strana 2
Poslední příležitost
Monumentální konstrukce jsou obvykle nejzřetelnější,
když jsou hotové. až skončí svou práci tým Ing. Ladislava Michálka z divize 7, nebude však v Loukově
vidět téměř nic. obří válcové železobetonové nádrže
pro skladování pohonných hmot, které tu Metrostav
staví, totiž zakryje zásyp, a až zarostou zelení, splynou
s okolní krajinou. Precizní práce našich betonářů z divize 6 se tak navždy ukryje pod zemí.
Čtyři nové zásobníky s vnitřním průměrem 48 m
a výškou stěny 21 m (foto č. 1, 2, 3) vyrostly v areálu
společnosti ČEPRO rychlostí až 1,5 m za den pomocí taženého bednění. Dva válce už překryly i kopule, další dvě
právě vznikají na dně nádrží (foto č. 4).
Na zakázce pracují i experti z centrály. „Spolu s dalšími specialisty promýšlíme nejvhodnější způsob provedení
zpětného zásypu, se kterým by Metrostav měl začít příští
rok na jaře,“ vysvětluje Ing. Richard Barvínek. „Použijeme pro něj výkopek ze stavební jámy a zvažujeme, zda
po obvodu nádrží zpětný zásyp zpevníme syntetickými
geotextiliemi, které se osvědčují při zajišťování stability násypů, nebo pomocí cementového stabilizátu. Pro
druhou metodu provedeme modelový pokus, při němž
ověříme, zda stavebními prostředky dosáhneme v reálu
stejných nebo obdobných parametrů zásypu, jaké jsme
uvažovali při matematickém modelování a vyšly v nedávno provedených laboratorních zkouškách.“
1
2
Ptáme se
jiřího chalupského,
vedoucího střediska divize 1
cesta za lepšími výsledky a profesním růstem
Zkušenosti z vyhodnocení předešlých zakázek a střízlivý pohled na současnost dovedly vedení divize 5
k rozhodnutí změnit systém řízení divizních vnitropodnikových nosných technologií tunelových ražeb a železobetonových konstrukcí dopravních staveb a mostů.
od dubna jsou zaměstnanci, kteří na nich pracují, zařazeni do dvou podobně zorganizovaných nových provozů. Provoz Vnt-tunely, který zajišťuje ražby, vede
Ing. Jaromír Heřt, druhý provoz řídí Bc. alexandr tvrz.
„Při současných změnách na stavebním trhu jsme potřebovali pružněji řídit zakázky a lépe pracovat s lidskými
zdroji, a to jak v úrovni dělnických profesí, tak i u přípravy a vedení projektů,“ říká Alexandr Tvrz a objasňuje
složení svého provozu VNT-železobetonové konstrukce
dopravních staveb: „Vznikl z projektových týmů, které
v naší divizi v současnosti pracují přímo na stavbách
mostů a na dalších konstrukcích dopravních staveb, tedy
na mostě Oparno (foto) a na hloubených tunelech a definitivním ostění tunelu Prackovice. Přiřadili jsme k nim
i ostatní týmy, které vysoutěžené zakázky podobného
typu teprve připravují. To se týká třeba staveb Trojského
mostu, tunelu Radejčín a dalších přemostění na trase
dálnice D8. Nakonec jsme k nim doplnili týmy, které se
na soutěže v oboru chystají, a zastřešili jsme je společnou
technickou skupinou Ing. Roberta Brože.“
V nových provozech lidé pracují trochu jinak než dřív.
Zatímco jádro skupiny, tedy vedoucí projektu, stavbyvedoucí a mistři, zůstávají spolu, jejich podpora, tedy
ekonomové a přípraváři, jsou na zakázku nasazováni v takovém počtu a tehdy, jak a kdy realizace vyžaduje. Dojde
tak k vyššímu využití potenciálu pracovníků přípravy, a to
od prvního kontaktu se zakázkou přes výrobní přípravu
v průběhu realizace stavby až po její předání objednateli.
„Jednotliví pracovníci technické skupiny mají na starosti více projektů a při řešení problémů přímo na stavbách více spolupracují a lépe se doplňují,“ pokračuje
Alexandr Tvrz. „K práci technické skupiny patří i kontrola
projektů, statických výpočtů a optimalizace konstrukcí,
kterou její pracovníci provedli třeba na mostě Oparno.“
Divize 5 očekává, že velkých zakázek bude ubývat
a i obraty na dopravních stavbách budou z daleko menších
objednávek. Proto má snahu zachovat si schopnost stavět
vlastními kapacitami, které musí být sladěné, flexibilní
a schopné nabídnout přidanou hodnotu posouzením technických řešení a jejich optimalizací. Ustanovením provozů
VNT k tomu divize 5 udělala první podstatný krok.
do nového provozu Vnt-tunely budou od nového roku patřit i raziči, kteří dnes pracují v tunelech Blanka
miniocelárna strážske: metrostav plní závazky
3
Dřív, než nádrže zmizí pod nasypaným pahorkem,
však mezi nimi divize 7 ještě musí vybudovat spojovací
technologické chodby i další doprovodné objekty a vnitřky zásobníků musí pokrýt laminátová výstelka.
4
Metrostav_16_09.indd 2
Zajištění infrastruktury obvykle patří mezi přípravné
etapy výstavby. Pro stavební firmy je něco jako rozcvička; nasadí těžkou techniku, nemají starosti s řemesly při dokončovacích pracích, vykazují vysokou
produktivitu práce a mají dobrou efektivnost. Každé
pravidlo však má výjimky...
Patří do nich i III. etapa výstavby miniocelárny Strážske na východním Slovensku. Pro společnost SLOVAKIA
STEEL MILLS ji provádí divize 3. Už samotný název –
miniocelárna – je zavádějící. Po dokončení by totiž měla
nabídnout na 500 pracovních míst, produkovat 537 056 t
tekuté oceli ročně a celkové náklady na její výstavbu přesáhnou 178 milionů eur. Třetí etapa z nich prostaví necelou desetinu. Denně se při ní odevzdávají práce za zhruba
půl milionu eur a lví podíl na nich má právě divize 3.
Zakázka na vybudování infrastruktury v miniocelárně se
tak řadí mezi významné stavby Metrostavu.
Pracovníci divize 3 staveniště převzali v únoru s tím,
že do konce srpna připraví k předání splaškové a dešťové
kanalizace, pitné a technologické vodovody a železniční
vlečky. Zabezpečí přejezdy, vybudují komunikace, zajistí
zpevnění ploch skládek, oplocení areálu a postaví vrátnice
včetně zařízení pro vážní a radiační technologie.
První komplikací zakázky však bylo už samo staveniště. Rozkládá se totiž na ploše 1 x 0,5 km a materiál se
na něj dopravuje po železnici, částečně i přes sousední
areál jednoho z největších chemických závodů na Slovensku. „Hodili nás po hlavě do vody a řekli plav,“ komentoval
dnes už s nadsázkou počátek výstavby vedoucí projektu
Ing. Stanislav Červený. „První potíže se ukázaly hned
při přebírání staveniště, kdy plochy neměly deklarované
parametry únosnosti. Další problém představoval krach
firmy, s níž jsme měli uzavřenu smlouvu o dílo. Vše jsme
vyřešili a dnes už dokončujeme komunikace a zpevněné
plochy skládek, takže termín předání dodržíme.“
Infrastruktura areálu už ale není jedinou součástí výstavby miniocelárny, na níž se divize 3 podílí. Vyhrála zde
i soutěž na založení tří výrobních hal (foto). Staveniště
převzala 30. dubna a i na něm práce postupují rychle, a to
i přes opožděné dodávky výkresové dokumentace.
„Práce na této zakázce je pro nás ohromná zkušenost,“
hodnotí zdejší působení Ing. Červený. „Doposud jsme
většinou dělali typickou stavební činnost s návazností
na technické řešení detailů. Zde provádíme velké objemy
prací s důrazem na jejich plynulou návaznost. Stavbu
komplikuje i nutnost její koordinace s výstavbou dalších
objektů. Zatím vše zvládáme a věřím, že to tak bude i dál.“
Metrostav se ve Strážském uchází i o další zakázky, a jak
dosavadní zkušenosti ukazují, má dobrou šanci uspět.
–rip–, foto archiv stavby
divizi 1 je Jiří Chalupský věrný už od roku 1990, kdy
po skončení strojní průmyslovky nastoupil do Metrostavu. Když v roce 2001 dostal od svého ředitele
úkol, aby se zabýval modernizací strojního vybavení
divize a jeho správou a údržbou, měl už zkušenosti
z řady pozemních i podzemních staveb. Jeho tým se postupem času rozrostl i o elektrikáře. dnes ve Stavebním dvoře Bohdalec, jehož je správcem, řídí sloučené
středisko mechanizace a elektroservisu divize 1.
Středisko mechanizace má v divizi 1 více než dvacetiletou tradici. Jak dnes pracuje?
Naše práce vychází z potřeb divize 1 a ze znalosti jejích
nosných technologií. Spolupracujeme však i s ostatními
složkami Metrostavu, zejména s divizemi 2, 3, 5 a 11. Jako
jediní ve firmě spravujeme a udržujeme stroje pro ražbu
tunelů malých profilů, kolektorů a kabelových kanálů a také pro hloubení šachet. Naše minibagry, mininakladače
a zařízení na dopravu v malém podzemí jsou desetkrát
menší než stroje, které využívá třeba divize 5. Je to velmi
specifické vybavení a zajišťujeme k němu řadu činností
a služeb, které umožňují jeho bezproblémový provoz.
Mohl byste je přiblížit?
Základem našeho úspěchu je znalost pracovních postupů
a prostředí, kde probíhají, a ochota problémy řešit komplexně. Když třeba někdo potřebuje odčerpávat z podzemí
vodu a obrátí se na nás, má jistotu, že bude čerpat bez
problémů. Vybereme mu totiž vhodné čerpadlo, které
odpovídá nejen hustotě kapaliny, výšce a dopravní vzdálenosti, ale i příkonu, který je na stavbě k dispozici. Zařízení bude lehké, aby se do podzemí dalo dopravit ručně,
s odpovídající elektrocentrálou, potřebnými čerpacími
sondami a s konstrukcí, na kterou se připevní. Bude mít
dostatečně dlouhý kabel se správnou vidlicí a dost kompatibilních prvků pro odvod vody. Celý systém na staveništi propojí náš odborník, který má pověření pro práci
v podzemí. Všechno potřebné vybavení je přitom naše,
známe je, udržujeme a je na stavbě spolehlivé.
takovou komplexní službu nikdo jiný nenabízí?
Jednotlivé části strojního vybavení je možné půjčit i v různých půjčovnách, neznáme ale nikoho, kdo by pro potřeby
naší divize nabízel něco víc než jen jednotlivé komponenty. Navíc kromě toho, co jsem popsal, umíme všechna
zařízení, u kterých to báňský úřad vyžaduje, dozorovat
a udržovat v průběhu provozu. To už souvisí i s našimi
elektrikáři, mezi kterými je Milan Marek, který má od báňského úřadu osvědčení, že je odborně způsobilý pro řízení
montáže, provozu a údržby elektrických zařízení na staveništích v podzemí. Co se týče naší servisní činnosti, jsme
na telefonu k dispozici nepřetržitě 24 hodin denně a díky
našemu sehranému a loajálnímu týmu lidí jsme schopni
opravy provést třeba i v pátek večer nebo o víkendu.
Jak se vašemu středisku daří po ekonomické stránce?
V posledních pěti letech jsou naše stroje a zařízení využity
z 80 až 85 %. Kolem 10 % času přitom připadá na nutné
opravy. I z toho je vidět, že se nám daří, i když přelom
roku nebyl ideální a museli jsme hledat zakázky mimo Metrostav. Z 90 % totiž pracujeme pro naši divizi. Dalších 5 %
z objemu činnosti využívají ostatní složky Metrostavu.
Přemýšlíte i o tom, jak technologické postupy v divizi
zdokonalit. Co je teď v centru vaší pozornosti?
Dnes řešíme náhradu za víc než 20 let staré plazové jeřáby
RDK 300, které jako jediné – s pro nás vhodnými parametry – mají atest pro práci v podzemí. Nebudou tu věčně
a chceme být připraveni na jejich možný výpadek, protože
nad tím nikdo jiný nepřemýšlí. Pro zrychlení práce v malých profilech vybíráme i nejvhodnější „pidivrt“, aby raziči
nemuseli vrtat díry na výbušniny ručně. Chceme být prostě vždy o krok napřed, abychom zajistili vhodné a spolehlivé strojní vybavení nejen pro naši divizi. Metrostav se
s ním bude moci zajímat i o zakázky, na kterých investor
bude vyžadovat větší rychlost a bezpečnost práce.
9/8/09 4:36:18 PM