Kutnohorská jezuitská kolej
ve službách umění
28. srpna 2007 / 15 / XIX
více na str. 3
Ptáme se: Ing. Radka Zemana,
vedoucího projektu z divize 8 str. 2
M e t ros t av
a .s.
č l e n
d d m
g roup
Stavby v Mostě rychle rostou
do výšky str. 2
Obytný soubor Na Krutci se postupně
zabydluje str. 3
Skryté tepny velkoměsta
Krátce / Aktuálně
Významný britský časopis Construction Europe zveřejnil ve
svém posledním čísle přehled nejúspěšnějších evropských
stavebních společností v roce 2006. Jako jediný z České
republiky se mezi sto nejlepších zařadil také Metrostav.
Oproti loňskému hodnocení postoupil o tři příčky na
86. místo, a potvrdil tak svou rostoucí pozici na evropském
stavebním trhu. Na první dvě místa dosáhly francouzské
skupiny Vinci a Bouygues, na dalších se umístil německý
koncern Hochtief, španělská ACS a švédská Skanska.
Cesta k Labi
Za účasti hejtmana
Ústeckého kraje, starostů
Litoměřic a Lovosic
a zástupců dodavatelů,
mezi kterými nechyběl
obchodní náměstek naší
divize 4 Ing. Pavel Pospíšil,
byl 20. srpna slavnostně otevřen další úsek stavby II/247
Litoměřice – přivaděč k průmyslové zóně Prosmyky.
Stavba byla financována z prostředků EU a na její právě
zprovozňované trase Malé sdružení, složené z Metrostavu
a SMP CZ, vybudovalo dva mosty tvořené předpjatou
deskovou konstrukcí, jež v případě povodní umožní
rozlití Labe za vyvýšené silniční těleso. Koruna náspu je
totiž navržena v takové výšce, aby ani opakování záplav
z roku 2002 nepřerušilo dopravu. Ing. Tomáš Hnojský
z divize 4 při slavnosti vzpomněl na výstavbu mostů,
při níž archeologové nacházeli pozůstatky i z pravěku,
a Ing. Pospíšil zmínil budoucnost, protože právě začíná
stavba železobetonového mostu přes Labe, který jako
první v ČR bude mít rozpětí hlavního pole přes 150 m.
První testy nádrže
–bh– foto Ota Mrákota
Metrostav_15_07.indd 1
Elegantní hotel Atrium
Na náměstí 3. května v Otrokovicích vyrostl plot s logem Metrostavu a práce na přeložkách sítí dávají tušit,
že oblastní zastoupení divize 3 pro Zlínský kraj tu právě
zahájilo svou další stavbu. Koncem příštího roku se
na stejném místě bude tyčit nová dominanta města
– čtyřhvězdičkový hotel Atrium s nadstandardními byty
v posledních podlažích. Začátkem srpna jej pro soukromého investora začal stavět tým Ing. Marka Šacha.
Architekti z brněnského Ateliéru D&M Velehradští zvo
lili pro svůj koncept budovy měkký tvar válce nad oválným
půdorysem (obr. 1). Centrální atrium a subtilní schodiště
se skleněnými výtahy v protilehlých špicích rozdělí stav
bu na dvě obvodová oblouková křídla, zasklení atria nad
čtvrtým podlažím (obr. 2) ji pak rozčlení na krytou spodní
hotelovou část a otevřenou horní, do níž budou obráceny
lodžie bytových jednotek. Cihlový obklad novostavbu při
způsobí typickému vzhledu nedalekých zlínských domů.
Zatímco v jednom podzemním podlaží bezbariérově
přístupného hotelu bude ukryto technické zázemí a garáž
pro 75 vozů, vstupní přízemí s hotelovou halou v atriu
zviditelní jednopodlažní sokl propojený s hlavní budovou
skleněným prstencem. V rozšířené ploše 1. NP najdou své
místo jak víceúčelový sál, tak hotelová restaurace s ku
chyní a s terasou orientovanou na náměstí, ale i fitness
a wellness studio, jež bude stejně jako restaurace sloužit
nejen hostům a obyvatelům Atria, ale i veřejnosti.
Tři další patra zabere na 50 dvoulůžkových pokojů
s celkovou kapacitou 122 lůžek, v 5., 6. a 7. nadzemním
podlaží bude 14 luxusních bytů, jejichž obyvatelům hotel
nabídne podobné služby jako svým hostům.
„Chtěli bychom v Otrokovicích vytvořit nové kulturní,
společenské, relaxační i ubytovací centrum a doplnit
nabídku o služby, které tu chybí,“ vysvětluje svůj podni
katelský záměr investorka Vladimíra Vítková a pokračuje:
„Abychom mohli splnit i náročné požadavky našich bu
doucích zákazníků, chceme poskytovat služby na vysoké
úrovni a jejich kvalitu udržet. Věříme, že se do našeho
malého a moderně vybaveného čtyřhvězdičkového hotelu
s rodinnou atmosférou budou hosté rádi vracet.“
Podle vizualizací se architektům v Otrokovicích poda
řilo pochopit génia loci zdejšího místa. Hotel dopracovali
do detailů včetně nábytku a ostatního vybavení interiérů,
takže působí velice celistvým dojmem. Tým Ing. Šacha
teď má před sebou více než rok práce, aby plány převedl
do válcové železobetonové reality s cihelným obkladem.
Metrostav stále boduje
S týdenním předstihem byla ve středu 15. srpna v areálu centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi zahájena
hydrostatická zkouška na první ze dvou nových velkokapacitních nádrží, které zde pro společnost MERO ČR
od loňského léta staví divize 7 Metrostavu ve spolupráci se společností ČKD Praha DIZ.
Vodu pro hydrostatickou zkoušku čerpají z Vltavy čer
padla o hodinovém výkonu 420 m³ a armaturu, přes níž
proudí voda do nádrže, společně otevřeli ředitel divize 7
Ing. Jaromír Kunrt a provozně-technický ředitel společ
nosti MERO ČR Ing. Vít Tůma (viz foto).
„Předpokládáme, že hydrostatickou zkoušku budeme
moci ukončit přibližně do 30. září. a pak začneme vo
du z nádrže H11 hned přečerpávat do sousední nádrže
H12, kterou nyní pro testy připravujeme,“ říká vedoucí
projektu Ing. Daniel Folk. Právě pro jeho tým znamenají
hydrostatické zkoušky další mezník výstavby unikátních
zásobníků o objemu 125 tisíc kubíků, které mají oproti
čtyřem předchozím nádržím, jež v Nelahozevsi divize 7
stavěla, dvouplášťovou plovoucí střechu.
Vše už dnes nasvědčuje tomu, že tuto zakázku dokončí
divize 7 za pouhých 25 měsíců, tedy o čtyři měsíce dříve
oproti předchozím etapám stavby. Termín předání nádrží
je v Nelahozevsi stanoven na 1. srpen 2008.
Unikátní operační sál zahajuje
zkušební provoz str. 3
Lenka Svobodová
Údržbu inženýrských sítí zjednodušují kolektory, které
jsou dnes samozřejmou součástí moderních sídlišť.
Jejich dostavba v historických centrech je však obtížná
i pro nutnost omezit na co nejmenší míru dopad stavby
na povrchovou zástavbu. Právě dokončený kolektor
CI. A Vodičkova je proto i svědectvím o profesionalitě
týmu Ing. Ondřeje Fuchse z divize 1, který se dokázal
vypořádat s náročným projektem ve středu Prahy.
Kolektor Vodičkova, jenž Metrostav budoval ve sdru
žení se společností Subterra, navazuje na dříve dokonče
né části podzemní sítě v Jindřišské ulici a řeší rozvody
v oblasti středu Václavského náměstí, kde se vyhýbá
vestibulu i tunelům metra. Táhne se pod Vodičkovou ulicí,
odbočnými větvemi zasahuje do přilehlých ulic a končí
na Karlově náměstí. Měří téměř 1300 metrů, prochází
v hloubce kolem patnácti metrů pod terénem a příčný
profil jeho tunelu se pohybuje v rozmezí 13 až 22 m².
Ražba kolektoru nebyla jednoduchá – probíhala čás
tečně pod hladinou podzemní vody a v nepříznivých geo
logických podmínkách. Na základě předběžné analýzy
výsledků kontrolního matematického modelu, který zpra
coval tým katedry experimentální geotechniky FSv ČVUT
v Praze, musela být trasa CI. A v některých částech sní
žena směrem ke skalnímu podloží, aby nedošlo k sedání
povrchové zástavby vlivem ražby. V předstihu bylo také
nutné sanovat některé základy objektů v oblasti možných
poklesů pomocí tryskové injektáže, nebo kombinací pilot
a mikropilot. Postup prací při ražbě Novou rakouskou
tunelovací metodou potom průběžně sledoval živý geo
technický monitoring, podle něhož byly operativně upřes
ňovány i stupně vykrojení výrubu.
Provizorní ostění kolektoru stavbaři provedli ze stříka
ného betonu vyztuženého příhradovými ramenáty a dvě
ma vrstvami KARI sítí. Definitivní ostění je ve dně a opě
rách z litého, sítí a pruty vyztuženého betonu, v klenbě je
ze stříkaného betonu vyztuženého ocelovými sítěmi.
„Po vystrojení kolektoru jsme v něm rozvedli komplet
ní kabeláž a instalovali vodovod, vše včetně sedmdesáti
přípojek do 57 budov,“ popsal práce vedoucí projektu
Ing. Fuchs a doplnil: „Právě jsme dokončili úklid a kom
plexní zkoušky, na přelomu srpna a září bude kolaudace.
Stavbu se nám podařilo skončit v plánovaném termínu,
i když ražby téměř o půl roku zdržela havárie vodovodu.“
S minimálním záborem a pod rušnou ulicí s tramva
jemi tak tým divize 1 dokončil další důležitou podzemní
tepnu, která bude centrum zásobovat vodou a energiemi,
aniž by při údržbě muselo dojít k povrchovým výkopům.
Pražská kolektorová síť se bude určitě rozšiřovat,
nejvíc jsou zatím připravené trasy v Revoluční ulici a ze
Smíchova na Bojiště. „Rádi bychom se zúčastnili i dal
ších projektů tohoto druhu. Metrostav dobře zná geologii
pražského podzemí i podmínky ražby pod hustě zastavě
ným územím. Na stavbě kolektoru CI. A jsme dokázali, že
tento druh práce umíme provést včas a v řádné kvalitě
i přes nepříznivé vlivy okolí. I když běžný pozorovatel
neuvidí z naší čtyřleté práce víc než jen litinové poklopy
v ulicích,“ usmívá se Ing. Fuchs.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
vizualizace Ateliér D&M Velehradští
1
2
8/27/07 12:15:36 PM