Projekt podzemní lanové

dráhy v tureckém Istanbulu

11. září 2017 / 16 / XXIX

více v článku na str. 2

Ptáme se: Ing. Pavla Hrúzika,

oblastního ředitele divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Chippile, Chipper, Foundations,

Unloading a Infrastructure str. 2

Netradiční využití finišeru na

pokládku CBK ve stáji str. 3

Okolo Hradce snad za pár let

Ve stanici metra Palmovka pracuje

Metrostav už potřetí str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Další příznivá informace z médií

Poslední srpnový den se v novinách objevila zpráva, že

Metrostav vyhrál výběrové řízení na opravu Goethovy

vyhlídky v lázeňských lesích Karlových Varů. Oprava

tamější budovy s rozhlednou, kterou navrhli věhlasní

vídeňští architekti Ferdinand Fellner a Hermann Helmer,

by měla začít letos 2. října a skončit za necelý rok.

První zápletka

Při rekonstrukci Janáčkova

divadla v Brně odkryli

montéři vedení týmem

Ing. Radomíra Richtera

z divize 1 v bouraných

konstrukcích velké množství

materiálů s azbestem.

Obsahovaly ho nejen rozvody vzduchotechniky, ale

i některé izolační panely, což nikdo nepředpokládal.

Zatím není jasné, o kolik se dílo prodraží a oprava

prodlouží. Stavbaři ale dělají maximum pro to, aby se

ve zmodernizovaném divadle mohl uskutečnit festival

Janáček Brno 2018, který má začít příští rok 22. listopadu.

Sdružení Kremnica

Přívalové deště poničily

vloni v létě na Slovensku

silnici I/65 Kremnica

– Kremnické Bane

v Banskobystrickém kraji.

Opravu dostalo na starost

sdružení vedené týmem

Ing. Pavola Hrúzika z divize 4, jemuž rozdělanou práci

letos zkomplikoval další sesuv. Kromě zabezpečení

svahů opěrnými a zárubními zdmi zakázka obsahuje také

úpravu, respektive zatrubnění koryta Kremnického potoka

a rozšíření původní komunikace na tři jízdní pruhy.

Daruj krev s Metrostavem

Třiadvacáté pokračování firemní akce

se uskuteční v pátek 6. října 2017.

Děkujeme všem, kdo se připojí!

Silnice I/11 spojuje Prahu za zády fotografa s Hradcem Králové na obzoru. Zprovoznění MÚK Kukleny, z níž vpravo vede do Prahy dálnice D11, zatímco vlevo tatáž končí v polích,

přiblížilo letos 21. srpna alespoň o kousek splnění dávného motoristického snu. Přispěla k tomu zejména divize 4 – tým Ing. Richarda Rakouše, jenž stavbu posledního skoro

čtyřkilometrového úseku D11 řídil, a pracovníci jejích středisek, kteří jej z většiny vybudovali vlastními silami. Více najdete ve fotoreportáži na straně 4. Foto Helirecord

Klášter, věznice, škola, kanceláře, stavba

Doletěli i bez křídel

Na táborském náměstí Mikuláše z Husi se v raně barokní stavbě č. p. 44 z poloviny 17. století prvně modlili

bosí augustiniáni, kteří měli po prohrané bitvě na Bílé

hoře šířit v kališnickém městě katolickou víru. Po josefínských reformách je ve strohých celách vystřídali

vězni. Před čtyřiceti lety tu po škole trávily v družině

své volno děti. Začátkem 90. let minulého století se

do objektu přestěhovalo ředitelství Husitského muzea.

Letos v červnu bývalý klášter zabydleli stavbaři.

Do Národního muzea v Praze se 23. srpna vrátilo sousoší Géniů – jeřáb je přenesl do suterénu východní

dvorany (foto) a umístil před vstup do chodby mezi

historickou a novou budovou. Dílo bylo nutné osadit

v předstihu, protože po dokončení okolních konstrukcí

by se na své místo nemělo jak dostat. Oba okřídlení

chlapci se svatováclavskou korunou a štítem s českým

znakem absolvovali cestu vzduchem bez křídel – kvůli

riziku poškození je dostanou až v závěru rekonstrukce,

kterou za Metrostav řídí tým Jana Kučery z divize 9.

Sousoší Géniů dokončil roku 1889 Antonín Popp pro

vrchol středového tympanonu na průčelí Národního muzea. Zdobilo jej 117 let až do roku 2006, kdy bylo sneseno

kvůli značné degradaci kamene a poškození kovových

částí. Akademický sochař a restaurátor Petr Váňa poté

kromě mechanického poškození – třeba od střelby z roku 1968 – odhalil i rozsáhlejší poruchy ve statice sousoší.

Proto se do exteriéru vrátí kopie a původní dílo z hořického pískovce, složené kvůli hmotnosti a původnímu

umístění ve výšce ze dvou částí, ozdobí interiér muzea.

Originál sochy bez křídel o hmotnosti kolem 3,5 tuny

stojí na podstavci z hořického pískovce (cca 2,5 tuny)

a předem připraveném betonovém soklu. Dnes je zabalený a obedněný, aby jej nepoškodily stavební práce. Křídla

se chlapcům vrátí, až když bude vše kolem hotovo.

a eliminace množství subdodávek povede k dobrému

výsledku díla a že dobu výstavby zkrátíme až o tři měsíce,“ říká Ing. Hromádka. Přestavba probíhá pod přísným

dohledem památkářů, což práce někdy prodlužuje. Používání tradičních materiálů zase mívá dopad na délky záruk.

Obojí se ale dotýká snad všech podobných rekonstrukcí.

V Táboře budou nezvyklé snad jen vestavby nezávislých

stropních konstrukcí nad původní klenby tam, kde kvůli

zřízení archivů dojde ke zvýšení užitného zatížení.

Novinky z Norska

Na firemním Facebooku najdete nové fotografie z Norska. Poslal je Ing. Jiří Šach z divize 5, který tam za

Metrostav řídí stavbu obchvatu města Kongsberg.

Při zakázce, která se oficiálně jmenuje E134 Damåsen

– Saggrenda, dnes pracují tesaři a betonáři z Metrostavu na stavbě dvou podjezdů – Kongeberg je těsně před

betonáží první sekce, zatímco podjezd Moane je skoro

hotový a čeká na zásyp, jak dokládá fotografie. V pozadí

ukazuje i tunel Moane, který bude celkem měřit asi 350 m

a raziči čekají jeho prorážku už v polovině září. Po ní se

divize 5 přesune na ražby tunelu Vollås (500 m). Partneři

ve sdružení zatím provádějí zemní práce a budují mosty.

Metrostav_16_2017.indd 1

1

Rekonstrukci bývalého kláštera (foto č. 1) dostalo

za úkol sdružení Metrostavu a společnosti Památky Tábor, které vede tým Ing. Milana Hromádky z jihočeského

zastoupení divize 6. Na to, aby administrativně využívanému objektu vrátili původní vzhled, zkvalitnili prostředí pro

práci manažerů i badatelů a zpříjemnili pobyt návštěvníků,

dostali stavbaři dvacet dva měsíců.

„Zatím bouráme – výplně oblouků v zazděných ambitech rajského dvora (foto č. 2), různé novodobé přístavky

či dispozičně nevyhovující dělicí stěny. Připravujeme se

na rekonstrukci a zateplení střechy i opravy fasád. Počítáme s tím, že velké množství práce odvedou při zakázce

naši dělníci, s jejichž dosavadním působením na stavbě

jsme velmi spokojeni. Odborné činnosti, jako jsou repase

oken či zámečnických prvků, zajistí vlastními kapacitami

partner ve sdružení. Věřím, že naše vstřícná spolupráce

2

Přestavba umožní rozšířit program pro veřejnost

Kanceláře a přednáškový sál ředitelství Husitského muzea v Táboře doplní po ukončení stavby větší knihovna

a nová badatelna. Rozšíří se restaurátorské, konzervátorské a výstavnické dílny, zlepší ochrana sbírek a dojde

ke kompletní výměně všech technologií a technických sítí.

V části objektu vzniknou prostory pro novou výstavní

expozici o vězeňství se zachovanými dobovými celami

z 19. století. V rámci bezbariérového zpřístupnění budovy vyroste na nádvoří exteriérový výtah se skleněným

opláštěním. Revitalizovaný rajský dvůr zkrášlí symetrická

a geometricky členěná zahrada. Bývalý augustiniánský

klášter tak poskytne nejen moderní pracovní prostředí

i dostatečné zázemí pro úředníky i badatele, ale nabídne

víc příležitostí a programů pro veřejnost.

–red–, fotografie © Ester Havlová

–red–, foto archiv stavby

07.09.17 13:10