Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 2
Záž z lokomotiv
Plzeňští milovníci vlaků měli 27. července daí příle-
žitost obdivovat historické parní lokomotivy Šlechtična
aŠtokr, samoejmě istendry aplné vody iuhlí. Sou-
prava rozložila svou celkovou hmotnost téměř 360tun
nadvaadvacet náprav. Při statické zatěžovací zkoušce
m prověřila kvalitu tří nových železnch mostů
vPlzni vedruhé traťové koleji modernizovaného želez-
ničního úseku Rokycany–Plzeň.
Vloni v listopadu prly stejnými zkouškami mosty
prvníkoleje, proto tým divize 5 vedený Milanem Špičkou,
který zde celkem dostal nastarost rekonstrukci či výstav-
bu 41 mostních ainžerských objek, okvalitě aúspě-
chu své práce nepochyboval. „Teoreticky stanovený
průhyb (obr. č. 1) pro nejtší most přes Úslavu oroz
63 m (foto č. 2) byl 35,8 mm,“ uvedl Ing.Tomáš Wangler,
specialista pro mosty aželezniční stavby zdivize5.
i statické zažovací zkoušce, kterou pozorně sle-
dovali nejen místní obyvatelé, ale izástupci médií (foto
č.3), měřili odborníci průhyb nosné konstrukce (foto č.4)
vpolovině roztí, zatlačení ložisek mostu ipřípadné se-
ní jeho podpěr. Povedlejší, již přestavěné koleji přitom
projížděly vlaky oběma směry (foto č. 5).
Dostavebho deníku jsme zapsali, že se most pod
lokomotivami prohnul o28 mm, což podle předžného
vyhodnocení zkoušek vyhovuje. Na dalších mostech –
es ulice Potoční aMohylová – to bude pravpodobně
stejné,“ řekl doc. Ing. Petr Bouška, CSc., z Kloknerova
ústavu ČVUT Praha, který zažovací zkoušky řídil. Aměl
pravdu – druhá kolej byla zprovozna o dva dny později.
Divize5 tak úspěšně uzaela daí část náročné stavby.
red, foto archiv divize 5
BeMo – divize Průmyslové aienýrské stavby
Firma BeMo Tunnelling, která na němecm i mezi-
rodním stavebním trhu působí více než 50 let ase
svými dceřinými společnostmi vykazuje roční hospo-
řský obrat vevýši více než 180 mil. eur, se orientuje
zejména na tunelářství, speciální zakní, sanace
objektů a ňské stavby. Od letošního dubna se ale
její pobka vDortmundu rozšířila vnovém sídle otým
zkušených spolupracovníků, který se věnuje inžer-
ským apmyslovým stavbám.
Už pátý měc tedy vBeMo působí vysoce motivova
kolektiv více než 40 zkušených stavbů slený zvedou-
ch projektů, stavbyvedoucích, mistrů, přípravářů ilní-
. Vnové divizi nazvané Pmyslové ainženýrské stavby
zvládají kompletní zakázky ze segmentu ienýrských
staveb, a to včetně železobetořských prací – od pro-
jektů z oblasti infrastruktury až po generální dodávku
průmyslových objektů.
V soasnosti kolegové věinou pracují na stavbě
lehkého metra vKarlsruhe (foto), kde nesou odpovědnost
zaprovedení nárch inžerských staveb vestanicích
či na rampách. Tento významný projekt zaruje divizi
efektivní vytíženost pro následujích 18 měsíců.
Nový kolektiv už také dva menší projekty dokoil.
Ten první – pro firmu KEO – byl zoblasti energetiky. Za-
hrnoval stavbu trafostanice, nanesení chemicky odolného
ru nazákladovou desku skladištní haly, zemní prá-
ce, výstavbu komunikací pro položení vedení vysokého
napětí ahlavně vybudování nového elektrodového kotle
vkombinované elektrně vsselsheimu. Firma KEO zní
sobuje areál automobilového závodu Opel elektrickým
proudem a parou a nový kotel jí poslouží ke stabilizaci
tě, když přebytný proud použije kvýrobě páry.
Divize Pmyslové ainženýrské stavby zajťuje pro
BeMo také projektové vedení vekonomické atechnic
oblasti, třeba při novostavbě dálnice A100 v Berlíně,
astále systematicky hledá daí zakázky. Jejím dlouho-
dobým cílem je rozhodným zsobem přispět kestabili-
zaci obratu ahospořsho výsledku firmy, která sle
dopuje nabídku prací aslužeb, jež může vbudoucnosti
vyít ipři spolupci sMetrostavem. Vpolovině ktna
eba pobočka BeMo vestě Werne absolvovala atestaci
podle zákona ovodním hospořství azískala tak jako za-
psané sdružení odbornou zsobilost pro dozoí činnost
vestavebnictví pro celou Evropskou unii.
Inovační schopnosti pracovníků společnosti BeMo
Tunnelling při řešení technicky náročných úkolů potvrzuje
celá řada prestižních mezinárodních vyznamenání. Vzhle-
dem ktomu, že firma chce výkonnost atechnickou kom-
petentnost ve zpracování nabídek a provádění zazek
inadále zvyšovat, budeme oaktivich tohoto důležitého
člena Skupiny Metrostav pravidelně informovat.
Peter Henkel, Robert Dostál, foto BeMo
Ing.Zdeňka Mičky,
oblastního ředitele divize 1
Než v roce 2004 přišel do Metrostavu, absolvoval
Ing.Mka strojní průmyslovku, stavební fakultu VUT,
rní pobyt vAnglii abyl 18 měsíců zaměstnaný uČes-
kých drah. Činnost iera železnch staveb ho ale
moc neuspokojovala, a tak podlehl lákání kamarádů
azal pracovat vdivizi 1 jako asistent stavbyvedou-
ho. Odtud pak bylo jen pár kroků dooddělení přípravy,
které vBrně později vedl. Vloni vzáří se stal oblastním
ředitelem divize 1 pro jihomoravský region.
Vnové pozici pracujete už rok. Překvapila vás něčím?
Byl jsem 8 let zástupcem oblastho ředitele, takže jsem
l téměř ovšem, co dnes spadá domé práce. Jen jsem
ív nemohl provést závěrečná rozhodnutí jako teď. Ta
okruh lidí, které jsem řídil či snimi spolupracoval, byl už-
ší azahrnoval vlastně jen přípraře avedoucí projektů.
Teď řeším iproblémy stavbyvedoucích, mistrů iděl
azabírá mi to víc času, než jsem čekal.
Mohl byste představit svoje oblastní zastoupe?
š tým je v posledních letech persolně stabilizova-
ný. Zastnáváme kolem 7080 pracovků, z toho je
20dělníků, kteří pracují vesedisku plynovodů. Působí-
me vJihomoravském aZlínském kraji, ale někdy se nám
podaří získat ivelký projekt mimo ně, jako třeba byla Ga-
lerie Šantovka vOlomouci nebo je teď výstavba montážní
haly pro spolnost Volkswagen Slovakia v Bratislavě,
která nám výrazně vyleuje obrat. Ne každý ale chce
t pracovat naSlovensko amy musíme hledat pci pro
echny. Naším hlavním úkolem je proto najít dostatek
zakázek vileném regionu, což je svýjimkou střediska
plynovodů vposlední době problém.
Najakých větších projektech pracujete naMoravě?
Právě jsme předali komunikaci vLetovicích – dosegmen-
tu silničních staveb se ale pouštíme jen tehdy, když stav-
ba zahrnuje hodně přelek, sí, chodníků či orných
zdí, jako tomu bylo právě v tomto případě. Jinak jsme
slavnostně dokončili významný vodohospořský aeko-
logický projekt likvidace odpadních vod svazku Ligary,
vBrně dome stavbu parkovaho domu Panens
abudujeme stavební část rozvodny pro Eltodo. VeZlíně se
políme nadvou akcích pro tamější univerzitu.
Jaké zazky byste vesvém regionu rádi získali?
Oproti loňsku, kdy jsme měli práce dost zejména vseg-
mentu inženýrských sítí, letos seunás souže natší
zakázky nevypisují. Projektanti ale hsí, že mají tolik p-
ce, že skoro nestíhají, tak věřím, že se situace vroce2017
zlepší. V Brně se třeba chystají přestavby fotbalového
stadionu i hokejové arény a ty by mě i jako sportovce
velmi zajímaly. Mimo moravskou metropoli a její oko
je situace složijší. Ve Zlínském kraji jsou vypisované
jen menší zazky, a prote tam působí dost malých
asedních stavebních firem, je těžké uspět. Skolegy ze
severomoravsho regionu si ale pomáháme asoutěžíme
akce tak, aby ne práce měla smysl. Najní Moravě je
zase hodně investorů zRakouska, ktí často dávají last
call českým pobkám rakouských stavebních firem,
takže ikdyž vyhrajeme, nestame. VPohelich se nám
ale podařilo ust vtendru navýrobní halu pro francouz-
ského investora ačeme napotvrzení výsledků souže.
Je vBrně Metrostav stále vnímaný jako pražská firma?
Myslím, že už jsme v m zdocněli. Nakonec jsme
spár výjimkami jediná velká česká stavební firma, která
tam působí, ostatní mají zahranní kapitál. Zaměstnává-
me místní lidi isubdodavatele, takže si myslím, že Me-
trostav už mezi Pražáky nespadá. Alespoň jsem dlouho
neslel: „Co tu chcete? Tady metro stejně nikdynebude.“
bila se vám práce přípraváře. Jakjste natom dnes?
edevším mě vždycky bavila práce vestavebnict, ato
platí pořád. Činnost přípraváře mě tak trochu chy, pro-
to se kní někdy vracím. Mám kolem sebe dobrou partu,
jež se poléta jen lehce obměňuje. Vedoucí projektů jsou
ceně tak stí jako já azůstává unás pracovat řada
studentů zVUT, kteří knám chodí napraxi. Asmladými
lidmi, co mají ostavařinu zájem, je radost spolupracovat.
strana 2
PME SE
Základna pro lasery, které vědci teprve vyjejí
„Pokud zkomplexu ELI Beamlines, který jsme vDol-
ních Břanech vybudovali pro Fyzikální ústav AVČR,
vyberu jen laserovou budovu, mohu snadsázkou kon-
statovat, že naní byli norlní snad jen lidé, kteří ji
stavěli. Všechno ostatní bylo zcela atypické a úplně
jiné než na našich běžných zakázch. Hlavně proto,
že lasery, kterým objekt bude sloužit amusel se jim
izsobit, zatím jtě nikde nefungují av součas
době je odborci teprve vyvíjejí. Jejich výkon i vědec-
ké schopnosti, které budou umožňovat, budou unikát-
ní,“ říká vedoucí projektu Ing.Tomáš Vašut zdivize 3.
Že se sdružení společností Metrostav, VCES aOHLŽS
včele snašimi divizemi 3 a9 sprojektem popasovalo vý-
borně, svědčí pochvala, kterou vrozhovoru pro časopis
Konstrukce uvedl projektový manažer ELI Ing. Roman
Hvězda: „Jsme rádi, že podstatnou část stavebních prací
adodávek provedly tuzemské firmy. Výstavbu ELI jsme
svěřili zkušeným dodavatelům s kvalitním know-how,
kteří svými referencemi azahraničními zkušenostmi de-
monstrovali předpoklady pro zajištění řádné realizace.
lem mezinárodního projektu ELI Beamlines bylo vy-
budovat základnu pro výzkum svyitím nové generace
lase, které jsou našpičce vývoje azároveň nahraně ce-
losvětového vědeckého poznání. Kolegové najejí výstav
zali pracovat včervenci roku 2013 aletos napodzim
by měli v halách (foto) dokoit poslední práce, které si
investor objednal nad rámec původní smlouvy, prote
teprve při provozu komplexu zjistil, co je nutné dořešit.
Noviny se nárné stavbě věnovaly mnohokrát, nazá-
r díla se ale sluší ohlédnout. „Apoděkovat stovkám lidí,
ktí mimořádnému projektu věnovali část života,“ říká
Ing.Vašut amezi jimi vyzdvihuje pci betonářů zdivi-
ze6 – nikdo jiný, koho zná, by prý tak mohutné konstrukce
ze speciálního těžkého betonu nedokázal kvalitně provést.
Teprve při této zakázce jsem zjistil, kolik výborných
lidí – postnce odborné ilidské – vMetrostavu pracuje.
Poznal jsem totiž napříč firmou mnoho kolegů, kteří nám
pomáhali řešit detaily projektu iproblémy, které vznikly
v průběhu stavby. Myslím si proto, že už dnes máme
vevlastních řach dostatek odborků nato, abychom
dokázali poskdat tým, který je schopen provést inej-
ročnější stavbu odzákladů až ponejmodernější tech-
nologie. Adomním se, že žádná jiná česká firma by si
sama stolika specifickými problémy, na jaké jsme narazili
v Dolních Břanech, poradit nedokázala.“ říká Ing.Vašut,
kterého na místě zastupoval Ing. Petr Jábek z divize 9.
Seznámil jsem se is projektanty avědeckýmipra-
covníky. Ataké s nimi se nám podilo vytvořit dobrý
tým. Museli jsme se přitom zakrátkou dobu nait komu-
nikovat tak, abychom sběžmi stavbskými znalostmi
rozuměli abstraktní odborné ři akademiků, principům
fungoní technologií a dokázali tyto informace správ-
ně a jednoduše přednést subdodavatelům, aby je byli
schopni pochopit apci provést. Chtěl bych také připo-
menout kolegy, na které se často zapomíná – schopné
obchodníky, kteří investorovi dokázali předložit nejlepší
nabídku amy tak díky nim mohli na této krásné stavbě
zít pracovat,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Vut.
ELI Beamlines můžete podpořit hlasováním v soutěži
Stavba roku Sedočeského kraje na www.stavbaroku.cz.
1
2
3
4
5
ZJEDNODUŠENÉ SCHÉMA ZKUŠEBNÍHO ZATÍŽENÍ
Metrostav_15_2016.indd 2 17.08.16 13:00
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (344 ms)

Rendering Strana 3 (102627): (0/1) (337 ms)

Rendering Strana 2 (102621): (0/1) (385 ms)

Rendering Strana 1 (102617): (0/1) (384 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2963/vth118953-1.jpg (2x)

 i2963/vth118957-1.jpg (2x)

 i2963/bg102621.svg

 i2963/vth118963-1.jpg (2x)

 i2963/vth118965-1.jpg