Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2
Miniocelárna Strážske: Metrostav plní závazky
Zajištění infrastruktury obvykle patří mezi íprav
etapy výstavby. Pro staveb firmy je co jako roz-
cvička; nasa těžkou techniku, nema starosti s ře-
mesly při dokončovacích pracích, vykazují vysokou
produktivitu práce a ma dobrou efektivnost. Každé
pravidlo však má výjimky...
Patří do nich i III. etapa výstavby miniocelárny Stráž-
ske na východním Slovensku. Pro společnost SLOVAKIA
STEEL MILLS ji pro divize 3. samotný název
miniocelárna je zavádějící. Po dokončení by totměla
nabídnout na 500 pracovních míst, produkovat 537 056 t
tekuté oceli ročně a celkové klady na její výstavbu e-
sáhnou 178 milionů eur. Třetí etapa z nich prostaví nece-
lou desetinu. Denně se při ní odevzdávají práce za zhruba
půl milionu eur a lví podíl na nich právě divize 3.
Zazka na vybudování infrastruktury v miniocelárse
tak řadí mezi významné stavby Metrostavu.
Pracovníci divize 3 staveniševzali v únoru s tím,
že do konce srpna připraví k předání splaškové a dešťové
kanalizace, pitné a technologické vodovody a železniční
vlečky. Zabezpečí přejezdy, vybudují komunikace, zajistí
zpevnění ploch skládek, oplocení areálu a postaví vrátnice
včetně zařízení pro vážní a radiační technologie.
První komplikací zakázky však bylo samo stave-
niště. Rozkládá se totiž na ploše 1 x 0,5 km a materiál se
na něj dopravuje po železnici, částečně i přes sousední
areál jednoho z největších chemických závodů na Sloven-
sku.Hodili nás po hlavě do vody a řekli plav,“ komentoval
dnes s nadsázkou pátek výstavby vedoucí projektu
Ing. Stanislav Červený. „První potíže se ukázaly hned
při ebírástaveniště, kdy plochy neměly deklarované
parametry únosnosti. Další problém představoval krach
firmy, s níž jsme měli uzavřenu smlouvu o dílo. Vše jsme
vešili a dnes dokončujeme komunikace a zpevně
plochy skládek, takže termín předání dodržíme.
Infrastruktura areálu ale nejedinou součástí vý-
stavby miniocelárny, na ž se divize 3 podílí. Vyhrála zde
i soutěž na založe tří výrobních hal (foto). Staveniš
převzala 30. dubna a i na něm práce postupují rychle, a to
i přes opožděné dodávky výkresové dokumentace.
Práce na této zakázce je pro nás ohromná zkušenost,“
hodnotí zdejší působení Ing. Červený. „Doposud jsme
většinou dělali typickou stavební činnost s návazností
na technicředetailů. Zde provádíme velké objemy
prací s důrazem na jejich plynulou návaznost. Stavbu
komplikuje i nutnost její koordinace s výstavbou dalších
objektů. Zatím vše zvládáme a věřím, že to tak bude i dál.
Metrostav se ve Strážském uchází i o další zakázky, a jak
dosavadní zkušenosti ukazují, má dobrou šanci uspět.
–rip–, foto archiv stavby
Poslední příležitost
Monumentální konstrukce jsou obvykle nejzřetelnější,
když jsou hotové. Až skončí svou práci tým Ing. La-
dislava Michálka z divize 7, nebude však v Louko
vidět téř nic. Obří válco železobetono nádrže
pro skladová pohonných hmot, kte tu Metrostav
staví, totiž zakryje zásyp, a až zarostou zelení, splynou
s okolní krajinou. Precizní práce našich betořů z di-
vize 6 se tak navždy ukryje pod ze.
Čti nové zásobníky s vniním průměrem 48 m
a výškou stěny 21 m (foto č. 1, 2, 3) vyrostly v areálu
spolnosti ČEPRO rychlostí až 1,5 m za den pomocí ta-
ženého bednění. Dva válce už překryly i kopule, další dvě
právě vznikají na dně nádrží (foto č. 4).
Na zakázce pracují i experti z centrály. „Spolu s další-
mi specialisty promýšlíme nejvhodnější způsob provedení
zpětného zásypu, se kterým by Metrostav měl začít příští
rok na jaře,“ vysvětluje Ing. Richard Barnek. Poije-
me pro něj kopek ze stavební jámy a zvažujeme, zda
po obvodu nádrží zpětný zásyp zpevníme syntetickými
geotextiliemi, které se osvědčují i zajišťování stabili-
ty násypů, nebo pomocí cementového stabilizátu. Pro
druhou metodu provedeme modelový pokus, při
ověříme, zda stavebními prostředky dosáhneme v reálu
stejch nebo obdobných parametrů zásypu, ja jsme
uvažovali při matematicm modeloa vyšly v nedáv-
no provedených laboratorních zkouškách.
Dřív, než nádrže zmizí pod nasypaným pahorkem,
ak mezi nimi divize 7 ještě musí vybudovat spojovací
technologické chodby i další doprovodobjekty a vnitř-
ky zásobníků musí pokrýt lamitovýstelka.
Jiřího Chalupského,
vedoucího střediska divize 1
Divizi 1 je Jiří Chalupský věrný od roku 1990, kdy
po skončení stroj průmyslovky nastoupil do Met-
rostavu. Když v roce 2001 dostal od svého ředitele
úkol, aby se zabýval modernizací strojního vybavení
divize a jeho správou a údržbou, měl už zkenosti
z řady pozemních i podzemních staveb. Jeho tým se po-
stupem času rozrostl i o elektrikáře. Dnes ve Staveb-
ním dvoře Bohdalec, jehož je správcem, řídí sloučené
středisko mechanizace a elektroservisu divize 1.
Sedisko mechanizace má v divizi 1 více než dvaceti-
letou tradici. Jak dnes pracuje?
Naše práce vycz potřeb divize 1 a ze znalosti jejích
nosných technologií. Spolupracujeme ak i s ostatními
složkami Metrostavu, zejména s divizemi 2, 3, 5 a 11. Jako
jediní ve firspravujeme a udržujeme stroje pro ražbu
tunelů malých profilů, kolektorů a kabelových kanálů a ta-
pro hloubení šachet. Naše minibagry, mininakladače
a zařízení na dopravu v malém podzemí jsou desetkrát
menší než stroje, které využívá třeba divize 5. Je to velmi
specifické vybavení a zajišťujeme k němu řadu činností
a služeb, které umožňují jeho bezproblémový provoz.
Mohl byste je přiblížit?
kladem našeho úspěchu je znalost pracovních postupů
a prose, kde probíhají, a ochota problémy řešit kom-
plexně. Když třeba někdo potřebuje odčerpávat z podzemí
vodu a obrátí se na s, má jistotu, že bude čerpat bez
problémů. Vybereme mu totiž vhodné čerpadlo, které
odpovínejen hustotě kapaliny, výšce a dopravvzdá-
lenosti, ale i příkonu, který je na stavbě k dispozici. Zí-
zení bude lehké, aby se do podzemí dalo dopravit ručně,
s odpovídající elektrocentrálou, potřebnými čerpacími
sondami a s konstrukcí, na kterou se připevní. Bude mít
dostatně dloukabel se správnou vidlia dost kom-
patibilních prvpro odvod vody. Celý sysm na stave-
ništi propojí náš odborník, který pověření pro práci
v podzemí. Všechno potřebvybavení je přitom naše,
známe je, udržujeme a je na stavbě spolehlivé.
Takovou komplexní službu nikdo jiný nenabízí?
Jednotlivé části strojního vybavení je možné půjčit i v růz-
ných půjčovnách, neznáme ale nikoho, kdo by pro potřeby
naší divize nabízel něco víc než jen jednotlivé komponen-
ty. Navíc kromě toho, co jsem popsal, umíme všechna
zařízení, u kterých to báňský úřad vyžaduje, dozorovat
a udržovat v průběhu provozu. To už souvisí i s našimi
elektrikáři, mezi kterými je Milan Marek, který má od báň-
ského úřadu osvědčení, že je odborně způsobilý pro řízení
montáže, provozu a údržby elektrických zařízení na stave-
ništích v podzemí. Co se týče naší servisní činnosti, jsme
na telefonu k dispozici nepřetrži24 hodin denně a ky
našemu sehranému a loajálnímu týmu lijsme schopni
opravy provést třeba i v pátek večer nebo o víkendu.
Jak se vašemu středisku daří po ekonomické stránce?
V posledních pěti letech jsou naše stroje a zařízení využity
z 80 85 %. Kolem 10 % času itom ipadá na nutné
opravy. I z toho je vidět, že se nám daří, i když přelom
roku nebyl ideální a museli jsme hledat zakázky mimo Me-
trostav. Z 90 % totiž pracujeme pro naši divizi. Dalších 5 %
z objemu činnosti využívají ostatní složky Metrostavu.
emýšlíte i o tom, jak technologicpostupy v divizi
zdokonalit. Co je teď v centru vaší pozornosti?
Dnes řešíme náhradu za víc než 20 let staré plazové jeřáby
RDK 300, které jako jediné s pro nás vhodnými parame-
try mají atest pro práci v podzemí. Nebudou tu čně
a chceme být připraveni na jejich možný výpadek, protože
nad m nikdo jiný nepřeš. Pro zrychlení práce v ma-
lých profilech vybíráme i nejvhodnějšípidivrt“, aby raziči
nemuseli vrtat díry na výbniny ručně. Chceme být pro-
stě vždy o krok naed, abychom zajistili vhoda spo-
lehlistrojvybavení nejen pro naši divizi. Metrostav se
s ním bude moci zajímat i o zakázky, na kterých investor
bude vyžadovat větší rychlost a bezpečnost pce.
strana 2
PTÁME SE
Cesta za lepšími výsledky a profesním růstem
Zkušenosti z vyhodnocepředešlých zakázek a stříz-
livý pohled na současnost dovedly vedení divize 5
k rozhodnuzměnit systém řízení divizních vnitropod-
nikových nosných technologií tunelových ražeb a žele-
zobetonových konstrukcí dopravních staveb a mostů.
Od dubna jsou zastnanci, ktí na nich pracují, za-
řazeni do dvou podobně zorganizovaných nových pro-
vozů. Provoz VNT-tunely, který zajišťuje ražby, vede
Ing. Jaromír Heřt, druhý provoz řídí Bc. Alexandr Tvrz.
Při současných změnách na stavebním trhu jsme po-
třebovali pružněji řídit zazky a lépe pracovat s lidskými
zdroji, a to jak v úrovni dělnických profesí, tak i u í-
pravy a vedení projektů,říAlexandr Tvrz a objasňuje
složení svého provozu VNT-železobetonové konstrukce
dopravních staveb: Vznikl z projektových týmů, které
v naší divizi v soasnosti pracují přímo na stavbách
mostů a na dalších konstrukcích dopravních staveb, tedy
na mosOparno (foto) a na hloubech tunelech a de-
finitivním ostění tunelu Prackovice. iřadili jsme k nim
i ostat týmy, které vysoutěžené zakázky podobho
typu teprve ipravují. To se týká eba staveb Trojského
mostu, tunelu Radejčín a dalších emostění na trase
dálnice D8. Nakonec jsme k nim doplnili týmy, které se
na soutěže v oboru chystají, a zastřešili jsme je společnou
technickou skupinou Ing. Roberta Brože.“
V nových provozech lidé pracují trochu jinak než dřív.
Zatímco jádro skupiny, tedy vedou projektu, stavby-
vedoucí a misi, zůstávají spolu, jejich podpora, tedy
ekonomové a přípraváři, jsou na zakázku nasazováni v ta-
kovém počtu a tehdy, jak a kdy realizace vyžaduje. Dojde
tak k všímu využití potenciálu pracovků přípravy, a to
od prvního kontaktu se zakázkou es výrobní ípravu
v průběhu realizace stavby až po její předání objednateli.
„Jednotlipracovníci technické skupiny mají na sta-
rosti více projektů a i řešení probléímo na stav-
bách více spolupracují a lépe se doplňují,“ pokračuje
Alexandr Tvrz. „K práci technické skupiny patří i kontrola
projektů, statických výpoča optimalizace konstrukcí,
kterou její pracovci provedli eba na mostě Oparno.“
Divize 5 ekává, že velkých zakázek bude ubývat
a i obraty na dopravních stavbách budou z daleko menších
objednávek. Proto snahu zachovat si schopnost stavět
vlastními kapacitami, které musí t sladěné, flexibilní
a schopné nabídnout přidanou hodnotu posouzením tech-
nických řešení a jejich optimalizací. Ustanovením provozů
VNT k tomu divize 5 ulala prvpodstatný krok.
Do nového provozu VNT-tunely budou od nového roku pat-
řit i razi, kteří dnes pracují v tunelech Blanka
1
2
3
4
Metrostav_16_09.indd 2 9/8/09 4:36:18 PM
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (260 ms)

Rendering Strana 3 (104207): (0/1) (249 ms)

Rendering Strana 2 (104206): (0/1) (292 ms)

Rendering Strana 1 (104205): (0/1) (290 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3138/vth120876-1.jpg (2x)

 i3138/vth120877-1.jpg

 i3138/bg104206.svg

 i3138/vth120878-1.jpg

 i3138/vth120879-1.jpg