Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3
Ke stavbě dopravho komplexu Blanka patří i vybu-
dování pomocných objektů, které v tunelech zajis
bezpeč provoz. Prostorovou skladbou je největší
a nejsložitější technologic centrum TGC 4, které
bude ukryto ve skále pod obytnou zástavbou na Letné.
V ulici Nad Královskou oborou už začal jednu z je-
ho dvou výdechových a nasávacích šachet razit tým
Ing. Pavla Kacíře ze sediska podzemí divize 1.
V obou tunelových troubách musíme zajistit provoz-
a požární větrání,“ vysvětluje Ing. Miroslav Padevět
z divize 2, který na Blance ří ražené úseky stavby.
„Potřebujeme pro ně celkem čti strojovny vzduchotech-
niky. Nejvýkonnější z nich je řena mimo trasu tunelů
v samostatném podzemním objektu TGC 4 pod ulicemi
Na Výšich, Havanská a Nad Královskou oborou.“
Slitý komplex podzemních staveb (vizualizace) za-
jistí požární a provozní větrání v převážné části ražených
tunelů směrem k jejich portálu v Troji. Největší prostor
zabere strojovna vzduchotechniky, která bude vyražena
paralelně s trasou tunelů ve vzdálenosti asi 85 m od osy
severní trouby. Bude 125 m dlouhá a plocha jejího výrubu
se bude blížit 300 m
2
. Na jižním konci se do napojí
vzduchotechnický tunel pro přívod čerstvého vzduchu
do severní tunelové trouby, který bude zároveň sloužit ja-
ko dopravcesta pro zavážení i výměny technologických
zíze. Do jtunelové trouby přivede čerstvý vzduch
es propojku tunel navazující na severkonec strojov-
ny. U j bude umístěna i transformovna s rozvodnami.
Do středu strojovny pak bude ústit tunel pro odvod zne-
čištěného vzduchu, který bude s oběma tubusy komplexu
Blanka propojen svislými šachtami. Na druhou stranu
povede od strojovny asi 120 m dlouhý vzduchotechnický
kanál zakončený 40m šachtou, ktez podpovrchoho
nasávacího objektu v ulici Nad Královskou oborou zajis
do podzemí regulovaný přísun čerstvého vzduchu. Druhý
120 m dlouhý tunel odvede ze strojovny vzduch zneč-
ný, který projde es výdechovou šachtu hlukovými
filtry v nasávacím objektu a díky vysokému nadzemnímu
komínu se tiše a nezávadně rozptýdo vzduchu.
Abychom dodrželi konný termín celé stavby, pra-
covníci divize 1 začali hloubit v ulici Nad Královskou
oborou prvvzduchotechnickou šachtu o průměru 10 m.
Vyczí ze stavebmy, do které bude vestavěna pod-
povrchová část nasávaho objektu,“ pokračuje Ing. Pa-
devět. „Vzhledem k obtíž rozpojitelným letenským
idlim, ve kterých ni lidé pracují, se neobejdou bez
trhacích prací. Kolem stavenišje ak hustá zástavba,
a tak střílení omezili od 7 do 19 hodin, aby obyvatele
nerušili. Metr šachty proto vyhloubí až asi za 2,5 dne.
Koncem srpna tak dosáhli hloubky 30 m. Ražba centra
TGC 4 a vzduchotechnických tunelů mezi ní a dopravními
tubusy bude zahájena až po vyražea zajištění tunelů.“
my Ing. Radka Böhma a Ing. Pavla Bzdila mají
v Plzni stále co dělat. Do konce letho listopadu
totiž divize 1 mu v krajském městě dokoit práce
na rekonstrukci tramvajové trati v Karlovars ulici
v úseku BoleveckáNa Chmelnicích. V dubnu íš-
ho roku ji čeká zprovoz no trolejbusové trati
na Borská pole a zhruba ve stejné době i uzavření
zazky na stavbu nového energetického bloku pro
společnost Plzeňská teplárenská.
Rekonstrukce tramvajové trati
Tramvajovou trv Karlovarské ulici (foto č. 1) mezi uli-
cemi Bolevecká a Na Chmelnicích rekonstruuje sdruže
firmy BERGER BOHEMIA a naší divize 1 za nepřerušova-
ného provozu tramvají. Převáděse jen na jednu kolej,
kde kyvadlový provoz řídí provizorní světelná signalizace.
„Pracujeme pod traním vedením pod napěm a proto
řadu úkonů musíme vykonat v noci mezi půl jednou
a čtvrtou, kdy tramvajová linka není v provozu,“ ří
vedoucí projektu Ing. Böhm a dodává, že velmi nároč
je zejména zesilování stropních konstrukcí stávajících
podchodů pro ší pod Karlovarskou třídou a položení
nových hydroizola, které se musí uskutečnit bez uza-
vírky komunikace. Stavba pokračuje podle schváleného
harmonogramu a v současné době jsou v provozu již dvě
třetiny rekonstruovaného úseku.
Nové troleje pro Borská pole
Tým Ing. Böhma zahájil letos v červenci v Plzni ve sdruže-
ní se společností STRABAG i výstavbu nové trolejbusové
dráhy dlouhé téměř 2,5 km. Výrazně ispěje ke zlepšení
plynulé dopravobslužnosti v průmyslové zóně Borská
pole na jihopadě sta a mimo kladní přeprav
funkce zajistí i náhraddopravu do plzské čtvrti No
hospoda. Místní obyvatelé a jejich hosté ocení nový trolej-
bus zejména při chystané rekonstrukci Domažlické ulice,
která je v současnosti hlavdopravní tepnou z centra
města směrem na západ. Součástí nové trolejbusové drá-
hy je i celkem 9,3 kilometru kabelových rýh pro napájení
trakčního vedení, také měnírenská technologie pro napá-
jení dopravní trakce a další ovládací a sdělovací kabelová
vedení a přeložky inženýrských sítí.
Nový energetický blok pro teplárnu
Od loňského října zajišťuje tým Ing. Brázdila z divize 1
stavební část výstavby nového energetického bloku (fo-
to č. 2) pro společnost Plzeňská teplárenská, která je ne-
jen nejtším výrobcem tepla na území krajského města,
ale vybí i elektrickou energii. Zazka divize 1 zahrnuje
celkem dvacet stavebních objektů, a i přesto, že se jedná
o průmyslové objekty, projekt klade značný důraz na je-
jich architektonické ření a příjemnou barevnost.
Energický blok, složený z kotelny K7 a strojovny TG3,
bude výhradně ekologický a jeho nový kotel na bioma-
su s turbogenerátorem zajis i čistě kondenzačním
provozu dodávku elektricenergie minimálně 10 MWe.
„Pracujeme na největší stavební investič akci v Plzni
a v jejím širokém okolí a harmonogram jejího postupu se
m daří dodržovat, takže zakázku dokončíme v ez-
nu příšho roku,“ konstatuje Ing. Brázdil a upřesňuje,
že nyní stavebně upravuzejména místnosti a instalace
pro rozvodny a připravují montáž fasádních panelů pro
venkovní opláštění energetického bloku.
Tereza Regnerová, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Podzemní technologické centrum na Letné
Dopravní a energetické stavby v Plzni
V Bratislavě začala stavba komplexu 3nity
V bratislavských Mlynských Nivách zne v září vyrůs-
tat železobetonová konstrukce polyfunkčního komple-
xu 3nity. Zatím se na jeho stavpodílel Metrostav SK,
nedávno se na staveništi usídlila i naše divize 3.
Prvpráce na zajímavé stavbě byly zahájeny na za-
čátku roku, kdy pracovníci firmy Zakládání staveb ve spo-
lupráci s Metrostavem SK provedli stavební jámu a zá-
kladovou desku. Na vyroste konstrukce se emi PP
a čtyřmi NP, z nichž se budou jako dominanta tit i
věže (il. č. 1). Věž 1 bude mít 23 pater, věž 2 bude o patro
vyšší a věž 3 dosáhne 27 pater. Podzemí nabídne prostor
pro parking, první čtyři patra nad terénem jsou určena pro
komerční a kancelářské prostory, vznikne zde i velkorysé
wellness centrum s bazénem (il. č. 2). Do věží architekti
navrhli 411 bytových jednotek. Budou zde byty jednopoko-
jové, 129 dvoupokojových a 183 třípokojových. Nebudou
chybět ani luxusní penthousy s výměrou přes 170 m
2
.
Pod vedením Ing. Jana Hehejíka zahájí divize 3 nejdřív
práce na železobetonových konstrukcích prvního pod-
zemního čtvrtého nadzemního podlaží na dilatačním
celku A, který tvoří asi třetinu plochy „podnože“ všech
ží. „Dnes pracovníci firmy Zakládání staveb dokou-
prosednictvím své dciné spolnosti TERRACON
svislé konstrukce 2. PP a na dilatačním celku A nad nimi
ipravují betonáže stropu. Během dvou týdnů pak spo-
lečse závodem Pozemní stavby Doprastavu začneme
s betoží konstrukna své části i my. První čti nad-
zemní podlaží dilatního celku A bychom chtěli dokončit
do konce roku. Naším cílem je především ke konci listopa-
du dodržet nástup na 5. NP věže 1,“ popisuje Ing. Hehek
jednu z nejtších současných staveb v Bratislavě. Dal-
ším, pro velmi podnětným prvkem na to stavbě je
zjištění, jak lze využít nadstandardně synergetické vztahy
v rámci skupiny DDM Group a díky nim maximalizovat
užitek ze získané zakázky,“ dodává Ing. Hehejík.
Divize 3 se účastní také souže na generálního do-
davatele stavby.Věřím, že se nám ji podaří vyhrát a celý
komplex dokončíme podle přání investora izraelské spo-
lečnosti NADLAN, člena skupiny VARA Group,“ uzavírá.
- mv -, ilustrace archiv VARA Group
Malá vodní elektrárna pro čtyři turbíny
Více než dvoumetrový spád labského jezu u šťan
nedaleko Lovosic se rozhodla využít společnost Reno-
Energie pro vybudová malé vodní elektrárny se čtyř-
mi Kaplanovými turbínami. Jako lídr ve sdres fir-
mou Zakládání staveb ji na pravém břehu řeky od konce
roku 2008 staví tým divize 6 pod vedením Ing. Luboše
Joše. Výsledkem jejich práce bude nejen zařízení,
ktedo elektrorozvodsítě ročdodá energii pro
cca 5000 docností, ale i dva rybí přechody, jež vod-
ním živočichům významně prodloí migrač cestu
do dalšího, dosud nepřístupného úseku řeky.
Malá vodní elektrárna Lovosice-Píšťany s celkovým
instalovaným výkonem 2,640 MW bude o více ndeset
procent výkonnější než nedávno dostavě MVE Troja
v Praze na Vltavě, a zařadí se tak k největším svého
druhu v České republice. Strojovna pro osazení turbín
má půdorysné rozměry cca 39 x 40 m a tvoří ji přeléva
železobetonová konstrukce. V jejích čtyřech vtokových
polích o šířce 9 m budou osazeny čtyři Kaplanovy turbíny
s průměrem oběžného kola 3000 mm.
„Základovou desku se spárou v hloubce 10 m pod
hladinou vody jsme dokončili s měsíčním předstihem
před plánovaným termínem, a to i přesto, že nám práce už
dvakrát zkomplikovalo vyhšedruhého stupně povod-
ňoaktivity na Labi,“ říká vedouprojektu Ing. Jonáš.
„Stavbu navíc zdrželo zvýšení hladiny podzemních vod,
které nejvíc vadilo při kotvení štětovnicových a železobe-
tonových podzemních stěn ochranné jímky. Skluz se nám
podařilo překonat zvýšeným úsilím a dobrou organizací
práce. Teď už proto provádíme svislé stěny spodní stavby
(foto) a do konce roku bychom měli podle harmonogramu
dokončit i železobetonové konstrukce savek a vtoků. Bed-
nění nám připravuje naše tesárna a š armozávod do něj
dovýztuž. Divize 6 Metrostavu se tak na stavbě vý-
razně podílí i vlastními dělnickými kapacitami.“
Jeden z budovaných rych přechodů navrhla společ-
nost ENVISYSTEM jako štěrbinový a jeho dva metry širo-
a přes 75 m dlouhé koryto bude vybudováno v původní
vorové propusti na pram břehu Labe. Prote tento
rybí přechod bude str, nebude vhodný pro migraci
drobnějších živočichů. Ti by měli t z koryta navedeni
do druhého navrženého, ehového rybího echodu,
který bude měřit téměř 220 m. V lichoběžkovém kory
s šířkou u dna 4 m a u hladiny 6 m převede i drobné rybky
kolem malé vodní elektrárny v kanálu s balvanitou úpra-
vou, který bude mít přírodní vzhled.
Na výstavbu rybích přechodů přispěly dotace z fondů
Evrops unie a od Státního fondu životního prostře-
dí ČR,“ doplňuje Ing. Jonáš. „Celá stavba za 270 milio
korun by měla být dokončena koncem léta 2010. V té době
ryby budou t svoji cestu po Labi otevřenou.“
1 2
2
1
Metrostav_16_09.indd 3 9/8/09 4:36:22 PM
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 16/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (246 ms)

Rendering Strana 4 (104208): (0/1) (240 ms)

Rendering Strana 3 (104207): (0/1) (282 ms)

Rendering Strana 2 (104206): (0/1) (281 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3138/vth120877-1.jpg

 i3138/vth120878-1.jpg

 i3138/bg104207.svg

 i3138/vth120879-1.jpg

 i3138/vth120876-1.jpg