Čtvrtý medailový úspěch
v řadě
9. září 2009 / 16 / XXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Jiřího Chalupského,
vedoucího střediska divize 1 str. 2
M e t r o s tav
a .s.
čl e n
d d m
g r o u p
Miniocelárna Strážske: Metrostav
plní závazky str. 2
Podzemní technologické centrum
na Letné str. 3
Tajnosti brněnského podzemí
Krátce / Aktuálně
Nová organizační složka v Polsku
Hlasujte pro NTK
Nová klapka pro vltavský jez
Na jezu v Českém Vrbném, který rekonstruuje divize 6,
osadili v úterý 8. září pracovníci Strojíren Podzimek pravou
jezovou klapku. Nahradila dříve vybouraný betonový
prefabrikovaný jezový sektor, který přestal vyhovovat
současným požadavkům. Nová klapka je ocelová, dálkově
ovladatelná z velínu jezu a její pohyb, stejně jako u dříve
osazené levé klapky, umožňují hydraulické systémy. Velký
jeřáb ocelovou konstrukci osadil do závěsů a na táhla
hydrauliky za pouhý jeden den. Více se o náročné akci
dozvíte ve fotosloupku v příštích novinách Metrostavu.
Golf s primátorem
Plzeňský primátor Pavel Rödl (foto vlevo) předal v sobotu 29. srpna na hřišti v Dýšině ceny vítězům golfového turnaje, který pod taktovkou svého plzeňského
zastoupení uspořádala divize 1.
Sportovní program v Golf Parku Plzeň byl určen pro
její obchodní přátele a jejich partnery. Turnaj na 18jamkovém hřišti, kterého se zúčastnilo na 80 hráčů ve čtyřech
handicapových kategoriích, zahrnul i dvě vložené soutěže – longest drive a nearest to pin. Celé klání, stejně jako
golfová akademie a patovací soutěž pro partnery hráčů,
proběhlo v příjemném a přátelském ovzduší.
Metrostav_16_09.indd 1
I menší stavby jsou
významné pro život
Silnici III/221 27 v karlovarské Kyselce používají kromě osobních aut také kamiony s nákladem minerálních
vod. Dopravní přetížení přivedlo komunikaci i její násypy do havarijního stavu. V části obce zvané Radošov
proto naše divize 4 zemní těleso stabilizovala opěrnou
zdí a silnici v daném úseku rekonstruovala a rozšířila.
„Stavba v Radošově byla rozsahem malá a trvala jen
tři a půl měsíce,“ říká vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek. „Investorovi jsme ji s předstihem předali posledního srpna a teď kolem ní jen dokončujeme administrativu.“
Násypové části zemního tělesa silnice v Radošově zpevnily nekotvené opěrné zdi, založené na mikropilotách. Byly
provedeny ze dvou řad šestimetrových zápor, osazených
a zainjektovaných do svislých vrtů s hloubkou více než
dva metry ve stabilním podloží.
„Staveb podobného druhu a rozsahu už máme za sebou mnoho,“ uzavírá Ing. Rozsypálek. „I když z pohledu
velké stavební firmy nepatří k těm nejvýznamnějším, každá z nich je důležitá pro lidi, kterých se týká. Sesouvající
se svahy a špatná silnice nejsou legrace a jsme rádi, že se
v Radošově už nevyskytují.“
V ulici Strażacka v polském městě Bielsko-Biała sídlí
od letošního léta nová organizační složka Metrostavu –
Metrostav S.A., Oddział w Polsce. Vede ji Ing. Ivo Šimek,
CSc., z divize 4, který má spolu s asistentkou Ing. Karinou
Dadok a hlavním stavbyvedoucím Ing. René Kolebačem
za úkol spolupracovat s Doprastavem při výběrových
řízeních a dodávkách dopravních staveb v Polsku, do nichž
dnes zdejší stát nebývale investuje. Polská vláda se totiž
vloni zavázala, že do roku 2012, kdy se v zemi uskuteční
mistrovství Evropy ve fotbale, postaví asi 3000 km nových
dálnic a rychlostních komunikací. Společnost Doprastav
působí v Polsku v Bielsko-Biała už druhý rok a staví zde
mimo jiné i tunel Emilia u osady Laliki.
Ve čtvrtek 10. září 2009
vyhlásí porota nominace
na Stavbu roku 2009
ve stejnojmenné soutěži.
Metrostav do ní přihlásil
pražské stavby Amazon
Court a Národní technickou
knihovnu (NTK) a dostavbu areálu Chemicko-technologické
fakulty Univerzity Pardubice. Pokud projdou nominací,
bude se i z nich vybírat vítěz Ceny veřejnosti. Hlasujte pro
Národní technickou knihovnu! Podpoříte dílo, které si to
opravdu zaslouží – náročnou, kvalitní a architektonicky
zajímavou stavbu, kterou jsme zblízka představovali
i v našich novinách. Hlasování o Cenu veřejnosti se
uskuteční na webových stránkách www.stavbaroku.cz,
kde bude probíhat až do 30. září. Výsledky soutěže Stavba
roku 2009 i Cenu veřejnosti pořadatelé vyhlásí ve středu
30. září na třetím slavnostním večeru českého stavitelství
a architektury na pražském Žofíně.
V Bratislavě začala náročná stavba
polyfunkčního komplexu 3nity str. 3
Pražské rozloučení
Profesor Zdenek Eisenstein, přední světový odborník
v oboru podzemních staveb, pedagog a dlouholetý
předseda technické rady Metrostavu, zanechal nesmazatelnou stopu v myslích a srdcích všech, kdo s ním
spolupracovali. Zemřel 1. června daleko od své rodné
země. Jeho rodina, přátelé i kolegové se s ním proto
ještě jednou rozloučili v Praze v Betlémské kapli.
V historických dobách provrtávaly podzemí měst tajné
chodby a sklepení. Dnes se pod ulicemi a domy nejčastěji ukrývá doprava. V moravské metropoli se pro
ni buduje velký městský okruh (VMO), který v právě rozestavěné části, propojující Královo Pole s Žabovřeskami, bude procházet Královopolským tunelem.
Na výstavbě této podzemní zkratky, zvané tunely
Dobrovského I a II, se ve sdružení kromě lídra – firmy
OHL ŽS – podílí i obě první divize společností Metrostav
a Subterra. Z téměř 450 stavebních objektů, které zakázka
celkem zahrnuje, odborníci z naší firmy odpovídají zejména za ražbu tunelů (titulní foto, foto č. 2), výstavbu jejich
hloubených částí, za komunikace, plynovody a horkovody.
Pracovníci firmy Subterra pro sdružení navíc razí jako
subdodávku tunel II, s tunelem I jim pomáhá OHL ŽS.
„Od začátku ražeb, tedy od loňského ledna do konce
letošního srpna, dosáhli u tunelu I raziči na kalotě ve výrubu E délky 681 m z celkových 1053 m a u tunelu II délky
774 m z 1060 m,“ říká Ing. Pavel Brožek, který je vedoucím projektu za Metrostav. „Tubusy razíme NRTM a čelbu
z bezpečnostních důvodů horizontálně i vertikálně členíme
do šesti dílčích výrubů, označených písmeny A až F, které
postupně odtěžujeme s odstupem 8 až 16 m. Současně
můžeme pracovat jen na dvou z nich.“
Tunely už u portálu úspěšně prošly oblastí s velmi
nepříznivými geologickými poměry. Nesoudržné horniny
zvodnělých kvarterních souvrství ve vrchlíku kaloty v ní
zpevnily chemické injektáže, které po 8 m doplňovaly
mikropilotové deštníky. Nadloží, protkané hustou sítí
1
kabelů, potrubí, kanalizací, plynovodů a vodovodů, bylo
v této části stavby vysoké pouhých 5 až 8 m a na něm byly
založené až několikapodlažní domy. Obtížný byl i podchod
tunelů pod frekventovanou Palackého třídou, kde sice
nadloží dosahovalo až 12 m, ale do podzemí se přenášely
dynamické účinky vyvolané zejména provozem tramvají.
I když už raziči obě problematická místa bez větších potíží překonali, při práci stále dbají na bezpečnost
v podzemí i na povrchu. Souhrn nejrůznějších pomocných
opatření pro eliminaci rizik a povrchových poklesů jako
následků stavby a soubor jejího měření a sledování je tak
obsáhlý, že je v České republice ojedinělý.
Pro strojní rozpojování převážně neogenních jílů stavba využívá jen malé důlní bagry. Po odtěžení jednoho metru raziči každý dílčí výrub samostatně vyztužují pomocí
dočasného primárního ostění ze speciálních svařovaných
prvků HEBREX a stříkaného betonu s ocelovými sítěmi.
Po provedení všech výrubů zůstávají vestavěné vnitřní
části dílčích dočasných ostění v profilu jako žebroví, které
se musí vybourat. Obvod ostění přitom zůstává funkční
a vytváří primární zajištění celého tunelu.
„Dnes už jsou na stavbě VMO z velké části hotové
všechny přeložky sítí, postoupila stavba některých mostů,
hloubených tunelů a zárubních zdí,“ pokračuje Ing. Brožek. „V obou tubusech klademe fóliovou hydroizolaci (foto
č. 1) a provádíme definitivní obezdívky. Začátkem září
začneme s klenbou sekundárního ostění, přípravu na její
betonáž si proto 12. září návštěvníci Dne otevřených dveří
už budou moci prohlédnout zblízka.“
2
1
2
Mezi hosty a řečníky smutečního shromáždění nechyběli v pátek 4. září ani přední představitelé Mezinárodní
tunelářské asociace ITA/AITES, jejímž prezidentem byl
prof. Eisenstein v letech 1992–1995. Za české kolegy
se s ním rozloučil jeho přítel Ing. Jindřich Hess, bývalý
dlouholetý generální ředitel Metrostavu (foto č. 1).
Po vzpomínkách zahraničních kolegů ocenil celoživotní práci prof. Eisensteina rektor ČVUT v Praze
prof. Ing. Václav Havlíček, CSc. Za studenty mu poděkoval
Ing. Karel Rössler, expert z Metrostavu, a za Českou tunelářskou asociaci promluvil její předseda, výrobně-technický ředitel naší společnosti Ing. Ivan Hrdina. Jménem
ČTA udělil Zdenku Eisensteinovi in memoriam její pamětní
medaili. Všichni přítomní v zaplněné aule (foto č. 2) modlitbou i vzpomínkou uctili památku velkého odborníka
a dobrého člověka, na kterého nezapomeneme.
9/8/09 4:36:14 PM