strana 3

zpravodajství z divizí

Oparenské údolí překlene výjimečný most

Začátkem letošního roku zahájila divize 5 Metrostavu

stavbu 275 m dlouhého mostu Oparno. Je součástí posledního dostavovaného úseku dálnice D8, který vede

přes chráněnou oblast Českého středohoří. Most je

podle požadavku investora železobetonový, obloukový

a způsobem stavby i 135m rozpětím spodního oblouku

se jistě zařadí mezi výjimečné stavby.

„Takto velké železobetonové obloukové mosty jsou

totiž u nás poměrně neobvyklé,“ vysvětluje expert Metrostavu prof. Ing. Jan Vítek, CSc. „Most Oparno bude

mezi nimi druhý největší. O 15 metrů větší rozpětí má

Podolský most přes Orlík, který se stavěl před 70 lety.“

Most Oparno dálnici převede přes přísně chráněné

Oparenské údolí po dvou nezávislých mostních konstrukcích. Obě budou složené ze spodního oblouku a horní monolitické předpjaté deskové mostovky s dvoutrámovým

průřezem. Bude mít 12 polí o rozpětí od 17,5 do 24 m

a šest z nich bude ležet nad obloukem (vizualizace).

Stavbaři musí v CHKO dodržovat mnoho omezujících

podmínek. Nesmí třeba vůbec vstoupit do údolí. Stavba je

proto rozdělena na dvě izolovaná, oplocená a naproti sobě

umístěná staveniště o šířce mostovky a délce sahající na

každé straně od opěry ke třetímu mostnímu pilíři, který je

poslední před začátkem údolí a vychází z něj konstrukce

poloviny oblouku. Oblouk bude z obou stran prováděn

letmou betonáží po segmentech s délkou přibližně pět

metrů. Každý segment bude zpětnými závěsy vyvěšován

přes pilíř, ze kterého oblouk vyrůstá, do základového

bloku vedlejšího pilíře. Po dosažení určité délky konzoly

oblouku bude výška pilíře nastavena dočasným, 19 metrů vysokým pylonem, aby výše upevněné závěsy mohly

účinně přenášet zatížení od obloukových segmentů.

Po zabetonování uzavírací spáry ve vrcholu souběžně

budovaných obloukových konzol se část závěsů včetně

dočasných pylonů demontuje. Mostovka se bude betonovat po polích na výsuvné skruži podle přesného harmonogramu, odpovídajícího postupu stavby oblouku.

„Betonovací vozík bude mít zcela originální konstrukci

a vlastní hydraulické zařízení pro snadnou manipulaci,“ říká Prof. Vítek. „Také výsuvná skruž pro stavbu mostovky

bude atypická. Obvykle se na takto malá rozpětí nedělá,

ale pevná skruž by na naši výšku nebyla ekonomická.“

„Dnes mají oba týmy hotové opěry a základy obou

mostů a betonují pilíře,“ doplňuje vedoucí projektu

Bc. Alexandr Tvrz. „V září začneme provádět letmou betonáž prvního oblouku a koncem roku jej uzavřeme.“

Metrostav dostavuje D8 ve sdružení, které vede společnost SSŽ. Stavbu Oparno řídí, koordinuje a vlastními

silami buduje divize 5. Betonářskou výztuž dodává divize 6, předpínání mostovky a vyvěšování oblouku zajišťuje

Doprastav. Nový úsek D8 bude hotový v roce 2010.

– l s –, v i z uali z ac e P o n t ex , s.r.o.

Kolem Hradce Králové rostou nové konstrukce

Dálnice D11 v úseku Osičky–Hradec Králové je úkolem

budoucnosti. Přesto už v její trase stojí v předstihu pár

mostů. Pro zhotovitelské sdružení řídil stavbu dvou

z nich tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4. Pracovníci jejího provozu mostních technologií je za dohledu

Ing. Martina Řediny vybudovali na pevné skruži.

„Z MÚK Sedlice, která zatím uzavírá zprovozněný úsek

dálnice D11, jsme před rokem dostavěli sjezd na silnici

R35,“ říká Ing. Rakouš. „V těchto dnech od nás investor

přebírá dálniční nadjezd na její větvi C.“

Více než 70 m dlouhý dvoupolový silniční most (foto

č. 2) je vedený ve směrovém i výškovém oblouku. Nosná

konstrukce z dodatečně předpjatého betonu má dvoutrámový průřez. Opěry i pilíře jsou hlubině založené na vrtaných velkoprůměrových pilotách o průměru 880 mm.

Druhý most je dálniční a vede přes silnici do Praskačky. „I když stojí jen o dva kilometry dál, měli jsme

u něj o mnoho větší problémy se zakládáním,“ vzpomíná

Ing. Rakouš. „Při testování integrity prvních provedených

pilot poklepovou metodou PIT jsme zjistili, že jedna z pilot

byla přerušena, zřejmě kvůli tekutým pískům, vzlínajícím

v její patě. Práce jsme proto zastavili a celistvost pilot

ověřovali pomocí jádrových vývrtů v celé jejich délce.“

1

Metrostav_14_08.indd 3

2

Hudební altán dokončen, zábava může začít

Rekonstrukce a restaurování dřevěných objektů památkově chráněného hudebního altánu a přilehlé kuželny na nádvoří Měšťanské besedy v Plzni byly dokončeny v termínu. Redakci Metrostavu to oznámil

vedoucí projektu inženýr Miroslav Záhoř z plzeňského

zastoupení divize 1 Metrostavu.

Jedná se o třetí etapu rekonstrukce plzeňské Měšťanské besedy, která byla započata v průběhu prosince

roku 2007. Její projektovou dokumentaci zpracoval Ateliér

Soukup a obsahovala i analýzu barevnosti, mikroskopických nábrusů a polychromie. „Na některých místech totiž

zůstaly fragmenty původní a někde restaurované polychromie,“ vysvětluje Miroslav Záhoř, který hodnotí průběh

rekonstrukce altánu jako standardní práci své divize.

Přestože se hovořilo převážně o běžných postupech,

které řeší investor společně se zástupci památkového odboru a s renomovanými restaurátory, komplex dřevěných

budov je bezesporu výjimečný. Byl zhotoven na přelomu

19. a 20. století podle plánu architekta a profesora pozemního stavitelství na České technice Aloise Čenského převážně ke kulturním a společenským účelům. Jak ujišťuje

investor, bude podobně sloužit i dnes.

Všechny dřevěné zahradní stavby byly v havarijním

stavu. Do objektů zatékalo, střecha byla silně narušena,

při podrobnějším průzkumu bylo zjištěno rozsáhlé poničení pozednic a krokví dřevokaznými houbami a plísněmi.

Poničeny byly také zdobené sloupy. V relativně dobrém

stavu se nacházela pouze konstrukce zaklenutí konchy hudebního altánu, byla však narušena odstraněním jednoho

ze čtyř nosných sloupů obou postranních věží.

„Některé další nosné sloupy byly v minulosti nevhodně

opraveny odříznutím uhnilých spodních částí a doplněním

betonového soklíku,“ zdůraznil v restaurátorské zprávě

František Krutský. Na vzhledu všech staveb byly patrné

dílčí neodborné zásahy, opravy a údržby, které nerespektovaly charakter původní architektury.

Rekonstrukce sice původně počítala s repasí a replikou

na místě, avšak po odkrytí dřevěné stavby bylo rozhodnuto

provést kompletní demontáž všech dřevěných objektů.

„Bylo to výhodnější i z důvodů nového založení masivních

kamenných prahů pod průčelím kuželny, pro okolní terénní

úpravy a navazující stavební práce,“ vysvětluje František

Krutský. „Na základě nového vyhodnocení stavu byl investorovi a odboru památkové péče předložen návrh na kompletní demontování celého altánu, posouzení jednotlivých

prvků v dílně a jejich následné rozdělení na prvky vhodné

k repasi či k replikám,“ dodává Miroslav Záhoř.

Všechny napadené prvky byly vyloučeny z dalšího použití, jiné byly ošetřeny, další restaurovány. Konstrukce pak

byla sestavena s použitím replikovaných a repasovaných

profilů a ozdob, na vrchol štítu se vrátila nově vyhotovená

ozdobná harfička. Repliky nosných prvků byly opracované

z uměle sušených masivních přířezů borovic do profilací

podle původních vzorů.

Hudební altán (foto č. 1) a kuželna (foto č. 2) tak po

dlouhých letech opět dostaly podobu, jež plně respektuje

původní architekturu a tvarosloví. Uzavřená kuželna má

ústřední vytápění, hudební altán moderní kamery a nová

výkonná světla. Vhodně sem byla zakomponována i skleněná markýza nad vchodem a taneční parket z třívrstvého

speciálního skla s protiskluzovou ochranou a další drobné

prvky, povyšující historické dřevěné objekty na plnohodnotnou součást Měšťanské besedy.

Vlastimil Růžička, foto Josef Husák

Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007

Název: Metro trasa IV. C2 Ládví–Letňany

Objednatel: Dopravní podnik hl.m. Prahy, akciová společnost

Autor: METROPROJEKT Praha a.s.

Architekti stanic: Stanice Střížkov – Ing. arch. Patrik Kotas, stanice Prosek – Ing. arch. Alena Martínková, stanice Letňany –

Ing. arch. Miroslav Mroczek

Doba výstavby: květen 2004–květen 2008

Nově vybudovaný úsek pražského metra IV. C2 se stanicemi Střížkov, Prosek a Letňany plynule navazuje na provozní úsek IV. C1 a prodlužuje stávající trasu C o 4,6 km.

Stavbu ve sdružení měla za Metrostav na starost jako

vedoucí účastník divize 8, dalšími členy sdružení byly společnosti Skanska CZ a Subterra. Na výstavbě se podílely i

naše divize 5, 7 a 9. Ražené úseky tunelů byly vybudovány

Novou rakouskou tunelovací metodou.

Stanice Střížkov se vyznačuje neobvyklou prosklenou

střechou. Nese ji atypická ocelová konstrukce ze dvou

šikmých vzájemně se protínajících oblouků, kterou dodala

divize 7 Metrostavu. Prostřední stanice na novém úseku,

Prosek, je celá skrytá pod terénem.

Koncová stanice Letňany je objemově největší zastávkou, jakou pražská podzemní dráha má. Je obložena

nerezovými obklady a zrcadly (foto) a nad ní je na povrchu zbudováno dvoupodlažní parkoviště P+R s kapacitou

689 parkovacích stání a rozsáhlý autobusový terminál pro

městskou i příměstskou dopravu. Nový úsek metra přispěje k lepší dopravní obslužnosti celé přilehlé oblasti.

Zkušební laboratoř potvrdila, že vývrty z ostatních

pilot vykazují dostatečnou homogenitu. Přesto projektant

s prováděcí firmou a expertem Metrostavu navrhli zhotovit nesystémovou pilotu postupem CFA, tedy vrtáním

průběžným spirálovým vrtákem, jehož dříkem je při vytahování na místo odstraňované zeminy injektován beton.

Po vyhodnocení všech zkoušek však bylo hlubinné založení dokončeno původně navrženou metodou vrtaných

pilot do vrtu zapaženého ocelovou výpažnicí. U přerušené

piloty projektant navrhl navíc její injektáž a posílení základů v tomto místě o čtyři další a o 3 m delší piloty. Při

konečných zkouškách toto řešení obstálo.

„Dálniční most tvoří dva samostatné třípolové mosty

z předpjatých monolitických spojitých desek se středním

dělicím pruhem,“ zakončuje Ing. Rakouš. „Most je jen asi

50 m dlouhý, ale jeho základy nám daly zabrat.“

Dálnice není v tomto úseku hotová, proto bude její

most zatím uveden jen do předčasného užívání pro potřeby stavby a bude dokončen až těsně před zprůjezdněním celého nového úseku D11. Divize 4 se však zatím

u Hradce Králové jistě nudit nebude – jen o pár kilometrů

dál pokračuje ve stavbě levého hlavního mostu a větve 8

na estakádě silnice R35 u MÚK Sedlice (obr. 1).

8/12/08 9:30:54 AM