strana 3
Vivus Uhříněves: I. etapa skončila, další běží
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Tým divize 1 letos v květnu předal investorovi, společnosti Vivus, první etapu bytového komplexu, který se
staví na jihovýchodním okraji hlavního města v Praze-Uhříněvsi. Stavbaři Metrostavu tam nyní dokončují
druhou etapu, třetí má divize 1 začít letos na podzim.
Developerský projekt Vivus Uhříněves počítá se šesti
etapami výstavby, což by znamenalo, že v této městské
části, která měla letos na jaře 7800 obyvatel, postupně
přibude kolem tisícovky nových bytů. Jednotlivé etapy
díla vždy zahrnují výstavbu čtyř bytových domů – tří
šestipodlažních a jednoho pětipodlažního – s drobnými
komerčními prostorami. Do bytových domů první etapy
se 179 byty se jejich majitelé začali stěhovat před prázdninami (foto č. 1). Dalších 240 bytových jednotek má být
dokončeno a předáno letos v listopadu (foto č. 2). Třetí
etapa, jejíž výstavbu bude řídit Ing. Ivan Šmejkal, čeká
na stavební povolení, o čtvrté zatím investor nerozhodl.
1
Podíl výroby v segmentu bytové výstavby roste
Český stavební trh od vypuknutí celosvětové recese
v roce 2008 do současnosti poklesl o víc než 21 procent. Vzhledem k výpadkům v přípravě veřejných investic, pomalému zahajování především infrastrukturních projektů a růstu poptávky po novém bydlení
zvyšuje také Metrostav objem výroby v segmentu bytové výstavby. Zapojuje se do ní nejen jako developer,
ale zejména coby stavitel.
Ještě nedávno rekordně levné hypotéky zvedaly zájem
hlavně mladých lidí o pořízení vlastního bydlení a soukromých investorů o rozvoj developerských projektů. Podle
posledních údajů Českého statistického úřadu u nás stavební firmy v prvním pololetí letošního roku zahájily v bytových domech stavbu 3581 bytů. Proti stejnému období
roku 2016 je to zhruba o polovinu více, meziroční nárůst
činí téměř 50 % procent. Největší podíl zahájených staveb
připadal na Prahu (28,6 %), Jihomoravský kraj (14,5 %),
Olomoucký kraj (14,2 %) a Plzeňský kraj (12,6 %).
Všechny výše uvedené skutečnosti se odrážejí také ve struktuře výkonů Skupiny Metrostav, kde bytová
výstavba v roce 2016 dosáhla téměř 12 % a oproti předchozímu roku byla skoro trojnásobná.
Developerské aktivity Metrostavu rozvíjí na Slovensku společnost PRO TP 06, která v roce 2016 prodala
244 bytů a 100 apartmánů v bratislavském komplexu
CiTyPark Ružinov. V České republice se dnes Metrostav
Bytová výstavba od roku 2012
Divize 1
710
440
60
50
30
30
2012
387
2013
2014
2015
2016
2017
rozestavěno
do 30. 6.
Divize 3
Development v rezidenční oblasti věnuje výhradně pražským projektům. V poslední době zejména v Praze 3
Na Vackově, kde od roku 2012 naši developeři dokončili
více než 500 bytů v etapách nazvaných Alfarezidence,
Viladomy a Byty Na Vackově. Vzhledem k tomu, že dnes
mají všechny bytové jednotky úspěšně prodané, plánují
v této lokalitě ještě další rozsáhlou výstavbu.
Budování bytových domů – a to jak inženýrským způsobem, tak vlastními silami – se v Metrostavu věnují divize 1, 3, 6 a 9. Za přispění divize 8 dokončily od roku 2012
do konce letošního června dohromady víc než 4900 bytů
a téměř 1500 dalších mají v současnosti rozestavěných
(viz grafy). S výjimkou horských apartmánů, které vyrostly v Železné Rudě a Špindlerově Mlýně a dnes vznikají v Peci pod Sněžkou, staví Metrostav byty převážně
v Praze. Divize 1 má ale bohaté zkušenosti také s bytovou
výstavbou v Plzni a v Brně.
Mezi řadou menších zakázek se jednotlivé projektové
týmy dokázaly v uplynulých pěti letech vypořádat i s velmi rozsáhlými projekty, z nichž připomínáme: u divize 1
etapizovaný projekt Vivus v Uhříněvsi (viz vedlejší článek),
u divize 3 výškový dům Eliška (360 bytů), 6700 bytů včetně ateliérů v Rezidenci Garden Towers (foto) u divize 6
a u devítky stěžejní část zástavby v lokalitě na Vackově.
Zakázky na stavbu bytových domů jsou velmi složité
Obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský problematiku shrnuje: „Bytové projekty jsou nutnou součástí
našeho výrobního programu a podle počtu vydaných
stavebních povolení je zřejmé, že množství práce pro stavební firmy nebude v tomto segmentu klesat. V pozemním
stavitelství to jsou nejsložitější zakázky, které vyžadují
kvalitní a zkušený řídící tým. Je při nich nutné umět se
vyrovnat s náročnou developerskou smlouvou a udržet
plánované náklady, vypořádat se s klientskými změnami,
nekompromisním tlakem na kvalitu, s organizací výstavby
a aktuálně řešit růst přímých nákladů a nedostatek subdodavatelských kapacit. Vedoucí projektu, který to zvládne
ve všech souvislostech, se už v rámci pozemních staveb
nemusí bát žádné zakázky.“
Zkušenosti ze stavby
Stavbaři Metrostavu museli na začátku řešit problém se
založením objektů, které stojí v místě bývalé cihelny, kde
bylo potřeba odstranit staré základy, sanovat podzemí
a zajistit dostatečně stabilní ukotvení na pilotách. Nestandardní řešení si vyžádaly i protlaky pod železniční
1
tratí a vodárenskými sítěmi. „Složitá vyjednávání jsme
absolvovali nejen se SŽDC, ale také s firmou Pražské vodovody a kanalizace,“ vzpomíná Ing. Koch. Získat souhlas
od SŽDC bylo obzvlášť obtížné. Protlak se totiž budoval
pod hlavní železniční tratí z Prahy na Benešov.
Druhá etapa díla – na níž se opět významně podíleli
i betonáři divize 6, silničáři divize 4 a Subterra se zdravotně technickými instalacemi – má za sebou kolaudaci
a tým divize 1 vedený Ing. Václavem Petráškem se začíná
vyrovnávat s náročnými přejímkami. V první etapě byly
celkem čtyři, což je podle vedoucího projektu I. etapy
Ing. Martina Kocha skutečně neobvyklý počet. „Kolaudace proběhla už vloni na konci roku, a kdyby tam nebylo
takto dlouhé předávání, mohli se lidé stěhovat o dva nebo
o tři měsíce dříve,“ řekl. Investor při žádostech o další
přejímky argumentoval špatnou zkušeností z dřívějšího
projektu, který ovšem nerealizoval Metrostav.
Zakázka Vivus Uhříněves má ještě jeden problém –
napjatý rozpočet. Smlouva na výstavbu totiž byla uzavřena už v roce 2012, tedy v cenách z období hospodářské
recese, ale kvůli opožděnému stavebnímu povolení byly
práce zahájeny až v roce 2015. To znamená v době, kdy
se už ceny materiálů i prací výrazně zvýšily.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
2
Divize 8 dokončila stavbu s exotickým názvem
Cikautxo (čti cikaučo) je španělská firma vyrábějící
pryžové a plastové díly pro automobilový i elektrotechnický průmysl. Mezi státy, kde působí, patří i Česko.
Tým Ing. Jaroslava Stuchlíka z divize 8 pro ni nedávno
dostavěl skladovou halu v Jablonci nad Nisou (foto).
„Celkem běžnou půlroční stavbu nám značně zkomplikovalo zjištění, ke kterému jsme došli hned po předání
staveniště – odhalili jsme totiž, že kanalizace pod budoucí
halou je v havarijním stavu. Kvůli tomu bylo nutné vypra-
covat projekt na její rekonstrukci a tu podle jiné smlouvy
provést. Proto jsme práce na vlastní skladové hale zahájili
se zpožděním téměř sedmi měsíců a po odstranění přejímkových vad dokončili až 25. července,“ říká vedoucí
projektu a dodává, že přesvědčit investora o tom, že
rekonstrukce kanalizace je nezbytná, bylo asi z celého
projektu nejobtížnější. Změnové listy a dodatečné objednávky nakonec původní cenu díla navýšily o víc než 17 %.
–red–, foto archiv stavby
Skladová hala Cikautxo
Půdorysné rozměry
30 x 84 m
Počet podlaží
1
Založení
vrtané piloty délky do 11 m
Nosná konstrukce montovaný skelet, modul 12 x 15 m
Nosná deska střechy
tvarované plechy
Obvodové stěny
plechové sendvičové panely
Tři hydraulické vyrovnávací můstky s nosností 6000 kg
Retenční nádrž dešťové vody pod podlahou haly 40 m3
Divize 8
627
50
48
54
257
21
7
0
2012
2013
2014
2015
Divize 6
2016
11
4
2017
0
0
rozestavěno
2012
do 30. 6.
2013
0
0
2014
2015
535
2012
2013
Metrostav_15_2017.indd 3
225
68
124
2014
0
2015
2016
2017
do 30. 6.
Divize 1 Metrostavu opět pracuje pro společnost ŠKODA AUTO v Kvasinách
215
238
200
rozestavěno
423
290
55
2017
do 30. 6.
Divize 9
1044
98
2016
0
rozestavěno
2012
2013
2014
2015
2016
2017
do 30. 6.
rozestavěno
Divize 1 – konkrétně tým Ing. Tomáše Pýchy – začal pracovat v Kvasinách pro firmu ŠKODA AUTO v roce 2013, kdy zajišťoval
kompletní dodávku a montáž vzduchotechniky (VZT), měření a regulace (MaR) a rozvodů technických zařízení budov
(TZB) pro objekt nové svařovny včetně přístavků a haly logistiky. Později byla tato zakázka rozšířena i o technologickou
VZT k pracovištím ve svařovně a následně o kompletní rekonstrukci rozvodů TZB a VZT v hale staré svařovny. Na práci
kolegů navázal letos v květnu tým Petra Kopičky, který dnes dodává a montuje VZT a MaR v přístavbě haly nové svařovny
(foto). „Zajímavostí stavby je určitě dodávka VZT jednotek, z nichž každá je schopna provést výměnu až 120 000 kubíků
vzduchu za hodinu. Jedná se o zařízení, se kterým se při běžné zakázce často nesetkáváme,“ říká Petr Kopička, jehož tým
dělá maximum pro to, aby ke zprovoznění všech zařízení došlo do konce září a zkušební provoz mohl začít během října.
22.08.17 13:12