Královopolský tunel zkrátil

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str.

4

průjezd

severní částí

Brna

13. září 2012 / 16 / XXIV

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Milana Veselského,

obchodního ředitele Metrostavu str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Oblouk mostu se zvedá

Krátce / Aktuálně

Daruj krev s Metrostavem

Na pátek 2. listopadu 2012 připravujeme další tradiční

akci Daruj krev s Metrostavem. Na dárce se opět těší tým

zdravotníků z Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích

a útvar vztahů k veřejnosti ze společnosti Metrostav.

Hlasujte v soutěži

Od 9. září do 4. října můžete

podpořit čtyři nominovaná

díla Metrostavu v soutěži

Stavba roku 2012. Hlasování

na internetovém portálu

www.stavbaroku.cz

rozhodne o Ceně veřejnosti

v soutěži a vybere i nejlepší dílo vybudované v hl. m.

Praze. Výsledky celé soutěže budou vyhlášeny 4. října

na slavnostním setkání Dnů stavitelství a architektury.

Změna v Bělorusku

Novým ředitelem zastoupení

divize 3 Metrostavu

v Bělorusku se stal Jiří

Růžek. Od loňského roku

v zemi řídil výstavbu

dopravně-logistického

terminálu u Ščitomiriči

(foto) jižně od Minska. Teď bude odpovídat i za nedávno

vysoutěženou stavbu příhraničního nákladního terminálu

Kozloviči II. u Brestu, kterou povede Ing. Pavel Hruška.

Poděkování za ochotu

Prostřednictvím kontaktu na internetových stránkách

dostal generální ředitel Metrostavu Ing. Pilát poděkování

od Kamila Šína. Při návratu z dovolené mu v obtížné situaci

pomohli zaměstnanci divize 5, kteří nedaleko pracovali.

Díky směřují zejména k Josefu Kratochvílovi.

Den otevřených dveří

Navštivte 28. září 2012 od 9.00

do 15.00 hodin stavbu městského

tunelového komplexu Blanka v Praze.

Vstup na prohlídkovou trasu bude umožněn

rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného

náměstí v Praze 6. Pět km dlouhá trasa vede

do Troje a přes budovaný Trojský most pokračuje

zpět ke stanicím MHD v Holešovicích. Je

bezbariérová, pro vozíčkáře je však potřebný

doprovod. Nezbytná je sportovní obuv.

Více na www.metrostav.cz/cz/DODtunelBlanka

První ze tří částí ocelového oblouku Trojského mostu začali 6. září stavaři zvedat do jeho pozice. Krajní díl s hmotností 720 tun zvedly hydraulické lisy u trojského břehu do výšky 17 m za tři dny. Práce, které by se neobešly bez

měření geodetů, řídili pracovníci divizí 5, 3 a 2 Metrostavu. Oblouk by měl být kompletní začátkem listopadu.

Stavba Galerie Teplice začala

demolicemi str. 2

Divize 6 dostavěla malou vodní

elektrárnu Vranov 2 str. 2

Rezidence Eliška ve Vysočanech

rychle roste do nebe str. 3

Lávka s ambicemi

Díky úsilí pracovníků z provozu mostů divize 5 by už

za rok měla propojit Čelákovice a obec Káraný moderní lávka přes Labe (vizualizace). Základní kámen její

stavby poklepal v úterý 28. srpna spolu se starosty

obou sídel a ředitelem závodu Střední Labe také ředitel

divize 5 Ing. Václav Soukup (foto druhý zprava).

Výstavba téměř 254 m dlouhého přemostění je pro

život obyvatel Čelákovic a Káraného nezbytně nutná. Dosud totiž více než 400 jejich obyvatel denně přecházelo

přes Labe po lávce na jezové zdrži. Ta má však na obou

koncích schodiště a hlavně je v dezolátním stavu, stejně

jako přilehlé vodní dílo. Povodí Labe je chce ještě letos

začít opravovat a po ukončení rekonstrukce už nad zdymadlem cesta nepovede. Město Čelákovice proto dlouho

připravuje výstavbu vlastní bezbariérové lávky, která by

propojila oba břehy řeky a byla by i součástí cyklostezky.

Při slavnostním zahájení stavby na čelákovické radnici

vysvětlil zástupce firmy PONTEX, která lávku navrhla, že

odborníci v průběhu přípravy zvažovali možnost použití

celé řady typů mostních konstrukcí. Nakonec se jako

nejvhodnější ukázal návrh lehké zavěšené lávky na pobřežních ocelových pylonech. Ty budou asi 36 m vysoké

a hlubinně založené. Vysokopevnostní beton ve spřažené

mostovce umožní vytvořit subtilní spojitou konstrukci.

Pylony příliš nezatíží a přitom dosáhne vyhovujících dynamických parametrů.

Ing. Soukup potvrdil, že divize 5 zahájí stavbu okamžitě po doprojektování realizační dokumentace. Začne pylony, na které bude technologií letmé montáže postupně

zavěšovat jednotlivé díly mostovky.

Při poklepu u břehu Labe upozornil starosta Čelákovic

Ing. Josef Pátek na základní kámen: „Je to valoun z vahlovické žuly zvaný labák. Má rozměry 1,8 x 1 x 0,9 metru

a navrhla jej architektka Šárka Kadeřábková. Je nejen

symbolem spojení obou břehů a životů lidí na nich, ale sahá mnohem dál. Jsou na něm bílé směrovky do hlavních

evropských měst a modré ukazatele související s tokem

Labe, které odkazují na jeho pramen a ústí. Miska na vrcholu by měla sloužit jako pítko pro ptactvo.“

Lávka s průjezdnou šířkou tři metry poslouží v sezoně

odhadem i tisícovce cyklistů denně. Celoročně však po ní

budou moci přejíždět i vozidla integrovaného záchranného systému do hmotnosti 3,5 tuny, takže nový most zřej-

V IKEM vyroste za 420 dní pavilon Elipsa

Představitelé Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) zahájili 4. září výstavbu nového pavilonu Z7, který je podle navrženého půdorysu nazýván

Elipsa. Nebo také CEVKOON – Centrum experimentálního výzkumu krevního oběhu a orgánových náhrad.

Za 420 dní jej vystaví tým Josefa Majera z divize 9,

který na místě povede Ing. Petr Misauer.

Příprava strategie

Ve středu 5. září se v centrále Metrostavu sešlo přes

padesát vrcholových manažerů společnosti, aby formou

SWOT analýzy prováděné v pěti souběžných sekcích

společně naformulovali východiska pro přípravu strategie

firmy na léta 2013–16. Úvodní i závěrečné slovo akce patřilo generálnímu řediteli Metrostavu Ing. Pavlu Pilátovi.

„Zítra přebíráme staveniště a hned nato začneme se

stavbou,“ potvrdil při slavnostním zahájení Josef Majer.

„Po zemních pracích přijdou na řadu pilotové základy

a železobetonové monolitické konstrukce. Jejich provedení se nám ale kvůli opožděnému začátku stavby posunulo

až do zimy a z toho velkou radost nemáme. Očekáváme

však, že dílo nebude neobvykle složité a že jej bez problémů řádně dokončíme ve smluvním termínu.“

Ing. Misauer doplnil: „Máme za úkol vybudovat stavební část projektu včetně stavebních technologií, vnitřní

a zdravotnické vybavení už nejsou součástí naší dodávky.“

Nový pavilon s 880 m2 ploch laboratoří a 1270 m2

ploch zázemí bude mít jedno podzemní a dvě nadzemní

podlaží. Vyrostou nad půdorysem ve tvaru elipsy o opsaném rozměru 41 x 27 m. Obálku objektu vytvoří hladká

válcová plocha z matných děrovaných plechů prolomená

terasami a vstupy. Před částí fasády bude předsazena

ocelová sloupková konstrukce, jež se stane základem

slunolamů a oporou pnoucí zeleně. Také plochá střecha

poroste intenzivní zelení, a celá Elipsa se tak svým vzhledem přizpůsobí nedalekému lesoparku.

V podzemí nové Z7 bude technické a skladové zázemí

a 14 garážových stání, v obou nadzemních podlažích potom nejmodernější laboratoře a výzkumná pracoviště pro

týmy, které se zabývají diabetem, transplantacemi a onemocněním kardiovaskulárního systému. V nízkoenergeticky řešené budově najde své místo i vedení Centra

experimentální medicíny IKEM a nezbytná administrativa.

Nadzemní most a nová schodišťová věž propojí Elipsu se

sousedním pavilonem Z1. Součástí stavby bude i vybudování trafostanice, komunikací a sadových úprav.

Poklepu základního kamene se mimo představitelů IKEM ujal i výrobně-technický ředitel Metrostavu

Ing. Ivan Hrdina (foto druhý zprava). Slíbil, že i přes velmi

nízkou cenu, za kterou společnost zakázku vysoutěžila,

dokončí stavbu kvalitně a včas – v únoru 2014.

mě umožní i záchranu lidských životů. Mezi oběma sídly

je totiž dnes silniční vzdálenost kolem dvaceti kilometrů.

Představitelé Čelákovic jsou na navrženou lávku velmi

pyšní. Podle nich by mohla díky své eleganci i délce zavěšeného pole 156 metrů po dokončení aspirovat alespoň

na cenu Stavba roku Středočeského kraje.

– l s – , f o t o – j h – , v i z u a l i z a c e PONTE X