Stavbaři včas dokončili okolí
stanice metra Hradčanská
16. září 2010 / 16 / XXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Miroslava Zobaníka,
gen. ředitele Metrostavu SK str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Katedrála moderní doby
Liberecká univerzita bude mít nové
laboratoře str. 2
Komplexní služby pro všechny věžové
jeřáby str. 3
Kolaudace předznamenávají zkušební
provoz miniocelárny str. 3
Krátce / Aktuálně
V TOP 500 Metrostav posiluje
I přesto, že oproti roku 2009 vloni tržby největších firem
ve středo- a východoevropském regionu poklesly víc
než o třetinu, Metrostav se v žebříčku TOP 500 zlepšil
z loňského 165. na letošní 128. místo. Hodnocení firem
už počtvrté provedla společnost Deloitte. Metrostav
v něm postoupil i v žebříčku podle zemí – vloni byl z naší
republiky 32., letos přeskočil dalších šest firem a je 26.
Prachatické divadlo
postupuje do finále
Nominace na titul Stavba
roku 2010 vyhlásila ve
čtvrtek 9. září odborná
porota soutěže. Ze staveb,
které přihlásil Metrostav,
ji získala rekonstrukce
Městského divadla v Prachaticích. Řídil ji a koordinoval
tým Ing. Petra Šimáka z divize 6. Na internetových
stránkách www.stavbaroku.cz je možné hlasovat a vybrat
nejlepší letošní stavební dílo, které získá Cenu veřejnosti.
Svůj hlas můžete dát i pražské stavbě desetiletí, kde
Metrostav doporučuje podporovat stavbu metra IV. C1.
Den otevřených dveří
Přijďte si prohlédnout stavbu městského
tunelového komplexu Blanka v Praze
28. září od 9 do 15 hodin
Vstup z Letné z ulice U Vorlíků
vedle tréninkového hřiště Sparty
Výběr ze tří různě náročných okruhů
Podmínkou vstupu do tunelu je dobrá
fyzická kondice, sportovní oděv a obuv
Nový výrobní blok hnědouhelné elektrárny v Ledvicích (ELE), který v souladu se všemi ekologickými požadavky
staví divize 8, připomíná svým stříbřitým pláštěm a věžemi moderní katedrálu. Naši technici i řemeslníci už na
stavbě v areálu ELE odvedli pořádný kus práce. Od dubna 2008, kdy začali přestavovat její administrativní část,
postupně splnili řadu důležitých mezníků díla. Po loňské rychlé betonáži obou schodišťových věží předali včas
kotelnu pro montáž technologie. Letos se jim to samé daří i se stolicí turbogenerátoru – a dokonce v předstihu.
V íc e s e do z v í t e n a s t r. 3
Trolejbusem na Bory
Čistírna odpadních vod, která nezná hranice
Jen necelých 11 měsíců pracoval tým Ing. Radka
Böhma z naší divize 1 na stavbě nové trolejbusové trati
v Plzni. K páteřním linkám městské dopravy napojila
průmyslovou zónu Borská pole a areál ŠKODA. V sobotu 28. srpna na ni vyjely první trolejbusy s cestujícími.
O den dřív se na točce Teslova sešli zástupci města,
dopravního podniku i zhotovitelů – Metrostavu a firmy
STRABAG – aby trasu otevřeli a prohlédli si nový trolejbus ŠKODA 27 Tr Solaris, který po ní bude jezdit (foto).
Mezi hosty byl i ředitel divize 1 Ing. Milan Veselský a její
oblastní ředitel pro Plzeňský kraj Ing. Václav Apolín.
Čtyři a půl km dlouhý trolejbusový úsek linky číslo 15
je postavený z moderních materiálů a vybavený špičkovou
technologií jak v oblasti trolejového vedení, tak i u signalizace a zabezpečení. V únoru vyjel na zkušební jízdu po
budované trati první trolejbus, v srpnu na ní mělo generálku hned dvanáct vozů nového typu. „Všechna měření dopadla na výbornou a cestujícím zajistíme plynulý provoz,“
pochválil odvedenou práci provozní ředitel Plzeňských
městských dopravních podniků Ing. Václav Zikmund.
V Jablonném v Podještědí pracuje v předčasném provozu zrekonstruovaná čistírna odpadních vod. Kromě
okolního města slouží i čtyři kilometry vzdálené české
obci Petrovice a ještě o tři kilometry dál umístěnému
německém Lückendorfu. Ve středu 25. srpna se v jejím
areálu sešli vybraní hosté, aby 11 měsíců trvající stavbu slavnostně zakončili.
Do dolního ohlaví plavební komory jezu České Vrbné
osadili 20. srpna pracovníci divize 6 desková vrata
o rozměrech 11,2 x 6 m a hmotnosti 20 tun (foto).
Stavba, kterou vede tým Miroslava Führera, oblastního ředitele divize 6 pro Jihočeský kraj, totiž pokročila do
závěrečné fáze, kdy začíná montáž strojní technologie.
Plavební komora o spádu sedm metrů umožní plavidlům na Vltavě překonat jez České Vrbné. Vytvoří ji železobetonová polorámová konstrukce, 45 m dlouhá a 6 m
široká. Její dolní ohlaví právě uzavřela dvacetitunová jednokřídlová vrata s přímým prázdněním. V horním ohlaví
budou do konce září osazena klapková vrata s nepřímým
plněním jednostranným krátkým obtokem, která budou
vážit zhruba polovinu. Stavba, jež začala vloni v dubnu
zemními pracemi, skončí pro Metrostav do 30. března 2011, kdy bude v komoře završen i zkušební provoz.
Z velínu plavební komory potom bude možné novým
řídicím systémem ovládat plavební i jezové prvky včetně
vjezdu do ochranného přístavu České Vrbné, o jehož atypickém sklopném mostě jsme psali v minulém čísle.
–red–, foto Bohumír Langmaier
1
Kromě starostky Jablonného Vlasty Dozorcové se
setkání zúčastnili i zástupci investorské Severočeské vodárenské společnosti (SVS) a naší divize 6, která čistírnu
zmodernizovala. „I když původní mechanicko-biologická
čistírna byla stará jen dvacet let, nesplňovala požadavky
legislativy EU,“ vysvětlil důvod stavby ředitel odboru
rozvoje a koncepce SVS Ing. David Votava. Ředitel divize
6 Ing. Jan Cuc (foto č. 1 třetí zleva) poděkoval spolupracujícím partnerům a doplnil: „Při rekonstrukci, která proběhla za plného provozu, jsme maximálně využili stávající
konstrukce. Opravili jsme je a doplnili moderní technologií. Díky práci týmu Ing. Petra Brože má dnes Jablonné
Metrostav_16_10.indd 1
čističku, která kvalitou vypouštěných vod splňuje všechny
předepsané limity. Má předřazenou denitrifikaci i nitrifikaci s jemnobublinnou aerací (foto č. 2) a kal skladuje
v aerobních podmínkách. S kapacitou 4000 ekvivalentních
obyvatel stačí i pro rozvoj celé oblasti.“
„Jako všem stavařům, i nám letos největší problémy
způsobilo počasí,“ konstatoval Ing. Brož. „Původní žele-
Dvacetitunová vrata
2
zobetonové prefabrikované nádrže jsme zevnitř opravovali
patnácticentimetrovými přibetonávkami, jejichž provádění zahájili betonáři z naší divize v prosinci. Byly to vlastně
tenkostěnné konstrukce, které jsou na podmínky vzniku
velmi citlivé, proto jsme při sněhu a nízkých teplotách
museli přijmout mimořádná zimní opatření.“
Poslední sadové úpravy zase poničily srpnové přívalové lijáky. Stejně jako v nedalekém Hrádku nad Nisou
i v Jablonném způsobily bleskové povodně hodně škod,
stavbu čistírny však naštěstí zasáhly jen okrajově. I přes
nepřízeň počasí tak dobrá spolupráce divize 6 s investorem i provozovatelem stavbu úspěšně dovedla do cíle.
9/15/10 10:26:38 AM