Vivus Uhříněves: I. etapa
skončila, další pokračuje
24. srpna 2017 / 15 / XXIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Martina Jedličky,
vedoucího útvaru divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
BeMo používá při ražbách v Bad
Cannstatt speciální injektáže str. 2
Podíl výroby v segmentu bytové
výstavby roste str. 3
Pod patronací Metrostavu
Metrostav opět pracuje pro ŠKODA
AUTO v Kvasinách str. 3
Cesta za snem. Pátý Handy Cyklo Maraton, druhý s Metrostavem. Z Prahy do Prahy okolo Česka s výjezdem do Německa, 2222 km v limitu 111 hodin. Bez bariér, bez předsudků, jako jeden tým. Třicet čtyři převážně osmičlenných družstev –
za nás Metrostav, Subterra a Skupina Metrostav. Doprovodná vozidla, dobrovolníci v průjezdních bodech, fandové. Start 1. srpna. Den i noc. Vedro i bouřky. Cíl 5. srpna. Radost! Všichni ve zdraví dojeli. Úspěch! Třetí, páté a sedmé místo.
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Betonárny v Česku a na Islandu se liší
K výrobě asi 22 000 m³ stříkaného a litého betonu pro
výstavbu 5,3 km dlouhého tunelu, kterým raziči divize 5
propojí Dýrafjörður a Arnarfjörður, bude na Islandu sloužit
nová betonárna – video z její právě probíhající výstavby
můžete vidět na Facebooku Metrostavu. V odlehlých
a nehostinných oblastech k ní bude v zimě přístupová cesta
otevřena jen jednou za měsíc, pokud to dovolí počasí,
proto musí mít kromě silné tepelné izolace a parního
ohřevu kameniva i zásoby cementu na 1,5 měsíce provozu.
Most na S7 roste naráz pomocí tří technologií
Mokré vzpomínky
Kolegové z divize 4, kteří pod vedením Ing. Igora Sedláčka řídí v Polsku výstavbu rychlostní komunikace S7
v úseku Koszwały – Nowy Dwór Gdański, už prostavěli
víc než 60 procent celkových nákladů díla. Postupují
podle harmonogramu a okolní obyvatelé se proto těší,
že už v říjnu příštího roku vyrazí motoristé z Gdaňska
směrem na Elbląg po nové silnici.
Před patnácti lety postihla Čechy jedna z největších zaznamenaných povodní. Vltava zalila i sídlo Metrostavu
v Libni (foto), kde hladina vody vystoupala do výšky
bezmála pěti metrů nad terén. Zatopena byla také základna na Rohanském ostrově, stavba metra v Troji
a Holešovicích či zničeno sídlo divize 8. Škody na majetku společnosti přesáhly 200 milionů korun.
Všichni manažeři, specialisté i ostatní zaměstnanci
tehdy soustředili své úsilí na obnovu funkčnosti firmy.
Volné zdroje Metrostav nabídl pražskému magistrátu
i ostatním sídlům v regionech, kde pracoval, k okamžitému nasazení při řešení tísňové situace. Tehdejší generální
ředitel Jiří Bělohlav po překonání krize zaměstnancům
poděkoval: „Události minulých dní prověřily kvalitu naší
společnosti lépe, než by to dokázal jakýkoliv audit. Rád
konstatuji, že v této mimořádné situaci Metrostav obstál. Za tímto úspěchem stojí jednoznačná kvalita našich
pracovníků, manažerské schopnosti mistrů, stavbyvedoucích i vedení divizí, obětavost dělníků, technického
i administrativního personálu. Za jejich nasazení bych
chtěl všem upřímně poděkovat.“
I přes přijatá protipovodňovová opatření ze strany
pražského magistrátu či vedení společnosti se do centrály
Metrostavu v Libni dostala voda ještě jednou – v červnu
roku 2013. Nepřitekla však z Vltavy, ale z nedaleké říčky
Rokytky. Vzhledem k tomu, že jiné vodní toky už kolem
Palmovky nejsou, všichni věří, že se podobná mokrá katastrofa už v budoucnosti nebude opakovat.
území na varšavské straně roste na pevné skruži,“ popisuje vedoucí technického úseku Ing. Otakar Lojkásek.
Práce v cizině je komplikovaná, i když je blízko domova
Hydrogeologické poměry území, kde divize 4 pracuje, jsou
velmi složité. Všudypřítomná vysoká hladina podzemní
vody a neúnosné i objemově nestálé zeminy v podloží
Po D11 do Hradce
Těsně před vydáním
těchto novin byl
21. srpna slavnostně
uveden do provozu úsek
Osičky – Hradec Králové
na dálnici D11. Na jeho
stavbě se ve sdružení
výrazně podílel tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4.
Motoristé se tak po dlouhých letech průtahů dočkali
dálničního spojení mezi Prahou a Hradcem Králové. Bližší
podrobnosti o stavbě i průběhu otevření přineseme příště.
Rekonstrukce brněnské Riviéry
Po skončení letní sezony začne Metrostav přestavovat
koupaliště, které je v moravské metropoli známé
jako Riviéra. Stavební práce zde zahrnou především
modernizaci bazénové technologie a opravu stěn bazénu,
které prosakují, úpravu dětského brouzdaliště, stavbu
tobogánu, skluzavky i dalších nových atrakcí.
V Turecku začaly ražby tunelů depa
Hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů z útvaru
zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Ing. Marek
Gasparovič oznámil, že pracovníci firmy Metrostav Ankara
Inșaat zahájili v srpnu ražby traťových i přístupových tunelů
ke stanici Tekstilkent na stavbě depa podzemní dráhy
v tureckém Istanbulu. Hotovo už mají víc než 120 metrů.
Metrostav_15_2017.indd 1
1
„Investorovi jsme předali hotovou přeložku vysokého
napětí 400 KV. S výjimkou obrusné vrstvy – kvůli záruce
– jsme už dokončili tři mosty a 17 km nových lokálních
komunikací, po kterých zatím vedou objízdné trasy,“ vypočítává ředitel výstavby Ing. Sedláček. V červenci pracovalo na stavbě v průměru kolem 650 lidí denně, maximum
bylo ještě asi o stovku vyšší. Proškolením však prošlo už
přes pět tisíc dělníků a techniků.
Na budovaném 20,5 km dlouhém úseku S7 zatím
nejvíc pokročily rozsáhlé sanace podloží, které jsou
dokončené z více než čtyř pětin. Na některých úsecích
hlavní trasy rostou konstrukce vozovky. Mostní objekty
jsou hotové zhruba z poloviny.
Čilý stavební ruch panuje na stavbě nejdelšího, 12polového mostu, který v délce asi 930 m překonává řeku
Vislu a její inundační území. „V současnosti budujeme
naráz třemi technologiemi jeho nosnou konstrukci. Osm
polí přes záplavové území na straně Gdaňska stavíme pomocí přesuvné skruže (foto č. 1), tři přes Vislu provádíme
letmou betonáží (foto č. 2) a poslední pole přes záplavové
2
trasy významně ovlivňují nejen konstrukční řešení stavby,
ale mají výrazný vliv i na její provádění, tedy samotný pohyb mechanizace. Také příroda stavbařům nepřeje. Velmi
často je trápí intenzivní dešťové srážky a hrozící povodně.
Řeka Visla je totiž specifická a nepředvídatelná a při každém zásahu do ní se musí postupovat velmi obezřetně.
Opatrní musejí být kolegové i kvůli tomu, že působí v zahraničí, byť přímo za humny. „Někdo by řekl, že
v mentalitě slovanských národů sousedních zemí nebude
takový rozdíl, jako když jedete třeba do Iránu. Tam jste
předem připraveni na rozdíly, dáváte si na zvyky i jazyk
pozor a případným neshodám se nedivíte. V Polsku nad
tím tolik nepřemýšlíte… A snadno se dopustíte faux pas.
Jsme prostě jiní a ten rozdíl je nutné respektovat. Jinak
si ale rozumíme a naši práci tu tisk i obyvatelé hodnotí
velmi pozitivně,“ říká Ing. Sedláček. Čeští pracovníci Metrostavu se už od listopadu roku 2015, kdy stavba začala,
v Gdaňském okrese zabydleli a zapojili také do místního
života, jak budeme informovat někdy příště.
–red–, foto Genesis PR
22.08.17 13:12