strana 2

zodpovědná příprava

ptáMe Se

Od 18. do 20. září se v Rotterdamu uskuteční první

ročník mezinárodních soutěží v odborných dovednostech euroskills 2008. Mezi 500 mladými lidmi od 18 do

25 let z dvaceti evropských zemí bude v oboru stavebnictví soutěžit i pětičlenný tým v barvách Metrostavu.

„Celkem do Nizozemí pojede 22 českých soutěžících,

v kategorii Stavba domku se však zúčastní jen tým, který

sponzorujeme,“ říká Ing. Martina Zrcková, vedoucí útvaru pracovně-právních vztahů centrály. „Bylo složité najít

mezi zaměstnanci vhodné reprezentanty, kteří ovládají

svůj obor a splňují věkový limit. Obkladače a klempíře

u nás třeba vůbec nemáme, a tak nám je do týmu doplnila

Hospodářská komora ČR, jež soutěž u nás organizuje.“

Naše družstvo povede Ing. Petr Štofka z divize 3 (foto

č. 1), který si už od července pilně procvičuje odbornou

anglickou terminologii. Pomáhá mu při tom kolega z divize

Jakub Leitl (foto č. 2), náhradník, který přípravy na soutěž

sleduje jako pozorovatel a sbírá při nich zkušenosti.

ing. jana Kupečka,

ředitele společnosti tBG Metrostav

1

Hrubá stavba Amazon court je dokončena

1

2

Na stavbě rodinného domku bude zedničit Tomáš

Blahoňovský z divize 9 (foto č. 3). Krov s vikýřem vytvoří

tesař Michal Šrubař z divize 6 (foto č. 4), při přípravách

ho podporuje i jeho kolega a náhradník, Martin Hippmann

(foto č. 5). Tým doplní obkladač Pavel Wohlgemuth ze

Spáleného Poříčí a klempíř Petr Sadílek z Obědovic.

Účastníci sice předem znají zadání soutěže, na poslední chvíli se však nepatrně změní. „Jsem zvědavý na

soupeře, rád poznám jejich kvalitu i množství odvedené

práce při soutěži,“ říká zedník Tomáš Blahoňovský a dodává: „Nic jim ale nenechám zadarmo!“

3

na staveništi polyfunkční budovy Amazon Court v pražském Karlíně se v polovině července slavilo (foto č. 1).

Aktivací posledního mostu byla dokončena její hrubá

stavba, a to byl i jeden z důvodů, proč se u ní sešli

zástupci investora, společnosti europolis Real estate

Asset Management, architektonického ateliéru sHl

(schmidt, Hammer, lassen), projektantské společnosti RFR a dodavatele, firmy Metrostav.

Slavnostní aktivaci posledního mostu vlastnoručně

provedli (foto č. 2 zprava) Petr Urbánek za společnost

Europolis Real Estate Asset Management, architekt společnosti SHL Masahiro Katsume, projektant zcela atypické ocelové konstrukce Niccolo Baldassini a za Metrostav

ředitel divize 3 Jiří Procházka.

Oslava byla zároveň i poděkováním všem pracovníkům, kteří se realizace technicky náročného projektu

zatím účastnili. „Chtěl bych při této příležitosti poděkovat

všem, kteří se na tomto díle podíleli nebo podílejí, popřát

všem, kteří se ještě budou podílet, hodně entusiasmu,

energie a síly, protože náš projekt má ještě několik měsíců

technické realizace před sebou,“ řekl jednatel investorské

společnosti Europolis Real Estate Asset Management Petr

Urbánek a pokračoval: „Stavbě bych rád popřál, aby po

technickém dokončení našla rychle a snadno své uživatele, protože to je cíl našeho snažení a záměru investorů.

Za společnost Europolis bych chtěl říct, že energie a entusiasmu, které všichni zatím projevili, si velmi vážíme.“

Dokončení hrubé stavby je významný milník i pro

stavbaře. „Je to vždy příležitost se zastavit a ohlédnout se

zpět. Proto bych rád připomněl hlavní objemové ukazatele

této stavby,“ řekl ředitel divize 3 Metrostavu. „Za 15 měsíců zde bylo odlito 17 700 m³ betonu, uloženo 2500 tun

armatury, celková tonáž ocelových konstrukcí se pohybuje kolem 1,5 tisíce tun! Jsou to úctyhodné objemy,“

dodal. Zároveň poděkoval všem hlavním subdodavatelům

a realizačnímu týmu Metrostavu.

Hrubá stavba Amazon Court rostla 15 měsíců. Dnes je

hotový monolitický železobetonový skelet a ocelové konstrukce mostů, z nichž jeden dodala divize 7 Metrostavu.

Konečnou podobu mají i fasády a střechy na betonových konstrukcích. Pracovníci Metrostavu dokončili také

strojovny a instalace v suterénech a probíhají práce na

atriových fasádách. Rodí se ocelová konstrukce střechy,

dokončují se hygienická jádra a zdvojené podlahy.

Dalším významným mezníkem stavby bude dokončení ocelové konstrukce zastřešení atria, na které bude

napnutá speciální průhledná, nehořlavá a neodkapávající

třívrstvá fólie ETFE (ethyl-tetra-fluoro-ethylen).

„V nejbližších dnech zahájíme práce na zavěšených

fasádách mezi ocelovými mosty, což bude velmi náročné

především z hlediska minimální tolerance, kterou budeme

muset bezpodmínečně dodržet,“ upřesnil vedoucí projektu Ing. Karel Volf z divize 3 Metrostavu a doplnil výhled

do budoucnosti: „Na podzim objekt uzavřeme a budeme

jej temperovat tak, aby práce v interiérech mohly plynule

pokračovat přes zimu. Na jaře už nastane čas na kolaudace. Začneme s přípojkami, komunikacemi, čističkou

odpadních vod a povodňovými valy, jejichž dokončení

nám umožní kolaudaci samotného objektu.“

2

Celá stavba Amazon Court si žádá řadu unikátních

řešení. Naposledy se objevily problémy se skleněnou fasádou. „Podcenili jsme návrhy detailů kolem oken, které

jsme v návrhu řešili pouze v dvojrozměrném zobrazení.

Následně jsme museli osekávat beton ve třetí dimenzi, na

kterou jsme zapomněli. Realizace ostatních konstrukcí

nám zatím až na drobné výjimky žádné významné problémy nečiní,“ říká Ing. Volf.

Dobře si stavbaři poradili i s realizací ocelových mostů

ve spojení se zavěšenou fasádou, což byl podle Ing. Volfa

zatím nejsložitější oříšek stavby. I přes obtíže pokračují

práce podle stanoveného harmonogramu a někdy dokonce v předstihu. Díky tomu by v březnu příštího roku

měl být zahájen dvouměsíční zkušební provoz a předání

stavby investorovi je plánováno na 20. května 2009.

Martina vampulová, foto Josef Husák

Metrostav podporuje kariérní růst

4

5

Metrostav_14_08.indd 2

K zajištění svých budoucích potřeb si Metrostav dlouhodobě připravuje perspektivní pracovníky. Pro kariérní růst schopných, kvalifikovaných a loajálních

zaměstnanců vytváří zásadní předpoklady v celofiremním projektu přípravy personálních rezerv.

Za svou současnou i budoucí pracovní kariéru je zodpovědný především každý sám. Pokud však dlouhodobě

odvádí kvalitní práci, je úspěšný a projeví dostatečný

zájem, má velkou šanci kariérově růst nejen v jednotlivých divizích či celém Metrostavu, ale i v rámci dalších

subjektů, které jsou součástí skupiny Metrostav.

Perspektivním zaměstnancům naše společnost nabízí

dokonce možnost cílené přípravy na konkrétní manažerskou pozici v celofiremním projektu přípravy personálních rezerv, jehož odborným i organizačním garantem

je úsek personálního ředitele centrály. Nejlepší interní

i externí odborníci v projektu rozvíjejí odborné znalosti,

osobnostní předpoklady a manažerské dovednosti vybraných zaměstnanců. Neméně důležitou součástí jejich

přípravy je motivace a ochota každého účastníka projektu

na sobě soustavně pracovat.

V roce 2008 se v rámci projektu systematicky připravuje 335 zaměstnanců, z nichž 226 jej zahájilo dříve

a 109 je v něm nových. Za poslední rok se 66 zaměstnanců posunulo na vyšší manažerské pozice, letos byly navíc

některým pracovníkům Metrostavu nabídnuty významné

manažerské pozice ve společnosti Subterra.

Pomalu se blíží podzimní období, kdy budou opět po

roce probíhat hodnoticí rozhovory. Každý zaměstnanec

má při rozhovoru se svým nadřízeným jedinečnou možnost aktivně projevit zájem o svůj kariérový posun a prodiskutovat s ním možnost zařazení do projektu přípravy

personálních rezerv Metrostavu. Případné dotazy ohledně

celého projektu může každý zájemce konzultovat s pracovníky úseku personálního ředitele s Mgr. Tomášem

Zámečníkem a s Mgr. Janem Kuchařem.

M gr. Tom á š Z áme č ní k , M B A ,

expert úseku personálního ředitele

sedm dní v týdnu po 24 hodin denně vyjíždějí z betonáren TBG MeTROsTAv auta s betonem na stavby

v Praze a jejím okolí. dceřinou společnost Metrostavu,

jejíž polovinu vlastní nadnárodní skupina HeidelbergCement, řídí od počátku Ing. Jan Kupeček.

Z čeho máte za 13 let existence firmy největší radost?

V prvé řadě z výborného týmu spolupracovníků, který se

nám podařilo vytvořit. Ze soustavného a dlouhodobého

rozvoje TBG METROSTAV i jejích dceřiných společností.

Ze stabilizace betonárny na Rohanském ostrově a z její

následné velké opravy, která ji výrazně změnila k lepšímu.

A v neposlední řadě z vybudování velmi dobrého jména

našich společností u zákazníků, kteří už vědí, že od nás

dostanou kvalitní materiály v požadovaném množství

spolu s nadprůměrnou službou.

K vašim moderním betonárnám na Rohanském ostrově, v Radlicích a v Písnici přibyla v dubnu nová výrobna

v Troji. na veřejnost však zpráva o ní nepronikla.

Betonárna v Troji, kterou v dubnu dokončila divize 5 Metrostavu, vyrábí betony pro stavbu tunelového komplexu

Blanka. Její 3kubíková míchačka, která je v tuzemsku největší, má výkon až 100 m³ za hodinu. I když z celkového

objemu naší výroby míří 60 až 75 % betonů na stavby

jiných společností, výrobna v Troji dnes dodává jen pro

Metrostav, proto jsme ji nezařadili do naší nabídky.

Jaké betony umí TBG Metrostav vyrobit?

Děláme nejen ty, které pražský trh vyžaduje, ale jsme připraveni vyrábět všechny vysokopevnostní betony podle

ČSN EN 201. Jako jediní u nás jsme navíc vyvinuli a vyrábíme samozhutnitelný beton Easycrete ®. Nevibruje se

a je vhodný pro velmi členité či vyztužené konstrukce,

jako třeba byly pilíře mostů Nového spojení. Každá stavba

potřebuje trochu jiný beton a naší silnou stránkou jsou

technologové, kteří se zakázkám věnují individuálně, složení směsí upravují na míru a hlavně v podstatě kdykoliv

pomáhají na stavbách při řešení problémů. Tato praxe

není u konkurence obvyklá.

Beton ale není to jediné, co na Rohanu vyrábíte...

Stojí tady také maltárna naší dceřiné společnosti TBG

Pražské malty. Nabízí originální mokré malty MALMIX®

a směsi pro lité samonivelační podlahy ANHYMENT®

a PORIMENT®, které zrychlují a zjednodušují stavbu.

Před osmi lety byla na českém trhu absolutním nováčkem

a dnes na něm některé její výrobky mají až 60% podíl.

Díky úspěchům obchodníků a výborné práci technologů

a výroby už dnes stavíme další novou maltárnu.

výrobou betonů a malt však vaše nabídka nekončí.

Máme dvoutřetinový podíl ve společnosti Pražské betonpumpy a doprava, a tak můžeme našim zákazníkům

nabídnout nejen rozvoz materiálů ve 35 autodomíchávačích, ale i dopravu betonu a malty přímo na místo zabudování. Naše čerpadla na beton mají ramena s dosahem od

26 do 52 metrů, pro dopravu do velkých výšek poskytujeme betonovací věže, pomocí kterých se dostavoval třeba

i pankrácký City Tower, nejvyšší budova v České republice. Vlastníme také speciální čerpadla a mixy pro stavby

v podzemí a čerpadla pro ANHYMENT® a PORIMENT®.

na slovensku má TBG MeTROsTAv 20% podíl ve společnosti TBG doprastav. Jak vypadá situace tam?

V roce 2005 osm původních betonáren Doprastavu dodávalo z 85 % do mateřské firmy. Po třech letech existence

TBG Doprastav se situace obrátila a na stavby DDM Group

míří jen 20 % vyrobeného betonu. Do konce roku bude

mít společnost 15 výroben, cílem v budoucnu je pokrýt

jejich nabídkou celé území Slovenska.

Podílíte se vlastně na řízení čtyř společností ve dvou

zemích. Zbývá vám čas ještě na něco jiného?

Každý si od práce potřebuje odpočinout. Mně se to nejlépe daří na kole nebo na golfovém hřišti, kde se výborně

relaxuje. Navíc tato hra učí pokoře, trpělivosti a slušnosti,

která by se měla víc objevovat i v podnikání.

8/12/08 9:30:50 AM