Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1
Ptáme se: Jiřího Chalupského,
vedoucího střediska divize 1 str. 2
Miniocelárna Strážske: Metrostav
plní vazky str. 2
Podzemní technologické centrum
na Letné str. 3
V Bratislavě začala náročná stavba
polyfunkčního komplexu 3nity str. 3
Čtvrtý medailový úspěch
v řadě
ce ve fotoreportáži na str. 4
9. září 2009 / 16 / XXI
METROSTAV A.S. ČLEN DDM GROUP
KRÁTCE / AKTUÁL
Tajnosti brněnského podzemí
Nová organizační složka v Polsku
V ulici Strażacka v polském městě Bielsko-Biała sídlí
od letošního léta nová organizní složka Metrostavu –
Metrostav S.A., Oddział w Polsce. Vede ji Ing. Ivo Šimek,
CSc., z divize 4, který má spolu s asistentkou Ing. Karinou
Dadok a hlavm stavbyvedoucím Ing. René Kolebačem
za úkol spolupracovat s Doprastavem při výběrových
řízeních a dodávch dopravních staveb v Polsku, do nichž
dnes zdejší stát nevale investuje. Polská vláda se totiž
vloni zazala, že do roku 2012, kdy se v zemi uskuteč
mistrovství Evropy ve fotbale, postaví asi 3000 km nových
lnic a rychlostních komunikací. Spolnost Doprastav
působí v Polsku v Bielsko-Biała už druhý rok a staví zde
mimo jiné i tunel Emilia u osady Laliki.
Hlasujte pro NTK
Ve čtvrtek 10. září 2009
vyhsí porota nominace
na Stavbu roku 2009
ve stejnojmenné soutěži.
Metrostav do ní přihlásil
pražsstavby Amazon
Court a Národní technickou
knihovnu (NTK) a dostavbu areálu Chemicko-technologické
fakulty Univerzity Pardubice. Pokud projdou nominací,
bude se i z nich vybírat vítěz Ceny veřejnosti. Hlasujte pro
Národní technickou knihovnu! Podpoříte dílo, které si to
opravdu zaslouží – náročnou, kvalitní a architektonicky
zajímavou stavbu, kterou jsme zblízka představovali
i v našich novinách. Hlasování o Cenu veřejnosti se
uskuteční na webových stránkách www.stavbaroku.cz,
kde bude prohat až do 30. září. Výsledky soutěže Stavba
roku 2009 i Cenu veřejnosti pořadatelé vyhlásí ve středu
30. září na třem slavnostm veru českého stavitelství
a architektury na prském Žofíně.
Nová klapka pro vltavský jez
Na jezu v Česm Vrbném, který rekonstruuje divize 6,
osadili v úterý 8. září pracovníci Strojíren Podzimek pravou
jezovou klapku. Nahradila dříve vybouraný betonový
prefabrikovaný jezový sektor, který přestal vyhovovat
současným požadavkům. Nová klapka je ocelová, dálkově
ovladatelná z venu jezu a její pohyb, stejně jako u dříve
osazené levé klapky, umožňují hydraulické sysmy. Velký
jeřáb ocelovou konstrukci osadil do závěsů a na táhla
hydrauliky za pouhý jeden den. Více se o náročné akci
dozvíte ve fotosloupku v příštích novinách Metrostavu.
V historických dobách provrtávaly podzemí měst tajné
chodby a sklepení. Dnes se pod ulicemi a domy nej-
častěji ukrýdoprava. V moravské metropoli se pro
ni buduje velký městský okruh (VMO), který v právě ro-
zestavěné části, propojující Královo Pole s Žabovřes-
kami, bude procházet Královopolským tunelem.
Na výstav této podzemní zkratky, zvané tunely
Dobrovského I a II, se ve sdružení kromě lídra firmy
OHL ŽS – podílí i obě první divize společností Metrostav
a Subterra. Z téměř 450 stavebních objektů, které zakázka
celkem zahrnuje, odborci z naší firmy odpovídají zejmé-
na za ražbu tunelů (titulfoto, foto č. 2), výstavbu jejich
hloubených částí, za komunikace, plynovody a horkovody.
Pracovníci firmy Subterra pro sdružení navíc razí jako
subdodávku tunel II, s tunelem I jim pomáhá OHL ŽS.
„Od zátku ražeb, tedy od loňského ledna do konce
letošho srpna, dosáhli u tunelu I razi na kalove vý-
rubu E délky 681 m z celkových 1053 m a u tunelu II délky
774 m z 1060 m,“ říká Ing. Pavel Brožek, který je vedou-
cím projektu za Metrostav. Tubusy razíme NRTM a čelbu
z bezpečnostních důvodů horizontálně i vertikálně členíme
do šesti díích výrubů, označech písmeny A až F, které
postupně odtěžujeme s odstupem 8 až 16 m. Současně
žeme pracovat jen na dvou z nich.“
Tunely u porlu úspěšně prošly oblastí s velmi
nepříznivými geologickými poměry. Nesoudržhorniny
zvodnělých kvarterních souvrstve vrchlíku kaloty v
zpevnily chemické injekže, které po 8 m doplňovaly
mikropilotové deštníky. Nadloží, protkané hustou sítí
kabelů, potrubí, kanalizací, plynovodů a vodovodů, bylo
v této části stavby vysoké pouhých 5 až 8 m a na něm byly
založené až několikapodlažní domy. Obtížbyl i podchod
tunelů pod frekventovanou Palackého třídou, kde sice
nadloží dosahovalo až 12 m, ale do podzemí se přenášely
dynamické účinky vyvolané zejména provozem tramvají.
I když raziči obě problematická místa bez vět-
ších potíží překonali, i práci stále dbají na bezpečnost
v podzemí i na povrchu. Souhrn nejrůznějších pomocných
opatření pro eliminaci rizik a povrchových poklesů jako
následků stavby a soubor jejího měření a sledování je tak
obsáhlý, že je v České republice ojedinělý.
Pro strojní rozpojování převážně neogenních jí stav-
ba využívá jen malé důlní bagry. Po odžení jednoho me-
tru raziči každílčí výrub samostatvyztužují pomo
dočasného primárního ostění ze speciálních svařovaných
prvků HEBREX a stříkaného betonu s ocelovými těmi.
Po provedení ech výru zůstáva vestavěné vnitř
části dílčích dočasných ostění v profilu jako žebroví, které
se musí vybourat. Obvod ostěitom zůstává fun
a vytří primární zajištění celého tunelu.
Dnes jsou na stavbě VMO z velké části hoto
všechny přeložky sítí, postoupila stavba některých mostů,
hloubených tunea zárubních z,“ pokračuje Ing. Bro-
žek. „V obou tubusech klademe fóliovou hydroizolaci (foto
č. 1) a provádíme definitivní obezdívky. Začátkem září
začneme s klenbou sekundárního ostění, ípravu na její
betonáž si proto 12. září návštěvníci Dne otevřených dveří
budou moci prohlédnout zblízka.“
I menší stavby jsou
významné pro život
Silnici III/221 27 v karlovarské Kyselce používakro-
osobních aut také kamiony s nákladem minerálch
vod. Dopravpřetížeivedlo komunikaci i její ná-
sypy do havarijního stavu. V části obce zvané Radošov
proto ne divize 4 zemní těleso stabilizovala opěrnou
zdí a silnici v daném úseku rekonstruovala a rozšířila.
„Stavba v Radošobyla rozsahem maa trvala jen
tři a půl měsíce,“ říká vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsy-
pálek. „Investorovi jsme ji s předstihem předali poslední-
ho srpna a teď kolem jen dokončujeme administrativu.“
Násypové části zemního tělesa silnice v Radošově zpevni-
ly nekotvené opěrné zdi, založené na mikropilotách. Byly
provedeny ze dvou řad šestimetrových zápor, osazených
a zainjektovaných do svislých vrs hloubkou více než
dva metry ve stabilním podloží.
„Staveb podobného druhu a rozsahu už máme za se-
bou mnoho,uzavírá Ing. Rozsypálek. „I když z pohledu
vel stavební firmy nepatří k těm nejvýznamnějším, kaž-
dá z nich je důležitá pro lidi, kterých se týká. Sesouvají
se svahy a špatná silnice nejsou legrace a jsme rádi, že se
v Radově nevyskytu.“
1 2
Pražské rozloučení
Profesor Zdenek Eisenstein, před světový odbork
v oboru podzemních staveb, pedagog a dlouholetý
předseda technické rady Metrostavu, zanechal nesma-
zatelnou stopu v myslích a srdch všech, kdo s ním
spolupracovali. Zemřel 1. června daleko od své rodné
země. Jeho rodina, átelé i kolegové se s ním proto
ještě jednou rozloučili v Praze v Betlémské kapli.
Mezi hosty a řečníky smutečního shromáždění nechy-
li v pátek 4. září ani přední představitelé Mezinárodní
tunelářské asociace ITA/AITES, jejímž prezidentem byl
prof. Eisenstein v letech 1992–1995. Za české kolegy
se s ním rozloučil jeho ítel Ing. Jinich Hess, valý
dlouholetý generální ředitel Metrostavu (foto č. 1).
Po vzponkách zahraničch kole ocenil celo-
život práci prof. Eisensteina rektor ČVUT v Praze
prof. Ing. Václav Havlíček, CSc. Za studenty mu poděkoval
Ing. Karel ssler, expert z Metrostavu, a za Českou tu-
nelářskou asociaci promluvil její předseda, výrobně-tech-
nický ředitel naší společnosti Ing. Ivan Hrdina. Jménem
ČTA udělil Zdenku Eisensteinovi in memoriam její pamětní
medaili. Všichniítomní v zaplněné aule (foto č. 2) mod-
litbou i vzpomínkou uctili památku velkého odborníka
a dobrého člověka, na kterého nezapomeneme.
Golf s pritorem
Plzský pritor Pavel dl (foto vlevo) edal v so-
botu 29. srpna na hřišti v Dýšiceny zům golfo-
vého turnaje, který pod taktovkou svého plzeňského
zastoupení uspořádala divize 1.
Sportovní program v Golf Parku Plzbyl uen pro
její obchodní přátele a jejich partnery. Turnaj na 18jamko-
vém išti, kterého se zúčastnilo na 80 hráčů ve čtech
handicapových kategoriích, zahrnul i dvě vložené soutě-
že – longest drive a nearest to pin. Celé klání, stejně jako
golfová akademie a patovací soutěž pro partnery hráčů,
proběhlo v příjemném a přátelském ovzduší.
1
2
Metrostav_16_09.indd 1 9/8/09 4:36:14 PM
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics … done (601 ms)

Rendering Strana 2 (104206): (0/1) (73 ms)

Rendering Strana 1 (104205): (0/1) (109 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3138/vth120876-1.jpg (3x)

 i3138/bg104205.svg

 i3138/vth120877-1.jpg (3x)

 i3138/vth120878-1.jpg (2x)

 i3138/vth120879-1.jpg