strana 2

Budoucí rozvoj měst

směřuje do podzemí

Jak potvrdil i letošní pražský Světový tunelářský kongres, podzemí je čtvrtou dimenzí velkoměst. Také Praha se rozrůstá do hloubky, a to nejen novými trasami

metra, ale i kolektory. Jejich výstavba je očím veřejnosti skrytá, o to však zajímavější.

Ještě před čtyřmi roky byly rozvody inženýrských sítí

pod Vodičkovou ulicí převážně v žalostném stavu. Poté,

co v říjnu 2003 na stavbu kolektoru CI. A nastoupil tým

Ing. Ondřeje Fuchse z divize 1 Metrostavu, se situace pod

zemí v centru Prahy začala měnit.

Začátkem ledna 2005 tu byla ještě nejdůležitější prací

ražba kolektorového tunelu, kterou těsně sledovalo beto­

nování primárního ostění (obr. č. 1). Za měsíc na to stav­

bu téměř na půl roku zastavila nepředvídatelná havárie

vodovodu, když proud vody vymlel pod Vodičkovou ulicí

obrovskou kavernu a zasáhl i kolektorový tunel. Odstra­

ňování následků této mimořádné události se neobešlo bez

povrchových prací (obr. č. 2).

Ptáme se

Ing. Radka Zemana,

vedoucího projektu z divize 8

1

Stavby v Mostě rychle rostou do výšky

1

2

3

Už koncem roku 2005 však stavbaři začali ztrátu

dohánět a dokončovali primární ostění tunelu (obr. č. 3).

V září 2006 už měli téměř hotové také definitivní ostění

(obr. č. 4) a tunel čekal na své vystrojení (obr. č. 5).

Dnes už jsou v trase kolektoru CI. A všechny kabely

i vodovodní a plynovodní potrubí přehledně uloženy na

ocelových konstrukcích. Na ulici přibylo jen pár poklopů,

přesto se Praha ve své čtvrté dimenzi zase rozrostla.

Když dnes řekneme, že uprostřed Mostu staví divize 8

Metrostavu MOG a MOB, bude to znít opravdu podivně.

Už příští rok se však stavby, dnes nazvané záhadnými

zkratkami, při slavnostním otevření promění v moderní obchodní galerii Central Most a pohodlnou bytovou

Rezidenci Odeon. Na vizualizacích vypadají jako jeden

celek, dělí je však nejen investor a účel užití, ale

i technologie výstavby a doba jejich otevření.

Společnou mají obě budovy jen základovou jámu,

která je dnes kompletně hotová a zajištěná proti sesuvům

torkretovanými pilotovými stěnami, na nichž izolatéři

právě dokončují pokládku hydroizolačních fólií (obr. 2).

Hotové už jsou i všechny piloty.

„MOG – tedy budoucí nákupní centrum s jedním

podzemním a dvěma nadzemními podlažími – stavíme

z prefabrikovaných železobetonových prvků. Jeho skelet

montujeme po jednotlivých polích přes celou výšku bu­

dovy (obr. 1) a měli bychom jej dokončit zhruba za měsíc,

kdy budeme mít zmonolitněné také všechny podlahy,“

popsal postup stavby vedoucí projektu Ing. Radek Zeman

a pokračoval: „V listopadu osadíme ocelové konstrukce

vchodů, abychom stavbu zasklením mohli uzavřít. MOB,

tedy desetipodlažní bytový dům, má zastropená obě pod­

zemní podlaží a právě začínáme budovat jeho nadzemní

monolitický železobetonový skelet.“

Magistrát i architekt investora si přáli, aby nové do­

minanty okresního města neměly tvar strohého hranolu.

Jejich obvodový plášť proto bude velmi členitý. Třeba

MOG opticky protáhnou vysoké portály, falešná atika

a pororošty s reklamami po jejím obvodu zase skryjí

vzduchotechnické jednotky na střeše, a ztlumí tak i jejich

hluk, aby neobtěžoval obyvatele v blízkém okolí.

Požadavek na atypičnost vzhledu s sebou stále přináší

i komplikace s projektově nedořešenými detaily, na které

Ing. Zeman stále naráží. „Se statickým upevněním fasád,

které o šest metrů převyšují horní hranu skeletu MOG,

jsme si už poradili. Teď řešíme otázku, jak se budou mon­

tovat a hlavně později seřizovat oboustranné skleněné

hodiny v architektonicky dominantní věži, když hodinový

stroj ve výšce přes 30 m nesou jen zasklené ploché oce­

lové rámy zaříznuté jako přečnívající žiletka do vysokého

betonového kvádru, v němž poslední přístupné podlaží

končí více než pět metrů pod ciferníkem.“

Obě stavby měly být podle původních plánů propo­

jeny vzhledově i stavebně. Nyní však každou buduje jiný

investor, a proto z právních důvodů nesmějí být spojené

žádnými konstrukcemi, i když je až do výšky téměř 17 m

bude od sebe dělit jen dilatace. Novým podmínkám se

musely přizpůsobit jak montované nosné konstrukce, tak

dodatečně naplánované sádrokartonové předstěny.

Nákupní galerie Central Most bude otevřená začát­

kem příštího května, bytový dům Rezidence Odeon bude

hotový až o šest měsíců později. Zajímavé proto bude

i provozování chráněné únikové cesty z obchodního stře­

diska, která povede sousední nedokončenou stavbou.

Tým divize 8 tak při realizaci projektu v Mostě bude muset

vyřešit jistě ještě nejeden další technický problém.

terasami přístupnými z bytů v prvním podlaží. Střecha

nad garážemi, která není přiřazena k bytovým jednotkám,

není veřejně přístupná a má povrch krytý vrstvou obláz­

ků. V suterénu budov je hlavně technické zázemí – sklepní

boxy, sušárny, prádelny, úklidové místnosti a ve dvojdo­

mě i dva menší obchody k pronájmu.

Malé sídliště postavené podle projektu Ing. arch. Mi­

roslava Kolofíka je navrženo ve svahu, a proto jsou domy

založené na vrtaných pilotách a železobetonových zákla­

dových pasech. Projekt samozřejmě zohlednil všechny

současné požadavky na tepelnou pohodu i zvukovou

izolaci, nosné železobetonové monolitické stěny budov

proto doplnily izolační přizdívky a zdivo z cihelných tvár­

nic. Stropní konstrukci tvoří filigránové stropy, obvodový

plášť je vyzdívaný z keramických tvárnic Porotherm a jeho

omítka září dodaleka veselými slunečními barvami.

Nedaleký lesopark na brněnské Bílé hoře nabízí všem

obyvatelům prostor pro příjemné procházky a nerušenou

hru dětí. Bílých hor je prostě víc, a tak některé z nich ne­

znamenají prohru, ale naopak vítězství.

Co Vás přivedlo ke stavařině?

Vždycky jsem měl rád vláčky a od modelového kolejiště

mě to už od dětství táhlo ke stavbě skutečných tratí. Po

zjištění, že nové železnice se už moc stavět nebudou, jsem

přesedlal na stavbu silnic a od nich doputoval až k prů­

myslové, občanské a nyní prvně i k bytové výstavbě.

Vnímáte jinak stavbu silnice než třeba stavbu domu?

Každá stavba je jiná, ale všechny jsou v důsledku stejné

– vypovídají o nich detaily. Nezáleží mi moc na tom, co

stavím, protože mě stavařina baví. Chci však stavět hezké

a účelné stavby, které budou sloužit bez závad i řadu let po

záruce. Když jedu po silnici, co jsem dělal před deseti lety,

a vidím, že stále nepotřebuje opravu, těší mě, že za sebou

zanechávám stopy, za které se nemusím stydět.

Co Vás na stavařině baví nejvíc?

Jsem dost kreativní a těší mě vymýšlet dobrá technická

řešení, která ušetří náklady. Ve skutečnosti však úspory

většinou padnou na pokrytí cen prací, na něž se v projektu

zapomnělo, protože tendrová dokumentace neřeší detaily

a na řadu problémů se přijde až při vlastní stavbě.

Navrhl jste nějaké změny i pro stavby v Mostě?

Často používám stabilizát – odpadní produkt, který vzniká

v tepelných elektrárnách při odsíření spalin. Po zatuhnutí

má vynikající pevnost a při použití ve vhodných podmín­

kách může nahradit třeba podkladní beton a je přitom

desetkrát levnější. Mám vyzkoušenou i technologii zpra­

cování stabilizátu na bázi vápna, který je silně hygro­

skopický a dokáže i dva měsíce po zatuhnutí nasáknout

vlhkost ze sněhu, zmrznout a puknout. Beton v Mostě

ušetříme i při zmonolitňování podlah, protože naši beto­

náři budou garantovat jejich rovinatost i při pouhé jedné

podkladové vrstvě místo dvou navrhovaných. Ušetřené

náklady nám ale zase odčerpají mnohé nedořešené detaily

a vícepráce při neplánovaném oddělování obou staveb.

Stavby jsou Váš život. Je něco, co Vám na nich vadí?

Nedostatek lidí. Ať už kvalitních pracovníků v dělnických

profesích, tak i techniků. Snažím se najít tým lidí, se kte­

rým by se mi dobře spolupracovalo, ale není to snadné.

Všude se spousta lidí jen „veze“, a ti schopnější si brzo

zakládají vlastní firmy, nebo v zaměstnání postoupí na

vyšší pozici a na stavbu se už nedostanou. Když si někdo

vybere stavařinu, měl by jí dělat dobře od začátku do

konce. Prvně začít na stavbě a uvědomit si, že to není

zaměstnání s osmihodinovou pracovní dobou.

Už jste měl letos dovolenou?

Měl. V zimě jezdívám s rodinou na lyže, ať už na sjezdovky

do Alp nebo na běžky do Krušných hor. Sport je můj velký

koníček a kromě kolektivních her a squashe, kterému se

věnuji pravidelně, rád jezdím na kole. Letos jsme byli v již­

ních Čechách, kde jsem znovu obdivoval historické parní

mašinky. K vláčkům se ještě určitě vrátím!

Umíte na stavby ve svém volnu zapomenout?

Moc ne. Trpím profesionální deformací a všude, kde jsem,

zkoumám, jak je co postavené. Nedávno jsem byl naku­

povat v obchodním centru, a tak jsem se zadíval na detail

řešení světlíku, že mě manželka musela upozornit, že tam

jsem na nákupech jako zákazník, a ne jako stavitel.

Myslíte si, že se naše stavby liší od zahraničních?

Jsou srovnatelné, ale vypozoroval jsem, že více než kde

jinde klademe u nás důraz na to, aby i ryze účelové stavby

byly krásné. V Itálii nebo v USA třeba neřeší vzhled pohle­

dového betonu. Ušetřené peníze však dají do technologií

a postaví víc kilometrů metra i dálnic. Je otázka, co je

účelnější. Ale já „hezké české“ stavby stavím rád.

Lenka Svobodová

Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Bílá hora se tentokrát stala symbolem vítězství

4

5

Metrostav_15_07.indd 2

Pod brněnskou Bílou horou divize 6 úspěšně dokončila

druhou etapu výstavby bytových domů v Brně Juliánově. Navázala tak na první, ve které celý architektonicky vyvážený a ucelený obytný soubor pro akciovou

společnost salla 91 začala stavět.

„První etapu se 111 byty Metrostav dokončil už před

čtyřmi lety, druhou jsme rozestavěli v srpnu 2005,“

upřesnil termíny Ing. Marian Moučka z brněnské kance­

láře divize 6 a doplnil: „Po dvou letech prací máme právě

za sebou kolaudaci a klienti se brzo začnou stěhovat.“

Městskou část Juliánov tak na jižním svahu Bílé hory

doplnily dva nové velké obytné domy s celkem 149 byty.

Do oranžové fasády oblečený dům A má tvar prodlouže­

ného půloblouku a sestává se z pěti terasovitě odstup­

ňovaných sekcí. Každá má samostatný vchod a výtah

a dosahuje od pěti do sedmi nadzemních podlaží. Žlutý

dům B má sekce jen dvě a nadzemní podlaží pouze čtyři.

Všechny byty jsou doplněné o velké balkony nebo terasy

otočené na klidnou a slunečnou stranu.

V podzemí obou objektů jsou navržena hromadná

garážová stání celkem pro 94 aut, zastřešená travnatými

Ing. Zeman po absolvování oboru Konstrukce a dopravní stavby na Fakultě stavební ČVUT v Praze zůstal věrný severu Čech. Jeho technická kreativita se za dvacet

let praxe uplatnila na řadě staveb, v posledních dvou

letech pracuje u Metrostavu na stavbách v Ústeckém

kraji. Dnes má na starost výstavbu v centru Mostu.

8/27/07 12:15:47 PM