Velikost a výraz staveb

odhalí až pohled z výšky

28. srpna 2008 / 15 / XX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Mikuláše Pákha,

ředitele org. složky Praha str. 2

M e t r o st a v

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Stavební stroje na prvním a druhém

nástupišti str. 2

Národní technická knihovna jde do

finále str. 3

Vahadlo nad Labem neváhá

V Trenčíně roste velkolepý projekt

Laugaricio str. 3

Krátce / Aktuálně

Nové sídlo oblastního zastoupení

Oblastní zastoupení divize 8 Metrostavu pro Ústecký kraj

se přestěhovalo do dvoupodlažní administrativní budovy

s obytným podkrovím, odkud dříve divize 5 řídila projekt

tunelů Panenská a Libouchec. Od poloviny srpna tedy

severočeský tým divize 8, vedený Ing. Pavlem Nuslauerem,

sídlí na adrese: Dělnická 7, 400 04 Trmice. Nová telefonní

čísla jsou 475 620 198 a 475 620 099, fax je 475 620 446.

Změny ve vedení

firmy Subterra

Po Ing. Ondřeji Fuchsovi,

který se stal generálním

ředitelem společnosti

Subterra, a Ing. Jaroslavu

Čižinském, jenž je jejím

novým výrobně-technickým

ředitelem, přešel do dceřiné společnosti Metrostavu

další kolega. Bývalý technický náměstek naší Divize

development Ing. Petr Kajer se od 1. srpna stal ředitelem

divize 2 Subterra, která se dnes věnuje zejména oblasti

pozemního stavebnictví a inženýrským sítím.

Daruj krev

s Metrostavem

V pátek 3. října proběhne

v centrále Metrostavu

v Praze už pošesté akce

Daruj krev s Metrostavem.

Stejně jako posledně,

i teď zveme k účasti nejen

zaměstnance naší společnosti, ale i pracovníky firmy

Subterra. Všechny dobrovolné dárce krve prosíme, aby si

termín konání včas poznamenali do svého kalendáře.

Největší železniční uzel

Stavba na pražském hlavním železničním nádraží významně ovlivňuje život města a jeho návštěvníků.

Na začátku její druhé etapy o ní na tiskové konferenci

promluvili Ing. Jan Komárek (foto druhý zleva), generální ředitel investora, Správy železniční dopravní

cesty, a Jiří Procházka (foto vlevo), ředitel divize 3

Metrostavu, která modernizaci nádraží řídí.

„Celkové náklady stavby dosáhnou 1,6 miliardy korun

a z 85 % se na nich může podílet EU v rámci operačního

projektu Doprava,“ řekl Ing. Komárek. „Za tyto prostředky

zmodernizujeme západní část kolejiště a zbývající stará

nástupiště tak, aby se zvýšila jejich dopravní kapacita,

kvalita odbavení a hlavní nádraží se stalo důstojnou stanicí pro mezinárodní a dálkovou vlakovou dopravu.“

Stavbu ve sdružení provádí společnosti Skanska DS

a Stavby silnic a železnic, vedené za Metrostav týmem

Ing. Přemysla Krejsy z divize 3. Zkrácení termínu výstavby

navazujícího Nového spojení jim vymezilo velmi krátkou

dobu výluk a trvání prací. Už v polovině prosince musí

sloužit všechna zmodernizovaná nástupiště 1 až 4 včetně

zabezpečovacího a informačního systému a vlaky jezdit

po nových kolejích. Díky zkušenosti a nasazení všech

dodavatelů se harmonogram stavby daří plnit. Více se

o stavbě dozvíte v našich novinách na straně 2.

Metrostav_15_08.indd 1

Nosná část hlavního pole nového mostu u Litoměřic už

z levého břehu dosahuje téměř do poloviny Labe (foto).

Co jí drží nad vodou, fotografie neprozradí. Až pohled

z dálky odhalí druhou, stejně dlouhou konzolu na opačné straně nosného pilíře, která celou nízko položenou

konstrukci vyvažuje. Každých 8–10 dní se obě části vahadla symetricky prodlužují o dalších 5 metrů. Do dokončení jim chybí tři takty. Největší dosud prováděná

letmá betonáž v České republice bude brzy pokračovat

z pilíře číslo 6 na Písečném ostrově u druhého břehu

řeky. Díky ní příští rok v létě koryto Labe překlene nový

železobetonový most.

Za rok práce už Malé sdružení Prosmyky, složené

z naší divize 4 a společnosti SMP CZ, vybudovalo více než

polovinu nosné konstrukce celého 600 m dlouhého mostu. Na levém břehu Labe navazuje na nedávno otevřený

třetí úsek první části stavby II/247 Litoměřice – přivaděč

k průmyslové zóně Prosmyky, který dnes končí v Mlékojedech. Na druhém břehu u Litoměřic stavbu uzavře okružní

křižovatka Žernosecká.

„První tři takty mostu jsme provedli na pevné skruži,“

popisuje technologii stavby vedoucí projektu Ing. Petr

Štědronský z divize 4 a pokračuje: „Dnes už na dvou

prvních polích začínáme dělat římsy. Skruž na levém

břehu demontujeme a současně dokončujeme její montáž

na protějším, kde s její pomocí vystavíme poslední část

mostu před opěrou. Bednící vozíky jsme přes řeku dopravili lodí a tesaři na nich dnes opravují plášť bednění.“

Vahadla hlavního mostu přes Labe budou na obou

březích symetrická a jejich konzoly vytvoří 15 taktů letmé

betonáže. Konzola vahadla přes slepé rameno Labe bude

o 10 metrů delší. Stabilitu každého z obou vahadel při

stavbě postupně zajišťují dvě provizorní podpěry. Blízká

je u základu, po betonáži sedmého taktu se aktivuje vzdálená, která pro vahadlo na pravém břehu Labe bude stát

v jeho slepém rameni. Není hluboké, pod půl metrem vody

však ukrývá třímetrovou vrstvu bahna. Práce na založení

této podpěry v současnosti provádějí ze stavební lodi

pracovníci společnosti Zakládání staveb.

Letmá betonáž hlavního pole mostu u Litoměřic

o rozpětí 151 metrů je největší, jaká se u nás v republice

dosud prováděla. Navíc má ještě jedno nej – betonáři při

ní poprvé využili nové vozíky pro letmou betonáž značky

Doka, které firma stejného jména nedávno vyvinula.

„Až dokončíme letmou betonáž prvního vahadla, budeme muset oba vozíky demontovat a dopravit je k pilíři

na druhé straně řeky. Předpokládáme, že demontáž vozíku nad řekou bude o něco snadnější, protože v této části

mostu nebude překážet žádná jiná konstrukce. Problémy

však mohou nastat, až budeme 27 tun těžkou podlahu

vozíku spuštět do lodě, kterou bude v proudu řeky držet

na místě tlačný remorkér. Spolu se společností C-PORT

právě ladíme, která plavidla to vydrží.“

Druhý betonážní vozík sice stavbaři budou odstraňovat nad pevnou zemí, ale vnitřní bednění komorového

nosníku budou muset demontovat postupně v předchozím taktu. Profil konzoly totiž uzavře už dokončený most,

postavený na pevné skruži.

Po skončení stavby se oba vozíky pro letmou betonáž

vrátí do mateřské firmy Doka, jejíž technici prozkoumají,

nakolik jsou poškozené a bezpečné pro další použití.

Letos na podzim souběžně s letmou betonáží čeká

na naše techniky další náročný kus stavby. Poslední

mostní pole na druhém břehu řeky totiž neumožňuje postavit skruž tak, aby nezasahovala do průjezdného profilu

železniční dráhy. Proto je nutné celé pole vyrobit asi o půl

metru výš nad definitivní polohou a potom ho při vlakové

výluce spustit na místo pomocí lisů. Náš čtrnáctideník

u této náročné akce nebude chybět.

Dozvuk stavby dálnice

V pátek 15. srpna začal motoristům sloužit zrekonstruovaný most přes řeku Úhlavu u Štěnovic na silnici

II/180. Původní most byl při výstavbě D5 součástí

dálniční objížďky. Tranzitní kamionová doprava jej

poškodila natolik, že pro prodloužení jeho životnosti

nestačila pouhá oprava, jak investor předpokládal,

ale musel se podrobit celkové rekonstrukci. Jako člen

ve sdružení se na ní podílela i divize 5 Metrostavu.

Práce na rekonstrukci začaly po zprovoznění dálničního obchvatu Plzně v květnu 2007. Naši technici a dělníci

z týmu Ing. Pavla Kuděje měli na starost přeložky a budování inženýrských sítí, rekultivace ploch a rekonstrukce

povrchů komunikací. Celý projekt byl náročný zejména

proto, že řeka Úhlava spadá do druhého pásma hygienické

ochrany vodních zdrojů.

Při stavbě, na jejímž financování se podílel nejen

Plzeňský kraj, ale i ŘSD a SFDI, byly využity a zesíleny

původní základy pilířů, spodní stavba byla z větší části

vyměněna. Po demolici staré nosné konstrukce byl vybetonován nový, přes 140 metrů dlouhý most, který tvoří

spojitá komorová konstrukce o třech polích z předpjatého

železobetonu. Stavba skončila se čtrnáctidenním předstihem po pouhých 15 měsících prací v pátek 15. srpna.

„Díky novému mostu si oddechnou všichni obyvatelé

okolních obcí, zejména blízkých Štěnovic,“ poděkoval

při zahájení provozu plzeňský krajský radní pro dopravu

Ing. Miroslav Jaroš. Slavnostního přestřižení pásky se

za naši společnost zúčastnil obchodní náměstek divize 5

Metrostavu Ing. Jiří Mosler (foto vpravo).

8/27/08 10:42:56 AM