Celoroční pojistka pro

plzeňské bruslaře

26. srpna 2009 / 16 / XXI

více na str. 3

Ptáme se: Ing. Luďka Stehlíka,

regionálního ředitele divize 1 str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č le n

d d m

g r o u p

Skutečný výhled z ještě

nepostaveného domu str. 2

Metrostav opět spolupracuje s Evou

Jiřičnou str. 3

Energie z Císařského ostrova

Krátce / Aktuálně

Fotoreportáž: Protiražba tunelů

Blanka z Letné odstartovala str. 4

Návrat původní krásy

Historickou nádražní budovu v Mariánských Lázních

sice kryje lešení, v jejím srdci však už funguje moderní

centrum Českých drah. Revitalizaci nádraží pro společnost Grandi Stazioni ČR zahájil tým Radka Kučery

z divize 9 v říjnu 2007 a letos v listopadu ji dokončí.

Výpravní budova mariánskolázeňské stanice byla otevřena v roce 1872. Typové rakousko-uherské nádraží

po třiceti letech provozu doplnila velkoryse navržená secesní přístavba s odjezdovou halou. Právě té se již vrátila

původní krása a 30. července přivítala nejen první cestující, ale i vedení Českých drah, zástupce Karlovarského

kraje a představitele města. Mezi hosty z Metrostavu byl

i ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský, který si u nové přepážky

zakoupil na památku vlakovou jízdenku (foto).

„Celá rekonstrukce je rozdělena na tři etapy a její náročnost spočívá hlavně v tom, že probíhá za plného provozu,“ popisuje vedoucí projektu Radek Kučera. „V současné době jsme dokončili už druhou etapu prací, v jejímž

rámci bylo zprovozněno nové ČD centrum, otevřena

odjezdová hala, tzv. tranzito a okolní prostory. V provozu

jsou už i technologie pro celou nádražní budovu.“

V právě zahájené třetí etapě tým Metrostavu zrekonstruuje zbývající prostory, opraví fasádu a střechy. Nově

zprovozněné nádraží v Mariánských Lázních bude poté

stejně elegantní, jako když zde v roce 1904 anglický král

Edward VII. potkal rakouského císaře Františka Josefa I.

Přesuny ve Skupině Metrostav

Ve společnosti Subterra došlo v poslední době k několika

změnám. Novým ředitelem divize 1 se stal dřívější

vedoucí jejího odboru ekonomických nástrojů Ing. Martin

Plíva. Bývalý ředitel Ing. Jan Vintera postoupil do útvaru

generálního ředitele firmy jako expert pro podzemní

činnosti. Vedoucí projektu z divize 9 Metrostavu Ing. Jan

Šunka se ze stavby Palace Pardubice přemístil do Prahy

a se stal novým výrobním náměstkem divize 2 Subterra.

Nový vzorový byt

V červnu skončila hrubá

stavba polyfunkčního

domu Městská brána, který

v centru Ostravy buduje

společnost Metrostav

Development. V současné

době pokračují intenzivní

práce na jeho netradiční fasádě. Uvnitř domu naši

developeři mimo jiné dohlížejí na dokončení vzorového

bytu, který bude slavnostně otevřen na Dni otevřených

dveří, jenž proběhne 18. září od 11 do 18 hodin. Zájemci

o moderní bydlení se při něm budou moci seznámit se

standardním vybavením bytu a získat i další informace,

třeba o komerčních prostorách v objektu. Dokončení

a kolaudace domu jsou plánovány na I. čtvrtletí roku 2010,

na www.mestskabrana.cz se dozvíte více podrobností.

Podpořte naše

stavby u sousedů

Od 24. srpna do 21. září

můžete na webové adrese

www.zoznam.sk/stavbaroka

poprvé hlasovat v prestižní

slovenské soutěži Stavba

roka 2009. Obdobně jako

při české Stavbě roku i na Slovensku je vyhlášena Cena

veřejnosti, ve které můžete dát hlas i stavbám Doprastavu

a Metrostavu. Kromě výstavby dálničního úseku Hričovské

Podhradie–Žilina (Strážov) a rekonstrukce silnice I. třídy

Strečno–Dubná Skala, na nichž se z DDM Group podílel jen

Doprastav, je v soutěži zařazena i novostavba obchodního

komplexu Optima II v Košicích, kterou ve spolupráci

s žilinským závodem Doprastavu postavila naše divize 1.

Devětadvacet přihlášených staveb doplňuje i obytný

soubor Parkville v Bratislavě, práce divize 6 Metrostavu.

Cena Klubu

za starou Prahu

Podle Klubu za starou

Prahu je Národní technická

knihovna v Dejvicích nejlepší

moderní stavbou posledního

roku, která vhodně doplnila

historické prostředí.

Každoročně udělované ocenění získali architekti ze studia

Projektil proto, že dokázali navrhnout budovu připomínající

skleněný lampion, která citlivě zapadla do památkově

chráněného vysokoškolského areálu. Knihovnu stavebně

dokončilo sdružení, vedené naší divizí 9, letos na konci

zimy. Pro veřejnost bude otevřena 9. září.

Pozvánka do tunelu

V sobotu 12. září od 9 do 14 hodin bude pro veřejnost

zpřístupněna stavba Královopolského tunelu v Brně. Vstup

do podzemí bude ze zařízení staveniště v Poděbradově

ulici 27. Pro příjezd na Den otevřených dveří je vhodné

využít tramvají č. 1 a 6 a ze zastávky Jungmannova

pokračovat Veleslavínovou ulicí k plechové ohradě, kde

bude označen vchod na staveniště. Návštěvníci musí mít

pevnou obuv, protože se budou pohybovat v autentickém

prostředí podzemního díla, na kterém se ve sdružení

podílí i naše divize 1 a společnost Subterra. Více informací

naleznete na webové adrese www.mestsky-okruh-brno.cz.

Metrostav_15_09.indd 1

Stavba v Klatovech

Stavební ruch na špici Císařského ostrova utichl.

Po necelých dvou letech náročné práce na stísněném

staveništi zde tým Ing. Davida Štochla z divize 6 dokončil MVE Troja – nejmodernější malou vodní elektrárnu

v Praze. I když zatím pracuje jen ve zkušebním provozu, do sítě už pravidelně dodává plánované 2,3 MW

elektrické energie. Za přítomnosti ředitele divize 6

Ing. Jana Cuce o tom 20. srpna informoval novináře generální ředitel Povodí Vltavy Ing. Jan Slanec.

„Na rozdíl od tří předchozích staveb, které jsem pro

Metrostav řídil, tohle byla první zakázka, kde nám práce

nekomplikovala voda,“ řekl s uspokojením Ing. Štochl.

„Červnová povodeň jen pozdržela poslední terénní úpravy

břehů, ale stavbu vlastní elektrárny neohrozila.“

Objekt strojovny pro generátory (titulní foto) a rozvodnu nad dvěma Kaplanovými turbínami stavěla divize 6 jako

lídr ve sdružení s firmami Skanska DS a Navimor-Invest.

Bezobslužná elektrárna je lávkou spojena se stávajícím

velínem Trojského jezu (malé foto) a do jejích uzavřených

technologických pater se sestupuje po úzkém schodišti.

Vstup má asi půl metru nad hladinou stoleté vody a jen

několik centimetrů pod úrovní povodně z roku 2002.

„Ze začátku stavby jsme se museli vyrovnat s tím, že

odhalené konstrukce jezu neodpovídaly předpokladům

projektu a také geologická skladba ostrova byla složitější,

než jsme čekali,“ vzpomíná Ing. Štochl. „Stavbu jsme ale

přes všechny komplikace zvládli dokončit v požadované

kvalitě a navíc se 14denním předstihem.“

Uzavřela ji montáž plovoucího dubového trámce před

nátok do elektrárny, který turbíny ochrání před nečistotami plujícími na Vltavě. Před česly je osazena také elektronická podvodní zábrana ryb Elza 2, která díky napájení ze

zdroje malého napětí vytváří mezi zavěšenými měděnými

elektrodami neviditelnou překážku a odpuzuje ryby.

Při komplexních zkouškách pracovala elektrárna

nepřetržitě a bezporuchově předepsaných 72 hodin,

a 4. srpna tak mohl být zahájen její půlroční zkušební

provoz. Staveniště na Císařském ostrově však Metrostav

vyklidí už v září, kdy pracovníci technologických firem

dokončí instruktáž a zaučení zaměstnanců poslední elektrárny, která je na vltavských jezech v Praze rentabilní.

„Náš tým už ale Císařský ostrov opustil,“ vysvětluje

Ing. Štochl. „Přemístili jsme se k Červenému potoku nedaleko Hořovic, kde v rámci protipovodňových opatření

zahajujeme výstavbu vlnolamu a nového sdruženého objektu pro vtok a výtok na vodním díle Dráteník.“

Za živého zájmu médií a politických představitelů zahájil 20. srpna Plzeňský kraj svou současnou největší investiční akci – výstavbu nového monobloku

klatovské nemocnice. Při poklepu na základní kámen

se k hejtmance Miladě Emmerové připojil vedle dalších významných hostů i generální ředitel Metrostavu

Ing. Pavel Pilát (foto druhý zleva).

Kompaktní nemocniční budovu na ploše 4000 m²

a s obestavěným prostorem 90 000 m³ postaví jako generální dodavatel divize 1. Ve vyšetřovací neboli léčebné

části vybuduje mimo jiné 30 ambulantních místností, oddělení ARO i JIP a devět operačních sálů, z nichž tři budou

hlavní. V lůžkové části se v převážně dvou- a třílůžkových

pokojích s vysokým standardem bude moci léčit naráz

na 240 pacientů. Na střeše monobloku bude helioport

a výstavbou 65 venkovních stání a 200 míst v parkovacím

domě projekt vyřeší i parkování.

Tým Ing. Miroslava Záhoře stavbu povede tak, aby neomezila provoz stávající klatovské nemocnice. „Chci ujistit

investora i budoucí uživatele tohoto objektu, že je nezklameme,“ zdůraznil při slavnostním zahájení Ing. Pilát.

8/24/09 12:28:55 PM