19. srpna 2016 / 15 / XXVIII
Zátěž z parních lokomotiv str. 2
Ptáme se: Ing. Zdeňka Mičky,
oblastního ředitele divize 1 str. 2
Základna pro lasery, které vědci
teprve vyvíjejí str. 2
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Skupina Metrostav si drží pozici
Ze studie společnosti Deloitte, která analyzovala vývoj
předních evropských stavebních skupin v roce 2015,
a podle informací zveřejněných na webu BusinessInfo.cz
vyplývá, že z českých stavebních koncernů se s nejlepší
evropskou padesátkou může porovnávat pouze Skupina
Metrostav s konsolidovaným obratem 1,14 miliardy eur
(31,627 miliardy korun). Celkové investice do stavebnictví
v EU se loni oproti předchozímu roku zvýšily o pět procent
na 1 434 bilionů eur. Pozici jedničky si v Evropě udržela
francouzská skupina VINCI.
Metro ve Finsku
Raziči divize 5 vedení
týmem Ing. Aleše Gotharda
postupně otevírají nové
čelby do traťových tunelů
na dalším úseku metra
v Helsinkách a od začátku
prací už vyrazili téměř 300 m
nového podzemního díla. Vzhledem k tomu, že razí v husté
rezidenční zástavbě, potýkají se zejména s dodržováním
limitů vibrací okolních budov, které způsobují trhací práce.
Na stavbě dnes úspěšně pracuje na třicet zaměstnanců
Metrostavu z České republiky i ze Slovenska.
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Uznání razičům v Norsku
V sobotu 30. července prorazil tým divize 5 vedený
Ing. Ivanem Pirščem (titulní foto) více než dvoukilometrový tunel Joberg na silnici Rv. 13 v norském okrsku
Granvin. K prorážce došlo zhruba 1700 m od západního
portálu a asi 400 m od východního. Úspěch Metrostavu
zaznamenala i místní média: „Když jsme se v tunelu
setkali, nastal obrovský jásot a veliká radost,“ uvedl
v nich Lars Magnar Røneid, vedoucí projektu z investorské společnosti Statens Vegvesen, který je s dosavadním průběhem prací velmi spokojen. K otevření
tunelu by mělo dojít už v červnu 2017.
Ražby tunelu Joberg, který je součástí protilavinových
opatření na silnici podél jezera Granvinsvatnet, začaly
v říjnu roku 2015 a poslední odstřel (foto č. 1) je ukončil po pouhých devíti měsících. Zatímco od západního
portálu probíhaly práce pro Norsko typickou metodou
Drill & Blast, z druhé strany využili raziči divize 5 vůbec poprvé v zemi Novou rakouskou tunelovací metodu (NRTM).
Museli totiž překonat asi devadesátimetrový úsek vedený
chválil. Mimo jiné uvedl, že na to, že jsme zahraniční firma,
jsme si s norskými podmínkami poradili překvapivě dobře,“ podotkl Ing. Piršč. Dodal, že Lars všechny překvapil,
když přinesl vlastnoručně vyrobené dorty s motivy norské, české a slovenské vlajky (foto č. 2).
S prací našich razičů se 9. srpna seznámili i místní
obyvatelé, kteří přivítali možnost projít poprvé celým tunelem. Na jeho dokončení už totiž netrpělivě čekají. Také
tuto událost pozitivně komentoval místní tisk.
Pracovníci divize 5 ještě musí v Jobergu dokončit
lokální práce na vystrojení tunelu stříkaným betonem
a kotvením. Zároveň už stěhují zařízení staveniště a zařizují převoz strojů do České republiky. Jejich počet se
proto postupně snižuje a přemísťují se na další tunelářské
zakázky Metrostavu od Islandu přes Finsko a Slovensko
až po Českou republiku. Do předání díla investorovi zůstane v Norsku jen nový vedoucí projektu Ing. Jiří Šach,
který byl v průběhu ražeb zástupcem Ing. Piršče, ekonom
Ing. Jan Takáč a překladatel Mgr. Martin Suško.
D1 na výbornou
Úsek 06 dálnice D1 navštívil
8. srpna generální ředitel
Metrostavu Ing. Pavel
Pilát spolu s obchodním
ředitelem Ing. Milanem
Veselským. Stejně jako
několik dní před nimi ministr
dopravy Dan Ťok a zástupce investora konstatovali, že
pokládka cementobetonového krytu i další práce, které při
rekonstrukci naší nejstarší autostrády provádějí pracovníci
divize 4 vedení týmem Ing. Zdeňka Ludvíka, probíhají
kvalitně a hlavně v předstihu oproti harmonogramu. Více
informací naleznete na Facebooku Metrostavu.
Metrostav_15_2016.indd 1
1
v písčitých zeminách s malou soudržností, morénovými
sedimenty a s nejmenším nadložím jen 2–4 metry.
„V Norsku není stavba tunelů ničím zvláštním, takže
tu odborníci na jejich návštěvy nechodí. Na naše ražby
NRTM však dorazilo více než 300 místních specialistů
na podzemní stavby a mezi nimi i uznávaný geotechnik
profesor Bjørn Nilsen,“ řekl Ing. Piršč. „Dozor nad NRTM
prováděla rakouská společnost IC consulting a také jejich
zástupce hodnotil naši práci kladně. Mě ale osobně nejvíc
potěšilo přátelské potřesení rukou s Larsem Røneidem
a jeho projev při večerní oslavě, kde naši práci velmi
2
Fontána Kalich u metra A str. 3
Další pražský brownfield na startu
nového života str. 3
Fotoreportáž: Děkujeme všem, kdo
přispěli k úspěchu MHCM str. 4
Pro lidi i přírodu
Za účasti premiéra České republiky Bohuslava Sobotky, hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška
a dalších hostů – včetně mnoha místních obyvatel
– byla 28. července slavnostně ukončena výstavba
kanalizační sítě a čistírny odpadních vod (ČOV) pro
dobrovolný svazek obcí nazvaný Ligary (foto). Projekt
zajistil odkanalizování Hodějic, Němčan, Křižanovic
u Bučovic, Heršpic i Nížkovic a odvedení splaškových
odpadních vod do nové společné ČOV v Hodějicích.
V převážné části intravilánu všech obcí přibylo téměř
34 km nové kanalizační sítě, kterou vzhledem ke konfiguraci terénu doplňuje jedenáct čerpacích stanic. Celý
moderní systém je možné řídit a sledovat pomocí počítače z velína umístěného na ČOV v Hodějicích, která
je dimenzovaná pro 4600 EO (ekvivalentních obyvatel)
a provedena tak, že odolá i stoleté vodě.
Na realizaci vodohospodářského a ekologického projektu za více než 350 milionů Kč, který byl spolufinancován z prostředků Evropské unie, státu, kraje i samotných obcí, se ve sdružení podílela divize 1, konkrétně
její oblastní zastoupení pro jihomoravský region. Do čela
projektového týmu za Metrostav se v závěru díla postavil
ředitel oblasti Ing. Zdeněk Mička. Lídrem sdružení, které
na Vyškovsku začalo působit před 22 měsíci, byla společnost OHL ŽS, dalším členem pak HOCHTIEF CZ. Díky
společnému úsilí stavbařů se v další moravské oblasti
zlepšil nejen komfort života místních obyvatel, ale zejména čistota okolních vodotečí a tím i celé životní prostředí.
–red–, foto archiv OHL ŽS
Kolegové odvedli u jezera Granvinsvatnet pořádný kus
díla – v části ražené metodou Drill & Blast třeba odstřelili
150 000 m3 horniny a nastříkali téměř 11 000 m3 betonu.
Na 90m úseku trasy vyrubaném pomocí NRTM zase norským kolegům předvedli práci pod ochranou klasických
výztužných prvků včetně injektovaných mikropilotových
deštníků, čelbových kotev a drenážních vývrtů do předpolí čelby. „Celému týmu, který se na náročném díle podílel,
bych chtěl poděkovat,“ uzavřel Ing. Piršč, který už dnes
pracuje na ražbách metra v Helsinkách.
–red–, foto archiv stavby
17.08.16 13:00