Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 2
lá hora se tentokrát stala symbolem vítězství
Pod brněnskou Bílou horou divize 6 úspěšně dokončila
druhou etapu výstavby bytoch do v Brně Juliá-
nově. Navázala tak na první, ve které celý architekto-
nicky vyžený a ucelený obytsoubor pro akciovou
společnost salla 91 začala stavět.
„První etapu se 111 byty Metrostav dokončil už před
čtmi lety, druhou jsme rozestavěli v srpnu 2005,
upřesnil termíny Ing. Marian Moučka z brněnské kance-
láře divize 6 a doplnil: „Po dvou letech prací máme právě
za sebou kolaudaci a klienti se brzo začnou stěhovat.
Městskou část Juliánov tak na jižním svahu Bílé hory
doplnily dva nové velké obytné domy s celkem 149 byty.
Do oranžové fasády oblečený dům A má tvar prodlouže-
ného půloblouku a sestává se z pěti terasoviodstup-
ňovaných sekcí. Každá samostatný vchod a výtah
a dosahuje od pěti do sedmi nadzemních podlaží. Žlutý
dům B má sekce jen dvě a nadzemní podlaží pouze čti.
echny byty jsou doplněné o velké balkony nebo terasy
otočené na klidnou a slunečnou stranu.
V podzemí obou objek jsou navržena hromadná
garážová stání celkem pro 94 aut, zastřešená travnatými
terasami přístupnými z bytů v prvním podlaží. Střecha
nad garážemi, která není iřazena k bytovým jednotkám,
není veřejně přístupná a má povrch krytý vrstvou obláz-
ků. V suterénu budov je hlavně technické zázemí – sklepní
boxy, sušárny, prádelny, úklidové místnosti a ve dvojdo-
mě i dva menší obchody k pronájmu.
Malé sídliště postavené podle projektu Ing. arch. Mi-
roslava Kolofíka je navrženo ve svahu, a proto jsou domy
založené na vrtaných pilotách a železobetonových zákla-
dových pasech. Projekt samozřejmě zohlednil všechny
současné požadavky na tepelnou pohodu i zvukovou
izolaci, nosné železobetonové monoliticstěny budov
proto doplnily izolačizdívky a zdivo z cihelných tvár-
nic. Stropní konstrukci tvoří filigránové stropy, obvodový
plášť je vyzdívaný z keramických tvárnic Porotherm a jeho
omítka září dodaleka veselými slunečními barvami.
Nedaleký lesopark na brněnské Bílé hoře nabízí všem
obyvatelům prostor pro íjemné procházky a nerušenou
hru dětí. Bílých hor je prostě víc, a takkteré z nich ne-
znamenají prohru, ale naopak vítězství.
L e n k a S v o b o d o v á
Budoucí rozvoj měst
sřuje do podzemí
Jak potvrdil i letošní prský Světový tunelářský kon-
gres, podzemí je čtvrtou dimenzí velkoměst. Také Pra-
ha se rozrůsdo hloubky, a to nejen nomi trasami
metra, ale i kolektory. Jejich výstavba je očím veřej-
nosti skrytá, o to však zajímavější.
Ještě před čtyřmi roky byly rozvody inženýrských sítí
pod Vodičkovou ulicí evážně v žalostném stavu. Poté,
co v říjnu 2003 na stavbu kolektoru CI. A nastoupil tým
Ing. Ondřeje Fuchse z divize 1 Metrostavu, se situace pod
zemí v centru Prahy začala měnit.
Začátkem ledna 2005 tu byla ješnejdůležitější prací
ražba kolektorového tunelu, kterou těsně sledovalo beto-
nování primárního ostění (obr. č. 1). Za měsíc na to stav-
bu téměř na l roku zastavila nepředvídatelná havárie
vodovodu, když proud vody vymlel pod Vodičkovou ulicí
obrovskou kavernu a zasáhl i kolektorový tunel. Odstra-
ňová následků této mimořádné události se neobešlo bez
povrchových prací (obr. č. 2).
koncem roku 2005 však stavbaři začali ztrátu
dohánět a dokončovali primární ostění tunelu (obr. č. 3).
V září 2006 li téměř hotové ta definitivní ostě
(obr. č. 4) a tunel čekal na své vystrojení (obr. č. 5).
Dnes jsou v trase kolektoru CI. A echny kabely
i vodovodní a plynovodní potrubí ehledně uloženy na
ocelových konstrukcích. Na uliciibylo jen pár poklopů,
přesto se Praha ve své čtvrté dimenzi zase rozrostla.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
Ing. Radka Zemana,
vedoucího projektu z divize 8
Ing. Zeman po absolvování oboru Konstrukce a doprav-
ní stavby na Fakultě stavební ČVUT v Praze zůstal věr-
ný severu Čech. Jeho technická kreativita se za dvacet
let praxe uplatnila na řadě staveb, v posledních dvou
letech pracuje u Metrostavu na stavbách v Ústeckém
kraji. Dnes má na starost výstavbu v centru Mostu.
Co Vás přivedlo ke stavařině?
dycky jsem měl rád vláčky a od modelového kolejiš
to od dětství táhlo ke stavbě skutečných tratí. Po
zjištění, že nové železnice se už moc stavět nebudou, jsem
přesedlal na stavbu silnic a od nich doputoval k prů-
myslové, občanské a nyní prvně i k bytové výstavbě.
Vnímáte jinak stavbu silnice než třeba stavbu domu?
Každá stavba je jiná, ale všechny jsou v důsledku stejné
vypovídají o nich detaily. Nezáleží mi moc na tom, co
stavím, protože mě stavařina baví. Chci však stavět hezké
a účelné stavby, které budou sloužit bez závad i řadu let po
ruce. Kdjedu po silnici, co jsem dělal před deseti lety,
a vidím, že stále nepotřebuje opravu, těší mě, že za sebou
zanechávám stopy, za které se nemusím stydět.
Co Vás na stavařině baví nejvíc?
Jsem dost kreativ a ší vymýšlet dobrá technická
řešení, která ušetří náklady. Ve skutečnosti však úspory
většinou padnou na pokrytí cen prací, na ž se v projektu
zapomnělo, protože tendrová dokumentace neřeší detaily
a na řadu problémů se přijde až při vlastní stavbě.
Navrhl jste nějaké změny i pro stavby v Mostě?
Často používám stabilizátodpadní produkt, který vzniká
v tepelných elektrárnách při odsíření spalin. Po zatuhnutí
má vynikající pevnost a při použití ve vhodných podmín-
ch může nahradit eba podkladní beton a je itom
desetkrát levnější. Mám vyzkoušenou i technologii zpra-
cová stabilizátu na zi vápna, který je sil hygro-
skopica dokáže i dva měsíce po zatuhnutí nasáknout
vlhkost ze sněhu, zmrznout a puknout. Beton v Mos
ušetříme i při zmonolitňování podlah, protože naši beto-
náři budou garantovat jejich rovinatost i při pouhé jedné
podkladové vrstvě místo dvou navrhovaných. Ušetřené
náklady nám ale zase odčerpají mnohé nedořešené detaily
a víceprácei neplánovaném oddělování obou staveb.
Stavby jsou Váš život. Je něco, co Vám na nich vadí?
Nedostatek lidí. Ať už kvalitních pracovníků v dělnických
profesích, tak i techniků. Snažím se najít tým lidí, se kte-
rým by se mi dobře spolupracovalo, ale není to snadné.
Všude se spousta lidí jen „veze“, a ti schopnější si brzo
zakládavlastní firmy, nebo v zaměstnání postoupí na
vyšší pozici a na stavbu se už nedostanou. Když si někdo
vybere stavařinu, měl by dělat dobře od začátku do
konce. Prvně začít na stavbě a uvědomit si, že to není
zaměstnání s osmihodinovou pracovní dobou.
Už jste měl letos dovolenou?
Měl. V zimě jezdívám s rodinou na le, ať na sjezdovky
do Alp nebo na žky do Krušných hor. Sport je můj velký
koníček a kromě kolektivních her a squashe, kterému se
věnuji pravidelně, d jezdím na kole. Letos jsme byli v již-
ních Čechách, kde jsem znovu obdivoval historic parní
mašinky. K vláčkům se ještě určitě vrátím!
Umíte na stavby ve svém volnu zapomenout?
Moc ne. Trpím profesionální deformaa všude, kde jsem,
zkoumám, jak je co postavené. Nedávno jsem byl naku-
povat v obchodním centru, a tak jsem se zadíval na detail
řešení světlíku, že mě manželka musela upozornit, že tam
jsem na nákupech jako zákazník, a ne jako stavitel.
Myslíte si, že se naše stavby liší od zahraničních?
Jsou srovnatelné, ale vypozoroval jsem, že více než kde
jinde klademe u s důraz na to, aby i ryze účelové stavby
byly krásné. V Itálii nebo v USA eba neřeší vzhled pohle-
dového betonu. Ušetřené peníze však dají do technologií
a postaví víc kilometrů metra i dálnic. Je ozka, co je
účelnější. Ale já „hezké české“ stavby stavím rád.
Z a r o z h o v o r d ě k u j e L e n k a S v o b o d o v á
strana 2
P T Á M E S E
1
Stavby v Mostě rychle rostou do výšky
Kddnes řekneme, že uprostřed Mostu staví divize 8
Metrostavu MOG a MOB, bude to znít opravdu podivně.
příští rok se však stavby, dnes nazvané záhadnými
zkratkami, při slavnostním otevření promění v moder-
obchodní galerii Central Most a pohodlnou bytovou
Rezidenci Odeon. Na vizualizacích vypadají jako jeden
celek, dělí je ak nejen investor a účel ití, ale
i technologie výstavby a doba jejich otevření.
Společnou mají obě budovy jen základovou jámu,
která je dnes kompletně hotová a zajištěproti sesuvům
torkretovanými pilotovými stěnami, na nichž izolatéři
právě dokončují pokládku hydroizolačních fólií (obr. 2).
Hotové už jsou i všechny piloty.
„MOG tedy budou nákupní centrum s jedním
podzemním a dvěma nadzemními podlažími stavíme
z prefabrikovaných železobetonových prvků. Jeho skelet
montujeme po jednotlivých polích přes celou výšku bu-
dovy (obr. 1) a měli bychom jej dokončit zhruba za měsíc,
kdy budeme mít zmonolitněné také všechny podlahy,“
popsal postup stavby vedoucí projektu Ing. Radek Zeman
a pokračoval: V listopadu osadíme ocelové konstrukce
vchodů, abychom stavbu zasklením mohli uzavřít. MOB,
tedy desetipodlažní bytový dům, zastropená obě pod-
zemní podlaží a právě začínáme budovat jeho nadzemní
monolitický železobetonový skelet.“
Magistrát i architekt investora si přáli, aby nové do-
minanty okresního města neměly tvar strohého hranolu.
Jejich obvodový plášť proto bude velmi členitý. Třeba
MOG opticky protáhnou vysoké porly, falešná atika
a pororošty s reklamami po jejím obvodu zase skryjí
vzduchotechnické jednotky na střeše, a ztlumí tak i jejich
hluk, aby neobtěžoval obyvatele v blízkém okolí.
Požadavek na atypičnost vzhledu s sebou stále ináší
i komplikace s projektově nedořešenými detaily, na které
Ing. Zeman stále naráží. „Se statickým upevněním fasád,
které o šest metpřevyšu horhranu skeletu MOG,
jsme si už poradili. Teď řešíme otázku, jak se budou mon-
tovat a hlavně později seřizovat oboustranné skleněné
hodiny v architektonicky dominantní věži, když hodino
stroj ve výšce přes 30 m nesou jen zasklené ploché oce-
lové rámy zaříznuté jako přečnívající žiletka do vysokého
betonového kdru, v němž poslední ístupné podlí
končí více nežt metrů pod ciferníkem.
Obě stavby měly t podle vodních plánů propo-
jeny vzhledově i stavebně. Nyní ak kdou buduje jiný
investor, a proto z právních důvodů nesmějí t spojené
žádnými konstrukcemi, i když je až do výšky téměř 17 m
bude od sebe dělit jen dilatace. Novým podmínkám se
musely izpůsobit jak montované nosné konstrukce, tak
dodatečně naplánované sádrokartonové předstěny.
Nákupní galerie Central Most bude otevřená začát-
kem příštího května, bytový dům Rezidence Odeon bude
hotový až o šest měsíců později. Zajímavé proto bude
i provozování chráněné únikové cesty z obchodního stře-
diska, která povede sousední nedokončenou stavbou.
Tým divize 8 tak i realizaci projektu v Mosbude muset
vyřešit jistě ještě nejeden další technický problém.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
2
1
2
3
4
5
Metrostav_15_07.indd 2 8/27/07 12:15:47 PM
Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15/2007, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (187 ms)

Rendering Strana 3 (104376): (0/1) (180 ms)

Rendering Strana 2 (104374): (0/1) (216 ms)

Rendering Strana 1 (104373): (0/1) (216 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3179/vth121047-1.jpg

 i3179/vth121048-1.jpg

 i3179/bg104374.svg

 i3179/vth121050-1.jpg