strana 4
Daleko na východě II
Článek v minulém čísle novin přiblížil historii turecké
metropole Ankary, kde sídlí firma Metrostav Ankara
Inșaat, v době před naším letopočtem. Dnešní text se
věnuje létům od narození Krista do současnosti.
Do Galatie začalo brzy pronikat křesťanství, v letech
315–358 bylo dokonce v Ankaře sídlo metropolity a konaly se zde dva z raných církevních koncilů. Na krátké období
25 let padlo město v 7. stol. n. l. do rukou sasánovského
Íránu, pak je znovu získal byzantský císař Heraklios a učinil z něj jednu ze svých pevností, které měly čelit útokům
Arabů. Hradby ale nevydržely…
Následně došlo k několikerému střídání moci: Hárún
al-Rašíd město Engűrű, jak Arabové Ankaru nazývali
(engűr je persky hrozen, což odkazovalo na tamější rozsáhlé vinohrady) ještě roku 806 obléhal marně. Za 32 let
jej už ale Arabové dobyli. Po porážce Byzantinců v bitvě
u Malazgirtu je Seldžukové přejmenovali na Zatűl Selâsil.
Poté zde vládl turecký kmen Danișmenoğulları, v létech
1101–1213 město ovládli křižáci pod vedením Raymonda
de Tolouse. Další období rozkvětu pro město znamenala
až vláda seldžuckého sultána Alâeddina Keykubada.
Angora (jak se tehdy nazývala) dále padla do rukou
Mongolů, kmeni Ahi a roku 1356 byla připojena k osmanským državám. Za necelých 50 let ji Mongolové vypálili.
Do lůna Osmanské říše se opět dostala v 15. století za
vlády sultána Mehmeda I. Poté upadla v zapomnění až do
dubna 1920, kdy sem Mustafa Kemal Paša (Atatűrk – Otec
Turků) svolal Národní shromáždění, když byl parlament
v Istanbulu za první světové války rozpuštěn okupanty.
Opravdový rozkvět ale Ankara prožívá až po 13. říjnu
1923, kdy byla vyhlášena hlavním městem Turecké republiky. Dnes patří k nejvýstavnějším městům v zemi. Je
symbolem Atatűrkova přání odtrhnout se od velké orientální minulosti a zaměřit se na budoucnost, moderní průmyslovou liberální společnost, jež by patřila veškerému
tureckému lidu a nikoli jen privilegované menšině.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Šetrné stavitelství
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V oblasti environmentálních certifikací budov má Metrostav kromě mezinárodních hodnoticích systémů
LEED, BREEAM a DGNB zkušenosti také s českým
SBToolCZ, který má potenciál uplatnit se při hodnocení
zejména administrativních budov státních organizací.
Znalosti z oblasti environmentálních certifikací budov
Metrostav získává prostřednictvím aktivit pořádaných
Českou radou pro šetrné budovy (www.czgbc.org), jejíž
zakládajícím členem byla i jeho dceřiná společnost Metrostav Development. Do současné doby firma jako generální zhotovitel řídila výstavbu osmi objektů, které byly
hodnocené podle některého z certifikátů, tří dalších, jež
byly certifikovány dodatečně, a na třech stavbách pracuje.
Dokončené stavby s certifikátem
Název stavby
Certifikace
Prologis Park D1 East DC18
Skladovací hala
BREEAM
Crystal, Praha 3
Administrativní budova
BREEAM
Autosalon LEXUS Praha
Stavba pro obchod
BREEAM
SKF Lincoln, Chodov
Výrobní a skladovací hala LEED
QUADRIO, Praha 1
Polyfunkční objekt
LEED
PVI Centrál, Česká Lípa
Výrobní hala
LEED
Šumavský dvůr II, Železná Ruda
Bytový dům (foto)
SBToolCZ
Palmovka Park II, Praha 8
Administrativní budova
SBToolCZ
1
2
3
Oslavy Dne železnice
Spolek Rakovnicko – Protivínská dráha a České dráhy
zvou 9. září 2017 všechny milovníky vlaků a vláčků na
nádraží do Příbrami, kde se bude konat Den železnice.
Na programu budou jízdy zvláštních vlaků vedených
historickou parní lokomotivou typu 477.043 (Papoušek)
s vozy typu Bam. Zpříjemní je doprovod postav z divadelní hry Bedřich Hrozný, která je na repertoáru Divadla za
vodou Čenkov, či hudební skupina Pe & Pe. Vlaky Huťský expres a Jan Muzika by měly mít v čele lokomotivy
T212.0581 a vagony typu Ds a Be.
Na nádraží si dospělí i děti budou moci vyzkoušet šlapací drezínu, prohlédnout výstavu historických železničních vozidel, zhlédnout filmy s železniční tematikou a zajít
na exkurzi na pracoviště řízení provozu. Více informací
najdete na internetových stránkách www.rpdrahy.wz.cz.
Multi Servise Vehicle
Segmentové ostění při ražbách tunelu Ejpovice dopravují od portálu k ejektoru tunelovacího stroje víceúčelová kolová vozidla zvaná MSV (Multi Servise Vehicle).
Jejich výhodou, kterou pracovníci divize 5 ocenili i při
stavbě metra V.A, je možnost dopravy mezi podzemím
a povrchem při zvládnutí 15% stoupání i s nákladem.
Nezvyklá nákladní auta zaujala Josefa Mára z Loun,
který rozkresluje a staví papírové modely nákladních
speciálů v měřítku 1 : 100. MSV si všiml na internetu
a požádal o jeho fotografie a prospekty včetně rozměrů
segmentových dílců ostění. Dostal, co potřeboval.
V červenci pak poslal snímek hotového modelu (foto)
i výkresy, které k jeho výrobě posloužily. Papírový MSV80
teď bude představovat dalším modelářům a případně
i na výstavách po celé České republice
Outstanding
Excellent
Very good
Platinum
Silver
Certified
Stříbro
Bronz
Dodatečně certifikované stavby
Centrum Chodov, Praha 11
Obchodní centrum
BREEAM
Karlovarská Business Park, Praha 6
Výrobní hala
BREEAM
Amazon Court, Praha 8
Administrativní budova
DGNB
Ing. Marek Gasparovič
Stupeň
Excellent
Very good
Gold
Rozestavěné objekty
4
6
8
5
7
9
I druhý Metrostav Handy Cyklo Maraton (MHCM) splnil svůj účel
V sobotu 5. srpna se pražská Kampa zaplnila účastníky MHCM a přáteli, kteří je podporovali. Mezi těmi, kdo se
radovali, že ve zdraví dojeli do cíle, byly i tři týmy složené z pracovníků Skupiny Metrostav a handicapovaných
cyklistů (foto č. 1). „Maraton nebereme jako soupeření mezi sebou nebo s ostatními družstvy, ale jako společnou
výzvu, při níž je potřeba táhnout za jeden provaz a zapojit každého. I proto se Subterrou jede závodník z Metrostavu
a naopak. Tým Skupiny je pak kombinací kolegů z Metrostavu a dalších našich firem,“ oznámil Jiří Bělohlav,
prezident Skupiny Metrostav, který MHCM 2017 v Břevnově 1. srpna odstartoval (foto č. 2). V družstvu Metrostavu
doplnil už zkušeného handbikera Martina Zárubu (foto č. 3) známý youtuber Martin Rota, kterému vloni amputovali
nohu. Jeho fanoušci ho sledovali nejen na internetu, ale čekali na něj i u trati – v Kroměříži třeba pět hodin. Dva
handbikeři doplnili také družstvo Subterry (foto č. 4). Ani letos se MHCM neobešel bez stovek dobrovolníků, kteří
zajišťovali jeho průběh. O průjezd vrchařskou prémií v Děčíně (foto č. 5) se třeba staralo 12 našich kolegů, dalších
jedenáct pomáhalo na startu a v cíli. Velký dík samozřejmě patří řidičům doprovodných vozidel (foto č. 6), bez nichž
by se akce neobešla. Jejich podporu ocenil i Jan Bošek z týmu Skupiny Metrostav, který kvůli zrakovému postižení
závodil na tandemu (foto č. 7). V cíli dostali medaili všichni – jak tým Metrostavu (foto č. 8), tak Subterry i Skupiny
(foto č. 9). Heřman Volf, předseda spolku Cesta za snem, který maraton pořádá, akci uzavřel: „Je jasně vidět, že pro
toho, kdo chce, není integrace jen sen, ale realita.“ Víc informací i fotografií najdete na www.cestazasnem.cz.
Palmovka Park III, Praha 8
Administrativní budova
BREEAM
Palmovka Park IV, Praha 8
Administrativní budova
BREEAM
Prologis Park D1 East DC19
Skladovací hala
BREEAM
Excellent
Excellent
Good
Z uvedených realizací bych vyzdvihl získání nejvyššího
ocenění Platinum v systému LEED pro halu SKF Lincoln.
Původní projekt, který byl součástí zadání, totiž cílil „jen“
na stupeň Gold, ale díky skvělé práci našich techniků
a přístupu investora bylo nakonec obhájeno více bodů.
Dále stojí za zmínku projekt Crystal, jež získal ocenění
BREEAM Excellent ve verzi 2013 New Construction: Offices. Stavba byla dokončena v dubnu 2015 a provozem
potvrzena s hodnocením 75,9 %. Nedávno dokončená
skladovací hala v Prologis Parku dosáhla nejvyšší kategorie BREEAM Outstanding s hodnocením 88,1 %.
Potvrzením toho, že Metrostav vnímá šetrné stavitelství jako správný vývoj oboru, je rozhodnutí, aby stavba
jeho sídla Palmovka Park II byla hodnocena pomocí českého systému SBToolCZ, v němž se stala první a zatím
jedinou certifikovanou administrativní budovou u nás.
Přidaná hodnota
Metrostav nabízí také širokou škálu technických zkušeností v oborech, které se certifikačních systémů dotýkají.
Třeba termovizní měření v průběhu i po dokončení stavby,
jímž lze prokázat kvalitu provedené práce, případně včas
eliminovat místa nadměrného úniku energie. Dále má zkušenosti a specialisty v oborech stavební akustiky, ochrany
životního prostředí, technického zařízení budov atd.
Ing. Jan Klečka
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 15/2017 vyšlo 24. 8. 2017 (16/2017 vyjde 11. 9. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,
Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_15_2017.indd 4
22.08.17 13:12