strana 4

Sledujte internetové stránky

www.metrostav.cz,

www.facebook.com/Metrostav.

V září by se na našich dopravních

stavbách měly uskutečnit dvě

zajímavé akce, které byste si

rozhodně neměli nechat ujít.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Tři otázky pro...

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Heřmana Volfa, předsedu spolku Cesta za snem. Ten

kromě jiných projektů pro všechny – handicapované

i širokou veřejnost, muže a ženy, amatéry i profesionály či mladé, starší i pokročilé – uspořádal v roce 2016

už čtvrtý ročník Handy Cyklo Maratonu (MHCM), jehož

generálním partnerem se letos stal Metrostav.

Jaký je váš nejsilnější zážitek z maratonu a co vám při

něm udělalo největší radost?

Neskutečná atmosféra, duch fair play, kdy si týmy mezi

sebou pomáhají, fandí... Velice těžko se to popisuje, musíte to zažít. A z čeho jsem měl největší radost? Když jsem

přijel do Písku a čekala tam na tým maminka jednoho ze

členů, který jel na handbiku. Byl to člověk, pro kterého jel

tým předloni, a letos už on sám jel pro někoho dalšího.

Pozdravili jsme se a chvíli si povídali. Během řeči mi pak

řekla: „Díky, Héřo, žes mi zachránil syna.“

Čím se nejvýrazněji lišil letošní ročník od loňského?

Byl jiný hlavně trasou a zapojením všech krajů z celé

republiky. Podívali jsme se na místa, o kterých jsme

sice slyšeli, ale nikdy tam nebyli. Musím přiznat, že bylo

úžasné projíždět tato místa a objevovat je ze sedla kola.

Máte nějaké další plány pro příští ročník?

Naším cílem bude opětovně podpořit bezpečnost lidí

během celé akce. Oslovíme znovu kraje, CzechTourism…

Chceme projíždět nová místa a navštívit další zemi, která

nás obklopuje. Pravděpodobně to bude Německo.

Funkcionalistické vily

pokračování

Ke čtveřici funkcionalistických vil, se kterými čtenáře

seznámila letní příloha v minulém čísle novin, zbývá

doplnit ještě jedno významné architektonické dílo –

modřanskou vilu architekta Karla Hannauera mladšího.

Zřejmě jen málokdo tento poslední dům zná; a to

i přesto, že jeho snímky pořídil slavný fotograf Josef Sudek (1896–1976), jehož služby architekti hojně využívali.

Na Sudka, který platil za předního fotografa meziválečné

architektury, se obrátil i začínající architekt Karel Hannauer mladší (1906–1966), autor těžko zaměnitelné vily

postavené v rekordně krátké době roku 1931 v Modřanech (Darwinova 8, čp. 985).

Hannauer junior byl synem majitele nuselské stavební

firmy, do níž nastoupil hned po absolutoriu architektury

na pražské technice roku 1930. O rok později, po smrti

svého otce, se společně se svým strýcem Jaroslavem

ujal vedení podniku, který v okruhu pražských funkcionalistických architektů proslavil moderní penzion Arosa,

postavený roku 1932. Karel Hannauer, o němž se traduje,

že studoval u významných evropských architektů Waltra

Gropia v Berlíně, Victora Burgeoise v Bruselu a hlavně

Le Corbuseira v Paříži, se s posledně jmenovaným přinejmenším alespoň jednou v životě osobně setkal. Stalo

se tak v roce 1928 během Le Corbusierovy třetí návštěvy

Prahy, během níž dal Hannauer slavnému architektovi

k dispozici svůj vlastní vůz, americký kabriolet blíže nespecifikované značky.

Vraťme se ale zpět k modřanské vile, jejímž stavebníkem byl úředník Králodvorské cementárny Jaroslav

Štekl se svou ženou Olgou. Když se v roce 1931 manželé

rozhodli ke stavbě vlastního domu, pro jistotu oslovili

architekty dva. Vedle Hannauera, který si manžele jistě

nezískal jen avantgardním pojetím, to byl Karel Truksa,

konzervativní architekt z Letné. Ve výsledku zvítězil Hannauer, který dům, respektive jeho firma, postavil během

necelých osmi měsíců.

Vilu (foto č. 1), jako reprezentant nové architektury

i moderních stavebních postupů, pojal jako stavbu se

železobetonovým skeletem s lehkou vyzdívkou, spočívající na šestnácti pilotách kruhového profilu. Vzhledem

k tomu, že manželé byli bezdětní, navrhl vnitřní prostor

tak, aby mohl co nejvíce sloužit společenským událostem.

Možná proto je obytná část ve zvýšeném přízemí přístupná po širokém schodišti, stejně zajímavém jako nevšední

střešní zahrada se slunečními lázněmi a s podmanivě

řešenou stínící střechou, jakýmsi slunolamem. Dnešní

vzhled domu se od původního téměř neliší (foto č. 2).

1

2

3

4

5

6

7

Jakub Potůček, černobílé foto archiv JP

8

9

Gratulace našim cyklistům k úspěchu v MHCM a díky všem, kdo jim pomáhali

1

2

Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016 (MHCM) je minulostí. Oba týmy našich kolegů (foto č. 1) – Metrostav

i Skupina Metrostav – absolvovaly se svými handicapovanými spolujezdci více než 2222 km dlouhou trasu z Prahy

do Bratislavy a zpět v limitu za méně než 111 hodin a dojely ve zdraví. Prezident Skupiny Metrostav, který závod

v úterý 2. srpna startoval (foto č. 2), před společným odjezdem z Palmovka Parku na Hradčanské náměstí prohlásil:

„Přál bych si, aby tahle krásná akce, která mě opravdu nadchla, alespoň trochu přispěla k tomu, že v naší

společnosti zakoření ohleduplnost, tolerance a slušnost. A jestli k tomu trochu dokážeme přispět, budu spokojený.“

S generálním partnerstvím Metrostavu přibyla letos práce firemním dobrovolníkům (foto č. 3 tunel Radejčín), kteří

pomáhali nejen našim závodníkům jako vloni, ale všem cyklistům. Mimo sportovce a řidiče či osádky doprovodných

vozů se tak letos do akce zapojilo 35 dalších pracovníků převážně z Metrostavu, ale i ze Subterry (foto č. 4) nebo

Metrostavu Slovakia. Pomáhali během startu, v cíli, ale zejména na průjezdních bodech třeba na Červenohorském

sedle, kde signalizovali konec časovky (foto č. 5). Někteří z nich museli u stánků vydržet i déle než den a půl.

U Radejčína a v Plzni se do práce zapojily i týmy ze staveb divizí 5 a 1. V Bratislavě se ke slovenským kolegyním

přidali zaměstnanci divize 11. Díky patří i těm, kdo týmům posílali povzbuzující komentáře. Velký obdiv sklidili

handbikeři Martin Záruba z týmu Metrostavu (foto č. 6) a Daniel Pereira ze Skupiny Metrostav (foto č. 7). I přes

náročnost závodu panovala na trati MCHM ve dne i v noci skvělá nálada (foto č. 8). V cíli v Dejvicích bylo už v sobotu

6. srpna jasné, že se dobrá a prospěšná věc podařila – za což patří dík Heřmanu Volfovi (foto č. 9 uprostřed), jeho

spolupracovníkům, všem cyklistům i našim dobrovolníkům. K vyhlášení absolutních vítězů MHCM 2016 dojde při

Večeru v Gala 12. listopadu. Více informací i fotografií najdete na Facebooku Metrostavu a www.cestazasnem.cz.

Zážitky z našich týmů

O dojmy z letošního Metrostav Handy Cyklo Maratonu

jsme požádali i zástupce obou našich družstev.

Jana Komárková z týmu Metrostavu uvedla: „Letos

bylo naším nejsilnějším momentem seznámení s Martinem Zárubou, naším handbikerem, lidsky i sportovně báječným člověkem, který za necelých 80 hodin odjel víc než

250 km – zodpovědně, s nadhledem a velmi příjemným

smyslem pro humor. Už teď víme, že uděláme vše pro to,

abychom se mohli v roce 2017 opět postavit na start a dojet až do cíle. Snad najdeme stejně správného patrona, pro

kterého budeme moci jet, jako byl letos Michal Břetenář.“

Martin Souček z týmu Skupina Metrostav, který doplnil handbiker Daniel Pereira, zavzpomínal: „Celý závod

byl pro nás jeden dlouhý, krásný a velmi silný zážitek. Zejména půlnoční setkání v Telči s naším handicapovaným

patronem Honzou Kopeckým, pro kterého jsme závodili.

Čekal na nás dlouho do nočních hodin, abychom prohodili

pár slov a udělali foto. Emočně nás zasáhlo, když se Honza

s velkými obtížemi postavil na vlastní nohy a strávil ten

čas s námi o berlích. Úsilí, které pro to vynaložil, bylo zjevné. Očekával nás i v cíli a potěšil tím, že našel odhodlání

jet s námi příští rok jako handbiker.“

Další prestižní cena

Lávka pro pěší v Čelákovicích, která mimo jiné obdržela titul Stavba roku 2014 a vítězné ocenění od Americké společnosti pro beton (ACI) v kategorii Infrastruktura, získala druhé místo v prestižní soutěži European

Concrete Award 2016. Gratulujeme!

Odborná porota lávku hodnotila v kategorii Inženýrské

stavby, kde jí konkurovalo sedm dalších projektů, třeba

prodloužení historického mostu Waalbridge v nizozemském městě Nijmegen, protilavinová galerie na Lofotech

nebo elegantní Gulli Bridge přes řeku Glomma v Norsku.

Lávka v Čelákovicích (foto), jejíž výstavbu řídil tým

Ing. Petra Koukolíka z divize 5, je unikátní zejména prvním

tuzemským použitím velice vysokohodnotného betonu

s rozptýlenou výztuží, ze kterého jsou vyrobeny prefabrikáty subtilní mostovky zavěšené na ocelových pylonech.

Ceny ze soutěže předají zástupci pořádající organizace

ECSN (European Concrete Societies Network) třem nejlepším na slavnostním ceremoniálu 27. října v Římě.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 15/2016 vyšlo 19. 8. 2016 (16/2016 vyjde 5. 9. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_15_2016.indd 4

17.08.16 13:00