Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 3
Než se rozjely vlaky, musel přijet most
VJinichově uChebu usadili začátkem srpna pracov-
níci provozu mostch technologií divize 4 do defini-
tivní polohy železniční ocelový most přes Oi, který
vyrobili a smontovali oceláři divize 3. Příčný přesun
mostu o25 metrů trval asi dvě hodiny, jeho spuš
o3,6 m bylo pomalejší azabralo skoro dva dny. Ne-
zvyklá operace upoutala zájem vejnosti imédií, jak
se můžete přesvědčit takénaFacebooku Metrostavu.
Červeno-šedý kolos, který je téměř 70 m dlouhý,
11metrů široký aváží přes 600 tun, musel při své cestě
zmísta montáže dokonečné pozice překonat souběž
silniční most (foto č. 1). Právě ten byl důvodem, proč se
nová konstrukce přesouvala nejen vodorovně, ale isvisle.
Vymyslet anavrhnout správné technické ření bylo slo-
žitější než vlastní přesun,“ říká stavbyvedoucí Ing.David
Režnar, který namístě celou akci spolehlivě řídil.
Vodorovný posun mostu umožnily vysouvací dráhy
astolice, jejichž pojezd se při manipulaci musel neustále
kontrolovat (nafoto č. 2 montážník Marek Krivák), aby
se konstrukce pohybovala na obou březích soasně
astejně rychle. Posun, který prohl 2. srpna, proto stav-
baři koordinovali vysílačkami. Podemontáži pojezdných
drah přišlo druhý den nařadu spuštění celé konstrukce
napřipravené betonové opěry pomocí čtyř 350tunových
hydraulických lisů. „Manipulace sžkými břemeny pro
s nejsou novinkou. Podobné jsme už provedli třeba při
stavbě mostů vBoršově či vDěčíně. A právě nazákla
chto idalších zkušeností jsme mohli uChebu navrhnout
odlišné ření přesunu, než navrhoval projekt. Ten totiž
uvažoval sosazením mostu pomocí těžkých jeřábů, ale
my jsme raji vyili vlastní kapacity imateriál,“ objas-
ňuje vedoucí provozu Ing.Martin Ředina.
Zazku vJindřichově buduje Metrostav vesdrení
se společností Chládek a Tinra, Pardubice, která má
na starost spodní stavbu, železniční svršek a elky
kabelů. Zajímavostí bylo, že její pracovci při bourání sta-
rých nevyhovujících konstrukcí odhalili vjednom zpilířů
hlubokou šachtu, která měla vpřípadě válečného konflik-
tu sloužit pro umístění výbnin, pojejichž odlení by se
celé přemostění zhroutilo. Nový most už takovou tajnou
komnatu ne. Také nebude mít vřece pilíře, což pože
ebapři povodních, protože vkorytě Ohře nebude žádná
ekážka. Umní zato zvýšit rychlost jízdy znevných
50 na100 km vhodině. Okolním obyvatelům ztiší hluk
odprožcích vlaků asníží náklady naúdržbu mostu,
pomž by už v době vydání těchto novin měla rychle
proudit železniční doprava po obou kolejích.
red, foto archiv divize 4
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 3
1
Další brownfield nastartu nového života
Namístě, kde vroce 1896 Emil Kolben zalil továrnu
Kolben aspol., elektrotechnická továrna vPraze-Vyso-
čanech, dnes pracují úplně jiné stroje – stavební. Tým
Ing.Jana Krajdla zdivize 3 tu totiž namístě zpustho
průmyslového areálu srozlohou přes 15 hektarů zal
budovat první část AFI City – obytné domy L, M (vizua-
lizace), N aOscelkem 257 byty. Developerům ze spo-
lečnosti AFI Europe Czech Republic je stavbi předa
hotové včervnu roku 2018.
Staveniště jsme převzali letos 11. července, takže
naněm zatím prohají jen demolní azemní pce apři-
pravujeme se napilotové zakládání,“ říká vedoucí projek-
tu, který už se svými kolegy odhalil první technický oříšek
la – zasypané suterénní konstrukce azáklady bývalých
továrch hal, které je nutné odstranit ajichž je víc, n
ekával projekt. „Jednode řečeno, musíme vykopat
celý sklep zdeího ČKD,“ konstatuje Ing.Krajdl.
Daí komplikací, se kterou se kolegové musejí vypo-
řádat, je změna zadání ihned pozahájení stavby – místo
vodně uvažovaných asi 170 bytů jich domy obsáhnou
es 250. Projektové práce proto prohají za pochodu
aněkde sš vedle stavby pokulhávají. „To jsou ale po-
že, které zná řada vedouch projektů, amy si snimi jis
poradíme. Zvšť proto, že zalení objektů napilotách pro
s provede firma Pragis anavýstavbě železobetonových
konstrukcí se budou polet betonáři zdivize 6. Amy ví-
me, že nakolegy ze Skupiny Metrostav se dá spolehnout,“
komentuje Ing.Krajdl, který souběžně stouto zakázkou
úsšně řídí i rekonstrukci zasešení ocelové haly nad
kolejišm železniční stanice Praha hlavní nádraží.
Polyfunní projekt AFI City by měl posvém dokon-
čení plánovaném narok 2026 výrazně přispět kekultivaci
íve průmyslové aporoce 2000 zpustlé části Vysočan.
Kromě bydlení, administrativy aobchodů zde projektanti
zrenomovaného studia CMC architects navrhli také park,
mateřskou školu, zahradní restauraci afitness centrum.
AFI City tak obyvatelům nabídne nejen bydlení, ale ipráci
či odpočinek astane se novou, atraktivní částí Prahy.
Pokud se divizi 3 podí soasnou stavbu čtyř ta-
ích obytch domů dokončit včas apodle představ
investora, může se před ní vto části české metropole
otevřít vyhlídka práce nařadu dalších let.
–red–, vizualizace developer
2
KAristotelovi aSokratovi přibyl také Platon
VKošicích nevno dokončil tým zoblastního zastou-
pení divize 3 pro Košický aPrešovský kraj přestavbu
památkově chráněné budovy bývalé porodnické kliniky
navědecko-vzdělávací objekt Filozofické fakulty UPJŠ.
Zanedbané budovy vareálu bývalé dětské nemocnice
podél Moyzesovy ulice procházejí rekonstrukcemi už
kolik let aposm vzkříšení dostávají jména pořec-
kých filozofech. Po Aristotelovi a Sokratovi, kteří už
slouží profesorům i studentům, tak díky Metrostavu
ije odnoho akademického roku iPlaton.
Zazka rozdělená nai etapy začala vloni vdubnu
za vedení oblastního ředitele Ing. Jana Hehejíka, dnes
obchodního nástka divize 3. Odlského října ji jako
vedoucí projektu řídil jeho nástupce Ing. Ján Sekek,
který konstatuje: „Asi jako každá rekonstrukce i ta na-
še odhalila řadu nečekaných překvapení. Při provádění
areálových rozvodů jsme třeba našli podzemní prostory,
okterých nikdo nevěděl. Nosné zdivo vsuterénu často
držela jen otka, akdyž jsme ji odstranili, vypadlo. Ce
podzemní podlaží jsme proto museli staticky zabezpečit.
Také stropní tmy byly vhorším stavu, než jsme předpo-
kládali, amuseli jsme jich sanovat anahradit odost víc.
To vše ve spolupráci s krajským patkovým úřadem
arestaurátory. Mile nás ale překvapil nález původní mo-
zaikové dlažby pod vrstvami PVC uhlavho kamenného
schodiště. Poodstranění přelepků jsme ji pouze vyčistili
amůže dál sloit v původní kráse.
Třípodlažní podsklepená budova, kterou kolegové sa-
novali aestavovali, byla postavena nazátku 20.sto-
letí jako vůbec první porodnice na území současného
Slovenska. Proměnou nejprve prošel její interiér, což zahr-
novalo změnu dispozic, vybudoní nových instalací atí
iprovedení akustických obkladů apodhledů. Nar se
dočkal nové krytiny porně zachovalý krov afasádníci
opravili obvodový plášť. „Venkovní omítky jsme museli
kropit vodou, aby dostatečně vyzrály a mohli jsme je
opatřit barevným nátěrem,“ vzpomíná stavbyvedoucí
Ing.František Jantek, který zapomoci stavbyvedoucího
Jiřího Růžka zPrahy stavbu řídil namístě spolu sípra-
vářkou Ing.Máriou Suchomelovou.
Podle dobové dokumentace stavbaři zhotovili repliku
kamenného hlavho vstupu doobjektu zMoyzesovy ulice
anaopné straně obalili přístavbu ze 70. let minulého
století novou fasádou zperforovaného nerezového plechu
(foto), aby se naprvní pohled odlila odhistorické budo-
vy nemocnice, která zde sloužila až do roku2009. Díky
dobré pci divize 3 aísvku odEU znou zmoder-
nizovaný objekt odříjna 2016 naplno vyívat posluchači
ipřednášející Univerzity Pavla Jozefa Šafárika vKošicích.
red, foto archiv stavby
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Fontána Kalich nad stanicí metra Želivského
Když byl v roce 1980 otevřen druhý provozní úsek
trasy pražského metra A, byl pro jednu zjeho stanic,
konkrétně Želivského, zvolen atypický vzhled, snímž
se jinde vní podzemní dze nesetme.
Sny stanice Želivského jsou sice pokryty cha-
rakteristickými hliníkovými plechy (včervenohnědé až
bronzové barvě), postrádají ale příznačnou kruhovou
vypouklinu i typický čtvercový tvar. Plechy jsou jen
perforovanými obdélníkovými kryty a mají symbolizovat
echod mezi ražem ahloubeným typem stanic, kte
byly obkládány úzkými keramickými tvarovkami. Želiv-
ského je totiž stejně jako Hraanská poslední raženou
stanicí na lince metra A. Původně se měla jmenovat
Olšanská, nakonec ale získala jméno poJanu Želivském,
radikálním husitském knězi, kterého nad zemí připomí-
ná stejnojmenná ulice.
Husitská tematika se tudíž stala uujícím prvkem
to stanice, najejíž výtvarné výzdobě se podílelo hned
kolik umělců, jako Jiřina Adamco, Jan Červa, Fran-
tišek Raška, Eva Břusková, Jan Hejtnek aFrantišek
Pašek. A pvě tři posledně jmenovaní jsou autory
fontány, kterou najdeme mezi autobusovými stanicemi
avstupem dometra. Fontána, která představuje kalich,
snad nejtyptější symbol husitského hnu, byla vypra-
cona nazákladě vízného soužního návrhu soche
arestaurátora Františka Paška (1922), který se nejce
přiblížil libretu natéma kalichu sživou vodou.
Pašek byl absolventem sochařských ateliérů Jana
Kavana aOtto Eckerta napražské Uměleckopmyslo
škole. Vedle sochst, keramické tvorby apráce spor-
cenem zasvětil sj život především restaurování. Byl
členem restaurátorské Skupiny 66 avletech 1969–1989
edsedou sekce restaurátorů ve spolku výtvarných
umělců Mánes. Jako restaurátor kamene spolupracoval
narekonstrukcích barokch váz vzámku Troja nebo na
obnově soch veVrtbovských zahradách.
Pro fontánu při stanici Želivského zroku 1983 se
ale rozhodl použít jiný materiál, železo. Kalich usazený
do šestimetrové kamenné fontány je vykován z plo-
chých čtyřhranných profilů. Jeho středem je vedeno
potrubí, kterým tryskala voda, najejíž hladině se kalich
zrcadlil. Statický objekt se tak někdy díky větru adešti
stával kinetickým. Snad tomu tak bude i v budoucnosti.
Jakub Potůček
Emil Kolben (*1862) byl jeden znejvýzních
českých elektrotechniků apodnikatelů. V roce 1887
dokončil s vyznamenáním studium elektrotechniky
a strojnictví na vysoké škole technické vPraze a po
rní praxi obdržel od Zemského výboru stipendium,
které mu umožnilo studijnípobyt vzahraničí.
Sezmil se svýznamnými průmyslovými podniky
v Evropě a pětlet působilvUSA, kde spolupracoval
sThomasem Alvou Edisonem asNikolou Teslou. Tyto
zkušenosti velmi přispěly ke Kolbenově orientaci na
využití střídavého proudu. Založil elektrotechnickou
továrnu Kolben aspol., která se roku 1921 spojila
sPrvní Českomoravskou tornou nastroje vPraze.
Přlením Akciové spolnosti Strojírny, dříve
Breitfeld, Daněk aspol. vznikla ošest let pozji
Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD), kde byl Kolben
generálním ředitelem ahlavním akcionářem. Tato
největší česká strojírna zastnávala až 12 tisíc
pracovníků aměla velmi široký výrobní sortiment – od
špendlíku po lokomotivu. Více než 80letý Emil Kolben
zeel roku1943 vkoncentrm táboře Terezín.
Metrostav_15_2016.indd 3 17.08.16 13:00
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (318 ms)

Rendering Strana 4 (102629): (0/1) (311 ms)

Rendering Strana 3 (102627): (0/1) (356 ms)

Rendering Strana 2 (102621): (0/1) (355 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2963/vth118957-1.jpg

 i2963/vth118963-1.jpg

 i2963/bg102627.svg

 i2963/vth118965-1.jpg

 i2963/vth118953-1.jpg