5. září 2016 / 16 / XXVIII

Střecha jako vahadlo str. 2

Ptáme se: Ing. Milana Hromádky,

vedoucího projektu z divize 6 str. 2

Firma BeMo dokončila ražby tubusů

tunelového řetězce Klaus str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Manipulace s obrem

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Metrostav koncem července úspěšně prošel externím

auditem zajišťovaným britskou společností Achilles.

V srpnu pak obdržel status certifikovaného dodavatele

ve stavebnictví podle britských standardů, což mu zvýší

šance získat zakázky u náročných zahraničních investorů.

Podpořte Metrostav

Ve třetím ročníku soutěže

Stavba roku Středočeského

kraje usilují o přízeň

veřejnosti i dvě stavby,

na kterých se podílel

Metrostav – severovýchodní

tangenta v Mladé Boleslavi,

na níž ve sdružení pracoval tým Ing. Richarda Rakouše

z divize 4 a mezinárodní výzkumné centrum ELI Beamlines

(foto), kde pod vedením Ing. Tomáše Vašuta pracovali

v projektovém týmu kolegové z divizí 3 a 9. Betonáři

divize 6 se zasloužili o vznik mohutných konstrukcí jeho

laserových hal. Hlasování o Cenu veřejnosti pokračuje

do 15. září na www.stavbaroku.cz. Připojte se!

Stavba tunelu Ejpovice

Repasovaná Viktorka

Cesta tunelem pod Chlumem

Den otevřených dveří

10. září od 10. do 15. hodiny

www.facebook.com/Metrostav

Pokles veřejných zakázek o téměř 39 %

Změny v Divadle Na zábradlí

Foyer přední pražské divadelní scény, kterou Metrostav

dlouhodobě podporuje, projde proměnou. Zakázku na

výstavbu nového vstupu do hlediště, kavárny a zázemí

získala společnost Subterra. Práce potrvají až 150 dnů

a budou stát téměř 40 milionů korun.

Ražený tunel doplnil i hloubený

Na Islandu pokračují stavbaři z divize 5 dnes na místě

vedení Ing. Radkem Pernicou na dostavbě nejdelšího

islandského silničního tunelu Norðfjörður, který měří

víc než 7,5 km. Dokončují technologické místnosti,

hloubený úsek při portálu Eskifjörður (foto) a krátký

hloubený tunel podcházející budovanou komunikaci.

Spolu se subdodavateli pokračují v montáži izolací.

K otevření tunelu dojde už v září příštího roku.

Metrostav_16_2016.indd 1

Vzhled stanice Malostranská

inspirovalo okolí str. 3

Fotoreportáž: Návštěva na stavbách

divize 4 v Polsku str. 4

Nejen parkovací dům

„Práce v historickém středu města stavbařům vždycky

přinášejí omezení, a to nejen kvůli hluku či prašnosti.

Pro nás asi bylo nejnáročnější vyřešit zásobování. Měli jsme totiž prakticky nulové zařízení staveniště a museli jsme žádat o výjimky pro vjezd všech nákladních

vozidel. A my třeba potřebovali odvézt 11 000 m³ výkopku,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Tomáš Vařák

na stavbu parkovacího domu v Panenské ulici v Brně.

Desetipodlažní garáže pro 365 vozů postavili pracovníci jihomoravského regionu divize 1 za 22 měsíců v centru města pouhých pár kroků od náměstí Svobody – mezi

bývalým dominikánským klášterem, kde dnes sídlí brněnský magistrát, Moravskou galerií a hotelem International.

Se stísněným prostorem si poradili a k úspěchu díla přispěli i změnou technologie při zajišťování stavební jámy

u stěny Moravské galerie, kde vyjednali použití zemních

kotev místo původně plánovaných ocelových rozpěrných

rámů, což značně urychlilo výstavbu.

Parkovací dům architekti navrhli tak šikovně, že ani

nepřipomíná moderní účel svého užití a historizujícím

vzhledem dobře zapadá do okolní staré zástavby. Na části

jeho střechy je patrná měděná krytina a čistě vápennou

fasádu doplňuje ruční práce kameníků, kteří osadili parapetní desky a ze stejného druhu kamene provedli masivní

sloupky rozdělující okna na dvě úzké „střílny“ (foto č. 1).

Podle projektu na to použili čtyři různobarevné druhy hornin – bílý vápenec a světle šedý pískovec z Itálie, červený

pískovec ze Skotska a čínský tmavě šedý bazalt (foto č. 2).

Na kvalitní provedení obvodového pláště zvlášť pozorně

dohlížel autor jeho návrhu prof. Ing. arch. Petr Hrůša.

Zajímavostí projektu je i navigační systém, který bude

poprvé v Brně řidiče informovat o obsazenosti jednotlivých pater a LED indikátory jim signalizovat volná místa.

Po zářijové kolaudaci objektu u Panenské ulice přijde

zhruba do poloviny listopadu na řadu zkušební provoz.

To už se však z nové stavby budou těšit nejen motoristé,

kteří mají o parkovací místa velký zájem, ale i obyvatelé

a návštěvníci Brna – v přízemí parkovacího objektu totiž

Achilles BuildingConfidence

Podle údajů, které 11. srpna poskytla inženýrská

společnost ÚRS Praha, zadali letos do konce července

veřejní investoři stavebním firmám 2534 zakázek za

47,8 miliardy korun. Jejich počet se meziročně snížil

o 28,3 % a hodnota klesla o 38,9 % – u zakázek na pozemní

stavby o 25,2 % na 13,7 miliardy korun a u inženýrských

o 43 % na 34,1 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky

dosáhla jen 18,9 milionu korun, což je o 5,7 procenta

méně, než je průměr za loňský rok.

Poločas nad přehradou str. 3

Nad konferenčním centrem na Pankráci v těsné blízkosti frekventované pražské magistrály osazovali v srpnu

montéři z provozu ocelových konstrukcí divize 3 nosníky, svislice a táhla na střechu rozestavěné budovy City Deco.

Jednotlivé dílce s hmotností až 46 tun museli zvednout do výšky 45 m a uložit do vzdálenosti více než 90 m. Použili

k tomu největší pásový jeřáb u nás – Liebherr LR 1750, jehož umístění v husté zástavbě bylo velmi složité stejně

jako všechny manipulace, které s jeho pomocí prováděli. Další informace najdete na straně 2.

Metrostav rozběhl další stavbu na Slovensku

Pracovníci severomoravského regionu divize 1 získali

novou zakázku za východními hranicemi – tým Ing. Michala Osičky začal v srpnu v centru Martina bourat starý Prior, aby místo něj do konce října 2017 vybudoval

v památkové zóně města moderní obchodní centrum.

„Jsme na samém začátku prací, demolice 33 let

starého prefabrikovaného Prioru se teprve rozbíhají.

Ještě stále jednáme s úřady, připravujeme si staveniště

a za dohledu archeologů začínáme překládat inženýrské

sítě,“ říká vedoucí projektu Ing. Osička, který věří, že si

jeho tým mezi Velkou a Malou Fatrou dobře poradí i s betonážemi monolitického skeletu nové budovy, které musejí

proběhnout během zimního období.

Stavbaři v Martině budou postupovat podle návrhů

architektů z českobudějovické společnosti Atelier 8000.

Spolupráce s nimi není pro Metrostav novinka – podle

jejich plánů už vybudoval nákupní centrum Laugaricio

v Trenčíně, olomouckou Šantovku, obchodní Galerii Teplice a řadu menších staveb v rámci projektu splavnění

vltavské vodní cesty. Divize 3 dnes podle jejich vizí přestavuje a dostavuje IGY 1 a IGY 2 v Českých Budějovicích.

Na rozdíl od výše zmíněných projektů se však architekti v Martině museli popasovat s návrhem novostavby

v památkově chráněném centru města. Nákupní komplex navrhli v půdorysné stopě původní budovy, kterou

rozšířili do prostoru současného parkoviště. Na ploše

122 x 114 m tu podle projektu vyroste čtyřpodlažní novo-

stavba, která bude mít v přízemí a v prvním patře nákupní

pasáže s celkem 80 jednotkami pro obchody, gastronomii

a služby. Nad nimi se pod jednoduchými sedlovými střechami skryje parking pro 184 aut. Poslední podlaží s minimálním půdorysem poslouží technologickému zázemí.

Aby se objekt začlenil do okolí, obalí jej poloprůhledný

předsazený závoj z odlišně velkých a různě hustě kladených kovových lamel, pod nimiž budou prosvítat omítnuté

či prosklené stěny fasád. Nový obchodní dům tak získá

sice jednotný, ale jemnější a členěný výraz (vizualizace).

Po Prioru zbude v Martině jen kryt civilní obrany pro

350 osob v suterénu. Vstup do něj umožní poklop v podlaze nákupní galerie. Spolu s investorem ale věříme, že

obyvatele i hosty Martina budou před Vánocemi 2017

daleko víc zajímat jiné prostory obchodního domu.

–red–, vizualizace Atelier 8000

1

2

bude část turistického informačního centra moravské metropole, kde bude možné zakoupit suvenýry a vstupenky

na kulturní i jiné akce. Na střeše v 8. nadzemním podlaží,

odkud je krásný výhled na Špilberk, zase najde své místo

galerie designového nábytku.

„Stavba parkovacího domu Panenská pro mě představovala zajímavou zkušenost. Dříve jsem totiž pracoval

výhradně pro soukromé investory a tady jsem se poprvé

setkal s veřejnou zakázkou. Za velmi dobře odvedenou

práci bych také chtěl poděkovat celému projektovému

týmu včetně kolegů z firmy IMOS Brno, která byla naším

partnerem ve sdružení,“ uzavírá Ing. Vařák.

–red–, foto archiv stavby

01.09.16 12:02