strana 2
Glajcha jako blesk
Ptáme se
Prague West, prodejní a servisní centrum pro vozy
značek Mercedes-Benz, smart a Mitsubishi Fuso začal
tým Ing. Jana Krysty z divize 7 stavět v pražských Stodůlkách letos v červnu a dokončit jej musí v extrémně
krátkém termínu do konce roku. Když už v srpnu montéři z provozu ocelových konstrukcí naší divize 7 vztyčili
na nové budově glajchu (foto č. 1), měli investor i dodavatel důvod k radosti.
Na pozemku o rozloze 48 000 m² zůstal z původních
skladů stát jen železobetonový skelet jedné haly. „Objekt
pro lakovnu a klempírnu jsme odstrojili a teď v něm provádíme vyzdívky,“ říká Ing. Krysta. „Po zemních pracích
a zakládání, které přímo prováděla divize 7, už máme také
téměř hotovou areálovou splaškovou kanalizaci (foto č. 2).
K železobetonovému skeletu nové prodejní budovy dnes
pracovníci naší divize montují poslední prvky její ocelové
rámové konstrukce a zastřešení (foto č. 3).“
Ing. Mikuláše Pákha,
ředitele organizační složky Praha
společnosti Doprastav
1
Stavební stroje na prvním a druhém nástupišti
1
2
3
„S prací Metrostavu jsme velmi spokojeni, postup
stavby i její kvalita odpovídají všem našim požadavkům,“ pochválil práci divize 7 generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Česká republika Till Oberwörder
a připil si s výrobně-technickým ředitelem Metrostavu
Ing. Ivanem Hrdinou (foto č. 4). Dobrou spolupráci investora a dodavatele potvrdila také otevřená komunikace mezi zástupci vedení obou společností, kteří si stavbu
prohlédli od základů po střechu (foto č. 5). Do areálu se
po dokončení vejde naráz 234 osobních i nákladních
vozů a ve dvou směnách zde bude pracovat přes sto
zaměstnanců. Divize 7 se snaží, aby to bylo co nejdřív.
4
5
Metrostav_15_08.indd 2
Modernizace západní části železniční stanice Praha
hlavní nádraží se přehoupla do druhé poloviny. Na rozšířených nástupištích 3 a 4 si už cestující pochvalují
pohodlné cestování, na 1. a 2. ještě na malých ostrůvcích mezi vybagrovanými jámami stojí stavební stroje
(foto č. 1). Dodavatelské sdružení v čele s týmem
Ing. Přemysla Krejsy z divize 3 dodržuje napjatý harmonogram stavby tak, aby v prosinci zároveň s novým
jízdním řádem mohly vlaky vjet bez omezení do zmodernizované stanice.
„První etapu prací jsme dokončili 16. června a setkali
jsme se při ní nejspíš se všemi problémy, které nádraží
skrývalo. Při té druhé nás tak už snad nic nepřekvapí,“
říká vedoucí projektu Ing. Krejsa. „Odlišně musíme řešit
asi jen mezideponie zeminy, protože nám pro ně ubylo
místo s postupem stavby sousedního Nového spojení.“
Poslední výkopová jáma je však už hotová, jsou vytrhány i koleje v liché části stanice. Tým divize 1 končí ražbu
nové hlavní kanalizační stoky. Ze tří podchodů o šířce 8 m
a průchozí výšce 2,55 m dnes veřejnosti slouží pro cestu
z odbavovací haly na 3. až 7. nástupiště jen ten severní.
Ve středním je mezi nimi a stěnou Fantovy budovy hotový
zatím jen podkladní beton, v jižním se na něj chystají.
Charakteristickým znakem obou etap modernizace je
nedostatek místa. Stavební stroje i dnes stojí tak těsně
u zapažených výkopových jam, že se laik diví, jak je možné, že do nich nespadnou. Koordinace prací na stísněném
staveništi je o to náročnější, že se na něj dá přijet jen
z obtížně průjezdné pražské magistrály.
Velké stavby jsou tu vedle sebe navíc hned čtyři.
Na pracoviště divize 3, z většiny kryté historickou ocelovou halou, z jedné strany navazují koleje právě dokončovaného Nového spojení, z druhé oprava prvního vinohradského tunelu. Divize 9 Metrostavu při tom souběžně
provádí rekonstrukci přilehlé Fantovy budovy pro italskou
společnost Grandi Stazioni.
I když stavby život na nádraží komplikují, na zmodernizovaném a bezbariérově přístupném třetím a čtvrtém
nástupišti už slouží nové výtahy. Cestující pohodlně nastupují i vystupují z vlaků na rozšířené perony a využívají
moderní informační systém. Mimo nádražní halu je před
nepřízní počasí chrání skleněné přístřešky (foto č. 2).
Ocelová nádražní hala je památkově chráněná
a na svou rekonstrukci teprve čeká. Stavbaři zatím nahradili jen 400 vypadlých nebo prasklých skel v jejím
zastřešení, aby do nového kolejiště nepršelo. Ponechali
odkrytá i technicky zajímavá kloubová uložení ocelových
sloupů na litinové patky. Pohledy cestujících však nelákají detaily. Čas při čekání si nejraději krátí pozorováním
stavby, od které je výjimečně nedělí ohrada, kterou tu není
možné osadit, ale jen koleje s bezpečnostní páskou. Díky
vytíženosti pražského hlavního nádraží je tak vlastně tato
stavba divize 3 nejsledovanější v celé republice.
2
Dorozumíme se světovými jazyky
Blížící se začátek školního roku se netýká jen dětí, ale
i pracovníků Metrostavu, kteří si v rámci podnikového
vzdělávání doplňují znalosti cizích jazyků. Od září se
k současným 215 studentům přidá 145 nových, které
do programu jazykového vzdělávání začlenilo rozhodnutí jejich nadřízených ředitelů.
Zaměstnanci, kteří byli do jazykové výuky vybráni, se
připravují na postup do vyšší pozice, budou využívat jazyk
v praxi firmy, nebo pracují na projektech se zahraničními
investory. Standardizovanou nezávislou zkoušku podle
Evropského referenčního rámce pro jazyky a certifikát
o svých znalostech už tímto způsobem úspěšně získalo
343 zaměstnanců naší společnosti.
Stávající systém jazykového vzdělávání probíhá v Metrostavu už od roku 2005. Výuku zajišťují odborné
jazykové školy Treshold Training Asociates, St. James
a Engspo, které vyhrály výběrové řízení. Kvalita jejich
výuky se od počátku zvyšuje. Přispělo k tomu i zavedení
propracovaných pravidel studia, zpřístupnění elektronického informačního systému škol všem našim studujícím
a také to, že jazykové školy pochopily specifické potřeby
naší stavební firmy.
Letos v květnu byl proveden průzkum spokojenosti
zaměstnanců, kteří ve smluvních jazykových školách
studují. Vyplynula z něj převažující spokojenost s kvalitou výuky, s lektory, s funkčním informačním systémem
i s ostatními službami, které školy poskytují. Na základě
analýzy dílčích nedostatků, zjištěných z průzkumu, a následného požadavku Metrostavu zpracovaly školy soubor
opatření k nápravě, jejichž plnění bude útvar kvalifikačního rozvoje pozorně sledovat.
Od ledna 2008 má 60 zaměstnanců naší společnosti,
kteří již získali certifikát B1 a vyšší, nově možnost rozšiřovat si své znalosti angličtiny prostřednictvím e-learningu.
Cílem tohoto pilotního kurzu je, aby si absolventi udržovali a rozvíjeli dosaženou úroveň jazykových znalostí. Kurz
využívá interaktivní formu výuky a zahrnuje množství
procvičování jazykových dovedností, prohlubování znalostí a dokonce i kurzy vybraných manažerských dovedností v angličtině. Většina jeho účastníků obsah i kvalitu
použité e-learningové služby oceňuje. Vyhodnocení pilotního kurzu a jeho přínosů proběhne v závěru roku a firma
se potom rozhodne, zda bude tuto formu výuky světového
jazyka využívat i v dalších letech.
Cílem systému jazykového vzdělávání Metrostavu
je totiž být i po stránce jazykové vybavenosti plnohodnotnou evropskou stavební firmou, ve které stále vyšší
počet zaměstnanců bude ovládat alespoň jeden světový
jazyk tak dobře, aby mohl bezproblémově komunikovat se
svými zahraničními pracovními partnery.
J an K u c h a ř,
vedoucí útvaru kvalifikačního rozvoje
I když je Ing. Pákh v Praze teprve od března roku 2007,
jeho znalosti českého stavebního prostředí sahají hluboko do minulosti. Po absolvování Slovenské technické university v Bratislavě totiž celá léta působil na
různých pozicích v československém stavebnictví. Od
roku 1996 pracuje ve slovenském Doprastavu. Ve své
současné funkci považuje Ing. Mikuláš Pákh za svůj
hlavní úkol další sbližování obou největších firem stavební skupiny DDM Group.
Spolupráce Doprastavu a Metrostavu začala už před
dost dlouhou dobou. Jak na ni vzpomínáte?
Na Slovensku se v polovině 90. let výstavba silniční
a dálniční sítě přesunula do hornatých oblastí. Doprastav
v té době sice uměl perfektně stavět mosty a dálnice,
ale neuměl budovat tunely. Hledal proto partnera, který
by při nabídce komplexní dodávky tuto mezeru doplnil,
a přitom mu nekonkuroval. Za ponechání pozice na českém trhu chtěl nabídnout usnadnění vstupu na Slovensko.
Nejlepší volbou se zdál být Metrostav a jeho tehdejšímu
generálnímu řediteli Ing. Jindřichu Hessovi se myšlenka
česko-slovenské spolupráce zalíbila...
Jako asistent generálního ředitele společnosti Doprastav a vedoucí jeho odboru tunelových staveb jste ji
dostal na starost. Čím začala?
Abychom získali důvěru, nabídli jsme první práci my
na Slovensku. Metrostav tak svou činnost u nás zahájil
rekonstrukcí železničního tunelu u obce Telgárt, dříve zvané Švermovo. Vedoucí projektu Antonín Straka z divize 5
na tuto stavbu dodnes rád vzpomíná a určitě nejen proto,
že unikátní, do spirály stočený tunel leží v krásné krajině.
Společně jsme potom naproti sobě razili 7,5 km průzkumnou štolu silničního tunelu Višňová. Tam se pracovníci
našeho žilinského závodu osobně poznali ze zaměstnanci
divize 5 Metrostavu, takže na stavbě hloubených částí
tunelu Mrázovka, kterou Doprastav prováděl v Čechách
jako jednu z prvních, jsme si už nebyli cizí.
V roce 2000, po vítězství ve výběrovém řízení Doprastav od investičních fondů odkoupil strategický podíl
akcií Metrostavu. Co se od té doby změnilo?
Náš vztah je dnes vyrovnaný. Výrobním programem i počtem zaměstnanců, kterých má Doprastav také kolem
3,5 tisíce. My jsme se naučili od Metrostavu budovat tunely, jak o tom svědčí třeba stavba polského tunelu Emília.
Metrostav se od nás naučil stavět dálnice, jak dokazují
úspěšně dokončené projekty divize 4. Rozrostli jsme se
také o řadu dalších firem a společně vytvořili stavební
skupinu DDM Group, která umožňuje posilování pozice
na trhu v obou zemích i v zahraničí.
Doprastav v poslední době výrazně změnil svou vnitřní
strukturu. Co jej k tomu vedlo?
Snaha o zvyšování kvality a hledání vnitřních rezerv.
V Doprastavu tak kromě jiných vznikly specializovaná
divize pro předpínací technologie systému Dywidag,
divize Prefa, divize Ocelové konstrukce a další. Pro naši
organizační složku Praha se tak vytvořil prostor nabízet
tyto technologie v České republice hlavně pro Metrostav
a společnost Subterra. Daří se nám to postupně, i díky
podpoře vedení Metrostavu.
Řídíte organizační složku v Praze. Co je její poslání?
Umožňuje Doprastavu podnikat v České republice tak,
jak to dělá vaše divize 10 pro Metrostav na Slovensku.
V Praze máme asi 65 zaměstnanců, převážně odborníků
na podzemní práce. Náš úkol tady je ale hlubší, než jen
vydělávat peníze. Snažíme se být prostředníkem mezi
oběma společnostmi. Stále se totiž od sebe máme co učit
a je třeba využít to lepší z každé firmy, abychom posílili
pozici nejen našich společností, ale celé DDM Group. Mé
osobní zkušenosti potvrzují, že Metrostav má vysoce
kvalifikované odborníky personálně připravené na každé
úrovni, s nimiž je radost spolupracovat.
8/27/08 10:42:58 AM