strana 4

naděje pro život

Kostní dřeň je rosolovitá tkáň uvnitř kostí, která obsahuje krvetvorné buňky. právě jejich transplantace je

poslední šancí na záchranu mnoha nemocných, často

dětí, s rakovinnými nádory nebo nejtěžšími chorobami

krve, třeba s leukemií.

Spojená mezinárodní databáze dárců kostní dřeně

dnes obsahuje přes 13 milionů možných dárců, přesto se

pro dvacet procent nemocných pomoc nenajde. Proto je

každé rozšíření počtu dárců vítané. Zaregistrovat se mezi

ně mohou osoby ve věku 18–35 let, které jsou běžně zdravé asi tak jako dárci krve. Zdravotník jim ze žíly odebere

2 ml krve, které odešle k vyšetření transplantačních znaků

do centrální laboratoře Českého národního registru dárců

dřeně (ČNRDD). Tkáňový typ nového dárce je potom pod

kódem a zcela anonymně odeslán do Koordinačního centra ČNRDD, kde je vložen do počítačové databáze, a zároveň zaslán do mezinárodního registru. Zde je k dispozici

pro konkrétní nemocné osoby u nás i v zahraničí, které by

krvetvorné buňky stejného tkáňového typu mohly potřebovat – ale jen do té doby, pokud dárce bude chtít nebo

dokud nedosáhne věku 60 let.

Kdokoliv se zapíše do registru, může být vybrán jako

vhodný dárce ve velice krátké době. Lékaři přitom při

výběru preferují zejména muže. Zhruba 99 % možných

dárců se však podle statistiky odběru kostní dřeně nikdy

nedočká. Pokud se však uskuteční, může proběhnout

třemi způsoby. Třeba pomocí speciálního přístroje přímo

ze žilní krve jako u darování krevní plazmy nebo krevních

destiček. Druhý způsob představuje odsátí kostní dřeně

při celkové narkóze pomocí jehel přímo z dutiny pánevní

kosti. Třetí možností je u žen odběr pupečníkové krve

bezprostředně po porodu.

Více se o darování kostní dřeně můžete dozvědět

na www.kostnidren.cz či www.darujzivot.cz nebo v následujících dvou číslech našich novin. Metrostav totiž

chce při listopadové akci Daruj krev s Metrostavem nabídnout všem věkově vhodným dárcům krve i možnost

podrobně se seznámit s pravidly pro darování kostní dřeně. Měli by tak zároveň i příležitost nechat se jednoduše

zapsat do registru jejích dárců. Pomoci by při tom mělo

občanské sdružení LYMFOM HELP. O jeho činnosti promluví v příštích novinách členka jeho výkonného výboru

sdružení Mgr. Ludmila Šimáčková.

InFOrMAce / AKtuAlItY / zAjíMAVOstI

nAŠe FOtOrePOrtáŽ

slOuPeK ODBOrŮ

volby do orgánů základní organizace

V průběhu posledních týdnů se v rámci Metrostavu

a některých jeho dceřiných společností, v nichž působí základní organizace OS Stavba Metrostav, uskutečnily volby do jejích orgánů. Na základě výsledků

voleb byly na další čtyřleté funkční období nově ustaveny dílenské výbory a celopodnikový výbor základní

organizace. Do funkce předsedy ZO byl podnikovým

výborem opětovně zvolen pan Pavel Meyer, místopředsedou se stal pan Vladimír Gilányi z divize 9.

Zároveň výbor ZO jmenoval do funkce hlavního odborového inspektora BOZP pana Petra Dvouletého

z divize 3. Úvodní zasedání nově zvolené revizní komise ZO se uskuteční v nejbližším možném termínu.

Poděkování za zážitek

1

2

3

4

5

prezident skupiny Metrostav Jiří Bělohlav se nedávno

jízdou na invalidním vozíku zúčastnil projektu Jedeme

v tom s vámi, který uspořádalo občanské sdružení asistence. po následné návštěvě skupiny těžce zdravotně

postižených v rozestavěných tunelech metra v.a dostali průvodci této akce z asistence poděkování od sociálního terapeuta tomáše Moravce:

„Všichni jsme už od přirozenosti sběratelé. Když ničeho jiného, tak okamžiků, které svým vlastním vědomým

úsilím činíme jedinečnými. Některé z těchto chvilek se

mohou stát bezednou studnou energie, síly a invence.

Návštěva tunelu nově vznikající trasy pražského metra

byla pro účastníky na vozíku i bez něj právě tím okamžikem, jehož nevšednost a jedinečnost bude dlouho promlouvat do šedivých hodin jejich jinak všedních a komplikovaných dní.

Rád bych za naše klienty a celý tým sdružení Asistence co nejsrdečněji poděkoval všem, kdo tuto návštěvu

svým přístupem umožnili. I díky Vám, pane Bělohlave, si

média a politická reprezentace začínají všímat problematiky bariér – těch vnějších i vnitřních. Děkujeme za vstřícnost a přejeme spoustu zajímavých stavebních projektů.“

Informace o sdružení Asistence a postižených klientech, kterým pomáhá, najdete na www.asistence.org.

Blanka dostala křídla

Vzkaz do budoucnosti

v podzemní strojovně vzduchotechniky tunelového

komplexu Blanka pod letnou se koncem srpna rozletěla křídla. nikoliv ptačí, ale ta, jež red Bull dává všem,

kdo si energetický nápoj této značky oblíbili.

Největší v současnosti rozestavěnou podzemní prostoru u nás si lidé z Red Bullu vybrali pro pořízení

snímků a natočení reklamního videa se skateboardistou

Maximem Habancem (foto). Ten v posledních letech patří na závodech v Česku i ve světě k nejlepším jezdcům,

v roce 2009 vyhrál Mistrovství ČR a stále se zúčastňuje

mnoha významných závodů po celé Evropě.

„Skateboarding je podobně jako mnoho dalších sportů

i o hledání nových zajímavých lokalit, které jezdci umožní

posunout osobní hranice výkonů a často i možnosti disciplíny jako takové. Tunel Blanka je z architektonického

pohledu rozhodně unikátní dílo a navíc obecně známá

stavba. Příležitost natáčet a fotit v jeho prozatím uzavřených prostorách jsme proto uvítali. Pořízené materiály

však nevyužijeme pro běžné reklamní kampaně našeho

nápoje, ale necháme je šířit po celém světě prostřednictvím skateboardových médií a internetových kanálů

značky Red Bull,“ vysvětlil Milan Formánek ze společnosti

Red Bull Communications Czech Republic.

Během přestavby kostela Marie Magdalské v liberci,

kterou provádí tým Ing. Jáchyma Kubečka z divize 8,

našli stavbaři v makovici vrchní věže měděný tubus.

obsahoval švabachem psané dokumenty a čtyři mince,

památky z roku 1910, kdy svatostánek vznikal. v pátek

7. září 2012 uložili do věže své poselství pro budoucnost i ti, kdo provádějí jeho současnou opravu (foto).

Nečekaný červencový nález historiky překvapil. Novobarokní kostel se totiž v minulosti už dvakrát opravoval,

a tak doklady z období jeho stavby nikdo nečekal. Po

překladu vyšlo najevo, že to jsou „listiny, jejichž prostřednictvím vejde ve známost budoucím generacím“, kdo, kdy,

proč a za co kostel postavil. Zmiňují nejen donátory a tehdejšího císaře či papeže a rovněž architekty a stavitele, ale

uvádějí i jména německých polírů, klempířů a pokrývačů,

kteří Jubilejní kostel Františka Josefa, jak se tehdy nazýval, postavili, a to včetně tovaryšů.

Současní stavaři i investor – společnost Geotermální

energie pro občany – do novodobé schránky ukryli doklady o sobě i dnešní době. Až se bude po mnoha desítkách

let věž památkově chráněného kostela znovu opravovat,

najdou tam proto budoucí kolegové i publikaci o Metrostavu, jeho noviny a osobní poselství týmu Ing. Kubečka.

–red–, foto red Bull Communications Cr

6

7

8

9

Královopolský tunel (foto č. 1) zkrátil o čtvrt hodiny průjezd severní částí Brna

stavaři ze sdružení firem oHl Žs, Metrostav a subterra pracovali mezi brněnským Královým polem a čtvrtí Žabovřesky

šest let. v poslední srpnový den se jejich společné dílo – 6,24 km komunikace I. třídy včetně dvou tunelů o délce

1237 a 1258 metrů, devíti mostů, mimoúrovňových nájezdových ramp a lávky pro chodce – otevřelo dopravě. tým

Ing. pavla Brožka z divize 1 Metrostavu v něm odpovídal za ražbu obou souběžných tunelů, všechny hloubené tunely,

komunikace, plynovody a horkovody. „stavební objekty jsou předané do předčasného užívání a provozní soubory jsou

ve zkušebním provozu, který bude trvat minimálně jeden rok. některé práce, které s dopravou přímo nesouvisejí,

ještě musíme dokončit – třeba terénní úpravy, protihluková opatření nebo drobné opravy na objektech v poklesové

kotlině,“ vysvětlil Ing. Brožek, který se při otevření tunelů setkal se současným ředitelem své divize Ing. Jaroslavem

Heranem i s ředitelem bývalým – Ing. Milanem veselským, který je dnes obchodním ředitelem Metrostavu (foto č. 2

zleva). Ministr dopravy Mgr. pavel dobeš si našel čas na přátelskou výměnu názorů s generální ředitelem Metrostavu

Ing. pavlem pilátem (foto č. 3). otevření tunelů, které výrazně ulehčí dopravě v severní části Brna, se těšilo velkému

zájmu veřejnosti (foto č. 4). akci zahájily projevy hostů, mezi které patřil i hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Michal

Hašek, primátor Brna Bc. roman onderka, MBa, a generální ředitel Řsd david čermák. poté, co augustiniánský opat

lukáš evžen Martinec (foto č. 5) pronesl žehnací modlitbu ke sv. Barboře i k celému dílu, stavbaři spolu s politiky

přestřihli symbolickou pásku (foto č. 6) a připili na bezvadný provoz právě dokončené stavby (foto č. 7). oba tubusy

Královopolského tunelu (foto č. 8, 9) ještě ten samý den zaplnila projíždějící auta.

–red–, foto Jáchym Kubeček

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / číslo 16/2012 vyšlo 13. 9. 2012 (17/2012 vyjde 27. 9. 2012) / složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.