strana 4
naděje pro život
Kostní dřeň je rosolovitá tkáň uvnitř kostí, která obsahuje krvetvorné buňky. právě jejich transplantace je
poslední šancí na záchranu mnoha nemocných, často
dětí, s rakovinnými nádory nebo nejtěžšími chorobami
krve, třeba s leukemií.
Spojená mezinárodní databáze dárců kostní dřeně
dnes obsahuje přes 13 milionů možných dárců, přesto se
pro dvacet procent nemocných pomoc nenajde. Proto je
každé rozšíření počtu dárců vítané. Zaregistrovat se mezi
ně mohou osoby ve věku 18–35 let, které jsou běžně zdravé asi tak jako dárci krve. Zdravotník jim ze žíly odebere
2 ml krve, které odešle k vyšetření transplantačních znaků
do centrální laboratoře Českého národního registru dárců
dřeně (ČNRDD). Tkáňový typ nového dárce je potom pod
kódem a zcela anonymně odeslán do Koordinačního centra ČNRDD, kde je vložen do počítačové databáze, a zároveň zaslán do mezinárodního registru. Zde je k dispozici
pro konkrétní nemocné osoby u nás i v zahraničí, které by
krvetvorné buňky stejného tkáňového typu mohly potřebovat – ale jen do té doby, pokud dárce bude chtít nebo
dokud nedosáhne věku 60 let.
Kdokoliv se zapíše do registru, může být vybrán jako
vhodný dárce ve velice krátké době. Lékaři přitom při
výběru preferují zejména muže. Zhruba 99 % možných
dárců se však podle statistiky odběru kostní dřeně nikdy
nedočká. Pokud se však uskuteční, může proběhnout
třemi způsoby. Třeba pomocí speciálního přístroje přímo
ze žilní krve jako u darování krevní plazmy nebo krevních
destiček. Druhý způsob představuje odsátí kostní dřeně
při celkové narkóze pomocí jehel přímo z dutiny pánevní
kosti. Třetí možností je u žen odběr pupečníkové krve
bezprostředně po porodu.
Více se o darování kostní dřeně můžete dozvědět
na www.kostnidren.cz či www.darujzivot.cz nebo v následujících dvou číslech našich novin. Metrostav totiž
chce při listopadové akci Daruj krev s Metrostavem nabídnout všem věkově vhodným dárcům krve i možnost
podrobně se seznámit s pravidly pro darování kostní dřeně. Měli by tak zároveň i příležitost nechat se jednoduše
zapsat do registru jejích dárců. Pomoci by při tom mělo
občanské sdružení LYMFOM HELP. O jeho činnosti promluví v příštích novinách členka jeho výkonného výboru
sdružení Mgr. Ludmila Šimáčková.
InFOrMAce / AKtuAlItY / zAjíMAVOstI
nAŠe FOtOrePOrtáŽ
slOuPeK ODBOrŮ
volby do orgánů základní organizace
V průběhu posledních týdnů se v rámci Metrostavu
a některých jeho dceřiných společností, v nichž působí základní organizace OS Stavba Metrostav, uskutečnily volby do jejích orgánů. Na základě výsledků
voleb byly na další čtyřleté funkční období nově ustaveny dílenské výbory a celopodnikový výbor základní
organizace. Do funkce předsedy ZO byl podnikovým
výborem opětovně zvolen pan Pavel Meyer, místopředsedou se stal pan Vladimír Gilányi z divize 9.
Zároveň výbor ZO jmenoval do funkce hlavního odborového inspektora BOZP pana Petra Dvouletého
z divize 3. Úvodní zasedání nově zvolené revizní komise ZO se uskuteční v nejbližším možném termínu.
Poděkování za zážitek
1
2
3
4
5
prezident skupiny Metrostav Jiří Bělohlav se nedávno
jízdou na invalidním vozíku zúčastnil projektu Jedeme
v tom s vámi, který uspořádalo občanské sdružení asistence. po následné návštěvě skupiny těžce zdravotně
postižených v rozestavěných tunelech metra v.a dostali průvodci této akce z asistence poděkování od sociálního terapeuta tomáše Moravce:
„Všichni jsme už od přirozenosti sběratelé. Když ničeho jiného, tak okamžiků, které svým vlastním vědomým
úsilím činíme jedinečnými. Některé z těchto chvilek se
mohou stát bezednou studnou energie, síly a invence.
Návštěva tunelu nově vznikající trasy pražského metra
byla pro účastníky na vozíku i bez něj právě tím okamžikem, jehož nevšednost a jedinečnost bude dlouho promlouvat do šedivých hodin jejich jinak všedních a komplikovaných dní.
Rád bych za naše klienty a celý tým sdružení Asistence co nejsrdečněji poděkoval všem, kdo tuto návštěvu
svým přístupem umožnili. I díky Vám, pane Bělohlave, si
média a politická reprezentace začínají všímat problematiky bariér – těch vnějších i vnitřních. Děkujeme za vstřícnost a přejeme spoustu zajímavých stavebních projektů.“
Informace o sdružení Asistence a postižených klientech, kterým pomáhá, najdete na www.asistence.org.
Blanka dostala křídla
Vzkaz do budoucnosti
v podzemní strojovně vzduchotechniky tunelového
komplexu Blanka pod letnou se koncem srpna rozletěla křídla. nikoliv ptačí, ale ta, jež red Bull dává všem,
kdo si energetický nápoj této značky oblíbili.
Největší v současnosti rozestavěnou podzemní prostoru u nás si lidé z Red Bullu vybrali pro pořízení
snímků a natočení reklamního videa se skateboardistou
Maximem Habancem (foto). Ten v posledních letech patří na závodech v Česku i ve světě k nejlepším jezdcům,
v roce 2009 vyhrál Mistrovství ČR a stále se zúčastňuje
mnoha významných závodů po celé Evropě.
„Skateboarding je podobně jako mnoho dalších sportů
i o hledání nových zajímavých lokalit, které jezdci umožní
posunout osobní hranice výkonů a často i možnosti disciplíny jako takové. Tunel Blanka je z architektonického
pohledu rozhodně unikátní dílo a navíc obecně známá
stavba. Příležitost natáčet a fotit v jeho prozatím uzavřených prostorách jsme proto uvítali. Pořízené materiály
však nevyužijeme pro běžné reklamní kampaně našeho
nápoje, ale necháme je šířit po celém světě prostřednictvím skateboardových médií a internetových kanálů
značky Red Bull,“ vysvětlil Milan Formánek ze společnosti
Red Bull Communications Czech Republic.
Během přestavby kostela Marie Magdalské v liberci,
kterou provádí tým Ing. Jáchyma Kubečka z divize 8,
našli stavbaři v makovici vrchní věže měděný tubus.
obsahoval švabachem psané dokumenty a čtyři mince,
památky z roku 1910, kdy svatostánek vznikal. v pátek
7. září 2012 uložili do věže své poselství pro budoucnost i ti, kdo provádějí jeho současnou opravu (foto).
Nečekaný červencový nález historiky překvapil. Novobarokní kostel se totiž v minulosti už dvakrát opravoval,
a tak doklady z období jeho stavby nikdo nečekal. Po
překladu vyšlo najevo, že to jsou „listiny, jejichž prostřednictvím vejde ve známost budoucím generacím“, kdo, kdy,
proč a za co kostel postavil. Zmiňují nejen donátory a tehdejšího císaře či papeže a rovněž architekty a stavitele, ale
uvádějí i jména německých polírů, klempířů a pokrývačů,
kteří Jubilejní kostel Františka Josefa, jak se tehdy nazýval, postavili, a to včetně tovaryšů.
Současní stavaři i investor – společnost Geotermální
energie pro občany – do novodobé schránky ukryli doklady o sobě i dnešní době. Až se bude po mnoha desítkách
let věž památkově chráněného kostela znovu opravovat,
najdou tam proto budoucí kolegové i publikaci o Metrostavu, jeho noviny a osobní poselství týmu Ing. Kubečka.
–red–, foto red Bull Communications Cr
6
7
8
9
Královopolský tunel (foto č. 1) zkrátil o čtvrt hodiny průjezd severní částí Brna
stavaři ze sdružení firem oHl Žs, Metrostav a subterra pracovali mezi brněnským Královým polem a čtvrtí Žabovřesky
šest let. v poslední srpnový den se jejich společné dílo – 6,24 km komunikace I. třídy včetně dvou tunelů o délce
1237 a 1258 metrů, devíti mostů, mimoúrovňových nájezdových ramp a lávky pro chodce – otevřelo dopravě. tým
Ing. pavla Brožka z divize 1 Metrostavu v něm odpovídal za ražbu obou souběžných tunelů, všechny hloubené tunely,
komunikace, plynovody a horkovody. „stavební objekty jsou předané do předčasného užívání a provozní soubory jsou
ve zkušebním provozu, který bude trvat minimálně jeden rok. některé práce, které s dopravou přímo nesouvisejí,
ještě musíme dokončit – třeba terénní úpravy, protihluková opatření nebo drobné opravy na objektech v poklesové
kotlině,“ vysvětlil Ing. Brožek, který se při otevření tunelů setkal se současným ředitelem své divize Ing. Jaroslavem
Heranem i s ředitelem bývalým – Ing. Milanem veselským, který je dnes obchodním ředitelem Metrostavu (foto č. 2
zleva). Ministr dopravy Mgr. pavel dobeš si našel čas na přátelskou výměnu názorů s generální ředitelem Metrostavu
Ing. pavlem pilátem (foto č. 3). otevření tunelů, které výrazně ulehčí dopravě v severní části Brna, se těšilo velkému
zájmu veřejnosti (foto č. 4). akci zahájily projevy hostů, mezi které patřil i hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Michal
Hašek, primátor Brna Bc. roman onderka, MBa, a generální ředitel Řsd david čermák. poté, co augustiniánský opat
lukáš evžen Martinec (foto č. 5) pronesl žehnací modlitbu ke sv. Barboře i k celému dílu, stavbaři spolu s politiky
přestřihli symbolickou pásku (foto č. 6) a připili na bezvadný provoz právě dokončené stavby (foto č. 7). oba tubusy
Královopolského tunelu (foto č. 8, 9) ještě ten samý den zaplnila projíždějící auta.
–red–, foto Jáchym Kubeček
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / číslo 16/2012 vyšlo 13. 9. 2012 (17/2012 vyjde 27. 9. 2012) / složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.