strana 4
Sledujte internetové stránky
www.metrostav.cz,
www.facebook.com/Metrostav.
V září by se na našich dopravních
stavbách měly uskutečnit dvě
zajímavé akce, které byste si
rozhodně neměli nechat ujít.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Tři otázky pro...
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Heřmana Volfa, předsedu spolku Cesta za snem. Ten
kromě jiných projektů pro všechny – handicapované
i širokou veřejnost, muže a ženy, amatéry i profesionály či mladé, starší i pokročilé – uspořádal v roce 2016
už čtvrtý ročník Handy Cyklo Maratonu (MHCM), jehož
generálním partnerem se letos stal Metrostav.
Jaký je váš nejsilnější zážitek z maratonu a co vám při
něm udělalo největší radost?
Neskutečná atmosféra, duch fair play, kdy si týmy mezi
sebou pomáhají, fandí... Velice těžko se to popisuje, musíte to zažít. A z čeho jsem měl největší radost? Když jsem
přijel do Písku a čekala tam na tým maminka jednoho ze
členů, který jel na handbiku. Byl to člověk, pro kterého jel
tým předloni, a letos už on sám jel pro někoho dalšího.
Pozdravili jsme se a chvíli si povídali. Během řeči mi pak
řekla: „Díky, Héřo, žes mi zachránil syna.“
Čím se nejvýrazněji lišil letošní ročník od loňského?
Byl jiný hlavně trasou a zapojením všech krajů z celé
republiky. Podívali jsme se na místa, o kterých jsme
sice slyšeli, ale nikdy tam nebyli. Musím přiznat, že bylo
úžasné projíždět tato místa a objevovat je ze sedla kola.
Máte nějaké další plány pro příští ročník?
Naším cílem bude opětovně podpořit bezpečnost lidí
během celé akce. Oslovíme znovu kraje, CzechTourism…
Chceme projíždět nová místa a navštívit další zemi, která
nás obklopuje. Pravděpodobně to bude Německo.
Funkcionalistické vily
pokračování
Ke čtveřici funkcionalistických vil, se kterými čtenáře
seznámila letní příloha v minulém čísle novin, zbývá
doplnit ještě jedno významné architektonické dílo –
modřanskou vilu architekta Karla Hannauera mladšího.
Zřejmě jen málokdo tento poslední dům zná; a to
i přesto, že jeho snímky pořídil slavný fotograf Josef Sudek (1896–1976), jehož služby architekti hojně využívali.
Na Sudka, který platil za předního fotografa meziválečné
architektury, se obrátil i začínající architekt Karel Hannauer mladší (1906–1966), autor těžko zaměnitelné vily
postavené v rekordně krátké době roku 1931 v Modřanech (Darwinova 8, čp. 985).
Hannauer junior byl synem majitele nuselské stavební
firmy, do níž nastoupil hned po absolutoriu architektury
na pražské technice roku 1930. O rok později, po smrti
svého otce, se společně se svým strýcem Jaroslavem
ujal vedení podniku, který v okruhu pražských funkcionalistických architektů proslavil moderní penzion Arosa,
postavený roku 1932. Karel Hannauer, o němž se traduje,
že studoval u významných evropských architektů Waltra
Gropia v Berlíně, Victora Burgeoise v Bruselu a hlavně
Le Corbuseira v Paříži, se s posledně jmenovaným přinejmenším alespoň jednou v životě osobně setkal. Stalo
se tak v roce 1928 během Le Corbusierovy třetí návštěvy
Prahy, během níž dal Hannauer slavnému architektovi
k dispozici svůj vlastní vůz, americký kabriolet blíže nespecifikované značky.
Vraťme se ale zpět k modřanské vile, jejímž stavebníkem byl úředník Králodvorské cementárny Jaroslav
Štekl se svou ženou Olgou. Když se v roce 1931 manželé
rozhodli ke stavbě vlastního domu, pro jistotu oslovili
architekty dva. Vedle Hannauera, který si manžele jistě
nezískal jen avantgardním pojetím, to byl Karel Truksa,
konzervativní architekt z Letné. Ve výsledku zvítězil Hannauer, který dům, respektive jeho firma, postavil během
necelých osmi měsíců.
Vilu (foto č. 1), jako reprezentant nové architektury
i moderních stavebních postupů, pojal jako stavbu se
železobetonovým skeletem s lehkou vyzdívkou, spočívající na šestnácti pilotách kruhového profilu. Vzhledem
k tomu, že manželé byli bezdětní, navrhl vnitřní prostor
tak, aby mohl co nejvíce sloužit společenským událostem.
Možná proto je obytná část ve zvýšeném přízemí přístupná po širokém schodišti, stejně zajímavém jako nevšední
střešní zahrada se slunečními lázněmi a s podmanivě
řešenou stínící střechou, jakýmsi slunolamem. Dnešní
vzhled domu se od původního téměř neliší (foto č. 2).
1
2
3
4
5
6
7
Jakub Potůček, černobílé foto archiv JP
8
9
Gratulace našim cyklistům k úspěchu v MHCM a díky všem, kdo jim pomáhali
1
2
Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016 (MHCM) je minulostí. Oba týmy našich kolegů (foto č. 1) – Metrostav
i Skupina Metrostav – absolvovaly se svými handicapovanými spolujezdci více než 2222 km dlouhou trasu z Prahy
do Bratislavy a zpět v limitu za méně než 111 hodin a dojely ve zdraví. Prezident Skupiny Metrostav, který závod
v úterý 2. srpna startoval (foto č. 2), před společným odjezdem z Palmovka Parku na Hradčanské náměstí prohlásil:
„Přál bych si, aby tahle krásná akce, která mě opravdu nadchla, alespoň trochu přispěla k tomu, že v naší
společnosti zakoření ohleduplnost, tolerance a slušnost. A jestli k tomu trochu dokážeme přispět, budu spokojený.“
S generálním partnerstvím Metrostavu přibyla letos práce firemním dobrovolníkům (foto č. 3 tunel Radejčín), kteří
pomáhali nejen našim závodníkům jako vloni, ale všem cyklistům. Mimo sportovce a řidiče či osádky doprovodných
vozů se tak letos do akce zapojilo 35 dalších pracovníků převážně z Metrostavu, ale i ze Subterry (foto č. 4) nebo
Metrostavu Slovakia. Pomáhali během startu, v cíli, ale zejména na průjezdních bodech třeba na Červenohorském
sedle, kde signalizovali konec časovky (foto č. 5). Někteří z nich museli u stánků vydržet i déle než den a půl.
U Radejčína a v Plzni se do práce zapojily i týmy ze staveb divizí 5 a 1. V Bratislavě se ke slovenským kolegyním
přidali zaměstnanci divize 11. Díky patří i těm, kdo týmům posílali povzbuzující komentáře. Velký obdiv sklidili
handbikeři Martin Záruba z týmu Metrostavu (foto č. 6) a Daniel Pereira ze Skupiny Metrostav (foto č. 7). I přes
náročnost závodu panovala na trati MCHM ve dne i v noci skvělá nálada (foto č. 8). V cíli v Dejvicích bylo už v sobotu
6. srpna jasné, že se dobrá a prospěšná věc podařila – za což patří dík Heřmanu Volfovi (foto č. 9 uprostřed), jeho
spolupracovníkům, všem cyklistům i našim dobrovolníkům. K vyhlášení absolutních vítězů MHCM 2016 dojde při
Večeru v Gala 12. listopadu. Více informací i fotografií najdete na Facebooku Metrostavu a www.cestazasnem.cz.
Zážitky z našich týmů
O dojmy z letošního Metrostav Handy Cyklo Maratonu
jsme požádali i zástupce obou našich družstev.
Jana Komárková z týmu Metrostavu uvedla: „Letos
bylo naším nejsilnějším momentem seznámení s Martinem Zárubou, naším handbikerem, lidsky i sportovně báječným člověkem, který za necelých 80 hodin odjel víc než
250 km – zodpovědně, s nadhledem a velmi příjemným
smyslem pro humor. Už teď víme, že uděláme vše pro to,
abychom se mohli v roce 2017 opět postavit na start a dojet až do cíle. Snad najdeme stejně správného patrona, pro
kterého budeme moci jet, jako byl letos Michal Břetenář.“
Martin Souček z týmu Skupina Metrostav, který doplnil handbiker Daniel Pereira, zavzpomínal: „Celý závod
byl pro nás jeden dlouhý, krásný a velmi silný zážitek. Zejména půlnoční setkání v Telči s naším handicapovaným
patronem Honzou Kopeckým, pro kterého jsme závodili.
Čekal na nás dlouho do nočních hodin, abychom prohodili
pár slov a udělali foto. Emočně nás zasáhlo, když se Honza
s velkými obtížemi postavil na vlastní nohy a strávil ten
čas s námi o berlích. Úsilí, které pro to vynaložil, bylo zjevné. Očekával nás i v cíli a potěšil tím, že našel odhodlání
jet s námi příští rok jako handbiker.“
Další prestižní cena
Lávka pro pěší v Čelákovicích, která mimo jiné obdržela titul Stavba roku 2014 a vítězné ocenění od Americké společnosti pro beton (ACI) v kategorii Infrastruktura, získala druhé místo v prestižní soutěži European
Concrete Award 2016. Gratulujeme!
Odborná porota lávku hodnotila v kategorii Inženýrské
stavby, kde jí konkurovalo sedm dalších projektů, třeba
prodloužení historického mostu Waalbridge v nizozemském městě Nijmegen, protilavinová galerie na Lofotech
nebo elegantní Gulli Bridge přes řeku Glomma v Norsku.
Lávka v Čelákovicích (foto), jejíž výstavbu řídil tým
Ing. Petra Koukolíka z divize 5, je unikátní zejména prvním
tuzemským použitím velice vysokohodnotného betonu
s rozptýlenou výztuží, ze kterého jsou vyrobeny prefabrikáty subtilní mostovky zavěšené na ocelových pylonech.
Ceny ze soutěže předají zástupci pořádající organizace
ECSN (European Concrete Societies Network) třem nejlepším na slavnostním ceremoniálu 27. října v Římě.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 15/2016 vyšlo 19. 8. 2016 (16/2016 vyjde 5. 9. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_15_2016.indd 4
17.08.16 13:00