strana 3
Střípky z muzea
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Rekonstrukce historické budovy Národního muzea
(NM) v Praze probíhá už 16 měsíců. Stavbaři vedení
týmem ředitele výstavby Jana Kučery z divize 9 se při
ní věnují velmi široké škále činností.
Vznik podzemní chodby mezi historickou a novou budovou
NM umožní hloubený tunel pod Vinohradskou třídou
Vzhled stanice Malostranská inspirovalo okolí
Kvůli omezenému prostoru pro hloubení tunelu museli
stavbaři stroje přenášet pomocí jeřábů
Jednou z nejzajímavějších stanic pražského metra
vůbec je zastávka Malostranská. Nachází se v samém srdci historického centra v blízkosti Valdštejnského paláce, raně barokního klenotu postaveného
v letech 1623–1630 podle projektu italských architektů, jimiž byli Andrea Spezza, Giovanni Battista
Pieroni a Nicolò Sebregondi.
Protože na místě stanice, zprovozněné v srpnu roku 1978, původně stál historický dům U Tří králů, zvaný
též U Pětníku, kompenzovali architekti Zdeněk Drobný
a Otakar Kuča, který je autorem zahradních úprav atria,
jeho ztrátu nevšedně pojatým vstupním objektem metra. Koncipovali ho totiž jako reminiscenci na okolní
prostředí – tedy takřka v barokním duchu – jako nízký
a vzdušný kavárenský pavilon integrovaný do zahradního atria obehnaného zdí. Aby ještě umocnili výjimečnost
tohoto prostoru, z něhož se vstupuje přímo do někdejší
Valdštejnské jízdárny, která slouží Národní galerii jako
výstavní sál, opatřili jej vedle vodní hladiny také řadou
uměleckých děl a uměleckořemeslných detailů.
Největší pozornost poutají kopie barokních skulptur
či faksimile rokokových váz z roku 1770, které najdeme
v zahradě i vestibulu. Jejich autory byli sochaři Antonín
a Matyáš Bernard Braunové, kteří je původně zhotovili
pro špitál v Kuksu a zámek Valeč. Ostatní díla již pocházejí ze 70. let 20. století. Jde většinou o kamenické
a pasířské práce, na nichž se podílela plejáda umělců
včetně architekta Drobného, jenž je spolu s Ladislavem
Jiránkem autorem kašny a kamenných bazénků v atriu.
U vchodu do vestibulu metra je umístěna trojitá kovaná mříž s pozlacenými domovními znameními, která
odkazují na nejznámější malostranské domy – U Zlatého
slunce, U Zlatého klíče a U Tří housliček. Autorem této
půvabné mříže je akademický sochař Jan Smrž. Autory
dalších mříží pak jsou sochaři Josef Kobylka, Eduard
Řepka, Jaromír Brudhaus a Zbyněk Runčzik.
Posledním dílem, na které bychom neměli zapomenout, je drobný nárožní patník od Luboše Růžičky, který
nese datum 1978, tedy otevření stanice Malostranská.
Poločas nad přehradou
Je hotovo a přitom není. To si mohl v polovině července pomyslet vedoucí projektu Ing. Jiří Pups z divize 8
po úspěšné kolaudaci bytového domu C, který je součástí developerského projektu Hostivař – Nad Přehradou. Dokončené byty v něm už dnes přebírají jejich
majitelé. Hotovo však ještě není. Stejný tým stavbařů
má totiž v téže lokalitě za úkol postavit ještě dvě další
obytné budovy.
Výstavba projektu Nad Přehradou je rozdělená do pěti
etap. Dvě byly dokončeny už dřív, třetí – dům C (foto č. 1)
– prošla kolaudací před pár týdny. „Céčko se nám podařilo dokončit včas díky kvalitnímu týmu spolupracovníků.
Zkoordinovat požadavky klientských změn s provádění
stavby bylo totiž velmi náročné a předpokládám, že neméně složité bude i předávání bytů klientům,“ řekl Ing. Jiří
Pups. Developerská společnost Finep totiž byty nabízí
s možností variabilního umístění zařizovacích prvků podle
přání klientů, a to není pro žádné stavbaře jednoduchá
záležitost. Zvlášť pokud jsou z divize 8, která sice má bohaté zkušenosti ze staveb metra či zakázek pro energetiku
a průmysl, ale bytové výstavbě se často nevěnuje. I přesto
se jí tato náročná práce daří.
„Věřím, že nabyté zkušenosti z domu C nám pomohou
při provádění zbývající objektů A a F. Komplikace spojené
s klientskými změnami se snažíme předvídat už od začátku, přesto i tady očekávám největší problémy při plnění
požadavků budoucích majitelů bytů,“ dodal Ing. Pups.
1
Jakub Potůček
Trasu chodby křižují různá podzemní vedení. Stoka z první
republiky byla naštěstí zrušena už při výstavbě metra
je počet velkých bytových projektů, na kterých dnes Metrostav
pracuje. Patří mezi ně třeba soubor Na Vackově, Garden Towers,
U Dubu, AFI City III, Park Hloubětín nebo Atrium Kobylisy.
2
Divize 3 staví nový „domov“ pro vozidla Lexus
Do začátku září se kolegům podařilo vyhloubit a zajistit
druhou ze tří kotevních úrovní stavební jámy, která bude
sahat až 9 m pod terén. Ze 14 dilatačních úseků, na něž je
podzemní chodba rozdělena, jsou dnes rozestavěny čtyři
Kameníci snesli kuželky a madla z jihozápadní a severozápadní balustrády na terén, umyli je, očistili a zrestaurovali
Domovy pro lidi staví Metrostav poměrně často, ale
„domov“ pro auta jen málokdy. Teď jeden takový
vyrůstá u Bavorské ulice v pražských Stodůlkách. Autocentrum Lexus Praha zde staví tým Ing. Stanislava
Červeného z divize 3 pro investora Louwman Motor
Praha hned u sídla společnosti Toyota Motor Czech.
Podle stavbyvedoucího Ing. Milana Tericha už objekt o celkové užitné ploše 1730 m² začíná dostávat
konečnou podobu. Architekti mu vtiskli zajímavý tvar
nepravidelného pětiúhelníku (záruční a pozáruční servis),
který je vepsán do pravoúhlého trojúhelníku (showroom).
Dvoupodlažní zákaznická část objektu bude mít na střeše
11 parkovacích stání určených pro servis a samostatně
stojící sociální zázemí pro zaměstnance. V technické
a kancelářské části bude do přízemí vestavěné mezipatro.
Všechny výškové úrovně stavby zakryjí ploché střechy.
„Nejsložitější práce z celého projektu už máme doufám za sebou. Šlo o přeložky vodovodu a plynovodu o velkých průměrech – DN 400 a DN 500 – , které jsme museli
provést ještě před zahájením stavby vlastního objektu
autocentra. Náročná tu byla především koordinace naplánovaných činností s probíhajícími zemními a přípravnými
pracemi, které jsme museli zvládnout poměrně rychle
vzhledem k velmi krátké době na realizaci celé zakázky,“
vzpomíná Ing. Terich. Dnes už má autocentrum hotové
nejen založení na pilotách, ale i nosnou prefabrikovanou
konstrukci a nosné vyzdívky včetně nástavby ve druhém
nadzemním podlaží (foto č. 1). V nejbližší době stavbaře
čeká zastřešení a opláštění budovy. Fasády v 1. NP vytvoří
plechové PIR panely (foto č. 2) ve dvou šedých odstínech,
na obvod sociálního zázemí ve 2. NP použijí stavbaři zateplovací systém v bílé barvě.
Architektonické řešení, barevnost fasád i návrh interiérů vychází z jednotného firemního designu výrobce vozidel značky Lexus, který patří do koncernu Toyota. „Také
prostory, ve kterých se budou pohybovat zákazníci, musí
splňovat požadavky vizuálního stylu výrobce automobilů,
který je shodný pro všechna jeho autocentra v Evropě.
Klade důraz na vysokou kvalitu použitých materiálů, což
centrálně z ústředí Lexusu kontrolují,“ říká Ing. Terich.
Divize 3 začala ve Stodůlkách pracovat teprve letos na
konci dubna, její pracovníci už přesto mají za sebou hodně
práce. Musejí spěchat, nové autocentrum totiž má být dokončeno na začátku letošního prosince, kdy do něj dealer
začne stěhovat luxusní vozy Lexus. Precizně provedený
showroom se i se servisem otevře prvním zákazníkům
už na začátku příštího roku.
Vedle zkolaudovaného „Céčka“ dostává v Hostivaři
konečnou podobu i sousední dům A (foto č. 2) s 48 byty
o dispozicích 1+kk (od 29 m²) až po prostornější 4+kk
(do 119 m²). Vyšplhal se už do posledního desátého podlaží a začíná jej obalovat zateplený plášť. V interiérech
stavbaři lijí anhydritové podlahy a dokončují omítky.
U posledního rozestavěného domu označeného F (foto
č. 3) s 54 byty jsou zatím patrné jen železobetonové konstrukce dvou nadzemních podlaží.
Až tým Ing. Pupse projekt Nad Přehradou ukončí,
zavládne klid nejen nad Hostivařskou přehradou, ale také
v divizi 8, která si bude moci do portfolia staveb, jež ovládá, přidat další významný segment výstavby.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Martina Vampulová, foto archiv MTS
Zničené prvky nahradily nové z božanovského pískovce
–red–, foto Ing. arch. Irena Klingorová
Metrostav_16_2016.indd 3
1
2
3
Hostivařská přehrada neboli vodní nádrž Hostivař
vznikla v roce 1964 na jihovýchodním okraji Prahy jako
protipovodňové opatření na potoce Botič. Dosahuje
rozlohy až 42 hektarů a má objem 1 845 000 m3 vody.
Je 2,5 kilometru dlouhá, až 400 m široká a do 12 m
hluboká. Má tvar hada a díky svým rozměrům je
největší vodní plochou v Praze. Její 13 m vysoká zemní
sypaná hráz měří v koruně 110 m a byla vytvořena
z písčitých hlín, návodní těsnění je z hlín sprašových.
Na svazích kolem přehrady roste na 240 ha les.
01.09.16 12:03