Velikost a výraz staveb
odhalí až pohled z výšky
28. srpna 2008 / 15 / XX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Mikuláše Pákha,
ředitele org. složky Praha str. 2
M e t r o st a v
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Stavební stroje na prvním a druhém
nástupišti str. 2
Národní technická knihovna jde do
finále str. 3
Vahadlo nad Labem neváhá
V Trenčíně roste velkolepý projekt
Laugaricio str. 3
Krátce / Aktuálně
Nové sídlo oblastního zastoupení
Oblastní zastoupení divize 8 Metrostavu pro Ústecký kraj
se přestěhovalo do dvoupodlažní administrativní budovy
s obytným podkrovím, odkud dříve divize 5 řídila projekt
tunelů Panenská a Libouchec. Od poloviny srpna tedy
severočeský tým divize 8, vedený Ing. Pavlem Nuslauerem,
sídlí na adrese: Dělnická 7, 400 04 Trmice. Nová telefonní
čísla jsou 475 620 198 a 475 620 099, fax je 475 620 446.
Změny ve vedení
firmy Subterra
Po Ing. Ondřeji Fuchsovi,
který se stal generálním
ředitelem společnosti
Subterra, a Ing. Jaroslavu
Čižinském, jenž je jejím
novým výrobně-technickým
ředitelem, přešel do dceřiné společnosti Metrostavu
další kolega. Bývalý technický náměstek naší Divize
development Ing. Petr Kajer se od 1. srpna stal ředitelem
divize 2 Subterra, která se dnes věnuje zejména oblasti
pozemního stavebnictví a inženýrským sítím.
Daruj krev
s Metrostavem
V pátek 3. října proběhne
v centrále Metrostavu
v Praze už pošesté akce
Daruj krev s Metrostavem.
Stejně jako posledně,
i teď zveme k účasti nejen
zaměstnance naší společnosti, ale i pracovníky firmy
Subterra. Všechny dobrovolné dárce krve prosíme, aby si
termín konání včas poznamenali do svého kalendáře.
Největší železniční uzel
Stavba na pražském hlavním železničním nádraží významně ovlivňuje život města a jeho návštěvníků.
Na začátku její druhé etapy o ní na tiskové konferenci
promluvili Ing. Jan Komárek (foto druhý zleva), generální ředitel investora, Správy železniční dopravní
cesty, a Jiří Procházka (foto vlevo), ředitel divize 3
Metrostavu, která modernizaci nádraží řídí.
„Celkové náklady stavby dosáhnou 1,6 miliardy korun
a z 85 % se na nich může podílet EU v rámci operačního
projektu Doprava,“ řekl Ing. Komárek. „Za tyto prostředky
zmodernizujeme západní část kolejiště a zbývající stará
nástupiště tak, aby se zvýšila jejich dopravní kapacita,
kvalita odbavení a hlavní nádraží se stalo důstojnou stanicí pro mezinárodní a dálkovou vlakovou dopravu.“
Stavbu ve sdružení provádí společnosti Skanska DS
a Stavby silnic a železnic, vedené za Metrostav týmem
Ing. Přemysla Krejsy z divize 3. Zkrácení termínu výstavby
navazujícího Nového spojení jim vymezilo velmi krátkou
dobu výluk a trvání prací. Už v polovině prosince musí
sloužit všechna zmodernizovaná nástupiště 1 až 4 včetně
zabezpečovacího a informačního systému a vlaky jezdit
po nových kolejích. Díky zkušenosti a nasazení všech
dodavatelů se harmonogram stavby daří plnit. Více se
o stavbě dozvíte v našich novinách na straně 2.
Metrostav_15_08.indd 1
Nosná část hlavního pole nového mostu u Litoměřic už
z levého břehu dosahuje téměř do poloviny Labe (foto).
Co jí drží nad vodou, fotografie neprozradí. Až pohled
z dálky odhalí druhou, stejně dlouhou konzolu na opačné straně nosného pilíře, která celou nízko položenou
konstrukci vyvažuje. Každých 8–10 dní se obě části vahadla symetricky prodlužují o dalších 5 metrů. Do dokončení jim chybí tři takty. Největší dosud prováděná
letmá betonáž v České republice bude brzy pokračovat
z pilíře číslo 6 na Písečném ostrově u druhého břehu
řeky. Díky ní příští rok v létě koryto Labe překlene nový
železobetonový most.
Za rok práce už Malé sdružení Prosmyky, složené
z naší divize 4 a společnosti SMP CZ, vybudovalo více než
polovinu nosné konstrukce celého 600 m dlouhého mostu. Na levém břehu Labe navazuje na nedávno otevřený
třetí úsek první části stavby II/247 Litoměřice – přivaděč
k průmyslové zóně Prosmyky, který dnes končí v Mlékojedech. Na druhém břehu u Litoměřic stavbu uzavře okružní
křižovatka Žernosecká.
„První tři takty mostu jsme provedli na pevné skruži,“
popisuje technologii stavby vedoucí projektu Ing. Petr
Štědronský z divize 4 a pokračuje: „Dnes už na dvou
prvních polích začínáme dělat římsy. Skruž na levém
břehu demontujeme a současně dokončujeme její montáž
na protějším, kde s její pomocí vystavíme poslední část
mostu před opěrou. Bednící vozíky jsme přes řeku dopravili lodí a tesaři na nich dnes opravují plášť bednění.“
Vahadla hlavního mostu přes Labe budou na obou
březích symetrická a jejich konzoly vytvoří 15 taktů letmé
betonáže. Konzola vahadla přes slepé rameno Labe bude
o 10 metrů delší. Stabilitu každého z obou vahadel při
stavbě postupně zajišťují dvě provizorní podpěry. Blízká
je u základu, po betonáži sedmého taktu se aktivuje vzdálená, která pro vahadlo na pravém břehu Labe bude stát
v jeho slepém rameni. Není hluboké, pod půl metrem vody
však ukrývá třímetrovou vrstvu bahna. Práce na založení
této podpěry v současnosti provádějí ze stavební lodi
pracovníci společnosti Zakládání staveb.
Letmá betonáž hlavního pole mostu u Litoměřic
o rozpětí 151 metrů je největší, jaká se u nás v republice
dosud prováděla. Navíc má ještě jedno nej – betonáři při
ní poprvé využili nové vozíky pro letmou betonáž značky
Doka, které firma stejného jména nedávno vyvinula.
„Až dokončíme letmou betonáž prvního vahadla, budeme muset oba vozíky demontovat a dopravit je k pilíři
na druhé straně řeky. Předpokládáme, že demontáž vozíku nad řekou bude o něco snadnější, protože v této části
mostu nebude překážet žádná jiná konstrukce. Problémy
však mohou nastat, až budeme 27 tun těžkou podlahu
vozíku spuštět do lodě, kterou bude v proudu řeky držet
na místě tlačný remorkér. Spolu se společností C-PORT
právě ladíme, která plavidla to vydrží.“
Druhý betonážní vozík sice stavbaři budou odstraňovat nad pevnou zemí, ale vnitřní bednění komorového
nosníku budou muset demontovat postupně v předchozím taktu. Profil konzoly totiž uzavře už dokončený most,
postavený na pevné skruži.
Po skončení stavby se oba vozíky pro letmou betonáž
vrátí do mateřské firmy Doka, jejíž technici prozkoumají,
nakolik jsou poškozené a bezpečné pro další použití.
Letos na podzim souběžně s letmou betonáží čeká
na naše techniky další náročný kus stavby. Poslední
mostní pole na druhém břehu řeky totiž neumožňuje postavit skruž tak, aby nezasahovala do průjezdného profilu
železniční dráhy. Proto je nutné celé pole vyrobit asi o půl
metru výš nad definitivní polohou a potom ho při vlakové
výluce spustit na místo pomocí lisů. Náš čtrnáctideník
u této náročné akce nebude chybět.
Dozvuk stavby dálnice
V pátek 15. srpna začal motoristům sloužit zrekonstruovaný most přes řeku Úhlavu u Štěnovic na silnici
II/180. Původní most byl při výstavbě D5 součástí
dálniční objížďky. Tranzitní kamionová doprava jej
poškodila natolik, že pro prodloužení jeho životnosti
nestačila pouhá oprava, jak investor předpokládal,
ale musel se podrobit celkové rekonstrukci. Jako člen
ve sdružení se na ní podílela i divize 5 Metrostavu.
Práce na rekonstrukci začaly po zprovoznění dálničního obchvatu Plzně v květnu 2007. Naši technici a dělníci
z týmu Ing. Pavla Kuděje měli na starost přeložky a budování inženýrských sítí, rekultivace ploch a rekonstrukce
povrchů komunikací. Celý projekt byl náročný zejména
proto, že řeka Úhlava spadá do druhého pásma hygienické
ochrany vodních zdrojů.
Při stavbě, na jejímž financování se podílel nejen
Plzeňský kraj, ale i ŘSD a SFDI, byly využity a zesíleny
původní základy pilířů, spodní stavba byla z větší části
vyměněna. Po demolici staré nosné konstrukce byl vybetonován nový, přes 140 metrů dlouhý most, který tvoří
spojitá komorová konstrukce o třech polích z předpjatého
železobetonu. Stavba skončila se čtrnáctidenním předstihem po pouhých 15 měsících prací v pátek 15. srpna.
„Díky novému mostu si oddechnou všichni obyvatelé
okolních obcí, zejména blízkých Štěnovic,“ poděkoval
při zahájení provozu plzeňský krajský radní pro dopravu
Ing. Miroslav Jaroš. Slavnostního přestřižení pásky se
za naši společnost zúčastnil obchodní náměstek divize 5
Metrostavu Ing. Jiří Mosler (foto vpravo).
8/27/08 10:42:56 AM