Královopolský tunel zkrátil
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str.
4
průjezd
severní částí
Brna
13. září 2012 / 16 / XXIV
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Milana Veselského,
obchodního ředitele Metrostavu str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Oblouk mostu se zvedá
Krátce / Aktuálně
Daruj krev s Metrostavem
Na pátek 2. listopadu 2012 připravujeme další tradiční
akci Daruj krev s Metrostavem. Na dárce se opět těší tým
zdravotníků z Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích
a útvar vztahů k veřejnosti ze společnosti Metrostav.
Hlasujte v soutěži
Od 9. září do 4. října můžete
podpořit čtyři nominovaná
díla Metrostavu v soutěži
Stavba roku 2012. Hlasování
na internetovém portálu
www.stavbaroku.cz
rozhodne o Ceně veřejnosti
v soutěži a vybere i nejlepší dílo vybudované v hl. m.
Praze. Výsledky celé soutěže budou vyhlášeny 4. října
na slavnostním setkání Dnů stavitelství a architektury.
Změna v Bělorusku
Novým ředitelem zastoupení
divize 3 Metrostavu
v Bělorusku se stal Jiří
Růžek. Od loňského roku
v zemi řídil výstavbu
dopravně-logistického
terminálu u Ščitomiriči
(foto) jižně od Minska. Teď bude odpovídat i za nedávno
vysoutěženou stavbu příhraničního nákladního terminálu
Kozloviči II. u Brestu, kterou povede Ing. Pavel Hruška.
Poděkování za ochotu
Prostřednictvím kontaktu na internetových stránkách
dostal generální ředitel Metrostavu Ing. Pilát poděkování
od Kamila Šína. Při návratu z dovolené mu v obtížné situaci
pomohli zaměstnanci divize 5, kteří nedaleko pracovali.
Díky směřují zejména k Josefu Kratochvílovi.
Den otevřených dveří
Navštivte 28. září 2012 od 9.00
do 15.00 hodin stavbu městského
tunelového komplexu Blanka v Praze.
Vstup na prohlídkovou trasu bude umožněn
rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného
náměstí v Praze 6. Pět km dlouhá trasa vede
do Troje a přes budovaný Trojský most pokračuje
zpět ke stanicím MHD v Holešovicích. Je
bezbariérová, pro vozíčkáře je však potřebný
doprovod. Nezbytná je sportovní obuv.
Více na www.metrostav.cz/cz/DODtunelBlanka
První ze tří částí ocelového oblouku Trojského mostu začali 6. září stavaři zvedat do jeho pozice. Krajní díl s hmotností 720 tun zvedly hydraulické lisy u trojského břehu do výšky 17 m za tři dny. Práce, které by se neobešly bez
měření geodetů, řídili pracovníci divizí 5, 3 a 2 Metrostavu. Oblouk by měl být kompletní začátkem listopadu.
Stavba Galerie Teplice začala
demolicemi str. 2
Divize 6 dostavěla malou vodní
elektrárnu Vranov 2 str. 2
Rezidence Eliška ve Vysočanech
rychle roste do nebe str. 3
Lávka s ambicemi
Díky úsilí pracovníků z provozu mostů divize 5 by už
za rok měla propojit Čelákovice a obec Káraný moderní lávka přes Labe (vizualizace). Základní kámen její
stavby poklepal v úterý 28. srpna spolu se starosty
obou sídel a ředitelem závodu Střední Labe také ředitel
divize 5 Ing. Václav Soukup (foto druhý zprava).
Výstavba téměř 254 m dlouhého přemostění je pro
život obyvatel Čelákovic a Káraného nezbytně nutná. Dosud totiž více než 400 jejich obyvatel denně přecházelo
přes Labe po lávce na jezové zdrži. Ta má však na obou
koncích schodiště a hlavně je v dezolátním stavu, stejně
jako přilehlé vodní dílo. Povodí Labe je chce ještě letos
začít opravovat a po ukončení rekonstrukce už nad zdymadlem cesta nepovede. Město Čelákovice proto dlouho
připravuje výstavbu vlastní bezbariérové lávky, která by
propojila oba břehy řeky a byla by i součástí cyklostezky.
Při slavnostním zahájení stavby na čelákovické radnici
vysvětlil zástupce firmy PONTEX, která lávku navrhla, že
odborníci v průběhu přípravy zvažovali možnost použití
celé řady typů mostních konstrukcí. Nakonec se jako
nejvhodnější ukázal návrh lehké zavěšené lávky na pobřežních ocelových pylonech. Ty budou asi 36 m vysoké
a hlubinně založené. Vysokopevnostní beton ve spřažené
mostovce umožní vytvořit subtilní spojitou konstrukci.
Pylony příliš nezatíží a přitom dosáhne vyhovujících dynamických parametrů.
Ing. Soukup potvrdil, že divize 5 zahájí stavbu okamžitě po doprojektování realizační dokumentace. Začne pylony, na které bude technologií letmé montáže postupně
zavěšovat jednotlivé díly mostovky.
Při poklepu u břehu Labe upozornil starosta Čelákovic
Ing. Josef Pátek na základní kámen: „Je to valoun z vahlovické žuly zvaný labák. Má rozměry 1,8 x 1 x 0,9 metru
a navrhla jej architektka Šárka Kadeřábková. Je nejen
symbolem spojení obou břehů a životů lidí na nich, ale sahá mnohem dál. Jsou na něm bílé směrovky do hlavních
evropských měst a modré ukazatele související s tokem
Labe, které odkazují na jeho pramen a ústí. Miska na vrcholu by měla sloužit jako pítko pro ptactvo.“
Lávka s průjezdnou šířkou tři metry poslouží v sezoně
odhadem i tisícovce cyklistů denně. Celoročně však po ní
budou moci přejíždět i vozidla integrovaného záchranného systému do hmotnosti 3,5 tuny, takže nový most zřej-
V IKEM vyroste za 420 dní pavilon Elipsa
Představitelé Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) zahájili 4. září výstavbu nového pavilonu Z7, který je podle navrženého půdorysu nazýván
Elipsa. Nebo také CEVKOON – Centrum experimentálního výzkumu krevního oběhu a orgánových náhrad.
Za 420 dní jej vystaví tým Josefa Majera z divize 9,
který na místě povede Ing. Petr Misauer.
Příprava strategie
Ve středu 5. září se v centrále Metrostavu sešlo přes
padesát vrcholových manažerů společnosti, aby formou
SWOT analýzy prováděné v pěti souběžných sekcích
společně naformulovali východiska pro přípravu strategie
firmy na léta 2013–16. Úvodní i závěrečné slovo akce patřilo generálnímu řediteli Metrostavu Ing. Pavlu Pilátovi.
„Zítra přebíráme staveniště a hned nato začneme se
stavbou,“ potvrdil při slavnostním zahájení Josef Majer.
„Po zemních pracích přijdou na řadu pilotové základy
a železobetonové monolitické konstrukce. Jejich provedení se nám ale kvůli opožděnému začátku stavby posunulo
až do zimy a z toho velkou radost nemáme. Očekáváme
však, že dílo nebude neobvykle složité a že jej bez problémů řádně dokončíme ve smluvním termínu.“
Ing. Misauer doplnil: „Máme za úkol vybudovat stavební část projektu včetně stavebních technologií, vnitřní
a zdravotnické vybavení už nejsou součástí naší dodávky.“
Nový pavilon s 880 m2 ploch laboratoří a 1270 m2
ploch zázemí bude mít jedno podzemní a dvě nadzemní
podlaží. Vyrostou nad půdorysem ve tvaru elipsy o opsaném rozměru 41 x 27 m. Obálku objektu vytvoří hladká
válcová plocha z matných děrovaných plechů prolomená
terasami a vstupy. Před částí fasády bude předsazena
ocelová sloupková konstrukce, jež se stane základem
slunolamů a oporou pnoucí zeleně. Také plochá střecha
poroste intenzivní zelení, a celá Elipsa se tak svým vzhledem přizpůsobí nedalekému lesoparku.
V podzemí nové Z7 bude technické a skladové zázemí
a 14 garážových stání, v obou nadzemních podlažích potom nejmodernější laboratoře a výzkumná pracoviště pro
týmy, které se zabývají diabetem, transplantacemi a onemocněním kardiovaskulárního systému. V nízkoenergeticky řešené budově najde své místo i vedení Centra
experimentální medicíny IKEM a nezbytná administrativa.
Nadzemní most a nová schodišťová věž propojí Elipsu se
sousedním pavilonem Z1. Součástí stavby bude i vybudování trafostanice, komunikací a sadových úprav.
Poklepu základního kamene se mimo představitelů IKEM ujal i výrobně-technický ředitel Metrostavu
Ing. Ivan Hrdina (foto druhý zprava). Slíbil, že i přes velmi
nízkou cenu, za kterou společnost zakázku vysoutěžila,
dokončí stavbu kvalitně a včas – v únoru 2014.
mě umožní i záchranu lidských životů. Mezi oběma sídly
je totiž dnes silniční vzdálenost kolem dvaceti kilometrů.
Představitelé Čelákovic jsou na navrženou lávku velmi
pyšní. Podle nich by mohla díky své eleganci i délce zavěšeného pole 156 metrů po dokončení aspirovat alespoň
na cenu Stavba roku Středočeského kraje.
– l s – , f o t o – j h – , v i z u a l i z a c e PONTE X