strana 2
zodpovědná příprava
ptáMe Se
Od 18. do 20. září se v Rotterdamu uskuteční první
ročník mezinárodních soutěží v odborných dovednostech euroskills 2008. Mezi 500 mladými lidmi od 18 do
25 let z dvaceti evropských zemí bude v oboru stavebnictví soutěžit i pětičlenný tým v barvách Metrostavu.
„Celkem do Nizozemí pojede 22 českých soutěžících,
v kategorii Stavba domku se však zúčastní jen tým, který
sponzorujeme,“ říká Ing. Martina Zrcková, vedoucí útvaru pracovně-právních vztahů centrály. „Bylo složité najít
mezi zaměstnanci vhodné reprezentanty, kteří ovládají
svůj obor a splňují věkový limit. Obkladače a klempíře
u nás třeba vůbec nemáme, a tak nám je do týmu doplnila
Hospodářská komora ČR, jež soutěž u nás organizuje.“
Naše družstvo povede Ing. Petr Štofka z divize 3 (foto
č. 1), který si už od července pilně procvičuje odbornou
anglickou terminologii. Pomáhá mu při tom kolega z divize
Jakub Leitl (foto č. 2), náhradník, který přípravy na soutěž
sleduje jako pozorovatel a sbírá při nich zkušenosti.
ing. jana Kupečka,
ředitele společnosti tBG Metrostav
1
Hrubá stavba Amazon court je dokončena
1
2
Na stavbě rodinného domku bude zedničit Tomáš
Blahoňovský z divize 9 (foto č. 3). Krov s vikýřem vytvoří
tesař Michal Šrubař z divize 6 (foto č. 4), při přípravách
ho podporuje i jeho kolega a náhradník, Martin Hippmann
(foto č. 5). Tým doplní obkladač Pavel Wohlgemuth ze
Spáleného Poříčí a klempíř Petr Sadílek z Obědovic.
Účastníci sice předem znají zadání soutěže, na poslední chvíli se však nepatrně změní. „Jsem zvědavý na
soupeře, rád poznám jejich kvalitu i množství odvedené
práce při soutěži,“ říká zedník Tomáš Blahoňovský a dodává: „Nic jim ale nenechám zadarmo!“
3
na staveništi polyfunkční budovy Amazon Court v pražském Karlíně se v polovině července slavilo (foto č. 1).
Aktivací posledního mostu byla dokončena její hrubá
stavba, a to byl i jeden z důvodů, proč se u ní sešli
zástupci investora, společnosti europolis Real estate
Asset Management, architektonického ateliéru sHl
(schmidt, Hammer, lassen), projektantské společnosti RFR a dodavatele, firmy Metrostav.
Slavnostní aktivaci posledního mostu vlastnoručně
provedli (foto č. 2 zprava) Petr Urbánek za společnost
Europolis Real Estate Asset Management, architekt společnosti SHL Masahiro Katsume, projektant zcela atypické ocelové konstrukce Niccolo Baldassini a za Metrostav
ředitel divize 3 Jiří Procházka.
Oslava byla zároveň i poděkováním všem pracovníkům, kteří se realizace technicky náročného projektu
zatím účastnili. „Chtěl bych při této příležitosti poděkovat
všem, kteří se na tomto díle podíleli nebo podílejí, popřát
všem, kteří se ještě budou podílet, hodně entusiasmu,
energie a síly, protože náš projekt má ještě několik měsíců
technické realizace před sebou,“ řekl jednatel investorské
společnosti Europolis Real Estate Asset Management Petr
Urbánek a pokračoval: „Stavbě bych rád popřál, aby po
technickém dokončení našla rychle a snadno své uživatele, protože to je cíl našeho snažení a záměru investorů.
Za společnost Europolis bych chtěl říct, že energie a entusiasmu, které všichni zatím projevili, si velmi vážíme.“
Dokončení hrubé stavby je významný milník i pro
stavbaře. „Je to vždy příležitost se zastavit a ohlédnout se
zpět. Proto bych rád připomněl hlavní objemové ukazatele
této stavby,“ řekl ředitel divize 3 Metrostavu. „Za 15 měsíců zde bylo odlito 17 700 m³ betonu, uloženo 2500 tun
armatury, celková tonáž ocelových konstrukcí se pohybuje kolem 1,5 tisíce tun! Jsou to úctyhodné objemy,“
dodal. Zároveň poděkoval všem hlavním subdodavatelům
a realizačnímu týmu Metrostavu.
Hrubá stavba Amazon Court rostla 15 měsíců. Dnes je
hotový monolitický železobetonový skelet a ocelové konstrukce mostů, z nichž jeden dodala divize 7 Metrostavu.
Konečnou podobu mají i fasády a střechy na betonových konstrukcích. Pracovníci Metrostavu dokončili také
strojovny a instalace v suterénech a probíhají práce na
atriových fasádách. Rodí se ocelová konstrukce střechy,
dokončují se hygienická jádra a zdvojené podlahy.
Dalším významným mezníkem stavby bude dokončení ocelové konstrukce zastřešení atria, na které bude
napnutá speciální průhledná, nehořlavá a neodkapávající
třívrstvá fólie ETFE (ethyl-tetra-fluoro-ethylen).
„V nejbližších dnech zahájíme práce na zavěšených
fasádách mezi ocelovými mosty, což bude velmi náročné
především z hlediska minimální tolerance, kterou budeme
muset bezpodmínečně dodržet,“ upřesnil vedoucí projektu Ing. Karel Volf z divize 3 Metrostavu a doplnil výhled
do budoucnosti: „Na podzim objekt uzavřeme a budeme
jej temperovat tak, aby práce v interiérech mohly plynule
pokračovat přes zimu. Na jaře už nastane čas na kolaudace. Začneme s přípojkami, komunikacemi, čističkou
odpadních vod a povodňovými valy, jejichž dokončení
nám umožní kolaudaci samotného objektu.“
2
Celá stavba Amazon Court si žádá řadu unikátních
řešení. Naposledy se objevily problémy se skleněnou fasádou. „Podcenili jsme návrhy detailů kolem oken, které
jsme v návrhu řešili pouze v dvojrozměrném zobrazení.
Následně jsme museli osekávat beton ve třetí dimenzi, na
kterou jsme zapomněli. Realizace ostatních konstrukcí
nám zatím až na drobné výjimky žádné významné problémy nečiní,“ říká Ing. Volf.
Dobře si stavbaři poradili i s realizací ocelových mostů
ve spojení se zavěšenou fasádou, což byl podle Ing. Volfa
zatím nejsložitější oříšek stavby. I přes obtíže pokračují
práce podle stanoveného harmonogramu a někdy dokonce v předstihu. Díky tomu by v březnu příštího roku
měl být zahájen dvouměsíční zkušební provoz a předání
stavby investorovi je plánováno na 20. května 2009.
Martina vampulová, foto Josef Husák
Metrostav podporuje kariérní růst
4
5
Metrostav_14_08.indd 2
K zajištění svých budoucích potřeb si Metrostav dlouhodobě připravuje perspektivní pracovníky. Pro kariérní růst schopných, kvalifikovaných a loajálních
zaměstnanců vytváří zásadní předpoklady v celofiremním projektu přípravy personálních rezerv.
Za svou současnou i budoucí pracovní kariéru je zodpovědný především každý sám. Pokud však dlouhodobě
odvádí kvalitní práci, je úspěšný a projeví dostatečný
zájem, má velkou šanci kariérově růst nejen v jednotlivých divizích či celém Metrostavu, ale i v rámci dalších
subjektů, které jsou součástí skupiny Metrostav.
Perspektivním zaměstnancům naše společnost nabízí
dokonce možnost cílené přípravy na konkrétní manažerskou pozici v celofiremním projektu přípravy personálních rezerv, jehož odborným i organizačním garantem
je úsek personálního ředitele centrály. Nejlepší interní
i externí odborníci v projektu rozvíjejí odborné znalosti,
osobnostní předpoklady a manažerské dovednosti vybraných zaměstnanců. Neméně důležitou součástí jejich
přípravy je motivace a ochota každého účastníka projektu
na sobě soustavně pracovat.
V roce 2008 se v rámci projektu systematicky připravuje 335 zaměstnanců, z nichž 226 jej zahájilo dříve
a 109 je v něm nových. Za poslední rok se 66 zaměstnanců posunulo na vyšší manažerské pozice, letos byly navíc
některým pracovníkům Metrostavu nabídnuty významné
manažerské pozice ve společnosti Subterra.
Pomalu se blíží podzimní období, kdy budou opět po
roce probíhat hodnoticí rozhovory. Každý zaměstnanec
má při rozhovoru se svým nadřízeným jedinečnou možnost aktivně projevit zájem o svůj kariérový posun a prodiskutovat s ním možnost zařazení do projektu přípravy
personálních rezerv Metrostavu. Případné dotazy ohledně
celého projektu může každý zájemce konzultovat s pracovníky úseku personálního ředitele s Mgr. Tomášem
Zámečníkem a s Mgr. Janem Kuchařem.
M gr. Tom á š Z áme č ní k , M B A ,
expert úseku personálního ředitele
sedm dní v týdnu po 24 hodin denně vyjíždějí z betonáren TBG MeTROsTAv auta s betonem na stavby
v Praze a jejím okolí. dceřinou společnost Metrostavu,
jejíž polovinu vlastní nadnárodní skupina HeidelbergCement, řídí od počátku Ing. Jan Kupeček.
Z čeho máte za 13 let existence firmy největší radost?
V prvé řadě z výborného týmu spolupracovníků, který se
nám podařilo vytvořit. Ze soustavného a dlouhodobého
rozvoje TBG METROSTAV i jejích dceřiných společností.
Ze stabilizace betonárny na Rohanském ostrově a z její
následné velké opravy, která ji výrazně změnila k lepšímu.
A v neposlední řadě z vybudování velmi dobrého jména
našich společností u zákazníků, kteří už vědí, že od nás
dostanou kvalitní materiály v požadovaném množství
spolu s nadprůměrnou službou.
K vašim moderním betonárnám na Rohanském ostrově, v Radlicích a v Písnici přibyla v dubnu nová výrobna
v Troji. na veřejnost však zpráva o ní nepronikla.
Betonárna v Troji, kterou v dubnu dokončila divize 5 Metrostavu, vyrábí betony pro stavbu tunelového komplexu
Blanka. Její 3kubíková míchačka, která je v tuzemsku největší, má výkon až 100 m³ za hodinu. I když z celkového
objemu naší výroby míří 60 až 75 % betonů na stavby
jiných společností, výrobna v Troji dnes dodává jen pro
Metrostav, proto jsme ji nezařadili do naší nabídky.
Jaké betony umí TBG Metrostav vyrobit?
Děláme nejen ty, které pražský trh vyžaduje, ale jsme připraveni vyrábět všechny vysokopevnostní betony podle
ČSN EN 201. Jako jediní u nás jsme navíc vyvinuli a vyrábíme samozhutnitelný beton Easycrete ®. Nevibruje se
a je vhodný pro velmi členité či vyztužené konstrukce,
jako třeba byly pilíře mostů Nového spojení. Každá stavba
potřebuje trochu jiný beton a naší silnou stránkou jsou
technologové, kteří se zakázkám věnují individuálně, složení směsí upravují na míru a hlavně v podstatě kdykoliv
pomáhají na stavbách při řešení problémů. Tato praxe
není u konkurence obvyklá.
Beton ale není to jediné, co na Rohanu vyrábíte...
Stojí tady také maltárna naší dceřiné společnosti TBG
Pražské malty. Nabízí originální mokré malty MALMIX®
a směsi pro lité samonivelační podlahy ANHYMENT®
a PORIMENT®, které zrychlují a zjednodušují stavbu.
Před osmi lety byla na českém trhu absolutním nováčkem
a dnes na něm některé její výrobky mají až 60% podíl.
Díky úspěchům obchodníků a výborné práci technologů
a výroby už dnes stavíme další novou maltárnu.
výrobou betonů a malt však vaše nabídka nekončí.
Máme dvoutřetinový podíl ve společnosti Pražské betonpumpy a doprava, a tak můžeme našim zákazníkům
nabídnout nejen rozvoz materiálů ve 35 autodomíchávačích, ale i dopravu betonu a malty přímo na místo zabudování. Naše čerpadla na beton mají ramena s dosahem od
26 do 52 metrů, pro dopravu do velkých výšek poskytujeme betonovací věže, pomocí kterých se dostavoval třeba
i pankrácký City Tower, nejvyšší budova v České republice. Vlastníme také speciální čerpadla a mixy pro stavby
v podzemí a čerpadla pro ANHYMENT® a PORIMENT®.
na slovensku má TBG MeTROsTAv 20% podíl ve společnosti TBG doprastav. Jak vypadá situace tam?
V roce 2005 osm původních betonáren Doprastavu dodávalo z 85 % do mateřské firmy. Po třech letech existence
TBG Doprastav se situace obrátila a na stavby DDM Group
míří jen 20 % vyrobeného betonu. Do konce roku bude
mít společnost 15 výroben, cílem v budoucnu je pokrýt
jejich nabídkou celé území Slovenska.
Podílíte se vlastně na řízení čtyř společností ve dvou
zemích. Zbývá vám čas ještě na něco jiného?
Každý si od práce potřebuje odpočinout. Mně se to nejlépe daří na kole nebo na golfovém hřišti, kde se výborně
relaxuje. Navíc tato hra učí pokoře, trpělivosti a slušnosti,
která by se měla víc objevovat i v podnikání.
8/12/08 9:30:50 AM