5. září 2016 / 16 / XXVIII
Střecha jako vahadlo str. 2
Ptáme se: Ing. Milana Hromádky,
vedoucího projektu z divize 6 str. 2
Firma BeMo dokončila ražby tubusů
tunelového řetězce Klaus str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Manipulace s obrem
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Metrostav koncem července úspěšně prošel externím
auditem zajišťovaným britskou společností Achilles.
V srpnu pak obdržel status certifikovaného dodavatele
ve stavebnictví podle britských standardů, což mu zvýší
šance získat zakázky u náročných zahraničních investorů.
Podpořte Metrostav
Ve třetím ročníku soutěže
Stavba roku Středočeského
kraje usilují o přízeň
veřejnosti i dvě stavby,
na kterých se podílel
Metrostav – severovýchodní
tangenta v Mladé Boleslavi,
na níž ve sdružení pracoval tým Ing. Richarda Rakouše
z divize 4 a mezinárodní výzkumné centrum ELI Beamlines
(foto), kde pod vedením Ing. Tomáše Vašuta pracovali
v projektovém týmu kolegové z divizí 3 a 9. Betonáři
divize 6 se zasloužili o vznik mohutných konstrukcí jeho
laserových hal. Hlasování o Cenu veřejnosti pokračuje
do 15. září na www.stavbaroku.cz. Připojte se!
Stavba tunelu Ejpovice
Repasovaná Viktorka
Cesta tunelem pod Chlumem
Den otevřených dveří
10. září od 10. do 15. hodiny
www.facebook.com/Metrostav
Pokles veřejných zakázek o téměř 39 %
Změny v Divadle Na zábradlí
Foyer přední pražské divadelní scény, kterou Metrostav
dlouhodobě podporuje, projde proměnou. Zakázku na
výstavbu nového vstupu do hlediště, kavárny a zázemí
získala společnost Subterra. Práce potrvají až 150 dnů
a budou stát téměř 40 milionů korun.
Ražený tunel doplnil i hloubený
Na Islandu pokračují stavbaři z divize 5 dnes na místě
vedení Ing. Radkem Pernicou na dostavbě nejdelšího
islandského silničního tunelu Norðfjörður, který měří
víc než 7,5 km. Dokončují technologické místnosti,
hloubený úsek při portálu Eskifjörður (foto) a krátký
hloubený tunel podcházející budovanou komunikaci.
Spolu se subdodavateli pokračují v montáži izolací.
K otevření tunelu dojde už v září příštího roku.
Metrostav_16_2016.indd 1
Vzhled stanice Malostranská
inspirovalo okolí str. 3
Fotoreportáž: Návštěva na stavbách
divize 4 v Polsku str. 4
Nejen parkovací dům
„Práce v historickém středu města stavbařům vždycky
přinášejí omezení, a to nejen kvůli hluku či prašnosti.
Pro nás asi bylo nejnáročnější vyřešit zásobování. Měli jsme totiž prakticky nulové zařízení staveniště a museli jsme žádat o výjimky pro vjezd všech nákladních
vozidel. A my třeba potřebovali odvézt 11 000 m³ výkopku,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Tomáš Vařák
na stavbu parkovacího domu v Panenské ulici v Brně.
Desetipodlažní garáže pro 365 vozů postavili pracovníci jihomoravského regionu divize 1 za 22 měsíců v centru města pouhých pár kroků od náměstí Svobody – mezi
bývalým dominikánským klášterem, kde dnes sídlí brněnský magistrát, Moravskou galerií a hotelem International.
Se stísněným prostorem si poradili a k úspěchu díla přispěli i změnou technologie při zajišťování stavební jámy
u stěny Moravské galerie, kde vyjednali použití zemních
kotev místo původně plánovaných ocelových rozpěrných
rámů, což značně urychlilo výstavbu.
Parkovací dům architekti navrhli tak šikovně, že ani
nepřipomíná moderní účel svého užití a historizujícím
vzhledem dobře zapadá do okolní staré zástavby. Na části
jeho střechy je patrná měděná krytina a čistě vápennou
fasádu doplňuje ruční práce kameníků, kteří osadili parapetní desky a ze stejného druhu kamene provedli masivní
sloupky rozdělující okna na dvě úzké „střílny“ (foto č. 1).
Podle projektu na to použili čtyři různobarevné druhy hornin – bílý vápenec a světle šedý pískovec z Itálie, červený
pískovec ze Skotska a čínský tmavě šedý bazalt (foto č. 2).
Na kvalitní provedení obvodového pláště zvlášť pozorně
dohlížel autor jeho návrhu prof. Ing. arch. Petr Hrůša.
Zajímavostí projektu je i navigační systém, který bude
poprvé v Brně řidiče informovat o obsazenosti jednotlivých pater a LED indikátory jim signalizovat volná místa.
Po zářijové kolaudaci objektu u Panenské ulice přijde
zhruba do poloviny listopadu na řadu zkušební provoz.
To už se však z nové stavby budou těšit nejen motoristé,
kteří mají o parkovací místa velký zájem, ale i obyvatelé
a návštěvníci Brna – v přízemí parkovacího objektu totiž
Achilles BuildingConfidence
Podle údajů, které 11. srpna poskytla inženýrská
společnost ÚRS Praha, zadali letos do konce července
veřejní investoři stavebním firmám 2534 zakázek za
47,8 miliardy korun. Jejich počet se meziročně snížil
o 28,3 % a hodnota klesla o 38,9 % – u zakázek na pozemní
stavby o 25,2 % na 13,7 miliardy korun a u inženýrských
o 43 % na 34,1 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky
dosáhla jen 18,9 milionu korun, což je o 5,7 procenta
méně, než je průměr za loňský rok.
Poločas nad přehradou str. 3
Nad konferenčním centrem na Pankráci v těsné blízkosti frekventované pražské magistrály osazovali v srpnu
montéři z provozu ocelových konstrukcí divize 3 nosníky, svislice a táhla na střechu rozestavěné budovy City Deco.
Jednotlivé dílce s hmotností až 46 tun museli zvednout do výšky 45 m a uložit do vzdálenosti více než 90 m. Použili
k tomu největší pásový jeřáb u nás – Liebherr LR 1750, jehož umístění v husté zástavbě bylo velmi složité stejně
jako všechny manipulace, které s jeho pomocí prováděli. Další informace najdete na straně 2.
Metrostav rozběhl další stavbu na Slovensku
Pracovníci severomoravského regionu divize 1 získali
novou zakázku za východními hranicemi – tým Ing. Michala Osičky začal v srpnu v centru Martina bourat starý Prior, aby místo něj do konce října 2017 vybudoval
v památkové zóně města moderní obchodní centrum.
„Jsme na samém začátku prací, demolice 33 let
starého prefabrikovaného Prioru se teprve rozbíhají.
Ještě stále jednáme s úřady, připravujeme si staveniště
a za dohledu archeologů začínáme překládat inženýrské
sítě,“ říká vedoucí projektu Ing. Osička, který věří, že si
jeho tým mezi Velkou a Malou Fatrou dobře poradí i s betonážemi monolitického skeletu nové budovy, které musejí
proběhnout během zimního období.
Stavbaři v Martině budou postupovat podle návrhů
architektů z českobudějovické společnosti Atelier 8000.
Spolupráce s nimi není pro Metrostav novinka – podle
jejich plánů už vybudoval nákupní centrum Laugaricio
v Trenčíně, olomouckou Šantovku, obchodní Galerii Teplice a řadu menších staveb v rámci projektu splavnění
vltavské vodní cesty. Divize 3 dnes podle jejich vizí přestavuje a dostavuje IGY 1 a IGY 2 v Českých Budějovicích.
Na rozdíl od výše zmíněných projektů se však architekti v Martině museli popasovat s návrhem novostavby
v památkově chráněném centru města. Nákupní komplex navrhli v půdorysné stopě původní budovy, kterou
rozšířili do prostoru současného parkoviště. Na ploše
122 x 114 m tu podle projektu vyroste čtyřpodlažní novo-
stavba, která bude mít v přízemí a v prvním patře nákupní
pasáže s celkem 80 jednotkami pro obchody, gastronomii
a služby. Nad nimi se pod jednoduchými sedlovými střechami skryje parking pro 184 aut. Poslední podlaží s minimálním půdorysem poslouží technologickému zázemí.
Aby se objekt začlenil do okolí, obalí jej poloprůhledný
předsazený závoj z odlišně velkých a různě hustě kladených kovových lamel, pod nimiž budou prosvítat omítnuté
či prosklené stěny fasád. Nový obchodní dům tak získá
sice jednotný, ale jemnější a členěný výraz (vizualizace).
Po Prioru zbude v Martině jen kryt civilní obrany pro
350 osob v suterénu. Vstup do něj umožní poklop v podlaze nákupní galerie. Spolu s investorem ale věříme, že
obyvatele i hosty Martina budou před Vánocemi 2017
daleko víc zajímat jiné prostory obchodního domu.
–red–, vizualizace Atelier 8000
1
2
bude část turistického informačního centra moravské metropole, kde bude možné zakoupit suvenýry a vstupenky
na kulturní i jiné akce. Na střeše v 8. nadzemním podlaží,
odkud je krásný výhled na Špilberk, zase najde své místo
galerie designového nábytku.
„Stavba parkovacího domu Panenská pro mě představovala zajímavou zkušenost. Dříve jsem totiž pracoval
výhradně pro soukromé investory a tady jsem se poprvé
setkal s veřejnou zakázkou. Za velmi dobře odvedenou
práci bych také chtěl poděkovat celému projektovému
týmu včetně kolegů z firmy IMOS Brno, která byla naším
partnerem ve sdružení,“ uzavírá Ing. Vařák.
–red–, foto archiv stavby
01.09.16 12:02