Stavbaři včas dokončili okolí

stanice metra Hradčanská

16. září 2010 / 16 / XXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Miroslava Zobaníka,

gen. ředitele Metrostavu SK str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Katedrála moderní doby

Liberecká univerzita bude mít nové

laboratoře str. 2

Komplexní služby pro všechny věžové

jeřáby str. 3

Kolaudace předznamenávají zkušební

provoz miniocelárny str. 3

Krátce / Aktuálně

V TOP 500 Metrostav posiluje

I přesto, že oproti roku 2009 vloni tržby největších firem

ve středo- a východoevropském regionu poklesly víc

než o třetinu, Metrostav se v žebříčku TOP 500 zlepšil

z loňského 165. na letošní 128. místo. Hodnocení firem

už počtvrté provedla společnost Deloitte. Metrostav

v něm postoupil i v žebříčku podle zemí – vloni byl z naší

republiky 32., letos přeskočil dalších šest firem a je 26.

Prachatické divadlo

postupuje do finále

Nominace na titul Stavba

roku 2010 vyhlásila ve

čtvrtek 9. září odborná

porota soutěže. Ze staveb,

které přihlásil Metrostav,

ji získala rekonstrukce

Městského divadla v Prachaticích. Řídil ji a koordinoval

tým Ing. Petra Šimáka z divize 6. Na internetových

stránkách www.stavbaroku.cz je možné hlasovat a vybrat

nejlepší letošní stavební dílo, které získá Cenu veřejnosti.

Svůj hlas můžete dát i pražské stavbě desetiletí, kde

Metrostav doporučuje podporovat stavbu metra IV. C1.

Den otevřených dveří

Přijďte si prohlédnout stavbu městského

tunelového komplexu Blanka v Praze

28. září od 9 do 15 hodin

Vstup z Letné z ulice U Vorlíků

vedle tréninkového hřiště Sparty

Výběr ze tří různě náročných okruhů

Podmínkou vstupu do tunelu je dobrá

fyzická kondice, sportovní oděv a obuv

Nový výrobní blok hnědouhelné elektrárny v Ledvicích (ELE), který v souladu se všemi ekologickými požadavky

staví divize 8, připomíná svým stříbřitým pláštěm a věžemi moderní katedrálu. Naši technici i řemeslníci už na

stavbě v areálu ELE odvedli pořádný kus práce. Od dubna 2008, kdy začali přestavovat její administrativní část,

postupně splnili řadu důležitých mezníků díla. Po loňské rychlé betonáži obou schodišťových věží předali včas

kotelnu pro montáž technologie. Letos se jim to samé daří i se stolicí turbogenerátoru – a dokonce v předstihu.

V íc e s e do z v í t e n a s t r. 3

Trolejbusem na Bory

Čistírna odpadních vod, která nezná hranice

Jen necelých 11 měsíců pracoval tým Ing. Radka

Böhma z naší divize 1 na stavbě nové trolejbusové trati

v Plzni. K páteřním linkám městské dopravy napojila

průmyslovou zónu Borská pole a areál ŠKODA. V sobotu 28. srpna na ni vyjely první trolejbusy s cestujícími.

O den dřív se na točce Teslova sešli zástupci města,

dopravního podniku i zhotovitelů – Metrostavu a firmy

STRABAG – aby trasu otevřeli a prohlédli si nový trolejbus ŠKODA 27 Tr Solaris, který po ní bude jezdit (foto).

Mezi hosty byl i ředitel divize 1 Ing. Milan Veselský a její

oblastní ředitel pro Plzeňský kraj Ing. Václav Apolín.

Čtyři a půl km dlouhý trolejbusový úsek linky číslo 15

je postavený z moderních materiálů a vybavený špičkovou

technologií jak v oblasti trolejového vedení, tak i u signalizace a zabezpečení. V únoru vyjel na zkušební jízdu po

budované trati první trolejbus, v srpnu na ní mělo generálku hned dvanáct vozů nového typu. „Všechna měření dopadla na výbornou a cestujícím zajistíme plynulý provoz,“

pochválil odvedenou práci provozní ředitel Plzeňských

městských dopravních podniků Ing. Václav Zikmund.

V Jablonném v Podještědí pracuje v předčasném provozu zrekonstruovaná čistírna odpadních vod. Kromě

okolního města slouží i čtyři kilometry vzdálené české

obci Petrovice a ještě o tři kilometry dál umístěnému

německém Lückendorfu. Ve středu 25. srpna se v jejím

areálu sešli vybraní hosté, aby 11 měsíců trvající stavbu slavnostně zakončili.

Do dolního ohlaví plavební komory jezu České Vrbné

osadili 20. srpna pracovníci divize 6 desková vrata

o rozměrech 11,2 x 6 m a hmotnosti 20 tun (foto).

Stavba, kterou vede tým Miroslava Führera, oblastního ředitele divize 6 pro Jihočeský kraj, totiž pokročila do

závěrečné fáze, kdy začíná montáž strojní technologie.

Plavební komora o spádu sedm metrů umožní plavidlům na Vltavě překonat jez České Vrbné. Vytvoří ji železobetonová polorámová konstrukce, 45 m dlouhá a 6 m

široká. Její dolní ohlaví právě uzavřela dvacetitunová jednokřídlová vrata s přímým prázdněním. V horním ohlaví

budou do konce září osazena klapková vrata s nepřímým

plněním jednostranným krátkým obtokem, která budou

vážit zhruba polovinu. Stavba, jež začala vloni v dubnu

zemními pracemi, skončí pro Metrostav do 30. března 2011, kdy bude v komoře završen i zkušební provoz.

Z velínu plavební komory potom bude možné novým

řídicím systémem ovládat plavební i jezové prvky včetně

vjezdu do ochranného přístavu České Vrbné, o jehož atypickém sklopném mostě jsme psali v minulém čísle.

–red–, foto Bohumír Langmaier

1

Kromě starostky Jablonného Vlasty Dozorcové se

setkání zúčastnili i zástupci investorské Severočeské vodárenské společnosti (SVS) a naší divize 6, která čistírnu

zmodernizovala. „I když původní mechanicko-biologická

čistírna byla stará jen dvacet let, nesplňovala požadavky

legislativy EU,“ vysvětlil důvod stavby ředitel odboru

rozvoje a koncepce SVS Ing. David Votava. Ředitel divize

6 Ing. Jan Cuc (foto č. 1 třetí zleva) poděkoval spolupracujícím partnerům a doplnil: „Při rekonstrukci, která proběhla za plného provozu, jsme maximálně využili stávající

konstrukce. Opravili jsme je a doplnili moderní technologií. Díky práci týmu Ing. Petra Brože má dnes Jablonné

Metrostav_16_10.indd 1

čističku, která kvalitou vypouštěných vod splňuje všechny

předepsané limity. Má předřazenou denitrifikaci i nitrifikaci s jemnobublinnou aerací (foto č. 2) a kal skladuje

v aerobních podmínkách. S kapacitou 4000 ekvivalentních

obyvatel stačí i pro rozvoj celé oblasti.“

„Jako všem stavařům, i nám letos největší problémy

způsobilo počasí,“ konstatoval Ing. Brož. „Původní žele-

Dvacetitunová vrata

2

zobetonové prefabrikované nádrže jsme zevnitř opravovali

patnácticentimetrovými přibetonávkami, jejichž provádění zahájili betonáři z naší divize v prosinci. Byly to vlastně

tenkostěnné konstrukce, které jsou na podmínky vzniku

velmi citlivé, proto jsme při sněhu a nízkých teplotách

museli přijmout mimořádná zimní opatření.“

Poslední sadové úpravy zase poničily srpnové přívalové lijáky. Stejně jako v nedalekém Hrádku nad Nisou

i v Jablonném způsobily bleskové povodně hodně škod,

stavbu čistírny však naštěstí zasáhly jen okrajově. I přes

nepřízeň počasí tak dobrá spolupráce divize 6 s investorem i provozovatelem stavbu úspěšně dovedla do cíle.

9/15/10 10:26:38 AM