strana 3

z p r av o da j s t v í z  divi z í

1

Národní technická knihovna jde do finále

Národní technická knihovna v pražských Dejvicích nedaleko stavební fakulty ČVUT je téměř hotová. Všechny práce na náročné stavbě dnes finišují, aby příští

měsíc mohlo být zahájeno kolaudační řízení.

„Jde zejména o provedení komplexních zkoušek provozních celků a potřebných měření, dokončení PSV

a venkovních prací. Po kolaudaci pak nastoupí obvyklé

dokončovací práce na nedodělcích a osazování interiérového vybavení,“ říká Ing. Karel Hrdlovics z divize 9.

Od minulého připomenutí v našich novinách již stavbaři

pod jeho vedením dokončili vnitřní plášť fasády, hrubé

rozvody TZB, podlahy, vnitřní příčky a střechu. Mimo dokončovací práce v budově probíhá kompletace koncových

prvků technického zabezpečení a pokládají se podlahoviny. „Provádíme stěrkové podlahy, podle obrazců napětí

pokládáme kaučukovou krytinu (foto č. 2) a Bituterraco,

osazujeme truhlářské prvky a finišujeme na úpravách

venkovních ploch,“ popisuje postup prací Ing. Hrdlovics.

Do konce srpna bude hotová předsazená obálka fasády, takže budova již dnes má svůj specifický výraz (foto

č. 1). Právě u předsazené atypické fasády z tvarovaného

kaleného skla musel tým Ing. Hrdlovicse řešit zcela nové

postupy a detaily. „Výrobu kaleného skla totiž zajišťují

pouze dva výrobci v Evropě, kteří nemají zastoupení

v České republice. Podle nám známých informací také

zatím nikdo v Evropě takto atypicky řešenou fasádu nedělal,“ upřesnil Ing. Hrdlovics s tím, že při realizaci fasády

museli jeho technici nejprve zkontrolovat prováděcí projekt a z bezpečnostních důvodů nahradit lepené bodové

uchycení skleněných tvarovek mechanickým. Vybraná

společnost Lamberts totiž odmítala dodat sklo při zachování jeho kotvení podle projektu, protože v Německu nelze

skleněný prvek na fasádě zajistit pouze lepením bez mechanického ukotvení. Dále bylo třeba změnit nosné ocelové kotvy, aby předsazená fasáda vyhovovala z tepelnětechnického hlediska, a vyřešit namáhání mechanických

kotev bodového uchycení a pnutí skla. „Teprve poté jsme

výsledky zkoušek fasády mohli projednat s IKATES, certifikačním orgánem v České republice, abychom získali

oprávnění k jejímu použití,“ popisuje náročný postup při

řešení fasády vedoucí projektu Ing. Hrdlovics.

Obavy panovaly také ze zabezpečení pokládky Bituteracca. „Prvně jsme museli najít dodavatele, protože

licenci na výrobu této podlahové směsi má jen dvanáct

zahraničních firem,“ pokračuje Ing. Hrdlovics. „Museli

jsme také vyřešit, jaké dopady bude mít pokládka horké

směsi s teplotou 250 °C na betonovou mazaninu s podlahovým vytápěním a osazeným elektro materiálem. Nakonec jsme práce zabezpečili tak, že jsme studenou vodou

v rozvodech podlahového vytápění ochlazovali betonovou

mazaninu, a tím eliminovali její největší pnutí a poškození

zabudovaných rozvodů.“

Výstavbu Národní technické knihovny završí osazení

centrálního uměleckého díla, na které je nyní vypsána

soutěž. „Vzhledem k tomu, že se vybírá i z abstraktních

děl, mezi kterými nechybí například kamery přenášející

pohyb na zvuk či světlo, nebo skluzavky v prostoru pro

návštěvníky, tak jde pro stavaře o velmi atypickou činnost,“ uzavírá Ing. Hrdlovics. Určitě ji budeme sledovat.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

Vodní stavba v rytmu koňských kopyt

Na špici Císařského ostrova už téměř rok buduje sdružení, vedené týmem Ing. Davida Štochla z divize 6 Metrostavu, malou vodní elektrárnu Troja. Stavba z nadhledu (foto) i v řezu výkresové dokumentace připomíná

ponorku. Když v sousedním sportovním areálu probíhají jezdecké soutěže a pro klid koní je uzavřena jediná

přístupová cesta na staveniště, bývá i ona vodou zcela

odříznuta od okolního světa.

Metrostav_15_08.indd 3

„Naštěstí jsme založení stavební jámy s velkými přesuny materiálu zvládli přes zimu a na jaře, kdy byla cesta

kolem jezdeckého závodiště otevřená,“ říká vedoucí projektu Ing. Štochl. „V létě ji často nesmíme používat, a to

nám trochu komplikuje právě probíhající betonáže vtoků

a savek kolem dvou plánovaných Kaplanových turbín.“ Tyto prostorově náročné železobetonové konstrukce, jejichž

provedení má zásadní význam pro účinnost elektrárny,

přecházejí ze čtvercového průřezu s hranou 6,2 m na kruh

o průměru 3 metry a z něj se vracejí na obdélník o rozměrech 6,2 x 4,2 m. V současnosti se na jejich spodní část

betonují do klasického bednění horní uzavírací desky.

Nová MVE u Trojského jezu vyčerpá všechny možnosti

využití povrchových vodních toků pro výrobu elektrické

energie v Praze. Naše metropole jde totiž ostatním českým městům příkladem a na Vltavě už zbývají jen dva

jezy, Štítkovský a Staroměstský, na kterých elektrárna

nestojí. A ani stát nebude. Mají totiž pouze metrový spád,

takže by se investice do stavby nevyplatila, a navíc by

s nimi v historickém centru měli problém památkáři.

Pětice stávajících malých vodních elektráren na Štvanici,

v Modřanech, v Podbabě, na Botiči a na Berounce v Černošicích dodává do energetické sítě půl procenta pražské

roční spotřeby. Od druhé poloviny příštího roku jej navýší

MVE Troja s 2,3 MW plánovaného výkonu.

Praha 6 získá druhé obchodní centrum

Naproti oboře Hvězda vyrůstá pod vedením týmu

Ing. Miroslava Pajera z divize 6 nové komerční centrum Vypich. Součástí stavby pro společnosti Inter Cora

a PROSS Vypich je i rozšíření křižovatky na Vypichu

včetně úpravy tramvajové zastávky a nových autobusových pruhů, podchod Bělohorské ulice a prodloužení

komunikace pro bruslaře a cyklisty z parku Ladronka

až na Bílou Horu. Obnovena bude také část poutní cesty z Lorety do Hájku, která prochází v sousedství.

Staveniště nového centra se nachází na rohu ulic

Bělohorská a Kuklova. Zatím tu za plotem s logem Metrostavu hučí jen stavební stroje, od září příštího roku sem

však začnou proudit davy kupujících. Nová, dvoupatrová

budova na ploše 50x100 metrů totiž bude sloužit pro

obchodní dům Kaufland a bude teprve druhým velkým

nákupním centrem Prahy 6. Vedlejší objekt s půdorysem do tvaru písmene L nabídne ve třech nadzemních

podlažích prostor pro restaurace a kanceláře vedení společnosti Kaufland. V podzemí i na povrchu bude možné

zaparkovat více než 400 vozů. Díky podchodu pod rušnou

Bělohorskou ulicí bude budovaný areál přímo napojen

na zastávky hromadné dopravy.

Vedle výstavby budov projekt zahrnuje i rekonstrukci

přilehlé Bělohorské ulice a křižovatek s ulicí Slezanů

1

a Ankarská včetně renovace části veřejného osvětlení.

Na základě spolupráce investora s Městskou částí Praha 6

jeho součástí bude i ovál pro in-line bruslaře.

Celý projekt bude dokončen přesně za rok – k 31. srpnu 2009, stavbaři však mnoho času nemají. „Momentálně

jsou práce v plném proudu na všech objektech. Železobetonový prefabrikovaný skelet prodejny je téměř hotový

a začínáme provádět střechu (foto č. 1, 2). Uvnitř objektu

pracujeme na kanalizaci a podlahách. Z monolitické konstrukce administrativní budovy máme prakticky hotové

podzemní patro a stavba je tedy zhruba v jedné čtvrtině.

Souběžně budujeme i areálové parkoviště,“ popisuje

Ing. Pajer. „Jeho stavba bude asi nejnáročnější, protože se nachází na střeše podzemního parkingu. Nároky

na vyspádování a odvodnění nám doplňují i vysoké požadavky z detailně propracovaných předpisů a specifikací

Kauflandu, které se týkají nejen odstínů barev a celkového

vzhledu, ale i výběru stavebních subdodavatelů.“

Velmi náročná je koordinace úprav půlkilometrového

úseku rušné Bělohorské ulice, kde je za plného provozu

nutné přeložit i množství stávajících inženýrských sítí.

Tým divize 6 však na Bílé hoře čeká vítězství, porážka se

na stejném místě nikdy dvakrát neopakuje.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

2

V Trenčíně roste velkolepý projekt Laugaricio

Když příští rok v létě zavítáte na dovolenou na Slovensko, můžete se své rodině či přátelům pochlubit

nejednou stavbou, na které se podílel Metrostav. Když

dojedete po dálnici D1 z Bratislavy až do Trenčína,

hned u vjezdu do města vás upoutá Laugaricio, moderní nákupní centrum, které v současné době staví tým

divize 1 pod vedením Ing. Radomíra Richtera.

Celková rozloha nového obchodně-společenského

centra Laugaricio dosáhne 67 000 m² pronajímatelných

a obchodních ploch. Složí je dohromady několik samostatných objektů a vzhledem k velikosti celého projektu

je jeho realizace rozdělena do několika etap.

V současné době divize 1 staví nákupní molo, které

bude nezaměnitelné i díky svému nevšednímu architektonickému pojetí s výraznou pestrobarevnou fasádou,

jejímž ústředním motivem je člověk a jeho odraz. Jde

o osobitý návrh z dílny Atelieru 8000, vedeného známými

architekty Jiřím Skříteckým a Martinem Kraupnerem,

kteří navrhli třeba moderní autobusové nádraží Merkury

Center v Českých Budějovicích.

Obchodní pasáž trenčínské stavby bude většinou

jednopodlažní, jen část nad vstupní halou bude o patro

vyšší. Devět metrů širokou pasáž lemovanou obchody

a členěnou popínavou zelení rozšíří po každých 40 metrech vložená vnitřní náměstí. Denní světlo jim zajistí prosklené lomenice a světelné studně, které vnitřní prostor

dominantně propojí s oblohou a světlo díky nim pronikne

do hloubky celého prostoru (vizualizace). Náměstí na-

bídnou příjemné posezení v kavárnách a fast foodech.

O patro výš se zákazníci zabaví v prostorách pro sport

i odpočinek a stavba zde nalezne nezbytné zázemí. Nikdo

se nebude muset bát, že v členitém areálu zabloudí. K cíli

ho spolehlivě dovedou charakteristické barevné motivy.

Pozornost, kterou investor věnoval symbióze mezi

architektonickým, technickým a funkčním řešením celého centra dává tušit, že v něm všichni najdou příjemné

prostředí a objekt bude dobře sloužit svému uživateli.

Stavba začala letos v květnu a řídí ji brněnská oblast

divize 1 Metrostavu, na realizaci se podílí i tým z její ostravské oblasti a pracovníci Doprastavu. „Na staveništi

dnes končíme zemní práce a monolitické železobetonové

konstrukce, montovaný skelet je hotový ze dvou třetin,“

říká Ing. Richter. „Je to pro nás jedna z dosud nejvýznamnějších zakázek na Slovensku a dáváme si záležet, aby

investor byl spokojen nejen s kvalitou stavby, ale i s dodržováním jejího harmonogramu.“

Investice do probíhající první etapy projektu dosáhnou

0,9 mld. slovenských korun. V následné fázi by mělo dojít

k rozšíření galerie o dalších 15 tisíc m² v druhé samostatné budově a ve dvou stavbách menšího rozsahu.

První etapa Laugaricio by měla být pro velké nájemce

připravena do konce prosince letošního roku, aby mohli

v klidu vybavit své prodejny a provozovny. Slavnostní otevření obchodně-společenského centra plánuje investor,

společnost Trenčín Retail Park, na březen roku 2009.

Jarmila Šnoblová, vizual. Atelier 8000

8/27/08 10:43:00 AM