strana 2

Glajcha jako blesk

Ptáme se

Prague West, prodejní a servisní centrum pro vozy

značek Mercedes-Benz, smart a Mitsubishi Fuso začal

tým Ing. Jana Krysty z divize 7 stavět v pražských Stodůlkách letos v červnu a dokončit jej musí v extrémně

krátkém termínu do konce roku. Když už v srpnu montéři z provozu ocelových konstrukcí naší divize 7 vztyčili

na nové budově glajchu (foto č. 1), měli investor i dodavatel důvod k radosti.

Na pozemku o rozloze 48 000 m² zůstal z původních

skladů stát jen železobetonový skelet jedné haly. „Objekt

pro lakovnu a klempírnu jsme odstrojili a teď v něm provádíme vyzdívky,“ říká Ing. Krysta. „Po zemních pracích

a zakládání, které přímo prováděla divize 7, už máme také

téměř hotovou areálovou splaškovou kanalizaci (foto č. 2).

K železobetonovému skeletu nové prodejní budovy dnes

pracovníci naší divize montují poslední prvky její ocelové

rámové konstrukce a zastřešení (foto č. 3).“

Ing. Mikuláše Pákha,

ředitele organizační složky Praha

společnosti Doprastav

1

Stavební stroje na prvním a druhém nástupišti

1

2

3

„S prací Metrostavu jsme velmi spokojeni, postup

stavby i její kvalita odpovídají všem našim požadavkům,“ pochválil práci divize 7 generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Česká republika Till Oberwörder

a připil si s výrobně-technickým ředitelem Metrostavu

Ing. Ivanem Hrdinou (foto č. 4). Dobrou spolupráci investora a dodavatele potvrdila také otevřená komunikace mezi zástupci vedení obou společností, kteří si stavbu

prohlédli od základů po střechu (foto č. 5). Do areálu se

po dokončení vejde naráz 234 osobních i nákladních

vozů a ve dvou směnách zde bude pracovat přes sto

zaměstnanců. Divize 7 se snaží, aby to bylo co nejdřív.

4

5

Metrostav_15_08.indd 2

Modernizace západní části železniční stanice Praha

hlavní nádraží se přehoupla do druhé poloviny. Na rozšířených nástupištích 3 a 4 si už cestující pochvalují

pohodlné cestování, na 1. a 2. ještě na malých ostrůvcích mezi vybagrovanými jámami stojí stavební stroje

(foto č. 1). Dodavatelské sdružení v čele s týmem

Ing. Přemysla Krejsy z divize 3 dodržuje napjatý harmonogram stavby tak, aby v prosinci zároveň s novým

jízdním řádem mohly vlaky vjet bez omezení do zmodernizované stanice.

„První etapu prací jsme dokončili 16. června a setkali

jsme se při ní nejspíš se všemi problémy, které nádraží

skrývalo. Při té druhé nás tak už snad nic nepřekvapí,“

říká vedoucí projektu Ing. Krejsa. „Odlišně musíme řešit

asi jen mezideponie zeminy, protože nám pro ně ubylo

místo s postupem stavby sousedního Nového spojení.“

Poslední výkopová jáma je však už hotová, jsou vytrhány i koleje v liché části stanice. Tým divize 1 končí ražbu

nové hlavní kanalizační stoky. Ze tří podchodů o šířce 8 m

a průchozí výšce 2,55 m dnes veřejnosti slouží pro cestu

z odbavovací haly na 3. až 7. nástupiště jen ten severní.

Ve středním je mezi nimi a stěnou Fantovy budovy hotový

zatím jen podkladní beton, v jižním se na něj chystají.

Charakteristickým znakem obou etap modernizace je

nedostatek místa. Stavební stroje i dnes stojí tak těsně

u zapažených výkopových jam, že se laik diví, jak je možné, že do nich nespadnou. Koordinace prací na stísněném

staveništi je o to náročnější, že se na něj dá přijet jen

z obtížně průjezdné pražské magistrály.

Velké stavby jsou tu vedle sebe navíc hned čtyři.

Na pracoviště divize 3, z většiny kryté historickou ocelovou halou, z jedné strany navazují koleje právě dokončovaného Nového spojení, z druhé oprava prvního vinohradského tunelu. Divize 9 Metrostavu při tom souběžně

provádí rekonstrukci přilehlé Fantovy budovy pro italskou

společnost Grandi Stazioni.

I když stavby život na nádraží komplikují, na zmodernizovaném a bezbariérově přístupném třetím a čtvrtém

nástupišti už slouží nové výtahy. Cestující pohodlně nastupují i vystupují z vlaků na rozšířené perony a využívají

moderní informační systém. Mimo nádražní halu je před

nepřízní počasí chrání skleněné přístřešky (foto č. 2).

Ocelová nádražní hala je památkově chráněná

a na svou rekonstrukci teprve čeká. Stavbaři zatím nahradili jen 400 vypadlých nebo prasklých skel v jejím

zastřešení, aby do nového kolejiště nepršelo. Ponechali

odkrytá i technicky zajímavá kloubová uložení ocelových

sloupů na litinové patky. Pohledy cestujících však nelákají detaily. Čas při čekání si nejraději krátí pozorováním

stavby, od které je výjimečně nedělí ohrada, kterou tu není

možné osadit, ale jen koleje s bezpečnostní páskou. Díky

vytíženosti pražského hlavního nádraží je tak vlastně tato

stavba divize 3 nejsledovanější v celé republice.

2

Dorozumíme se světovými jazyky

Blížící se začátek školního roku se netýká jen dětí, ale

i pracovníků Metrostavu, kteří si v rámci podnikového

vzdělávání doplňují znalosti cizích jazyků. Od září se

k současným 215 studentům přidá 145 nových, které

do programu jazykového vzdělávání začlenilo rozhodnutí jejich nadřízených ředitelů.

Zaměstnanci, kteří byli do jazykové výuky vybráni, se

připravují na postup do vyšší pozice, budou využívat jazyk

v praxi firmy, nebo pracují na projektech se zahraničními

investory. Standardizovanou nezávislou zkoušku podle

Evropského referenčního rámce pro jazyky a certifikát

o svých znalostech už tímto způsobem úspěšně získalo

343 zaměstnanců naší společnosti.

Stávající systém jazykového vzdělávání probíhá v Metrostavu už od roku 2005. Výuku zajišťují odborné

jazykové školy Treshold Training Asociates, St. James

a Engspo, které vyhrály výběrové řízení. Kvalita jejich

výuky se od počátku zvyšuje. Přispělo k tomu i zavedení

propracovaných pravidel studia, zpřístupnění elektronického informačního systému škol všem našim studujícím

a také to, že jazykové školy pochopily specifické potřeby

naší stavební firmy.

Letos v květnu byl proveden průzkum spokojenosti

zaměstnanců, kteří ve smluvních jazykových školách

studují. Vyplynula z něj převažující spokojenost s kvalitou výuky, s lektory, s funkčním informačním systémem

i s ostatními službami, které školy poskytují. Na základě

analýzy dílčích nedostatků, zjištěných z průzkumu, a následného požadavku Metrostavu zpracovaly školy soubor

opatření k nápravě, jejichž plnění bude útvar kvalifikačního rozvoje pozorně sledovat.

Od ledna 2008 má 60 zaměstnanců naší společnosti,

kteří již získali certifikát B1 a vyšší, nově možnost rozšiřovat si své znalosti angličtiny prostřednictvím e-learningu.

Cílem tohoto pilotního kurzu je, aby si absolventi udržovali a rozvíjeli dosaženou úroveň jazykových znalostí. Kurz

využívá interaktivní formu výuky a zahrnuje množství

procvičování jazykových dovedností, prohlubování znalostí a dokonce i kurzy vybraných manažerských dovedností v angličtině. Většina jeho účastníků obsah i kvalitu

použité e-learningové služby oceňuje. Vyhodnocení pilotního kurzu a jeho přínosů proběhne v závěru roku a firma

se potom rozhodne, zda bude tuto formu výuky světového

jazyka využívat i v dalších letech.

Cílem systému jazykového vzdělávání Metrostavu

je totiž být i po stránce jazykové vybavenosti plnohodnotnou evropskou stavební firmou, ve které stále vyšší

počet zaměstnanců bude ovládat alespoň jeden světový

jazyk tak dobře, aby mohl bezproblémově komunikovat se

svými zahraničními pracovními partnery.

J an K u c h a ř,

vedoucí útvaru kvalifikačního rozvoje

I když je Ing. Pákh v Praze teprve od března roku 2007,

jeho znalosti českého stavebního prostředí sahají hluboko do minulosti. Po absolvování Slovenské technické university v Bratislavě totiž celá léta působil na

různých pozicích v československém stavebnictví. Od

roku 1996 pracuje ve slovenském Doprastavu. Ve své

současné funkci považuje Ing. Mikuláš Pákh za svůj

hlavní úkol další sbližování obou největších firem stavební skupiny DDM Group.

Spolupráce Doprastavu a Metrostavu začala už před

dost dlouhou dobou. Jak na ni vzpomínáte?

Na Slovensku se v polovině 90. let výstavba silniční

a dálniční sítě přesunula do hornatých oblastí. Doprastav

v té době sice uměl perfektně stavět mosty a dálnice,

ale neuměl budovat tunely. Hledal proto partnera, který

by při nabídce komplexní dodávky tuto mezeru doplnil,

a přitom mu nekonkuroval. Za ponechání pozice na českém trhu chtěl nabídnout usnadnění vstupu na Slovensko.

Nejlepší volbou se zdál být Metrostav a jeho tehdejšímu

generálnímu řediteli Ing. Jindřichu Hessovi se myšlenka

česko-slovenské spolupráce zalíbila...

Jako asistent generálního ředitele společnosti Doprastav a vedoucí jeho odboru tunelových staveb jste ji

dostal na starost. Čím začala?

Abychom získali důvěru, nabídli jsme první práci my

na Slovensku. Metrostav tak svou činnost u nás zahájil

rekonstrukcí železničního tunelu u obce Telgárt, dříve zvané Švermovo. Vedoucí projektu Antonín Straka z divize 5

na tuto stavbu dodnes rád vzpomíná a určitě nejen proto,

že unikátní, do spirály stočený tunel leží v krásné krajině.

Společně jsme potom naproti sobě razili 7,5 km průzkumnou štolu silničního tunelu Višňová. Tam se pracovníci

našeho žilinského závodu osobně poznali ze zaměstnanci

divize 5 Metrostavu, takže na stavbě hloubených částí

tunelu Mrázovka, kterou Doprastav prováděl v Čechách

jako jednu z prvních, jsme si už nebyli cizí.

V roce 2000, po vítězství ve výběrovém řízení Doprastav od investičních fondů odkoupil strategický podíl

akcií Metrostavu. Co se od té doby změnilo?

Náš vztah je dnes vyrovnaný. Výrobním programem i počtem zaměstnanců, kterých má Doprastav také kolem

3,5 tisíce. My jsme se naučili od Metrostavu budovat tunely, jak o tom svědčí třeba stavba polského tunelu Emília.

Metrostav se od nás naučil stavět dálnice, jak dokazují

úspěšně dokončené projekty divize 4. Rozrostli jsme se

také o řadu dalších firem a společně vytvořili stavební

skupinu DDM Group, která umožňuje posilování pozice

na trhu v obou zemích i v zahraničí.

Doprastav v poslední době výrazně změnil svou vnitřní

strukturu. Co jej k tomu vedlo?

Snaha o zvyšování kvality a hledání vnitřních rezerv.

V Doprastavu tak kromě jiných vznikly specializovaná

divize pro předpínací technologie systému Dywidag,

divize Prefa, divize Ocelové konstrukce a další. Pro naši

organizační složku Praha se tak vytvořil prostor nabízet

tyto technologie v České republice hlavně pro Metrostav

a společnost Subterra. Daří se nám to postupně, i díky

podpoře vedení Metrostavu.

Řídíte organizační složku v Praze. Co je její poslání?

Umožňuje Doprastavu podnikat v České republice tak,

jak to dělá vaše divize 10 pro Metrostav na Slovensku.

V Praze máme asi 65 zaměstnanců, převážně odborníků

na podzemní práce. Náš úkol tady je ale hlubší, než jen

vydělávat peníze. Snažíme se být prostředníkem mezi

oběma společnostmi. Stále se totiž od sebe máme co učit

a je třeba využít to lepší z každé firmy, abychom posílili

pozici nejen našich společností, ale celé DDM Group. Mé

osobní zkušenosti potvrzují, že Metrostav má vysoce

kvalifikované odborníky personálně připravené na každé

úrovni, s nimiž je radost spolupracovat.

8/27/08 10:42:58 AM