strana 4
Blahopřejeme
i n f o r ma c e / ak t u a l i t y / z a j í ma v o s t i
Na š e f o t o r e p o r t á ž
Sloupek o nás
Upřímné přání všeho nejlepšího zasíláme všem našim
Pokles počtu zaměstnanců
spolupracovníkům, kteří v září 2009 oslaví své životní
jubileum. Přejeme jim do dalších let hodně zdraví,
štěstí, pohody a spokojenosti nejen v pracovním, ale
také v rodinném životě. Za práci, kterou vykonávají pro
naši společnost, jim děkujeme a přejeme ještě mnoho
dalších pracovních i osobních úspěchů.
50 let
Jan Ševec, stavbyvedoucí z divize 2
Ing. Zdeněk Pavlíček, SOREF z divize 5
Ing. Jan Uhlíř, ekonomický náměstek divize 5
Gustav Svoboda, skladník z divize 6
60 let
Antonín Náprstek, stavbyvedoucí z divize 3
Jiří Burián, zedník z divize 5
Václav Široký, strojník z divize 5
Dalibor Vorel, železář z divize 5
Vítězslav Kůstka, SOTP z divize 6
František Holakovský, zámečník z divize 7
1
V září oslaví své životní jubileum také
Ing. Hana Kadlecová, vedoucí útvaru z divize 2,
Ing. Táňa Pomikálková, přípravářka z divize 8,
Jaroslava Vladovičová, OREF z centrály.
Rovněž jim srdečně blahopřejeme.
Spojení teorie s praxí
Bez ohledu na současný stav na trhu práce v českém
stavebnictví Metrostav nepřestal rozvíjet spolupráci
s odbornými vysokými školami. Její novinkou je spoluúčast na nové koncepci oboru Realizace staveb u magisterského studia na Fakultě stavební VUT v Brně.
Kromě spolupráce při tvorbě koncepce celého studijního oboru naše společnost zajistila pro jedenáct
vybraných studentů magisterského studia i povinnou
10týdenní semestrální praxi. Mladí lidé pracovali na stavbách po celé republice pod dohledem patronů – našich
kolegů z divizí 1, 3, 6, 7 a 8, kteří si zaslouží poděkování
za to, jak odpovědně se o ně starali a kolik času a trpělivosti jim věnovali. Devět mladíků a dvě dívky se jim za to
odvděčilo dobrou prací – v jejich závěrečných posudcích
často zazněl velký zájem divize na prodloužení pracovního
poměru s nimi alespoň po dobu studia.
Průběh praxe v závěru vyhodnotili přímo na fakultě
pedagogové vysoké školy spolu s PhDr. Lenkou Laňovou
z útvaru pracovněprávních vztahů centrály naší společnosti a s Bc. Zdeňkem Kostřížem, vedoucím personálního
útvaru divize 7. Spolupráce mezi naší firmou a vysokými
školami přináší Metrostavu nové poznatky z teorie a studentům umožňuje poznat stavebnictví v praxi a vybrat si
oblast pro budoucí pracovní uplatnění. Vzhledem k dobrým zkušenostem při získávání nových zaměstnanců v ní
bude Metrostav i nadále pokračovat.
2
3
Martina Zrcková
Sleva na nákup i servis
4
5
6
7
8
9
Oslava stavitelství
Třetí ročník Dnů stavitelství a architektury (DSA) přiblíží veřejnosti opět nejen nominované stavby v soutěži Stavba roku, ale představí i další významná rozestavěná díla po celé republice. Mezi nimi také ta, na
kterých se podílí i Metrostav.
Dny stavitelství a architektury zahájí svůj program
nominačním večerem soutěže Stavba roku, který proběhne ve čtvrtek 10. září a odstartuje hlasování o Cenu
veřejnosti. Svoji oblíbenou stavbu si při něm každý bude
moci vybírat právě z těch nominovaných. Věříme, že
mezi nimi nebudou chybět ani díla Metrostavu, který do
soutěže přihlásil Amazon Court, budovu Národní technické knihovny a dostavbu areálu Univerzity Pardubice.
Své hlasy jim v období od 11. do 30. září můžete zasílat
prostřednictvím webových stránek www.stavbaroku.cz,
kde naleznete také informace o hlasování pomocí SMS.
V září a v listopadu proběhnou na některých vybraných dokončených i rozestavěných stavbách po celé
republice Dny otevřených dveří, při kterých budete mít
možnost navštívit i Královopolský tunel v Brně a rekonstruovaný jez a plavební komoru v Českém Vrbném.
Dny stavitelství a architektury zakončí setkání v Senátu, galavečer na Žofíně s vyhlášením vítězů soutěže
Stavba roku a 28. listopadu Den otevřených dveří na
odborných školách a v projektových kancelářích.
Po třech letech poklesu se míra nezaměstnanosti
v České republice vrací k vyšším hodnotám z období kolem roku 2000 a podle současného vývoje
se dá předpokládat, že by se koncem roku mohla
vyšplhat až k 10 %. I to jsou důsledky hospodářské
krize, která začala krizí finanční.
Ovlivňuje současná stagnace i zaměstnance Metrostavu? Tedy nás osobně? Samozřejmě. Jako velká
a tradiční firma jsme nedílnou součástí trhu stavebních prací a trhu práce a bylo by bláhové si myslet, že
nás změny okolního prostředí nějak obejdou.
V porovnání s koncem loňského roku je nás zatím
o sedm procent méně. Počet a struktura zaměstnanců Metrostavu jsou úzce spjaty s objemem výrobního
programu, potenciálními zakázkami a s vnitrofiremními nosnými technologiemi. Proto se výkyvy na stavebním trhu projevují u našich divizí nerovnoměrně.
I když velmi neradi, i my jsme po projednání
s odborovou organizací museli v některých případech
uvolnit zaměstnance, kteří byli pro zvýšení efektivity
práce v našich týmech nadbyteční.
Pokles celkového počtu personálu v Metrostavu
však ovlivnily nejen odchody, ale zejména výrazně
redukovaný nástup nových zaměstnanců. Požadavky
na obsazení volných míst řešíme především intenzivnějšími přesuny kolegů mezi jednotlivými divizemi
nebo mezi naší firmou a dceřinými společnostmi.
I přes výše uvedené skutečnosti však musíme pokračovat v dlouhodobě úspěšné spolupráci s našimi
smluvními odbornými stavebními školami a podporovat nástupy jejich absolventů mezi nás, abychom
byli dobře připraveni pro budoucnost.
Další vývoj zakázek v příštích letech je zatím stále
neurčitý. Naše firemní cesta k překonání stagnace
stavební výroby nebude snadná. Čeká nás proto hodně práce vyžadující vzájemné porozumění.
Protiražba tunelového komplexu Blanka ze stavební jámy na Letné odstartovala
Ještě než se Atlas Copco L2 C (foto č. 1) zavrtal do letenských břidlic, uložil 21. července pražský primátor Pavel
Bém do portálu sošku sv. Barbory (foto č. 2). Hned nato začal tým divize 5 razit kalotu severního tunelu. „Z Letné
vyrazíme celý úsek třípruhových tunelů, tedy asi 530 m severní trouby a 470 m jižní,“ vysvětluje vedoucí projektu
za divizi 5 Ing. Jan Kvaš. Hlavní stavbyvedoucí Stanislav Novotný doplňuje: „U portálu jsme postupovali v krocích
po 0,8 m. Dnešní rychlost ražby závisí na geologii. Běžně bychom chtěli denně zvládat tři kroky po 1,5 m.“ V polovině srpna čelba kaloty přesáhla 50 m. Až raziči vytěží 35 m opěří a doberou 30 m dna, stavba překročí křížení
s první propojkou. Potom bude možné zahájit i ražbu jižního tubusu. „Pro rozpojování horniny používáme emulzní
trhaviny,“ pokračuje Ing. Kvaš. „Rubaninu nakládáme kolovým nakladačem Volvo L 120E (foto č. 3). Primární
ostění s tloušťkou 300 mm vytváříme z ocelových sítí, příhradových rámů Bretex a stříkaného betonu. K povinnostem našich pracovníků patří i mytí stroje pro jeho aplikaci (foto č. 4).“ Raziči v čele se stavbyvedoucím Leošem
Černým (foto č. 5 uprostřed) totiž mají na starosti nejen práci s vrtacím strojem (foto č. 6), ale i údržbu všech mechanismů (foto č. 7). Od portálové stěny (foto č. 8) už ražba postoupila k tramvajové trati a za pár týdnů dosáhne
i pod první domy. Stavbu nepřetržitě monitorují specialisté, kteří potvrzují, že všechny její dopady splňují předepsané limity. V návaznosti na konstrukce hloubených tunelů (foto č. 9) tak dílo bezpečně postupuje kupředu.
Dlouhodobá spolupráce Metrostavu se společností
Přerost a Švorc – auto vyústila ve speciální nabídku
pro všechny zaměstnance firem Skupiny Metrostav.
Náš obchodní partner jim zaručuje zajímavé slevy
a výhody při koupi nebo i při servisu jejich soukromých
automobilů značky Škoda.
Při nákupu nové škodovky poskytuje firma Přerost
a Švorc – auto nadstandardně nízké ceny, které budou její
zástupci s našimi zaměstnanci řešit individuálně, s ohledem na požadovaný model a výbavu vozidla. Kromě předváděcích jízd a komplexního servisu v případě financování
formou finančního leasingu nebo splátkového prodeje je
z dalších výhod velmi zajímavá i nabídka výkupu vozů
na protiúčet, tentokrát za cenu nejvyšší možnou.
V rámci servisu vozů Škoda mohou zaměstnanci
Skupiny Metrostav získat dvacetiprocentní slevu na servisní hodinovou sazbu a pětiprocentní slevu na originální
autodoplňky. V případě havárie nebo poruchy na území
hl. m. Prahy jim NON STOP služba odtáhne vůz do servisu zdarma a po dobu opravy zapůjčí náhradní vozidlo
za zvýhodněnou cenu. Čas i peníze zas ušetří likvidace
pojistných událostí a bezplatné přezutí a vyvážení pneumatik, které zakoupíte v servisech naší partnerské firmy.
Výčet výhod, popsaných v tomto článku, není zdaleka
úplný. Zaměstnanci Metrostavu se o nich mohou informovat u Jaroslava Zahradníka z útvaru osobní dopravy
centrály, který jim zajistí i zprostředkování kontaktu
se zástupci firmy Přerost a Švorc – auto.
i l u s t r a č n í f o t o v o z u Y e t t i , z d r o j ČT K
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k a J a k u b K a r l í č e k , S ATRA ( f o t o č . 2 )
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 15/2009 vyšlo 26. 8. 2009 (16/2009 vyjde 9. 9. 2009) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,
Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,
Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno
s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_15_09.indd 4
8/24/09 12:29:09 PM