betonu dvoutrá-
mový průřez. Opěry i piře jsou hlubině založe na vrta-
ch velkopměrových pilotách o průměru 880 mm.
Druhý most je dálniční a vede přes silnici do Pras-
kačky. „I když stojí jen o dva kilometry dál, měli jsme
u něj o mnoho větší problémy se zakládáním,“ vzpomíná
Ing. Rakouš. „Při testování integrity prvních provedených
pilot poklepovou metodou PIT jsme zjistili, že jedna z pilot
byla přerušena, zřejmě kli tekutým pískům, vzlínajícím
v její patě. Práce jsme proto zastavili a celistvost pilot
ověřovali pomocí jádrových vývrtů v celé jejich délce.“
Zkušební laboratoř potvrdila, že vývrty z ostatních
pilot vykazují dostatečnou homogenitu. Přesto projektant
s prováděfirmou a expertem Metrostavu navrhli zho-
tovit nesystémovou pilotu postupem CFA, tedy vrním
průběžným spirálovým vrtákem, jehož dříkem je při vyta-
hování na místo odstraňované zeminy injektován beton.
Po vyhodnocení všech zkoušek však bylo hlubinné za-
ložení dokončeno původně navrženou metodou vrtaných
pilot do vrtu zapaženého ocelovou výpažnicí. U přerušené
piloty projektant navrhl navíc jeinjektáž a posílení zá-
kladů v tomto místě o čtyři další a o 3 m delší piloty. Při
konečných zkouškách toto řešení obstálo.
„Dálniční most tvoří dva samostatné třípolové mosty
z předpjatých monolitických spojitých desek se středním
dělicím pruhem,“ zakončuje Ing. Rakouš. „Most je jen asi
50 m dlouhý, ale jeho základy nám daly zabrat.“
lnice ne v tomto úseku hotová, proto bude její
most zatím uveden jen do edčasho ívání pro po-
eby stavby a bude dokončen sně před zprůjezd-
něním celého nového úseku D11. Divize 4 se ak zatím
u Hradce Králové jistě nudit nebude – jen o pár kilometrů
dál pokračuje ve stavbě levého hlavního mostu a větve 8
na estakásilnice R35 u MÚK Sedlice (obr. 1).
Nově vybudovaný úsek pražského metra IV. C2 se stani-
cemi Sížkov, Prosek a Letňany plynule navazuje na pro-
vozní úsek IV. C1 a prodlužuje stávající trasu C o 4,6 km.
Stavbu ve sdružení měla za Metrostav na starost jako
vedoucí účastník divize 8, dalšími členy sdružení byly spo-
lečnosti Skanska CZ a Subterra. Na výstavbě se polely i
naše divize 5, 7 a 9. Ražené úseky tunelů byly vybudovány
Novou rakouskou tunelovací metodou.
Stanice Střížkov se vyznačuje neobvyklou prosklenou
střechou. Nese ji atypická ocelová konstrukce ze dvou
šikmých vzájemně se protínajících oblouků, kterou dodala
divize 7 Metrostavu. Prostřední stanice na novém úseku,
Prosek, je celá skrytá pod terénem.
Konco stanice Letňany je objemově nejvěí za-
stávkou, jakou pražská podzemní dráha . Je obložena
nerezovými obklady a zrcadly (foto) a nad je na povr-
chu zbudováno dvoupodlažní parkoviště P+R s kapacitou
689 parkovacích stání a rozsáhlý autobusový terminál pro
stskou i íměstskou dopravu. Nový úsek metra i-
spěje k lepší dopravní obslužnosti celé přilehlé oblasti.
1
2
Metrostav_14_08.indd 3 8/12/08 9:30:54 AM
Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14/2008, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (215 ms)

Rendering Strana 4 (104286): (0/1) (210 ms)

Rendering Strana 3 (104285): (0/1) (245 ms)

Rendering Strana 2 (104283): (0/1) (245 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3157/vth120954-1.jpg

 i3157/vth120956-1.jpg

 i3157/bg104285.svg

 i3157/vth120957-1.jpg

 i3157/vth120952-1.jpg