Vivus Uhříněves: I. etapa

skončila, další pokračuje

24. srpna 2017 / 15 / XXIX

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Martina Jedličky,

vedoucího útvaru divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

BeMo používá při ražbách v Bad

Cannstatt speciální injektáže str. 2

Podíl výroby v segmentu bytové

výstavby roste str. 3

Pod patronací Metrostavu

Metrostav opět pracuje pro ŠKODA

AUTO v Kvasinách str. 3

Cesta za snem. Pátý Handy Cyklo Maraton, druhý s Metrostavem. Z Prahy do Prahy okolo Česka s výjezdem do Německa, 2222 km v limitu 111 hodin. Bez bariér, bez předsudků, jako jeden tým. Třicet čtyři převážně osmičlenných družstev –

za nás Metrostav, Subterra a Skupina Metrostav. Doprovodná vozidla, dobrovolníci v průjezdních bodech, fandové. Start 1. srpna. Den i noc. Vedro i bouřky. Cíl 5. srpna. Radost! Všichni ve zdraví dojeli. Úspěch! Třetí, páté a sedmé místo.

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Betonárny v Česku a na Islandu se liší

K výrobě asi 22 000 m³ stříkaného a litého betonu pro

výstavbu 5,3 km dlouhého tunelu, kterým raziči divize 5

propojí Dýrafjörður a Arnarfjörður, bude na Islandu sloužit

nová betonárna – video z její právě probíhající výstavby

můžete vidět na Facebooku Metrostavu. V odlehlých

a nehostinných oblastech k ní bude v zimě přístupová cesta

otevřena jen jednou za měsíc, pokud to dovolí počasí,

proto musí mít kromě silné tepelné izolace a parního

ohřevu kameniva i zásoby cementu na 1,5 měsíce provozu.

Most na S7 roste naráz pomocí tří technologií

Mokré vzpomínky

Kolegové z divize 4, kteří pod vedením Ing. Igora Sedláčka řídí v Polsku výstavbu rychlostní komunikace S7

v úseku Koszwały – Nowy Dwór Gdański, už prostavěli

víc než 60 procent celkových nákladů díla. Postupují

podle harmonogramu a okolní obyvatelé se proto těší,

že už v říjnu příštího roku vyrazí motoristé z Gdaňska

směrem na Elbląg po nové silnici.

Před patnácti lety postihla Čechy jedna z největších zaznamenaných povodní. Vltava zalila i sídlo Metrostavu

v Libni (foto), kde hladina vody vystoupala do výšky

bezmála pěti metrů nad terén. Zatopena byla také základna na Rohanském ostrově, stavba metra v Troji

a Holešovicích či zničeno sídlo divize 8. Škody na majetku společnosti přesáhly 200 milionů korun.

Všichni manažeři, specialisté i ostatní zaměstnanci

tehdy soustředili své úsilí na obnovu funkčnosti firmy.

Volné zdroje Metrostav nabídl pražskému magistrátu

i ostatním sídlům v regionech, kde pracoval, k okamžitému nasazení při řešení tísňové situace. Tehdejší generální

ředitel Jiří Bělohlav po překonání krize zaměstnancům

poděkoval: „Události minulých dní prověřily kvalitu naší

společnosti lépe, než by to dokázal jakýkoliv audit. Rád

konstatuji, že v této mimořádné situaci Metrostav obstál. Za tímto úspěchem stojí jednoznačná kvalita našich

pracovníků, manažerské schopnosti mistrů, stavbyvedoucích i vedení divizí, obětavost dělníků, technického

i administrativního personálu. Za jejich nasazení bych

chtěl všem upřímně poděkovat.“

I přes přijatá protipovodňovová opatření ze strany

pražského magistrátu či vedení společnosti se do centrály

Metrostavu v Libni dostala voda ještě jednou – v červnu

roku 2013. Nepřitekla však z Vltavy, ale z nedaleké říčky

Rokytky. Vzhledem k tomu, že jiné vodní toky už kolem

Palmovky nejsou, všichni věří, že se podobná mokrá katastrofa už v budoucnosti nebude opakovat.

území na varšavské straně roste na pevné skruži,“ popisuje vedoucí technického úseku Ing. Otakar Lojkásek.

Práce v cizině je komplikovaná, i když je blízko domova

Hydrogeologické poměry území, kde divize 4 pracuje, jsou

velmi složité. Všudypřítomná vysoká hladina podzemní

vody a neúnosné i objemově nestálé zeminy v podloží

Po D11 do Hradce

Těsně před vydáním

těchto novin byl

21. srpna slavnostně

uveden do provozu úsek

Osičky – Hradec Králové

na dálnici D11. Na jeho

stavbě se ve sdružení

výrazně podílel tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4.

Motoristé se tak po dlouhých letech průtahů dočkali

dálničního spojení mezi Prahou a Hradcem Králové. Bližší

podrobnosti o stavbě i průběhu otevření přineseme příště.

Rekonstrukce brněnské Riviéry

Po skončení letní sezony začne Metrostav přestavovat

koupaliště, které je v moravské metropoli známé

jako Riviéra. Stavební práce zde zahrnou především

modernizaci bazénové technologie a opravu stěn bazénu,

které prosakují, úpravu dětského brouzdaliště, stavbu

tobogánu, skluzavky i dalších nových atrakcí.

V Turecku začaly ražby tunelů depa

Hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů z útvaru

zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Ing. Marek

Gasparovič oznámil, že pracovníci firmy Metrostav Ankara

Inșaat zahájili v srpnu ražby traťových i přístupových tunelů

ke stanici Tekstilkent na stavbě depa podzemní dráhy

v tureckém Istanbulu. Hotovo už mají víc než 120 metrů.

Metrostav_15_2017.indd 1

1

„Investorovi jsme předali hotovou přeložku vysokého

napětí 400 KV. S výjimkou obrusné vrstvy – kvůli záruce

– jsme už dokončili tři mosty a 17 km nových lokálních

komunikací, po kterých zatím vedou objízdné trasy,“ vypočítává ředitel výstavby Ing. Sedláček. V červenci pracovalo na stavbě v průměru kolem 650 lidí denně, maximum

bylo ještě asi o stovku vyšší. Proškolením však prošlo už

přes pět tisíc dělníků a techniků.

Na budovaném 20,5 km dlouhém úseku S7 zatím

nejvíc pokročily rozsáhlé sanace podloží, které jsou

dokončené z více než čtyř pětin. Na některých úsecích

hlavní trasy rostou konstrukce vozovky. Mostní objekty

jsou hotové zhruba z poloviny.

Čilý stavební ruch panuje na stavbě nejdelšího, 12polového mostu, který v délce asi 930 m překonává řeku

Vislu a její inundační území. „V současnosti budujeme

naráz třemi technologiemi jeho nosnou konstrukci. Osm

polí přes záplavové území na straně Gdaňska stavíme pomocí přesuvné skruže (foto č. 1), tři přes Vislu provádíme

letmou betonáží (foto č. 2) a poslední pole přes záplavové

2

trasy významně ovlivňují nejen konstrukční řešení stavby,

ale mají výrazný vliv i na její provádění, tedy samotný pohyb mechanizace. Také příroda stavbařům nepřeje. Velmi

často je trápí intenzivní dešťové srážky a hrozící povodně.

Řeka Visla je totiž specifická a nepředvídatelná a při každém zásahu do ní se musí postupovat velmi obezřetně.

Opatrní musejí být kolegové i kvůli tomu, že působí v zahraničí, byť přímo za humny. „Někdo by řekl, že

v mentalitě slovanských národů sousedních zemí nebude

takový rozdíl, jako když jedete třeba do Iránu. Tam jste

předem připraveni na rozdíly, dáváte si na zvyky i jazyk

pozor a případným neshodám se nedivíte. V Polsku nad

tím tolik nepřemýšlíte… A snadno se dopustíte faux pas.

Jsme prostě jiní a ten rozdíl je nutné respektovat. Jinak

si ale rozumíme a naši práci tu tisk i obyvatelé hodnotí

velmi pozitivně,“ říká Ing. Sedláček. Čeští pracovníci Metrostavu se už od listopadu roku 2015, kdy stavba začala,

v Gdaňském okrese zabydleli a zapojili také do místního

života, jak budeme informovat někdy příště.

–red–, foto Genesis PR

22.08.17 13:12