strana 2

tBM na vlastní oči

PtáMe Se

První moderní tunelovací stroj (tBM) začne u nás pracovat až příští rok. Jeho zmenšený model si však

můžete prohlédnout už dnes v informačním středisku

výstavby metra trasy v. a. nachází se v Praze 6 v ulici

K Lánu 2 a je otevřené v úterý mezi 14. a 18. hodinou.

Za Metrostav se vám nejspíš bude věnovat Ing. Jan

Prosr, vedoucí útvaru přípravy divize 8 (foto č. 1 vpravo).

Ukáže vám trasu i stanice nové linky podzemní dráhy

na mapě a vysvětlí, jak „krtek“ pod zemí pracuje.

1

2

3

V srpnu infocentrum doplnil 3,5 m dlouhý a 200 kg těžký model TBM (foto č. 2), na kterém se jeho obě pracovní

fáze – jak tunelování, tak výstavba železobetonového

ostění – dají velmi dobře popsat a vysvětlit.

Projektovou dokumentaci (foto č. 3) doplňují podrobnější materiály na stěnových panelech, které přiblíží třeba

příčné řezy, geologické složení masivu, vizualizace stanic

i každý měsíc aktualizované fotografie z právě probíhající

stavby (foto č. 4). Celá výstava o stavbě metra probíhá

navíc pro větší názornost přímo v „tunelu“ – nad hlavami

návštěvníků se v měřítku 1:1 klene 7,5 m dlouhý model

jednokolejného tubusu o průměru 5,3 m s vykreslenými

segmenty prefabrikovaného ostění (foto č. 5).

„Každé úterý sem přijde až 25 lidí, kteří mají nejčastěji

zájem dozvědět se, kudy trasa metra povede, kde z něj

budou výstupy či jak stavba omezí jejich život,“ popisuje

Ing. Prosr. „Rádi jim všechno vysvětlíme. Naše moderně

zrekonstruované středisko je navíc dostatečně vybavené,

aby mohlo reprezentativně sloužit třeba skupinám studentů a odborníků nebo zahraničním návštěvám v rámci

obchodních aktivit Metrostavu. Přijďte se přesvědčit!“

Ing. Miroslava Zobaníka, MBA,

generálního ředitele Metrostavu SK

liberecká univerzita bude mít nové laboratoře

Jen necelé tři týdny po podpisu smlouvy o výstavbě nového komplexu laboratoří v areálu technické univerzity

Liberec (tuL) mohl tým Ing. radka Kubeše z divize 8

začít s demolicí stávajících objektů, které musí uvolnit

místo novému sedmipodlažnímu objektu.

Budova, označená písmenem L (vizualizace), která

bude sloužit pro studium a výzkum v oblasti nanotechnologií a nanomateriálů, bude mít lichoběžníkový půdorys

o velikosti přibližně 46 x 64 m. V 1. PP a 1. NP budou

umístěny tzv. těžké laboratoře s těžkými, hlučnými nebo

speciálními provozy. Technické parametry budovy umožní

do těchto prostor umístit i stroje a zařízení se samostatnými základy, jsou zde navrženy také čtyři mostové jeřáby

o nosnosti tři tuny a tři lineární jeřábové dráhy o nosnosti jedna a dvě tuny. Ve 2.–5. NP pak architekti navrhli

tzv. lehké laboratoře a pracovny a kanceláře pedagogů.

„V současnosti provádíme demolici starého provozního objektu a polní haly a přeložky inženýrských sítí,

parovodu a teplovodu,“ popisuje práce vedoucí projektu

Ing. Kubeš. Do konce září by měly být demolice dokončeny. V říjnu je budou následovat terénní úpravy a zemní

práce. Se zahájením hrubé stavby se počítá v listopadu.

Objekt bude založen na patkách a pasech a bude mít

železobetonovou nosnou konstrukci. Do konce roku by

také měly být dokončeny všechny přeložky inženýrských

sítí, které však teď komplikují stavařům život. „V zadávacím projektu byly totiž řešeny takovým způsobem, že

jsme je museli v rámci dokumentace pro provádění stavby

projektovat v jiných trasách. A to samozřejmě s ohledem

na skutečnost, že liberecká univerzita musí být nepřetržitě

zásobována teplem,“ říká Ing. Kubeš.

Hrubá stavba bude vyrůstat během zimních měsíců

tak, aby byla dokončena v dubnu příštího roku. Bude to

poměrně náročné, protože práce mohou omezovat rozmary počasí v oblasti, kde může napadnout i metr sněhu.

„Neméně náročné bude také opláštění budovy, které bude

tvořit pohledový beton a fasáda z hliníku a měděných

plechů. Z toho samozřejmě vyplývá větší náročnost na

koordinaci všech činností,“ uzavírá vedoucí projektu.

Celá zakázka, jejíž součástí je kromě budovy laboratoří také stavba přístřešku pro sklad technických plynů

a úprava výměníkové stanice v areálu univerzity, by měla

být kompletně hotová v listopadu příštího roku.

–mv–, vizualizace archiv tuL

nová správa nemovitostí Skupiny Metrostav

rozvoj Skupiny Metrostav s sebou nese i změny v pohledu na využití synergických efektů. vedení Skupiny

proto rozhodlo o centrálním obhospodařování nemovitého majetku jejích členů.

Letos v únoru proto Metrostav založil akciovou společnost Metrostav Nemovitostní, uzavřený investiční

fond. V červnu bylo její základní dvoumilionové jmění navýšeno vkladem nemovitého majetku v tržní hodnotě více

než 1,167 miliardy korun. Včetně součástí a příslušenství

zahrnoval jak vlastní nemovitosti Metrostavu (foto), tak

i firmy Subterra. Akcie jsou mezi obě společnosti rozděleny podle podílu vloženého majetku.

Strategickým záměrem našeho vedení je rozšířit investiční fond o další subjekty ze Skupiny Metrostav, a tím

rozmnožit a zkvalitnit portfolio spravovaných nemovitostí.

Jejich zhodnocení a následný pronájem zajistí akcionářům

nadprůměrný výnos při minimalizaci investičních rizik.

Obhospodařováním majetku fondu je na základě

smlouvy o nájmu a správě pověřen útvar správy majetku

Metrostavu, resp. firmy Subterra, který zajišťuje veškeré

služby, opravy i technické zhodnocení nemovitostí.

SA 8000 – základ společenské odpovědnosti

4

5

Metrostav_16_10.indd 2

Společnost Metrostav už od dob svého založení nabízí

všem zaměstnancům pracovní podmínky s vysokým

sociálním standardem. Pro posílení tohoto stavu se

jeho vedení navíc rozhodlo přistoupit ke splnění požadavků mezinárodní normy Sa 8000:2008.

SA 8000 je celosvětově uznávána jako referenční

norma pro oblast sociální odpovědnosti. Jejím základem

a účelem je rozvíjet, udržovat a prosazovat zásady a postupy ve všech oblastech společenské odpovědnosti,

které má podnik možnost usměrňovat nebo ovlivňovat.

Metrostav proto prohloubil dříve zavedený systémový

přístup ke kontrole pracovních podmínek svých zaměstnanců. A to nejen v otázkách týkajících se bezpečnosti

při práci, ale také v oblastech odměňování, nediskriminačního přístupu ve všech fázích pracovního poměru,

dodržování pracovní doby a jejího řádného proplácení.

Plnění standardu SA 8000 posiluje možnosti komunikace mezi vedením firmy a zaměstnanci. Úlohu prostředníka při ní u nás podle kolektivní smlouvy plní odborová

organizace Stavba. Přes jejího zástupce, jehož jméno

a kontakty jsou uvedeny v telefonním seznamu, se každý

zaměstnanec může obrátit na vedení společnosti s dotazem, připomínkou nebo stížností na pracovní podmínky.

V rámci plnění požadavků normy SA 8000 musí Metrostav požadovat plnění legislativy ve všech oblastech

pracovněprávních vztahů i po svých dodavatelích.

Třetím stranám se naše společnost rozhodla deklarovat odpovědnost podle požadavků normy SA 8000:2008

formou certifikace. Certifikační audit u nás proběhne už

počátkem října. Úplný přehled závazků v oblasti politiky

společenské odpovědnosti Metrostavu je dostupný na

webových stránkách www.metrostav.cz.

od letošního srpna je Ing. Zobaník členem představenstva a generálním ředitelem naší dceřiné společnosti

na Slovensku. Jeho jméno se však v souvislosti s Metrostavem objevuje už od roku 1995, kdy nastoupil na

studentskou praxi k divizi 3. Později pracoval v přípravě a jako stavbyvedoucí. Coby vedoucí projektu naposledy řídil výstavbu české pojišťovny na Pankráci.

vloni v dubnu se stal výrobně-technickým ředitelem

Metrostavu SK a nedávno přijal výzvu, aby jeho další

rozvoj nastartoval z pozice nejodpovědnější.

Když jste před pár lety stavěl v Bratislavě multifunkční

komplex Boria, měl jste ve svém týmu i zaměstnance

Metrostavu SK. Město i řadu svých nynějších kolegů

jste tedy znal. Jak se vám dnes na Slovensku pracuje?

Opravdu jsem nešel do neznámého prostředí. Jsem navíc

přizpůsobivý, mám rád změnu a s rodinou jsem zvyklý

cestovat. V Bratislavě se cítím příjemně a práce v Metrostavu SK mě baví. Mám tedy nejlepší podmínky pro to,

abych naplnil představy vedení Skupiny Metrostav, které

změny v naší slovenské firmě navrhlo. Současná pozice

pro mě představuje velkou výzvu, impulz k osobnímu růstu. Chtěl bych jím motivovat i ostatní. Jsem přesvědčen,

že spolu s dalšími spolupracovníky se nám podaří zastavit

velký výkonový propad, povzbudit zaměstnance, zefektivnit výrobu a Metrostav SK vrátit zpět mezi významné

a stabilní společnosti slovenského stavebního trhu.

v Metrostavu SK došlo k obměně celého vedení společnosti. Kdo jsou dnes vaši nejbližší spolupracovníci?

Obchodním ředitelem firmy se stal Ing. Vladimír Kríž,

který má bohaté zkušenosti, zná firmu i trh. Nový výrobně-technický ředitel Ing. Richard Müller byl nejlepší

vedoucí projektu, který kdy v Metrostavu SK pracoval.

Ekonomickým ředitelem je Ing. Robert Pátek, PhD., který

dosud působil v pozici ekonomického náměstka divize 3

Metrostavu. Do užšího vedení patří ještě PhDr. Alica Bortlíková, vedoucí úseku generálního ředitele. Jmenované

spolupracovníky chci stmelit v tým, který strhne ostatní,

aby se firma opět stala uznávaným, respektovaným a spolehlivým partnerem pro všechny spolupracující subjekty.

Situace na slovenském stavebním trhu je ale složitá...

Ve všech jeho segmentech došlo v posledních dvou letech

k meziročnímu propadu výroby o desítky procent – nedávno i u dopravních staveb, velké zakázky zcela zmizely.

Nervozita panuje i kolem dosud nezahájené dostavby dálnice D1, která má být provedena prostřednictvím projektu

PPP. Pokud nezačne v nejbližší době, ještě víc zesílí tlak

konkurence v pozemním stavitelství. A to je hlavní náplní

naší činnosti. Jediný další segment, na který se z důvodů

kapacit a strojního vybavení můžeme a chceme v řádu

měsíců přeorientovat, jsou vodohospodářské a ekologické stavby, kde se oživily poptávky na akce veřejného

sektoru dotované z fondů EU. Vyhráli jsme v nich i první

soutěž – v Nitře postavíme moderní kompostárnu.

ucházíte se i o menší zakázky. Kde jste už uspěli?

V Nitře a ve Svitu u Popradu jsme začali stavět celkem

sto dvacet dva nájemních bytů. Nově rekonstruujeme také

školu v Dunajské Stredě a zámek v Dubnici nad Váhem.

Co považujete za hlavní úkol pro nejbližší období?

Řídit firmu je širokospektrální činnost, při které je zapotřebí sloučit mnoho různorodých zájmů. Zásadní je

i v silné konkurenci získat zakázky. Rád bych také co nejdřív dořešil neuzavřené obchodní vztahy třeba z výstavby

rezidence Cubicon. To byl nepříliš vydařený projekt, který

se negativně promítl jak do hospodaření společnosti, tak

do jejích obchodních závazků a dokonce i do mezilidských

vztahů ve firmě. Musíme rovněž upravit organizační

strukturu tak, aby odpovídala aktuálnímu a očekávanému objemu výkonů. Negativní stav je nutné zlomit rychle

a spolehnout se musíme především sami na sebe. Našim

lidem však věřím. Velká většina z nich ve společnosti pracuje už od jejího založení – 1. října to bude šest let.

9/15/10 10:26:42 AM