strana 2

vltava mění svou tvář

než na vodní stavbu v českém vrbném nastoupil tým

Miroslava Führera z divize 6, ověřili pracovníci katedry

hydrotechniky Fakulty stavební čvut dispoziční schéma plavebního stupně a provozní režimy jeho komory

na matematických a fyzikálních modelech.

Plavební komora České Vrbné bude mít spád 7 m

a díky ní lodě překonají právě modernizovaný jez. Výzkum jejího plnění a prázdnění probíhal na hydraulickém

modelu v měřítku 1:15 (foto č. 1) již v roce 2008. Kromě

optimalizace provozních režimů pomohl vybrat správnou

podobu jižní strany budoucí plavební komory, kde by při

napouštění mohly vznikat nepříjemné vlny.

Vzápětí začal Dr. Ing. Pavel Fošumpaur se svým týmem posuzovat a upřesňovat dispoziční schéma celého

plavebního stupně České Vrbné na modelu v měřítku 1:50

(foto č. 2). Obsahoval klapkový jez o dvou polích, plavební komoru s rejdami a přilehlými úseky horní a dolní

zdrže a na levém břehu simuloval stávající vodní elektrárnu, vjezd i výjezd ze slalomové dráhy a nově navržený

ochranný přístav (foto č. 3). Model měl pohyblivé dno,

díky kterému bylo možné objekty vodního díla posoudit

z hlediska proudových poměrů, splaveninového režimu

nebo stability řečiště třeba po průchodu povodně. Při

nautických experimentech se po vodě pohybovaly rádiem

řízené modely simulující jízdu velkých typových plavidel

i menších hydrobusů, tzv. maďarek.

1

Spolupráce Ředitelství vodních cest ČR a výzkumníků

z ČVUT přispívá k úspěšnému dokončení vltavské vodní

cesty, a to nejen v úseku České Budějovice–Hluboká nad

Vltavou, kde dnes pracuje tým Metrostavu. Jeho dílo si

můžete prohlédnout na Dni otevřených dveří v sobotu

12. září. Více informací naleznete na www.dsa-info.cz.

ptáMe Se

ing. luďka Stehlíka,

regionálního ředitele divize 1

1

výstavba mlýnice strusky vstoupila do finále

Jsou firmy, jejichž jméno dává investorovi již dopředu

záruku solidnosti, spolehlivosti a kvality. Mezi ně

patří i Metrostav, podnik s dlouholetou tradicí i zázemím, který během své existence nasbíral zkušenost

s výstavbou napříč snad celým spektrem pozemního

i podzemního stavitelství. Jednou z jeho staveb, která

vstoupila do své finální fáze, je mlýnice strusky v areálu cementárny Mokrá na Moravě (foto č. 1, 2).

Hlavními partnery zajišťujícími výstavbu díla strukturovaného do deseti objektů byly jako objednatel a investor

Českomoravský cement, a.s., nástupnická společnost,

PIO KERAMOPROJEKT z Trenčína v roli projektanta a naše divize 6, generální dodavatel stavební části.

Z hlediska Metrostavu nešlo o mimořádnou zakázku;

původní rozpočtové náklady v hodnotě necelých 28 milionů Kč ji co do rozsahu řadily do kategorie „malých“ a výjimečnou se nezdála ani po žádné jiné stránce. Na pohled

běžný standard, který by měl být v daném termínu – od

poloviny dubna 2008 do konce března 2009 – bez větších

problémů splněn. To se také v podstatě stalo, i když se

na základě změny požadavků objednatele rozpočtové

náklady zvýšily zhruba o osm milionů korun a termín

dokončení byl posunut na poslední srpnový den.

Ale tak jednoduché to zase nebylo. Jak se ukázalo,

i z hlediska celkových realizovaných objemů malá stavba

může mít svá specifika, která donutí stavbaře, aby ukázali,

co umí. „Bonbonky“ tohoto druhu se zde podle vyjádření

vedoucího projektu Ing. Luboše Jonáše vyskytly hned

dva: založení mlýna strusky a silo na její skladování.

V prvním případě šlo o to, že nejprve bylo nutné

vytvořit piloty o průměru až 800 mm do hloubky 14 metrů. Teprve na nich byly položeny vlastní základy mlýna

o mocnosti až 4 metry. To vše vyžadovalo jednak striktní

dodržování specifického technologického postupu při

betonáži a i maximální pozornost při ošetřování betonu.

Druhým zajímavým objektem bylo silo pro skladování

strusky. Jeho základ tvoří železobetonová konstrukce

ve tvaru válce o průměru 8 metrů tyčící se do 40m výšky.

Budovalo se technologií taženého bednění a jeho výstavba trvala při nepřetržité betonáži pouhých deset dní.

V polovině srpna se mlýnice připravovala na zkušební

provoz. O práci divize 6 asi nejpřesvědčivěji vypovídá výňatek z referenčního dopisu: „Metrostav opět prokázal, že

z hlediska kvality, dodržování termínů a ostatních smluvních podmínek je vhodným a spolehlivým partnerem

při realizaci náročných projektů. Stejně, jako tomu bylo

i na předešlé stavbě, určené pro skladování a mletí uhlí.“

–ri–, foto Josef Husák

2

Skutečný výhled z ještě nepostaveného domu

2

3

Metrostav_15_09.indd 2

od konce června si zájemci mohou vybrat z 30 nových

bytů, které Metrostav development nabízí ve svém

novém projektu Pod tyršovým vrchem v Praze 4. dva

domy na rozhraní nuslí a Michle nabídnou atraktivní

bydlení nedaleko centra města v oblasti s plnou občanskou vybaveností. Její předností je kromě snadné

dostupnosti i blízkost romantického údolí Botiče a tyršova vrchu, které vybízí k příjemným procházkám.

Stavba Pod Tyršovým vrchem, jejíž vzhled navrhli

Ing. arch. Marek Lehmann a Ing. arch. Radovan Kovářík,

je rozdělena na dva samostatné domy, které propojí zastřešený chodník. První budova A s půdorysem do tvaru

písmene L bude čtyř– až pětipodlažní a přilehne k ulici Magistrů. Druhý, šestipodlažní objekt B s ní bude půdorysně

zarovnaný a orientovaný směrem k Botiči (vizualizace).

Naši developeři zde dnes nabízejí 30 komfortních bytů

s terasami a balkony v dispozicích od 2+kk až po 4+kk

a ve velikostech od 48 do 119 m2 včetně garážových stání,

umístěných ve dvou podzemních podlažích.

Budoucí majitelé nových bytů jistě ocení nejen blízkost obchodů, restaurací, škol nebo výbornou dopravní

dostupnost městskou hromadnou dopravou, ale i možnost sportovního vyžití v okolí, kde najdou tenisové kurty,

sokolovnu, dětská hřiště i fotbalový trávník. V docházkové vzdálenosti od domů Pod Tyršovým vrchem je Divadlo

Na Jezerce, nedaleko působí i další významná pražská

scéna, Divadlo Na Fidlovačce.

Pozemek, na kterém bytový dům vzniká, přímo sousedí s biokoridorem Botiče, takže se odlišuje od okolní hustě

zastavěné historické čtvrti. Stavbu železobetonových

monolitických objektů s kombinovaným sloupovým a stěnovým systémem s keramickou vyzdívkou a kontaktním

zateplením zahájila divize 2 Subterra začátkem července

a kolaudace je plánována na I. čtvrtletí roku 2011.

Více informací o projektu Pod Tyršovým vrchem naleznete na webových stránkách www.tyrsuvvrch.cz, kde

si v menu lokalita můžete prohlédnout i panoramatický

pohled z oken ještě nepostaveného domu. Skutečné záběry z letošního června nejsou nijak upravené ani zkreslené. Každý si tak už předem může udělat představu, jaký

výhled mu nabídne jeho budoucí byt.

Martina Huclová, viz. Studio Horák

Luděk Stehlík vyměnil v roce 1994 hokejový dres prvoligové Slavie a Zetoru za podnikatelskou kariéru.

Jedenáct let se spolu se svým otcem, zakladatelem

firmy, podílel na rozvoji stavební společnosti unigaz,

specializované na výstavbu plynovodů a inženýrských

sítí. Koncem roku 2005 úspěšnou společnost s téměř

40 zaměstnanci prodal. do své struktury ji začlenil

Metrostav, kde se začátkem letošního roku Ing. Stehlík

stal ředitelem Jihomoravského regionu divize 1.

v regionu řídíte dvojnásobek pracovníků, než kolik jste

vedl jako majitel firmy. Změnilo to vaši práci?

Ve vlastní firmě jsem rozhodoval sám a nesl důsledky

svého jednání. Dnes se zodpovídám svým nadřízeným

v Metrostavu a to je náročnější. Ze začátku jsem pociťoval

určitou ztrátu „svobody“, dnes se však snažím co nejvíc

využívat zázemí silné společnosti, která poskytuje větší

možnosti i pro osobní uplatnění. Bez ohledu na to, kolik

pracovníků řídím, však stále rozhoduji tak, aby náš tým

byl v regionu co nejúspěšnější.

I u vás v poslední době zmizeli soukromí investoři.

na jakých zakázkách teď pracujete a co připravujete?

V centru Brna stavíme ve sdružení tunely Dobrovského a v Bohunicích stavbu v Akademickém výzkumném

a výukovém areálu Univerzitního kampusu Masarykovy

univerzity. Ve Znojmě končíme rekonstrukci finančního

úřadu a úřadu práce. Nedávno jsme vyhráli výběrové

řízení na vyčištění Brněnské přehrady, čekáme však

se zahájením prací na vyřešení námitky, kterou podal

náš neúspěšný konkurent. Zatím připravujeme smlouvu

s Brněnskými papírnami na přestavbu jejich výrobního

areálu, kterou za plného provozu podniku zahájíme příští

rok. Zejména u státních zakázek, kde bychom rádi uspěli

v sektoru školství, pociťujeme silný nárůst konkurence.

Metrostav navíc v Brně stále považují za pražskou firmu,

a tak to tady nemáme lehké, i když snad všichni zdejší

zaměstnanci jsou Moraváci.

Jak vaši oblast ovlivnilo rozšíření o Zlínský kraj?

Jsme rádi, že se nám zvětšila oblast působnosti, přináší

nám to víc šancí získat nové zakázky. Jinak ve Zlíně stále

úzce spolupracujeme s divizí 3, jejíž místní zaměstnanci

přešli do našeho týmu. Radíme se i s Ing. Liborem Chlopčíkem ze Severomoravského regionu naší divize, který

se rozšířil o Olomoucko. Pohybujeme se oba v nových

oblastech a zatím si je po stránce marketingové mapujeme. Ve Zlíně bychom spolu s divizí 3 chtěli později uspět

v soutěžích na další stavby pro Univerzitu Tomáše Bati.

Spolupracujete i s jinými divizemi Metrostavu?

Spolupráci s ostatními divizemi považuji za významnou

a dost mě překvapilo, jak mezi sebou v rámci Metrostavu

často spíš bojují, než aby jejich pracovníci sledovali prospěch celé společnosti. Obdobně to vnímám i ve vztazích

s firmou Subterra. V souladu s naší strategií pracovníci

Jihomoravského regionu divize 1 bez problémů spolupracují nejen s divizí 3, ale i s divizemi 8 a 9. S divizí 4 teď

domlouváme práci na přeložkách plynovodů na stavbě

dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Naše

středisko plynovodů je v Metrostavu jediné, které se jejich

budováním a přeložkami zabývá. Je to specifická technologie, při které se zachází s nebezpečným médiem. Spolu

s většinou zaměstnanců ji Metrostav převzal od společnosti Unigaz. Vykonávají ji vyškolení pracovníci s certifikáty, kteří v oblasti divize 1 pracují od roku 2006 a zatím

neměli problém splnit všechny nastavené parametry.

Máte po dovolené. na co se chystáte v nejbližší době?

Letos jsme s oběma mladšími syny trávili dovolenou

u moře. Přiletěla za námi i dcera, která přes rok studuje

v Praze, jen nejstarší syn nemohl, protože měl sportovní

soustředění. Pracovně se teď těším na Den otevřených

dveří, který v sobotu 12. září proběhne na tunelech Dobrovského. Bude zajímavý, přijeďte se do Brna podívat!

8/24/09 12:28:59 PM