strana 3

Vivus Uhříněves: I. etapa skončila, další běží

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Tým divize 1 letos v květnu předal investorovi, společnosti Vivus, první etapu bytového komplexu, který se

staví na jihovýchodním okraji hlavního města v Praze-Uhříněvsi. Stavbaři Metrostavu tam nyní dokončují

druhou etapu, třetí má divize 1 začít letos na podzim.

Developerský projekt Vivus Uhříněves počítá se šesti

etapami výstavby, což by znamenalo, že v této městské

části, která měla letos na jaře 7800 obyvatel, postupně

přibude kolem tisícovky nových bytů. Jednotlivé etapy

díla vždy zahrnují výstavbu čtyř bytových domů – tří

šestipodlažních a jednoho pětipodlažního – s drobnými

komerčními prostorami. Do bytových domů první etapy

se 179 byty se jejich majitelé začali stěhovat před prázdninami (foto č. 1). Dalších 240 bytových jednotek má být

dokončeno a předáno letos v listopadu (foto č. 2). Třetí

etapa, jejíž výstavbu bude řídit Ing. Ivan Šmejkal, čeká

na stavební povolení, o čtvrté zatím investor nerozhodl.

1

Podíl výroby v segmentu bytové výstavby roste

Český stavební trh od vypuknutí celosvětové recese

v roce 2008 do současnosti poklesl o víc než 21 procent. Vzhledem k výpadkům v přípravě veřejných investic, pomalému zahajování především infrastrukturních projektů a růstu poptávky po novém bydlení

zvyšuje také Metrostav objem výroby v segmentu bytové výstavby. Zapojuje se do ní nejen jako developer,

ale zejména coby stavitel.

Ještě nedávno rekordně levné hypotéky zvedaly zájem

hlavně mladých lidí o pořízení vlastního bydlení a soukromých investorů o rozvoj developerských projektů. Podle

posledních údajů Českého statistického úřadu u nás stavební firmy v prvním pololetí letošního roku zahájily v bytových domech stavbu 3581 bytů. Proti stejnému období

roku 2016 je to zhruba o polovinu více, meziroční nárůst

činí téměř 50 % procent. Největší podíl zahájených staveb

připadal na Prahu (28,6 %), Jihomoravský kraj (14,5 %),

Olomoucký kraj (14,2 %) a Plzeňský kraj (12,6 %).

Všechny výše uvedené skutečnosti se odrážejí také ve struktuře výkonů Skupiny Metrostav, kde bytová

výstavba v roce 2016 dosáhla téměř 12 % a oproti předchozímu roku byla skoro trojnásobná.

Developerské aktivity Metrostavu rozvíjí na Slovensku společnost PRO TP 06, která v roce 2016 prodala

244 bytů a 100 apartmánů v bratislavském komplexu

CiTyPark Ružinov. V České republice se dnes Metrostav

Bytová výstavba od roku 2012

Divize 1

710

440

60

50

30

30

2012

387

2013

2014

2015

2016

2017

rozestavěno

do 30. 6.

Divize 3

Development v rezidenční oblasti věnuje výhradně pražským projektům. V poslední době zejména v Praze 3

Na Vackově, kde od roku 2012 naši developeři dokončili

více než 500 bytů v etapách nazvaných Alfarezidence,

Viladomy a Byty Na Vackově. Vzhledem k tomu, že dnes

mají všechny bytové jednotky úspěšně prodané, plánují

v této lokalitě ještě další rozsáhlou výstavbu.

Budování bytových domů – a to jak inženýrským způsobem, tak vlastními silami – se v Metrostavu věnují divize 1, 3, 6 a 9. Za přispění divize 8 dokončily od roku 2012

do konce letošního června dohromady víc než 4900 bytů

a téměř 1500 dalších mají v současnosti rozestavěných

(viz grafy). S výjimkou horských apartmánů, které vyrostly v Železné Rudě a Špindlerově Mlýně a dnes vznikají v Peci pod Sněžkou, staví Metrostav byty převážně

v Praze. Divize 1 má ale bohaté zkušenosti také s bytovou

výstavbou v Plzni a v Brně.

Mezi řadou menších zakázek se jednotlivé projektové

týmy dokázaly v uplynulých pěti letech vypořádat i s velmi rozsáhlými projekty, z nichž připomínáme: u divize 1

etapizovaný projekt Vivus v Uhříněvsi (viz vedlejší článek),

u divize 3 výškový dům Eliška (360 bytů), 6700 bytů včetně ateliérů v Rezidenci Garden Towers (foto) u divize 6

a u devítky stěžejní část zástavby v lokalitě na Vackově.

Zakázky na stavbu bytových domů jsou velmi složité

Obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský problematiku shrnuje: „Bytové projekty jsou nutnou součástí

našeho výrobního programu a podle počtu vydaných

stavebních povolení je zřejmé, že množství práce pro stavební firmy nebude v tomto segmentu klesat. V pozemním

stavitelství to jsou nejsložitější zakázky, které vyžadují

kvalitní a zkušený řídící tým. Je při nich nutné umět se

vyrovnat s náročnou developerskou smlouvou a udržet

plánované náklady, vypořádat se s klientskými změnami,

nekompromisním tlakem na kvalitu, s organizací výstavby

a aktuálně řešit růst přímých nákladů a nedostatek subdodavatelských kapacit. Vedoucí projektu, který to zvládne

ve všech souvislostech, se už v rámci pozemních staveb

nemusí bát žádné zakázky.“

Zkušenosti ze stavby

Stavbaři Metrostavu museli na začátku řešit problém se

založením objektů, které stojí v místě bývalé cihelny, kde

bylo potřeba odstranit staré základy, sanovat podzemí

a zajistit dostatečně stabilní ukotvení na pilotách. Nestandardní řešení si vyžádaly i protlaky pod železniční

1

tratí a vodárenskými sítěmi. „Složitá vyjednávání jsme

absolvovali nejen se SŽDC, ale také s firmou Pražské vodovody a kanalizace,“ vzpomíná Ing. Koch. Získat souhlas

od SŽDC bylo obzvlášť obtížné. Protlak se totiž budoval

pod hlavní železniční tratí z Prahy na Benešov.

Druhá etapa díla – na níž se opět významně podíleli

i betonáři divize 6, silničáři divize 4 a Subterra se zdravotně technickými instalacemi – má za sebou kolaudaci

a tým divize 1 vedený Ing. Václavem Petráškem se začíná

vyrovnávat s náročnými přejímkami. V první etapě byly

celkem čtyři, což je podle vedoucího projektu I. etapy

Ing. Martina Kocha skutečně neobvyklý počet. „Kolaudace proběhla už vloni na konci roku, a kdyby tam nebylo

takto dlouhé předávání, mohli se lidé stěhovat o dva nebo

o tři měsíce dříve,“ řekl. Investor při žádostech o další

přejímky argumentoval špatnou zkušeností z dřívějšího

projektu, který ovšem nerealizoval Metrostav.

Zakázka Vivus Uhříněves má ještě jeden problém –

napjatý rozpočet. Smlouva na výstavbu totiž byla uzavřena už v roce 2012, tedy v cenách z období hospodářské

recese, ale kvůli opožděnému stavebnímu povolení byly

práce zahájeny až v roce 2015. To znamená v době, kdy

se už ceny materiálů i prací výrazně zvýšily.

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

2

Divize 8 dokončila stavbu s exotickým názvem

Cikautxo (čti cikaučo) je španělská firma vyrábějící

pryžové a plastové díly pro automobilový i elektrotechnický průmysl. Mezi státy, kde působí, patří i Česko.

Tým Ing. Jaroslava Stuchlíka z divize 8 pro ni nedávno

dostavěl skladovou halu v Jablonci nad Nisou (foto).

„Celkem běžnou půlroční stavbu nám značně zkomplikovalo zjištění, ke kterému jsme došli hned po předání

staveniště – odhalili jsme totiž, že kanalizace pod budoucí

halou je v havarijním stavu. Kvůli tomu bylo nutné vypra-

covat projekt na její rekonstrukci a tu podle jiné smlouvy

provést. Proto jsme práce na vlastní skladové hale zahájili

se zpožděním téměř sedmi měsíců a po odstranění přejímkových vad dokončili až 25. července,“ říká vedoucí

projektu a dodává, že přesvědčit investora o tom, že

rekonstrukce kanalizace je nezbytná, bylo asi z celého

projektu nejobtížnější. Změnové listy a dodatečné objednávky nakonec původní cenu díla navýšily o víc než 17 %.

–red–, foto archiv stavby

Skladová hala Cikautxo

Půdorysné rozměry

30 x 84 m

Počet podlaží

1

Založení

vrtané piloty délky do 11 m

Nosná konstrukce montovaný skelet, modul 12 x 15 m

Nosná deska střechy

tvarované plechy

Obvodové stěny

plechové sendvičové panely

Tři hydraulické vyrovnávací můstky s nosností 6000 kg

Retenční nádrž dešťové vody pod podlahou haly 40 m3

Divize 8

627

50

48

54

257

21

7

0

2012

2013

2014

2015

Divize 6

2016

11

4

2017

0

0

rozestavěno

2012

do 30. 6.

2013

0

0

2014

2015

535

2012

2013

Metrostav_15_2017.indd 3

225

68

124

2014

0

2015

2016

2017

do 30. 6.

Divize 1 Metrostavu opět pracuje pro společnost ŠKODA AUTO v Kvasinách

215

238

200

rozestavěno

423

290

55

2017

do 30. 6.

Divize 9

1044

98

2016

0

rozestavěno

2012

2013

2014

2015

2016

2017

do 30. 6.

rozestavěno

Divize 1 – konkrétně tým Ing. Tomáše Pýchy – začal pracovat v Kvasinách pro firmu ŠKODA AUTO v roce 2013, kdy zajišťoval

kompletní dodávku a montáž vzduchotechniky (VZT), měření a regulace (MaR) a rozvodů technických zařízení budov

(TZB) pro objekt nové svařovny včetně přístavků a haly logistiky. Později byla tato zakázka rozšířena i o technologickou

VZT k pracovištím ve svařovně a následně o kompletní rekonstrukci rozvodů TZB a VZT v hale staré svařovny. Na práci

kolegů navázal letos v květnu tým Petra Kopičky, který dnes dodává a montuje VZT a MaR v přístavbě haly nové svařovny

(foto). „Zajímavostí stavby je určitě dodávka VZT jednotek, z nichž každá je schopna provést výměnu až 120 000 kubíků

vzduchu za hodinu. Jedná se o zařízení, se kterým se při běžné zakázce často nesetkáváme,“ říká Petr Kopička, jehož tým

dělá maximum pro to, aby ke zprovoznění všech zařízení došlo do konce září a zkušební provoz mohl začít během října.

22.08.17 13:12