strana 4

Daleko na východě II

Článek v minulém čísle novin přiblížil historii turecké

metropole Ankary, kde sídlí firma Metrostav Ankara

Inșaat, v době před naším letopočtem. Dnešní text se

věnuje létům od narození Krista do současnosti.

Do Galatie začalo brzy pronikat křesťanství, v letech

315–358 bylo dokonce v Ankaře sídlo metropolity a konaly se zde dva z raných církevních koncilů. Na krátké období

25 let padlo město v 7. stol. n. l. do rukou sasánovského

Íránu, pak je znovu získal byzantský císař Heraklios a učinil z něj jednu ze svých pevností, které měly čelit útokům

Arabů. Hradby ale nevydržely…

Následně došlo k několikerému střídání moci: Hárún

al-Rašíd město Engűrű, jak Arabové Ankaru nazývali

(engűr je persky hrozen, což odkazovalo na tamější rozsáhlé vinohrady) ještě roku 806 obléhal marně. Za 32 let

jej už ale Arabové dobyli. Po porážce Byzantinců v bitvě

u Malazgirtu je Seldžukové přejmenovali na Zatűl Selâsil.

Poté zde vládl turecký kmen Danișmenoğulları, v létech

1101–1213 město ovládli křižáci pod vedením Raymonda

de Tolouse. Další období rozkvětu pro město znamenala

až vláda seldžuckého sultána Alâeddina Keykubada.

Angora (jak se tehdy nazývala) dále padla do rukou

Mongolů, kmeni Ahi a roku 1356 byla připojena k osmanským državám. Za necelých 50 let ji Mongolové vypálili.

Do lůna Osmanské říše se opět dostala v 15. století za

vlády sultána Mehmeda I. Poté upadla v zapomnění až do

dubna 1920, kdy sem Mustafa Kemal Paša (Atatűrk – Otec

Turků) svolal Národní shromáždění, když byl parlament

v Istanbulu za první světové války rozpuštěn okupanty.

Opravdový rozkvět ale Ankara prožívá až po 13. říjnu

1923, kdy byla vyhlášena hlavním městem Turecké republiky. Dnes patří k nejvýstavnějším městům v zemi. Je

symbolem Atatűrkova přání odtrhnout se od velké orientální minulosti a zaměřit se na budoucnost, moderní průmyslovou liberální společnost, jež by patřila veškerému

tureckému lidu a nikoli jen privilegované menšině.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Šetrné stavitelství

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

V oblasti environmentálních certifikací budov má Metrostav kromě mezinárodních hodnoticích systémů

LEED, BREEAM a DGNB zkušenosti také s českým

SBToolCZ, který má potenciál uplatnit se při hodnocení

zejména administrativních budov státních organizací.

Znalosti z oblasti environmentálních certifikací budov

Metrostav získává prostřednictvím aktivit pořádaných

Českou radou pro šetrné budovy (www.czgbc.org), jejíž

zakládajícím členem byla i jeho dceřiná společnost Metrostav Development. Do současné doby firma jako generální zhotovitel řídila výstavbu osmi objektů, které byly

hodnocené podle některého z certifikátů, tří dalších, jež

byly certifikovány dodatečně, a na třech stavbách pracuje.

Dokončené stavby s certifikátem

Název stavby

Certifikace

Prologis Park D1 East DC18

Skladovací hala

BREEAM

Crystal, Praha 3

Administrativní budova

BREEAM

Autosalon LEXUS Praha

Stavba pro obchod

BREEAM

SKF Lincoln, Chodov

Výrobní a skladovací hala LEED

QUADRIO, Praha 1

Polyfunkční objekt

LEED

PVI Centrál, Česká Lípa

Výrobní hala

LEED

Šumavský dvůr II, Železná Ruda

Bytový dům (foto)

SBToolCZ

Palmovka Park II, Praha 8

Administrativní budova

SBToolCZ

1

2

3

Oslavy Dne železnice

Spolek Rakovnicko – Protivínská dráha a České dráhy

zvou 9. září 2017 všechny milovníky vlaků a vláčků na

nádraží do Příbrami, kde se bude konat Den železnice.

Na programu budou jízdy zvláštních vlaků vedených

historickou parní lokomotivou typu 477.043 (Papoušek)

s vozy typu Bam. Zpříjemní je doprovod postav z divadelní hry Bedřich Hrozný, která je na repertoáru Divadla za

vodou Čenkov, či hudební skupina Pe & Pe. Vlaky Huťský expres a Jan Muzika by měly mít v čele lokomotivy

T212.0581 a vagony typu Ds a Be.

Na nádraží si dospělí i děti budou moci vyzkoušet šlapací drezínu, prohlédnout výstavu historických železničních vozidel, zhlédnout filmy s železniční tematikou a zajít

na exkurzi na pracoviště řízení provozu. Více informací

najdete na internetových stránkách www.rpdrahy.wz.cz.

Multi Servise Vehicle

Segmentové ostění při ražbách tunelu Ejpovice dopravují od portálu k ejektoru tunelovacího stroje víceúčelová kolová vozidla zvaná MSV (Multi Servise Vehicle).

Jejich výhodou, kterou pracovníci divize 5 ocenili i při

stavbě metra V.A, je možnost dopravy mezi podzemím

a povrchem při zvládnutí 15% stoupání i s nákladem.

Nezvyklá nákladní auta zaujala Josefa Mára z Loun,

který rozkresluje a staví papírové modely nákladních

speciálů v měřítku 1 : 100. MSV si všiml na internetu

a požádal o jeho fotografie a prospekty včetně rozměrů

segmentových dílců ostění. Dostal, co potřeboval.

V červenci pak poslal snímek hotového modelu (foto)

i výkresy, které k jeho výrobě posloužily. Papírový MSV80

teď bude představovat dalším modelářům a případně

i na výstavách po celé České republice

Outstanding

Excellent

Very good

Platinum

Silver

Certified

Stříbro

Bronz

Dodatečně certifikované stavby

Centrum Chodov, Praha 11

Obchodní centrum

BREEAM

Karlovarská Business Park, Praha 6

Výrobní hala

BREEAM

Amazon Court, Praha 8

Administrativní budova

DGNB

Ing. Marek Gasparovič

Stupeň

Excellent

Very good

Gold

Rozestavěné objekty

4

6

8

5

7

9

I druhý Metrostav Handy Cyklo Maraton (MHCM) splnil svůj účel

V sobotu 5. srpna se pražská Kampa zaplnila účastníky MHCM a přáteli, kteří je podporovali. Mezi těmi, kdo se

radovali, že ve zdraví dojeli do cíle, byly i tři týmy složené z pracovníků Skupiny Metrostav a handicapovaných

cyklistů (foto č. 1). „Maraton nebereme jako soupeření mezi sebou nebo s ostatními družstvy, ale jako společnou

výzvu, při níž je potřeba táhnout za jeden provaz a zapojit každého. I proto se Subterrou jede závodník z Metrostavu

a naopak. Tým Skupiny je pak kombinací kolegů z Metrostavu a dalších našich firem,“ oznámil Jiří Bělohlav,

prezident Skupiny Metrostav, který MHCM 2017 v Břevnově 1. srpna odstartoval (foto č. 2). V družstvu Metrostavu

doplnil už zkušeného handbikera Martina Zárubu (foto č. 3) známý youtuber Martin Rota, kterému vloni amputovali

nohu. Jeho fanoušci ho sledovali nejen na internetu, ale čekali na něj i u trati – v Kroměříži třeba pět hodin. Dva

handbikeři doplnili také družstvo Subterry (foto č. 4). Ani letos se MHCM neobešel bez stovek dobrovolníků, kteří

zajišťovali jeho průběh. O průjezd vrchařskou prémií v Děčíně (foto č. 5) se třeba staralo 12 našich kolegů, dalších

jedenáct pomáhalo na startu a v cíli. Velký dík samozřejmě patří řidičům doprovodných vozidel (foto č. 6), bez nichž

by se akce neobešla. Jejich podporu ocenil i Jan Bošek z týmu Skupiny Metrostav, který kvůli zrakovému postižení

závodil na tandemu (foto č. 7). V cíli dostali medaili všichni – jak tým Metrostavu (foto č. 8), tak Subterry i Skupiny

(foto č. 9). Heřman Volf, předseda spolku Cesta za snem, který maraton pořádá, akci uzavřel: „Je jasně vidět, že pro

toho, kdo chce, není integrace jen sen, ale realita.“ Víc informací i fotografií najdete na www.cestazasnem.cz.

Palmovka Park III, Praha 8

Administrativní budova

BREEAM

Palmovka Park IV, Praha 8

Administrativní budova

BREEAM

Prologis Park D1 East DC19

Skladovací hala

BREEAM

Excellent

Excellent

Good

Z uvedených realizací bych vyzdvihl získání nejvyššího

ocenění Platinum v systému LEED pro halu SKF Lincoln.

Původní projekt, který byl součástí zadání, totiž cílil „jen“

na stupeň Gold, ale díky skvělé práci našich techniků

a přístupu investora bylo nakonec obhájeno více bodů.

Dále stojí za zmínku projekt Crystal, jež získal ocenění

BREEAM Excellent ve verzi 2013 New Construction: Offices. Stavba byla dokončena v dubnu 2015 a provozem

potvrzena s hodnocením 75,9 %. Nedávno dokončená

skladovací hala v Prologis Parku dosáhla nejvyšší kategorie BREEAM Outstanding s hodnocením 88,1 %.

Potvrzením toho, že Metrostav vnímá šetrné stavitelství jako správný vývoj oboru, je rozhodnutí, aby stavba

jeho sídla Palmovka Park II byla hodnocena pomocí českého systému SBToolCZ, v němž se stala první a zatím

jedinou certifikovanou administrativní budovou u nás.

Přidaná hodnota

Metrostav nabízí také širokou škálu technických zkušeností v oborech, které se certifikačních systémů dotýkají.

Třeba termovizní měření v průběhu i po dokončení stavby,

jímž lze prokázat kvalitu provedené práce, případně včas

eliminovat místa nadměrného úniku energie. Dále má zkušenosti a specialisty v oborech stavební akustiky, ochrany

životního prostředí, technického zařízení budov atd.

Ing. Jan Klečka

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 15/2017 vyšlo 24. 8. 2017 (16/2017 vyjde 11. 9. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,

Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_15_2017.indd 4

22.08.17 13:12