strana 3
z p r av o da j s t v í z divi z í
1
Národní technická knihovna jde do finále
Národní technická knihovna v pražských Dejvicích nedaleko stavební fakulty ČVUT je téměř hotová. Všechny práce na náročné stavbě dnes finišují, aby příští
měsíc mohlo být zahájeno kolaudační řízení.
„Jde zejména o provedení komplexních zkoušek provozních celků a potřebných měření, dokončení PSV
a venkovních prací. Po kolaudaci pak nastoupí obvyklé
dokončovací práce na nedodělcích a osazování interiérového vybavení,“ říká Ing. Karel Hrdlovics z divize 9.
Od minulého připomenutí v našich novinách již stavbaři
pod jeho vedením dokončili vnitřní plášť fasády, hrubé
rozvody TZB, podlahy, vnitřní příčky a střechu. Mimo dokončovací práce v budově probíhá kompletace koncových
prvků technického zabezpečení a pokládají se podlahoviny. „Provádíme stěrkové podlahy, podle obrazců napětí
pokládáme kaučukovou krytinu (foto č. 2) a Bituterraco,
osazujeme truhlářské prvky a finišujeme na úpravách
venkovních ploch,“ popisuje postup prací Ing. Hrdlovics.
Do konce srpna bude hotová předsazená obálka fasády, takže budova již dnes má svůj specifický výraz (foto
č. 1). Právě u předsazené atypické fasády z tvarovaného
kaleného skla musel tým Ing. Hrdlovicse řešit zcela nové
postupy a detaily. „Výrobu kaleného skla totiž zajišťují
pouze dva výrobci v Evropě, kteří nemají zastoupení
v České republice. Podle nám známých informací také
zatím nikdo v Evropě takto atypicky řešenou fasádu nedělal,“ upřesnil Ing. Hrdlovics s tím, že při realizaci fasády
museli jeho technici nejprve zkontrolovat prováděcí projekt a z bezpečnostních důvodů nahradit lepené bodové
uchycení skleněných tvarovek mechanickým. Vybraná
společnost Lamberts totiž odmítala dodat sklo při zachování jeho kotvení podle projektu, protože v Německu nelze
skleněný prvek na fasádě zajistit pouze lepením bez mechanického ukotvení. Dále bylo třeba změnit nosné ocelové kotvy, aby předsazená fasáda vyhovovala z tepelnětechnického hlediska, a vyřešit namáhání mechanických
kotev bodového uchycení a pnutí skla. „Teprve poté jsme
výsledky zkoušek fasády mohli projednat s IKATES, certifikačním orgánem v České republice, abychom získali
oprávnění k jejímu použití,“ popisuje náročný postup při
řešení fasády vedoucí projektu Ing. Hrdlovics.
Obavy panovaly také ze zabezpečení pokládky Bituteracca. „Prvně jsme museli najít dodavatele, protože
licenci na výrobu této podlahové směsi má jen dvanáct
zahraničních firem,“ pokračuje Ing. Hrdlovics. „Museli
jsme také vyřešit, jaké dopady bude mít pokládka horké
směsi s teplotou 250 °C na betonovou mazaninu s podlahovým vytápěním a osazeným elektro materiálem. Nakonec jsme práce zabezpečili tak, že jsme studenou vodou
v rozvodech podlahového vytápění ochlazovali betonovou
mazaninu, a tím eliminovali její největší pnutí a poškození
zabudovaných rozvodů.“
Výstavbu Národní technické knihovny završí osazení
centrálního uměleckého díla, na které je nyní vypsána
soutěž. „Vzhledem k tomu, že se vybírá i z abstraktních
děl, mezi kterými nechybí například kamery přenášející
pohyb na zvuk či světlo, nebo skluzavky v prostoru pro
návštěvníky, tak jde pro stavaře o velmi atypickou činnost,“ uzavírá Ing. Hrdlovics. Určitě ji budeme sledovat.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
Vodní stavba v rytmu koňských kopyt
Na špici Císařského ostrova už téměř rok buduje sdružení, vedené týmem Ing. Davida Štochla z divize 6 Metrostavu, malou vodní elektrárnu Troja. Stavba z nadhledu (foto) i v řezu výkresové dokumentace připomíná
ponorku. Když v sousedním sportovním areálu probíhají jezdecké soutěže a pro klid koní je uzavřena jediná
přístupová cesta na staveniště, bývá i ona vodou zcela
odříznuta od okolního světa.
Metrostav_15_08.indd 3
„Naštěstí jsme založení stavební jámy s velkými přesuny materiálu zvládli přes zimu a na jaře, kdy byla cesta
kolem jezdeckého závodiště otevřená,“ říká vedoucí projektu Ing. Štochl. „V létě ji často nesmíme používat, a to
nám trochu komplikuje právě probíhající betonáže vtoků
a savek kolem dvou plánovaných Kaplanových turbín.“ Tyto prostorově náročné železobetonové konstrukce, jejichž
provedení má zásadní význam pro účinnost elektrárny,
přecházejí ze čtvercového průřezu s hranou 6,2 m na kruh
o průměru 3 metry a z něj se vracejí na obdélník o rozměrech 6,2 x 4,2 m. V současnosti se na jejich spodní část
betonují do klasického bednění horní uzavírací desky.
Nová MVE u Trojského jezu vyčerpá všechny možnosti
využití povrchových vodních toků pro výrobu elektrické
energie v Praze. Naše metropole jde totiž ostatním českým městům příkladem a na Vltavě už zbývají jen dva
jezy, Štítkovský a Staroměstský, na kterých elektrárna
nestojí. A ani stát nebude. Mají totiž pouze metrový spád,
takže by se investice do stavby nevyplatila, a navíc by
s nimi v historickém centru měli problém památkáři.
Pětice stávajících malých vodních elektráren na Štvanici,
v Modřanech, v Podbabě, na Botiči a na Berounce v Černošicích dodává do energetické sítě půl procenta pražské
roční spotřeby. Od druhé poloviny příštího roku jej navýší
MVE Troja s 2,3 MW plánovaného výkonu.
Praha 6 získá druhé obchodní centrum
Naproti oboře Hvězda vyrůstá pod vedením týmu
Ing. Miroslava Pajera z divize 6 nové komerční centrum Vypich. Součástí stavby pro společnosti Inter Cora
a PROSS Vypich je i rozšíření křižovatky na Vypichu
včetně úpravy tramvajové zastávky a nových autobusových pruhů, podchod Bělohorské ulice a prodloužení
komunikace pro bruslaře a cyklisty z parku Ladronka
až na Bílou Horu. Obnovena bude také část poutní cesty z Lorety do Hájku, která prochází v sousedství.
Staveniště nového centra se nachází na rohu ulic
Bělohorská a Kuklova. Zatím tu za plotem s logem Metrostavu hučí jen stavební stroje, od září příštího roku sem
však začnou proudit davy kupujících. Nová, dvoupatrová
budova na ploše 50x100 metrů totiž bude sloužit pro
obchodní dům Kaufland a bude teprve druhým velkým
nákupním centrem Prahy 6. Vedlejší objekt s půdorysem do tvaru písmene L nabídne ve třech nadzemních
podlažích prostor pro restaurace a kanceláře vedení společnosti Kaufland. V podzemí i na povrchu bude možné
zaparkovat více než 400 vozů. Díky podchodu pod rušnou
Bělohorskou ulicí bude budovaný areál přímo napojen
na zastávky hromadné dopravy.
Vedle výstavby budov projekt zahrnuje i rekonstrukci
přilehlé Bělohorské ulice a křižovatek s ulicí Slezanů
1
a Ankarská včetně renovace části veřejného osvětlení.
Na základě spolupráce investora s Městskou částí Praha 6
jeho součástí bude i ovál pro in-line bruslaře.
Celý projekt bude dokončen přesně za rok – k 31. srpnu 2009, stavbaři však mnoho času nemají. „Momentálně
jsou práce v plném proudu na všech objektech. Železobetonový prefabrikovaný skelet prodejny je téměř hotový
a začínáme provádět střechu (foto č. 1, 2). Uvnitř objektu
pracujeme na kanalizaci a podlahách. Z monolitické konstrukce administrativní budovy máme prakticky hotové
podzemní patro a stavba je tedy zhruba v jedné čtvrtině.
Souběžně budujeme i areálové parkoviště,“ popisuje
Ing. Pajer. „Jeho stavba bude asi nejnáročnější, protože se nachází na střeše podzemního parkingu. Nároky
na vyspádování a odvodnění nám doplňují i vysoké požadavky z detailně propracovaných předpisů a specifikací
Kauflandu, které se týkají nejen odstínů barev a celkového
vzhledu, ale i výběru stavebních subdodavatelů.“
Velmi náročná je koordinace úprav půlkilometrového
úseku rušné Bělohorské ulice, kde je za plného provozu
nutné přeložit i množství stávajících inženýrských sítí.
Tým divize 6 však na Bílé hoře čeká vítězství, porážka se
na stejném místě nikdy dvakrát neopakuje.
Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k
2
V Trenčíně roste velkolepý projekt Laugaricio
Když příští rok v létě zavítáte na dovolenou na Slovensko, můžete se své rodině či přátelům pochlubit
nejednou stavbou, na které se podílel Metrostav. Když
dojedete po dálnici D1 z Bratislavy až do Trenčína,
hned u vjezdu do města vás upoutá Laugaricio, moderní nákupní centrum, které v současné době staví tým
divize 1 pod vedením Ing. Radomíra Richtera.
Celková rozloha nového obchodně-společenského
centra Laugaricio dosáhne 67 000 m² pronajímatelných
a obchodních ploch. Složí je dohromady několik samostatných objektů a vzhledem k velikosti celého projektu
je jeho realizace rozdělena do několika etap.
V současné době divize 1 staví nákupní molo, které
bude nezaměnitelné i díky svému nevšednímu architektonickému pojetí s výraznou pestrobarevnou fasádou,
jejímž ústředním motivem je člověk a jeho odraz. Jde
o osobitý návrh z dílny Atelieru 8000, vedeného známými
architekty Jiřím Skříteckým a Martinem Kraupnerem,
kteří navrhli třeba moderní autobusové nádraží Merkury
Center v Českých Budějovicích.
Obchodní pasáž trenčínské stavby bude většinou
jednopodlažní, jen část nad vstupní halou bude o patro
vyšší. Devět metrů širokou pasáž lemovanou obchody
a členěnou popínavou zelení rozšíří po každých 40 metrech vložená vnitřní náměstí. Denní světlo jim zajistí prosklené lomenice a světelné studně, které vnitřní prostor
dominantně propojí s oblohou a světlo díky nim pronikne
do hloubky celého prostoru (vizualizace). Náměstí na-
bídnou příjemné posezení v kavárnách a fast foodech.
O patro výš se zákazníci zabaví v prostorách pro sport
i odpočinek a stavba zde nalezne nezbytné zázemí. Nikdo
se nebude muset bát, že v členitém areálu zabloudí. K cíli
ho spolehlivě dovedou charakteristické barevné motivy.
Pozornost, kterou investor věnoval symbióze mezi
architektonickým, technickým a funkčním řešením celého centra dává tušit, že v něm všichni najdou příjemné
prostředí a objekt bude dobře sloužit svému uživateli.
Stavba začala letos v květnu a řídí ji brněnská oblast
divize 1 Metrostavu, na realizaci se podílí i tým z její ostravské oblasti a pracovníci Doprastavu. „Na staveništi
dnes končíme zemní práce a monolitické železobetonové
konstrukce, montovaný skelet je hotový ze dvou třetin,“
říká Ing. Richter. „Je to pro nás jedna z dosud nejvýznamnějších zakázek na Slovensku a dáváme si záležet, aby
investor byl spokojen nejen s kvalitou stavby, ale i s dodržováním jejího harmonogramu.“
Investice do probíhající první etapy projektu dosáhnou
0,9 mld. slovenských korun. V následné fázi by mělo dojít
k rozšíření galerie o dalších 15 tisíc m² v druhé samostatné budově a ve dvou stavbách menšího rozsahu.
První etapa Laugaricio by měla být pro velké nájemce
připravena do konce prosince letošního roku, aby mohli
v klidu vybavit své prodejny a provozovny. Slavnostní otevření obchodně-společenského centra plánuje investor,
společnost Trenčín Retail Park, na březen roku 2009.
Jarmila Šnoblová, vizual. Atelier 8000
8/27/08 10:43:00 AM