strana 4
Tři otázky pro...
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Už desátý školní rok
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Ing. Jiřího Kopáče (na foto v popředí), asistenta stavbyvedoucího z divize 6, který v týmu Ing. Jaroslava
Kazatele dokončuje stavbu bytových domů v Parku
Hloubětín. Ve svém volném čase – a zatím bez podpory
Metrostavu – vesluje na lehké čtyřce bez kormidelníka,
se kterou se probojoval do olympijského semifinále B
v Londýně i v Riu de Janeiro. Gratulujeme!
Projekt na výchovu řemeslníků pro Metrostav vstoupí
v září do jubilejního desátého školního roku. Za dobu
své existence prošel mnoha změnami a zlepšeními
a těší nás, že po prvotních porodních bolestech se
podařilo systém nastavit tak, že je oboustranně prospěšný. V našich řadách v současné době působí již
106 mladých řemeslníků, kteří u nás díky tomuto projektu pracují – to je více než 10 procent z celkového
počtu dělníků. Děkujeme všem kolegům a partnerům,
kteří se na tomto unikátním projektu podíleli a podílejí.
2006
Hledáme udržitelný model pro výchovu
nových dělníků. Mluvíme s MŠMT, navštěvujeme školy, inspirujeme se v zahraničí. Probíhají
první jednání o podobě spolupráce s pražskou Střední
školou technickou Zelený pruh. Projekt se zrodil díky víře
a nasazení dvou mužů: tehdejšího personálního ředitele Metrostavu dr. Josefa Škorpila a tehdejšího ředitele
střední školy Ing. Ivo Košaře.
1
Jaký je váš nejsilnější zážitek z Ria?
Silných zážitků mám hned několik. Zmínil bych první trénink na laguně pod horou Corcovado se sochou Krista,
závod v největších vlnách, jaké jsem nepoznal za 24 let, co
vesluji, a také večerní atmosféru v Českém domě po zisku
tří medailí – prý to byla nejlepší oslava ze všech na olympijských hrách, kterou kdo pamatuje. A na závěr nádherné
přivítání od fanoušků v olympijském parku na Lipně.
Lišily se olympijské hry v Londýně a v Riu?
Lišily se hodně, až mě to samotného překvapilo. Od prostředí, kde se konaly závody (Londýn – umělý kanál,
Rio – přírodní dráha), přes prožitou atmosféru ve vesnici
a v českém týmu (v Londýně jsme bydleli mimo vesnici,
v Riu jsme byli všichni pohromadě) a i organizací samotnou. V Londýně všechno proběhlo bez větších problémů,
v Riu jich sice pár bylo, ale nakonec to dobře dopadlo.
Měl jste čas všimnout si v Riu nějaké zajímavé stavby?
Určitě, zajímavých staveb bylo k vidění hned několik.
Počínaje dominantou Ria, 30 m vysokou sochou Krista
Spasitele ze železobetonu a mastku. Stojí na sedm metrů
vysokém podstavci na kopci Corcovado s nadmořskou
výškou 710 m a odhalili ji roku 1931. Pozoruhodná je i nově vybudovaná visutá cyklostezka, která několik kilometrů
vede podél pobřeží nad hladinou oceánu. Zaujal mě také
pohled na kopce plné favel.
2007
Nabíráme první smluvní žáky v oborech
tesař, zámečník, elektrikář a zedník. Základním předpokladem pro vstup žáka do projektu je
jeho zájem.
2008
Zahajujeme spolupráci s dalšími dvěma
školami: SŠT Ústí nad Labem a SOU Brno Bosonohy. V projektu je už přes 80 dětí.
2009
2
3
2010
Upravujeme podmínky smluv a výhod
pro žáky, např. zavádíme lékařské prohlídky už před podpisem smlouvy.
2011
Zpřísňujeme požadavky na výběr žáků
a zavádíme tzv. draft v I. pololetí prvních
ročníků. Smlouvy se žáky 1. ročníku nově uzavíráme až
po výběru těch nejlepších z draftu. V tomto roce do Metrostavu a Subterry nastupují první vyučení řemeslníci.
4
5
2012
V pražské škole je po dohodě vytvořen
a otevřen nový studijní obor: strojník.
Ukončujeme spolupráci se školou v Táboře.
2013
Klesající demografické křivky, tj. snižující
se počty dětí v 9. třídách, se snažíme překonat masivní propagací projektu v základních školách.
Zastavujeme nábor pro obor zedník v brněnské škole.
Příběhy polární záře
„Fotografování polární záře je jako rybaření – až do
konce nevíte, co máte v ruce,“ říká islandský fotograf
Magnús Sveinsson na předsádce knihy Northern Light
Stories. Vyšla už v roce 2013, kolega Václav Anděl z divize 5, který se na ní podílel, ji ale ukázal teprve teď.
Publikace představuje prostřednictvím snímků polární
záře krásy islanského kraje Tröllaskagi a lidi, jež ji umí zachytit. Václav Anděl, který v letech 2006–2009 pracoval
na Islandu na tunelech spojujících městečka Siglufjörður
a Ólafsfjörður, do ní přispěl hned šesti fotografiemi.
Jednu z nich nazval Island dává lidem křídla jako láska
(foto). Do knihy také poznamenal: „Na první pohled jsem
se do Islandu zamiloval. Čistá příroda, lidé s otevřenou
náručí, krásné hory, moře, sopky a dechberoucí polární
záře. Načerpal jsem na Islandu mnoho energie. Často
na tu dobu vzpomínám a cítím ji ve svém srdci. Jednoho
dne se do tohoto ráje určitě vrátím.“
Pokud pojedete na Island, možná knížku ještě seženete. Rozhodně ale budete moci na vlastní oči poznat to, co
nejen Václava Anděla na této severské zemi uchvátilo.
Pro spolupráci získáváme čtvrtou smluvní školu – SŠT v Táboře. V divizích hledáme vhodné kolegy pro post patrona – partnera, průvodce
a rádce pro žáky.
2014
6
7
Dochází ke změně na pozici koordinátora
celého projektu, Ing. Pavel Šplíchal předává žezlo Zuzaně Junkové, která byla předtím patronkou
žáků v provozu ocelových konstrukcí divize 3.
2015
Zřizujeme statut tzv. spolupracujících
škol a zahajujeme pilotní rok spolupráce hned s pěti dalšími školami: Kolín, Kladno, Jaroměř,
Chrudim a Vysoké Mýto. Obor truhlář zařazujeme mezi
podporované obory. Ukončujeme spolupráci se školou
v Brně. Poprvé organizujeme odborný výcvik mimo kraj,
kde škola sídlí (pražští kluci se učí na praxi v Ejpovicích).
8
9
Návštěva na stavbách divize 4 poblíž Baltského moře a ve Varšavě
Česko-polský projektový tým divize 4 v čele s ředitelem výstavby Ing. Radimem Čápem pracuje za našimi severními
hranicemi hned na dvou velkých zakázkách najednou. Nejprve začal vloni v říjnu budovat 20,5 km dlouhý úsek
rychlostní silnice S7 nedaleko Gdaňsku (foto č. 1). „Momentálně na stavbě používáme 21 vrtných souprav (foto
č. 2), kterými denně provádíme 10 kilometrů roztlačovaných železobetonových pilot pro zlepšení podloží hlavní trasy
dálnice,“ říká Ing. Čáp. Pilot o průměru 400 mm už stavbaři dokončili téměř čtvrtinu z celkových 2500 km. U mostu
přes Vislu (foto č. 3) zakládají středový pilíř – opět pomocí železobetonových pilot, tentokrát ale vibrovaných.
Vbíjejí je z pontonu a pro jednu podporu jich celkem musí vzniknout 260. Dále pracují na přeložkách sítí či kanalizaci
a na celkem šest mezideponií už navezli přes dva miliony tun písku (foto č. 4), který je určený zejména pro výstavbu
náspů. Jako na každé stavbě bere i tady Metrostav ohled na životní prostředí. Kolem ústí do Baltského moře
vytvořila Visla širokou říční deltu – tzv. Žulawy – s několika rameny. Do jednoho z nich tečou i vody Linawského
kanálu, na kterém ochránci přírody objevili plavat vodní kapradinu nepukalku vzplývající, která je i u nás zařazena
mezi silně ohrožené druhy květeny. Pracovníci specializované firmy ve dvou srpnových dnech asi 2000 kusů této
rostliny ručně sesbírali z hladiny pomocí podběráku (foto č. 5) a přenesli na bezpečnou vzdálenost asi 200 metrů
od staveniště. Ve Varšavě zahájila divize 4 modernizaci komunikací v úseku Marsa–Żołnierska (foto č. 6) teprve
letos v dubnu. Proto tam stavbaři teprve překládají inženýrské sítě či budují silniční těleso (foto č. 7). Práci tam
však našli nejen geodeti (foto č. 8), ale i těžaři – část trasy totiž bylo prvně nutné odlesnit (foto č. 9).
2016
Zjednodušujeme systém odměn pro žáky. Rušíme nevyužívané výhody a navyšujeme stipendia. Upravujeme nástupní mzdy vyučenců.
Čeká nás první školní rok s tzv. modulovou výukou u vybraných oborů v Praze. Přináší kýžené jiné poměrové
rozčlenění teoretické a praktické výuky v jednotlivých
ročnících s důrazem na odborný výcvik na stavbách. Naši
mladí řemeslníci sbírají první zkušenosti ve Skandinávii.
M gr. J an a K o ř ín ko v á, M B A
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 16/2016 vyšlo 5. 9. 2016 (17/2016 vyjde 20. 9. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_16_2016.indd 4
01.09.16 12:03