Čtvrtý medailový úspěch

v řadě

9. září 2009 / 16 / XXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Jiřího Chalupského,

vedoucího střediska divize 1 str. 2

M e t r o s tav

a .s.

čl e n

d d m

g r o u p

Miniocelárna Strážske: Metrostav

plní závazky str. 2

Podzemní technologické centrum

na Letné str. 3

Tajnosti brněnského podzemí

Krátce / Aktuálně

Nová organizační složka v Polsku

Hlasujte pro NTK

Nová klapka pro vltavský jez

Na jezu v Českém Vrbném, který rekonstruuje divize 6,

osadili v úterý 8. září pracovníci Strojíren Podzimek pravou

jezovou klapku. Nahradila dříve vybouraný betonový

prefabrikovaný jezový sektor, který přestal vyhovovat

současným požadavkům. Nová klapka je ocelová, dálkově

ovladatelná z velínu jezu a její pohyb, stejně jako u dříve

osazené levé klapky, umožňují hydraulické systémy. Velký

jeřáb ocelovou konstrukci osadil do závěsů a na táhla

hydrauliky za pouhý jeden den. Více se o náročné akci

dozvíte ve fotosloupku v příštích novinách Metrostavu.

Golf s primátorem

Plzeňský primátor Pavel Rödl (foto vlevo) předal v sobotu 29. srpna na hřišti v Dýšině ceny vítězům golfového turnaje, který pod taktovkou svého plzeňského

zastoupení uspořádala divize 1.

Sportovní program v Golf Parku Plzeň byl určen pro

její obchodní přátele a jejich partnery. Turnaj na 18jamkovém hřišti, kterého se zúčastnilo na 80 hráčů ve čtyřech

handicapových kategoriích, zahrnul i dvě vložené soutěže – longest drive a nearest to pin. Celé klání, stejně jako

golfová akademie a patovací soutěž pro partnery hráčů,

proběhlo v příjemném a přátelském ovzduší.

Metrostav_16_09.indd 1

I menší stavby jsou

významné pro život

Silnici III/221 27 v karlovarské Kyselce používají kromě osobních aut také kamiony s nákladem minerálních

vod. Dopravní přetížení přivedlo komunikaci i její násypy do havarijního stavu. V části obce zvané Radošov

proto naše divize 4 zemní těleso stabilizovala opěrnou

zdí a silnici v daném úseku rekonstruovala a rozšířila.

„Stavba v Radošově byla rozsahem malá a trvala jen

tři a půl měsíce,“ říká vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek. „Investorovi jsme ji s předstihem předali posledního srpna a teď kolem ní jen dokončujeme administrativu.“

Násypové části zemního tělesa silnice v Radošově zpevnily nekotvené opěrné zdi, založené na mikropilotách. Byly

provedeny ze dvou řad šestimetrových zápor, osazených

a zainjektovaných do svislých vrtů s hloubkou více než

dva metry ve stabilním podloží.

„Staveb podobného druhu a rozsahu už máme za sebou mnoho,“ uzavírá Ing. Rozsypálek. „I když z pohledu

velké stavební firmy nepatří k těm nejvýznamnějším, každá z nich je důležitá pro lidi, kterých se týká. Sesouvající

se svahy a špatná silnice nejsou legrace a jsme rádi, že se

v Radošově už nevyskytují.“

V ulici Strażacka v polském městě Bielsko-Biała sídlí

od letošního léta nová organizační složka Metrostavu –

Metrostav S.A., Oddział w Polsce. Vede ji Ing. Ivo Šimek,

CSc., z divize 4, který má spolu s asistentkou Ing. Karinou

Dadok a hlavním stavbyvedoucím Ing. René Kolebačem

za úkol spolupracovat s Doprastavem při výběrových

řízeních a dodávkách dopravních staveb v Polsku, do nichž

dnes zdejší stát nebývale investuje. Polská vláda se totiž

vloni zavázala, že do roku 2012, kdy se v zemi uskuteční

mistrovství Evropy ve fotbale, postaví asi 3000 km nových

dálnic a rychlostních komunikací. Společnost Doprastav

působí v Polsku v Bielsko-Biała už druhý rok a staví zde

mimo jiné i tunel Emilia u osady Laliki.

Ve čtvrtek 10. září 2009

vyhlásí porota nominace

na Stavbu roku 2009

ve stejnojmenné soutěži.

Metrostav do ní přihlásil

pražské stavby Amazon

Court a Národní technickou

knihovnu (NTK) a dostavbu areálu Chemicko-technologické

fakulty Univerzity Pardubice. Pokud projdou nominací,

bude se i z nich vybírat vítěz Ceny veřejnosti. Hlasujte pro

Národní technickou knihovnu! Podpoříte dílo, které si to

opravdu zaslouží – náročnou, kvalitní a architektonicky

zajímavou stavbu, kterou jsme zblízka představovali

i v našich novinách. Hlasování o Cenu veřejnosti se

uskuteční na webových stránkách www.stavbaroku.cz,

kde bude probíhat až do 30. září. Výsledky soutěže Stavba

roku 2009 i Cenu veřejnosti pořadatelé vyhlásí ve středu

30. září na třetím slavnostním večeru českého stavitelství

a architektury na pražském Žofíně.

V Bratislavě začala náročná stavba

polyfunkčního komplexu 3nity str. 3

Pražské rozloučení

Profesor Zdenek Eisenstein, přední světový odborník

v oboru podzemních staveb, pedagog a dlouholetý

předseda technické rady Metrostavu, zanechal nesmazatelnou stopu v myslích a srdcích všech, kdo s ním

spolupracovali. Zemřel 1. června daleko od své rodné

země. Jeho rodina, přátelé i kolegové se s ním proto

ještě jednou rozloučili v Praze v Betlémské kapli.

V historických dobách provrtávaly podzemí měst tajné

chodby a sklepení. Dnes se pod ulicemi a domy nejčastěji ukrývá doprava. V moravské metropoli se pro

ni buduje velký městský okruh (VMO), který v právě rozestavěné části, propojující Královo Pole s Žabovřeskami, bude procházet Královopolským tunelem.

Na výstavbě této podzemní zkratky, zvané tunely

Dobrovského I a II, se ve sdružení kromě lídra – firmy

OHL ŽS – podílí i obě první divize společností Metrostav

a Subterra. Z téměř 450 stavebních objektů, které zakázka

celkem zahrnuje, odborníci z naší firmy odpovídají zejména za ražbu tunelů (titulní foto, foto č. 2), výstavbu jejich

hloubených částí, za komunikace, plynovody a horkovody.

Pracovníci firmy Subterra pro sdružení navíc razí jako

subdodávku tunel II, s tunelem I jim pomáhá OHL ŽS.

„Od začátku ražeb, tedy od loňského ledna do konce

letošního srpna, dosáhli u tunelu I raziči na kalotě ve výrubu E délky 681 m z celkových 1053 m a u tunelu II délky

774 m z 1060 m,“ říká Ing. Pavel Brožek, který je vedoucím projektu za Metrostav. „Tubusy razíme NRTM a čelbu

z bezpečnostních důvodů horizontálně i vertikálně členíme

do šesti dílčích výrubů, označených písmeny A až F, které

postupně odtěžujeme s odstupem 8 až 16 m. Současně

můžeme pracovat jen na dvou z nich.“

Tunely už u portálu úspěšně prošly oblastí s velmi

nepříznivými geologickými poměry. Nesoudržné horniny

zvodnělých kvarterních souvrství ve vrchlíku kaloty v ní

zpevnily chemické injektáže, které po 8 m doplňovaly

mikropilotové deštníky. Nadloží, protkané hustou sítí

1

kabelů, potrubí, kanalizací, plynovodů a vodovodů, bylo

v této části stavby vysoké pouhých 5 až 8 m a na něm byly

založené až několikapodlažní domy. Obtížný byl i podchod

tunelů pod frekventovanou Palackého třídou, kde sice

nadloží dosahovalo až 12 m, ale do podzemí se přenášely

dynamické účinky vyvolané zejména provozem tramvají.

I když už raziči obě problematická místa bez větších potíží překonali, při práci stále dbají na bezpečnost

v podzemí i na povrchu. Souhrn nejrůznějších pomocných

opatření pro eliminaci rizik a povrchových poklesů jako

následků stavby a soubor jejího měření a sledování je tak

obsáhlý, že je v České republice ojedinělý.

Pro strojní rozpojování převážně neogenních jílů stavba využívá jen malé důlní bagry. Po odtěžení jednoho metru raziči každý dílčí výrub samostatně vyztužují pomocí

dočasného primárního ostění ze speciálních svařovaných

prvků HEBREX a stříkaného betonu s ocelovými sítěmi.

Po provedení všech výrubů zůstávají vestavěné vnitřní

části dílčích dočasných ostění v profilu jako žebroví, které

se musí vybourat. Obvod ostění přitom zůstává funkční

a vytváří primární zajištění celého tunelu.

„Dnes už jsou na stavbě VMO z velké části hotové

všechny přeložky sítí, postoupila stavba některých mostů,

hloubených tunelů a zárubních zdí,“ pokračuje Ing. Brožek. „V obou tubusech klademe fóliovou hydroizolaci (foto

č. 1) a provádíme definitivní obezdívky. Začátkem září

začneme s klenbou sekundárního ostění, přípravu na její

betonáž si proto 12. září návštěvníci Dne otevřených dveří

už budou moci prohlédnout zblízka.“

2

1

2

Mezi hosty a řečníky smutečního shromáždění nechyběli v pátek 4. září ani přední představitelé Mezinárodní

tunelářské asociace ITA/AITES, jejímž prezidentem byl

prof. Eisenstein v letech 1992–1995. Za české kolegy

se s ním rozloučil jeho přítel Ing. Jindřich Hess, bývalý

dlouholetý generální ředitel Metrostavu (foto č. 1).

Po vzpomínkách zahraničních kolegů ocenil celoživotní práci prof. Eisensteina rektor ČVUT v Praze

prof. Ing. Václav Havlíček, CSc. Za studenty mu poděkoval

Ing. Karel Rössler, expert z Metrostavu, a za Českou tunelářskou asociaci promluvil její předseda, výrobně-technický ředitel naší společnosti Ing. Ivan Hrdina. Jménem

ČTA udělil Zdenku Eisensteinovi in memoriam její pamětní

medaili. Všichni přítomní v zaplněné aule (foto č. 2) modlitbou i vzpomínkou uctili památku velkého odborníka

a dobrého člověka, na kterého nezapomeneme.

9/8/09 4:36:14 PM