strana 3
z p r avoda j s t v í z divi z í
1
Od Vánoc kolem Kolína rychleji
Motoristé a obyvatelé Kolína se už teď mohou těšit na
konec roku. Před Vánocemi totiž bude zprovozněn tolik
očekávaný osmikilometrový obchvat tohoto středočeského města, který řidičům urychlí jízdu a Kolínským
znatelně odlehčí od automobilového provozu.
Stavba za téměř dvě miliardy korun začala v březnu 2008. Původní termín dokončení – prosinec 2010 –
však byl několikrát odložen. Kvůli právním sporům musel
být obchvat rozdělen na čtyři úseky, přičemž každý vyžadoval samostatné stavební povolení. To výrazně ovlivnilo
termíny prací pro všechny členy sdružení, kteří se na
stavbě podílejí. Kromě firem STRABAG a PSVS je v něm
i Metrostav, který má na starosti stavbu čtyř velkých
mostů. Každý z nich se nachází v jiném úseku obchvatu,
což znamenalo čtyři různé termíny zahájení i dokončení.
2
První z mostů, drážní nadjezd přes trať Kolín–Ledečko
byl zkolaudován už v létě roku 2009. Hotové jsou i další
dva – přes Pekelnou rokli a přes Polepské údolí – a čekají
jen na zprovoznění celého obchvatu. Pracovníci divize 4
dnes dokončují jen největší z mostů na trase – estakádu
přes Štítarské údolí (foto č. 1). Stavební povolení na ni
bylo totiž vydáno až v listopadu 2010. Štítarský most je
zároveň nejsložitějším dílem, které stavbaři Metrostavu
na obchvatu provádějí. Jedná se o spojitou trámovou
předpjatou konstrukci o devíti polích s celkovou délkou
412,8 metru, která překračuje údolí až v 15m výšce.
„Most zasahuje do intravilánu Štítar, a proto jsme museli pracovní dobu omezit na čas od 7 do 21 hodin. Hlučné
práce, třeba vrtání pilot, bourání a další, jsme mohli dělat
jen v pracovní dny od 8 do 16 hodin. Toto omezení jsme
řešili nasazením většího objemu kapacit,“ popisuje komplikace spojené se stavbou vedoucí projektu Ing. Radim
Čáp z divize 4 a doplňuje: „Kvůli neúnosnému podloží jsme
museli na velkoprůměrových pilotách založit i provizorní
mezilehlé podpory pro výstavbu nosné konstrukce. Dnes
zde montujeme čtyři metry vysoké protihlukové stěny
(foto č. 2), provádíme izolace a odláždění mostních opěr.“
Obchvat, který vede jižně od Kolína, měří 7957 m.
Ještě na něm zbývá položit obrusnou vrstvu vozovky,
dokončit dopravní značení a pak by již nic nemělo bránit
tomu, aby se po něm letos v prosinci projeli motoristé.
ČOV v Plzni běží ve zkušebním provozu
Už půl roku pracuje ve zkušebním provozu upravená a modernizovaná čistírna odpadních vod v Plzni.
Její intenzifikaci totiž sdružení firem HOCHTIEF CZ
a BERGER BOHEMIA v čele s Metrostavem dokončilo
už koncem letošního února. Stavba probíhala v rámci
projektu Čistá Berounka – A a byla zaměřena na zvýšení účinnosti likvidace dusíku, fosforu a na stabilizaci
procesu nitrifikace při nižších teplotách odpadní vody.
Při rekonstrukci byla čisticí linka rozšířena o nádrž
s objemem 6500 m3 a stávající nádrže se dočkaly nového
uspořádání. Součástí prací, které za Metrostav prováděl
tým Ing. Radka Böhma z plzeňské oblasti divize 1, bylo
i zvýšení kapacity a úprava linky strojního odvodnění kalu
a doplnění plynového a tepelného hospodářství o další
kogenerační jednotku. Všechny práce museli stavaři provádět za nepřetržitého provozu čistírny. Odstávky jednotlivých technologických linek a zařízení proto koordinovali
tak, aby na odtoku byly stále splněny dané emisní limity.
Během více než ročního zkušebního provozu ČOV,
který potrvá do dubna příštího roku, budou odborníci
sledovat především dosažení projektovaných parametrů
čističky. Půjde hlavně o kvalitu vypouštěných odpadních
vod a celkovou funkčnost stavebních a provozních souborů, kterých se intenzifikace týkala. „Odborníci budou průběžně provádět potřebné odběry a analýzy, zpracovávat
technologická data a sledovat a bilancovat provoz strojů
a dalších zařízení. Následně budou v potřebném rozsahu
1
vypracovávat průběžná dílčí hodnocení, která předloží
na kontrolních dnech,“ vysvětluje Ing. Böhm. Obsahem
závěrečného vyhodnocení pak budou bilance objemů
odpadních vod, koncentrační údaje v jednotlivých technologických stupních, látková bilance znečištění a účinnosti
čištění. Sledovat se bude i spotřeba elektrické energie
a provoz nově instalovaných strojů a zařízení.
Při zkušebním provozu bude provedeno také několik
nitrifikačních kinetických testů, respiračních testů a mikroskopických rozborů nativních a barvených preparátů
vzorků aktivovaného kalu. Měřit se budou i výkonové
parametry čerpadel a dalších zařízení. „Půjde zejména
o zhodnocení průběhu procesů nitrifikace, denitrifikace
a biologického odstraňování fosforu pro různé kombinace
provozu jednotlivých zón aktivačních nádrží – tzv. letní
a zimní provoz – a určení optimální koncentrace aktivovaného kalu pro jednotlivé režimy,“ vysvětluje Ing. Böhm.
Kromě toho budou odborníci hodnotit vliv zpětného toku
amoniakálního dusíku do biologické části ČOV pro různé
výkony odvodňovacího zařízení a ověří funkci regenerační
zóny pro různé provozní koncentrace kyslíku se zaměřením na procesy nitrifikace a denitrifikace.
Už několik základních měření, která proběhla hned
po spuštění první ze čtyř linek biologického čištění
do zkušebního provozu, prokázalo vysokou účinnost ČOV,
což provozovatelé hodnotili velice kladně.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
2
Rezidence Eliška rychle roste do nebe
Na rohu Ocelářské a Freyovy ulice staví betonáři z divize 6 pod dohledem týmu Ing. Kamila Štrobla, Ph.D.,
z divize 3 bytový dům Rezidence Eliška. Dnes se tyčí
do výše 11. nadzemního podlaží, příští rok v dubnu, kdy
by měla být hotova jeho hrubá stavba, jich však celkem
bude mít 30 – tři podzemní a 27 nadzemních (NP). Díky
nim se stane nejvyšším bytovým domem v republice.
izolační desky z polystyrenbetonu značky 3I-isolet, které
jsou stejně tlusté jako stropní konstrukce a vkládáme je
do nich do míst budoucích prostupů instalací,“ vysvětluje Ing. Štrobl. „Poté, co do desek vyvrtáme otvory pro
rozvody zdravotní techniky, vzduchotechniky a topení
a osadíme je potrubím, je stačí jednoduše utěsnit požární
ucpávkou. Výhodou je, že desky jsou pochozí a my nemu-
„Práce probíhají v souladu s harmonogramem,“ chválí
Ing. Štrobl a popisuje: „Betonáři už po celém půdorysu
objektu pracují v jedenáctém nadzemním podlaží a pod
nimi se činí zedníci při vyzdívkách a montéři rozvodů
technického zařízení budov.“
Nejvýš se dostali vzduchotechnici – v 6. NP už mají
kompletně nataženy svislé rozvody včetně požárních
ucpávek. Elektrikáři dotáhli kabely na stropní světla
do 5. NP, o patro níž osazují krabice pro zásuvky a vypínače. Zdravotně technické instalace provádějí instalatéři
průběžně od podzemí až po 4. NP, topenáři pracují mezi
prvním a třetím nadzemním podlažím.
Pokud si odmyslíme výšku, do které Rezidence Eliška
doroste, její stavba se od budování jiných bytových domů příliš neliší. U těch výškových je však nutné víc dbát
na požární bezpečnost. „V Elišce nám práci usnadňují
síme dodatečně zajišťovat prostupy z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví ani provádět komplikované dodatečné
dobetonování šachet kolem hotových rozvodů tam, kde je
nedostatek místa k provedení ucpávek. Kromě protipožární ochrany působí i jako tepelná a zvuková izolace.“
V novostavbě bude dohromady 353 převážně malometrážních bytů a 29 ateliérů. Většina bytových jednotek
bude jednopokojových s kuchyňským koutem o výměře
kolem 33 metrů čtverečních a je navržena jako startovací
byty pro mladé rodiny nebo pro tzv. singles všeho věku
včetně seniorů. V domě pro ně bude sloužit nonstop
recepce, domovní servis s možností technické údržby
a úklidu bytu, praní prádla, fitness centrum a kavárna.
Ve vrchních patrech potom budou velké luxusní mezonety. Tým Ing. Štrobla by stavbu Rezidence Elišky měl
ukončit už v září příštího roku.
Jaroslav Růžek, foto Josef Husák
Apartmány Medvědín ve Špindlerově Mlýně
Rekreační víkendové bydlení má u nás dlouholetou
tradici. Už za první republiky vyjížděli Češi na volnou
neděli z města ven, jak můžeme vidět i ve filmech pro
pamětníky. Ve větším měřítku se český a moravský
fenomén chataření a chalupaření začal rozvíjet na
přelomu padesátých a šedesátých let minulého století.
V současné době jsme v počtu rekreačních objektů na
obyvatele spolu se Švédy na čelném místě na světě.
Ke klasickým chatám a chalupám v posledních letech
přibyly nové objekty – horské apartmány. Poskytují pohodlí a vysoký komfort bydlení v atraktivním přírodním
prostředí. Tato ponejvíce víkendová obydlí nevyžadují tolik péče, přitom se dají plně využívat po celý rok. Začala se
stavět v devadesátých letech, a to především ve známých
horských střediscích.
Nový projekt tohoto typu roste pod taktovkou divize 9
ve Špindlerově Mlýně, jen několik kroků od spodní stanice sedačkové lanovky na vrch Medvědín. Podle něj nese
i název – Apartmány Medvědín. Vzniká díky developerské
společnosti UBM-Bohemia, která patří do rakouského
koncernu UBM a na českém trhu působí již od roku 1992.
Komplex, který je citlivě začleněn do okolního prostředí, nabídne jednopokojové až čtyřpokojové apartmány
s výhledem na krkonošské hřebeny i sjezdovky Medvědín
1
a Svatý Petr. Architektura projektu, který vzešel z dílny
pražského architektonického ateliéru A.D.N.S. Production, je moderní, přitom respektuje typické místní materiály a prvky, jako je kombinace dřeva a kamene. Fasády
objektů jsou třeba navrženy z barevně tónovaných dřevěných a kamenných obkladů, okna budou dřevěná.
Apartmány o rozloze od 34 m² do 143 m² jsou umístěny ve čtyřech třípodlažních budovách (vizualizace č. 1).
Každý z nich má sluneční terasu nebo balkon a v suterénu
sklepy a místa pro parkování osobních vozidel.
Budovy mezi sebou vytvoří atrium, v němž bude majitelům k dispozici relaxační plocha s jezírkem (vizualizace
č. 2), multifunkční hřiště pro tenis, volejbal, kopanou a jiné míčové hry. Dokončení stavby je plánováno na čtvrtý
kvartál roku 2013. Novým majitelům budou apartmány
plně k dispozici už od léta roku 2014.
I když stavba začala teprve letos v červenci, třetina
apartmánů je již prodána. „V současné době dokončujeme výkop stavební jámy a pracujeme na přeložkách sítí.
Následovat bude tvorba betonového podkladu a stavba
železobetonové monolitické konstrukce, kterou má na
starosti firma Pragis,“ uzavřel popis rozestavěnosti díla
vedoucí projektu Ing. Filip Křesťan.
–jr –, viz. w w w.apar tmanymedvedin.cz
2