strana 2
tBM na vlastní oči
PtáMe Se
První moderní tunelovací stroj (tBM) začne u nás pracovat až příští rok. Jeho zmenšený model si však
můžete prohlédnout už dnes v informačním středisku
výstavby metra trasy v. a. nachází se v Praze 6 v ulici
K Lánu 2 a je otevřené v úterý mezi 14. a 18. hodinou.
Za Metrostav se vám nejspíš bude věnovat Ing. Jan
Prosr, vedoucí útvaru přípravy divize 8 (foto č. 1 vpravo).
Ukáže vám trasu i stanice nové linky podzemní dráhy
na mapě a vysvětlí, jak „krtek“ pod zemí pracuje.
1
2
3
V srpnu infocentrum doplnil 3,5 m dlouhý a 200 kg těžký model TBM (foto č. 2), na kterém se jeho obě pracovní
fáze – jak tunelování, tak výstavba železobetonového
ostění – dají velmi dobře popsat a vysvětlit.
Projektovou dokumentaci (foto č. 3) doplňují podrobnější materiály na stěnových panelech, které přiblíží třeba
příčné řezy, geologické složení masivu, vizualizace stanic
i každý měsíc aktualizované fotografie z právě probíhající
stavby (foto č. 4). Celá výstava o stavbě metra probíhá
navíc pro větší názornost přímo v „tunelu“ – nad hlavami
návštěvníků se v měřítku 1:1 klene 7,5 m dlouhý model
jednokolejného tubusu o průměru 5,3 m s vykreslenými
segmenty prefabrikovaného ostění (foto č. 5).
„Každé úterý sem přijde až 25 lidí, kteří mají nejčastěji
zájem dozvědět se, kudy trasa metra povede, kde z něj
budou výstupy či jak stavba omezí jejich život,“ popisuje
Ing. Prosr. „Rádi jim všechno vysvětlíme. Naše moderně
zrekonstruované středisko je navíc dostatečně vybavené,
aby mohlo reprezentativně sloužit třeba skupinám studentů a odborníků nebo zahraničním návštěvám v rámci
obchodních aktivit Metrostavu. Přijďte se přesvědčit!“
Ing. Miroslava Zobaníka, MBA,
generálního ředitele Metrostavu SK
liberecká univerzita bude mít nové laboratoře
Jen necelé tři týdny po podpisu smlouvy o výstavbě nového komplexu laboratoří v areálu technické univerzity
Liberec (tuL) mohl tým Ing. radka Kubeše z divize 8
začít s demolicí stávajících objektů, které musí uvolnit
místo novému sedmipodlažnímu objektu.
Budova, označená písmenem L (vizualizace), která
bude sloužit pro studium a výzkum v oblasti nanotechnologií a nanomateriálů, bude mít lichoběžníkový půdorys
o velikosti přibližně 46 x 64 m. V 1. PP a 1. NP budou
umístěny tzv. těžké laboratoře s těžkými, hlučnými nebo
speciálními provozy. Technické parametry budovy umožní
do těchto prostor umístit i stroje a zařízení se samostatnými základy, jsou zde navrženy také čtyři mostové jeřáby
o nosnosti tři tuny a tři lineární jeřábové dráhy o nosnosti jedna a dvě tuny. Ve 2.–5. NP pak architekti navrhli
tzv. lehké laboratoře a pracovny a kanceláře pedagogů.
„V současnosti provádíme demolici starého provozního objektu a polní haly a přeložky inženýrských sítí,
parovodu a teplovodu,“ popisuje práce vedoucí projektu
Ing. Kubeš. Do konce září by měly být demolice dokončeny. V říjnu je budou následovat terénní úpravy a zemní
práce. Se zahájením hrubé stavby se počítá v listopadu.
Objekt bude založen na patkách a pasech a bude mít
železobetonovou nosnou konstrukci. Do konce roku by
také měly být dokončeny všechny přeložky inženýrských
sítí, které však teď komplikují stavařům život. „V zadávacím projektu byly totiž řešeny takovým způsobem, že
jsme je museli v rámci dokumentace pro provádění stavby
projektovat v jiných trasách. A to samozřejmě s ohledem
na skutečnost, že liberecká univerzita musí být nepřetržitě
zásobována teplem,“ říká Ing. Kubeš.
Hrubá stavba bude vyrůstat během zimních měsíců
tak, aby byla dokončena v dubnu příštího roku. Bude to
poměrně náročné, protože práce mohou omezovat rozmary počasí v oblasti, kde může napadnout i metr sněhu.
„Neméně náročné bude také opláštění budovy, které bude
tvořit pohledový beton a fasáda z hliníku a měděných
plechů. Z toho samozřejmě vyplývá větší náročnost na
koordinaci všech činností,“ uzavírá vedoucí projektu.
Celá zakázka, jejíž součástí je kromě budovy laboratoří také stavba přístřešku pro sklad technických plynů
a úprava výměníkové stanice v areálu univerzity, by měla
být kompletně hotová v listopadu příštího roku.
–mv–, vizualizace archiv tuL
nová správa nemovitostí Skupiny Metrostav
rozvoj Skupiny Metrostav s sebou nese i změny v pohledu na využití synergických efektů. vedení Skupiny
proto rozhodlo o centrálním obhospodařování nemovitého majetku jejích členů.
Letos v únoru proto Metrostav založil akciovou společnost Metrostav Nemovitostní, uzavřený investiční
fond. V červnu bylo její základní dvoumilionové jmění navýšeno vkladem nemovitého majetku v tržní hodnotě více
než 1,167 miliardy korun. Včetně součástí a příslušenství
zahrnoval jak vlastní nemovitosti Metrostavu (foto), tak
i firmy Subterra. Akcie jsou mezi obě společnosti rozděleny podle podílu vloženého majetku.
Strategickým záměrem našeho vedení je rozšířit investiční fond o další subjekty ze Skupiny Metrostav, a tím
rozmnožit a zkvalitnit portfolio spravovaných nemovitostí.
Jejich zhodnocení a následný pronájem zajistí akcionářům
nadprůměrný výnos při minimalizaci investičních rizik.
Obhospodařováním majetku fondu je na základě
smlouvy o nájmu a správě pověřen útvar správy majetku
Metrostavu, resp. firmy Subterra, který zajišťuje veškeré
služby, opravy i technické zhodnocení nemovitostí.
SA 8000 – základ společenské odpovědnosti
4
5
Metrostav_16_10.indd 2
Společnost Metrostav už od dob svého založení nabízí
všem zaměstnancům pracovní podmínky s vysokým
sociálním standardem. Pro posílení tohoto stavu se
jeho vedení navíc rozhodlo přistoupit ke splnění požadavků mezinárodní normy Sa 8000:2008.
SA 8000 je celosvětově uznávána jako referenční
norma pro oblast sociální odpovědnosti. Jejím základem
a účelem je rozvíjet, udržovat a prosazovat zásady a postupy ve všech oblastech společenské odpovědnosti,
které má podnik možnost usměrňovat nebo ovlivňovat.
Metrostav proto prohloubil dříve zavedený systémový
přístup ke kontrole pracovních podmínek svých zaměstnanců. A to nejen v otázkách týkajících se bezpečnosti
při práci, ale také v oblastech odměňování, nediskriminačního přístupu ve všech fázích pracovního poměru,
dodržování pracovní doby a jejího řádného proplácení.
Plnění standardu SA 8000 posiluje možnosti komunikace mezi vedením firmy a zaměstnanci. Úlohu prostředníka při ní u nás podle kolektivní smlouvy plní odborová
organizace Stavba. Přes jejího zástupce, jehož jméno
a kontakty jsou uvedeny v telefonním seznamu, se každý
zaměstnanec může obrátit na vedení společnosti s dotazem, připomínkou nebo stížností na pracovní podmínky.
V rámci plnění požadavků normy SA 8000 musí Metrostav požadovat plnění legislativy ve všech oblastech
pracovněprávních vztahů i po svých dodavatelích.
Třetím stranám se naše společnost rozhodla deklarovat odpovědnost podle požadavků normy SA 8000:2008
formou certifikace. Certifikační audit u nás proběhne už
počátkem října. Úplný přehled závazků v oblasti politiky
společenské odpovědnosti Metrostavu je dostupný na
webových stránkách www.metrostav.cz.
od letošního srpna je Ing. Zobaník členem představenstva a generálním ředitelem naší dceřiné společnosti
na Slovensku. Jeho jméno se však v souvislosti s Metrostavem objevuje už od roku 1995, kdy nastoupil na
studentskou praxi k divizi 3. Později pracoval v přípravě a jako stavbyvedoucí. Coby vedoucí projektu naposledy řídil výstavbu české pojišťovny na Pankráci.
vloni v dubnu se stal výrobně-technickým ředitelem
Metrostavu SK a nedávno přijal výzvu, aby jeho další
rozvoj nastartoval z pozice nejodpovědnější.
Když jste před pár lety stavěl v Bratislavě multifunkční
komplex Boria, měl jste ve svém týmu i zaměstnance
Metrostavu SK. Město i řadu svých nynějších kolegů
jste tedy znal. Jak se vám dnes na Slovensku pracuje?
Opravdu jsem nešel do neznámého prostředí. Jsem navíc
přizpůsobivý, mám rád změnu a s rodinou jsem zvyklý
cestovat. V Bratislavě se cítím příjemně a práce v Metrostavu SK mě baví. Mám tedy nejlepší podmínky pro to,
abych naplnil představy vedení Skupiny Metrostav, které
změny v naší slovenské firmě navrhlo. Současná pozice
pro mě představuje velkou výzvu, impulz k osobnímu růstu. Chtěl bych jím motivovat i ostatní. Jsem přesvědčen,
že spolu s dalšími spolupracovníky se nám podaří zastavit
velký výkonový propad, povzbudit zaměstnance, zefektivnit výrobu a Metrostav SK vrátit zpět mezi významné
a stabilní společnosti slovenského stavebního trhu.
v Metrostavu SK došlo k obměně celého vedení společnosti. Kdo jsou dnes vaši nejbližší spolupracovníci?
Obchodním ředitelem firmy se stal Ing. Vladimír Kríž,
který má bohaté zkušenosti, zná firmu i trh. Nový výrobně-technický ředitel Ing. Richard Müller byl nejlepší
vedoucí projektu, který kdy v Metrostavu SK pracoval.
Ekonomickým ředitelem je Ing. Robert Pátek, PhD., který
dosud působil v pozici ekonomického náměstka divize 3
Metrostavu. Do užšího vedení patří ještě PhDr. Alica Bortlíková, vedoucí úseku generálního ředitele. Jmenované
spolupracovníky chci stmelit v tým, který strhne ostatní,
aby se firma opět stala uznávaným, respektovaným a spolehlivým partnerem pro všechny spolupracující subjekty.
Situace na slovenském stavebním trhu je ale složitá...
Ve všech jeho segmentech došlo v posledních dvou letech
k meziročnímu propadu výroby o desítky procent – nedávno i u dopravních staveb, velké zakázky zcela zmizely.
Nervozita panuje i kolem dosud nezahájené dostavby dálnice D1, která má být provedena prostřednictvím projektu
PPP. Pokud nezačne v nejbližší době, ještě víc zesílí tlak
konkurence v pozemním stavitelství. A to je hlavní náplní
naší činnosti. Jediný další segment, na který se z důvodů
kapacit a strojního vybavení můžeme a chceme v řádu
měsíců přeorientovat, jsou vodohospodářské a ekologické stavby, kde se oživily poptávky na akce veřejného
sektoru dotované z fondů EU. Vyhráli jsme v nich i první
soutěž – v Nitře postavíme moderní kompostárnu.
ucházíte se i o menší zakázky. Kde jste už uspěli?
V Nitře a ve Svitu u Popradu jsme začali stavět celkem
sto dvacet dva nájemních bytů. Nově rekonstruujeme také
školu v Dunajské Stredě a zámek v Dubnici nad Váhem.
Co považujete za hlavní úkol pro nejbližší období?
Řídit firmu je širokospektrální činnost, při které je zapotřebí sloučit mnoho různorodých zájmů. Zásadní je
i v silné konkurenci získat zakázky. Rád bych také co nejdřív dořešil neuzavřené obchodní vztahy třeba z výstavby
rezidence Cubicon. To byl nepříliš vydařený projekt, který
se negativně promítl jak do hospodaření společnosti, tak
do jejích obchodních závazků a dokonce i do mezilidských
vztahů ve firmě. Musíme rovněž upravit organizační
strukturu tak, aby odpovídala aktuálnímu a očekávanému objemu výkonů. Negativní stav je nutné zlomit rychle
a spolehnout se musíme především sami na sebe. Našim
lidem však věřím. Velká většina z nich ve společnosti pracuje už od jejího založení – 1. října to bude šest let.
9/15/10 10:26:42 AM