19. srpna 2016 / 15 / XXVIII

Zátěž z parních lokomotiv str. 2

Ptáme se: Ing. Zdeňka Mičky,

oblastního ředitele divize 1 str. 2

Základna pro lasery, které vědci

teprve vyvíjejí str. 2

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Skupina Metrostav si drží pozici

Ze studie společnosti Deloitte, která analyzovala vývoj

předních evropských stavebních skupin v roce 2015,

a podle informací zveřejněných na webu BusinessInfo.cz

vyplývá, že z českých stavebních koncernů se s nejlepší

evropskou padesátkou může porovnávat pouze Skupina

Metrostav s konsolidovaným obratem 1,14 miliardy eur

(31,627 miliardy korun). Celkové investice do stavebnictví

v EU se loni oproti předchozímu roku zvýšily o pět procent

na 1 434 bilionů eur. Pozici jedničky si v Evropě udržela

francouzská skupina VINCI.

Metro ve Finsku

Raziči divize 5 vedení

týmem Ing. Aleše Gotharda

postupně otevírají nové

čelby do traťových tunelů

na dalším úseku metra

v Helsinkách a od začátku

prací už vyrazili téměř 300 m

nového podzemního díla. Vzhledem k tomu, že razí v husté

rezidenční zástavbě, potýkají se zejména s dodržováním

limitů vibrací okolních budov, které způsobují trhací práce.

Na stavbě dnes úspěšně pracuje na třicet zaměstnanců

Metrostavu z České republiky i ze Slovenska.

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Uznání razičům v Norsku

V sobotu 30. července prorazil tým divize 5 vedený

Ing. Ivanem Pirščem (titulní foto) více než dvoukilometrový tunel Joberg na silnici Rv. 13 v norském okrsku

Granvin. K prorážce došlo zhruba 1700 m od západního

portálu a asi 400 m od východního. Úspěch Metrostavu

zaznamenala i místní média: „Když jsme se v tunelu

setkali, nastal obrovský jásot a veliká radost,“ uvedl

v nich Lars Magnar Røneid, vedoucí projektu z investorské společnosti Statens Vegvesen, který je s dosavadním průběhem prací velmi spokojen. K otevření

tunelu by mělo dojít už v červnu 2017.

Ražby tunelu Joberg, který je součástí protilavinových

opatření na silnici podél jezera Granvinsvatnet, začaly

v říjnu roku 2015 a poslední odstřel (foto č. 1) je ukončil po pouhých devíti měsících. Zatímco od západního

portálu probíhaly práce pro Norsko typickou metodou

Drill & Blast, z druhé strany využili raziči divize 5 vůbec poprvé v zemi Novou rakouskou tunelovací metodu (NRTM).

Museli totiž překonat asi devadesátimetrový úsek vedený

chválil. Mimo jiné uvedl, že na to, že jsme zahraniční firma,

jsme si s norskými podmínkami poradili překvapivě dobře,“ podotkl Ing. Piršč. Dodal, že Lars všechny překvapil,

když přinesl vlastnoručně vyrobené dorty s motivy norské, české a slovenské vlajky (foto č. 2).

S prací našich razičů se 9. srpna seznámili i místní

obyvatelé, kteří přivítali možnost projít poprvé celým tunelem. Na jeho dokončení už totiž netrpělivě čekají. Také

tuto událost pozitivně komentoval místní tisk.

Pracovníci divize 5 ještě musí v Jobergu dokončit

lokální práce na vystrojení tunelu stříkaným betonem

a kotvením. Zároveň už stěhují zařízení staveniště a zařizují převoz strojů do České republiky. Jejich počet se

proto postupně snižuje a přemísťují se na další tunelářské

zakázky Metrostavu od Islandu přes Finsko a Slovensko

až po Českou republiku. Do předání díla investorovi zůstane v Norsku jen nový vedoucí projektu Ing. Jiří Šach,

který byl v průběhu ražeb zástupcem Ing. Piršče, ekonom

Ing. Jan Takáč a překladatel Mgr. Martin Suško.

D1 na výbornou

Úsek 06 dálnice D1 navštívil

8. srpna generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel

Pilát spolu s obchodním

ředitelem Ing. Milanem

Veselským. Stejně jako

několik dní před nimi ministr

dopravy Dan Ťok a zástupce investora konstatovali, že

pokládka cementobetonového krytu i další práce, které při

rekonstrukci naší nejstarší autostrády provádějí pracovníci

divize 4 vedení týmem Ing. Zdeňka Ludvíka, probíhají

kvalitně a hlavně v předstihu oproti harmonogramu. Více

informací naleznete na Facebooku Metrostavu.

Metrostav_15_2016.indd 1

1

v písčitých zeminách s malou soudržností, morénovými

sedimenty a s nejmenším nadložím jen 2–4 metry.

„V Norsku není stavba tunelů ničím zvláštním, takže

tu odborníci na jejich návštěvy nechodí. Na naše ražby

NRTM však dorazilo více než 300 místních specialistů

na podzemní stavby a mezi nimi i uznávaný geotechnik

profesor Bjørn Nilsen,“ řekl Ing. Piršč. „Dozor nad NRTM

prováděla rakouská společnost IC consulting a také jejich

zástupce hodnotil naši práci kladně. Mě ale osobně nejvíc

potěšilo přátelské potřesení rukou s Larsem Røneidem

a jeho projev při večerní oslavě, kde naši práci velmi

2

Fontána Kalich u metra A str. 3

Další pražský brownfield na startu

nového života str. 3

Fotoreportáž: Děkujeme všem, kdo

přispěli k úspěchu MHCM str. 4

Pro lidi i přírodu

Za účasti premiéra České republiky Bohuslava Sobotky, hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška

a dalších hostů – včetně mnoha místních obyvatel

– byla 28. července slavnostně ukončena výstavba

kanalizační sítě a čistírny odpadních vod (ČOV) pro

dobrovolný svazek obcí nazvaný Ligary (foto). Projekt

zajistil odkanalizování Hodějic, Němčan, Křižanovic

u Bučovic, Heršpic i Nížkovic a odvedení splaškových

odpadních vod do nové společné ČOV v Hodějicích.

V převážné části intravilánu všech obcí přibylo téměř

34 km nové kanalizační sítě, kterou vzhledem ke konfiguraci terénu doplňuje jedenáct čerpacích stanic. Celý

moderní systém je možné řídit a sledovat pomocí počítače z velína umístěného na ČOV v Hodějicích, která

je dimenzovaná pro 4600 EO (ekvivalentních obyvatel)

a provedena tak, že odolá i stoleté vodě.

Na realizaci vodohospodářského a ekologického projektu za více než 350 milionů Kč, který byl spolufinancován z prostředků Evropské unie, státu, kraje i samotných obcí, se ve sdružení podílela divize 1, konkrétně

její oblastní zastoupení pro jihomoravský region. Do čela

projektového týmu za Metrostav se v závěru díla postavil

ředitel oblasti Ing. Zdeněk Mička. Lídrem sdružení, které

na Vyškovsku začalo působit před 22 měsíci, byla společnost OHL ŽS, dalším členem pak HOCHTIEF CZ. Díky

společnému úsilí stavbařů se v další moravské oblasti

zlepšil nejen komfort života místních obyvatel, ale zejména čistota okolních vodotečí a tím i celé životní prostředí.

–red–, foto archiv OHL ŽS

Kolegové odvedli u jezera Granvinsvatnet pořádný kus

díla – v části ražené metodou Drill & Blast třeba odstřelili

150 000 m3 horniny a nastříkali téměř 11 000 m3 betonu.

Na 90m úseku trasy vyrubaném pomocí NRTM zase norským kolegům předvedli práci pod ochranou klasických

výztužných prvků včetně injektovaných mikropilotových

deštníků, čelbových kotev a drenážních vývrtů do předpolí čelby. „Celému týmu, který se na náročném díle podílel,

bych chtěl poděkovat,“ uzavřel Ing. Piršč, který už dnes

pracuje na ražbách metra v Helsinkách.

–red–, foto archiv stavby

17.08.16 13:00