strana 2
vltava mění svou tvář
než na vodní stavbu v českém vrbném nastoupil tým
Miroslava Führera z divize 6, ověřili pracovníci katedry
hydrotechniky Fakulty stavební čvut dispoziční schéma plavebního stupně a provozní režimy jeho komory
na matematických a fyzikálních modelech.
Plavební komora České Vrbné bude mít spád 7 m
a díky ní lodě překonají právě modernizovaný jez. Výzkum jejího plnění a prázdnění probíhal na hydraulickém
modelu v měřítku 1:15 (foto č. 1) již v roce 2008. Kromě
optimalizace provozních režimů pomohl vybrat správnou
podobu jižní strany budoucí plavební komory, kde by při
napouštění mohly vznikat nepříjemné vlny.
Vzápětí začal Dr. Ing. Pavel Fošumpaur se svým týmem posuzovat a upřesňovat dispoziční schéma celého
plavebního stupně České Vrbné na modelu v měřítku 1:50
(foto č. 2). Obsahoval klapkový jez o dvou polích, plavební komoru s rejdami a přilehlými úseky horní a dolní
zdrže a na levém břehu simuloval stávající vodní elektrárnu, vjezd i výjezd ze slalomové dráhy a nově navržený
ochranný přístav (foto č. 3). Model měl pohyblivé dno,
díky kterému bylo možné objekty vodního díla posoudit
z hlediska proudových poměrů, splaveninového režimu
nebo stability řečiště třeba po průchodu povodně. Při
nautických experimentech se po vodě pohybovaly rádiem
řízené modely simulující jízdu velkých typových plavidel
i menších hydrobusů, tzv. maďarek.
1
Spolupráce Ředitelství vodních cest ČR a výzkumníků
z ČVUT přispívá k úspěšnému dokončení vltavské vodní
cesty, a to nejen v úseku České Budějovice–Hluboká nad
Vltavou, kde dnes pracuje tým Metrostavu. Jeho dílo si
můžete prohlédnout na Dni otevřených dveří v sobotu
12. září. Více informací naleznete na www.dsa-info.cz.
ptáMe Se
ing. luďka Stehlíka,
regionálního ředitele divize 1
1
výstavba mlýnice strusky vstoupila do finále
Jsou firmy, jejichž jméno dává investorovi již dopředu
záruku solidnosti, spolehlivosti a kvality. Mezi ně
patří i Metrostav, podnik s dlouholetou tradicí i zázemím, který během své existence nasbíral zkušenost
s výstavbou napříč snad celým spektrem pozemního
i podzemního stavitelství. Jednou z jeho staveb, která
vstoupila do své finální fáze, je mlýnice strusky v areálu cementárny Mokrá na Moravě (foto č. 1, 2).
Hlavními partnery zajišťujícími výstavbu díla strukturovaného do deseti objektů byly jako objednatel a investor
Českomoravský cement, a.s., nástupnická společnost,
PIO KERAMOPROJEKT z Trenčína v roli projektanta a naše divize 6, generální dodavatel stavební části.
Z hlediska Metrostavu nešlo o mimořádnou zakázku;
původní rozpočtové náklady v hodnotě necelých 28 milionů Kč ji co do rozsahu řadily do kategorie „malých“ a výjimečnou se nezdála ani po žádné jiné stránce. Na pohled
běžný standard, který by měl být v daném termínu – od
poloviny dubna 2008 do konce března 2009 – bez větších
problémů splněn. To se také v podstatě stalo, i když se
na základě změny požadavků objednatele rozpočtové
náklady zvýšily zhruba o osm milionů korun a termín
dokončení byl posunut na poslední srpnový den.
Ale tak jednoduché to zase nebylo. Jak se ukázalo,
i z hlediska celkových realizovaných objemů malá stavba
může mít svá specifika, která donutí stavbaře, aby ukázali,
co umí. „Bonbonky“ tohoto druhu se zde podle vyjádření
vedoucího projektu Ing. Luboše Jonáše vyskytly hned
dva: založení mlýna strusky a silo na její skladování.
V prvním případě šlo o to, že nejprve bylo nutné
vytvořit piloty o průměru až 800 mm do hloubky 14 metrů. Teprve na nich byly položeny vlastní základy mlýna
o mocnosti až 4 metry. To vše vyžadovalo jednak striktní
dodržování specifického technologického postupu při
betonáži a i maximální pozornost při ošetřování betonu.
Druhým zajímavým objektem bylo silo pro skladování
strusky. Jeho základ tvoří železobetonová konstrukce
ve tvaru válce o průměru 8 metrů tyčící se do 40m výšky.
Budovalo se technologií taženého bednění a jeho výstavba trvala při nepřetržité betonáži pouhých deset dní.
V polovině srpna se mlýnice připravovala na zkušební
provoz. O práci divize 6 asi nejpřesvědčivěji vypovídá výňatek z referenčního dopisu: „Metrostav opět prokázal, že
z hlediska kvality, dodržování termínů a ostatních smluvních podmínek je vhodným a spolehlivým partnerem
při realizaci náročných projektů. Stejně, jako tomu bylo
i na předešlé stavbě, určené pro skladování a mletí uhlí.“
–ri–, foto Josef Husák
2
Skutečný výhled z ještě nepostaveného domu
2
3
Metrostav_15_09.indd 2
od konce června si zájemci mohou vybrat z 30 nových
bytů, které Metrostav development nabízí ve svém
novém projektu Pod tyršovým vrchem v Praze 4. dva
domy na rozhraní nuslí a Michle nabídnou atraktivní
bydlení nedaleko centra města v oblasti s plnou občanskou vybaveností. Její předností je kromě snadné
dostupnosti i blízkost romantického údolí Botiče a tyršova vrchu, které vybízí k příjemným procházkám.
Stavba Pod Tyršovým vrchem, jejíž vzhled navrhli
Ing. arch. Marek Lehmann a Ing. arch. Radovan Kovářík,
je rozdělena na dva samostatné domy, které propojí zastřešený chodník. První budova A s půdorysem do tvaru
písmene L bude čtyř– až pětipodlažní a přilehne k ulici Magistrů. Druhý, šestipodlažní objekt B s ní bude půdorysně
zarovnaný a orientovaný směrem k Botiči (vizualizace).
Naši developeři zde dnes nabízejí 30 komfortních bytů
s terasami a balkony v dispozicích od 2+kk až po 4+kk
a ve velikostech od 48 do 119 m2 včetně garážových stání,
umístěných ve dvou podzemních podlažích.
Budoucí majitelé nových bytů jistě ocení nejen blízkost obchodů, restaurací, škol nebo výbornou dopravní
dostupnost městskou hromadnou dopravou, ale i možnost sportovního vyžití v okolí, kde najdou tenisové kurty,
sokolovnu, dětská hřiště i fotbalový trávník. V docházkové vzdálenosti od domů Pod Tyršovým vrchem je Divadlo
Na Jezerce, nedaleko působí i další významná pražská
scéna, Divadlo Na Fidlovačce.
Pozemek, na kterém bytový dům vzniká, přímo sousedí s biokoridorem Botiče, takže se odlišuje od okolní hustě
zastavěné historické čtvrti. Stavbu železobetonových
monolitických objektů s kombinovaným sloupovým a stěnovým systémem s keramickou vyzdívkou a kontaktním
zateplením zahájila divize 2 Subterra začátkem července
a kolaudace je plánována na I. čtvrtletí roku 2011.
Více informací o projektu Pod Tyršovým vrchem naleznete na webových stránkách www.tyrsuvvrch.cz, kde
si v menu lokalita můžete prohlédnout i panoramatický
pohled z oken ještě nepostaveného domu. Skutečné záběry z letošního června nejsou nijak upravené ani zkreslené. Každý si tak už předem může udělat představu, jaký
výhled mu nabídne jeho budoucí byt.
Martina Huclová, viz. Studio Horák
Luděk Stehlík vyměnil v roce 1994 hokejový dres prvoligové Slavie a Zetoru za podnikatelskou kariéru.
Jedenáct let se spolu se svým otcem, zakladatelem
firmy, podílel na rozvoji stavební společnosti unigaz,
specializované na výstavbu plynovodů a inženýrských
sítí. Koncem roku 2005 úspěšnou společnost s téměř
40 zaměstnanci prodal. do své struktury ji začlenil
Metrostav, kde se začátkem letošního roku Ing. Stehlík
stal ředitelem Jihomoravského regionu divize 1.
v regionu řídíte dvojnásobek pracovníků, než kolik jste
vedl jako majitel firmy. Změnilo to vaši práci?
Ve vlastní firmě jsem rozhodoval sám a nesl důsledky
svého jednání. Dnes se zodpovídám svým nadřízeným
v Metrostavu a to je náročnější. Ze začátku jsem pociťoval
určitou ztrátu „svobody“, dnes se však snažím co nejvíc
využívat zázemí silné společnosti, která poskytuje větší
možnosti i pro osobní uplatnění. Bez ohledu na to, kolik
pracovníků řídím, však stále rozhoduji tak, aby náš tým
byl v regionu co nejúspěšnější.
I u vás v poslední době zmizeli soukromí investoři.
na jakých zakázkách teď pracujete a co připravujete?
V centru Brna stavíme ve sdružení tunely Dobrovského a v Bohunicích stavbu v Akademickém výzkumném
a výukovém areálu Univerzitního kampusu Masarykovy
univerzity. Ve Znojmě končíme rekonstrukci finančního
úřadu a úřadu práce. Nedávno jsme vyhráli výběrové
řízení na vyčištění Brněnské přehrady, čekáme však
se zahájením prací na vyřešení námitky, kterou podal
náš neúspěšný konkurent. Zatím připravujeme smlouvu
s Brněnskými papírnami na přestavbu jejich výrobního
areálu, kterou za plného provozu podniku zahájíme příští
rok. Zejména u státních zakázek, kde bychom rádi uspěli
v sektoru školství, pociťujeme silný nárůst konkurence.
Metrostav navíc v Brně stále považují za pražskou firmu,
a tak to tady nemáme lehké, i když snad všichni zdejší
zaměstnanci jsou Moraváci.
Jak vaši oblast ovlivnilo rozšíření o Zlínský kraj?
Jsme rádi, že se nám zvětšila oblast působnosti, přináší
nám to víc šancí získat nové zakázky. Jinak ve Zlíně stále
úzce spolupracujeme s divizí 3, jejíž místní zaměstnanci
přešli do našeho týmu. Radíme se i s Ing. Liborem Chlopčíkem ze Severomoravského regionu naší divize, který
se rozšířil o Olomoucko. Pohybujeme se oba v nových
oblastech a zatím si je po stránce marketingové mapujeme. Ve Zlíně bychom spolu s divizí 3 chtěli později uspět
v soutěžích na další stavby pro Univerzitu Tomáše Bati.
Spolupracujete i s jinými divizemi Metrostavu?
Spolupráci s ostatními divizemi považuji za významnou
a dost mě překvapilo, jak mezi sebou v rámci Metrostavu
často spíš bojují, než aby jejich pracovníci sledovali prospěch celé společnosti. Obdobně to vnímám i ve vztazích
s firmou Subterra. V souladu s naší strategií pracovníci
Jihomoravského regionu divize 1 bez problémů spolupracují nejen s divizí 3, ale i s divizemi 8 a 9. S divizí 4 teď
domlouváme práci na přeložkách plynovodů na stavbě
dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Naše
středisko plynovodů je v Metrostavu jediné, které se jejich
budováním a přeložkami zabývá. Je to specifická technologie, při které se zachází s nebezpečným médiem. Spolu
s většinou zaměstnanců ji Metrostav převzal od společnosti Unigaz. Vykonávají ji vyškolení pracovníci s certifikáty, kteří v oblasti divize 1 pracují od roku 2006 a zatím
neměli problém splnit všechny nastavené parametry.
Máte po dovolené. na co se chystáte v nejbližší době?
Letos jsme s oběma mladšími syny trávili dovolenou
u moře. Přiletěla za námi i dcera, která přes rok studuje
v Praze, jen nejstarší syn nemohl, protože měl sportovní
soustředění. Pracovně se teď těším na Den otevřených
dveří, který v sobotu 12. září proběhne na tunelech Dobrovského. Bude zajímavý, přijeďte se do Brna podívat!
8/24/09 12:28:59 PM